JOY-RIJDEN GROOTSTE AANDEEL Stijgend aantal autodiefstallen in Nederland Nieuwt jes uit de autowereld Nieuwe serie Pontiac- m INRUILWAGENS Presenteert op zaterdag 5 maart a.svan 9.00 tot 18.00 uur. aan de Industrieweg 1 te W een grootse Vlissingen AUTO CENTRUM WALCHEREN B.V. vele merken aanwezig o.a. FORD (CAPRI,-ESCORT,-TAUNUS) TOYOTA, DATSUN, OPEL, SIMCA, VW, AUDI, CITROËN ENZ. ENZ. STEMMING VAN AUTOMOBILIST BEÏNVLOEDT BENZINEVERBRUIK BIEDT TE KOOP AAN: Automobielbedrijf 'Delta' G. P. M. JANSSENS Financiering en inruil mogelijk VLISSINGEN INDUSTRIEWEG 1 TEL. 01184-14632. VF Woensdag 2 maart 1977 SPIJKER TENTOON STELLINO IN UPS AUTOTRON MET BOVAG GARANTIE Fiat 127, beige1972 Vauxhall Chevette, zilver met. 1975 VW Passat LS wit1974 Simca 1100 ES bruin1976 Simca 1100 Special blauw metalic1971 Renault 5 TL groen metallic met getint glas1975 Opel Rekord Caravannov. 1973 5-deurs wit Opel Kadett geel1974 Datsun Cherry de lux geel1976 Opel Kadett beige1969 Opel Kadett beige1973 Opel Ascona 16 oranje1974 Opel Kadett 12 Spec, brons1972 OpeNCadett Caravan G.L. groen metallic Toyota Corolla 30 Combi, geel1976 INRUIL, FINANCIERING MOGELIJK Spec, aanbieding: Opel Rekord 1900 Coupé kleur geel bjr. 1975 49000 km. DIV EXTRA'S o.a. open dak - vinyl, stereo cass. radio, spec, ban- den enz. "Aantrekkelijke prijs". Snelle en gunstige financierings mogelijkheden Wij ruilden voor U in. Goede gebruikte inruilauto's o.a. SAFE OCCASIONS SAFE OCCASIONS Zó Prijs -AUTO-AKTUEELAUTO-AKTU IIcl aantal autodiefstallen in Nederland neemt toe. Was het aantal als vermist opge geven auto's in 1969 nog 5.979. in 1973 bedroeg dit al meer dan 10.000. Hierbij dient men natuurlijk reke ning te houden met de groei van de bevolking en van het wagenpark: in 1950 reed er 1 personenauto rond op iedere 73 inwoners, in 1973 is dit 1 auto op 4 inwoners gewor den. Maar ook als men met deze faktoren rekening houdt stijgt het kriminaliteitscijfer. Stelt men dit in 1949 op 100. dan stijgt het in 1969 tot 154, en in 1974 tot 233. Daarom heeft het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documenta tiecentrum van het Ministe rie van Justitie een onder zoek uitgevoerd naar dit de- likt waarbij de volgende vragen aan de orde kwa men: welke merken en ty pen auto's zijn sterk dief- stalgevoelig; welke factoren bevorderden autodiefstal: welke specifieke technieken hanteert men bij het ont vreemden van een auto? Uit het onderzoek is geble ken dat auto's van hel merk liat en Opel. en in mindere mate Citroen. Volkswagen. Mercedes en Mini-wagens verhoudingsgewijs vaker gestolen worden dan andere merken. Bij voorkeur wor den wat oudere auto's ont vreemd (dit geldt met name voor Opel, Renault en het Volkswagen-kevermodel). Diefstal-bevorderende fak toren die op de auto betrek king hebben zijn: merk en type. kwaliteit, wijze van af sluiting en het gemak waar mee de auto open te krijgen en te starten is. Indirekte diefstal-bevorde rende faktoren zijn: rustige omgeving, weinig poli tic-patrouilles. geringe zichtbaarheid. De meeste wagens worden dan ook 's avonds of 's nachts, en ge durende het weekend gesto len. Een aanzienlijk aantal slachtoffers van autodiefstal had 'dq-wagen niet afgeslo te n Tlrocvedraaier. valse sleutel, ijzerdraad, en nagel schaartje zijn de meest voorkomende instrumenten om een auto te openen en aan het rijden te krijgen. Deze technieken vergen over het algemeen niet meer dan vijf minuten lijd. De meeste auto's worden binnen een paar weken te ruggevonden op vrij geringe afstand van de plaats van vermissing. Het merendeel der gevallen die als auto diefstal gekwalificeerd wor den blijken bij nader inzien op joy-riding neer te komen. Naar verhouding worden meer - kleine - Fiats terug gevonden dan auto's van het merk Mercedes. De eerste worden wellicht vooral ont vreemd voor joy-riding. de laatste worden waarschijn lijk vaker verhandeld. De typische joy-rider pleegt zijn delikt voornamelijk tijdens het weekend, in de avond of 's nachts, in een stille straat. Hel gaat dikwijls om een impulsieve daad na een uit gaansavond. waarbij alko- hol nogal eens een rol speelt. Aan de hand van de uitkom sten van het onderzoek zijn door de onderzoekers enkele beleidsaanbevelingen ge daan. Voorgesteld werd het niet-afsluiten van de auto als een overtreding te beschou wen, een geleidelijke invoe ring van stuurslot wettelijk verplicht te stellen, een ge richte voorlichting aan het publiek te bieden, evenals frekwentere en gerichter po litic-patrouillering. Deze maatregelen zouden voorna melijk het joy-rijden vermin deren, maar dit vormt im mers het grootste aandeel in het totaal van autodiefstal len. Het benzineverbruik van een jauto wordt doorgaans be- jpaald door bet gewicht van jdie auto. Ook nu nog geldt de oude vuistregel, dat een auto per 100 kilogram tran sportgewicht - dat is leegge- wiclit met lading - één liter brandstof nodig heeft. Een auto van achthonderd kilo gebruikt globaal dus acht liter benzine per 100 kilometer en een auto van 1600 kilo uiteraard zestien liter. Deze vuistregel geldt alleen voor hel rijden op buitenwegen. Korte ritten, stadsverkeer of lange ritten op de autoweg veranderen dit gegeven. De luchlweer- stand blijkt nauwelijks van invloed te zijn op het benzi neverbruik bij snelheden tot honderd kilometer per uur. Daarboven gaat die lucöt- weerstand wel degelijk mee tellen. Bij onderzoekingen door Volkswagen in Duits land heeft men ervaren dat een Golf met een snelheid van 130 kilometer per uur op de autoweg tien liter per 100 kilometer verbruikt. Wordt die wagen voorzien van een imperiaal met daarop om vangrijke bagage, dan ver bruikt de auto 1.5 tot 2 liter méér. Auto's die voornamelijk in de stad worden benut, heb ben eveneens meer brand stof nodig. Dit kan wel op lopen tot twintig of dertig procent boven de vuistregel. Het meerverbruik ontstaat door het veelvuldige op trekken en ook door de lan ge wachttijden. Als een Golf tien minuten met draaiende motor stilstaat verbruikt hij een kwart liter benzine. De consequentie, de motor bij een rood verkeerslicht af te zetten, blijkt echter weer zinloos, want ook het starten kost tien cc benzine. Opmerkelijk gering is het hogere benzineverbruik in de bergen. Dit meerverbruik bedraagt tussen de tien en vijftien procent. De verkla ring hiervoor is eenvoudig: de brandstofverslindende beklimming wordt gevolgd door een afdaling, waarbij de motor nauwelijks benzi ne nodig heeft. Echter, niet alleen invloeden van buite naf bepalen het verbruik van een auto. Ook de ge aardheid en de stemming van een automobilist spelen hierin een belangrijke rol. Naar gelang de rijstijl kan een verschil optreden in het verbruik van dertig procent. Uil de praktijk blijkt, dat een snelle rijder niet altijd meer benzine verbruikt. Een aangepaste rijstijl en rustige behandeling van het gaspe daal doen het benzinever bruik dalen. Daarentegen zal een nerveuze of in span ning levende automobilist voor zijn auto méér benzine nodig hebben. De Pontiac Division van General Motors presenteert voor 1977 een geheel nieuwe serie Catalina en Bonneville modellen die ongeveer 30 cm korter en 330 kilo lichter werden. Ondanks de kleinere huitcnafmctingcn werden de hoofd- en beenruimte en de koffcrinhoud vergroot. Voor ons land wordt een V8 met een inhoud van 6,6 llr. cn een vermogen van 134 pk gemonteerd. Op bestelling zijn 5 cn 5.7 Itr. V8 motoren leverbaar. De onderhoudvr- ije Delco "Freedom" batte rij behoort tot de standaard uitrusting evenals een auto matische transmissie en stuurbekrachtiging. Pontiac's sportieve f irebird kreeg een nieuw front met dubbele rechthoekige kop lampen. De Firebird is le verbaar in vier modellen, de basis f irebird, de Esprit en de extra sportieve Formula cn Trans Am met resp. V6 en V8 motoren met een ver mogen van 110 pk t/m 200 pk. De modellen in de "Le Mans" serie kregen even- de "Grand Le Mans" zijn uitgerust met een 3,8 ltr. 6 cylinder V motor. De "Safa ri" modellen hebben een 5 liter V8 motor. eens een nieuw front. De Op de foto: een Pontiac Fi- "Le Mans Sportcoupé" en rebird Formula 1977. Vanaf 5 april t/m 31 augu stus a.s. organiseert Lips Autotron in Drunen in het kader van haar eerste lu strum (1972-1977) een unie ke expositie: een tentoon stelling geheel gewijd aan de ontwikkeling en historie van het Nederlandse automerk "Spijker". Al rond de eeuwwisseling behoorde dit door de ge broeders Jacobus en Hen drik Spijker - rijtuigbouwers van origine - gevestigde merk tot de vooraanstaande fabrikaten. Wij hoeven slechts de grootste techni- •sche mijlpaal te noemen: de eerste 6-cylinder auto ter wereld met notabene 4-wie- laandrijving (1903). Tijdens de Spijkertentoon stelling te Drunen worden niet alleen de meeste nog op de wereld overgebleven Spijkerautomobielen geëx poseerd, maar zij staan daar levens in de authentieke de- kors en omringd door oor spronkelijke archiefstukken. Tot de geëxposeerde auto's behoren naast de legendari sche Spijker 6-cylinder en Spijker C4 ook nog de be roemde Spijker 1905, en een Spijker C4 racewagen uit 1922, die op de Engelse ren baan van Brooklyn ooit een wereldrecord vestigde met een gemiddelde snelheid van 119 kilometer geduren de een tijd van 24 uur. De Spijkertentoonstelling is geopend dinsdag t/m zater dag van 10.00-18.00 uur en op zondag van 12.00-18.00 Lambrechtstraat 19 - Tel. 01180 - 13029 en 25467 Middelburg. 3 Maanden volledige garantie: zowel op onderdelen als arbeidsloon. 2 Weken zelf testen - bent u niet te vreden, ruil hem in. Elke OK-inruilwagen is kernge zond en voldoet 100% aan strenge General Motors eisen. Alle aanbiedingen in prijs VERLAAGD. Wegens tijdelijk ruimtegebrek, door uitbreiding SHOWROOM. Opel Manta 1600 S bruin metallic '73 7500,— Opel Ascona 16 S goud metallic '75 8500,— Austin Allegro 59.000 km. 1975 6750,— Simca 1100 Spec. 53.000 km. 1974 7250,- Citroën 2 CV 6, 19745250.- Opel Kadett '70 tot '74 v.a1750- Opel Ascona 1600 groen 1976, als nieuw 13000,— Renault 6 oranje 19747600,- Datsun Cherry Coupé 19746950,- Audi 80 L 4-drs. 70.000 km. 19737500- Ford Taunus 1600 L 4-drs. 74.000 km. 1973 6250- Citroën Dyane 6, 39.000 km. 19723750,- Ford Escort 1100 L wit 19757950- Fiat 128 - '73 - '75vanaf 4500,— Automobielbedrijf "Vlissingen" N'.V. Pres. Rooscvcllliian 772 Ylis>ingcn Telefoon 'II1X4-171(10 Toyota Celica ST Toyota Corolla 30 Hardtop coupe' Toyota Corolla 30 dc Luxe Toyota Carina 1600 de l.uxe Toyota Carina 1600 Toyota Corolla 1200 Vauxhall Vtva de Luxe Vauxhall Viva de Luxe Vauxhall Viva Special Ranger 1900 automaat Vauxhall Viva l.ux automaat f ord Escort de Luxe Fiat 127 3-drs 13000,- 10500.- 9900,- 10500,- 9500- 8750,- 7250,- 5500,- 4250,- 7900.- 5500,- 9500.- 5250.- off 386- off 324,- of/ 304,- of/ 304,- off 304.- of 283.- off 221,- of/ 179,- off 137- off 262- of/ 179.- ofj 304,- off 179- pcr maand per maand per maand per maand per maand per maand per maand per maand per maand per maand per maand per maand per maand Auto van de weck: Toyota Corolla 30 Hardtop coupé SR, bouwjaar 1976. Nieuwprijs/ 14.500.-Nu slechts11.500.-. Verder nog diverse occasions voor zo meeneemprijzen o.a. Citroën 2CV, Skoda coupé, Renault R12, Simca 1100. Vauxhall Viva, Dal'44. Opel Rekord, Ford 12 M. Bovag garantie, 3 mnd. op onderdelen en arbeidsloon. P.S. vraag onze speciale financierings tarieven Coosje Buskeiistraat 127 VLISSINGEN l el. 01184 12866- 14421 Schadevrije auto's di- rekt van particulier, door ons gekeurd en getest. Aflevering na beurt en met keuring. Drie maanden schrifte lijke garantie. Alléén bij Uw automakelaar! Triumph Stag MK II aut. LPG 2-76 wit 23.000 km. 21.950.- Pontiac Catalina LPG -74 zwart 70.000 km. 14.500,— Toyota Corona MK 2000 stationcar 10-76 bruin 12.000 km. 13.995,— Renault 16 TL 9-76 groen 25.000 km. 13.750,- Mercedes Benz 200 D 2-72 groen 120.000 km. 12.950, Citroen GS X2 3-75 geel 31.000 km. 10.450,— Saab 99 LEA 4 d. aut. 3-73 beige 60.000km. 10.450,— Toyota Carina 1600 L 1-76 groen 37.000 km. 10.450,— Ma7.da 929 coupé 8-75 groen 43.000 km. 10.250,— Alfasud 10-74 blauw 72.000 km. 7.950,- Simca 1100 LX 4-75 bruin 65.000 km. 7.950,- Opel Manta 1600 9-73 geel 68.000 km. 7.450,— Chrysler 160 12-72 groen 55.000 km. 5.450,— Simca 1301 Special 3-73 wit 60.000 km. '5.450,— Citroën Dyane 6 1-74 blauw 60.000km. 4.950,— Fiat 128 Rallye 4-73 wit 60.000 km. 4.950,- Ford Escort 1300 base 4-72 geel 75.000 km. 3.950,— Simca 1100 LS 73 Ford Escort 1300 base 72 Toyota Corolla combi 73 Simca 1000 GLS 73 Citroën 2 CV 4 73 Vauxhall Viva Estate 71 Vauxhall Viva 71 Audi 100 S LPG 70 Peugeot 404 71 Renault 4 70 Renault 10 70 Austin 1100 69 Ford 12 M 1300 70 Daf 55 69 N.S.U. Prinz 69 Direkt van particulier, aflevering na beurt en met inspektierapport. Taxatie en bemiddeling bij aan- en verkoop van per sonen- en bedrijfsautomo bielen tot 10 ton gvw. Voor iedere auto bestaat ook een /ó-mecnemen- prijv Interessant voor de kenners rood geel groen brons rood groen blauw bruin groen blauw blauw wit groen groen groen 90.000 km. 75.000 km. 97.000 km. 74.000 km. 80.000 km. 75.000 km. 85.000 km. 110.000 km. 130.000 km. 84.000km. 73.000 km. 67.000 km. 121.000 km. 94.000 km. 67.000 km. 3.450,- 3.450,- 3.450,- 2.950 - 2.850,- 2.550,- 2.550,- 2.150,- 1.950,- 1.450,-* 1.450,- 1.050,-* 950,- 850,- 450,- Kantoor: Meanderlaan 218 (flat middelste ingang) Middelburg 01180-15829 Saris aanhanger ongeremd, laadverm. 750 kg., 4 maanden oud 2150,-* deze auto's staan bij ons kantoor klaar voor proefrit; de overige na afspraak. DESGEWENST GEHELE OF GEDEELTELIJKE FINAN CIERING. M. DE DREU EN CO B.V. Gebruikte wagen Show OFF. FORODEALER

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1977 | | pagina 14