r OP WOENSDAG 1 SEPTEMBER A.S. AFSLUITING LANGE DELFT EN BELANGRIJKE VER- KEERSWIJZIGINGEN IN BINNENSTAD MIDDELBURG De belangrijkste j wijzigingen voor \het autoverkeer VOOR DE AUTO VOOR DE FIETS UIT DE LUCHT? KORTE DELFT BEDIENEND VERKEER EN FIETSERS ZANDSTRAAT EN MARKT Graag uw mede werking WAAR PARKEREN BINNENST ADS BEWONERS HUN AUTO? <v m INGRIJPEND A ^l\|0É ufruggekomen^To^voigoide Overig nieuws uit de rubriek "Door het oog van de Lange Jan" I vindt u op een andere tekstpagina. Jan" I Woensdag 1 september 1976 wordt een zeer belangrijke datum in de geschiedenis van de Middelburgse binnenstad. Op die dag zal namelijk worden begonnen met het ombouwen van de Lange Delft (tussen de Markt en de Nieuwstraat) tot voetgangersgebied (promenade). De afsluiting van de Lange Delft voor het doorgaande verkeer is een ingreep, die nogal wat gevolgen met zich brengt. Logisch, want het verkeer dat anders door die straat reed zal nu een andere weg moeten nemen. Om de afwikkeling van het verkeer in de binnenstad zo goed mogelijk te laten verlopen treden tegelijk met de afsluiting van de Lange Delft, dus op woensdag 1 september a.s., vele verkeerswijzigingen in werking. In deze speciale editie van de gemeentelijke voorlich- tingsrubriek "Door het oog van de Lange Jan" treft u veel informatie van de precies over een week plaatsgrijpende wijzigingen. Lr zijn twee routekaartjes voor doorgaand auto- en fietsverkeer afgedrukt. Een voor de autoroutes en een voor de fietsroutes. Er wordt diverse routes omschreven, terwijl op diverse belang rijke punten extra de aandacht wordt gevestigd in korte artikeltjes. Van deze pagina worden overdrukken gemaakt op een nog betere kwaliteit papier dan waarop de woorden die u nu leest zijn afgedrukt, welke overdrukken gratis in de gemeentewinkel, stadhuis (ingang Lange Noord straat) verkrijgbaar zijn. U kunt natuurlijk ook deze pagina erg goed bewaren. Wanneer u zich wat verdiept in de wijzigingen zal dat zeer op prijs gesteld worden, want hoe meer mensen weten hoe de situatie op 1 september a.s. wordt hoe soepeler alles verloopt. Dank bi) voorbaat voor uw aandacnt. 1 0 De Lange Delft wordt afgesloten (eerst tussen Markt en Sint Janstraat) en na 15 oktober a.s. tot de Nieuwstraat voor doorgaand verkeer. 0 De Koorkerkstraat wordt tweerichtingsverkeer om het parkeer terrein op het Walplein bereikbaar te houden. 0 Om dezelfde reden kan op de wegen Onder den Toren en de Groenmarkt na 1 september a.s. in twee richtingen gereden worden. 0 Het gedeelte van de Lange Noordstraat tussen de Stadhuisstraat en de Markt wordt tweerichtingsverkeer. 0 Het éénriingsverkeer in de Bachtensteene wordt omgedraaid. De Korte Burg wordt éénrichtingsverkeer in de richting van de Sint Pieterstraat. 0 Het éénrichtingsverkeer in de Sint Pieterstraat wordt omgedraaid. 0 Voor autoverkeer wordt de verbinding voorlangs het stadhuis af gesloten. 0 Het éénrichtingsverkeer in de Bleek/Haringsplaats wordt omge keerd. 0 Het rijweggedeelte van de Markt tussen Amrobank en Riviere wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. OP VEEL WEGEN EN IN VEEL STRATEN WAAR AUTO'S MAAR IN ÉÉN RICHTING MOGEN RIJDEN MOGEN (BROM)FIETSERS IN BEIDE RICHTINGEN RIJDEN!!! 1 De Lange Delft wordt voet gangersgebied (promenade) vanaf de Markt tot aan de Nieuwstraat. Ook de Korte Delft, gelegen tussen de Nieuwstraat en het Damplein krijgt een promenade-achtig gezicht. Daarmede wordt te gemoetgekomen aan een van de wensen van de georgani seerde middenstand. Er kan bij de Nieuwstraat niet een plotseling einde komen aan het voetgangersgebied. De Lange Delft en de Korte Delft lopen als het ware in elkaar over en dat idee zal ook als de Lange Delft promenade is ge worden zoveel mogelijk be houden blijven. Daarom zal ook in de Korte Delft de pro menade-sfeer doorgevoerd worden. Goed, de Lange Delft wordt dus voetgangersdomein. Dat betekent echter niet, dat er alleen maar voetgangers meer mogen komen. Natuurlijk moeten de winkels be voorraad kunnen worden en in ver band daarmede is de Lange Delft van maandag tot en met vrijdag tot 12.00 uur en na 18.00 uur toegan kelijk voor bedienend verkeer. Op zaterdag kan het bedienend verkeer terecht tot 9.00 uur en na 17.00 uur. Tijdens de "bedieningsuren" wordt ook de (brom)fiets in de Lange Delft toegelaten. Niet al leen aan de hand, maar als middel van vervoer. HIERBIJ GAAT HET ECHTER OM EEN PROEF, welke hooguit een jaar zal duren. S" Vanaf 1 september a.s. zal het doorgaande motorverkeer geen gebruik meer kunnen maken van de verbinding voorlangs het stadhuis. Ook S de rijbaan tussen de Amrobank en Riviere (links onderaan op de foto) 9 zal niet meer benut kunnen worden door het doorgaande verkeer. Het plan om na het creëren van de Burgpromenade nog meer voet gangersgebieden in de Mid delburgse binnenstad te maken met alle daarvoor nodige ver keersmaatregelen is zeker niet uit de lucht komen vallen. Vele studies en daaruit voort vloeiende aanbevelingen krijgen nu gestalte. In de loop van de af gelopen vijf jaren verschenen en weraen door de raad aanvaard o.a. - het rapport "Winkelen in Mid delburg" - het Parkeeronderzoek - het Verkeersadvies Middelburg Centrum - het Rapport Fietsroutes in de Middelburgse binnenstad - het "Basisplan Binnenstad" - het Verkeerscirculatieplan - de nota over het Parkeren. Voorts werd een enquête gehou den onder bezoekers van de binnenstad. Achteraf gezien heeft hel toch nog vrij lang geduurd, voordat defini tief besloten werd hel grootste ge deelte van de Lange Delft om te vormen tot voetgangersgebied. In deze rubriek werd n.l. al zo'n drie jaar geleden een tekening af gedrukt van een plan om de Lange Delft voor verkeer af te sluiten. Per 1 september a.s. gaat dat nu ge beuren. Een voor Middelburg zeer ingrijpende zaak, want de Lange Delft vormt toch nog altijd een doorgaande route van betekenis. Zoals uit de op <5eze pagina afgedrukte kaarten blijkt, blijft de Zandstraat nog open voor alle verkeer. Via die straat en de Langeviele kan de Markt bereikt worden. Op de Markt worden enkele wijzi gingen doorgevoerd. Het ver keer komend uit de Graven straat kan linksaf de Markt De rijbaan van de larkt tussen de Amrobank en Riviere zal echter voor door gaand verkeer afgesloten worden. Men kan het par keerterrein op de Markt dus bereiken vanuit de Graven straat en vanaf Plein '40. Via de Vlasmarkt kan men dan weer weg. Het parkeerterrein op de Markt is ook bereikbaar vanuit de Lange Noordstraat. Door diezelfde straat kan men weer weg via de Bachten steene (verkeersrichting wordt daar omgedraaid) of via de Stadhuisstraat. 99 In een korte inleiding op een persconferentie over de ko mende aanleg van het voet gangersgebied in dr Lange Delft en de invoering van vele verkeerswijzigingen stelde Drs. P.A. Wolters, bur gemeester van Middelburg, o.a. dat de achtergrond van de thans in uitvoering komende plannen wordt gevormd door net streven de historische binnenstad van Middelburg zo aantrekkelijk mogelijk te houden. De vele historische gebouwen in het stadshart moeten een funktie behou den. De heer Wolters noemde de voor de deur staande wij zigingen zeer ingrijpend. "Men zal als verkeersdeelne mer in de binnenstad gewend moeten raken aan een geheel nieuwe situatie. Er zullen ze ker schoonheidsfoutjes aan het licht komen. Gelet echter op de ervaringen in andere steden mag verwacht worden, dat een voor alle partijen aantrekkelijker situatie ont staat." Aldus Drs. Wolters. MEDEWERKING. De burgemeester riep voorts de medewerking van een ieder in om de toch ingrijpende ope ratie (afsluiting Lange Delft en diverse verkeerswijzigin gen) zo goed mogelijk te laten verlopen. De heer Wolters be tuigde zijn erkentelijkheid voor het nu in uitvoering kun nen brengen van de prome nade-plannen. Hij noemde daarbij met name de betrokken ondernemers, het Ministerie van Economische Zaken (sub sidie in de kosten), het Over legorgaan van de Centrale Ondernemers Organisaties in het Midden- en Kleinbedrijf en de heer A. Korstanje tot voor kort Rijksconsulent voor han del, ambacht en diensten. Ook diverse gemeentelijke diensten en externe adviseurs hebben zeer belangrijke stenen aangedragen bij het voorberei den en uitwerken van alle plannen. Per 1 september a.s. zal aan de fietser in Middelburg meer vrijheid worden verleend. In diverse straten die tot nu toe voor de (bromfiet ser maar in één richting bereden mochten worden, zal nu voor die groep weggebruikers tweerichtingsverkeer mogelijk zijn. Hoe aan de fietsers is gedacht wordt op deze foto duidelijk. Het is een beeld van een tunneltje onder de tangent door dat via de Baanstraat kan worden bereikt. VQOft PE.AMT0 UcOftCiW f UAfcóFVELt BwresBftUö Op de hierboven afgedrukte kaart zijn de doorgaande routes aange geven zoals die met ingang van 1 september a.s. in en rond de Mid delburgse binnenstad zijn gesi tueerd voor de auto. De dikke lij nen stellen de "rondwegen" voor, via welke het verkeer, dat niet in de binnenstad moet zijn Mid delburg kan passeren. Dubbele lijnen geven aan dat in die straten het autoverkeer in twee ric tingen mag rijden. Een lijn geeft aan dat het autoverkeer slechts in één richting mag rijden, welke richting is aangegeven door een pijltje. Een geheel nieuw element is de Geerebrug, die de route over de Houtkaai, Turfkaai, Nieuwe Ha ven, Hoogstraat, Koestraat ver bindt met de tangent. Vanaf de tangent mag men ko mend uit de richting zwembad rechtsaf de Zandstraat inrijden om via de Langeviele de Markt te be ep; '40 kan men de Vlasmarkt inrij den. Voorlangs het stadhuis kan men echter niet de Lange Noord straat bereiken. Komend vanaf de Markt kan men de binnenstad verlaten via de Lange Noordstraat, de Bachtensteene (rijrichting wordt omgedraaid), Korte Burg (idem), Sint Pieterstraat (idem). Damplein. Of via de Korte Burg. Wagenaarstraat, Sint Jorisstraat (rijrichting wordt daar om gedraaid). Komend vanaf de Markt kan men via de Lange Noordstraat ook linksaf de Stadhuisstraat inrijden richting Seisbuitenbrug. Er zijn zoals u zelf bii nadere stu die van de kaart zult ontdekken nog meerdere wegen die naar uw bestemming leiden. NOOR03BUG' KOEPOORT BRUÜ JSCHROEBRUO In de straten en op de wegen die van een dubbele lijn zijn voorzien mogen (brom)fietsen in beide richtingen rijden. Is één lijn aan gegeven dan mag maar in één richting gefietst worden en wel in die richting welke met een pijltje is aangegeven. Duidelijk zal worden, dat de mogelijkheden voor de (bromfietsers aanmerkelijk zijn uitgebreid. Diverse straten waarin vóór 1 september door Fietsers maar in één richting gereden mocht worden mogen nu in beider richtingen bereden worden. Bovendien wordt bij wijze van Eroef toegestaan, dat door de ange Delft tot 12.00 uur (van maandag tot en met vrijdag) en na 18.00 uur met de fiets gereden wordt. Op zaterdag sluit de Lange Delft om 9.00 uur ook voor de (bromfiets. Voor de fietser veran- Er wordt momenteel onder zocht of gereserveerde par keerplaatsen voor bewoners van de binnenstad en daar gevestigde bedrijven en beoe fenaren van beroepen kunnen worden gecreëerd. Volgende week wordt daarop in het Oog van de Lange Jan nader teruggekomen. Tot volgende week dus. Redactie Bureau Voorlichting gemeente Middelburg Stadhuis Middelburg. Telefoon 26251, toestel 133. dert er dus eigenlijk niet zoveel. De rijmogelijkheden worden uil- gebreid. Zo mag men per 1 sep tember a.s. door de Vlissingse- straat in beide richtingen rijden. Dat mag dan ook door de Bach tensteene, de Korte Burg, de Sint Pieterstraat, de Sint Jorisstraat en de Bleek/Haringplaats. Overal geldt echter met name in de eerste weken: Goed uitkijken!! tangent door dat via de Baanstraat kan worden I week dus. i,„.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1976 | | pagina 5