r
OP WOENSDAG 1 SEPTEMBER A.S. AFSLUITING
LANGE DELFT EN BELANGRIJKE VER-
KEERSWIJZIGINGEN IN BINNENSTAD MIDDELBURG
De belangrijkste
j wijzigingen voor
\het autoverkeer
VOOR DE AUTO
VOOR DE FIETS
UIT DE
LUCHT?
KORTE DELFT
BEDIENEND
VERKEER EN
FIETSERS
ZANDSTRAAT
EN MARKT
Graag
uw
mede
werking
WAAR
PARKEREN
BINNENST ADS
BEWONERS
HUN
AUTO?
<v m
INGRIJPEND
A
^l\|0É
ufruggekomen^To^voigoide Overig nieuws uit de rubriek "Door het oog van de Lange Jan"
I vindt u op een andere tekstpagina.
Jan" I
Woensdag 1 september 1976 wordt een zeer belangrijke datum in de geschiedenis van de Middelburgse
binnenstad. Op die dag zal namelijk worden begonnen met het ombouwen van de Lange Delft (tussen de Markt
en de Nieuwstraat) tot voetgangersgebied (promenade). De afsluiting van de Lange Delft voor het doorgaande
verkeer is een ingreep, die nogal wat gevolgen met zich brengt. Logisch, want het verkeer dat anders door die
straat reed zal nu een andere weg moeten nemen. Om de afwikkeling van het verkeer in de binnenstad zo goed
mogelijk te laten verlopen treden tegelijk met de afsluiting van de Lange Delft, dus op woensdag 1 september
a.s., vele verkeerswijzigingen in werking.
In deze speciale editie van de gemeentelijke voorlich-
tingsrubriek "Door het oog van de Lange Jan" treft u
veel informatie van de precies over een week
plaatsgrijpende wijzigingen. Lr zijn twee routekaartjes
voor doorgaand auto- en fietsverkeer afgedrukt. Een
voor de autoroutes en een voor de fietsroutes. Er wordt
diverse routes omschreven, terwijl op diverse belang
rijke punten extra de aandacht wordt gevestigd in
korte artikeltjes.
Van deze pagina worden overdrukken gemaakt op een
nog betere kwaliteit papier dan waarop de woorden die
u nu leest zijn afgedrukt, welke overdrukken gratis in
de gemeentewinkel, stadhuis (ingang Lange Noord
straat) verkrijgbaar zijn. U kunt natuurlijk ook deze
pagina erg goed bewaren. Wanneer u zich wat verdiept
in de wijzigingen zal dat zeer op prijs gesteld worden,
want hoe meer mensen weten hoe de situatie op 1
september a.s. wordt hoe soepeler alles verloopt. Dank
bi) voorbaat voor uw aandacnt. 1
0 De Lange Delft wordt afgesloten (eerst tussen Markt en Sint
Janstraat) en na 15 oktober a.s. tot de Nieuwstraat voor doorgaand
verkeer.
0 De Koorkerkstraat wordt tweerichtingsverkeer om het parkeer
terrein op het Walplein bereikbaar te houden.
0 Om dezelfde reden kan op de wegen Onder den Toren en de
Groenmarkt na 1 september a.s. in twee richtingen gereden worden.
0 Het gedeelte van de Lange Noordstraat tussen de Stadhuisstraat
en de Markt wordt tweerichtingsverkeer.
0 Het éénriingsverkeer in de Bachtensteene wordt omgedraaid.
De Korte Burg wordt éénrichtingsverkeer in de richting van de Sint
Pieterstraat.
0 Het éénrichtingsverkeer in de Sint Pieterstraat wordt omgedraaid.
0 Voor autoverkeer wordt de verbinding voorlangs het stadhuis af
gesloten.
0 Het éénrichtingsverkeer in de Bleek/Haringsplaats wordt omge
keerd.
0 Het rijweggedeelte van de Markt tussen Amrobank en Riviere
wordt afgesloten voor doorgaand verkeer.
OP VEEL WEGEN EN IN VEEL STRATEN WAAR AUTO'S
MAAR IN ÉÉN RICHTING MOGEN RIJDEN MOGEN
(BROM)FIETSERS IN BEIDE RICHTINGEN RIJDEN!!!
1
De Lange Delft wordt voet
gangersgebied (promenade)
vanaf de Markt tot aan de
Nieuwstraat. Ook de Korte
Delft, gelegen tussen de
Nieuwstraat en het Damplein
krijgt een promenade-achtig
gezicht. Daarmede wordt te
gemoetgekomen aan een van
de wensen van de georgani
seerde middenstand. Er kan
bij de Nieuwstraat niet een
plotseling einde komen aan
het voetgangersgebied. De
Lange Delft en de Korte Delft
lopen als het ware in elkaar
over en dat idee zal ook als de
Lange Delft promenade is ge
worden zoveel mogelijk be
houden blijven. Daarom zal
ook in de Korte Delft de pro
menade-sfeer doorgevoerd
worden.
Goed, de Lange Delft wordt dus
voetgangersdomein. Dat betekent
echter niet, dat er alleen maar
voetgangers meer mogen komen.
Natuurlijk moeten de winkels be
voorraad kunnen worden en in ver
band daarmede is de Lange Delft
van maandag tot en met vrijdag tot
12.00 uur en na 18.00 uur toegan
kelijk voor bedienend verkeer. Op
zaterdag kan het bedienend verkeer
terecht tot 9.00 uur en na 17.00
uur. Tijdens de "bedieningsuren"
wordt ook de (brom)fiets in de
Lange Delft toegelaten. Niet al
leen aan de hand, maar als middel
van vervoer. HIERBIJ GAAT
HET ECHTER OM EEN
PROEF, welke hooguit een jaar zal
duren.
S" Vanaf 1 september a.s. zal het doorgaande motorverkeer geen gebruik
meer kunnen maken van de verbinding voorlangs het stadhuis. Ook
S de rijbaan tussen de Amrobank en Riviere (links onderaan op de foto)
9 zal niet meer benut kunnen worden door het doorgaande verkeer.
Het plan om na het creëren van de
Burgpromenade nog meer voet
gangersgebieden in de Mid
delburgse binnenstad te maken
met alle daarvoor nodige ver
keersmaatregelen is zeker niet uit
de lucht komen vallen.
Vele studies en daaruit voort
vloeiende aanbevelingen krijgen
nu gestalte. In de loop van de af
gelopen vijf jaren verschenen en
weraen door de raad aanvaard o.a.
- het rapport "Winkelen in Mid
delburg"
- het Parkeeronderzoek
- het Verkeersadvies Middelburg
Centrum
- het Rapport Fietsroutes in de
Middelburgse binnenstad
- het "Basisplan Binnenstad"
- het Verkeerscirculatieplan
- de nota over het Parkeren.
Voorts werd een enquête gehou
den onder bezoekers van de
binnenstad.
Achteraf gezien heeft hel toch nog
vrij lang geduurd, voordat defini
tief besloten werd hel grootste ge
deelte van de Lange Delft om te
vormen tot voetgangersgebied. In
deze rubriek werd n.l. al zo'n drie
jaar geleden een tekening af
gedrukt van een plan om de Lange
Delft voor verkeer af te sluiten. Per
1 september a.s. gaat dat nu ge
beuren. Een voor Middelburg zeer
ingrijpende zaak, want de Lange
Delft vormt toch nog altijd een
doorgaande route van betekenis.
Zoals uit de op <5eze pagina
afgedrukte kaarten blijkt,
blijft de Zandstraat nog open
voor alle verkeer. Via die
straat en de Langeviele kan de
Markt bereikt worden. Op de
Markt worden enkele wijzi
gingen doorgevoerd. Het ver
keer komend uit de Graven
straat kan linksaf de Markt
De rijbaan van de
larkt tussen de Amrobank en
Riviere zal echter voor door
gaand verkeer afgesloten
worden. Men kan het par
keerterrein op de Markt dus
bereiken vanuit de Graven
straat en vanaf Plein '40. Via
de Vlasmarkt kan men dan
weer weg. Het parkeerterrein
op de Markt is ook bereikbaar
vanuit de Lange Noordstraat.
Door diezelfde straat kan men
weer weg via de Bachten
steene (verkeersrichting wordt
daar omgedraaid) of via de
Stadhuisstraat.
99
In een korte inleiding op een
persconferentie over de ko
mende aanleg van het voet
gangersgebied in dr Lange
Delft en de invoering van vele
verkeerswijzigingen stelde
Drs. P.A. Wolters, bur
gemeester van Middelburg,
o.a. dat de achtergrond van de
thans in uitvoering komende
plannen wordt gevormd door
net streven de historische
binnenstad van Middelburg
zo aantrekkelijk mogelijk te
houden. De vele historische
gebouwen in het stadshart
moeten een funktie behou
den. De heer Wolters noemde
de voor de deur staande wij
zigingen zeer ingrijpend.
"Men zal als verkeersdeelne
mer in de binnenstad gewend
moeten raken aan een geheel
nieuwe situatie. Er zullen ze
ker schoonheidsfoutjes aan
het licht komen. Gelet echter
op de ervaringen in andere
steden mag verwacht worden,
dat een voor alle partijen
aantrekkelijker situatie ont
staat." Aldus Drs. Wolters.
MEDEWERKING.
De burgemeester riep voorts
de medewerking van een ieder
in om de toch ingrijpende ope
ratie (afsluiting Lange Delft
en diverse verkeerswijzigin
gen) zo goed mogelijk te laten
verlopen. De heer Wolters be
tuigde zijn erkentelijkheid
voor het nu in uitvoering kun
nen brengen van de prome
nade-plannen. Hij noemde
daarbij met name de betrokken
ondernemers, het Ministerie
van Economische Zaken (sub
sidie in de kosten), het Over
legorgaan van de Centrale
Ondernemers Organisaties in
het Midden- en Kleinbedrijf en
de heer A. Korstanje tot voor
kort Rijksconsulent voor han
del, ambacht en diensten.
Ook diverse gemeentelijke
diensten en externe adviseurs
hebben zeer belangrijke stenen
aangedragen bij het voorberei
den en uitwerken van alle
plannen.
Per 1 september a.s. zal aan de fietser in Middelburg meer vrijheid
worden verleend. In diverse straten die tot nu toe voor de (bromfiet
ser maar in één richting bereden mochten worden, zal nu voor die
groep weggebruikers tweerichtingsverkeer mogelijk zijn. Hoe aan de
fietsers is gedacht wordt op deze foto duidelijk. Het is een beeld van
een tunneltje onder de tangent door dat via de Baanstraat kan worden
bereikt.
VQOft PE.AMT0
UcOftCiW f
UAfcóFVELt
BwresBftUö
Op de hierboven afgedrukte kaart
zijn de doorgaande routes aange
geven zoals die met ingang van 1
september a.s. in en rond de Mid
delburgse binnenstad zijn gesi
tueerd voor de auto. De dikke lij
nen stellen de "rondwegen" voor,
via welke het verkeer, dat niet in
de binnenstad moet zijn Mid
delburg kan passeren. Dubbele
lijnen geven aan dat in die straten
het autoverkeer in twee ric tingen
mag rijden. Een lijn geeft aan dat
het autoverkeer slechts in één
richting mag rijden, welke richting
is aangegeven door een pijltje.
Een geheel nieuw element is de
Geerebrug, die de route over de
Houtkaai, Turfkaai, Nieuwe Ha
ven, Hoogstraat, Koestraat ver
bindt met de tangent.
Vanaf de tangent mag men ko
mend uit de richting zwembad
rechtsaf de Zandstraat inrijden om
via de Langeviele de Markt te be
ep;
'40 kan men de Vlasmarkt inrij
den. Voorlangs het stadhuis kan
men echter niet de Lange Noord
straat bereiken. Komend vanaf de
Markt kan men de binnenstad
verlaten via de Lange Noordstraat,
de Bachtensteene (rijrichting
wordt omgedraaid), Korte Burg
(idem), Sint Pieterstraat (idem).
Damplein. Of via de Korte Burg.
Wagenaarstraat, Sint Jorisstraat
(rijrichting wordt daar om
gedraaid). Komend vanaf de
Markt kan men via de Lange
Noordstraat ook linksaf de
Stadhuisstraat inrijden richting
Seisbuitenbrug.
Er zijn zoals u zelf bii nadere stu
die van de kaart zult ontdekken
nog meerdere wegen die naar uw
bestemming leiden.
NOOR03BUG'
KOEPOORT BRUÜ
JSCHROEBRUO
In de straten en op de wegen die
van een dubbele lijn zijn voorzien
mogen (brom)fietsen in beide
richtingen rijden. Is één lijn aan
gegeven dan mag maar in één
richting gefietst worden en wel in
die richting welke met een pijltje is
aangegeven. Duidelijk zal worden,
dat de mogelijkheden voor de
(bromfietsers aanmerkelijk zijn
uitgebreid. Diverse straten waarin
vóór 1 september door Fietsers
maar in één richting gereden
mocht worden mogen nu in beider
richtingen bereden worden.
Bovendien wordt bij wijze van
Eroef toegestaan, dat door de
ange Delft tot 12.00 uur (van
maandag tot en met vrijdag) en na
18.00 uur met de fiets gereden
wordt. Op zaterdag sluit de Lange
Delft om 9.00 uur ook voor de
(bromfiets. Voor de fietser veran-
Er wordt momenteel onder
zocht of gereserveerde par
keerplaatsen voor bewoners
van de binnenstad en daar
gevestigde bedrijven en beoe
fenaren van beroepen kunnen
worden gecreëerd. Volgende
week wordt daarop in het Oog
van de Lange Jan nader
teruggekomen. Tot volgende
week dus.
Redactie Bureau Voorlichting gemeente Middelburg
Stadhuis Middelburg. Telefoon 26251, toestel 133.
dert er dus eigenlijk niet zoveel.
De rijmogelijkheden worden uil-
gebreid. Zo mag men per 1 sep
tember a.s. door de Vlissingse-
straat in beide richtingen rijden.
Dat mag dan ook door de Bach
tensteene, de Korte Burg, de Sint
Pieterstraat, de Sint Jorisstraat en
de Bleek/Haringplaats.
Overal geldt echter met name in de
eerste weken: Goed uitkijken!!
tangent door dat via de Baanstraat kan worden I week dus. i,„.