Hoe moet het nu met het verkeer
op en rond het tangent?
Deense meisjesband treedt
vandaag op in Vlissingen
Expo "Facetten van de
Oosterschelde" in de Abdij
welkome verlichter
van uw vakantie
belevenissen
HERINNERINGEN
AAN OUD-VALKEN/SSE
VELE GOEDKOPE
BLOEMEN
ZONNEBRILLEN
DEZE ZOMER
NUTTIGE WENKEN VOOR WEGGEBRUIKERS
Van 12 juli-13 augustus
Een 'Zonnewijzer'
aan uw pols....
TIPS VOOR DE KEUKEN
Bloemen liefhebbers
LET OP!
DEZE WEEK HAAST
VOOR NIETS!
Westerscheldestraat 50
en de KIOSK op de markt
FA. M. POUWELSE
ZN.
Verkeerslichten
BESTRIJDING
VAN BOTULISME
IN ZEELAND
Wijzigingen
Woensdag 7 juli 1976
F
Woensdag 30 juni jj. is -zoals bekend-
het tweede gedeelte van het tangent
(Looierssingel en Walensingel) voor het
verkeer opengesteld. Deze Looierssingel
en de Walensingel z(jn nu niet meer
toegankelijk voor fietsen en
bromfietsen.
In de afgelopen weken is reeds
meermalen aandacht besteed aan deze
nieuwe verkeersader, maar het kan
nooit kwaad hierop nog eens terug te
komen. De Middelburgse gemeente
politie heeft het nog eens allemaal op
een rijtje gezet en geeft hieronder vooral
voor de fietsers en bromfietsers een
aantal nuttige wenken.
Indien men met de fiets of bromfiets
vanuit de richting Middelburg-Zuid
naar het centrum moet, kan men de
volgende routes volgen. Fietspad door
het Vlissingsbolwerk tot aan de
Langevielebuitenbrug - Zandstraat. Op
deze kruising kan men naar rechts de
Zandstraat op, doch men dient bij het
oversteken van het tangent rekening te
houden met de verkeerslichten, via de
Zandstraat kan men dan linksaf Achter
de Houttuinen op rijden en vervolgens
rechtsaf de Langeviele in rijden. Een
andere mogelijkheid om het centrum te
bereiken is het volgen van het rijwielpad
door het Vlissingsbolwerk, rechtdoor de
kruising Langevielebuitenbrug en
Zandstraat oversteken (let ook hier op
de verkeerslichten) daarna het tunneltje
ter hoogte van de Baanstraat
onderdoor, waarna men in de
Baanstraat uitkomt. Op het einde van
de Baanstraat kan men rechtsaf en
vervolgens linksaf de Langeviele op
rijden. Wil men gebruik maken van de
doorgaande fiets- bromfietsroute vanaf
Middelburg-Zuid in de richting
Domburg dan dient men de volgende
route te volgen.
Vanaf de Schroebrug via het
Groenewoud, fietspad door het
Vlissingsbolwerk volgen, daarna
rechtsaf tunneltje ter hoogte van de
Baanstraat onderdoor, Baanstraat,
linksaf de weg Achter de Houttuinen
op, Seisdam, Seisstraat, Seisplein,
Seisbuitenbrug en vervolgens via
Sandberglaan richting Domburg.
Komt men als fietser en bromfietser uit
de richting Domburg en wil men naar
Middelburg-Zuid, dan kan men
vorenomschreven route in omgekeerde
volgorde volgen.
Een andere mogelijkheid voor fietsers
en bromfietsers om komende uit de
richting Domburg, Middelburg- Zuid te
bereiken is de volgende route:
Seisbuitenbrug, Seisstraat,
Krommeweele, Beddewijkstraat,
Langeviele, Plein 1940, Gortstraat,
Vlissingsestraat, Groenwoud,
Schroebrug-Middelburg-Zuid. Deze
route kan echter niet omgekeerde
richting worden gereden.
Voor al het andere verkeer geldt, dat
men vanaf de Schroebrug in de richting
Domburg de volgende route het beste en
snelste kan volgen: Groenewoud,
Looierssingel, Walensingel, (Tweede
gedeelte van het tangent) vervolgens
linksaf de Seisbuitenbrug op richting
Domburg.
Op twee kruispunten van het tangent
zijn verkeerslichten geplaatst, namelijk
op het kruispunt Zandstraat- Groene-
woud-Langevielbuitenbrug en op het
kruispunt Walensingel-Seisplein-Klein1
Vlaanderen-Seisbuitenbrug. Als
bijzonderheid wordt opgemerkt dat de
verkeerslichten voor voetgangers,
fietsers- en bromfietsers door middel
van een druknopsysteem, door
respectievelijk de voetganger, fietser en
bromfietser zelf bediend moeten
worden.
Bij deze verkeerslichteninstallatie wordt
voor de eerste keer in Middelburg een
geheel systeem toegepast. Bij dit
systeem zal het niet meer voorkomen
dat men voor niets staat te wachten. Als
er uit een bepaalde richting geen
verkeer voor het stoplicht staat te
wachten zal die richting ook geen groen
licht krijgen.
In het nieuwe systeem wordt er voor
gezorgd dat bij verkeersaanbod uit een
bepaalde richting het licht snel op groen
springt voor het zich uit die richting
aanbiedende verkeer.
Het betekent echter wel, dat er bij het
rijden door rood licht aanrijdingen
zullen gebeuren. Scherpe rijders die
menen nog net even door te rijden zijn
dus gewaarschuwd.
In verband met de openstelling van het
tweede gedeelte van het tangent zijn op
toeleiden wegen naar het tangent
verschillende verkeerssituaties
gewijzigd.
tangent rechtsaf de Langevielebuiten
brug op richting Vlissingen.
Komende uit de richting van
Middelburg centrum in de richting
Vlissingen kan men het beste de
volgende route rijden:
Markt - VI am ar kt - Krommeweele -
Heerengracht Volderijlaagte; (of:
Bachtensteene - Stadhuisstraat
Heerengracht - Volderijlaagte)
vervolgens Klein Vlaanderen Seisplein
tangent tot aan de Langevielebuiten
brug, daarna rechtsaf richting
Vlissingen.
Wil men vanuit het centrum in de
richting Domburg dan volgt men de
oude route vanaf het Seisplein rechtsaf
de Seisbuitenbrug op daarna richting
Domburg. Het gehele tangent
(Groenewoud tot aan de Sandberglaan)
is aangewezen als voorrangsweg hetgeen
betekent dat op alle toeleidende wegen
naar het tangent voorrang dient te
worden verleend aan het verkeer dat
zich op het tangent bevindt.
Ook is met het openstellen van het
tweede gedeelte van het tangent de
kruising LangevielebuitenbrugVllssIng-
sesingel-Langevieleweg en de Lange-
vielesingel als voorrangskruising
aangewezen met dien verstande dat het
verkeer op de Langevielebuitenbrug en
de Langevieleweg voorrang heeft op het
verkeer komende vanaf de Vlissingse-
siogel en de Langevielesingel.
Vooral hij hel optreden van hogere
temperaturen nemen de kansen van het
optreden van botulisme (oe. Om Ie
voorkomen dal veel vogels worden aan-
gelrokken en /o op een/elfde plaats te
sterk geconcentreerd worden, /mi hel
mei name op plaatsen waar reeds
eerder botulisme optrad, verstandig
/ijlt dat het publiek de watervogels niet
voedert.
Ged. Staten van Zeeland hebben na
overleg met de inspecteur van de Volks
gezondheid in Zeeland een circulaire
over het botulisme, de dodelijke ziekte
onder watervogels, doen uitgaan. Vorig
jaar heeft het botulisme ook in Zeeland
de kop opgestoken en de verwachting is
reëel, dat men ook in de toekomst
hiermee geconfronteerd zal worden.
In de circulaire die is toegezonden aan
de gemeentebesturen, de waterschaps
besturen. de recreatieschappen en de
beheersinstanties van natuurgebieden
in Zeeland, wordt een uiteenzetting
gegeven over de aard van de ziekte en
verder zijn er een aantal richtlijnen hoe
te handelen bij het vinden van dode
watervogels.
De kadavers dienen met plastic
handschoenen uit het water gehaald te
worden, waarbij alle nodige hygiënische
voorzorgsmaatregelen moeten worden
getroffen. De provinciale waterstaat
moet op de hoogte gesteld worden van
het optreden van vogelsterfte en voorts
moeten enkele kadavers voor onderzoek
naar het Centraal Diergeneeskundig
Instituut te Rotterdam worden
gezonden. Verder moeten de andere
kadavers vernietigd worden door ver
branding in een destruktorinstallatie.
Vanaf het Domburgs Schuitvlot mag
men niet meer rechtsaf in de richting
van de Langevielebuitenbrug. Men is
verplicht om linksaf de Zandstraat in te
rijden. Moet men in de richting
Vlissingen dan dient men vanaf het
Domburgs Schuitvlot de volgende route
'te volgen:
Zandstraat. Achter de Houttuinen,
Armeniaans Schuitvlot linksaf het
tangent op en vervolgenns vanaf het
Deze tijd-computer werd als nouveauté
op de Europese Uurwerk- en
Sieradenbeurs in Bazel getoond. Hij
loopt op zonne-energie. Batterijen zijn
dus overbodig geworden. Door middel
van zonnecellen wordt het licht
opgevangen, in elektrische energie
omgezet en opgeslagen. Het normale
kamerlicht is al voldoende om de
computer op te laden. De energiereserve
bedraagt drie maanden. Dit nieuwe
systeem om de tijd te meten is gebaseerd
op de technologie van de ruimtevaart en
werd in de Bondsrepubliek Duitsland
ontwikkeld.
Herinneren onze oudere lezers deze trap nog? De trap over het duin by
Valkenisse: 175 treden... wist de maker van deze prent er trots by te
vertellen.
Vlissingen krijgt vandaag - woensdag -
bezoek van de „Aarhns Pigegarde" een
muziek- en drumband die uit louter
Deense meisjes bestaat. De/e „Aarhus
Pigegarde" is al op vele plaatsen in de
wereld te gast geweest, en een graag
geziene, o.a. bij de wereldtentoon
stelling in Montreal en Het nam deel
aan een showcompetitie met 50 andere
bands in Minneapolis. Daar stalen /c de
show en kregen een verdiende eerste
prijs. Andere plaatsen die zij bezochten
op de tocrnces waren Basel (bij een
Deense weck), Rostock (de Oostzcc-
weck) en verder diverse plaatsen in
Duitsland. Oostenrijk en Italië.
In Vlissingen treedt „Aarhus
Pigegarde" vanmiddag tussen 3 en 5
uur op in de Wolstraat en vanavond om
plm. 8 uur op het terras van
..Britannia".
De ..Aarhus Girls" Guard werd op
gericht op particulier initiatief van de
Deense musicus Carl Tschentscher. Het
uniform van de meisjes - in leeftijd
variërend van 11 tot 19 jaar - is een
preciese kopie van het uniform van de
Koninklijke Deense Lijfwacht. De
groep wordt gesteund door een Deense
brouwerij. Een paar jaar geleden nog
had „Aarhus Pigegarde" een eigen
onderkomen in Tivoli Friheden in
Aarhus en verscheidene jaren trad de
groep op onder de naam Tivoligarde,
zoals ook een groep in Kopenhagen
heet.
De Aarhus Pigegarde werkt nauw
samen met het Aarhus Stedelijk Orkest.
Elke zomer worden er traditionele
concerten gegeven en de Deense radio
zendt vaak hun muziek uit. Uiteraard
zijn ze ook al in tal van landen op t.v. te
zien geweest, onder meer bij het grote
muziekfestival in Kerkrade. Er zijn vele
grammofoonplaten in omloop die ze
hebben „volgespeeld".
Bij de organisatie van het optreden in
Vlissingen zijn betrokken: het VAF,
Winkeliersvereniging Binnenstad. VVV
Vlissingen en hotel Britannia. De 70
meisjes van de band (50 muziek en 20
drumband) krijgen bij „Britannia" na
afloop van het optreden op de
Boulevard een maaltijd aangeboden.
Aanstaande maandag 12 juli wordt in
de voorzaal van de Statenzaal. Abdij 11
in Middelburg, de tentoonstelling
„Facetten van de Oostcrschclde"
geopend, die daar tot en met 13
augustus te bezichtigen zal zijn.
De expositie, ingericht door het
Documentatie Centrum Zeeuws Delta
gebied, is open van maandag tot en met
zaterdag van 10-17 uur.
De Scheldekwestie is zo oud als de rivier
zelf. Wie bij de bron geweest is in
Noord-Frankrijk, kan moeilijk
begrijpen hoe breed de armen waren
die in zee uitstroomden. Waren, want in
1867 wordt het Kreekrak gedicht, een
dam die heel duidelijk een keerpunt
vormt in de geschiedenis. In de
Romeinse tijd stroomde de rivier
noordwaarts van Antwerpen door het
latere Thoolse en Noord-Brabantse
land naar het mondingsgebied van
Maas en Waal.
In de Middeleeuwen is de tak van de
Schelde die tussen Noord-Beveland en
Schouwen naar zee stroomt, de grens
rivier tussen wat later Beoosten en
Bewesten de Schelde wordt genoemd.
Pas in de 14de en de 15de eeuw begint
de Honte. later de Westerschelde
genoemd, betekenis te krijgen voor de
vaart op de Walcherse rede, maar
vooral op die van Antwerpen.
In die tijd waren er allerlei kwesties
gerezen over des graven stroom, over
het heffen van tolgelden, over op- en
aanwassen en de rechten daarop.
Belangrijk is de beruchte stormvloed
van 1530. die het Verdronken Land van
Reimerswaal doet ontstaan, dat voor
het grootste gedeelte nooit meer is
ingedijkt. En veel later gaat Reimers
waal ten onder. De stad, die nog als een
eiland haar bestaan had gerekt.
Door de politieke veranderingen na de
val van Antwerpen in 1585, was de
Schelde gesloten. Het verkeer van en
naar deze stad werd zo goed als
onmogelijk gemaakt. Dit veranderde in
de Franse tijd. Na de scheiding met
België werd negen jaar later in een
tractaat (1839) vastgelegd, dat mochten
er veranderingen komen in de
tussenwateren, er even goede vaar
wateren in de plaats moesten komen.
Ter vervanging van het Kreekrak en het
Sloe kwamen de kanalen door Zuid--
Beveland en Walcheren. Het oosten van
de Oosterschelde leek een .uitstekende
plaats voor de oester- en mossel
cultures. Het betekende de opkomst van
Yerseke.
De Oosterschelde bracht ook een
isolerende functie mee van Schouwen-
Duiveland en Tholen. die door veer-
ANDIJVIE „AU JUS" 1 kg andijvie,
zout,wat bruin van jus of water met een
bouillonblokje, 20 g vet van jus of boter
of margarine, paneermeel
De andijvie schoonmaken en wassen.
De struiken overlangs doorsnijden,
opzetten met weinig kokend water en
zout en vlug gaarkoken. Als de andijvie
even gekookt heeft de groente om
leggen. Kooktijd 20 minuten. De
andijvie laten uitlekken, overdoen in
een vuurvaste schotel, de jus er over
gieten en het gerecht afmaken met
paneermeel en stukjes vet van de jus of
boter. In een matig warme oven een
bruin korstje op de schotel laten
komen.
diensten moest worden „overbrugd".
De stormvloed van 1953, even ernstig
als die van 1530, bracht het Deltaplan.
Allereerst ten behoeve van de veiligheid,
maar ook voor het scheppen van betere
verbindingen. Een Zeeuws initiatief, de
Zeeland-brug van 1965, vormt de nood
zakelijke schakel met Schouwen--
Duiveland en daardoor met Holland.
Tegelijk gaan in deze tijd de vissers hun
partij meeblazen omdat de te leggen
dam in de Oosterschelde hun toekomst
in gevaar brengt. In 1967 komt het
Oosterschelde-congres, georganiseerd
door het Zeeuwsch Genootschap der
Wetenschappen, met als boventoon
toch de afsluiting. In 1969 wordt het
tracee van de dam vastgesteld.
Sinds dat jaar is hef niet meer rustig
geweest. De Oosterschelde bleef de
gemoederen zo bezig houden, dat in
1973 de commissie-Klaasesz, een staats
commissie in het leven werd geroepen.
Hoewel deze commissie de veiligheid
voorop stelde, werd toch de bouw van
een doorlaatbare dam aanbevolen, die
onder normale omstandigheden een
gereduceerd getij zou handhaven.
Sindsdien gaat er geen dag voorbij of er
.wordt geschreven, gesproken en
gefilmd over het dichten, het half open
laten en dijkverhogingen van en langs
de Oosterschelde.
Iets van al deze factoren wil deze
bescheiden tentoonstelling laten zien,
omdat het in xvezen niet alleen een
Zeeuwse maar ook een natlonnle aan
gelegenheid Is. Verrassingen houdt de
Oosterschelde altijd in petto, zoals het
opvissen van de Nehalennla-stenen in
1970.
Bij ons kunt u nu alle kanten uit met o.a.
OOK DEZE WEEK
alleen
BLOEMENMAGAZIJN
Winkel Vlasmarkt wegens vakantie gesloten
Bij aankoop van een BRUIDSBOEKET
20 corsages cadeau
Gaarne verzorgen wij uw BRUIDSWERK, ZAAL
en AUTOVERSIERING%GRAFWERK enz.
Als het donker is, moet je flit
sen. Deze stelregel zit er bij de
meeste mensen wel ingebakken.
Toch is er iets fout in deze zin,
want juister is: Als iets te don
ker is, moet je flitsen. Want
ook op de zonnigste vakantie
foto is er dat gezellige zitje in
de schaduw, dat straks donker
op de foto komt. En die opna
me van de familie in de tent is
mislukt, want de tent baadt in
't licht, maar de mensen in de
tent staan in 't donker. In de
karavan: idem. En die opname
zonder-méér van de hotelka
mer is ook niet ideaal. De foto
van het mooie uitzicht is wel
geslaagd, maar binnen zie je
alleen donkere silhouetten. De
oorzaak is, dat uw ogen, die
plaatselijk wel kunnen korrige-
ren, in die donkere gedeelten
nog iets konden onderscheiden.
Uw kamera „ziet" dat in het
algemeen gesproken niet. Het
gevolg: een goed belichte foto
in zwart/wit of in kleur. Met
toch donkere gedeelten, waar
niets op te zien is. Jammer.
De oplossing
Maar gelukkig staat de tech
niek voor niets. Want vinding
rijke fotografen hebben de „in-
vulflits" ontdekt. Die aanvul
lende flits zorgt er voor, dat
wat in de schaduw staat, een
flink portie licht extra krijgt.
Kijkt u maar eens naar de twee
foto's hiernaast, die je eigenlijk
tegenlicht-opnamen kunt noe
men. Dat buitenlicht was zo
sterk, dat een krappe belich
ting nodig was om voor de ge
deelten buiten een goeddoorte-
kend beeld te krijgen. Maar de
van het buitenlicht afgewende
donkerder binnenpartij van het
spelende jongetje, is sterk on
derbelicht. Niets te zien. Al
leen een kontour.
Invullen brengt oplossing
De tweede foto laat zien wat
er gebeurt met behulp van een
invulflits. Buiten is nog steeds
de belichting goed. Binnen
heeft het jongetje dat in de
duisternis scheen te spelen, een
„lichtdouche" gekregen. Hij zit
er nu mooi doorlekend bij!
Hoe gaat dat „invullen"?
Dat is afhankelijk van het type
kamera dat u hebt. Met de
veelgebruikte kassettekamera is
er geen probleem. U stelt (als
dat kan) de lensopening in op
de lichtsterkte, die nodig is (bv.
bewolkt of helder weer) en uw
flitsblokje zorgt voor de rest.
U moet er dan natuurlijk wel
aan denken, dat het flitslicht
een reikwijdte van ongeveer vijf
meter heeft; dus verder weg
moet u zeker niet gaan staan -
liever dichterbij.
Bij andere kamera's
Hiervoor gelden, per kamera
type, nogal afwijkende regels.
Daarbij is ook de sluiter van
belang, want een spleetsluiter
vraagt een ander systeem dan
een centraalsluiter. En tenslotte
is ook van belang of u werkt
met flitslampjes of met een
elektronenflitser. Vandaar dat
we u in dit artikel hierover
geen verdere informatie geven,
maar verwijzen naar uw foto
adviseur, de fotohandelaar.
We willen u adviseren om de
mogelijkheden van de invulflits
beslist te benutten. U bereikt
ermee dat op plaatsen waar het
normale licht tekort schiet, toch
een goed resultaat wordt ver
kregen!
Goed beschouwd zijn we allemaal bril
dragers. Want we zullen op ,n mooie
zomermiddag - om een uur of vijf in
westelijke richting rijdend - een bril
dragen: een zonnebril. En als je geen
auto rijdt, probeer dan maar eens
zonder zonnebril een boek te lezen aan
het strand, als de zon in het zenith staat.
Daarom is eigenlijk iedereen klant van
de opticien. Want niet alleen de mensen
met „slechte" ogen zijn voor hun
zonnebrillen op de brillen-specialist
aangewezen, ook van hen met dat goeie
blote oog is het verstandig, voor zo'n
bril bij de opticien binnen te stappen.
Omdat die goeie ogen meer kans
hebben goed te blijven, als ze door een
goéde zonnebril mogen kijken.
Niet zo'n bril waar je helemaal scheel
van wordt, of die drukt op je neus en
klemt achter je oren. De opticien heeft
zonnebrillen met feilloze glazen en hij
beschikt over de juiste technische
apparatuur en kennis om het montuur
geheel passend te maken. Bovendien
ben je bij hem verzekerd van een goed
advies voor een modieuze zonnebril die
helemaal bij je gezicht past.
Geheel overeenkomstig de modetrends
in de wereld van de „echte" brillen
zullen de zonnebrillen deze zomer
opvallen door hun dunne, grote en
elegante monturen. Ze zijn geheel
afgestemd op de vloeiende lijnen en de
transparante kleuren die we dit jaar in
de zomerkleding aantreffen. Zo zijn er
geheel ongekleurde, doorzichtige
monturen, soms versierd met een heel
dun streepje kleur, er zijn zonnebrillen
in zandtinten, in blauw-variaties, in
diverse gelen, en natuurlijk rood en wit.
Voor de liefhebbers van het metalen
montuur is het interessant te weten, dat
goud het weër helemaal van zilver is
gaan winnen. Veel monturen zijn nu
van kunststof gemaakt. Ze wegen dan
ook bijna niets meer. Ook de glazen
kunnen van kunststof zijn, wat als
voordeel heeft, dat niet alleen met de
monturen maar ook met de glazen
allerlei kleureffekten kunnen worden
bereikt. Heel aktueel zijn nu dan ook de
zogenaamde dégradé-glazen, die een
kleurverloop vertonen van bijvoorbeeld
donkergroen van boven tot lichtgroen
van onderen. Een verloop van meerdere
kleuren is ook mogelijk.
Voor mensen die veel van buiten naar
binnen (en andersom) lopen, en die er
een hekel aan hebben, hun bril steeds
op en af te zetten, vinden we het
nieuwtje van vorig jaar nu in alle
zonnebrilkollekties: de bril met de
zogenaamde „zelfdenkende" glazen,
die donkerder en lichter worden naar
mate de lichtsterkte groter of kleiner
wordt.
(Foto: montuur uit de Tiffany
zonnebrillenkollektie