Hoe moet het nu met het verkeer op en rond het tangent? Deense meisjesband treedt vandaag op in Vlissingen Expo "Facetten van de Oosterschelde" in de Abdij welkome verlichter van uw vakantie belevenissen HERINNERINGEN AAN OUD-VALKEN/SSE VELE GOEDKOPE BLOEMEN ZONNEBRILLEN DEZE ZOMER NUTTIGE WENKEN VOOR WEGGEBRUIKERS Van 12 juli-13 augustus Een 'Zonnewijzer' aan uw pols.... TIPS VOOR DE KEUKEN Bloemen liefhebbers LET OP! DEZE WEEK HAAST VOOR NIETS! Westerscheldestraat 50 en de KIOSK op de markt FA. M. POUWELSE ZN. Verkeerslichten BESTRIJDING VAN BOTULISME IN ZEELAND Wijzigingen Woensdag 7 juli 1976 F Woensdag 30 juni jj. is -zoals bekend- het tweede gedeelte van het tangent (Looierssingel en Walensingel) voor het verkeer opengesteld. Deze Looierssingel en de Walensingel z(jn nu niet meer toegankelijk voor fietsen en bromfietsen. In de afgelopen weken is reeds meermalen aandacht besteed aan deze nieuwe verkeersader, maar het kan nooit kwaad hierop nog eens terug te komen. De Middelburgse gemeente politie heeft het nog eens allemaal op een rijtje gezet en geeft hieronder vooral voor de fietsers en bromfietsers een aantal nuttige wenken. Indien men met de fiets of bromfiets vanuit de richting Middelburg-Zuid naar het centrum moet, kan men de volgende routes volgen. Fietspad door het Vlissingsbolwerk tot aan de Langevielebuitenbrug - Zandstraat. Op deze kruising kan men naar rechts de Zandstraat op, doch men dient bij het oversteken van het tangent rekening te houden met de verkeerslichten, via de Zandstraat kan men dan linksaf Achter de Houttuinen op rijden en vervolgens rechtsaf de Langeviele in rijden. Een andere mogelijkheid om het centrum te bereiken is het volgen van het rijwielpad door het Vlissingsbolwerk, rechtdoor de kruising Langevielebuitenbrug en Zandstraat oversteken (let ook hier op de verkeerslichten) daarna het tunneltje ter hoogte van de Baanstraat onderdoor, waarna men in de Baanstraat uitkomt. Op het einde van de Baanstraat kan men rechtsaf en vervolgens linksaf de Langeviele op rijden. Wil men gebruik maken van de doorgaande fiets- bromfietsroute vanaf Middelburg-Zuid in de richting Domburg dan dient men de volgende route te volgen. Vanaf de Schroebrug via het Groenewoud, fietspad door het Vlissingsbolwerk volgen, daarna rechtsaf tunneltje ter hoogte van de Baanstraat onderdoor, Baanstraat, linksaf de weg Achter de Houttuinen op, Seisdam, Seisstraat, Seisplein, Seisbuitenbrug en vervolgens via Sandberglaan richting Domburg. Komt men als fietser en bromfietser uit de richting Domburg en wil men naar Middelburg-Zuid, dan kan men vorenomschreven route in omgekeerde volgorde volgen. Een andere mogelijkheid voor fietsers en bromfietsers om komende uit de richting Domburg, Middelburg- Zuid te bereiken is de volgende route: Seisbuitenbrug, Seisstraat, Krommeweele, Beddewijkstraat, Langeviele, Plein 1940, Gortstraat, Vlissingsestraat, Groenwoud, Schroebrug-Middelburg-Zuid. Deze route kan echter niet omgekeerde richting worden gereden. Voor al het andere verkeer geldt, dat men vanaf de Schroebrug in de richting Domburg de volgende route het beste en snelste kan volgen: Groenewoud, Looierssingel, Walensingel, (Tweede gedeelte van het tangent) vervolgens linksaf de Seisbuitenbrug op richting Domburg. Op twee kruispunten van het tangent zijn verkeerslichten geplaatst, namelijk op het kruispunt Zandstraat- Groene- woud-Langevielbuitenbrug en op het kruispunt Walensingel-Seisplein-Klein1 Vlaanderen-Seisbuitenbrug. Als bijzonderheid wordt opgemerkt dat de verkeerslichten voor voetgangers, fietsers- en bromfietsers door middel van een druknopsysteem, door respectievelijk de voetganger, fietser en bromfietser zelf bediend moeten worden. Bij deze verkeerslichteninstallatie wordt voor de eerste keer in Middelburg een geheel systeem toegepast. Bij dit systeem zal het niet meer voorkomen dat men voor niets staat te wachten. Als er uit een bepaalde richting geen verkeer voor het stoplicht staat te wachten zal die richting ook geen groen licht krijgen. In het nieuwe systeem wordt er voor gezorgd dat bij verkeersaanbod uit een bepaalde richting het licht snel op groen springt voor het zich uit die richting aanbiedende verkeer. Het betekent echter wel, dat er bij het rijden door rood licht aanrijdingen zullen gebeuren. Scherpe rijders die menen nog net even door te rijden zijn dus gewaarschuwd. In verband met de openstelling van het tweede gedeelte van het tangent zijn op toeleiden wegen naar het tangent verschillende verkeerssituaties gewijzigd. tangent rechtsaf de Langevielebuiten brug op richting Vlissingen. Komende uit de richting van Middelburg centrum in de richting Vlissingen kan men het beste de volgende route rijden: Markt - VI am ar kt - Krommeweele - Heerengracht Volderijlaagte; (of: Bachtensteene - Stadhuisstraat Heerengracht - Volderijlaagte) vervolgens Klein Vlaanderen Seisplein tangent tot aan de Langevielebuiten brug, daarna rechtsaf richting Vlissingen. Wil men vanuit het centrum in de richting Domburg dan volgt men de oude route vanaf het Seisplein rechtsaf de Seisbuitenbrug op daarna richting Domburg. Het gehele tangent (Groenewoud tot aan de Sandberglaan) is aangewezen als voorrangsweg hetgeen betekent dat op alle toeleidende wegen naar het tangent voorrang dient te worden verleend aan het verkeer dat zich op het tangent bevindt. Ook is met het openstellen van het tweede gedeelte van het tangent de kruising LangevielebuitenbrugVllssIng- sesingel-Langevieleweg en de Lange- vielesingel als voorrangskruising aangewezen met dien verstande dat het verkeer op de Langevielebuitenbrug en de Langevieleweg voorrang heeft op het verkeer komende vanaf de Vlissingse- siogel en de Langevielesingel. Vooral hij hel optreden van hogere temperaturen nemen de kansen van het optreden van botulisme (oe. Om Ie voorkomen dal veel vogels worden aan- gelrokken en /o op een/elfde plaats te sterk geconcentreerd worden, /mi hel mei name op plaatsen waar reeds eerder botulisme optrad, verstandig /ijlt dat het publiek de watervogels niet voedert. Ged. Staten van Zeeland hebben na overleg met de inspecteur van de Volks gezondheid in Zeeland een circulaire over het botulisme, de dodelijke ziekte onder watervogels, doen uitgaan. Vorig jaar heeft het botulisme ook in Zeeland de kop opgestoken en de verwachting is reëel, dat men ook in de toekomst hiermee geconfronteerd zal worden. In de circulaire die is toegezonden aan de gemeentebesturen, de waterschaps besturen. de recreatieschappen en de beheersinstanties van natuurgebieden in Zeeland, wordt een uiteenzetting gegeven over de aard van de ziekte en verder zijn er een aantal richtlijnen hoe te handelen bij het vinden van dode watervogels. De kadavers dienen met plastic handschoenen uit het water gehaald te worden, waarbij alle nodige hygiënische voorzorgsmaatregelen moeten worden getroffen. De provinciale waterstaat moet op de hoogte gesteld worden van het optreden van vogelsterfte en voorts moeten enkele kadavers voor onderzoek naar het Centraal Diergeneeskundig Instituut te Rotterdam worden gezonden. Verder moeten de andere kadavers vernietigd worden door ver branding in een destruktorinstallatie. Vanaf het Domburgs Schuitvlot mag men niet meer rechtsaf in de richting van de Langevielebuitenbrug. Men is verplicht om linksaf de Zandstraat in te rijden. Moet men in de richting Vlissingen dan dient men vanaf het Domburgs Schuitvlot de volgende route 'te volgen: Zandstraat. Achter de Houttuinen, Armeniaans Schuitvlot linksaf het tangent op en vervolgenns vanaf het Deze tijd-computer werd als nouveauté op de Europese Uurwerk- en Sieradenbeurs in Bazel getoond. Hij loopt op zonne-energie. Batterijen zijn dus overbodig geworden. Door middel van zonnecellen wordt het licht opgevangen, in elektrische energie omgezet en opgeslagen. Het normale kamerlicht is al voldoende om de computer op te laden. De energiereserve bedraagt drie maanden. Dit nieuwe systeem om de tijd te meten is gebaseerd op de technologie van de ruimtevaart en werd in de Bondsrepubliek Duitsland ontwikkeld. Herinneren onze oudere lezers deze trap nog? De trap over het duin by Valkenisse: 175 treden... wist de maker van deze prent er trots by te vertellen. Vlissingen krijgt vandaag - woensdag - bezoek van de „Aarhns Pigegarde" een muziek- en drumband die uit louter Deense meisjes bestaat. De/e „Aarhus Pigegarde" is al op vele plaatsen in de wereld te gast geweest, en een graag geziene, o.a. bij de wereldtentoon stelling in Montreal en Het nam deel aan een showcompetitie met 50 andere bands in Minneapolis. Daar stalen /c de show en kregen een verdiende eerste prijs. Andere plaatsen die zij bezochten op de tocrnces waren Basel (bij een Deense weck), Rostock (de Oostzcc- weck) en verder diverse plaatsen in Duitsland. Oostenrijk en Italië. In Vlissingen treedt „Aarhus Pigegarde" vanmiddag tussen 3 en 5 uur op in de Wolstraat en vanavond om plm. 8 uur op het terras van ..Britannia". De ..Aarhus Girls" Guard werd op gericht op particulier initiatief van de Deense musicus Carl Tschentscher. Het uniform van de meisjes - in leeftijd variërend van 11 tot 19 jaar - is een preciese kopie van het uniform van de Koninklijke Deense Lijfwacht. De groep wordt gesteund door een Deense brouwerij. Een paar jaar geleden nog had „Aarhus Pigegarde" een eigen onderkomen in Tivoli Friheden in Aarhus en verscheidene jaren trad de groep op onder de naam Tivoligarde, zoals ook een groep in Kopenhagen heet. De Aarhus Pigegarde werkt nauw samen met het Aarhus Stedelijk Orkest. Elke zomer worden er traditionele concerten gegeven en de Deense radio zendt vaak hun muziek uit. Uiteraard zijn ze ook al in tal van landen op t.v. te zien geweest, onder meer bij het grote muziekfestival in Kerkrade. Er zijn vele grammofoonplaten in omloop die ze hebben „volgespeeld". Bij de organisatie van het optreden in Vlissingen zijn betrokken: het VAF, Winkeliersvereniging Binnenstad. VVV Vlissingen en hotel Britannia. De 70 meisjes van de band (50 muziek en 20 drumband) krijgen bij „Britannia" na afloop van het optreden op de Boulevard een maaltijd aangeboden. Aanstaande maandag 12 juli wordt in de voorzaal van de Statenzaal. Abdij 11 in Middelburg, de tentoonstelling „Facetten van de Oostcrschclde" geopend, die daar tot en met 13 augustus te bezichtigen zal zijn. De expositie, ingericht door het Documentatie Centrum Zeeuws Delta gebied, is open van maandag tot en met zaterdag van 10-17 uur. De Scheldekwestie is zo oud als de rivier zelf. Wie bij de bron geweest is in Noord-Frankrijk, kan moeilijk begrijpen hoe breed de armen waren die in zee uitstroomden. Waren, want in 1867 wordt het Kreekrak gedicht, een dam die heel duidelijk een keerpunt vormt in de geschiedenis. In de Romeinse tijd stroomde de rivier noordwaarts van Antwerpen door het latere Thoolse en Noord-Brabantse land naar het mondingsgebied van Maas en Waal. In de Middeleeuwen is de tak van de Schelde die tussen Noord-Beveland en Schouwen naar zee stroomt, de grens rivier tussen wat later Beoosten en Bewesten de Schelde wordt genoemd. Pas in de 14de en de 15de eeuw begint de Honte. later de Westerschelde genoemd, betekenis te krijgen voor de vaart op de Walcherse rede, maar vooral op die van Antwerpen. In die tijd waren er allerlei kwesties gerezen over des graven stroom, over het heffen van tolgelden, over op- en aanwassen en de rechten daarop. Belangrijk is de beruchte stormvloed van 1530. die het Verdronken Land van Reimerswaal doet ontstaan, dat voor het grootste gedeelte nooit meer is ingedijkt. En veel later gaat Reimers waal ten onder. De stad, die nog als een eiland haar bestaan had gerekt. Door de politieke veranderingen na de val van Antwerpen in 1585, was de Schelde gesloten. Het verkeer van en naar deze stad werd zo goed als onmogelijk gemaakt. Dit veranderde in de Franse tijd. Na de scheiding met België werd negen jaar later in een tractaat (1839) vastgelegd, dat mochten er veranderingen komen in de tussenwateren, er even goede vaar wateren in de plaats moesten komen. Ter vervanging van het Kreekrak en het Sloe kwamen de kanalen door Zuid-- Beveland en Walcheren. Het oosten van de Oosterschelde leek een .uitstekende plaats voor de oester- en mossel cultures. Het betekende de opkomst van Yerseke. De Oosterschelde bracht ook een isolerende functie mee van Schouwen- Duiveland en Tholen. die door veer- ANDIJVIE „AU JUS" 1 kg andijvie, zout,wat bruin van jus of water met een bouillonblokje, 20 g vet van jus of boter of margarine, paneermeel De andijvie schoonmaken en wassen. De struiken overlangs doorsnijden, opzetten met weinig kokend water en zout en vlug gaarkoken. Als de andijvie even gekookt heeft de groente om leggen. Kooktijd 20 minuten. De andijvie laten uitlekken, overdoen in een vuurvaste schotel, de jus er over gieten en het gerecht afmaken met paneermeel en stukjes vet van de jus of boter. In een matig warme oven een bruin korstje op de schotel laten komen. diensten moest worden „overbrugd". De stormvloed van 1953, even ernstig als die van 1530, bracht het Deltaplan. Allereerst ten behoeve van de veiligheid, maar ook voor het scheppen van betere verbindingen. Een Zeeuws initiatief, de Zeeland-brug van 1965, vormt de nood zakelijke schakel met Schouwen-- Duiveland en daardoor met Holland. Tegelijk gaan in deze tijd de vissers hun partij meeblazen omdat de te leggen dam in de Oosterschelde hun toekomst in gevaar brengt. In 1967 komt het Oosterschelde-congres, georganiseerd door het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen, met als boventoon toch de afsluiting. In 1969 wordt het tracee van de dam vastgesteld. Sinds dat jaar is hef niet meer rustig geweest. De Oosterschelde bleef de gemoederen zo bezig houden, dat in 1973 de commissie-Klaasesz, een staats commissie in het leven werd geroepen. Hoewel deze commissie de veiligheid voorop stelde, werd toch de bouw van een doorlaatbare dam aanbevolen, die onder normale omstandigheden een gereduceerd getij zou handhaven. Sindsdien gaat er geen dag voorbij of er .wordt geschreven, gesproken en gefilmd over het dichten, het half open laten en dijkverhogingen van en langs de Oosterschelde. Iets van al deze factoren wil deze bescheiden tentoonstelling laten zien, omdat het in xvezen niet alleen een Zeeuwse maar ook een natlonnle aan gelegenheid Is. Verrassingen houdt de Oosterschelde altijd in petto, zoals het opvissen van de Nehalennla-stenen in 1970. Bij ons kunt u nu alle kanten uit met o.a. OOK DEZE WEEK alleen BLOEMENMAGAZIJN Winkel Vlasmarkt wegens vakantie gesloten Bij aankoop van een BRUIDSBOEKET 20 corsages cadeau Gaarne verzorgen wij uw BRUIDSWERK, ZAAL en AUTOVERSIERING%GRAFWERK enz. Als het donker is, moet je flit sen. Deze stelregel zit er bij de meeste mensen wel ingebakken. Toch is er iets fout in deze zin, want juister is: Als iets te don ker is, moet je flitsen. Want ook op de zonnigste vakantie foto is er dat gezellige zitje in de schaduw, dat straks donker op de foto komt. En die opna me van de familie in de tent is mislukt, want de tent baadt in 't licht, maar de mensen in de tent staan in 't donker. In de karavan: idem. En die opname zonder-méér van de hotelka mer is ook niet ideaal. De foto van het mooie uitzicht is wel geslaagd, maar binnen zie je alleen donkere silhouetten. De oorzaak is, dat uw ogen, die plaatselijk wel kunnen korrige- ren, in die donkere gedeelten nog iets konden onderscheiden. Uw kamera „ziet" dat in het algemeen gesproken niet. Het gevolg: een goed belichte foto in zwart/wit of in kleur. Met toch donkere gedeelten, waar niets op te zien is. Jammer. De oplossing Maar gelukkig staat de tech niek voor niets. Want vinding rijke fotografen hebben de „in- vulflits" ontdekt. Die aanvul lende flits zorgt er voor, dat wat in de schaduw staat, een flink portie licht extra krijgt. Kijkt u maar eens naar de twee foto's hiernaast, die je eigenlijk tegenlicht-opnamen kunt noe men. Dat buitenlicht was zo sterk, dat een krappe belich ting nodig was om voor de ge deelten buiten een goeddoorte- kend beeld te krijgen. Maar de van het buitenlicht afgewende donkerder binnenpartij van het spelende jongetje, is sterk on derbelicht. Niets te zien. Al leen een kontour. Invullen brengt oplossing De tweede foto laat zien wat er gebeurt met behulp van een invulflits. Buiten is nog steeds de belichting goed. Binnen heeft het jongetje dat in de duisternis scheen te spelen, een „lichtdouche" gekregen. Hij zit er nu mooi doorlekend bij! Hoe gaat dat „invullen"? Dat is afhankelijk van het type kamera dat u hebt. Met de veelgebruikte kassettekamera is er geen probleem. U stelt (als dat kan) de lensopening in op de lichtsterkte, die nodig is (bv. bewolkt of helder weer) en uw flitsblokje zorgt voor de rest. U moet er dan natuurlijk wel aan denken, dat het flitslicht een reikwijdte van ongeveer vijf meter heeft; dus verder weg moet u zeker niet gaan staan - liever dichterbij. Bij andere kamera's Hiervoor gelden, per kamera type, nogal afwijkende regels. Daarbij is ook de sluiter van belang, want een spleetsluiter vraagt een ander systeem dan een centraalsluiter. En tenslotte is ook van belang of u werkt met flitslampjes of met een elektronenflitser. Vandaar dat we u in dit artikel hierover geen verdere informatie geven, maar verwijzen naar uw foto adviseur, de fotohandelaar. We willen u adviseren om de mogelijkheden van de invulflits beslist te benutten. U bereikt ermee dat op plaatsen waar het normale licht tekort schiet, toch een goed resultaat wordt ver kregen! Goed beschouwd zijn we allemaal bril dragers. Want we zullen op ,n mooie zomermiddag - om een uur of vijf in westelijke richting rijdend - een bril dragen: een zonnebril. En als je geen auto rijdt, probeer dan maar eens zonder zonnebril een boek te lezen aan het strand, als de zon in het zenith staat. Daarom is eigenlijk iedereen klant van de opticien. Want niet alleen de mensen met „slechte" ogen zijn voor hun zonnebrillen op de brillen-specialist aangewezen, ook van hen met dat goeie blote oog is het verstandig, voor zo'n bril bij de opticien binnen te stappen. Omdat die goeie ogen meer kans hebben goed te blijven, als ze door een goéde zonnebril mogen kijken. Niet zo'n bril waar je helemaal scheel van wordt, of die drukt op je neus en klemt achter je oren. De opticien heeft zonnebrillen met feilloze glazen en hij beschikt over de juiste technische apparatuur en kennis om het montuur geheel passend te maken. Bovendien ben je bij hem verzekerd van een goed advies voor een modieuze zonnebril die helemaal bij je gezicht past. Geheel overeenkomstig de modetrends in de wereld van de „echte" brillen zullen de zonnebrillen deze zomer opvallen door hun dunne, grote en elegante monturen. Ze zijn geheel afgestemd op de vloeiende lijnen en de transparante kleuren die we dit jaar in de zomerkleding aantreffen. Zo zijn er geheel ongekleurde, doorzichtige monturen, soms versierd met een heel dun streepje kleur, er zijn zonnebrillen in zandtinten, in blauw-variaties, in diverse gelen, en natuurlijk rood en wit. Voor de liefhebbers van het metalen montuur is het interessant te weten, dat goud het weër helemaal van zilver is gaan winnen. Veel monturen zijn nu van kunststof gemaakt. Ze wegen dan ook bijna niets meer. Ook de glazen kunnen van kunststof zijn, wat als voordeel heeft, dat niet alleen met de monturen maar ook met de glazen allerlei kleureffekten kunnen worden bereikt. Heel aktueel zijn nu dan ook de zogenaamde dégradé-glazen, die een kleurverloop vertonen van bijvoorbeeld donkergroen van boven tot lichtgroen van onderen. Een verloop van meerdere kleuren is ook mogelijk. Voor mensen die veel van buiten naar binnen (en andersom) lopen, en die er een hekel aan hebben, hun bril steeds op en af te zetten, vinden we het nieuwtje van vorig jaar nu in alle zonnebrilkollekties: de bril met de zogenaamde „zelfdenkende" glazen, die donkerder en lichter worden naar mate de lichtsterkte groter of kleiner wordt. (Foto: montuur uit de Tiffany zonnebrillenkollektie

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1976 | | pagina 5