5 Voetgangersgebieden Verkeersplan Binnenstad i Middelburg t DE REDERIJKERS Reizenprogramma van Fraassen voor a.s. zomer verschenen ®r Stichting Ponyrijden Gehandicapten bouwde zelf een binnenmanege fk Hit bt Jflibbflburgöe "Sterdienst" voor openbaar stadsvervoer MENEER STERBAND'Jb RINGRIJDERS SCHONKEN PONY Magere joggurt F Woensdag 4 februari 1976 ÏN DE GROJE ZAAL VAN DE SCHOUWBURG WORDT OP MAANDAG 9 FEBRUARI A.S. OM 20.00 UUR OVER HET VERKEERSPLAN EEN INFORMATIE- EN OVERLEGBIJEENKOMST GEHOUDEN IEDEREEN IS WELKOM. VOOR DE PAUZE TOELICHTINGEN OP HET GEVOERDE EN NOG TE VOEREN BELEID VOOR DE BINNENSTAD EN OP HET VERKEERSPLAN ZELF. NA DE PAUZE VRAGEN, OPMERKINGEN EN REAKTIES. WET BEZIT VORMINGSrfbNDS DE BRUGGEN NAAR ZUID VERLICHTEN GS AKTIE TAXATIE VOOR ONROEREND GOED BELASTING MENU TAFELTJE DEKJE WEEKAANBIEDING (geidig tot en met 13 febr.) STERBANDTS BANDENSERVICE halve liter verpakking cent tijdelijk voordeel campma I Hieronder nog eens een overzichtje van de gevolgde en nog te volgen gang van zaken. De plannen werden op 19 januari j.l. aan de gemeenteraad aangeboden. Toen werden de plannen ook bij vele De Wet Bezitsvormingsfonds geeft de mogelijkheid onder bepaalde voor waarden een renteloze lening van 2.400,- te verkrijgen voor het in eigen dom verwerven van een nieuwe of een reeds eerder bewoonde woning. Èen van de voorwaarden is dat de te kopen woning een bepaald bedrag niet te boven mag gaan. De kostengrens van een reeds eerder bewoonde woning is nu van 55.000,- opgetrokken naar 60.000,-, terwijl de kostengrens van een nieuwe woning is gewijzigd van 80.000,- in 90.000,-. Voor aanvragen in 1976 geldt dat het belastbaar inkomen van de aanvrager niet meer mag hebben bedragen dan 25.000,- in 1973 of niet meer dan 27.600,- in 1974. Er wordt met nadruk op gewezen dat een renteloze lening moet worden aangevraagd vóórdat de woning in eigendom is verworven. verenigingen en instanties bezorgd met het verzoek er op te willen reageren. Een samenvatting van het geheel werd gratis ter beschikking gesteld aan een ieder die daarom vroeg. Kan ook nu nog bij de bodekamer van het stadhuis. Reaktles. Er waren ook reaktie-formulieren beschikbaar waarop men vragen, bezwaren, suggesties enz. kon schrijven. Die reakties worden gebundeld en aan de gemeenteraad voorgelegd, samen met het verslag van de informatie- en overlegbijeenkomst. Op 11 februari a.s. vergadert de verkeerscommissie in het openbaar in het stadhuis, aanvang 15.00 uur. Gemeenteraadsvergadering. De Middelburgse gemeenteraad zal de plannen en voorsteDen behandelen tijdens de vergadering op maandag 23 februari a.s., aanvang 14.00 uur. Ook die vergadering is natuurlijk openbaar, zodat iedereen welkom b op de publieke tribune van de raads zaal. Informatiestand. In de voormalige ruimte van de afdeling bevolking in het stadhuis aan de Noordstraat is dagelijksè een informatiestand te bezichtigen. Openingstijden 8.00-17.00 uur. Ook op de dinsdagavonden 27 januari en 3 februari 1976 was deze stand gèdurende enkele uren geopend. Op de eerste avond was het vrij druk. Ongeveer zestig personen kwamen een kijkje nemen. En dat niet alleen. Zij gaven blijk van bezwaren en in stemming. Met name de bewoners van. de kaaien zijn weinig ingenomen met de voorstellen. Oudere inwoners kwamen op vrijdag 30 januari j.l. naar het stadhuis om zich nader te laten informeren en om reakties te geven. Van de samenvatting van de plannen zijn inmiddels (donderdag 29 jan. 1976) zeshonderd exemplaren uit gegeven. ledereen is dus op maandag 9 februari a.s. om 20.00 uur welkom in de Schouwburg aan het Molenwater, ook degenen die vóór zijn. Stand blijft open. De informatiestand in het stadhub blijft in ieder geval geopend tot en met 23 februari aj. rJHMUJS» I Dit b een gedeelte van de achterzijden van de panden die nu aan de Korte Noordstraat worden vernieuwd en gerestaureerd. Vooral de bewoners van de zuidelijke wijken van onze stad, de Magbtraat- wljk en Dauwendaele weten dat de twee bruggen over het Kanaal door Walcheren, die de verbinding vormen tussen die wijken en de binnenstad nogal eens open moeten voor de scheepvaart. Er b al eens eerder op gewezen dat deze bruggen binnenkort centraal bestuurd zullen worden. Tot nu toe was het zo dat de brugwachter, nadat hij b.v. de Schroebrug had dichtgedraaid op de fiets naar de Stationsbrug ging, om die brug voor het scheepvaartverkeer op te steDen. Een van de bruggen is altjjd voor het landverkeer beschikbaar. In een brief de burgemeester en wethouders onlangs schreven aan het bestuur van de wljkverenlging Dauwendaele wordt medegedeeld dat in verband met de op huiden zijnde centrale besturing van de twee kanaalbruggen de openingstijden van de bruggen zullen veranderen in de toekomst. En wij citeren uit die brief verder: „Hoe één en ander zal gaan verlopen b momenteel nog niet te zeggen, aan gezien vele instanties b|j deze zaak betrokken zijn (Rijkswaterstaat, Nederlandse Spoorwegen, Gemeente Middelburg, vertegenwoordgers van belangen van het water- en land verkeer). Daarom moeten vele belangen tegen elkaar worden af gewogen. Door ons (B en W) is wel aangedrongen op een eventuele spits- ver keer s voorziening bij het open- draalen van de bruggen. Door Rijks waterstaat b toegezegd, dat een en ander zal worden bezien". Redactie, Bureau Voorlichting gemeente Mlddelbbrg Stadhub Middelburg.Telefoon 26251, toestel Zoals u vorige keer al hebt kunnen zien zet onze gemeentelijke archief- am ten aar dhr. P.W. Sljnlce ook in het nieuwe jaar de serie over de Middel burgse historie weer voort. Mocht u overigens vragen hebben over de geschiedenis van onze stad: dhr. Synke b te bereiken op het stadhub, toestel 215. Deze maal eens aandacht voor: DE REDERIJKERS In de 14e eeuw zien we de opkomst van de rhetoryk- of rederijkers kamers. Ontstaan in Frankrijk werden deze kamers snel populair in de Nederlanden. Het waren vereni gingen van leken die (moraliserende) toneelstukken opvoerden. Zowel diep- religieuse stukken als toneelspelen waarin maatschappelijke problemen centraal stonden werden opgevoerd. Thans nog bekende toneelspelen als „Mariken van Nieumeghen" en „Elckerlyk" danken hun ontstaan aan de rederijkers. Schitterende uitvoeringen en feesten werden door de rederijkerskamers georganiseerd. Uit verschillende steden kwamen de kamers bijeen op de zgn. „land juwelen" waar competities werden gehouden. De bestuurders van een rederijkerskamer voerden titels als „keizer" en „prins". Vaak verleende de stedelijke magistratuur de rederijkers allerlei gunsten. De grootste bloeitijd der rederijkers kamers lag inde 15e en 16e eeuw. Ten tijde van de reformatie bleken ver scheidene kamers de nieuwe leer gunstig gezind te zijn. Na de hervorming trad de overheid, onder invloed van het strengere calvinisme, nogal eens tegen de rederijkers kamers op. In de 17e en 18e eeuw gingen de meeste kamers achteruit om tenslotte voorgoed te verdwijnen. „H ET BLOEMKEN JESSE" Zeeland telde in de 16e eeuw zo'n 8 rederijkerskamers. De Middelburgse kamer „Het Bloemken Jesse", onder de zinspreuk „In minnen bloeiende", zou volgens de overlevering in 1430 gesticht zijn (en daarmee de oudste rederijkerskamer van de Noordelijke Nederlanden zijn). Haar oudst bekende privilege dateert van 1484. De stadspensionaris was deken van de rederijkers. De feestdag van de Middelburgse rederijkerskamer werd gevierd op St. Annadag. In tijden van nood had de kamer ook een militaire functie. Haar leden moesten dan met de stedelijke schutterijen wacht diensten verrichten (dit kwam b.v. voor in 1567). Na 1680 horen we niets meer van „Het Bloemken Jesse". De Middelburgse rederijkers hadden een huis aan de Markt tot hun beschikking waar ze samenkomsten hielden. Het werd in 1681 verkocht, ingericht als herberg en in 1816 af gebroken. Een stadsbusdienst. Dat is een lang door velen gekoesterde wens. Tot die velen hoort ook het gemeentebestuur van Middelburg. In samenwerking met Streekvervoer Walcheren wordt dan ook al jaren gestudeerd op dit probleem. Want een probleem is het. Vooral een financieel probleem. Bekeken b o.a. of een stadsdienst met „buxies" onderhouden zou kunnen worden. Wagens dus die het midden houden tussen een taxi en een bus. Tot nu toe Is het er om financiële redenen niet van gekomen. Overigens probeert Streekvervoer Walcheren de mensen uit de buitenwijken zo goed mogelijk van dienst te zijn. Er werd een proef genomen met een verbinding met nbeek. De verbinding tussen Dauwendaele en het centrum van de stad is nog niet zo lang geleden een stuk verbeterd. Voorts worden de wijken zoveel mogelijk „meegenomen" met de diensten naar en van de dorpen op Walcheren. Sterdienst. De reden dat dit onderwerp weer eens naar voren wordt gehaald is het plan dat een inwoner van de gemeente, de heer A. Abrahamse, Veersesingel 60 enige tijd geleden aan de burge meester aanbood. Een plan voor een busdienst naar de diverse wijken dat door de indiener moet worden gezien als een „praatstuk". Over het stuk is dan ook gepraat door de maker ervan en de burgemeester. Plan. De heer Abrahamse, in het openbaar personen-vervoer niet helemaal on bekend, stelt voor de dienst te laten onderhouden door comfortabele 16 20 persoonsbusjes. Deze busjes kunnen volgens de heer Abrahamse zonder moeilijkheden bijna overal komen. De busjes zouden daar moeten rijden waar Streekvervoer Walcheren niet komt. In de eerste fase van het plan zou elke wijk 1 x per uur aangedaan worden. In die eerste fase wordt gestart met 2 busjes. Wanneer in de tweede fase van uit voering met vier busjes gereden kan worden kan elke wijk 1 x per half uur worden aangedaan. De heer Abrahamse heeft vier routes in de door hem ontworpen dienst regeling opgenomen. Een naar Griffioen, een naar Nieuw- Middelburg/Klarenbeek, een richting Stromenwijk 1 en 2 en een richting Middelburg-Zuid/Dauwendaele. Financiële gevolgen. De ontwerper van het plan heeft geen kostenbegroting bijgevoegd. En daar zit hem de kneep. In 1973 werd een soortgelijk plan ontworpen en op basis van het prijspeil 1973 werd toen het tekort voor een éénuurdienst geraamd op 77.700,-. De heer Abrahamse is wat het aantal passagiers betreft veel optimistischer dan de gemeentelijke deskundigen. Daarom komt hij tot een minder groot tekort. Het gesprek over dit plan heeft dus plaatsgevonden. Het zit er niet in, dat het binnenkort uitgevoerd kan gaan worden. Het is wel bijzonder te waarderen, en daarmede halen wij de woorden van de burgemeester aan, dat een medeburger op zo'n positieve wijze meedenkt en tracht oplossingen aan te geven. Lezers, die belangstelling hebben voor de ideeën van de heer Abrahamse, kunnen natuurlijk kontakt met hem opnemen. De Algemene Nederlandse Toeristenbond, organiseert weer een Verlichtingsaktie en wel in de periode van 24 tot en met 27 februari a.s. In dat tijdvak zal aan de noordzijde van de Dam een tent worden geplaatst waar automobilisten terecht kunnen voor de controle van de ver lichting van hun auto. Op andere manleren zal deze actie ook onder de aandacht worden gebracht, maar we meenden er goed aan te doen u hiervan reeds nu in kennis te stellen. enplannen op maandag 9 februari a.s. in de Schouwburg. kunnen zorgen. Dit Is de Nieuwe Burg in de tyd dat deze straat nog geen promenade was. Inderdaad bijna onvoorstelbaar, wantje weet niet beter meer. Volgens de thans aan de gemeenteraad voorgelegde plannen zullen o-a. ook de Lange Delft en de Langeviele promenade worden. Wellicht wordt over een aantal jaren ook van die straten gezegd: „Onvoor stelbaar, dat toen honderden auto's door die straten gingen". Zie ook d de aan kondiging over de Informatie- en overlegbijeenkomst over de voetgangers gebiedenplannen op maandag 9 februari a.s. in de Schouwburg. Deze maand zal worden begonnen met de taxaties van onroerende goederen in verband met het invoeren door de Gemeente Middelburg per 1 januari 1977 van de zogenoemde onroerendgoedbelasting. Zoals u vorige week in deze rubriek kon lezen komt deze nieuwe belasting in de plaats van de straatbelasting, de rioolbelasting, de grondbelasting en de personele belasting. Als grondslag (basis) voor de onroerendgoed belasting heeft de gemeenteraad gekozen voor de economische waarde van het onroerend goed. Die economische waarde is in de regel de verkoopwaarde van het goed, leeg op te leveren (dus vrij van huur). Om die economische waarde zo goed mogelijk - te kunnen vaststellen is het nodig, dat vele panden in de gemeente Middel burg geschat worden. Daarvoor is de medewerking ingeroepen van de Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken in Rotterdam. Zes medefl- werkers van die Stichting zullen dus deze maand aan de slag gaan om de taxaties te verrichten. De gemeente is daarvoor in wijken ingedeeld. Eerst zal getaxeerd gaan worden in het centrum van de binnenstad, in Sint Laurens en in Nieuw en St. Joosland. Een week of wat voordat de taxateurs langs komen krijgt men in de betrokken wijken een brief in de bus waarin de komst wordt aan gekondigd. In die brief wordt ook om medewerking gevraagd, omdat het in diverse gevallen nodig zal zijn dat ook de huizen aan de binnenkant worden bekeken. Het menu van tafeltje -de kje in de week van 9 februari tot 14 februari ziet er als volgt uit: Maandag Hutspot met klapstuk Dinsdag Gehakt, witlof en aard appelen Woensdag Goulash, tuinerwten en rijst Donderdag Kalkoen, appeltjes en aardappelen Vrijdag Stamppotboerenkool Zaterdag Wat de pot schaft. De maaltijden worden op maandag en donderdag bezorgd. Op die dagen kan men bestellen tussen 9.00 en 930 uur, op telefoonnummer 27537. Deze dienstverlening van het U.V.V. is uitsluitend bestemd voor bejaarden en zieken, cfle zelf niet voor warm eten Het Vlissingse Reisbureau-Touringcar- bedrijf Van Fraassen is dezer dagen met zijn nieuwe reizenprogramma voor de aanstaande zomer op de markt gekomen: een rijk met kleurenfoto's geïllustreerd boekwerkje, dat een grote verscheidenheid aan mogelijkheden biedt om er straks in de vakantie een paar dagen dan wei een paar weken op uit te trekken. En dat alles per comfortabele touring car, waarmee de chauffeurs U langs de mooiste en interessante plaatsen voeren. Sinds 1935, toen de gebroeders Van Fraassen met hun eerste meerdaagse reizen hun passagiers voor twee dagen naar de grotten van Han in de Belgische Ardennen brachten, is het scala van reizen wel wat uitgebreid. Trouwens ook het aantal dat de verzorging van hun vakantie toevertrouwde aan dit autobusbedrijf. De laatste jaren waren dat er ongeveer 5500 per seizoen. De meesten (603 uit Zeeland, verder 393 uit Brabant en 13 elders uit het land. Om de reislustigen een nog grotere keus te kunnen bieden, wordt nu samen gewerkt met de reisorganisatie De Maqneet. De touringcars van Van Fraassen die Magneet-reizen uitvoeren, vertrekken van Vlissingen, Middelburg, Goes en Kruiningen naar de centrale vertrekplaats Venlo. Daar komen de deelnemers uit het gehele land bij elkaar, zodat de bussen op weg naar de vakantieoorden dan gevuld zijn met vakantiegangers uit alle provincies. En ook dat kan gezellig zijn! Waar de vakantiereizen allemaal naar toe gaan? Eigenlijk teveel om op te noemen, trouwens daar is juist dat programmaboekje voor. Om een paar landen te noemen: Duitsland, Oosten rijk, Zwitserland, Italië, Joego-Slavië, Frankrijk en Engeland. Nieuw zijn reizen naar de Rheinpfalz en de Vogezen, naar Zuid Engeland met o.m. Salisbury en Bournemouth, naar de Dolomieten, het Gardameer en Venetië, verder naar Zuid-Frankrijk en naar Wenen en Salzburg. uit ons enorm assortiment: 145 SR ioTubeless voor Mini en Austin 7. -In* All-In: BTWadvies*montage+trillingvrii balanceren+garantie. Daardoor meer km. Middelburg. Grenadierweg 7A. Tel.01180-28355. Temeuzen. Mr. F. J. Haarman weg 2. Tel.01150-3828. Feest in het clubgebouw van de Stichting Pony rijden Gehandicapten Zeeland, op het terrein van de voormalige boerderij van Rottier te Vlissingen. Alweer. Werden er kort geleden een viertal jongelui ln het zonnetje gezet, nu was er een heel andere reden. Een reden in tweevoud eigenlijk. Geen wonder dat er zaterdag middag een uitgelaten stemming heerste, bij bestuur van de stichting, ouders van de pupillen, medewerkers en niet op de laatste plaats bij de pupillen zelf. Wat was er dan wel aan de hand? Na een bouwtijd van ca. vijf weken kon het bestuur van de stichting Ponyrijden Gehandicapten Zeeland een nissenhut, als binnenmanege ingericht, aan de rij- vereniging David" in gebruik geven, een grote nissenhut, door eigen mensen overeind gezet en ingericht. Ziet het gevaarte er aan de buitenkant misschien wat vreemd uit met al die ijzeren golfplaten, binnen is het heel anders. Een kwast verf en verlichting doen immers wonderen. Op de grond is een dikke laag zand gestrooid, ruim 15 ton, natuurlijk ook door de medewerkers zelf, en daaroverheen is een ruiterspoor gelegd van hout spaanders. Er is een afscheiding gemaakt waarachter eventueel het publiek kan toekijken, kortom het is een bijzonder leuk geheel geworden. Een en ander in afwachting van de komst van de definitieve manege aan de Lange Leenweg in de nabije toekomst Ter gelegenheid van de officiële inge- bruikgeving van de binnenmanêge kwam een delegatie van het bestuur van de vorig jaar 25 jaar bestaande Ring- rijders Vereniging Zeeland een bezoekje brengen. En deze kwam bepaald niet met lege handen. De ruitersportvereniging David zag zich als jubileumgift verblijd met een nieuwe pony, genaamd „Wendy", waarmee het totale ponybestand op 7 stuks is gekomen. Vandaar dat het even feest was. Met de binnenmanege is een langgekoesterde wens in vervulling gegaan, omdat de pupillen tot dusver bij slecht weer niet konden rijden. Het terrein was dan veel te drassig. Voor de pupillen was dat bijzonder vervelend, temeer daar voor velen het ponyrijden de enige vorm van ontspanning is waar ze geheel en al in opgaan. Het Is bijna ongelooflijk hoe fijn ze het ponyrijden vinden. Zitten ze eenmaal te paard, dan stralen de gezichten, zowel van jong als oud. Een beter geschenk dan een pony had de Ringrljders Vereniging Zeeland dan ook niet kunnen bedenken! De aanbiediné van de pony -compleet met tuig qeschiedde door de heer C. de Visser, penningmeester van de jubileumcommissie van de rinqrijders. De voorzitter van de ruitersportvereni ging gehandicapten, de heer H. Tilroe aanvaardde het qeschenk. De ringrijdersvereniging heeft uit de baten van haar jubileumfestiviteiten ook een bedrag geschonken aan „De Hobbiths" in Serooskerke, waar men de gelden bestemd heeft voor de aankoop van ruiterkleding voor de gehandicapten. jj\ Geldig t/m 7 februari natuurlijk lekker

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1976 | | pagina 5