Schoenmaker Goudswaard
houdt zich niet
zijn leest
Herman Goetheer exposeert in
Zeeuws Kunstenaarscentrum
HELMO BOETIEK
6*t vo°"dE6L BIJ bijou
B. MIDAVAINE
ïs dit uw kind?
ZEEUWSE
NUTSSPAARBANK
Racemotoren bouwen en rijden is z'n grote hobby
14.-
15.-
10.-
29.-
TASSENZAAKDlJUU
DE GAS-EN
SANITAIR
SPECIALIST
SENTRY 115 liter
GASBOILER
TOILETKAST
slechts f 99.-
Papillon viert
5 jarig bestaan
met concert
78e jaargang no. 5 - woensdag 4 februari 1976
O
VERGADER
PROGRAMMA
VER. VAN
HUISVROUWEN
Motorracen
Nauwkeurig
Gevaarlijk?
Schouder- en
handtassen
12,— 24,— 30,-
Heren
paraplu's
opvouwbare
paraplu's in
vanaf
Leren
aktentassen
Reistassen
vanaf
koffers vanaf
18,-20,-40,-
enz.
boodschappen-
tassen
Leuke linnen
boodschappen
tassen met
rits en voorvak
Doe. mappen
skai vanaf 10.-
Clippert assen
herenporte*
monnees v a 10.-
Damcs-
portemonnees /.-
Gas- en
Loodgietersbedrijf
met de grootste
sortering in
Middelburg
CV-INSTALLATÏE
en Bouwpakketten
GASFORNUIZEN
GASHAARDEN etc.
GASGEISERS
SANITAIR etc.
Speciale aanbieding
tijdelijk 465.-
kompleet met inlaat
combinatie van f 649.-
tijdelijkf 465.-
-v
ESPERANTO-
CONGRES
IN MIDDELBURG
Zendingsdia-avond
te Middelburg
RIBBROEKEN.
zwart, d.blauw, bruin 29,90
TERLENKA
BROEKEN,
nieuwe modellen en
kleuren59,69,
SPIJKERBROEKEN
29,90 49,59,—
FLUWELEN
BROEKEN49,—
T-SHIRTS
en TRUITJES
grote keuze v.a9,90
LANGE DELFT 61 MIDDELBURG
De Faam
WAARIN OPGENOMEN „GROOT WALCHEREN"
IN COMBINATIE MET DE VLISSINGER HUIS-AAN-HUIS OP GEHEEL WALCHEREN.
PPKCOnH» Voor het oplossen
^wwl van tijdelijke finan-
j|{0 ciële problemen.
r Daarvoor bent u bij
IQUlflCI de Nutsspaarbank
in ervaren en
vertrouwde handen.
Als er lets is, dat schoenmaker Henk
Goudswaard uit Middelburg niet doet,
is dat wel: „Bij z'n leest biyven", In de
letterlijke zin van het woord. Legt men
het spreekwoord echter uit als:je moet
je niet bemoeien met dingen waar je
geen verstand van hebt", dan doet hjj
het weer typisch wêl, een beetje vreemde
gang van zaken dus eigenlijk. Wat is er
an met Henk Goudswaard aan de
hand? Naast z'n drukke schoenmakerij
oefent hij er eigenlijk nog een heel apart
vak Hj uit - zij het dan als hobby -,
namelijk het bouwen van een super
snelle, gestroomlijnde racemotoren,
„vijftigers" genaamd, omdat ze in de 50
cc klasse vallen. En in de vier of vijfjaar
dat hij zich daarmee bezig houdt, heeft
hij een schat aan ervaring opgedaan,
zodat hij behalve schoenmaker ook best
monteur zou kunnen zijn!
Elke avond is het al heel laat als in de
werkplaats achter het huis van de
familie Goudswaard, het licht uitgaat.
Geen wonder, want de motor bouw heeft
Henk in een forse greep. Op een kleine
werktafel staat de machine die hij op dit
moment onderhanden heeft, een motor
ontworpen naar een racemodel van Van
Veen, voor zover het het frame betreft
dan, de rest heeft Henk zelf op-, aan- en
ingebouwd. De kleuren van de motor
zijn blauw en rood, die van het Zeelands
Roem-bedrijf in Yerseke, dat
Goudswaard in de vele guldens lopende
hobby bijstaat, als want voor een man
alleen, is een en ander nauwelijks te
doen. De Kreidler-racer is een
juweeltje. Direkt valt het lage model op
en de formidabele stroomlijn. Als Henk
De Ned. Ver. van Huisvrouwen, Afd.
Middelburé, heeft voor februari het
volgende programma:
Woensdag 4 februari 9.30 uur:
Bijeenkomst ten huize van mw. C. F.
Janse de Jonge, Noordbolwerk 15; Mw.
Dr. A. G. Kroonenberg-Holthuis zal het
discussie-onderwerp behandelen:
„Ouder worden".
Donderdag 12 februari 20.00 uur:
Jaarvergadering in de Brasserie, Lange
Delft 10. Na de pauze zal mw. van ,t
Hof-Maljers dia's vertonen van haar
reis door Canada o.a. de Rocky
Mountaine.
Dinsdag 17 februari 10.15 uur:
bijeenkomst in het Zuiderbaken,
Rentmeesterlaan 245: Voorlichting over
I.V.H.A. en V.A.C.
Donderdag 26 februari 20.00 uur: Ned.
Koffiehuis, Markt. Causerie „Kunst
wandbekleden etc. "bijeenkomst met
Rath en Doodeheefver.
Nadere inlichtingen omtrent
lidmaatschap etc. worden gaarne
verstrekt door het secretariaat,
Noordbolwerk 11, tel. 01180 - 12439.
- ruim 1.88 m lang - op het eigenhandig
gemaakte leren zadel plaats neemt, past
hij er precies op, de benen blijven net
binnen de race [kuip, het gehelmde
hoofd verdwijnt bijna geheel achter de
kleine ruit aan de voorzijde bij het
stuur. Aan alles kun je zien dat de
motor -die ruim 160 km per uur haalt -
speciaal voor hem is gebouwd.
En daarmee komen we dan op een
andere hobby die eigenlijk logischerwijs
met de motorbouw is verbonden: de
motorracerij. Henk doet dit in ver
enigingsverband met het Motor Racing
Team Zeeland, een club waarvan hij
tevens bestuurslid is. Nog even en hij is
weer op de circuits te vinden, het motor
raceseizoen begint vroeg dit jaar, al in
maart worden de eerste wedstrijden
verreden. Henk treedt met zijn eigen
handig gebouwde motor aan de start in
de hoop natuurlijk in de prijzen te
vallen. In elk geval hoopt hij het beter te
doen dan vorig jaar, toen hij ver
schillende malen met pech de baan
moest verlaten.
„Ik ben nu al een jaar of vier, vijf bezig
met de racerij en de motorbouw", zo
vertelt hij, „en het begon eigenlijk
allemaal bij ons thuis. Vader reed
motor en och, het leek me wel leuk, zo'n
ding om mee naar m'n werk te gaan. Er
kwam dus een motorfiets. Natuurlijk
ging het niet hard gen+oeg en ik kocht -
dat dacht ik althans - een race blok plus
frame. Dat zetten we in elkaar en klaar
was Kees: het ding reed leuk.
Tenminste dat dacht ik, tot ik ermee op
Zandvcort kwam. In de bochten bleek
de motor alle kanten op te willen,
behalve de goeie natuurlijk. Uit
eindelijk bleek het helemaal geen
racemateriaal te zijn! Wist ik toen veel.
Met een frame van Adrie van den
Broeke ging het heel wat beter en na het
behalen van m'n startbewijs op het
circuit van Zandvoort, trad ik voor het
eerst echt aan start in Rockanje voor
m'n vuurdoop. Na afloop van de race
vroegen ze hoeveel toeren ik had
gemaakt in diverse bochten. Nou, ik
kan je verzekeren, dat ik geen toer en-
teller heb gezien. Ik eindigde daar
overigens als zestiende geloof ik' en was
allang blij dat ik het er levend af had
gebracht. Door verschillende manke
menten aan eigen materiaal te ver
helpen, kwam ik ertoe motoren te gaan
bouwen. Hoe gaat het, het een brengt
het andere mee. Dit werk groeide uit tot
een tweede motorhobby. Ik bouwde in
de wintermaanden om in het seizoen te
kunnen rijden." Hoe verder Henk
vorderde, des te hoger werden de eisen
die hij aan het materiaal dat h;-j in de
motoren verwerkte, stelde. Gelukkig
toonde zich Van den Dries uit Middel
burg bereid een ruggesteuntje te
verlenen en van een oliemaatschappij
kreeg Henk gratis de uiterst dure race
olie. Nu - zoals boven al gemeld -
sponsort ook Zeelands Roem mee, en is
het allemaal wel t.e doen. Die hoge
kosten liggen vooral in het motor
gede?lte van de race machine. Alles wat
erin gaat is speciaal voor de racerij
gemaakt. Cilinders hebben zulke uit
gekiende zuigers en zuigerveren, dat de
racemotoren eerst warm moeten draien
om cilinder en zuigergedeelte gelijk
matig uit te laten zetten. „Zou je er zo
op wegrijden, dan slaat het spulletje ge
garandeerd vast, je kunt er op
wachten", aldus Henk Goudswaard.
Met de rest is het net zo: versnellings
bakken moeten heel nauwkeurig
worden afgesteld om een zo geleidelijk
mogelijke schakeling te hebben. Enfin,
het is een en al precisiewerk wat de klok
slaat.
„Tja, nauwkeurig moet je beslist wel
wezen in de race sport en de motor
bouw, ben je dat niet dan is het zo
gebeurd", vertelt Henk, „Maar door
schade en schande word je heus wel
wijzer hoor. O ja. In het begin was ik
vrij eigenwijs - ze zeggen het tenminste,
dus zal het wel waar zijn - en er zijn heel
wat cilinders in deplorabele toestand
hier de vuilnisbak ingegaan. Nou. Nu
ben ik gelukkig aardig thuis in de twee-
takt materie, waarbij is gebleken dat
ook de uitlaat van het grootste belang
is. Een stukje korter of langer scheelt al
in je vermogen, waar het juist in de
vijftig cc klasse op aan komt. Je hebt
maar een kleine cilinderinhoud, waar je
toch zoveel mogelijk rendement van
moet zien te hebben. Eigenlijk heb je
voor iedere motor een andere uitlaat
nodig! Er hangen er hier wel een stuk of
twaalf in de werkplaats, vandaag of
morgen bouw ik er nog eens een kunst
werk van, voor de tuin."
Behalve Henk zijn ook diens vrouw en
kinderen enthousiast voor de motor
sport. Vrouwlief gaat altijd mee om te
klokken, de twee jongens om pa echt in
aktie te zien en.... om zelf op de motor
fiets te kunnen rijden. Ja, ja, op een
kleine weliswaar, maar een echte. Door
vader Goudswaard zelf gebouwd. Een
Morini is al klaar en er staat voor de
jongste zoon nu een Kreidler in
miniatuur op stapel, want het was
natuurlijk steeds vechten geblazen om
die ene motor. Een motor-minded
familie, die Goudswaardjes!
„Dat moet ook wel", zegt Henk „anders
is het niet te doen. Je zou de grootste dol
met het gezin krijgen. Nee, iedereen
moet er wel wat voor voelen. Gelukkig
heb ik wat dat betreft geen klagen."
5 vakken
42 cm breed mw»"
lm. leer v.a. 24."
8.-
leer, met portefeuillevak
Lange Delft 44/
Sommige mensen vragen Goudswaard
wel eens: „Is dat racen nou niet gevaar
lijk?" en steevast antwoordt Henk dan:
„Dat ligt maar aan je zelf." Natuurlijk
kan iemand stomme dingen uithalen,
maar zoiets wordt ogenblikkelijk af
gestraft, daar kun je op wachten. Henk
heeft echter in de racerij enorm veel
goede dingen opgedaan, zijn concen
tratievermogen is stukken beter
geworden, het reaktievermogen is ver
veelvoudigd, allemaal dingen waar hij
ook achter het stuur van de auto veel
plezier van heeft. Een gewone wegmotor
berijdt Henk niet: „Dat vind ik nu wel
gevaarlijk" zegt hij „wie weer zou ik in
de verleiding komen om op de weg race
neigingen te krijgen, ik moet er niet aan
denken. In het verkeer van vandaag-de-
dag wordt per slot van rekening nog
steeds te weinig rekening met een
motorrijder gehouden. Nee, laat mij
maar autorijden, de motor komt wel op
het circuit aan de beurt. Och ik ben wel
eens een paar keer onderuit gegaan,
maar het is nog steeds goed afgelopen.
Mede dank zij de goede konditie en de
vroeger gevolgde judo lesse lessen,
waardoor ik m'n val kan breken."
Op 21 maart as. Is Henk In Vessem te
vinden, met vrouw en kinderen. In de
hoop er een eerste plaats weg te slepen.
Op 30 april komt hij aan de start in
Kapelle-Biezelinge, waar dan een race
wordt gehouden. Terwijl hy zijn handen
liefkozend over de polyester benzine
tank van zijn nieuwe motor laat glijden,
Henk Goudswaard met
gebouwde Kreidler-racer.
glimlacht hij even, alsof hy nu alvast
een contract met de machine sluit, om
het straks samen „wel even te maken".
Wie weet lukt het, en kunnen er fraaie
prijzen in de prijzenkast worden bij
gevoegd.
Verkoop en installatie van o.a.:
3-deurs
Allibert met verlichting, tydeiyk
„DOE-HET-ZELVERS"
kunnen by ons terecht
voor al hun materialen
Langeviele 62
MIDDELBURG Tel. 12330
Als dit uw dochtertje is, mevrouw, dan kunt U de originele opname van
deze aardige prent gratis afhalen op het kantoor van de P.Z.C., Markt 51,
Middelburg. U krijgt dan bovendien nog een waardebon van vyf gulden.
In het Zeeuws Kunstenaarscentrum,
Lange Noordstraat 59 te Middelburg,
exposeert momenteel - tot en met 26
februari - Herman Goetheer uit
Vlissingen. Het is de eerste exposant in
1976, een jaar waarin het ZKC - zoals
voorzitter Ton van Kraay wist te
melden - eveneens als in 1975, een
twaalftal kunstenaars in de gelegenheid
wil stellen hun werk te laten zien.
Daarbij zullen ook een drie- of viertal
kunstenaars van buiten de provincie
zijn. Ook de andere aktiviteiten, met
name de „schrijversavonden" biyven
doorgaan, eens per twee maanden en
ook worden kontakten& gelegd met
schrijvers - vooralsnog Zeeuwse - om
een lezing te komen houden.
Herman Goetheer werd in Serooskerke
geborenen studeerde reeds op 15-jarige
leeftijd aan de Academie voor
Beeldende Kunsten St. Joost in Breda.
In 1959 - 19 jaar oud - vertrok hij op
advies van Jan Sleper - naar
Amsterdam waar hij tot 1962 de Rijks-
akademie bezocht. Na zijn studie
vestigde Goetheer zich als beeldend
kunstenaar in Vlissingen.
Aanvankelijk maakte hij zeer door
werkte en verstilde naturalistische
landschappen in konté en krijt (in bezit
van de gemeente Vlissingen), maar al
snel ontwikkelde hij zich tot ajstrakt
schilder. In zijn vroegste werken, niet
op de tentoonstelling te zien, speelde de
ritmische opbouw van kleine vlakken
een grote rol, in de meer recente
werken heeft het speelse plaatsgemaakt
voor een uiterst doordachte vormgeving
waarbij de weinige grote kleurvlakken
zodanig zijn geordenddat evenwichtige
composities zijn ontstaan.
Deze zijn - ongeveer 10 stuks - op de
tentoonstelling te zien. Vlakken in
blauw, donkerbruin en wit, voorzien
van dezelfde struktuur' die een
bewerkelijke schildertechniek vereist,
vlakken die inderdaad bijzonder goed
zijn opgebouwd. Of echter een tiental
doeken met vlakverdelingen bij elkaar
stuk voor stuk de aandacht van het
publiek op zich gevestigd weten te
De Groep Papillon (het Middelburgs
Operette - en Musical éezelschap) viert
op zaterdag 21 februari a.s. haar vijfde
verjaardag met een concert in de
Concertzaal te Middelburg. Aanvang
20.15 uur. Verkoop kaarten aan de zaal
vanaf 19.30 uur.
houden....? Ondanks het bezwaar dat
wellicht aan een veelheid van dit soort
werken bij elkaar verbonden is, moet
gesteld worden dat ze op zich inderdaad
keurig zijn afgewerkt. Goetheer had
eerder solotentoonstellingen bij boek
handel Bikker te Vlissingen, in het
Zeeuws Museum, bij een
architektenbureau in Dordrecht en
verder werkte hij mee aan diverse
groepstentoonstellingen.
Het kunstenaarscentrum is geopend op
dinsdag t/m zaterdag van 14.00-17.00
uur op woensdagavond van 19.30-21.30
uur en op zaterdagmorgen van 10.30-
12.00 uur.
HOTEL-RESTAURANT
de gelegenheid voor het houden
•van Uw bruiloft, familiedineetje
en vergaderingen.
Voor elke gelegenheid gepaste
zalen.
Voor bruiloften, diners en
feestavonden berekenen wij geen
zaalhuur.
Lange Delft 10, Middelburg
Tel. (01180) 13490
Op 13 en 14 maart a.s. wordt in de
Schouwburg te Middelburg het 55ste
jaarlijks congres gehouden van de Bond
van Arbeiders Esperantisten (F.L.E.).
Deze culturele socialistische organisatie
op democratische grondslag stelt zich
tendoel de internationale taal
Esperanto onder de arbeiders (in de
ruimste zin van het woord) in het gebied
van de Nederlandse taal te verbreiden.
In de Komuna Gazeto, de
gemeenschappelijke krant van de
Nederlandse esperanto-organisaties,
wordt dit congres aangekondigd met
een artikel waarinde lof op Middelburg
wordt bezongen als „een stad met een
prettige sfeer" en als het „hart van het
eiland Walcheren".
D.V. maandagavond 9 februari a.s.
hoopt zendeling J. Commelin,
werkzaam voor de Geref. Gemeenten in
Nigeria aan de hand van zijn prachtige
kleurendia's te vertellen over zijn
werkzaamheden wider de Izistammen
het Noord Oosten van Nigeria.
in
U kunt dan iets zien en horen van het
zendingswerk onder deze nog zeer
primitieve mensen, waar het
zendingswerk pas begonnen is. Ook de
medische en materiële omstandigheden
ligéen daar nog op een voer ons
onbegrijpelijk laag peil. De
verbondenheid met dit gebied in
Zeeland is erg qroot, omdat onlangs
nog vanuit de in Zeeland gevoerde oud
papier aktie 60.000,- voor dit gebied
is aangeboden voor de bouw van een
land bouw bijbelschooltje en voor eeen
medische kliniek.
Deze avond zal gehouden worden in de
Chr. L.T.S., Gen. Eisenhowerlaan 25,
Klarenbeek, Middelburg.
Aanvang: half acht.