Schoenmaker Goudswaard houdt zich niet zijn leest Herman Goetheer exposeert in Zeeuws Kunstenaarscentrum HELMO BOETIEK 6*t vo°"dE6L BIJ bijou B. MIDAVAINE ïs dit uw kind? ZEEUWSE NUTSSPAARBANK Racemotoren bouwen en rijden is z'n grote hobby 14.- 15.- 10.- 29.- TASSENZAAKDlJUU DE GAS-EN SANITAIR SPECIALIST SENTRY 115 liter GASBOILER TOILETKAST slechts f 99.- Papillon viert 5 jarig bestaan met concert 78e jaargang no. 5 - woensdag 4 februari 1976 O VERGADER PROGRAMMA VER. VAN HUISVROUWEN Motorracen Nauwkeurig Gevaarlijk? Schouder- en handtassen 12,— 24,— 30,- Heren paraplu's opvouwbare paraplu's in vanaf Leren aktentassen Reistassen vanaf koffers vanaf 18,-20,-40,- enz. boodschappen- tassen Leuke linnen boodschappen tassen met rits en voorvak Doe. mappen skai vanaf 10.- Clippert assen herenporte* monnees v a 10.- Damcs- portemonnees /.- Gas- en Loodgietersbedrijf met de grootste sortering in Middelburg CV-INSTALLATÏE en Bouwpakketten GASFORNUIZEN GASHAARDEN etc. GASGEISERS SANITAIR etc. Speciale aanbieding tijdelijk 465.- kompleet met inlaat combinatie van f 649.- tijdelijkf 465.- -v ESPERANTO- CONGRES IN MIDDELBURG Zendingsdia-avond te Middelburg RIBBROEKEN. zwart, d.blauw, bruin 29,90 TERLENKA BROEKEN, nieuwe modellen en kleuren59,69, SPIJKERBROEKEN 29,90 49,59,— FLUWELEN BROEKEN49,— T-SHIRTS en TRUITJES grote keuze v.a9,90 LANGE DELFT 61 MIDDELBURG De Faam WAARIN OPGENOMEN „GROOT WALCHEREN" IN COMBINATIE MET DE VLISSINGER HUIS-AAN-HUIS OP GEHEEL WALCHEREN. PPKCOnH» Voor het oplossen ^wwl van tijdelijke finan- j|{0 ciële problemen. r Daarvoor bent u bij IQUlflCI de Nutsspaarbank in ervaren en vertrouwde handen. Als er lets is, dat schoenmaker Henk Goudswaard uit Middelburg niet doet, is dat wel: „Bij z'n leest biyven", In de letterlijke zin van het woord. Legt men het spreekwoord echter uit als:je moet je niet bemoeien met dingen waar je geen verstand van hebt", dan doet hjj het weer typisch wêl, een beetje vreemde gang van zaken dus eigenlijk. Wat is er an met Henk Goudswaard aan de hand? Naast z'n drukke schoenmakerij oefent hij er eigenlijk nog een heel apart vak Hj uit - zij het dan als hobby -, namelijk het bouwen van een super snelle, gestroomlijnde racemotoren, „vijftigers" genaamd, omdat ze in de 50 cc klasse vallen. En in de vier of vijfjaar dat hij zich daarmee bezig houdt, heeft hij een schat aan ervaring opgedaan, zodat hij behalve schoenmaker ook best monteur zou kunnen zijn! Elke avond is het al heel laat als in de werkplaats achter het huis van de familie Goudswaard, het licht uitgaat. Geen wonder, want de motor bouw heeft Henk in een forse greep. Op een kleine werktafel staat de machine die hij op dit moment onderhanden heeft, een motor ontworpen naar een racemodel van Van Veen, voor zover het het frame betreft dan, de rest heeft Henk zelf op-, aan- en ingebouwd. De kleuren van de motor zijn blauw en rood, die van het Zeelands Roem-bedrijf in Yerseke, dat Goudswaard in de vele guldens lopende hobby bijstaat, als want voor een man alleen, is een en ander nauwelijks te doen. De Kreidler-racer is een juweeltje. Direkt valt het lage model op en de formidabele stroomlijn. Als Henk De Ned. Ver. van Huisvrouwen, Afd. Middelburé, heeft voor februari het volgende programma: Woensdag 4 februari 9.30 uur: Bijeenkomst ten huize van mw. C. F. Janse de Jonge, Noordbolwerk 15; Mw. Dr. A. G. Kroonenberg-Holthuis zal het discussie-onderwerp behandelen: „Ouder worden". Donderdag 12 februari 20.00 uur: Jaarvergadering in de Brasserie, Lange Delft 10. Na de pauze zal mw. van ,t Hof-Maljers dia's vertonen van haar reis door Canada o.a. de Rocky Mountaine. Dinsdag 17 februari 10.15 uur: bijeenkomst in het Zuiderbaken, Rentmeesterlaan 245: Voorlichting over I.V.H.A. en V.A.C. Donderdag 26 februari 20.00 uur: Ned. Koffiehuis, Markt. Causerie „Kunst wandbekleden etc. "bijeenkomst met Rath en Doodeheefver. Nadere inlichtingen omtrent lidmaatschap etc. worden gaarne verstrekt door het secretariaat, Noordbolwerk 11, tel. 01180 - 12439. - ruim 1.88 m lang - op het eigenhandig gemaakte leren zadel plaats neemt, past hij er precies op, de benen blijven net binnen de race [kuip, het gehelmde hoofd verdwijnt bijna geheel achter de kleine ruit aan de voorzijde bij het stuur. Aan alles kun je zien dat de motor -die ruim 160 km per uur haalt - speciaal voor hem is gebouwd. En daarmee komen we dan op een andere hobby die eigenlijk logischerwijs met de motorbouw is verbonden: de motorracerij. Henk doet dit in ver enigingsverband met het Motor Racing Team Zeeland, een club waarvan hij tevens bestuurslid is. Nog even en hij is weer op de circuits te vinden, het motor raceseizoen begint vroeg dit jaar, al in maart worden de eerste wedstrijden verreden. Henk treedt met zijn eigen handig gebouwde motor aan de start in de hoop natuurlijk in de prijzen te vallen. In elk geval hoopt hij het beter te doen dan vorig jaar, toen hij ver schillende malen met pech de baan moest verlaten. „Ik ben nu al een jaar of vier, vijf bezig met de racerij en de motorbouw", zo vertelt hij, „en het begon eigenlijk allemaal bij ons thuis. Vader reed motor en och, het leek me wel leuk, zo'n ding om mee naar m'n werk te gaan. Er kwam dus een motorfiets. Natuurlijk ging het niet hard gen+oeg en ik kocht - dat dacht ik althans - een race blok plus frame. Dat zetten we in elkaar en klaar was Kees: het ding reed leuk. Tenminste dat dacht ik, tot ik ermee op Zandvcort kwam. In de bochten bleek de motor alle kanten op te willen, behalve de goeie natuurlijk. Uit eindelijk bleek het helemaal geen racemateriaal te zijn! Wist ik toen veel. Met een frame van Adrie van den Broeke ging het heel wat beter en na het behalen van m'n startbewijs op het circuit van Zandvoort, trad ik voor het eerst echt aan start in Rockanje voor m'n vuurdoop. Na afloop van de race vroegen ze hoeveel toeren ik had gemaakt in diverse bochten. Nou, ik kan je verzekeren, dat ik geen toer en- teller heb gezien. Ik eindigde daar overigens als zestiende geloof ik' en was allang blij dat ik het er levend af had gebracht. Door verschillende manke menten aan eigen materiaal te ver helpen, kwam ik ertoe motoren te gaan bouwen. Hoe gaat het, het een brengt het andere mee. Dit werk groeide uit tot een tweede motorhobby. Ik bouwde in de wintermaanden om in het seizoen te kunnen rijden." Hoe verder Henk vorderde, des te hoger werden de eisen die hij aan het materiaal dat h;-j in de motoren verwerkte, stelde. Gelukkig toonde zich Van den Dries uit Middel burg bereid een ruggesteuntje te verlenen en van een oliemaatschappij kreeg Henk gratis de uiterst dure race olie. Nu - zoals boven al gemeld - sponsort ook Zeelands Roem mee, en is het allemaal wel t.e doen. Die hoge kosten liggen vooral in het motor gede?lte van de race machine. Alles wat erin gaat is speciaal voor de racerij gemaakt. Cilinders hebben zulke uit gekiende zuigers en zuigerveren, dat de racemotoren eerst warm moeten draien om cilinder en zuigergedeelte gelijk matig uit te laten zetten. „Zou je er zo op wegrijden, dan slaat het spulletje ge garandeerd vast, je kunt er op wachten", aldus Henk Goudswaard. Met de rest is het net zo: versnellings bakken moeten heel nauwkeurig worden afgesteld om een zo geleidelijk mogelijke schakeling te hebben. Enfin, het is een en al precisiewerk wat de klok slaat. „Tja, nauwkeurig moet je beslist wel wezen in de race sport en de motor bouw, ben je dat niet dan is het zo gebeurd", vertelt Henk, „Maar door schade en schande word je heus wel wijzer hoor. O ja. In het begin was ik vrij eigenwijs - ze zeggen het tenminste, dus zal het wel waar zijn - en er zijn heel wat cilinders in deplorabele toestand hier de vuilnisbak ingegaan. Nou. Nu ben ik gelukkig aardig thuis in de twee- takt materie, waarbij is gebleken dat ook de uitlaat van het grootste belang is. Een stukje korter of langer scheelt al in je vermogen, waar het juist in de vijftig cc klasse op aan komt. Je hebt maar een kleine cilinderinhoud, waar je toch zoveel mogelijk rendement van moet zien te hebben. Eigenlijk heb je voor iedere motor een andere uitlaat nodig! Er hangen er hier wel een stuk of twaalf in de werkplaats, vandaag of morgen bouw ik er nog eens een kunst werk van, voor de tuin." Behalve Henk zijn ook diens vrouw en kinderen enthousiast voor de motor sport. Vrouwlief gaat altijd mee om te klokken, de twee jongens om pa echt in aktie te zien en.... om zelf op de motor fiets te kunnen rijden. Ja, ja, op een kleine weliswaar, maar een echte. Door vader Goudswaard zelf gebouwd. Een Morini is al klaar en er staat voor de jongste zoon nu een Kreidler in miniatuur op stapel, want het was natuurlijk steeds vechten geblazen om die ene motor. Een motor-minded familie, die Goudswaardjes! „Dat moet ook wel", zegt Henk „anders is het niet te doen. Je zou de grootste dol met het gezin krijgen. Nee, iedereen moet er wel wat voor voelen. Gelukkig heb ik wat dat betreft geen klagen." 5 vakken 42 cm breed mw»" lm. leer v.a. 24." 8.- leer, met portefeuillevak Lange Delft 44/ Sommige mensen vragen Goudswaard wel eens: „Is dat racen nou niet gevaar lijk?" en steevast antwoordt Henk dan: „Dat ligt maar aan je zelf." Natuurlijk kan iemand stomme dingen uithalen, maar zoiets wordt ogenblikkelijk af gestraft, daar kun je op wachten. Henk heeft echter in de racerij enorm veel goede dingen opgedaan, zijn concen tratievermogen is stukken beter geworden, het reaktievermogen is ver veelvoudigd, allemaal dingen waar hij ook achter het stuur van de auto veel plezier van heeft. Een gewone wegmotor berijdt Henk niet: „Dat vind ik nu wel gevaarlijk" zegt hij „wie weer zou ik in de verleiding komen om op de weg race neigingen te krijgen, ik moet er niet aan denken. In het verkeer van vandaag-de- dag wordt per slot van rekening nog steeds te weinig rekening met een motorrijder gehouden. Nee, laat mij maar autorijden, de motor komt wel op het circuit aan de beurt. Och ik ben wel eens een paar keer onderuit gegaan, maar het is nog steeds goed afgelopen. Mede dank zij de goede konditie en de vroeger gevolgde judo lesse lessen, waardoor ik m'n val kan breken." Op 21 maart as. Is Henk In Vessem te vinden, met vrouw en kinderen. In de hoop er een eerste plaats weg te slepen. Op 30 april komt hij aan de start in Kapelle-Biezelinge, waar dan een race wordt gehouden. Terwijl hy zijn handen liefkozend over de polyester benzine tank van zijn nieuwe motor laat glijden, Henk Goudswaard met gebouwde Kreidler-racer. glimlacht hij even, alsof hy nu alvast een contract met de machine sluit, om het straks samen „wel even te maken". Wie weet lukt het, en kunnen er fraaie prijzen in de prijzenkast worden bij gevoegd. Verkoop en installatie van o.a.: 3-deurs Allibert met verlichting, tydeiyk „DOE-HET-ZELVERS" kunnen by ons terecht voor al hun materialen Langeviele 62 MIDDELBURG Tel. 12330 Als dit uw dochtertje is, mevrouw, dan kunt U de originele opname van deze aardige prent gratis afhalen op het kantoor van de P.Z.C., Markt 51, Middelburg. U krijgt dan bovendien nog een waardebon van vyf gulden. In het Zeeuws Kunstenaarscentrum, Lange Noordstraat 59 te Middelburg, exposeert momenteel - tot en met 26 februari - Herman Goetheer uit Vlissingen. Het is de eerste exposant in 1976, een jaar waarin het ZKC - zoals voorzitter Ton van Kraay wist te melden - eveneens als in 1975, een twaalftal kunstenaars in de gelegenheid wil stellen hun werk te laten zien. Daarbij zullen ook een drie- of viertal kunstenaars van buiten de provincie zijn. Ook de andere aktiviteiten, met name de „schrijversavonden" biyven doorgaan, eens per twee maanden en ook worden kontakten& gelegd met schrijvers - vooralsnog Zeeuwse - om een lezing te komen houden. Herman Goetheer werd in Serooskerke geborenen studeerde reeds op 15-jarige leeftijd aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost in Breda. In 1959 - 19 jaar oud - vertrok hij op advies van Jan Sleper - naar Amsterdam waar hij tot 1962 de Rijks- akademie bezocht. Na zijn studie vestigde Goetheer zich als beeldend kunstenaar in Vlissingen. Aanvankelijk maakte hij zeer door werkte en verstilde naturalistische landschappen in konté en krijt (in bezit van de gemeente Vlissingen), maar al snel ontwikkelde hij zich tot ajstrakt schilder. In zijn vroegste werken, niet op de tentoonstelling te zien, speelde de ritmische opbouw van kleine vlakken een grote rol, in de meer recente werken heeft het speelse plaatsgemaakt voor een uiterst doordachte vormgeving waarbij de weinige grote kleurvlakken zodanig zijn geordenddat evenwichtige composities zijn ontstaan. Deze zijn - ongeveer 10 stuks - op de tentoonstelling te zien. Vlakken in blauw, donkerbruin en wit, voorzien van dezelfde struktuur' die een bewerkelijke schildertechniek vereist, vlakken die inderdaad bijzonder goed zijn opgebouwd. Of echter een tiental doeken met vlakverdelingen bij elkaar stuk voor stuk de aandacht van het publiek op zich gevestigd weten te De Groep Papillon (het Middelburgs Operette - en Musical éezelschap) viert op zaterdag 21 februari a.s. haar vijfde verjaardag met een concert in de Concertzaal te Middelburg. Aanvang 20.15 uur. Verkoop kaarten aan de zaal vanaf 19.30 uur. houden....? Ondanks het bezwaar dat wellicht aan een veelheid van dit soort werken bij elkaar verbonden is, moet gesteld worden dat ze op zich inderdaad keurig zijn afgewerkt. Goetheer had eerder solotentoonstellingen bij boek handel Bikker te Vlissingen, in het Zeeuws Museum, bij een architektenbureau in Dordrecht en verder werkte hij mee aan diverse groepstentoonstellingen. Het kunstenaarscentrum is geopend op dinsdag t/m zaterdag van 14.00-17.00 uur op woensdagavond van 19.30-21.30 uur en op zaterdagmorgen van 10.30- 12.00 uur. HOTEL-RESTAURANT de gelegenheid voor het houden •van Uw bruiloft, familiedineetje en vergaderingen. Voor elke gelegenheid gepaste zalen. Voor bruiloften, diners en feestavonden berekenen wij geen zaalhuur. Lange Delft 10, Middelburg Tel. (01180) 13490 Op 13 en 14 maart a.s. wordt in de Schouwburg te Middelburg het 55ste jaarlijks congres gehouden van de Bond van Arbeiders Esperantisten (F.L.E.). Deze culturele socialistische organisatie op democratische grondslag stelt zich tendoel de internationale taal Esperanto onder de arbeiders (in de ruimste zin van het woord) in het gebied van de Nederlandse taal te verbreiden. In de Komuna Gazeto, de gemeenschappelijke krant van de Nederlandse esperanto-organisaties, wordt dit congres aangekondigd met een artikel waarinde lof op Middelburg wordt bezongen als „een stad met een prettige sfeer" en als het „hart van het eiland Walcheren". D.V. maandagavond 9 februari a.s. hoopt zendeling J. Commelin, werkzaam voor de Geref. Gemeenten in Nigeria aan de hand van zijn prachtige kleurendia's te vertellen over zijn werkzaamheden wider de Izistammen het Noord Oosten van Nigeria. in U kunt dan iets zien en horen van het zendingswerk onder deze nog zeer primitieve mensen, waar het zendingswerk pas begonnen is. Ook de medische en materiële omstandigheden ligéen daar nog op een voer ons onbegrijpelijk laag peil. De verbondenheid met dit gebied in Zeeland is erg qroot, omdat onlangs nog vanuit de in Zeeland gevoerde oud papier aktie 60.000,- voor dit gebied is aangeboden voor de bouw van een land bouw bijbelschooltje en voor eeen medische kliniek. Deze avond zal gehouden worden in de Chr. L.T.S., Gen. Eisenhowerlaan 25, Klarenbeek, Middelburg. Aanvang: half acht.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1976 | | pagina 1