VERKEERSCIRCULATIEPLAN MIDDFTRTTRC
f AANGEBODEN
I
V erkeerscirculatieplan
Acties voor Leger des
Heils gebouw gaan door
UITGANGSPUNTEN
INFORMATIE- EN
OVERLEGBIJEENKOMST
DAUWENDAELE II
De uitwerking
TIJDSCHEMA
BEHANDELING
VERKEERSCIR
CULATIEPLAN
NIEUWS UIT
POELENDAEUE
MENU
TAFELTJE
DEKJE
V erkeerslich ten
bij Schroebrug
FIETSERS
VOORRANG
VERKEERS-
M A ATR FGELEN__]_
iminmiiHMtmMmmnu
"■7"Wgr»iin
MARKT
S'V
CANKiiN
Woensdag 21 januari 1976
w Hoe krijgen we in Middelburg een nog aantrekkelijker binnenstad? Welke is
de beste mania- om het nog steeds toenemende (autojverkeer in en om die
binnenstad af te wikkelen? Dit zijn twee, toch wel nauw met elkaar
samenhangende, vragen waarop het gemeentebestuur een antwoord tracht te
geven. In de afgelopen jaren z(jn diverse nota's vervaardigd en behandeld, die
uiteindelijk hebben geleid tot het thans aan de gemeenteraad aangeboden
verkeerscirculatieplan. De centrale doelstelling voor het binnenstadbeleld
werd in het „Basisplan Binnenstad" als volgt omschreven: „Het behoud van
de karakteristiek van de binnenstad door versterking en kwaliteitsverbetering
van de winkel-, werk-, woon- en recreatieve funkties en de verwevenheid
daarvan". Over het verkeer wordt in dat basisplan opgemerkt dat in
verschillende gebieden voorrang aan het in die gebieden belangrijkste verkeer
moet worden gegeven.
Een in het raadsvoorstel over het verkeerscirculatieplan gemaakte opmerking
wordt hier aangehaald:,Een druk gebruik van de binnenstad is de bestaans
voorwaarde, maar tegeltyk ook de bedreiging van de binnenstad. Veel
binnensteden verkeren in een voortdurend spanningsveld tussen
bloedarmoede en verstikking". Ook Middelburg heeft met dat verschijnsel te
maken en daarom z^jn maatregelen nodig.
Voetgangersgebieden.
Doorgaand op wat hierboven werd
geschreven kan worden opgemerkt,
dat zich in de hoofdwinkelstraten en
met name in de Lange Delft,
konfliksituatie kunnen voordoen.
Autoverkeer wordt langdurig
opgehoudden door op zebra
overstekende voetgangers.
Voetgangers kunnen moeilijk de
straat oversteken omdat er vrijwel
onophoudelijk auto's door de straat
rijden. Bij een in oktober 1974
gehouden onderzoek is gebleken, dat
de voetgangers de belangrijkste vorm
van verkeer in een winkelstraat
vormen. Bovendien bleek uit dat
onderzoek, dat de meerderheid van de
voetgangers (daarbij waren natuurlijk
ook personen die met de auto naar de
stad kwamen) autoverkeer in de
winkelstraten hinderlijk vindt en
voorstander is van een voetgangersge
bied.
Doorgaand verkeer.
De bedoeling van het verkeersplan is
een verkeersarme binnenstad (dat is
een binnenstad met zo weinig
mogelijk gemotoriseerd verkeer) te
verkrijgen en de aanleg van voet
gangersgebieden mogelijk te maken
door:
- het onderbreken van de doorgaande
auto-routes docr het haot van de
binnenstad. Dat kan worden bereikt
door het doorknippen van enkele
„sluiproutes" en wel zodanig dat er
geen verbinding meer zal zijn tussen
Langeviele en Lange Delft, tussen
Lange Noordstraat en Lange Delft,
tussen Lange Noordstraat en
Gortstraat;
- het afwikkelen van het autoverkeer
langs de randen van de binnenstad
(tangenten).
Het doel van de tangenten is:
..het verkeer dat niet in de
binnenstad moet zijn een zeer goede
andere weg te geven;
..het verkeer dat wel in de binnenstad
moet zijn zo te leiden dat dit verkeer
(bestemmingsverkeer genoemd) een
zo kort mogelijke afstand in de
binnenstad rijdt.
De „plaats" van de ver keerssoorten.
Autoverkeer:
De automobilist die in de binnenstad
moet zijn is op weg naar een
parkeerplaats. Het is dus van groot
belang, dat de parkeerterreinen goed
bereikbaar zijn.
Bedienend verkeer:
De in de binnenstad gevestigde
bedrijven moeten goddgoed
bevoorraad kunnen x&rden. Een
sïsteeo van kedieningsstraten moet dit
zo mogelijk waarborgen. In die
gevallen waar dit niet mogelijk is
zullen b.v. de voetgangersgebieden op
bepaalde uren voor bedieningsverkeer
toegankelijk moeten zijn. Dit is b.v.
ook op de Burgpromenade het geval.
Bromfietsen: Voor het bereiken van
de bestemming zal de bromfiets
voorrang moeten krijgen ten opzichte
van de auto. Fietsen: De fietser moet
in de gelegenheid zijn via de kortst
mogelijke weg elke bestemming in de
binnenstad te bereiken.
Openbaar vervoer:
Als de halte- plaatsen van het
openbaar vervoer zijn bepaald, dient
het openbaar vervoer deze via de
kortste weg te kunnen bereiken. ,,Zo
nodig zullen speciale maatregelen
daarvoor in het leven geroepen
moeten worden.
Voetgangers:
De voetganger dient voorrang te
krijgen in die gebieden waar de
voetganger de belangrijkste
„weggebruiker" is.
Voetgangersgebied. (Promenade)
Een zeer belangrijk onderdeel van het
plan Is de omvorming van de Lange
Delft en de Langeviele tot
voetgangersgebieden. Dit naar het
voorbeeld van de Nieuwe Burg. In het
plan wordt daarby meteen
opgemerkt, dat de promenade niet
beperkt hoeft te blijven tot deze twee
straten. Zoals op de bijgevoegde
tekening is aangegeven zullen ook
wee wegen in het Geeregebied als
voetgangersdomein in.voor de
Gravenstraat gericht kunnen worden.
Hetzelfde geldt en drie „straten" die
rond het marktplein liggen. Ook een
klein gedeelte van de Segeerstraat en
de Koor kerkstraat z{jn als voet
gangersgebied aangemerkt
Het begrip promenade houdt in dat
deze in beginsel alleen bestemd Is voor
voetgangers Alle gemotoriseerd
verkeer is er niet welkom
(uitzondering op bepaalde uren voor
bedienend verkeer). Wel kan worden
overwogen om de promenades b.v.
vóór 9 uur ,s morgens en na 18.00 uur
,s avonds open te steOen voor verkeer
dat er dringend moet zijn en b.v. ook
voor fietsers en bromfietsers.
Omdat de Langeviele en de Lange
Delft nu nog belangrijke aders zijn
voor het verkeer van en naar de
binnenstad en ook nog voor het
doorgaande verkeer (denk aan de
bieten wagens) moest met name voor
dat doorgaande verkeer een andere
route gemaakt worden.
Tangenten.
Die andere weg voor met name het
doorgaande verkeer wordt al
aangelegd. Het is de zogenaamde
tangent die begint bij de Schroebrug
en die wanneer de tweede fase in
augustus 1976 gereed is o.a. via de
Walensingel uitkomt bij de
Seisbuitenbrug. Die weg is bestemd
voor het gemotoriseerde verkeer.
Voor de fietsers en bromfietsers is een
speciaal pad gemaakt en in aanleg,
dat loopt van het Groene Woud (bij
het zwembad) tot aan de Baanstraat.
Op de Seisdam en Achter de
Houttuinen moeten de fietsers zich
mengen met het daar verminderde
gemotoriseerde verkeer.
Noord-Zuid verbinding (brom-
)fietsen.
Omdat het autoverkeer in de
binnenstad zal afnemen kan aan de
(brom-jfiets meer mogelijkheden
worden geboden (Middelburg
Fietsstad!). Van belang daarbij is zo
kort mogelijke routes, een vlak
wegdek, veiligheid en beschutting. Zo
is rekening houdend met deze
overwegingen een speciale noord-zuid-
verbinding voor de (brom-)fiets
gecreëerd. Die route loopt van de
Seisbuitenbrug, via de Seisstraat,
Kromme Weèle, gedeelte Bedde-
wijkstraat Schuiffelstraat, Potten-
markt, Plein '40, Gortstraat,
Vlissingsestraat. Dit betekent wel dat
op deze route het gemotoriseerde
verkeer moet worden beperkt.
Openbaar vervoer.
Volgens het plan zal het busstation
van Plein '40 verplaatst worden naar
de Los kade. Het openbaar vervoer zal
nJ. ook gebruik gaan maken van de
tangent. Om de passagiers toch zo
dicht mogeiyk in het centrum te
kunnen brengen zullen aan de Nieuwe
Haven en In het Geeregebied
bushaltes worden Ingericht. Deze zfjn
met driehoekjes op de bijgevoegde
kaart aangegeven. Deze halteplaatsen
zullen door alle buslijnen aangedaan
worden.
Het is de Hedoelinq om na
verbetering van de Beatrixbrug de
busdienst naar Veere te laten lopen
vanaf de Loskade over de kaaien via
de Beatrixbrug en de Nederstraat.
Aan de Rouaansekaai zal ook een
bushalte worden aangebracht. De
Rouaansekaai zal worden aangepast,
zodat de rijweg verder van de huizen
af zal komen te liggen.
De Gortstraat en de Vlasmar kt zullen
in deze plannen niet meer door bussen
bereden worden.
Verzamelstraten.
Een verzamelstraat is een straat
waardoor verkeer van en naar de
tangent wordt geleid. De
Rouaansekaai is daarvan een
voorbeeld. En ook andere kaaien. Het
verkeer uit de richting Veere zal
daarvan gebruik maken. Hetzelfde
geldt voor de route Klein Vlaanderen,
Molenwater, Sportlaan, Nassaulaan.
Klein Vlaanderen zal naar wordt
verwacht drukker worden
(duidelijkansluiting &p teat)
waardoor de Herengracht ontlast zal
worden.
(Brom-)fletsen.
Ook de (brom-)fietsen kunnen van de
verzamelstraten gebruik maken.
Maar er zijn voor deze
verkeersgroepen aantrekkelijker
routes denkbaar. B.v. over de
Herengracht. Van groot belang is dat
(brom-)fietsers in alle straten in de
binnenstad in beide richtingen mogen
rijden. In verband hiermede is in
enkele gevallen in straten gekozen
voor éénrichtingsverkeer voor autr'e.
Parkeren voor auto's.
Om te bereiken dat de binnenstad
verkeersarm wordt dienen parkeer-
mogelijkheden geboden te worden die
direkt vanaf de tangent te bereiken
zijn. Voorbeelden: Vlissin Bolwerk,
Hof van Tange en het terrein.; g
Kousteensedijk.
Natuurlijk is het zeer belangrijk, dat
ook de par keer terreinn Markt D
mplein. Walplein en Zusterplein voor
automobilisten goed te bereiken zijn.
De Markt kan heen en terug bereikt
worden langs de Volderijlaagte,
Stadhuisstraat en Lange Noordstraat.
Het Damplein is te bereiken via de
Dam en de Rotterdamsekaai
(aansluiting op de kaaien).
De twee belangrijkste
parkeerternenrei zijn onderling
verbonden via de route Bachten
Steene, (rijrichting wordt
omgedraaid), Korte Burg, Balans,
Sint Pieterstraat. Via deze verbinding
kan ook het Walplein worden bereikt.
De voorziene par keer mogelijkheid in
de Geere is goed bereikbaar via de
Geerebrug.
Het Damplein is ook nog te bereiken
via de Nieuwstraat. Om een
belangrijk woon-, werk-, en
winkelgebied te kunnen bereiken is de
route Gravenstraat-Zusterstraat-
(Zusterplein)-Plein 1940-Vlasmarkt-
Kromme Weele voor auto's ingesteld.
alle verkeer sn twee richtingen
autoverkeer tn eer. richting -
fietsverkeer in beide richt.ogen
fietsverkeer in twee richtingen
fietsverkeer-autoverkeer in beide
richtingen toegestaan
fietsverkeer in beide richtingen-
autoverkeer in de aangegeven
richting" toegestaan
voetgangersgebied
P* parkeerterrein
bushalte
KtNcesw
19 januari '76 plannen
aangeboden aan gemeenteraad
en vele direkt of indirekt
betrokkenen.
20 januari '76 openstelling infor
matiestand in stadhuis (ingang
Lange Noordstraat), dagelijks te
bezoeken van 8.00-17.00 uur en
op dinsdagavonden 27 jan. en 3
febr. van 19.00-21.00 uur.
Tijdens die avonden
deskundige(n) aanig.
5 februari '76 sluitingstermijn
voor indiening reakties op de
plannen.
9 februari '76 informatie en
overlegbijeenkomst in
Schouwburg (aanvang 20.00
uur), ledereen is welkom.
11 februari '76 openbare ver
gadering verkeerscommissie in
stadhuis (aanvang 15.00 uur).
23 februari '76 openbare ge
meenteraadsvergadering in
stadhuis (aanvang 14.00 uur).
De leden van de gemeenteraad kregen maandag j.l. tijdens de
maandelijkse raadsvergadering het raadsvoorstel en de daarbij behorende
bijlagen over het verkeerscirculatieplan aangeboden. Tegelijk zijn deze
stukken gezonden naar vele belanghebbenden.
Van het raadsvoorstel en de zeer uitgebreide bijlagen is een samenvatting
gemaakt, die in deze uitgave van ,,Het Oog" is afgedrukt. Daarbij treft u
ook een tekening aan waarop de bedoelingen zijn weergegeven.
Die samenvatting en dezelfde tekening zijn gratis af te halen bij de
bodekamer van het stadhuis.
Informatiestand.
In de voormalige ruimte van de afdeling bevolking is een informatiestand
ingericht, die helemaal gewijd is aan de plannen voor het maken van voet
gangersgebieden en de daarmee samenhangende uitgebreide verkeers
maatregelen. Daar zijn grote tekeningen in kleur te bezichtigen terwijl
ook de aan de raad aangeboden stukken er ter lezing liggen.
De informatiestand is dagelijks geopend van 8.00 tot 17.00 uur. Ook op
dinsdagavonden 27 jan. en 3 feb. van 19.00-21.00 uur is de stand open.
Op die avonden zijn er deskundiqen aanwezig ao u desgewenst nadeo te
informeren.
Reakties.
5urqeoeester en wethouders ontvangen graag reakties op de plannen, Die
reakties kan men schrijven op een speciaal reaktieformulier dat
beschikbaar is. Tot 5 februari a.s. kan men de reakties indienen bij de
afdeling Algemene Zaken van het stadhuis.
Informatie- en overlegbijeenkomst.
Op maandag 9 februari a.s. om 20.00 uur wordt in de Schouwburg een
informatie- en overlegbijeenkomst gehouden. Vervolgens vergadert op 11
februari a.s. de verkeerscommissie over de plannen, waarna de gemeente
raad op maandag 23 februari a.s. de voorstellen gaat besprken.
Hetzelfde geldt voor de route
Noordstraat, Lange Noordstraat, die
gebleven is. Aansluitend daarop kan
men door de Bachten Steene (richting
omgedraaid), Korte Burg, Balans en
Wagenaar straat het Hofplein
bereiken, waardoor de lus voor dat
gebied gesloten is.
VERKEERSVEILIGHEID.
Door de uitvoering van de
aangeboden plannen- zal naar wordt
verwacht de verkeersveiligheid sterk
bevorderd worden.
UITVOERINGSPLAN.
Volgens het eveneens aangeboden
uitvoeringsplan zal de Lange Delft op
1 september 1976 aangepast moeten
gaan worden. De omvorming van de
Langeviele tot promenade staat voor
1977 op het programma.
De tangent tweede gedeelte en de
Geerebrug komen resp. in juli 1976 en
in september 1976 gereed.
Getracht is een zo volledig mogelijk
uittreksel te vervaardigen van de aan
de gemeenteraad voorgelegde
plannen.
Van dit geschrift kan men desgewenst
meerdere exemplaren verkrijgen bij
de bodekamer van het stadhuis.
Wanneer men zich nog vollediger
wenst te informeren dan kan men de
informatiestand in het stadhuis
bezoeken waar alle stukken aanwezig
zijn. Bovendien zijn daar diverse
kaarten aanwezig waarop de plannen
duidelijk in beeld zijn gebracht. De
informatiestand is dagelijks geopend
vanaf 20 januari 1976 tot en met 23
februari a.s. van 8.00 - 17.00 uur. Ook
op de dinsdagavonden 27 jan. en 3
febr. van 19.00-21.00 uur. Op die
avonden zijn er deskundigen aanwezig
die vragen kunnen beantwoorden.
Vanaf 19 januari j.l. is het overdekte
zwembad van maandag tot en met
vrijdag van 8.00 tot 8.30 uur in de
morgen gesloten voor vrij zwemmen
in verband met zwemaktiviteiten van
O.C.M.A.-soldaten.
D-Diploma.
Er is een beperkte mogelijkheid voor
deelname aan de opleiding voor het D-
zwemdiploma. Alleen degenen die het
C-diploma al hebben kunnen zich
daarvoor opgeven aan de kassa van
het zwembad.
Redactie Bureau Voorlichting gemeente Middelbtirg
Stadhuis Middelburg.Telefoon 26251, toestel
Het burgercomité dat in 1975 al vele
activiteiten ontplooide om het
restauratiefonds voor de vernieuwing
en restauratie van het Leger des
Heilsgebouw aan de Nieuwe Haven zo
foed mogelijk te vullen gaat ook in
976 onverdroten door met het
organiseren van acties. Men heeft
namelijk nog een bedrag van
84.000,- nodig om het streefbedrag
van in totaal 200.000,- te bereiken.
Bazar.
Omdat de vorige in 1975 gehouden
bazar met rommelmarkt een zeer
groot succes is geweest wordt
nogmaals voor jong en oud een bazar
georganiseerd. Daaraan zijn dan ook
weer verbonden een rommelmarkt en
een kledingbeurs. Het geheel zal zich
afspelen op 11 tot en met 13 maart in
het Leger des Heilsgebouw aan de
Hoogstraat. Openingsuren van 10.00
tot 21.00 uur ,s avonds, op 13 maart
tot 17.00 uur ,s middags.
Medewerking.
Het burger comité vraagt
medewerking van de bewoners en de
middenstand om weer vele goede
artikelen ten verkoop te kannen
aanbieden. Er wordt daarom
gevraagd nog eens een blik te werpen
op zolder, in de achtertuin en In de
linnenkast om te zien of men
misschien nog iets voor de
rommelmarkt of de beurs heeft. Even
belangrijk is natuurlijk dat op de
genoemde data weer velen zich naar
bet Leger des Heilsgebouw begeven
om daar te kopen wat zoal voorradig
Is. Op de rommelmarkt ls ook een
koffiehoek waar men de Inwendige
mens kan versterken. De heer G. W.
Oldeman, voorzitter en mevrouw E.
F. Koole-van de Sande, secretaresse
van het burgercomité rekenen op u
allen. Het telefoonnummer van
mevrouw Koole is 29476 ln
Middelburg.
Het menu voor de week van 26
januari -31 januari 1976 luidt als
volgt:
maandag: rundvlees,
spercibonen en puree
dinsdag: carbonade, spinazie en
aardappelen
woensdag: gehakt, andijvie en
aardappelen
donderdag: lever, appeltje en
puree
vrijdag: kip, appelmoes en
aardappelen
zaterdag: stamppot boerenkool.
De maaltijden worden op
maandag en donderdag bezorgd.
Op (He dagen kan men bestellen
tussen 9.00 en 9.30 nar op
telefoonnummer 27537.
De dienstverlening van het
U.V.V. ls uitsluitend bestemd
voor bejaarden en zieken, die
niet zelf voor warm eten kunnen
zorgen.
Naar aanleiding van een vraag van de
wijkvereniging Dauwendaele is
onlangs onderzocht of het mogelijk is
voor de fietsers die uit Zuid en
Dauwendaele komen een qroene golf
Gn de verkeerscirculatie) aan te
brengen bij de na de brug volqende
orersteekplaatsen. ft auto's kunnen
komend van de Schroebrug in de
richting van het centrum vrijwel
ongehinderd doorrijden. Alleen bij
het afslaan naar de Blauwedijk moet
men wel even wachten. Door de dienst
Gemeentebedrijven is naar aanleiding
van de vraag een proefinstelling
gemaakt met de verkeerslichten.
Hierbij is gebleken, dat wanneer het
autoverkeer niet wordt toegestaan om
komend van de Schroebrug vrijwel
onmiddellijk de Blauwedijk op te
rijden er een grote opstopping
ontstaat, mede omdat de opstelruimte
voor het naar rechts afbuigende
verkeer érg klein is. De fietsers
moeten in dit geval de auto laten
voorgaan. Als „tegenprestatie"
hebben burgemeester en wethouders
besloten om waar dat mogelijk is de
fietsers zoveel mogelijk toe te staan
straten in beide richtingen te
bereiden. 23e daarvoor o.a. het
eveneens in deze rubriek aan de orde
verkeerscirculatieplan.
Op steeds meer plaatsen in de
stad treft men de op de straat
geschilderde fiets met daarbij
een streep. Hiermee wordt
aangegeven, dat men te doen
heeft met een zogenaamd
kunstmatig fietspad. Een deel
van de rijweg, dat speciaal
bestemd is voor de fietsers.
Vlas mar kt.
Ook in de Vlasmar kt en in de
Kromme Weele liggen
kunstmatige fietspaden en wel
aan de zechterkant, qezien
vanuit de richting Markt. Aan
die zijde mag niet geparkeerd
worden. Jammer genoeg gebeurt
dit toch nog al eens.
Medewerking wordt gevraagd
van de automobilisten om de
fietser zoveel mogelijk ter wille te
zijn en met name ook op de
kunstmatige fietspaden.
Middelburg is immers fietsstad?
□13
Van Cittersstraat.,
De her bestrating van de Van
Cittersstraat, gelegen in Sint Laurens
is gereed gekomen. Mede in verband
hiermede hebben burgemeester en
wethouders enkele verkeersmaat
regelen getroffen. Deze houden het
volqende in:
- Het parkeerverbod voor de oostelijke
zijde van het gedeelte van de Van
Cittersstraat, gelegen tussen de
Noordweg en de Boudaenlaan wordt
opgeheven.
- De sluiting van het geddelte van de
Van Cittersrtraat gelegen tussen de
Noordweg en de Boudaenlaan voor
alle verkeer, behalve voetgangers
wordt opgeheven.
- Een parkeerverbod wordt ingevoerd
voor de oostelijke zijde van het
gedeelte van de Van Cittersstraat
gelegen tussen de Burgemeester
Baaslaan en de Boudaenlaan.
- Het gedeelte van de straat dat ligt
tussen de Burg. Baaslaan en de
Boudaenlaan wordt voor alle verkeer
behalve voetgangers gesloten in de
richting van Boudaenlaan.
Het gedeelte van de Van
Cittersstraat, dat ligt tussen de
Noordweg en de Burg. Baaslaan
worden voor alle verkeer, behalve
voetgangers fietsers en bromfietsers
gesloten in de richting van de
Boudaenlaan.
-Een parkeerverbod wordt ingevoerd
voor de westelijke zijde van het
fïdeelte van de Van Cittersstraat, dat
gt tussen de Noordweg en het perceel
Van Cittersstraat 9.
Dit besluit ls op 13 januari JJ. ter
openbare kennis gebracht. Binnen 30
dagen na deze datum kan iedere
belanghebbende beroep instellen by
de Kroon. Het beroepschrift moet
worden ingediend by de Commissaris
van de Koningin in Zeeland te
Middelburg.
Voor de informatie en
overlegbijeenkonst die op dinsdag 13
januari j.l. in het ontmoetingscentrum
Dauwendaele werd gehouden bestond
zeer goede belangstelling. Meer dan
100 belangstellenden hadden plaats
genomen om nog nader geinformeerd
te worden over de plannen voor het
gebied Dauwendaele II (het gebied
achter het station en ten noorden van
de Vrijlandstraat). De grote betrok
kenheid van bewoners en
omwonenden bleek ook uit het
indienen van tientallen schriftelijke
vragen, opmerkingen en suggesties.
De heren Baars, wethouder en
Kelderman, stedebouwkundige, gaven
toelichtingen op het plan. Daarbij
kwam duidelijk tot uitdrukking dat
het ging om een voorstel, waarin zeker
nog maar weinig lijnen definitief
genoemd konden worden. Na de
inleidingen en de pauze volgde een
twee uur durend overleg tussen de
aanwezigen en de heren Baars,
Kelderman en Van Unen, direkteur
gemeentewerken. De reacties
varieerden van zeer positief tot een
gereserveerde houding ten opzichte
van de invulling van het woongebied.
Een invulling die gaat in de richting
van een vrij geconcentreerde
bebouwing met zoveel mogelijk
individuele huizen grenzend aan
straten die niet breder zijn dan
ongeveer 10 meter. Duidelijk waren
de pleidooien die er op gericht waren
om het groen zoveel mogelijk te
sparen. Daarbij was overigens bij de
opstelling van het voorgelegde plan
uitgegaan.
De opzet voor de ver keer sontsl uiting
van het gebied (ruim baan voor
fietsers en voetgangers en temming
van auto) kreeg in het algemeen
waardering. Natuurlijk waren er ook
personen die naar voren brachten dat
zij door de beoogde minder gunstige
routes voor de auto grotere afstanden
moesten afleggen. Zo zal bijvoorbeeld
de nu nog bestaande aansluiting van
de Schroeweg aan de Segeersweg
komen te vervallen, omdat de situatie
uit verkeerstechnisch oogpunt te
gevaarlijk wordt. Dat enkele
monumentale gebouwen worden
behouden, werd met instemming
begroet. De invulling van de
terreintjes achter en tussen de
woningen zal dienen te geschieden
door werkgroepen. Er zal getracht
worden om die werkgroepen, waarin
men zoveel mogelijk belangstellenden
zitting wil laten nemen, binnenkort te
formeren.
Verdere procedure.
Alle vragen, wensen en suggesties en
de reacties daarop zullen worden
vastgesteld In een verslag. Dit verslag
zal worden toegezonden aan al
diegenen die ook de informatiemap in
de bus kregen. Bovendien kunnen
andere belangstellenden dit verslag
aanvragen by de afdeling Algemene
Zaken van het stadhuis.
De opstellers van het eerste plan
zullen aan de hand van de naar voren
gebrachte wensen en suggesties bezien
welke wijzigingen aangebracht zullen
moeten gaan worden. Ook de
invulling van de blnnenterrelntjes en
de twee gesitueerde pleinen zullen
natuurlijk een belangryke rol spelen
bij de verdere ontwikkeling van het
plan. Vervolgens zal de commissie uit
de gemeenteraad voor Openbare
Werken zich over het pian gaan
buigen.
Op de hoogte houden.
In deze voorlichtingsrubriek zult u op.,
de hoogte gehouden worden van de
ontwikkelingen van het plan.