VRIJE EXPRESSIE IN HET VESTZAKTHEATER van fotomodel tot fotograaf 't geheim van goedekleurenfoto's De et» ,;ts SIERPLE/STER OPBRENGEN KAN NU IEDERE DOE HETZELVER Onder leiding van Sandra Heidens 010 Woensdag 25 juni 1975 Het valt niet te ontkennen: nog niet zo lang geleden was de vrouw beter bekend als foto model dan als foto graaf. Daarin is de laatste jaren iets aan het ver anderen. Zo bleek uit een onlangs gehouden markt onderzoek dat van alle fotokamera's, die er in Neder land zijn,tegenwoordig al zo'n 35 procent het meest door vrouwen wordt gebruikt. De vrouw maakt steeds meer zelf aktief gebruik van de mogelijkheden van de fotografie. En dat is een gelukkig verschijnsel. ZO EENVOUDIG GAAT HET! Herinneringen aan oud-Walcheren Veel meer dan de helft van alle foto's en dia's, die in Nederland worden gemaakt, worden in kleur opge nomen. Dat komt, omdat de meeste mensen kleur mooier vinden.dan zwart wit. En dat speelt bij her inneringsfoto's een belangrijke rol. Veel kleur dus in de foto's en dan kan hel gebeuren, dat we er zoveel kleur in willen stoppen, datze te kleurig worden en eigenlijk niet mooi. Want tè bont is ook niet goed. Daarom hier wat adviezen, om mooie kleurenfoto's te maken. Een verhaal dus over het geheim van goede kleurenfoto's. CHOCONOCO - DESSERT - - voor 4 6 personen voor de korst2 koppen Corn Flakes 25 g (±2 eetl.) boter of margarine 15 g (1 eetl.) suiker 40 g 3 eetl.) fijngehakte noten voor de vulling 50 g in stukjes gebroken bittere chocolade (2 repen van 25 g) 50 g (ruim 3 eetl.) zachte boter of margarine 150 g gezeefde poedersuiker 2 pakjes vanillesuiker 2 eieren de korst: Maak de Corn Flakes fijn. Smelt, onder voortdurend roeren, de boter of margarine met de suiker zolang, tot de massa gaat borrelen. Neem de pan van de warmtebron cn-schep de Cornflakes en de noten door het mengsel. Druk de helft van dit mengsel gelijk matig uit op de bodem van een pan of bakvorm (±20 X 10 cm) en laat het goed afkoelen. (Gebruik eventueel het metalen laatje van de koelkast.) de vulling: Smelt de chocolade en laat deze iets afkoelen. Klop de boter of margarine met de suiker schuimig en roer er de cocolade doorheen. Voeg de eieren één voor één, al roerend, toe. Verdeel de vulling over de korst en strooi er de rest van het Com Flakes-mengsel overheen. Laat het gerecht goed afkoelen en verdeel het in vierkantjes. Een zacht gefluister weerklinkt op de speelvloer van het Vllsslngse Vestzaktheater Edenburg, een gefluister dat allengs aangroeit tot een zacht gemompel dat weer overgaat in praten, eerst zacht, dan luider, steeds luider totdat de hele ruimte gevuld Itykt met krijsende stemmen die samen slechts een woord vormen. In het weinige licht, afkomstig van een paar spotlights, hoog boven de toneelvloer, ontwaart de toevallige passant een 12- tal veelal nog jonge mensen, die zich vol overgave aan hun lawaaierige taak overgeven. Ie kunt duidelijk zien: ze schreeuwen zich echt uit. Even later verandert 't beeld: inplaats van dat de mensen blijven staan beginnen ze door elkaar te lopen, soms tegen elkaar opbotsend, of tegen elkaar roepend, tot plotseling een stem de hele zaak tot stilte maant, een stilte die dan ook prompt invalt. Rust! Het is de stem van Sandra Heidens, die de leiding heeft over deze groep mensen die zich bezig houdt met vrije expressie. Vrije expressie wil zeggen door het maken van gebaren, door je te bewegen, te praten, kortom je door middel van lichaam en stem uiten, proberen jezelf te vinden, wat toneelervaring op te doen waarbij het vooral aankomt op een vrije manier van bewegen en ten derde een fijne manier om eens heerlijk te relaxen. Elke trainingsavond heeft meestal zo'n lawaaierig begin als boven omschreven, het is een onderdeel van de oefening om de mensen ..los" te maken. Verder volgt dan een gevarieerd scala van andere oefeningen zoals nonverbale uitdruk kingsmethoden. improviseren op bepaalde gegevens, pantomime, echte toneeloefeningen en ook bewegen op muziek. „Het is bijzonder boeiend om te zien hoe hecht de band wordt tussen de mensen van onze groep", vertelt Sandra enthousiast. ,,je leert elkaar op den duur door en door kennen. Vandaar ook dat een vrije expressiegroep zelden groter kan zijn dan ongeveer 20 man. Wij zitten hier dus aan de twaalf. In feite heb ik er maar weinig bij te „leiden", ik draag hier en daar wat idee- en aan waarop dan wordt doorge borduurd. Iedereen is volkomen vrij om te doen en te laten wat hij wil: krijgt iemand een opdracht die ,m niet aanstaat, of die hij niet durft uitvoeren, nou dan maar niet. Een groot gedeelte van deze groep volgt de vrije expressie omdat ze graag iets aan amateurtoneel willen gaan doen. Zo maakt de Zeeuwse Komedie regelmatig gebruik van mensen uit onze groep. Zo af en toe komt regiseur Verdonschot een kijkje nemen als hij mensen nodig heeft. Met een ruime ervaring op het gebied van de vrije expressie voel je je op het toneel ook veel zekerder." Behalve voor grote mensen blijkt de vrije expressie ook voor kinderen en zelfs voor kleuters bijzonder geschikt; Op 20 juni werd op een van de iVlissingse kleuterscholen het vrije expressiespel „Koning Bol kan niet slapen" gebracht, waar de kindertjes naar hartelust in konden meespelen. Een en ander werd een groot succes ondanks het feit dat het eigenlijk nog maar een testcase was. Sandra is dan ook vast plan om straks ook iets op dit gebied te gaan organiseren in het Eden burgtheater voor andere kinderen, waarschijnlijk op bepaalde middagen. Waar het vooral op aankomt is het improviseren en daar zijn kinderen meestal erg sterk in. „Sommige mensen denken dat vrije expressie erg moeilijk of op z'n zachtst gezegd toch wel wat ingewikkeld is. juist omdat er zoveel in geïmpro viseerd moet worden" aldus Sandra Heidens, „maar ik geloof, dat het improviseren juist veel meer charmes heeft dan bijvoorbeeld op het toneel simpelweg een tekst uit een boekje opzeggen en de gebaren maken die de regiseur je heeft geleerd. Toneel is: in de huid van een ander kruipen, improvisatie daarentegen is uit je eigen huid kruipen." Voor wie belangstelling heeft: de vrije expressiegroep is aan het werk in het Vestzaktheater, elke maandagavond van acht tot een uur of elf. een tijdstip dat echter vaak glansrijk wordt overschreden, gewoon alles zo fijn gb at daarom dan ook in een grote behoefte. Zelfs de niet-zo-handige-doe-het-zelver kan nu de vele fraaie sierpleisters in diverse motieven zonder moeite en morsen aanbrengen. Op de verpakking staat de eenvoudige werkwijze duidelijk afgebeeld. Waar nog niet in de doe-het-zelfhandel of verfwinkel verkrijgbaar kan nader geinformeerd worden bij van Vliet b.v. Postbus 213 Nijmegen. op de strijker. DE FOTOWEDSTRIJD VROU W-EN-FOTO-VAN-HET-J A AR" Hoe fotografeert de vrouw? Een vraag, die door wat cyni sche mannen graag negatief wordt beantwoord in dezelfde trant als de vraag hoe vrouwen autorijden. In de praktijk blijkt echter, dat veel vrouwen een uitstekend gevoel hebben voor kompositie en kleuren en voor treffelijke foto's kunnen ma ken. Óver het algemeen foto graferen vrouwen zelfs zorg vuldiger en met meer aandacht voor details dan de mannen. Fotowedstrijd alleen voor de vrouw De Stichting Amateurfotografie heeft voor dit jaar een fotowed strijd georganiseerd onder het motto: ,,de-vrouw-en-foto-van- het-jaar". Een wedstrijd, waar aan dus alléén door vrouwen kan worden deelgenomen en wel met foto's, die speciaal voor deze wedstrijd zijn ge maakt. Het onderwerp is niet van belang, zodat foto's van kinderen, huisdieren, een week endje uit of een vakantie of welk onderwerp ook ingezon den mogen worden. Maximaal drie per persoon en voor 15 ok tober 1975. Ook alleen vrouwen in de jury De jurering vindt plaats door een viertal vrouwen, die be roepshalve niets-te maken heb ben met fotografie. Het zijn: Sonja Barend, Martine Bijl, Ti ny Carmiggelt en Maartje van Weegen. Die kunnen voor de 75 beste ,.vrouw-en-foto-van- het-jaar" een prijzenpakket toekennen ter waarde van ruim De tot nu toe gebruikte manier van sierpleisterverwerking was grotendeels aan de vakman-stucadoor voorbe houden. De plakspaan, waarmee de stucadoor werkt is voor de doorsnee doe-het-- zelver een té moeilijk stuk gereedschap. Degene die het toch aandurfde werd meestal teleurgesteld in het behaalde resultaat. Zeker gezien de gebruikte hoeveelheid energie, zweetdruppels en vermorste pleisterspecie. Toch blijkt er steeds meer vraag te komen naar de bijzonder sfeervolle wandbedekking die sierpleister kan zijn. De tot nu toe, voor de doe-het-zelver, aanbevolen manieren van opbrengen zoals b.v. met stoffen, al of niet speciale rollen, met de hand enz. blijken geen van alle in de praktijk te voldoen. De thans in de handel zijnde VLITEX Pleisterstrijker struktuurrollen waarop octrooi is aangevraagd, voorziet Ditmaal weer eens een paar Serooskerke van vroeger jaren. Boven: rechts het oude gemeentehuis met verder op poserende militairen in de mobillsatiejaren '14-'18. Op de onderste foto nog een vredig 10.000,Dc hoofdprijs is bijzonder attraktiefeen vakan tie van twee weken voor twee personen naar een door uzelf te bepalen bestemming tot een waarde van 2.000,totaal plus een zakgeld van 500, Als u mee wilt doen Dan adviseren we: ga even langs bij uw fotohandelaar, die waarschijnlijk een gratis folder met de wedstrijdvoorwaarden voor u klaar heeft liggen. U kunt óók - als u dat gemakke lijker vindt - zo'n folder aan vragen bij de Stichting Ama teurfotografie, Singel 32, Am sterdam-C. Licht drukkend met de strijker schuin tegen de muur, omhoog schuiven. Het pleisterzet zich egaal tegen de muur. STRUKTUREREN Rol met de gewenste rol licht van boven naar be- •tieden en omgekeerd over de verse pleister. Nadat het pleister iets is aangestijfd kan met de vochtig gemaakte afplet- ter de stuktuur desge wenst worden afgeplet. (afpletter altijd nat houden) Het advies: ,,laat haar ook eens fotograferen" is niet meer nodig nu zoveel vrouwen zélf de fotokamera hanteren. Een gelukkig verschijnsel, want het zijn vooral de vrouwen, die vele alledaagse voorvallen meemaken in het gezin, die de moeite waard zijn om te wor den vastgelegd voor later. Zo als deze plaatjes van de poes. die zijn bakje eten krijgt voor gezet. Een drieluik, dat als fo toverhaal de belangrijkste mo menten van zo'n kleine gebeur tenis vastlegt. Gemakkelijk praten, denkt nu misschien de kritische lezer Maar veel of weinig kleur in de foto: het is niet allereerst de fotograaf, die dat bepaalt. Dat ligt aan wat ik fotografeer. En in kan moeilijk mensen zich la ten verkleden, omdat het gele truitje te kleurig is bij hel blau we tafellaken. Wie bepaalt de kleurkeus? Dat is de eerste vraag, die be antwoord moet worden. En dan moet het antwoord zijn: de fotograaf. De kleuren zijn wel een gegeven, maar de keuze daaruit bepaalt de man of vrouw, die door de zoeker van de kamera kijkt. Neem nu dat bonte geheel van een tui itafel met een blauw kleedje, die vrouw met het gele truitje, de groene takken van een boom en hel rood van de rozen, dié daar vlak bij staan. U kunt al deze kleuren op één foto sa menbrengen. Maar wie rond wandelt om zijn model, wie- vooral dichterbij durft te ko men, /iet ineens door zijn zoe ker een beeld, waatin de per soon centraal in de foto staat en het geel van de trui dus een overheersend element is. waar bij aan de bovenkant 't zachte groen van de takken voor een afsluiting en aanvulling zorgt. Het kleedje en de rozen zijn uit het beeld verdwenen. Een kleurdominant Geslaagde kleurenfoto's hebben vaak een kleurdominant, één de aandacht trekkende kleur, waarbij een tweede, daarbij aangepaste kleur zorgt voor een mooi kontrast. Met andere woorden: laat de kleuren op uw foto niet met elkaar vech ten. maar zoek naar één over heersende kleur, die een be scheiden steun krijgt van een tweede kleur. Nogmaals: het is niet het gegeven, dat de kleur bepaalt, maar de fotograaf, die zich om zijn motief heen be weegt en in de zoeker kijkend, een goed kleureneven wicht probeert te vinden. Ook voor herinneringsfoto's? Het antwoord is: ja, dal geldt ook voor foto's, die we van de familie maken als wc gaan wandelen, als we op vakantie zijn of andere gebeurtenissen willen vastleggen. Want wie ook bij deze foto's bewust streeft naar een goede klcur- afstemming, gaat dat na een poosje automatisch doen. En ontdekt zo een nieuwe pluspunt van fotograferen - foto's maken is niet alleen: het heden vast leggen voor later. Maar ook: een werk, dat je veel voldoe ning kan geven omdat je, ook met een heel gewone kamera, echt-mooie foto's kunt maken. Is dat alles? Nee, het is één van dc elemen ten, waardoor kleurenfoto's kunnen slagen. Daarnaast zijn er dc regels, die te maken heb ben met de vormgeving en dc dieptewerking van foto's. Re gels die voor alle foto's gelden, zowel in kleur als zwart/wit en die je moeilijk in een kort arti kel van alle kanten kunt be lichten. Dit zijn de zeven gouden kleurcntip-regels: 1. Werk bij kleurenfoto's en -dia's altijd met hetzelfde merk en type kleurenfilm. Dan ont dekt u het beste wat uw film kan en wat niet. 2. Hou het verschil tussen „bont" en kleurig in het oog. Laat kleuren niet vechten, maar gebruik ze als bondgeno ten om een aantrekkelijk re sultaat tc bereiken. 3. Belicht met meer aandacht dan bij zwart wit-foto's. Voor al bij kleurendia's moet de be lichting erg nauwkeurig gebeu ren. 4. Maak gebruik van dc eigen schap van de blauwe kleuren om te wijken en van de gele en vooral de rode kleuren om zich op tc dringen. Blauw op de achtergrond en een rood ele ment op de voorgrond kan de dieptewerking vergroten. 5. Met het licht mee fotografe ren (dus met de zon in de rug) geeft heldere kleuren. Met zij- en tegenlicht ontstaat een ster ker licht/schaduw-kontrast. wat de foto meestal ten goede zal komen. 6. Werk - zeker bij kleuren dia's, maar toch ook bij kleu renfoto's - bij voorkeur beeld- vullend. Bij dia's omdat we an ders misschien moeten afplak ken om 'n goede beeldopbouw te verkrijgen. En bij foto's omdat het uitvergroten van'een deel van de foto wel mogelijk is maar extra kosten veroor zaakt bij de afwcrk-inrichting. En als laatste tip: 7. Zelf kleurenfoto's ontwikke len en vergroten is best moge lijk. Maar doe het niet voor u een behoorlijke ervaring hebt gekregen in het zwart/wit-doka- werk. Maak het niet te bont! Zo'n foto van eèn kind in kleurige kleding tegen een drukke ach tergrond.'t kan natuurlijk wel. Maar dóór een iets ander op name-standpunt met een rusti ger achtergrond en wat dichter bij genomen zal het onderwerp, veel sterker uitkomen en de foto beter slagen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1975 | | pagina 12