r' Hel kopen van een eigen woning (ii) Subsidieregeling voor warmte-isolatie woningen uitgebreid Waarom een fiets een fiets heet jTHEATER KUIPERSPOORT ©tt br Jïïtbbelburflöc historic Popkensburg pssufftmmroof? J)'cè SeJunkef Herinneringen aan oud-Walcheren KOLLEKTE VOOR PORTUGAL MIDDELBURGSE STICKER EXPOSITIE IN VLEESHAL PROGRAMMA VOOR M'75 Wenvf II eert UOöffSPOÊD'S e„ F Woensdag 8 januari 1975 In de vorige uitgave van deze rubriek ward de eerste aflevering opgenomen van een verhaal over de vele kanten die zitten aan het kopen van een eigen woning. In die eerste aflevering werd met name het advies gegeven niet van de ene op de andere dag te besluiten een huls te kopen. Geadviseerd werd vele punten eerst goed te overwegen, voordat het koopbesluit wordt genomen. Die adviezen zijn opgenomen in een informatieblad dat werd uitgegeven door het Bouwcentrum in Rotterdam. Met toestemming van die instantie nemen wij de inhoud van het informatieblad In gedeelten over. Hier volgt hoofdstuk II. DE WOONPLAATS. WOON EN WERKVERKEER Tientallen kilometers van uw werk wonen is geen probleem, mits u zich niet ergert aan de in het spitsuur volle wegen of volle treinen, de brug die steeds opendraait of de tunnel die ver stopt zit. Ontdek die narigheid niet te laat. Maak de reis eens een aantal keren tijdens het spitsuur op door-de-- weekse dagen en niet alleen in het weekend. Bedenk dat, als de kost winner de auto meeneemt naar het werk, de overige huisgenoten meestal aangewezen zijn op het openbaar ver voer als ze in de stad willen winkelen. Hoe vaak rijden er bussen of treinen, hoe lang doen ze er over? Waar is de bushalte? Vragen die ook van belang zijn voor uw kinderen als ze een (middelbare) school in een andere plaats bezoeken. En voor uw visite: hoe laat gaat de laatste bus? SOCIAAL EN CULTUREEL Uiteraard moet uw nieuwe woonplaats meer bieden dan alleen een huis en vervoersmogelijkheid. Zijn de eerste levensbehoeften er te koop of moet u voor wik wissewasje naar een andere plaats? Denk bijvoorbeeld aan scholen: is de kleuterschool dicht genoeg bij om uw kleuter zonder te veel tijdverlies te halen en te brengen? Moet het basis schoolkind gevaarlijke kruispunten oversteken? Zijn er scholen gebaseerd op uw overtuiging, middelbare scholen enz.? Is uw kerk vertegenwoordigd in de woonplaats, hebt u behoefte af en toe een schouwburg of een bioscoop te be zoeken? Beschikt de plaats over sport accommodatie, een muziekschool? U treft het als al uw wensen in de woonplaats vervuld kunnen worden, maar vaak zullen uw huisgenoten en u het elders moeten zoeken. Hoe ver? Overweeg ook of uw gezin in de nieuwe omgeving zal kunnen aarden, misschien ver van familie en kennis sen. De kinderen op andere scholen, de zeden en gewoonten van het dorp. U zult zich moeten aanpassen en niet de buurt. OMGEVING Even belangrijk is hoe uw woning in een bepaalde omgeving is gesitueerd. Let op de eerste indruk als u zich oriënteert, geeft het een prettige indruk, ook als de zon niet schijnt, ook in de winter? Kijk uit naar rokende schoorstenen, vooral in westelijke richting van waaruit meestal de wind waait. Behalve soms minder prettige luchtjes transporteert de wind ook lawaai van de fabriek. Scholen vlak in de buurt lijkt ideaal, maar het kan lastig zijn tijdens speel kwartier en lunchpauze. Een station in de nabijheid is makkelijk, maar waar een station is zijn treinen, dag en nacht. Zo ook zesbaanswegen, ideaal voor de automobilist, maar voor de rust in de woning er. vlakbij een ramp. Vijvers en grachten zijn idyllisch, maar stilstaand water bederft het plezier. En als uw tuin begrensd wordt door zo'n gracht is het de moeite waard te vragen en vast te laten leggen wie voor de kosten van beschoeiing, schoonhouden enz. opdraait. Denk pok aan 't gevaar dat water oplevert voor uw peuters. En dat grote weiland voor uw huis, wordt dat een plantsoen of wordt er mettertijd op gebouwd, en wat? De gemeente kan u daarover inlichten aan de hand van het bestemmings plan. DE WONING Bij de keuze van de woning speelt vooral de huidige of mogelijk de toe komstige grootte van uw gezin een belangrijke rol. En ook uw woon wensen: wilt u voor elk kind een aparte kamer, een speelkamer, voor uzelf een hobby- of studeervertrek, een eetkeuken? Moet de woonkamer bepaalde afmetingen hebben in verband met uw meubilair, een piano? Langzamerhand komt het proces op gang, waarbij verplaatsbare tussen wanden worden toegepast. De bewoner kan zelf de indeling wijzigen naar behoefte. Meen echter niet dat dergelijke wanden zo maar "eventjes" kunnen worden verplaatst, maar de vrijheid voor aanpassing van de woningplattegrond aan uw behoefte is wel veel groter dan in met-flexibele woningen. Deze woningen moeten niet worden verward met de zgn. casco woningen, waarvan de eigenaar zelf de afbouw moet uitvoeren. Voor een huis dat niet mee kan groeien (geen flexibele indeling kent) zult u veelal een gemiddelde kiezen. Kleine kinderen worden groot, stellen meer eisen aan hun eigen kamer (zitje, radio, grammofoon), maar verlaten eens het huis. Op zaterdag 11 januari a.s. om 20.00 uur geeft de Toneelgroep GUNDA uit Uden een opvoering van "De droom van Amerika". Deze oorspronkelijk eenakter is door deze groep uitge bouwd tot een avondvullend stuk. De toegangsprijs bedraagt 5,-- per persoon. Houders van een Cultureel Jongeren Paspoort of een Cultureel Ouderen Paspoort betalen 3,50. De kaarten kunnen voorafgaande aan de voorstelling aan de zaal gekocht wor den. Een week later, dus op zaterdag 18 januari a.s., eveneens om 20.00 uur treedt het Nederlands Jeugdtheater uit Amsterdam in het Kuiperspoort- theater op. Gebracht wordt het stuk "De uitvinding van Wals" van Vladimir Nabokov. Voor iedereen is dan de toegangsprijs 3,50 per persoon. Op 25 januari a.s. is er geen voorstelling. Redactie Bureau Voorlichting gemeente Middelburg Stadhuis Middelburg. Telefoon 26251, toestel 133. In een vorige aflevering is iets verteld over het kasteel Ter Hooge. Op het huidige grondgebied van de gemeente Middelburg lag eertijds nog een oud slot n.l. het kasteel Popkensburg bij St. Laurens. De beginperiode van Popkensburg gaat verloren in de nevelen der historie. Mogelijk was een Jan van Popkensburg de stichter Vermoedo. lijk kwam het kasteel begin 14e eeuw in het bezit van de familie Van Borsselen. Zeker is dat deze familie Zoals al eerder werd medegedeeld In deze rubriek is bet mogelijk om een subsidie te krijgen in de kosten om de warmte-isolatie van woningen te verbeteren. Tot voor kort gold die regeling alleen voor bepaalde categorieën huizen die na 1946 gebouwd waren. De subsidie-regeling Is nu uitgebreid tot huizen die voor 1946 gebouwd zyn. In die hulzen moet echter wel centrale verwarming zijn of die c.v. moet gelijktijdig worden aangebracht met het treffen van de warmte-bolerende voorzieningen. HOE. Er zijn diverse mogelijkheden op het gebied van de isolatieverbetering. Genoemd worden: - het aanbrengen van fabrieksmatig vervaardigde dubbele beglazing; - het aanbrengen van een tweede raam; - het vullen van spouwmuren; - het aanbrengen van een warmte-iso- lerende laag tegen de binnenkant van de buitenwand; - het aanbrengen van een warmte-iso- lerende laag tegen de binnenkant van een schuin dak. VOOR WELKE HUIZEN De regeling volgens welke de hier be doelde subsidie kan worden verleend heeft betrekking op alle gebouwde woningen. Het maakt hierbij niet uit of het koopwoningen zijn, dan wel huurwoningen in eigendom van woningbouwverenigingen, gemeenten of particulieren. De regeling heeft ook betrekking op de nu nog te bouwen woningwet- en premiewoningen. HOEVEEL? Let op!! De bijdrage wordt uitsluitend verleend als in de woning een centrale verwarmingsinstallatie aanwezig is of wanneer deze gelijktijdig met 't aan brengen van de isolerende voor zieningen wordt aangebracht. De bijdrage wordt verleend aan de i ^vie voor ae xosien van oescnoenng, De regeling volgens welke de hier be- bijdrage wordt verleend aan de formulieren bekomen. eigenaar (hij moet ook de bijdrage aanvragen). De eigenaar kan volgens de regeling het bedrag van de bijdrage meteen op de girorekening van de huurder betaalbaar laten stellen. Daarvan krijgt men dan dus één derde gedeelte terug. De bijdrage is ten hoogste 1000,- per woning. NIET DIREKT BEGINNEN Met het treffen van de voorzieningen mag niet worden begonnen voordat bericht is ontvangen dat een bijdrage wordt verleend. NADERE INLICHTINGEN Nadere informaties met betrekking tot deze regeling kan men verkrijgen bij de afdeling Algemene Zaken van het stadhuis (kamer 15), bij Bouw- en Woningtoezicht. Stadsschuur en bij de Provinciale Direktie voor de Volks huisvesting en de Bouwnijverheid in Zeeland, Seissingel 4 te Middelburg (De Sprenck). Op laatstgenoemd adres kan men ook de aanvraag formulieren bekomen. het kasteel en ambacht Popkensburg in 1401 bezat. Oudtijds werden kasteel en ambacht beiden Popkensburg genoemd. Pas later kwam voor het ambacht (de latere gemeente) de naam St. Laurens in zwang. Ambacht en kasteel werden door dezelfde heren bezeten. Van 1508-1716 hadden ze verschillende eigenaren. Daarna kwamen het ambacht St. Laurens en het slot Popkensburg weer in één hand. Het kasteel, dat in 1553 werd verbouwd, kwam na het uitsterven van de familie Van Borsselen van Brigdamme in 't bezit van het geslacht Bourgondië. Na de dood van Maximiliaan van Bourgondië (1558) werd de familie Tuyll van Serooskercke door koop eigenaar van Popkensburg. Deze familie verkocht het kasteel aan het geslacht Fourmenois. De Boudaen Courten's werden door vererving de volgende eigenaren. Mattheus Smallegange beschrijft in zijn Cronyk van Zeeland (1696) het kasteel aldus: "Hoewel van soo veel jaren oud, word niet anders gesien dan dat dit huis noch vast in den haeck, en van soo goede ordonnantie is, dat het vele Nieuwe Gebouwen overtreft". Het kasteel was omringd door „Boom- gaerden, Bosschagien, Wandel- plaetsen" en „omlommert van alle soort van Boomen". Als laatste was de familie Verheye van Citters in bezit van het slot. Toen jhr. mr. L. de Witte van Citters in 1862 overleden was verkocht zijn erfge naam het oude slot op 30 juli 1863 voor afbraak. Thans houdt nog de boerderij Popkensburg, staande op de plaats waar vroeger het kasteel gelegen was, de herinnering aan het middeleeuwse slot levendig. Burgemeester en wethouders van Middelburg hebben een ver gunning verleend om op zaterdag 25 januari a.s. in de gemeente Middelburg een kollekte te houden ten behoeve van de "Aktie Houd Portugal vrij". Op de Middelburgse markt staat behalve een geclgekleurde container, waarin lege glazen, flessen en potten gedeponeerd kunnen worden ook een wit gekleurde container met het opschrift "OUD PAPIER". ,Dc bedoeling is duidelijk. Mensen, die anders oud papier in de vuilnisbak gooien worden uitgenodigd dat oude papier ln de container te deponeren, zodat het weer kan dienen als grondstof voor nieuw papier. Het gaat hier om een experiment. Er staat nog maar één papiercontainer in de stad. De container loopt op dit moment nog niet snel over. Dat is verklaarbaar, want wanneer de papierprijs hoog is halen allerlei verenigingen en instellingen het oude papier op. En daarmee wordt hetzelfde doel bereikt. Maar mocht u met uw oude papier toch geen raad weten, dan kunt u het te allen tijde kwtyt op de hoek van de markt, 't Is maar dat u het weet. Dit is de sticker, die de gemeente Middelburg heeft laten maken ter gelegenheid van het Europese Monumenter\jaar, in het kader waarvan Middelburg als voorbeeld- project is aangewezen. By verschillende gelegenheden is de sticker gratis uitgereikt. Wanneer u er nog geen hebt dan kunt u er gratis een afhalen bij de bodekamer van het stadhuis. Voor een goed begrip wijzen wy erop, dat de sticker hierboven in zwart-wit is afgedrukt. In werkeiykheid is gewerkt met de kleuren rood, goud en zwart. Het ontwerp is van de Middelburgse graficus Leonard Maas. Tot en met zondag 12 januari a.s. kunt u nog de kersttentoonstel ling van de Zeeuwse Kunstkring bezoeken. Deze expositie wordt gehouden in de vleeshal van het stadhuis en is dageiyks geopend van 14.00 tot 17.00 uur. Toegangsprys 1,-. Kinderen beneden de 14 jaar onder gelelde gratis toegang. Hieronder treft u het programma, voor zover thans bekend, voor het monumentenjaar, dat pas begonnen is. Met enige nadruk schreven wy "voor zover bekend", want er wordt aan een verdere uitbreiding van het programma nog druk gewerkt. Zo komen er zeker nog een stuk of drie kykdagen, terwyi voorts bekend is, dat een particuliere werkgroep overleg pleegt om evenementen te organiseren. Ja, er zal heel wat te doen zyn in Middelburg dit jaar en dat Is plezierig. 21 januari 1975: officiële start restauratie 13 panden Korte Noord- straat. 5 februari 1975: start fotowedstrijd voor inwoners en bezoekers van Middelburg onder titel ,,Mo(nu)ment- opname". 24 maart 1975: première korte film over binnenstadsvernieuwing en restauratie in Middelburg. 4/5 april 1975: postzegeltentoonstel- ling in concertzaal die mede in teken monumenten zal staan, april 1975: bevestiging aanduidings bordjes op monumentale gebouwen en in historische straten. 2 mei 1975: jaarvergadering R.E.G. in Schouwburg te Middelburg. Onder werp: "Steden en dorpen van gister naar morgen". 15-30 mei 1975: deelname met stand aan Jaarbeurs voor Monumentenzorg in Brugge (België), mei 1975: algemene vergadering afd. Zeeland Vereniging van Nederlandse Gemeenten. mei 1975: start regelmatige ronds leidingen. mei 1975: nationale orgeltocht naar o.a. Middelburg. 19-21 juni 1975: presentatie Middeh burgse ondernemers rond thema monumentenzorg. juni, juli en augustus 1975: ontvangst groepen en rondleidingen door de stad. 5/6 september 1975: jaarvergadering Koninklijke Nederlandse Heidcmaat» I schappij in Middelburg. 24 oktober 1975: opening fototentoon- S stelling "Mo(nu)mentopname. 25 oktober 1975: excursie deelnemers 5 congres te Amsterdam naar Middel- 5 burg. J De naamgeving fiets en de daarvan af geleide wooorden zijn uniek voor Nederland. In de meeste landen kan men een verband leggen tussen de naam die men eraan de tweewielergeeft en de benaming ervan in andere landen. Alleen het Nederlandse woord fiets is in dat opzicht een buitenbeentje. In buitenlandse publikaties is het dan ook een woord dat men bij voorkeur niet vertaalt, als men het over de Neder landse traptweewieler heeft. Ook kannen wij natuurlijk nog wel de plechtstatige benaming rijwiel die een hardnekkig leven leidt in officiële stukken, maar toch meer en meer wordt verdrongen. In het gesproken woord is rijwiel zelfs bijna een dood woord, al is het dan het letterlijke Nederlandse equivalent van de benamingen in het buitenland zoals Fahrrad, bicycle, bicyclette, bicicleta enzovoort. Toen in de zestiger jaren van de vorige eeuw de fiets in Nederland op de weg kwam, werden hier allerlei namen ge bruikt. Vooral het in Frankrijk door Michaux geïntroduceerde woord vélocipède. Daarnaast probeerde men betitelingen als bijvoorbeeld schrijwiel, trapwiel, wiel paard of wielpeerd. De Vlaamse romanschrijver Stijn Streuvels vermeldt in zijn charmante boekje Mijn rijwiel (1915) ook nog vlosse-peerd. Daarnaast ook rijwiel. In 1885 schreef de gezaghebbende filo loog Jacob Verdam in het tijdschrift Noord en Zuid: ,,'t Wooord (fiets) wint veld en dreigt „rijwiel" te overvleuge len". Dat is inderdaad gebeurd. On danks een lang doorsudderende discussie werd het: flets, dat is zo ge bleven. HERKOMST ONDUIDELIJK Waar komt nu dat woord flets van daan? Het is gemakkelijker om deze vraag te stellen dan er een bevredigend antwoord op te geven. De taalge leerden zijn het er niet over eens en niemand steekt zijn hand in het vuur voor de verklaring die hij zelf het meest aanvaardbaar acht. Het is opmerkelijk dat bij allerlei redeneringen, die de naam fiets trachten te verklaren, de plaats Apeldoorn verschillende keren opduikt. Zo wordt de naam genoemd van de heer Neelmeijer, de eigenaar van een vroegere inktfabriek aan de Stationsweg in Apeldoorn. Hij zou het woord fiets hebben bedacht. Weer anderen zeggen dat het niet de inkt- fabrikant was, maar zijn broer of neef, destijds, officier van het Koninklijk Nederlands-Indische leger. Een an dere opvatting waarbij Apel doorn genoemd wordt is dat de naam fiets omstreeks 1880 op een kostschool in Apeldoorn zou zijn ontstaan, wille keurig gevormd onder invloed van vélocipède. Het is een feit dat de leerlin gen van de kostschool tot de eerste fiets- enthousiasten in Apeldoorn behoorden en dat verschillenden van hen lid waren van de eerste Nederlandse fietsclub Immer Weiter in Deventer. In 1880 werd in Apeldoorn de fiets club La Vitesse opgericht en dat leidde bij onderzoekers tot de veronderstelling dat fiets van vitesse zou zijn afgeleid. Het is tussen beide woorden maar een klein stapje, Dan is er het veelgehoorde verhaal van de Wagenigse wagen maker smid E.C. Viets, die omstreeks 1880 rijwielen maakte en zijn naam blijvend aan de tweewieler zou hebben verbonden. Dat hij de vader van het woord fiets zou zijn, moet zeer twijfel achtig worden geacht. Diezelfde twijfel is er ten aanzien van de Engelse fabri kant Fitz. Zijn naam in verband te brengen met het Nederlandse fiets, moet een erg boute speculatie zijn. Bij de speurtochten op zoek naar het ontstaan van het woord fiets, zijn er twee benaderingen die hoge ogen gooien. Dat is in de eerste plaaats de klanknabootsing. Door het warm lopen van de kogellagers zou men bij het fietsen een geluid horen dat veel leek op fiets-fiets-fiets. Ook het schurende ge luid over de zanderige wegen zou een soortgelijk geluid produceren. En dan de afleiding die wij hierboven reeds noemden. Fiets zou een afleiding, een verbastering of verhaspeling zijn van het Franse vélocipède; van filesepee, fietselepee, fiesse naar fiets. Deze ver klaring heeft veel aanhang gekregen. P.L.M. Tummes die in 1967 't Ety mologisch woordenboek van dr .Jan de Vries bewerkte, nam deze verklaring erin op als de waarschijnlijke oplossing van het vraagstuk. NIEUWE THEORIE Een nieuwe theorie is recenter en wel door A. P. de Bont in de jaargang 1973 van de Nieuwe Taalgids onthuld. Hij vertelt daarin dat in het Noord Bra bantse Oerle een boerin Marie Renders (1854-1932) woonde die in haar jonge jaren Mie Fiets werd genoemd en dat vanwege haar wiegelende gang. Op dat ogenblik was echter, volgens De Bont, de naam voor rijwiel in Oerle nog niet bekend en hij acht het uitgesloten dat een niet gezien vehikel en het zich daar mee voortbewegen een dusdanige in vloed zou hebben gehad, dat de in woners déérnaar Marie Renders Mie Fiets gingen noemen. Zijn conclusie is dat het woord fiets is afgeleid van de familie- of bijnaam Fiets, die terug zou gaan tot een oud werkwoord fietsen dat men in allerlei vormen in Brabantse en Limburgse dialekten tegenkomt in een betekenis die men zou kunnen samen vatten als zich met lichte, vlugge bewe gingen verplaatsen. Het bcwegingschil- derend werkwoord fietsen zou gebruikt zijn om een passende benaming te vinden voor Nederlands populairste ver voermiddel. Het laatste woord zal hier over nog niet zijn gezegd. Hoewel wij mogen aannemen dat het zelfstandig naamwoord fiets en het werkwoord fietsen in meer algemeen go. bruik nog niet oud genoeg zijn om een grote plaats in te nemen in de schat van Nederlandse spreekwoorden, uitdruk kingen en gezegden, komen wij de fiets toch wel in verschillende uitdrukkingen tegen. Iedereen kent de minder vleiend be. doelde benaming fietsenmaker voor een prutser, zoals ook in het soldatenjargon een arts graag een fietsenmaker wordt genoemd. In de boeventaal is een fiets een hand en in datzelfde bargoens is een Natuurlijk, u zag het reeds: een plaatje van het oude Veerc. Uit de tyd dat dit stadje nog een vissersplaats was. Op de kade de vaarbakens voor het vroegere tonnenmagazyn. voorwiel een gulden en een achterwiel een rijksdaalder. Niet zo erg bekend is de uitdrukking: hoe fiets je? voor wat doe je voor de kost, hoe verdien je je brood of ook wel: hoe staan de zaken? Het is buiten kijf dat het woord fiets een interessante geschiedenis heeft. Wie daar meer over wil weten, kan hierover uitvoerig lezen in het zojuist in een her ziene en uitgebreide editie uitgegeven voorlichtingsstuk: Naamgeving Fiets, dat door overmaking van 3,50 op postgirorekening nr. 234567 kan worden aangevraagd bij de stichting: fiets! in Amsterdam. Dat de benaming fiets in onze taal volledig is geaccepteerd zal iedereen duidelijk zijn die dagelijks zijn oren en ogen goed open houdt. Het wordt dan ook hoog tijd dat wij in de wetgeving, politie-verordeningen, enzovoort einde lijk eens geheel van de betiteling rijwiel afraken, daar wij immers zo'n uniek woord als fiets ter beschikking hebben.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1975 | | pagina 5