Kernenergie-centrales zijn verzekerd 2 Katoen is de mens op het lijf geschreven Herinneringen aan Oud-Middelburg T t i Te ddyb eer-hoofd en roofdierogen99 a II JWZ NUTTIGE TIPS VOOR DE MOBIELE VAKANTIE GANGER Verzekeringspools dekken risico's over hele wereld O^i '&vrtf F Week no. 18 Het was ,,druk" op de hoek van de Noord poortstraat en de Korte Herengracht, toen de fotograaf dit tafereel vastlegde. Een foto maken was in die tijd ook wel een evenement. De oudere Middelburgers zullen het grote gebouw op de achtergrond herinneren: het was de voorgevel van het Gasthuis. Op de onderste foto: het Molenwater, aan de achterzijde van het Gasthuis. 1 Slanke maaltijden voor uw „zomerlijn" Vrouwenrubriek O <Vb - "i 'Jullie kunnen hier streaken wat je wilt, maar parkeren is hier verboden! Ten aanzien van de electrlciteltsvoor- ziening vormt met name en vooral de kernsplijting een reeël alternatief voor of een reële aanvulling op het gebruik van fossiele brandstoffen. Deze zinsnede is te lezen in de zojuist verschenen Memorie van Antwoord op het voorlopige verslag over de Nota inzake het Kernenergiebeleid. In deze zelfde Memorie van Antwoord wordt eveneens gezegd, dat aan het gebruik van kernreactoren voor de electriclteits- productie wel risico's verbonden zijn. Deze risico's zijn echter in de kringen van deskundigen goed bekend, terwyi alom internationaal aanvaarde, stringente veiligheidsvoorschriften worden toegepast. In het najaar van 1973 zijn vele landen, door de energiecrises, geconfronteerd met een tekort aan brandstoffen voor de opwekking van electriciteit. Het is langzamerhand tot velen doorgedrongen dat de voorraad fossiele brandstoffen (olie,kolen enz) niet onuitputtelijk zijn en dat moet worden omgezien naar andere energiebronnen. Ook in ons land zijn studies op gang gekomen over de mogelijkheden van opwekking van electriciteit met behulp van wind, water en zonnewarmte. Op korte termijn zijn van deze onderzoekingen geen spectaculaire resultaten te verwachten. Dit is dan ook de reden, dat de Nederlandse overheid de kernenergie ziet als een reëel alternatief voor of een reële aanvulling op het gebruik van fossiele brandstoffen. Overal Ier wereld Overal in de wereld staan op het ogenblik kernenergie-centrales, de meeste in Europa, Amerika en Japan. Per 1 januari 1974 bedroeg het electrisch vermogen van kernenergie centrales in de uitgebreide E.E.G. 10.655 Megawatt, in de overige landen van West-Europa 2.600 Megawatt. Het totale geïnstalleerde vermogen in West- Europa bedraagt dus momenteel 13.255 Megawatt. Zoals bekend staan in Nederland twee kernenergie-centrales, één in Dodewaard en één in Borssele, met een vermogen van resp. 52 en 450 Megawatt, totaal totaal dus 502 Megawatt. Per 1 januari 1974 was in de uitgebreide E.E.G. voor een vermogen van 27.600 Megawatt in aanbouw of in bestelling en in de overige landen van West- Europa 17.300 Megawatt, totaal dus 44.900 Megawatt. Op 1 januari 1974 waren in de gehele wereld in bedrijf, in aanbouw of in bestelling kernernergie-centrales met een totaal vermogen van 308.082 Megawatt, waarvan 196.362 Megawatt in Amerika en 111.720 Megawatt buiten Amerika. Het totale aantal in de gehele wereld in bedrijf, in aanbouw en in bestelling zijnde kernreactoren bedroeg op 1 januari 1974, 418 stuks, waarvan 206 in Amerika. Hoewel de kans op ernstige kernongevallen gering is, kan deze echter niet geheel worden uitgesloten. Met het oog hierop en de belangen van degenen, die schade hebben geleden, terwijl het bewijs van schuld vaak moeilijk te leveren zal zijn, is in Nederland de aansprakelijkheid voor kernongevallen geregeld bij een speciale wet van oktober 1965 houdende regelen inzake wettelijke aansprakelijkheid op het gebied van de kernenergie. Volgens deze wet is de exploitant van een kernreactor of hij, die een bepaalde hoeveelheid splijtstof heeft opgeslagen, met uitsluiting van ieder ander, voor kernongevallen aansprakelijk. De wettelijke regeling is gebaseerd, op de z.g.n. Conventies van Parijs en Wenen. In vele nationale wetgevingen vindt men dan ook het principe van de beoerkte naar de exüloitant van een kerninstallatie gekanaliseerde aanspra kelijkheid terug. Overeenkomstig genoemde wet is het maximumbedrag, waarvoor de exploitant aansprakelijk is, beperkt tot 430 miljoen gulden. De wet schrijft de exploitant ter dekking van zijn aansprakelijkheid een w.a.-verzekering voor van 50 miljoen gulden. De polis moet door de Minister van Financiën worden goedgekeurd. In het geval de krachtens deze verzekering beschikbaar komende middelen ontoereikend zijn voor vergoeding van de schade aan derden, stelt de Staat aan de exploitant openbare middelen ter beschikking tot 430 miljoen gulden. Het recht op schadevergoeding krachtens de wet vervalt, indien niet binnen tien jaar na de datum van het kernongeval een rechtsvordering is ingesteld of het recht op schadevergoeding is erkend. In geval van diefstal, werping of verlaten zijn van splijtstoffen kan de vervaltermijn maximaal twintig jaar zijn. (wrote bedragen In elk land, waar kernreactoren in bedrijf zijn, bestaat de verplichting tot het sluiten van een w.a.-verzekering. Daarnaast is het ook mogelijk om de installaties zelf tegen materiële schade te verzekeren, hetgeen dus niet verplicht is, maar wel steeds wordt gedaan, omdat b.v. een kernenergie-centrale een waarde vertegenwoordigt van vele honderden miljoenen guldens. De kernenergie-centrale kan schade oplopen door de gevaren, die overal een rol spelen, zoals brand, storm etc. maar ook door nucleaire gevaren, waarbij binnen het systeem iets fout gaat en aan de installaties min of meer ernstige schade ontstaat. Gezien de grote waarde, die kerninstallaties vertegenwoordigen, de hoge bedragen welke voor de wettelijke aansprakelijkheid moeten worden verzekerd en het speciale karakter van het nucleaire risico was het voor individuele verzekeringsmaatschappijen niet mogelijk dit risico via de normale verzekerings- en herverzekeringskana len onder te brengen, brengen. Teneinde de exploitanten van kerninstallaties toch de vereiste dekking te kunnen bieden heeft het verzekeringsbedrijf zijn toevlucht genomen tot een speciale markt- constructie. In alle Westeuropese landen, Amerika en Japan, werden n.l. pools voor verzekering van atoomrisico's opgericht. In totaal zijn er ongeveer twintig. Nederland kreeg in 1958 de Nederlandse Pool voor de verzekering van atoomrisico's, in de wandeling de „Atoompool" genoemd. Aan deze pool nemen 75 Nederlandse en in Nederland werkende buitenlandse verzekerings maatschappijen deel. Risico's Men zou kunnen zeggen, dat de kernenergie onder een ongunstig gesternte ter wereld is gekomen. De atoombommen, welke aan het einde van de Tweede Wereldoorlog enorme vernielingen in Japan hebben aangericht en de daarna voortgezette proefnemingen met dit oorlogstuig met als gevolg fall-out van radio-actieve deeltjes, welke door de explosie in de atmosfeer waren terechtgekomen, gaven w m „Wilt u mij knippen in de Teddybeer- lijn"? Wie met dit drieste verzoek binnenstapt bij de Parijse haarstylist Alexandre, kan ervan verzekerd zijn korte tijd later bijna gemillimeterd te zijn. Dit voorjaarskapsel bestaat namelijk bij de gratie van een menigte super4corte haarlokjes: twee centimeter is de geadviseerde lengte. Het lijkt daardoor, van voren gezien, opvallend veel op het brosse-kapsel uit de mannenkapsalon, maar aan de achter kant valt het weer mee. Daar zijn de bosjes haar drie centimeter lang, en in de puntig toelopende nekpartij zelfs vier centimeter. Daarmee is het Teddybeer-hoofd nog niet af, want er moeten ook lichte en iets donkerder kleureffekten in verwerkt worden. Vervolgens naar de schoonheidsspecialiste, die voor de make-up dit voorjaar de inspiratie ook al uit het dierenrijk kan halen. Een van de voorjaarsadviezen uit kosmetikaland behelst namelijk het imiteren van „ellipsvormige, aan de buitenhoeken iets verlengde roofdierenogen". TUGEROOG Ter verduidelijking wordt hieraan nog toegevoegd dat het gaat om, „tijgerachtige ogen met goudreflexen". aanleiding tot ernstige verontrusting van de publieke opinie. Dit betekende enerzijds een belemmering voor de ontwikkeling van de vreedzame toepassing van de kernenergie, maar heeft anderzijds geleid tot het uitvaardigen van strin gente veiligheidsvoorschriften en het inbouwen van uitgebreide controle- .regel-, of veiligheids-apparatuur in kerninstallaties. Ondanks het feit, dat in de afgelopen jaren talrijke kernenergie-reactoren in bedrijf zijn gesteld, heeft zich in de westelijke wereld tot nu toe geen schade van uitzonderlijke omvang voorgedaan. Het zou echter onjuist zijn te ontkennen dat aan een kernreactor geen enkel risico is verbonden, maar gezien al deze voorzorgen, op de naleving waarvan zeer streng wordt gelet, is er zeer zeker sprake van een voor verzekeraars acceptabel risico, dat in poolverband kan worden aanvaard. De natuurvezeb katoen, wol, zjjde en linnen hebben in de vyftiger jaren ge zelschap gekregen van de kunstvezels, die worden gemaakt uit grondstoffen als olie en steenkool. Deze nieuwe vezels kwamen tegemoet aan de sterk toege nomen vraag naar textiel en kleidng, ide in het steeds welvarender wordende westen na de 2e wereldoorlog ontstond. Hoewel sedert 1960 de konsumptie van katoen, de belangrijkste van de natuur- vezels in absolute zin, toenam, nam haar procentuele aandeel in de wereld markt voor textielvezels (in 1950 nog 75%) steeds verder af en daalde in 1970 tot ruim 50%. Het leek of de westerse vrouw voor goed had gekozen voor de voordelen van strijk- en wasgemak die de nieuwe vezels brachten. Sinds 1970 maakt de natuurvezel katoen echter een „comeback" mee, die door méér schijnt te zijn opgeroepen Te bereiken met crèmes, poeders en andere make-up-ingredienten, die allemaal zwerven rondom de tinten goud, brons, koper en kastanje. De nagellak is koperkleurig de lipstick steenrood of goudbruin, en over de oogschaduw komt ook nog een vleug van iets goudkleurigs. Maar net als in de kledingmode hoeft niemand voor dit ene gat gevangen te zitten, want de make-up-fabrikanten blijven allemaal hardnekkig hun eigen, zeer persoonlijke „lok" propageren, al liggen de kleurtjes op de keper beschouwd dan meestal wel weer bijna op hetzelfde vlak. En natuurlijk was er weer eentje bij die slim en snel inhaakte op een binnenkort te verwachten evene ment, dat zijn invloed op het totaalbeeld van de mode niet zal missen. Dat is de dezer dagen uitgekomen film „The Great Gatsby" (hoofdrollen Mia Farrow en Robert Redford). In de make-up-mode blijkt de Gatsby-look voornamelijk neer te komen op allerlei variaties van beige- en crèmekleurige tinten, gelardeerd met rookkleurige accenten rondom de ogen. Het klassieke bruin-zwart voor de mascara, kastanje- en nootkleuren voor de jukbeenderen, en voor de lipstick-kleurtjes uit de moestuin: aardbei- en framboosrood. dan alleen de wispelturige mode. Het lijkt alsof veel mensen weer behoofte hebben zich te omringen met zaken, die zij van oudsher kennen en die herken bare eigenschappen hebben. In de kleding bijvoorbeeld blijkt men het draagkomfort weer meer waarde toe te kennen, terwijl strijk- en was gemak niet meer de dominante rol speelt. De katoenen jeans, die in geen kleren kast ontbreekt, lijkt dat te bevestigen. De kreukel in de broek is niet meer iets wat „moeder de vrouw" zorgen geeft, nu we er rond voor uit komen, dat een pak of broek vóór alles lekker moet zitten. Deze ontwikkeling, die meer is dan een mode gril, speelt de natuurvezel katoen in de kaart, want juist in kleding van puur katoen gemaakt, vindt men het optimale draagkomfort, waar men nu om vraagt. Was die verandering het eerste te be speuren bij een kleine groep mensen, die zich in de wereld wat anders op stellen, nu is het zo, dat steeds grotere groepen konsumenten een veranderde voorkeur laten gelden, waarop de kledingindustrie gaat reageren. Zo brengt Berghaus, de grootste man telfabrikant van Europa, dit seizoen een nieuwe kollektie jassen en pakjes onder de naam Jolliday, uit puur katoen en bedoeld voor de vrouw, die bij dde keuze van haar kleding het draagkom fort vooropstelt. Het IFC, de groep van vooraanstaande Europese kledingfabrikanten, sprak zich in 1974 voor de „natural look" uit en bracht een kollektie mannenkleren uit, die geheel uit pure wol en katoen is gemaakt. Ook in de kinderkleren van Barbara Farber is de terug-naar-de-natuur trend duidelijk te bespeuren, als we afgaan op de kollektie die deze Amerikaans- Nederlandse ontwerpster voor deze zomer ontwierp. SARSY A LA ORLOW 4 runderbaklappen k 100 g, 200 g champignons, 2 eetlepels boter of margarine, 1 bekertje zure room (sour cream), 1 ui, peper, zout. Wrijf het vlees in met peper en zout en bak het snel bruin in de hete boter of margarine. Maak de ui schoon en snijd hem klein. Maak de champignons schoon, was ze en snijd ze eventueel in stukken. Fruit de ui in dezelfde boter of margarine, waarin het vlees is gebakken. Bak daarin ook de champignons even mee. Haal de groente uit de pan en maak de overgebleven jus aan met weinig water. Roer de zure room erdoor. Leg het vlees in een ingevette schotel en verdeel daarover de groente en schenk de saus erover. Schuif de schotel 30 minuten in een warme oven (175 *C) om de saus goudbruin te laten kleuren. Dien het vlees dan meteen op. KOMKOMMER—OVENSCHOTEL De tyd nadert dat het vakande- en kampeermateriaal weer voor de dag wordt gehaald. Verkeersveiligheid en vakandeplezier vragen aandacht voor de aanhangerband. De groep automobilisten die met kampeerwagen, boottrailer of bagagewagen er op uit trekt, groeit snel. Dit rekreatief rollend materieel staat meestal op een kleinere maat banden, die niettemin grote prestaties moeten verrichten. Onwetendheid omtrent banden onder aanhangers heeft al menig dagje vakantieplezier gekost. Vredestein, een der belangrijkste leveranciers van dit soort banden in Europa, geeft hier enkele bandentips, die zowel vakantieplezier als verkeersveiligheid ten goede komen. „Onverschillig wat voor type aanhanger, het belangrijkste is de bandenspanning," aldus field engineer Carel Hefti. „Het draagvemogen is afhankelijk van het aantal liters lucht dat in een band zit. Een grote band kan dus een lagere spanning hebben dan een kleine band. Vandaar dat de kleinere banden voor kampeerwagens en boottrailers of bagagewagens 4 ato of meer nodig hebben. Maar 4 ato pompen, dat schrikt veel automobilisten af. De banden onder hun auto krijgen normaal 2 ato. Het verdient overigens aanbeveling bij de wagen die een zware aanhanger trekt, de bandenspanning op de achterwielen met 6 p.s.i. of 0,4 ato te verhogen. De bandenspanning moet worden gemeten in een normale, koude toestand. Veel belasting vraagt veel lucht. Weinig vakantiegangers zullen de belasting van hun aanhanger (bagage, dozen blikgroenten, aardappels, etc.) schatten of wegen teneinde de bandenspanning verantwoord aan te passen. Een te lage spanning beïnvloedt de wegligging nadelig.Uit oogpunt van veiligheid is het ook nodig dat de banden links en rechts evenveel spanning krijgen. Ongelijke spanning kan de oorzaak zijn van scheeftrekken bij remmen. Regelmatige kontrole op de bandenspanning is dus geen verspilde tijd, zeker niet bij de aanhanger. Als men op de trekkende wagen een band heeft die lucht verliest, zal men dat zelf vrij vlug merken. Maar van de aanhanger merkt men dat niet zo gauw. Daar komt nog bij dat men tijdens de vakantie dikwijls lange trajekten rijdt, liefst zb snel mogelijk om vlot op d plaats van bestemming te komen. Een aanhangwagenband. die onder die kondities op onderspanning wordt bereden, heeft een grote kans kapot gereden te worden. Te lage spanning ver oorzaakt te veel beweging in de band. Elke 100 kilometer betekent gemiddeld 80.000 omwentelingen en indrukkingen. Dit veroorzaakt wrijvingshitte, hetgeen zeker in de warme streken die men opzoekt, schadelijke gevolgen kan hebben. Dus: zorg dat er voldoende lucht in de banden zit!,, Veel vakantiedagen zijn onnodig verloren gegaan omdat men vergat een reserveband mee te nemen. Men gaat toch ook niet zonder reserveband voor de auto op vakantie. Banden voor personenwagens kan men overal kopen, maar de veelal kleinere uitvoeringen voor de kampeerwagen, boottrailer of bagagewagen zijn lang niet overal verkrijgbaar. Een extra bandje meenemen is dus geen overbodige luxe. „Slijtage speelt bij deze banden niet zo'n voorname rol", aldus Carel Hefti. ,„Per jaar worden ze slechts gedurende korte tijd gebruikt, zodat ze jaren mee zullen gaan". De levensduur van dit soort banden is veel meer gebonden aan veroudering door weersinvloeden. Wat de levensduur positief beïnvloedt, is afscherming tegen de zon en een onbelaste opslag op een koele droge plaats. De 8 inch banden waarover we hier praten, worden vaak op tweedelige wielen gemonteerd. Pas op niet de vergissing te maken bij demontage de koppelbouten los te draaien, zonder eerst de spanning te hebben afgelaten", waarschuwt de heer Hefti. „Door de hoge spanning van 4 ato kunnen de wielheften met kracht van elkaar springen met alle noodlottige gevolgen van dien". Het bandenadvies voor de automobilist die er met de aanhanger op uit trekt,'is samengevat: -Verzeker u ervan dat de banden de benodigde spanning hebben. (Hogere belasting vraagt hogere spanning). -Bij zware aanhangers kan de bandenspanning van de trekkende wagen op de achterwielen met 0,4 ato worden verhoogd. -Kontroleer regelmatig de bandenspanning in koude toestand. -Zorg voor een kompleet reservewiel. -Draai bij tweedelige wielen alléén de koppelbouten los, nadat de spanning is afgelaten. -Bescherm de band tegen felle zon en zet de wielen (banden) bij opslag onbelast weg op een koele droge plaats. Wie deze eenvoudige regels in acht neemt, rijdt veilig en zeker. 700 g komkommer, 2 uien, zout, peper, 2 eetlepels boter of margarine, 2 eet lepels paneermeel, 50 g geraspte oude kaas, 1 dl melk. Schil de komkommers en snijd ze in de lengte door. Haal het zachte deel uit de helften en snijd de komkommers in plakken. Maak de uien schoon en snijd ze klein. Vermeng de groente met elkaar, strooi er zout en peper op en schep alles in een ingevette vuurvaste schotel. Bestrooi de schotel met een mengsel van het paneermeel en de geraspte kaas en schenk daarop de melk. Leg zo hier en daar een klontje boter of margarine op het gerecht en schuif de schotel in het midden van een warme oven (175- C) Laat de groente in 35 minuten gaar worden en een bruin korstje krijgen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1974 | | pagina 9