Meer aandacht voor het fietszade Tips voor de keuken Mijd de vakantiepiek Herinneringen aan oud-Middelburg 'S PAASV00RDEEL RUND EN VARKENS ROLLADES vanaf 6.80 en 8.80 per kg Magere Speklappen nu 4.20 per kg.! Runderlappen v.a. 5.80 per kg.! De portable is in i GELD LENINGEN L. v. d. Hiele-Nijsen VERS VARKENSVLEES deze week extra lage prijzen u vindt bij ons de grootste sortering RADIO en TV PORTABLES tegen zeer aantrekkelijke prijzen RADIO TV ELEKTR0 Allemaal, allemaal, allemaal op de fiets! Piet Voskamp Funkties F Ditmaal de fotografische schijnwerper op de Boter markt gericht, die bij de brand in de meidagen van 1940 ook verloren ging. Op de bovenste foto de Boter markt gezien vanaf de Balans en op de onderste foto een kijkje op de Botermarkt zelf. Op de achtergrond een poort welke vroeger toegang tot de Abdij gaf. LAHR&CO ENNIA In verband met Pasen is de sluitingstijd van ad vertenties voor DE VLISSINGER van 16 april en DE FAAM van 17 april VERVROEGD naar VRIJDAG 12 april 12.00 uur 's morgens ZOETE SINASAPPELS 20 voor EXTRA GRAPEFRUIT 9 voor GROTE ZAK CHIPS van 112ct nu UW FRUITSPECIALIST Alle andere prijzen zijn onveranderd -X Laat uw vogeltje Netjes zitten met Pasen een leuk, kooitje kuilt u halen bij C. J. la Soe L Marinissen Voor de aanstaande Paasdagen zijn wij ruim gesorteerd in verse braadkuikens kuikenbouten kipfilet soep kippen tamme konijnen hazen hazebouten wilde konijnen reebout en wild zwijn kippe- ragout en hazepeper bereid door onze chef kok. En natuurlijk hebben wij U nog veel meer te bieden. Komt U zelf overtuigen wij zuUen U graag ontvangen L. MARINISSEN Segeersstraat 25 - 27 Middelburg Tel. 01180 - 3060 De /.aak met de grootste sortering liet /.adel van ecu fiets lijkt qua vormgeving en constructie zo vanzelf sprekend dal men er nauwelijks kri tisch aandacht aan besteedt. Toch is ook liet fiets/adel zoals overigens de gehele fiets een produkt dat een iiVtcre.ss.inte ontwikkeling schier de rug heeft, sterk beïnvloed door de ervaringen van de gebruikers. De eerste loopfietsen die zo'n twee honderd jaar geleden op de weg kwa men. hadden nog geen zadel. Er was wel een eenvoudige zitplaats, aanvan kelijk een simpel stukje dierenhuid of leer later met meer bekleding waarbij het paardenzadel als voor beeld heeft gediend. Michaux maakte voor zijn vélocipède daarbij reeds gebruik van een bladveer: later van een verende stang. Omdat de lucht band nog niet werd toegepast, was het natuurlijk zeer gewenst dat aller lei vormen van vering werden be proefd. Met eindeloos veel experimen ten. In 1369 kwam de eerste fiets met in het frame verwerkte vering op de weg. Öat voldeed niet erg, want door die vering ging het al zo zware trap pen nog moeizamer. Voer zadelvering werden in de jaren daarna verschillen de technische vindingen toegepast. John- Harrington is waarschijnlijk de eerste geweest die een zadel met horizontale spiraalveren introduceer de. In die tijd werden de fietszadels nog opgebouwd uit verschillende on derdelen, die allemaal door weer an dere fabrikanten werden geleverd, die in het vervaardigen van speciale on derdelen gespecialiseerd waren. Ook de plaatsing van het zadel op de fiets veranderde, beïnvloed door de zich verder ontwikkelde bouwwijze van de vader van de hedendaagse fiets zou kunnen noemen die als eerste, in de tachtiger jaren van de vorige eeuw, een zadel ontwierp met zo groot mo gelijke aanpassing aan de anatomie van de berijder. Hij deed dit door in nat zand een afdruk van een zitvlak te maken. Naar deze afdruk vormde hij het zadel. Veel succes heeft hij met zijn produkt niet gehad. Ook kwam in die tijd een oppompbaar zadel in de handel. Wie de ontwikke ling van de fietszadel overziet, merkt dat er eindeloos veel is geëxperimen teerd. Steeds weer nieuwe pogingen om tot een produkt te komen dat in Uitvoering en vorm in de praktijk hel beste zou moeten voldoen. Hierbij werd ook rekening gehouden met de verschillende typen fietsen. De meest spectaculaire evolutie en dat geldt, in feite vcor de gehele fiets werd, bereikt vóór 1900. Verschillende typen zadels die toendertijd werden geïntro duceerd, zijn ook nu nog verkrijgbaar. Dat geldt vooral voor de duurzame zadëls met echt leren .dek. Na de tweede wereldoorlog hebben kunst stoffen het leer grotendeels vervan gen. gestimuleerd door een te betreu ren streven om een aanzienlijk goed koper zadel te produceren. Ook het feit dat voldoende huiden van zeer hoogwaardige kwaliteit moeilijker verkrijgbaar werd. zal hierbij een rol hebben gespeeld. de praktijk leerde men dat dit zeker niet dc enige funktie van het zadel is en dat men net zadel niet los kan zien van de gehele fiets. De funkties van het zadel zijn: he-t vooral op de juiste plaats ondersteunen van het lichaam: het opvangen van schokken en trillin gen door voldoende vering; het gelei den van de benen, waarbij zo weinig mógelijk wrijving ontstaat.; fixatie van het lichaam, wat een betere koersstabiliteit mogelijk maakt (dit is voornamelijk de funktie van de zadel- punt) en het aanpassen van de ver schillende lichaamslengten aan de fiets. Bij de keuze tussen leer en kunststof voor het zadeldek zijn voor- en nadelen in het geding. Voordeel van leer is dat dit materiaal ademend is. waardoor zwest en warmte goed worden opgenomen en afgevoerd. Leer vormt zich bovendien goed redelijk blijvend naar het zitvlak. Een leren zadeldek dat ingereden is. heeft zich aangepast aan de anatomie van de berijder. Leer is echter duin en dat komt uiteraard tot uitdrukking in de prijs van het zadel. Een, zij het dan betrekkelijk, nadeel van leer is dat bij nat weer vocht in het zadeldek kan trekken, indien men de fiets- bui ten parkeert of stalt. Bij kunststof geldt dat de vorm van het zadel constant blijft, zij het dan dat (con stante) aanpassing aan :1e persoonlij ke anatomie van de fietsbezitter vrij wel niet mogelijk is. Voordelen zijn verder dat regen nauwelijks enige in vloed op het kunststofzadeldek heel: en dat de materiaalprijs van het dek lager is dan die van leer. Aantrekke lijk is ook dat bij kunststof gemakke lijker en meer kleurtoepassing voor hgt zadeldek mogelijk zijn. Nadelig' is dat kun.' '.stof geen warmte of zweet opneemt zodat huidirritatie kan ont staan door wrijving van de benen langs het zadel, vooral wanneer het weinig meegeeft. Pas in de laatste paar jaren wordt door de fietsers in het algemeen ge lukkig iets meer aandacht aan de keuze van het zadel besteed. l angza merhand blijken meer mensen bereid meer te betalen voor een zadel dat optimaal funktioneert. Wie ervaren heeft wat een goed zadel biedt zal kritisch zijn bij zijn keuze. Hierbij wordt dan vooral gelet op de voorde len van een goede zit. Die voordelen blijken uit de betere steun die het zadel aan het lichaam geeft, voldoen de positionering van het bekken ten opzichte van de fiets, betere vering en anatomische aanpassingsmogelijkhe- den. Ook heeft het fietszadel de laat ste tijd meer wetenschappelijke aan dacht gekregen. Constructie en vorm geving zijn, net als bij zitmeubelen, onderwerp van studie geworden, waarbij de strikte funkties van het zadel uitgangspunt zijn. Juist nu de fiets een nieuwe status heeft gekregen en men aan de fit's hogere eisen stelt, en deze rationeler (gebruiksdoe- len) kiest, raakt de fietser er ook van doordrongen dat een goed fietszadel van veel meer belang is dan men op het eerste gezicht zou denken. TATé Faié-maken is een heel plezierig werk - afgezien clan van het vlees malen, maar misschien kunt u een afspraak maken met uio slager dat hij dat voor u doet op een rustig moment en het aardige is, dat het niet kan mislukken. Paté kan natuurlijk icel de ene keer u-al fijner uitvallen dan de andere, maar dat is juist het avontuurlijke. V moet er echter wel een subtiel handje van kruiden voor hebben, en vooral niet te véél icillcn kruiden. Er lijden meer paté's aan het euvel van te veel clan te weinig, en toees vooral zuinig met zout. Aanvankelijk was de funktie van het fietszadel het simpelweg' verschaffen vari een zitplaats voor de berijder. In Wanneer u niet gebonden bent aan schoolgaande kinderen en/of collec tieve bednylsvakanties ga dan in de voor- of nazomer met vakantie. Dat is vóór 1 juli of nó half augustus. De voor- en nazomer biedt vele voordelen zoals: gemakkelijker om een plaats te vinden in hotels, pensions, bungalows, vakantiehuisjes of appartementen en het goede kampeerplekje; meer rust in zwembaden, aan het strand en toeristische attractie- punten; minder drukte in trein en autobusserïf minder vakantieverkeer op de weg; soms lagere prijzen. Dit jaar wordt de grootste vakantiedrukte verwacht omstreeks 13 juli, wanneer de werknemers in de bouw- en nevenbedrijven, alsmede de tex tielindustrie in heel Nederland met vakantie gaan plus de collectief sluitende bedrijven in het noorden en oosten van het land. Vakantiegan gers met schoolgaande kinderen wordt daarom aangeraden na 26 juli met vakantie te gaan, wanneer de collectief sluitende bedrijven in Brabant, Limburg en Zeeland dicht gaan. Bent u toch verplicht in de drukste tijd vakantie te nemen, ga dan eens niet naar de overbekende vakantiegebieden. Nederland heeft ook nog streken die minder bekend, maar daarom niet minder aantrekkelijk zijn. De toeristische instellingen (Provinciale VVV's, ANWB enz.) geven u daarover gaarne de gewenste inlichtingen. Mijd de vakantiepiek! Een goede paté mag beslist nooit te hartig zijn. want dan worden alle andere fijne smaken weggeslagen. J-Iier volgt een recept van een gewone Franse boeren pa té, heel geschikt om mv paté-carrière mee te beginnen. 5'.)ü gr. varkenslever; 250 gr. doorre gen varkenslappen; 150 gr. bacon: 100 gr. vet spek; 1 ui: 1 lepel boter; l a 2 teentjes knoflook; 4 eetlepels Cognac en/of Madeira; theelepel gemalen foelie; 1 theelepel tijm; S fijngestamp te jeneverbessen.p zout. vers gemalen peper; plakjes ontbijtspek; blaadjes laurier. Levei. lappen, bacon en vet spek wor den 2 x 'gemalen. Fruit gesnipperde ui mei gesnipperde knoflook heel zacht in boter, maar zonder dat ze kleur aannemen. Vermeng gemalen vlees en spek met ui en knoflook en alle kruiderij en wijn of cognac. Laat dit een uurtje koel slaan. Be kleed de bodem en wanden van een patépot of cakeblik met lapjes ont bijtspek, schep cle paté erin en leg er enkele blaadjes laurier op. Afdekken met ontbijtspek, pot afdekken (evt. met folie) en de paté ruim een uur laten bakken in een voorverwarmde oven van ca. 175°C. BLANKE KIP IN GELE HUID: Net zoals gevulde sinaasappelen een vertrouwd beelcl zijn. is het fraaie omhulsel dat een grapefruit biedt, een zeer decoratieve manier van een ge recht opdienen. Zo ook bij deze sala de. U hebt de vorige clag kip gegeten en omdat één kip van-vandaag nu eenmaal niet zo erg royaal is voor vier personen, er maar twee gekookt Van die tweede hebt u de pootjes en vleugeltjes wel geserveerd, maar hel blanke borstvlees hebt u in de koel kast gehouden. Dat is voor vandaag bestemd. Twee grapefruits hebt u ge halveerd en op de bekende manier uitgehold. Het vruchtvlees houdt u apart. Dat mengt u door het klein gesneden kippevlees, samen met anderhalf ons gekookte en klein gesneden champig nons. Dit geheel roert u luchtig door een saus van mayonaise, Bulgaarse yoghurt, een paar druppels tabasco, het sap van een halve citroen, zout. peper, en een theelepel suiker. Uw met dit mengsel weer gevulde grape fruits, garneert u met olijven, of blauV we druiven, die u voorzichtig van de pitjes hebt ontdaan. Voor een persoonlijke lening of financiering van uw auto, boot, bromfiets, t.v., meubelen enz. Assurantiekantoor J. Costenobelstr. 10, Middelburg, tel. 01180 - 5391, b.g.g. 01180 - 9878. Gevolmachtigde 1 A.6 GKfi Langeviele 41 -43 Middelburg VUL NU UW DIEPVRIESKAST BD PER KWANTUMKORTING Iedere week verse vleeswaren: o.a. hoofdkaas, boereleverworst, boterhamworst, kookworst, 5 soorten paté's, 4 soorten ham, gebr. rosbief, varkensfricandeau, gebr. gehakt en nog veel meer. MAANDAGOCHTEND GEOPEND VAN 8 - 12 UUR Kromme Weele 26 Middelburg - Tel. 8686 X handel In Wild en en Gevogelte en Delicatessen Wagenaarstraat 13-15 MIDDELBURG tel. 01180 -4943 Of je 8 bent of 80, schooljongen of zakenman, huisvrouw of tienermeisje, opa of oma - fijner en voordeliger dan fietsen is er niet veel Kom vlug eens bij ons langs voor een fijne nieuwe fiets. Wij hebben keus uit heel veel fonkelnieuw fietsplezier! Breeweg 17-24 - Middelburg Telefoon 01180-3187 MINET

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1974 | | pagina 5