Meer aandacht voor het fietszade
Tips voor de keuken
Mijd de
vakantiepiek
Herinneringen aan
oud-Middelburg
'S
PAASV00RDEEL
RUND EN VARKENS ROLLADES
vanaf 6.80 en 8.80 per kg
Magere Speklappen nu 4.20
per kg.!
Runderlappen v.a. 5.80
per kg.!
De portable is in
i GELD
LENINGEN
L. v. d. Hiele-Nijsen
VERS VARKENSVLEES
deze week extra lage prijzen
u vindt bij ons de grootste sortering
RADIO en TV PORTABLES tegen zeer aantrekkelijke prijzen
RADIO
TV
ELEKTR0
Allemaal, allemaal,
allemaal op de fiets!
Piet Voskamp
Funkties
F
Ditmaal de fotografische schijnwerper op de Boter
markt gericht, die bij de brand in de meidagen van
1940 ook verloren ging. Op de bovenste foto de Boter
markt gezien vanaf de Balans en op de onderste foto
een kijkje op de Botermarkt zelf. Op de achtergrond
een poort welke vroeger toegang tot de Abdij gaf.
LAHR&CO
ENNIA
In verband met Pasen is de sluitingstijd van ad
vertenties voor
DE VLISSINGER van 16 april en
DE FAAM van 17 april
VERVROEGD naar VRIJDAG 12 april
12.00 uur 's morgens
ZOETE SINASAPPELS
20 voor
EXTRA GRAPEFRUIT
9 voor
GROTE ZAK CHIPS
van 112ct nu
UW FRUITSPECIALIST
Alle andere prijzen zijn onveranderd
-X
Laat uw
vogeltje
Netjes
zitten
met
Pasen
een
leuk,
kooitje
kuilt u
halen
bij
C. J. la Soe
L Marinissen
Voor de
aanstaande
Paasdagen
zijn wij
ruim gesorteerd in
verse
braadkuikens
kuikenbouten
kipfilet
soep
kippen
tamme
konijnen
hazen
hazebouten
wilde
konijnen
reebout
en wild zwijn
kippe-
ragout
en hazepeper
bereid door onze
chef kok.
En natuurlijk
hebben wij U
nog veel meer
te bieden.
Komt U zelf
overtuigen
wij zuUen U
graag ontvangen
L. MARINISSEN
Segeersstraat 25 - 27 Middelburg Tel. 01180 - 3060
De /.aak met de grootste sortering
liet /.adel van ecu fiets lijkt qua
vormgeving en constructie zo vanzelf
sprekend dal men er nauwelijks kri
tisch aandacht aan besteedt. Toch is
ook liet fiets/adel zoals overigens
de gehele fiets een produkt dat een
iiVtcre.ss.inte ontwikkeling schier de
rug heeft, sterk beïnvloed door de
ervaringen van de gebruikers.
De eerste loopfietsen die zo'n twee
honderd jaar geleden op de weg kwa
men. hadden nog geen zadel. Er was
wel een eenvoudige zitplaats, aanvan
kelijk een simpel stukje dierenhuid of
leer later met meer bekleding
waarbij het paardenzadel als voor
beeld heeft gediend. Michaux maakte
voor zijn vélocipède daarbij reeds
gebruik van een bladveer: later van
een verende stang. Omdat de lucht
band nog niet werd toegepast, was
het natuurlijk zeer gewenst dat aller
lei vormen van vering werden be
proefd. Met eindeloos veel experimen
ten.
In 1369 kwam de eerste fiets met in
het frame verwerkte vering op de
weg. Öat voldeed niet erg, want door
die vering ging het al zo zware trap
pen nog moeizamer. Voer zadelvering
werden in de jaren daarna verschillen
de technische vindingen toegepast.
John- Harrington is waarschijnlijk de
eerste geweest die een zadel met
horizontale spiraalveren introduceer
de. In die tijd werden de fietszadels
nog opgebouwd uit verschillende on
derdelen, die allemaal door weer an
dere fabrikanten werden geleverd, die
in het vervaardigen van speciale on
derdelen gespecialiseerd waren. Ook
de plaatsing van het zadel op de fiets
veranderde, beïnvloed door de zich
verder ontwikkelde bouwwijze van de
vader van de hedendaagse fiets zou
kunnen noemen die als eerste, in de
tachtiger jaren van de vorige eeuw,
een zadel ontwierp met zo groot mo
gelijke aanpassing aan de anatomie
van de berijder. Hij deed dit door in
nat zand een afdruk van een zitvlak
te maken. Naar deze afdruk vormde
hij het zadel. Veel succes heeft hij
met zijn produkt niet gehad. Ook
kwam in die tijd een oppompbaar
zadel in de handel. Wie de ontwikke
ling van de fietszadel overziet, merkt
dat er eindeloos veel is geëxperimen
teerd. Steeds weer nieuwe pogingen
om tot een produkt te komen dat in
Uitvoering en vorm in de praktijk hel
beste zou moeten voldoen. Hierbij
werd ook rekening gehouden met de
verschillende typen fietsen. De meest
spectaculaire evolutie en dat geldt,
in feite vcor de gehele fiets werd,
bereikt vóór 1900. Verschillende typen
zadels die toendertijd werden geïntro
duceerd, zijn ook nu nog verkrijgbaar.
Dat geldt vooral voor de duurzame
zadëls met echt leren .dek. Na de
tweede wereldoorlog hebben kunst
stoffen het leer grotendeels vervan
gen. gestimuleerd door een te betreu
ren streven om een aanzienlijk goed
koper zadel te produceren. Ook het
feit dat voldoende huiden van zeer
hoogwaardige kwaliteit moeilijker
verkrijgbaar werd. zal hierbij een rol
hebben gespeeld.
de praktijk leerde men dat dit zeker
niet dc enige funktie van het zadel is
en dat men net zadel niet los kan zien
van de gehele fiets. De funkties van
het zadel zijn: he-t vooral op de juiste
plaats ondersteunen van het lichaam:
het opvangen van schokken en trillin
gen door voldoende vering; het gelei
den van de benen, waarbij zo weinig
mógelijk wrijving ontstaat.; fixatie
van het lichaam, wat een betere
koersstabiliteit mogelijk maakt (dit is
voornamelijk de funktie van de zadel-
punt) en het aanpassen van de ver
schillende lichaamslengten aan de
fiets. Bij de keuze tussen leer en
kunststof voor het zadeldek zijn voor-
en nadelen in het geding. Voordeel
van leer is dat dit materiaal ademend
is. waardoor zwest en warmte goed
worden opgenomen en afgevoerd.
Leer vormt zich bovendien goed
redelijk blijvend naar het zitvlak.
Een leren zadeldek dat ingereden is.
heeft zich aangepast aan de anatomie
van de berijder. Leer is echter duin
en dat komt uiteraard tot uitdrukking
in de prijs van het zadel. Een, zij het
dan betrekkelijk, nadeel van leer is
dat bij nat weer vocht in het zadeldek
kan trekken, indien men de fiets- bui
ten parkeert of stalt. Bij kunststof
geldt dat de vorm van het zadel
constant blijft, zij het dan dat (con
stante) aanpassing aan :1e persoonlij
ke anatomie van de fietsbezitter vrij
wel niet mogelijk is. Voordelen zijn
verder dat regen nauwelijks enige in
vloed op het kunststofzadeldek heel:
en dat de materiaalprijs van het dek
lager is dan die van leer. Aantrekke
lijk is ook dat bij kunststof gemakke
lijker en meer kleurtoepassing voor
hgt zadeldek mogelijk zijn. Nadelig' is
dat kun.' '.stof geen warmte of zweet
opneemt zodat huidirritatie kan ont
staan door wrijving van de benen
langs het zadel, vooral wanneer het
weinig meegeeft.
Pas in de laatste paar jaren wordt
door de fietsers in het algemeen ge
lukkig iets meer aandacht aan de
keuze van het zadel besteed. l angza
merhand blijken meer mensen bereid
meer te betalen voor een zadel dat
optimaal funktioneert. Wie ervaren
heeft wat een goed zadel biedt zal
kritisch zijn bij zijn keuze. Hierbij
wordt dan vooral gelet op de voorde
len van een goede zit. Die voordelen
blijken uit de betere steun die het
zadel aan het lichaam geeft, voldoen
de positionering van het bekken ten
opzichte van de fiets, betere vering en
anatomische aanpassingsmogelijkhe-
den. Ook heeft het fietszadel de laat
ste tijd meer wetenschappelijke aan
dacht gekregen. Constructie en vorm
geving zijn, net als bij zitmeubelen,
onderwerp van studie geworden,
waarbij de strikte funkties van het
zadel uitgangspunt zijn. Juist nu de
fiets een nieuwe status heeft gekregen
en men aan de fit's hogere eisen
stelt, en deze rationeler (gebruiksdoe-
len) kiest, raakt de fietser er ook van
doordrongen dat een goed fietszadel
van veel meer belang is dan men op
het eerste gezicht zou denken.
TATé
Faié-maken is een heel plezierig werk
- afgezien clan van het vlees malen,
maar misschien kunt u een afspraak
maken met uio slager dat hij dat
voor u doet op een rustig moment
en het aardige is, dat het niet kan
mislukken.
Paté kan natuurlijk icel de ene keer
u-al fijner uitvallen dan de andere,
maar dat is juist het avontuurlijke.
V moet er echter wel een subtiel
handje van kruiden voor hebben, en
vooral niet te véél icillcn kruiden. Er
lijden meer paté's aan het euvel van
te veel clan te weinig, en toees vooral
zuinig met zout.
Aanvankelijk was de funktie van het
fietszadel het simpelweg' verschaffen
vari een zitplaats voor de berijder. In
Wanneer u niet gebonden bent aan schoolgaande kinderen en/of collec
tieve bednylsvakanties ga dan in de voor- of nazomer met vakantie. Dat is
vóór 1 juli of nó half augustus.
De voor- en nazomer biedt vele voordelen zoals:
gemakkelijker om een plaats te vinden in hotels, pensions, bungalows,
vakantiehuisjes of appartementen en het goede kampeerplekje;
meer rust in zwembaden, aan het strand en toeristische attractie-
punten; minder drukte in trein en autobusserïf
minder vakantieverkeer op de weg;
soms lagere prijzen.
Dit jaar wordt de grootste vakantiedrukte verwacht omstreeks 13 juli,
wanneer de werknemers in de bouw- en nevenbedrijven, alsmede de tex
tielindustrie in heel Nederland met vakantie gaan plus de collectief
sluitende bedrijven in het noorden en oosten van het land. Vakantiegan
gers met schoolgaande kinderen wordt daarom aangeraden na 26 juli met
vakantie te gaan, wanneer de collectief sluitende bedrijven in Brabant,
Limburg en Zeeland dicht gaan.
Bent u toch verplicht in de drukste tijd vakantie te nemen, ga dan eens
niet naar de overbekende vakantiegebieden. Nederland heeft ook nog
streken die minder bekend, maar daarom niet minder aantrekkelijk zijn.
De toeristische instellingen (Provinciale VVV's, ANWB enz.) geven u
daarover gaarne de gewenste inlichtingen.
Mijd de vakantiepiek!
Een goede paté mag beslist nooit te
hartig zijn. want dan worden alle
andere fijne smaken weggeslagen.
J-Iier volgt een recept van een gewone
Franse boeren pa té, heel geschikt om
mv paté-carrière mee te beginnen.
5'.)ü gr. varkenslever; 250 gr. doorre
gen varkenslappen; 150 gr. bacon: 100
gr. vet spek; 1 ui: 1 lepel boter; l a 2
teentjes knoflook; 4 eetlepels Cognac
en/of Madeira; theelepel gemalen
foelie; 1 theelepel tijm; S fijngestamp
te jeneverbessen.p zout. vers gemalen
peper; plakjes ontbijtspek; blaadjes
laurier.
Levei. lappen, bacon en vet spek wor
den 2 x 'gemalen. Fruit gesnipperde ui
mei gesnipperde knoflook heel zacht
in boter, maar zonder dat ze kleur
aannemen. Vermeng gemalen vlees en
spek met ui en knoflook en alle
kruiderij en wijn of cognac.
Laat dit een uurtje koel slaan. Be
kleed de bodem en wanden van een
patépot of cakeblik met lapjes ont
bijtspek, schep cle paté erin en leg er
enkele blaadjes laurier op. Afdekken
met ontbijtspek, pot afdekken (evt.
met folie) en de paté ruim een uur
laten bakken in een voorverwarmde
oven van ca. 175°C.
BLANKE KIP IN GELE HUID:
Net zoals gevulde sinaasappelen een
vertrouwd beelcl zijn. is het fraaie
omhulsel dat een grapefruit biedt, een
zeer decoratieve manier van een ge
recht opdienen. Zo ook bij deze sala
de. U hebt de vorige clag kip gegeten
en omdat één kip van-vandaag nu
eenmaal niet zo erg royaal is voor
vier personen, er maar twee gekookt
Van die tweede hebt u de pootjes en
vleugeltjes wel geserveerd, maar hel
blanke borstvlees hebt u in de koel
kast gehouden. Dat is voor vandaag
bestemd. Twee grapefruits hebt u ge
halveerd en op de bekende manier
uitgehold.
Het vruchtvlees houdt u apart. Dat
mengt u door het klein gesneden
kippevlees, samen met anderhalf ons
gekookte en klein gesneden champig
nons. Dit geheel roert u luchtig door
een saus van mayonaise, Bulgaarse
yoghurt, een paar druppels tabasco,
het sap van een halve citroen, zout.
peper, en een theelepel suiker. Uw
met dit mengsel weer gevulde grape
fruits, garneert u met olijven, of blauV
we druiven, die u voorzichtig van de
pitjes hebt ontdaan.
Voor een persoonlijke lening
of financiering van uw auto,
boot, bromfiets, t.v.,
meubelen enz.
Assurantiekantoor
J. Costenobelstr. 10,
Middelburg, tel. 01180 -
5391, b.g.g. 01180 - 9878.
Gevolmachtigde
1 A.6
GKfi
Langeviele 41 -43 Middelburg
VUL NU UW DIEPVRIESKAST BD PER KWANTUMKORTING
Iedere week verse vleeswaren: o.a. hoofdkaas, boereleverworst, boterhamworst,
kookworst, 5 soorten paté's, 4 soorten ham, gebr. rosbief, varkensfricandeau,
gebr. gehakt en nog veel meer.
MAANDAGOCHTEND GEOPEND VAN 8 - 12 UUR
Kromme Weele 26
Middelburg - Tel. 8686
X
handel In Wild en
en Gevogelte
en Delicatessen
Wagenaarstraat 13-15
MIDDELBURG
tel. 01180 -4943
Of je 8 bent of 80, schooljongen of zakenman,
huisvrouw of tienermeisje, opa of oma - fijner en
voordeliger dan fietsen is er niet veel
Kom vlug eens bij ons langs
voor een fijne nieuwe fiets. Wij hebben
keus uit heel veel fonkelnieuw fietsplezier!
Breeweg 17-24 - Middelburg
Telefoon 01180-3187
MINET