AUTOKRANT 1974
Ook in Nederland een ongekend succes
Morris
Marina
verovert
wereld
DE DOLOMITE VAN TRIUMPH
Elk onderdeeltje
is er in Gouda
en... goedkoop!
Chique
compact
voor de
sportieve
rijders
Merken met
geschiedenis
Al
Koninklijk
auto-
museum
austin
morris
mg
triumph
jaguar
Mini-
maniak
Drummer met
Range Rover
Dt
Wu
He
He
LONDEN - De Morris Marina is
bezig een ongekend exportsucces te
worden; als zodanig versterkt hij
Engelands financiële positie ten
zeerste. Daarnaast bezet de Marina
op de Britse thuismarkt de tweede
plaats op de lijst van meest ver
kochte auto's.
FEEST
EXTRA'S
KEUZE
ZUINIG
VEILIG!
Twee miljoen
norm
Reputatie
Handig
Klasse
Sprint
©Morris Marina Coupé: 8595
Van onze correspondent
iMorris Marina Saloon: 9495
©Morris Marina 1.8 Estate: 11.395 gulden.
Morris maakt deel uit
van British Leyland. Dat
concern is de 300.000 Ma
rina's nu al royaal voor
bij. Het gaat zelfs zo hard
met de produktie dat pas
het half miljoen als eerst
volgende mijlpaal zal
worden gevierd.
De 300.000-ste Marina
kwam in Nederland terecht.
Om dat te vieren bood de
Nederlandse vestiging van
British Leyland de koopster
met haar man een reisje
naar de Morrisfabrieken in
Engeland aan.
Nederland is een grote af
nemer van de Marina. De
auto is et' nóg rtia'aVJkbrt le
verbaar, maar er werden er
toch al ruim vijfduizend ge
kocht.
Het aloude principe van Mor
ris - goedkoop én robuust - is
de basis van het succes van de
Marina. Ter wille van dat prin
cipe zagen de constructeurs
doelbewust af van de meest
progressieve autotechniek. Zo
gaven zij de Marina bijvoor
beeld de conventionele, maar
onverwoestbare en goedkope,
starre achteras aan bladveren.
En zo kozen zij voor al jaren in
•produktie zijnde, door en door
betrouwbare, motoren.
Zo werd niet op de kwaliteit,
maar wel op de kosten voor het
mechaniek bespaard. In ruil
daarvoor kon British Leyland
de Marina extra ruime en extra
aantrekkelijke koetswerken ge
ven, met extra veel uitrusting
en extra veel luxe.
Er zijn drie koetswerkvaria
ties: tweedeurs coupé, vierdeurs
sedan, vijfdeurs combinatiewa
gen. Die heten dan, naar goed
Brits gebruik, respectievelijk
Coupé, Saloon en Estate.
De Marina Coupé wijkt in
twee opzichten af van alle an
dere coupes ter wereld: hij is
achterin net zo ruim als de se
dan én hij kost minder dan de
sedan.
British Leyland levert de Ma
rina's met keuze uit drie moto
ren: 1275 cc. en 60 DIN-pk„ 1708
cc. en 83 DIN-pk., 1798 cc. en 98
DIN-pk. De Estate wordt alleen
'met de 1,8 liter geleverd. Voor
de andere auto's kan worden
gekozen uit alle drie motoren.
Ook zijn er diverse uitrustings-
varianten.
Bij elkaar loopt dat uit'op een
lijstje van negen types, van 8595
gulden voor een Marina 1.3
Coupé de Luxe tot en met 11.670
gulden voor een Marina 1.8 Sa
loon Super de Luxe met auto
matische transmissie. De -Marina
Estate 1.8 kost 11.395 gulden.
(Prijzen incl. BTW.)
De constructeurs van British
Leyland hebben de Marina in
tussen voorzien van een reeks
wijzigingen. Bij elkaar maken
die veel verschil. Zo voelt de
Marina van nu vooral op de
punten wegligging en comfort
heel anders aan dan de eerste
versies. Gelukkig liet British
Leyland de zuinige motoren on
gewijzigd.
Wegligging en comforj: werden
verbeterd door het samenspel
van: stijver^ achtervgren, extra
zware torsiestaven, anders ge
plaatste schokbrekers, schokbre-
kers van een ander type, harde
re en lagere stootrubbers achter.
Vier andere wijzigingen zijn
vooral gericht op de veiligheid:
schijfremmen vóór op alle types,
rembekrachtiging, gescheiden
remcircuits met een dashboard-
"Goedkoop én robuust"
is het aloude principe van
Morris. British Leyland
voegde er voor de Morris
Marina nog "veel keuze"
aan toe. Bij elkaar werd
de auto er een wereldsuc
ces door.
lampje dat waarschuwt als één
der circuits zou uitvallen, waar
schuwingsknipperlichten.
Tenslotte zijn ér nog wat al
gemene wijzigingen. Zo kreeg
de Marina Coupé uitzwenkbare
achter-zijruiten. Zo werd de
ontluchting van de benzinetank
verbeterd. Zo kregen de Mari
na's een wisselstroomdynamo.
Alles bij elkaar betekent
dit dat de royale en gemak
kelijk te berijden auto die
de Marina van het begin af
was, nu ook nog in zijn ge
heel aanzienlijk is verfijnd,
met name wat betreft weg
ligging en vering.
■IHi
Dubbele koplampen en een grille met -kZeer uitgebreid instrumentarium in
veel zwart geven de Dolomite een ka- houten paneel. De Dolomite nam het
(Van onze correspondent
LONDEN - De Britse konin
gin is een automuseum begon
nen, op haar landgoed in San-
dringham, Norfolk.
Pronkstuk van de collectie is
de in 1900 door Edward VII ge
kochte Daimler. Een tweede,
nieuw Engels automuseum staat
even buiten Lond.cn, in Syon
Park, Brentford.
Van onze correspondent
LONDEN - De 24-jarige Ja
mes VVeatherly uit Londen is tot
vijf jaar gevangenisstraf veroor
deeld wegens zijn veertiende
diefstal van een rode Mini. Hij
verklaarde zich „telkens als de
emoties hem te hoog zaten, ge
dwongen te voelen een rode Mi
ni te stelen".
Van een onzer verslaggevers
BRUSSEL/GOUDA - Er
bestaan twee levensgrote mis
verstanden omtrent Britse
auto's.
De Belgische fabriek van
British Leyland maakt een
einde aan misverstand-1: „In
Engeland staken ze zo vaak
en dan moet je maar afwach
ten wanneer je je auto
krijgt."
En het Nederlandse onder-
delenmagazijn in Gouda helpt
misverstand-2 de wereld uit:
„Als er een ondefdeel nodig is
staat je auto drie weken stil."
Mechelen kant en klaar voor
aflevering naar de Nederland
se dealers worden gebracht.
E
Even ten zuiden van Brus
sel, in Seneffe, staat een enor
me assemblagefabriek van
British Leyland. Daar worden
de Mini's, de Austins en de
Morrissen voor West-Europa
gemaakt. De voorraden com
ponenten van de moederfa
brieken in Engeland zijn zo
groot dat perioden van Britse
arbeidsonrust gemakkelijk
kunnen worden overbrugd. En
de Belgen zijn auto-assem-
bleurs bij uitnemendheid. Niet
voor niets worden ook bij
voorbeeld de Opeis, de Vol
vo's, de Duitse Fords en de
Renaults voor Benelux in Bel
gië geassembleerd.
Van de ca. 100.000 auto's die
Seneffe maakt, is plm. 10"»
voor Nederland bestemd. Die
gaan eerst naar Mechelen,
waar ze, met de door Neder
land bestelde Jaguars en Ro
vers, een grondige inspectie
krijgen. Dat is de zogenaamde
O-beurt, die bij de meeste an
dere organisaties door de dea
lers moet worden verricht.
British Leyland houdt dat lie
ver in eigen hand. Op die ma
nier kunnen de auto's vanuit
Het. probleem onderdelen-
voorziening ként British Ley
land zelfs niet meer, sinds het
enorme nieuwe onderdelen-
magazijn in Gouda in gebruik
werd genomen. Er liggen dik
twee miljoen onderdelen op
geslagen, van een kleine hon
derdduizend verschillende
soorten. Om dat gigantische
magazijn te vullen waren er
65 treinwagons nodig. En wie
alle rekken langs loopt, komt
op een wandeling van vijf ki
lometer uit.
Van sommige soorten onder
delen zijn er veel nodig: zo
heeft Gouda veertigduizend
bougies in voorraad. Naar an
dere onderdelen is maar zel
den vraag: zo is er één com
plete zijkant van het koets
werk van een Jaguar in voor
raad. De vorige Jaguar-zij-
kant werd drie jaar geleden
bgsteld. Er werd toen prompt
een nieuwe aangevoerd, want
een magazijn mag geen „Nee"
verkopen.
Enkele drastische prijsverla
gingen maakten de onderdelen
van de British Leyland auto's
nog uitgesproken goedkoop
ook. Neem maar eens een
complete uitlaat voor een Mi
ni. Die kost 33,40 gulden, te
gen b.v. 174 gulden bij een
Italiaanse concurrent. En de
remblokjes vóór van een Ma
rina kosten 20,76 gulden, tegen
39,44 gulden bij een zeer po
pulaire Duitse prijsklassege-
noot. (Prijzen incl. BTW).
Zo werkt British Leyland
hard aan de opbouw van een
opperbeste reputatie: met goed
gebouwde en correct afgele
verde auto's zonder leverings
problemen, met goedkope on
derdelen uit voorraad.
rakteristiek gezicht
Van onze autoredacteur
LONDEN - Triumph is het
sportwagenmerk van British
Leyland. Het is het merk van de
typische Britse sportwagens: de
kleine Spitfire, de stoere TR6 en
de gran turizmo, de Stag. Naast
de roadsters maakt Triumph
elegante en luxueuze sedans met
een sterk sportieve inborst: de
grote zescilinders en de handige'
Dolomites.
De Dolomite is erg compact
gebouwd. Hij kan vier mensen
en flink wat bagage goed ber
gen, maar hij heeft dan geen
ruimte over. In ruil daarvoor
heeft hij handig krappe buiten
maten. Wat interieur en rijkwa-
liteiten betreft, heeft Triumph
over van de zescilinder Triumphs.
Chique eenvoud. Compact, maar onmiskenbaar met
ras en klasse. Triumph Dolomite.
hem volledig op het niveau van
de zescilinders gebracht.
Het koetswerk verraadt al dat
er iets bijzonders aan de hand
is. Een elegante streep over de
flanken, een met vinyl beplakte
dakstijl achter, een zwarte grille
en dubbele koplampen doen
wonderen op een toch al goed
gestilleerde carrosserie.
Binnen is de Dolomite hele
maal de Britse klassewagen.
Flinke, goed zittende stoelen en
een royale achterbank, alles be
kleed met een stof die tegelijk
comfortabel, sterk én gemakke
lijk schoon te maken is. Dat
maakt een interieur meteen be
haaglijk. Veel houten panelen
en een zéér uitgebreid instru
mentarium zorgen voor het ty
pisch Britse accent.
De Dolomite heeft het -'nstru-
mentarium van de zesc nders,
met veel en duidelijke meters,
gemonteerd in een licht gebogen
paneel vóór het eenvoudige
sportstuur. Nogal bijzonder is
het ronde „klokje" tussen toe-
renteller en snelheidsmeter, dat
een enorm aantal waarschu
wingslichtjes overzichtelijk
groepeert. Verder hendeltjes
voor de meest gebruikte dingen
(licht, ruitewissers/sproeiers,
richting, claxon) meteen onder
het stuurwiel en een fijn kort
pookje.
Ras
De hele Dolomite ademt op die
manier ras en klasse uit. De fel
le en sterke motor en het voor
treffelijke onderstel zorgen et-
voor dat zulks geen loze sugges
tie is. De motor luistert zo mooi
naar het gaspedaal, de auto ligt
zo fijn betrouwbaar en laat zich
zo haarscherp besturen dat de
chauffeur al na een paar meter
zit te neuriën achter het stuur
en de hele mooie rest van de
Dolomite vergeet. Pas een blik
op de trillende naalden van al
de meters brengt hem dan weer
bij dat hij in een juweel van
een Britse klassewagen rijdt.
Die vervulling van alles wht
een sportieve rijder met anglo
fiele inslag zich maar kan wen
sen. kost 12.695 gulden incl.
BTW.
De in Lagos (Afrika) wonende
u-ereldbekende drummer Ginger
Baker - vroeger van The Cream
- heeft zich een tweede Range
Rover gehaald bij de Roverfa-
brieken in Solihull. In de Engel
se jungle naast de fabriek stopte
hij om op de tam-tam uiting te
geven aan zijn enthousiasme
over de auto.
Het is de tweede Range Rover
van Ginger Baker. Deze houdt
hij voor netjes. Ranger Rover I
xvordt regelmatig ingezet in zwa
re Afrikaanse rallies. 'En niet
zonder succes.
Omdat dc constructeurs van
Triumph zoveel plezier aan hun
eigen auto's beleven, maakten ze
op basis van de Dolomite nog
een héél speciale versie ook. Dat
is de Dolomite Sprint, van 16.190
gulden incl. BTW.
Uiterlijk is die auto te her
kennen aan zijn geheel met vi
nyl bedekt dak en zijn lichtme
talen sportvelgen. De grote grap
zit echter onder de motorkap.
In plaats van de 1,8 liter 92
DIN-pk's motor van de gewone
Dolomite heeft de Dolomite
Sprint een tweeliter 129 DIN-
pk's motor. En dat is geen ge
wone motor, maar eentje met
vier kleppen per cilinder. Twee
inlaat- en twee uitlaatkleppen.
De motor dankt daar een ideale
„ademhaling" aan, die vooral tot
uiting komt in een ongekende
soeplesse.
'E HISTORIE van Austin
begint wonderlijk genoeg bij
Wolseley. Tegen het einde van
de vorige eeuw was dat een
fabriek van apparatuur om
schapen te scheren. Een jonge
bedrijfsleider, Herbert Austin,
raakte er begeesterd, van het
nieuwe .verschijnsel de auto
mobiel en bouwde zich in zijn
vrije tijd een driewieler. De
directie van Wolseley zag er
wel wat in en zo schakelde de
fabriek over op de fabrikage
van auto's.
Herbert Austin ontwikkelde
nog verscheidene auto's voor
Wolseley, en spaarde intussen
om voor zichzelf te kunnen
beginnen. In 1905 was het zo
ver. De eerste Austin was
meteen al een echte auto, geen
gemotoriseerd rijtuig. Austin
had er onmiddellijk succes
mee. In 1914 had hij al een fa
briek met duizend man perso
neel en maakte hij zo'n dui
zend auto's per jaar.
Austin 7 van 1909.
Het grote succes kwam ech
ter in de twintiger jaren, met
de Austin Seven. Die maakte
van Austin opeens een der
grootste autofabrieken van En
geland.
In de Tweede Wereldoorlog
maakte Austin veel van de
Britse militaire voertuigen die
Europa hielpen bevrijden. Al
in 1947 kwam Austin met de-
eerste nieuwe na-oorlogse Brit
se auto, de A-40, die ook in
Nederland erg populair werd.
De Mini, die eerst als Austin
Seven werd geïntroduceerd,
luidt in 1959 het begin van een
nieuw technisch tijdperk in.
ILLIAM Richard Morris
had als zestienjarige het lef
om zich als zelfstandig zaken
man te vestigen. Niet gehin
derd door veel schoolopleiding,
maar begiftigd met erg veel
praktisch inzicht, zag hij kans
een rij wiel fabriekje van de
grond te krijgen. De Morris-
fietsen werden al gauw van
een motor voorzien en van
motorfietsen naar aiLto's was
toen nog maar een stap.
In 1910 kwamen de eerste
Morris-auto's op de markt. Ze
hadden een redelijk succes,
maar aanvankelijk ook niet
meer dan dat. Pas in de twin
tiger jaren groeide Morris uit
tot een grote fabriek.
De grondslag van die popu-
Morris Ten-Four van 1938..
lariteit toen ivas het principe
van William Morris goedkope
én' robuuste auto's te bouwen,
met behulp van zoveel moge
lijk kant en klare componen
ten van gespecialiseerde toele
veringsbedrijven.
Kort na de Tweede Wereld
oorlog was de Morris Minor
een daverend succes; ook weer
volgens het principe goedkoop
én robuust. En datzelfde prin
cipe is nu in de Morris Marina
terug te vinden.
LET VERHAAL van MG is
een fraai voorbeeld van een
uit de hand gelopen initiatief,
van een jonge garagehouder in
dit geval, Cecil Kimber. Beze
ten van snelheid; veranderde
hij de Morissen die hij moest
verkopen. Dat bleef eerst bij
een beetje opvoeren, maar het
liep uit op een totaal nieuwe
auto, de MG, genoemd naar
Morris Garages, het door Kim
ber geleide bedrijf in Oxford.
Met de eerste MG - later
„Old Number One" geheten -
schreef Kimber onmiddellijk
in voor London - Lands End
Trial van 1925, die hij binnen
de vastgestelde tijd uitreed,
hetgeen de eerste MG een gou
den medaille opleverde. Geen
slecht debuut.
Er volgde een hele reeks
MG's. Stuk voor stuk werden
ze in de sport ontwikkeld.
MG Midget J4 van 1933.
Stuk voor stuk haalden ze
overal lauweren weg. Maar
stuk voor stuk ook bleven ze
betaalbaar, want Kimber en de
zijnen hielden vast aan het
uitgangspunt: goedkgpe sport
wagens.
Het absolute hoogtepunt van
de sportieve carrière van het
merk was de Mille Miglia van
1933, toen de kleine MG's de
grote Italiaanse merken er uit
reden. Kort erop bracht MG
als stunt drie damesteams uit
in Le Mans van 1935. De zes
meisjes zagen kans de auto's
heel te houden en nog heel re
delijk te eindigen ook.
DAN niet gemotoriseerde
tweewielers waren ook voor
Triumph het begin. In 1923
kwamen er auto's bij.
Eerst richtte Triumph zich
op de markt van kleine en
goedkope auto'sdie deson
danks - heel bijzonder voor
die tijd al tvel van toen
1 kostbare hydraulische remmen
waren voorzien.
Al gauw ging Triumph zich
op het terrein van vrij kostba
re sportwagens bewegen, eerst
door speciale versies van Alfa
Romeo's te bouwen, naderhand
met in eigen huis ontwikkelde
auto's. Zo werd Triumph echt
een merk voor liefhebbers.
©Triumph 1800
Roadster van 1945.
In de Tweede Wereldoorlog
ging letterlijk alles van
Triumph verloren. De autofa-
briek Standard kocht de naam,
hetgeen de Standard-
Triumph tot gevolg had. Later
verviel het eerste deel van die
naam.
Triumph ontwikkelde zich
vervolgens vooral als merk van
sportwagens en van sportieve
sedans.
'.ET BEGON met een fa
briekje voor motorfiets-zij
spannen en speciale koetswer
ken, The Swallow Sidecar and
Coachbuilding Co. Eerst de zij
spannen, in 1922. Vijf jaar la
ter de speciale koetswerken,
die werden gebouwd op de on
derstellen en met het mecha
niek van diverse vooral Britse
vierken. In 1931 ging men bij
wijze van merknaam met „SS"
werken, van Sivallow Sports.
In 1936 komt voor het eerst de
naam Jaguar te voorschijn, als
typebenaming, met de SS Ja
guar. De Tweede Wereldoorlog
is aanleiding om de dan on
aangenaam klinkende initialen
Swallow Mk. 1 van 1930.
te schrappen. Na de oorlog
komt de beroemd geworden
XK-motor, een prachtige zesci
linder met twee bovenliggende
nokkenassen, in de eerste
plaats de motor van de road
ster XK 120.
Op het ogenblik maakt de fa
briek twee series van ware ge
weldenaars, de E-type en de
XJ 6/12. En weer is er een ju
weel van een motor: een schit
terend geconstrueerde twaalf-
cilinder.
,K.rvCS
uTOVL
i
a