AUTOKRANT 1974 Ook in Nederland een ongekend succes Morris Marina verovert wereld DE DOLOMITE VAN TRIUMPH Elk onderdeeltje is er in Gouda en... goedkoop! Chique compact voor de sportieve rijders Merken met geschiedenis Al Koninklijk auto- museum austin morris mg triumph jaguar Mini- maniak Drummer met Range Rover Dt Wu He He LONDEN - De Morris Marina is bezig een ongekend exportsucces te worden; als zodanig versterkt hij Engelands financiële positie ten zeerste. Daarnaast bezet de Marina op de Britse thuismarkt de tweede plaats op de lijst van meest ver kochte auto's. FEEST EXTRA'S KEUZE ZUINIG VEILIG! Twee miljoen norm Reputatie Handig Klasse Sprint ©Morris Marina Coupé: 8595 Van onze correspondent iMorris Marina Saloon: 9495 ©Morris Marina 1.8 Estate: 11.395 gulden. Morris maakt deel uit van British Leyland. Dat concern is de 300.000 Ma rina's nu al royaal voor bij. Het gaat zelfs zo hard met de produktie dat pas het half miljoen als eerst volgende mijlpaal zal worden gevierd. De 300.000-ste Marina kwam in Nederland terecht. Om dat te vieren bood de Nederlandse vestiging van British Leyland de koopster met haar man een reisje naar de Morrisfabrieken in Engeland aan. Nederland is een grote af nemer van de Marina. De auto is et' nóg rtia'aVJkbrt le verbaar, maar er werden er toch al ruim vijfduizend ge kocht. Het aloude principe van Mor ris - goedkoop én robuust - is de basis van het succes van de Marina. Ter wille van dat prin cipe zagen de constructeurs doelbewust af van de meest progressieve autotechniek. Zo gaven zij de Marina bijvoor beeld de conventionele, maar onverwoestbare en goedkope, starre achteras aan bladveren. En zo kozen zij voor al jaren in •produktie zijnde, door en door betrouwbare, motoren. Zo werd niet op de kwaliteit, maar wel op de kosten voor het mechaniek bespaard. In ruil daarvoor kon British Leyland de Marina extra ruime en extra aantrekkelijke koetswerken ge ven, met extra veel uitrusting en extra veel luxe. Er zijn drie koetswerkvaria ties: tweedeurs coupé, vierdeurs sedan, vijfdeurs combinatiewa gen. Die heten dan, naar goed Brits gebruik, respectievelijk Coupé, Saloon en Estate. De Marina Coupé wijkt in twee opzichten af van alle an dere coupes ter wereld: hij is achterin net zo ruim als de se dan én hij kost minder dan de sedan. British Leyland levert de Ma rina's met keuze uit drie moto ren: 1275 cc. en 60 DIN-pk„ 1708 cc. en 83 DIN-pk., 1798 cc. en 98 DIN-pk. De Estate wordt alleen 'met de 1,8 liter geleverd. Voor de andere auto's kan worden gekozen uit alle drie motoren. Ook zijn er diverse uitrustings- varianten. Bij elkaar loopt dat uit'op een lijstje van negen types, van 8595 gulden voor een Marina 1.3 Coupé de Luxe tot en met 11.670 gulden voor een Marina 1.8 Sa loon Super de Luxe met auto matische transmissie. De -Marina Estate 1.8 kost 11.395 gulden. (Prijzen incl. BTW.) De constructeurs van British Leyland hebben de Marina in tussen voorzien van een reeks wijzigingen. Bij elkaar maken die veel verschil. Zo voelt de Marina van nu vooral op de punten wegligging en comfort heel anders aan dan de eerste versies. Gelukkig liet British Leyland de zuinige motoren on gewijzigd. Wegligging en comforj: werden verbeterd door het samenspel van: stijver^ achtervgren, extra zware torsiestaven, anders ge plaatste schokbrekers, schokbre- kers van een ander type, harde re en lagere stootrubbers achter. Vier andere wijzigingen zijn vooral gericht op de veiligheid: schijfremmen vóór op alle types, rembekrachtiging, gescheiden remcircuits met een dashboard- "Goedkoop én robuust" is het aloude principe van Morris. British Leyland voegde er voor de Morris Marina nog "veel keuze" aan toe. Bij elkaar werd de auto er een wereldsuc ces door. lampje dat waarschuwt als één der circuits zou uitvallen, waar schuwingsknipperlichten. Tenslotte zijn ér nog wat al gemene wijzigingen. Zo kreeg de Marina Coupé uitzwenkbare achter-zijruiten. Zo werd de ontluchting van de benzinetank verbeterd. Zo kregen de Mari na's een wisselstroomdynamo. Alles bij elkaar betekent dit dat de royale en gemak kelijk te berijden auto die de Marina van het begin af was, nu ook nog in zijn ge heel aanzienlijk is verfijnd, met name wat betreft weg ligging en vering. ■IHi Dubbele koplampen en een grille met -kZeer uitgebreid instrumentarium in veel zwart geven de Dolomite een ka- houten paneel. De Dolomite nam het (Van onze correspondent LONDEN - De Britse konin gin is een automuseum begon nen, op haar landgoed in San- dringham, Norfolk. Pronkstuk van de collectie is de in 1900 door Edward VII ge kochte Daimler. Een tweede, nieuw Engels automuseum staat even buiten Lond.cn, in Syon Park, Brentford. Van onze correspondent LONDEN - De 24-jarige Ja mes VVeatherly uit Londen is tot vijf jaar gevangenisstraf veroor deeld wegens zijn veertiende diefstal van een rode Mini. Hij verklaarde zich „telkens als de emoties hem te hoog zaten, ge dwongen te voelen een rode Mi ni te stelen". Van een onzer verslaggevers BRUSSEL/GOUDA - Er bestaan twee levensgrote mis verstanden omtrent Britse auto's. De Belgische fabriek van British Leyland maakt een einde aan misverstand-1: „In Engeland staken ze zo vaak en dan moet je maar afwach ten wanneer je je auto krijgt." En het Nederlandse onder- delenmagazijn in Gouda helpt misverstand-2 de wereld uit: „Als er een ondefdeel nodig is staat je auto drie weken stil." Mechelen kant en klaar voor aflevering naar de Nederland se dealers worden gebracht. E Even ten zuiden van Brus sel, in Seneffe, staat een enor me assemblagefabriek van British Leyland. Daar worden de Mini's, de Austins en de Morrissen voor West-Europa gemaakt. De voorraden com ponenten van de moederfa brieken in Engeland zijn zo groot dat perioden van Britse arbeidsonrust gemakkelijk kunnen worden overbrugd. En de Belgen zijn auto-assem- bleurs bij uitnemendheid. Niet voor niets worden ook bij voorbeeld de Opeis, de Vol vo's, de Duitse Fords en de Renaults voor Benelux in Bel gië geassembleerd. Van de ca. 100.000 auto's die Seneffe maakt, is plm. 10"» voor Nederland bestemd. Die gaan eerst naar Mechelen, waar ze, met de door Neder land bestelde Jaguars en Ro vers, een grondige inspectie krijgen. Dat is de zogenaamde O-beurt, die bij de meeste an dere organisaties door de dea lers moet worden verricht. British Leyland houdt dat lie ver in eigen hand. Op die ma nier kunnen de auto's vanuit Het. probleem onderdelen- voorziening ként British Ley land zelfs niet meer, sinds het enorme nieuwe onderdelen- magazijn in Gouda in gebruik werd genomen. Er liggen dik twee miljoen onderdelen op geslagen, van een kleine hon derdduizend verschillende soorten. Om dat gigantische magazijn te vullen waren er 65 treinwagons nodig. En wie alle rekken langs loopt, komt op een wandeling van vijf ki lometer uit. Van sommige soorten onder delen zijn er veel nodig: zo heeft Gouda veertigduizend bougies in voorraad. Naar an dere onderdelen is maar zel den vraag: zo is er één com plete zijkant van het koets werk van een Jaguar in voor raad. De vorige Jaguar-zij- kant werd drie jaar geleden bgsteld. Er werd toen prompt een nieuwe aangevoerd, want een magazijn mag geen „Nee" verkopen. Enkele drastische prijsverla gingen maakten de onderdelen van de British Leyland auto's nog uitgesproken goedkoop ook. Neem maar eens een complete uitlaat voor een Mi ni. Die kost 33,40 gulden, te gen b.v. 174 gulden bij een Italiaanse concurrent. En de remblokjes vóór van een Ma rina kosten 20,76 gulden, tegen 39,44 gulden bij een zeer po pulaire Duitse prijsklassege- noot. (Prijzen incl. BTW). Zo werkt British Leyland hard aan de opbouw van een opperbeste reputatie: met goed gebouwde en correct afgele verde auto's zonder leverings problemen, met goedkope on derdelen uit voorraad. rakteristiek gezicht Van onze autoredacteur LONDEN - Triumph is het sportwagenmerk van British Leyland. Het is het merk van de typische Britse sportwagens: de kleine Spitfire, de stoere TR6 en de gran turizmo, de Stag. Naast de roadsters maakt Triumph elegante en luxueuze sedans met een sterk sportieve inborst: de grote zescilinders en de handige' Dolomites. De Dolomite is erg compact gebouwd. Hij kan vier mensen en flink wat bagage goed ber gen, maar hij heeft dan geen ruimte over. In ruil daarvoor heeft hij handig krappe buiten maten. Wat interieur en rijkwa- liteiten betreft, heeft Triumph over van de zescilinder Triumphs. Chique eenvoud. Compact, maar onmiskenbaar met ras en klasse. Triumph Dolomite. hem volledig op het niveau van de zescilinders gebracht. Het koetswerk verraadt al dat er iets bijzonders aan de hand is. Een elegante streep over de flanken, een met vinyl beplakte dakstijl achter, een zwarte grille en dubbele koplampen doen wonderen op een toch al goed gestilleerde carrosserie. Binnen is de Dolomite hele maal de Britse klassewagen. Flinke, goed zittende stoelen en een royale achterbank, alles be kleed met een stof die tegelijk comfortabel, sterk én gemakke lijk schoon te maken is. Dat maakt een interieur meteen be haaglijk. Veel houten panelen en een zéér uitgebreid instru mentarium zorgen voor het ty pisch Britse accent. De Dolomite heeft het -'nstru- mentarium van de zesc nders, met veel en duidelijke meters, gemonteerd in een licht gebogen paneel vóór het eenvoudige sportstuur. Nogal bijzonder is het ronde „klokje" tussen toe- renteller en snelheidsmeter, dat een enorm aantal waarschu wingslichtjes overzichtelijk groepeert. Verder hendeltjes voor de meest gebruikte dingen (licht, ruitewissers/sproeiers, richting, claxon) meteen onder het stuurwiel en een fijn kort pookje. Ras De hele Dolomite ademt op die manier ras en klasse uit. De fel le en sterke motor en het voor treffelijke onderstel zorgen et- voor dat zulks geen loze sugges tie is. De motor luistert zo mooi naar het gaspedaal, de auto ligt zo fijn betrouwbaar en laat zich zo haarscherp besturen dat de chauffeur al na een paar meter zit te neuriën achter het stuur en de hele mooie rest van de Dolomite vergeet. Pas een blik op de trillende naalden van al de meters brengt hem dan weer bij dat hij in een juweel van een Britse klassewagen rijdt. Die vervulling van alles wht een sportieve rijder met anglo fiele inslag zich maar kan wen sen. kost 12.695 gulden incl. BTW. De in Lagos (Afrika) wonende u-ereldbekende drummer Ginger Baker - vroeger van The Cream - heeft zich een tweede Range Rover gehaald bij de Roverfa- brieken in Solihull. In de Engel se jungle naast de fabriek stopte hij om op de tam-tam uiting te geven aan zijn enthousiasme over de auto. Het is de tweede Range Rover van Ginger Baker. Deze houdt hij voor netjes. Ranger Rover I xvordt regelmatig ingezet in zwa re Afrikaanse rallies. 'En niet zonder succes. Omdat dc constructeurs van Triumph zoveel plezier aan hun eigen auto's beleven, maakten ze op basis van de Dolomite nog een héél speciale versie ook. Dat is de Dolomite Sprint, van 16.190 gulden incl. BTW. Uiterlijk is die auto te her kennen aan zijn geheel met vi nyl bedekt dak en zijn lichtme talen sportvelgen. De grote grap zit echter onder de motorkap. In plaats van de 1,8 liter 92 DIN-pk's motor van de gewone Dolomite heeft de Dolomite Sprint een tweeliter 129 DIN- pk's motor. En dat is geen ge wone motor, maar eentje met vier kleppen per cilinder. Twee inlaat- en twee uitlaatkleppen. De motor dankt daar een ideale „ademhaling" aan, die vooral tot uiting komt in een ongekende soeplesse. 'E HISTORIE van Austin begint wonderlijk genoeg bij Wolseley. Tegen het einde van de vorige eeuw was dat een fabriek van apparatuur om schapen te scheren. Een jonge bedrijfsleider, Herbert Austin, raakte er begeesterd, van het nieuwe .verschijnsel de auto mobiel en bouwde zich in zijn vrije tijd een driewieler. De directie van Wolseley zag er wel wat in en zo schakelde de fabriek over op de fabrikage van auto's. Herbert Austin ontwikkelde nog verscheidene auto's voor Wolseley, en spaarde intussen om voor zichzelf te kunnen beginnen. In 1905 was het zo ver. De eerste Austin was meteen al een echte auto, geen gemotoriseerd rijtuig. Austin had er onmiddellijk succes mee. In 1914 had hij al een fa briek met duizend man perso neel en maakte hij zo'n dui zend auto's per jaar. Austin 7 van 1909. Het grote succes kwam ech ter in de twintiger jaren, met de Austin Seven. Die maakte van Austin opeens een der grootste autofabrieken van En geland. In de Tweede Wereldoorlog maakte Austin veel van de Britse militaire voertuigen die Europa hielpen bevrijden. Al in 1947 kwam Austin met de- eerste nieuwe na-oorlogse Brit se auto, de A-40, die ook in Nederland erg populair werd. De Mini, die eerst als Austin Seven werd geïntroduceerd, luidt in 1959 het begin van een nieuw technisch tijdperk in. ILLIAM Richard Morris had als zestienjarige het lef om zich als zelfstandig zaken man te vestigen. Niet gehin derd door veel schoolopleiding, maar begiftigd met erg veel praktisch inzicht, zag hij kans een rij wiel fabriekje van de grond te krijgen. De Morris- fietsen werden al gauw van een motor voorzien en van motorfietsen naar aiLto's was toen nog maar een stap. In 1910 kwamen de eerste Morris-auto's op de markt. Ze hadden een redelijk succes, maar aanvankelijk ook niet meer dan dat. Pas in de twin tiger jaren groeide Morris uit tot een grote fabriek. De grondslag van die popu- Morris Ten-Four van 1938.. lariteit toen ivas het principe van William Morris goedkope én' robuuste auto's te bouwen, met behulp van zoveel moge lijk kant en klare componen ten van gespecialiseerde toele veringsbedrijven. Kort na de Tweede Wereld oorlog was de Morris Minor een daverend succes; ook weer volgens het principe goedkoop én robuust. En datzelfde prin cipe is nu in de Morris Marina terug te vinden. LET VERHAAL van MG is een fraai voorbeeld van een uit de hand gelopen initiatief, van een jonge garagehouder in dit geval, Cecil Kimber. Beze ten van snelheid; veranderde hij de Morissen die hij moest verkopen. Dat bleef eerst bij een beetje opvoeren, maar het liep uit op een totaal nieuwe auto, de MG, genoemd naar Morris Garages, het door Kim ber geleide bedrijf in Oxford. Met de eerste MG - later „Old Number One" geheten - schreef Kimber onmiddellijk in voor London - Lands End Trial van 1925, die hij binnen de vastgestelde tijd uitreed, hetgeen de eerste MG een gou den medaille opleverde. Geen slecht debuut. Er volgde een hele reeks MG's. Stuk voor stuk werden ze in de sport ontwikkeld. MG Midget J4 van 1933. Stuk voor stuk haalden ze overal lauweren weg. Maar stuk voor stuk ook bleven ze betaalbaar, want Kimber en de zijnen hielden vast aan het uitgangspunt: goedkgpe sport wagens. Het absolute hoogtepunt van de sportieve carrière van het merk was de Mille Miglia van 1933, toen de kleine MG's de grote Italiaanse merken er uit reden. Kort erop bracht MG als stunt drie damesteams uit in Le Mans van 1935. De zes meisjes zagen kans de auto's heel te houden en nog heel re delijk te eindigen ook. DAN niet gemotoriseerde tweewielers waren ook voor Triumph het begin. In 1923 kwamen er auto's bij. Eerst richtte Triumph zich op de markt van kleine en goedkope auto'sdie deson danks - heel bijzonder voor die tijd al tvel van toen 1 kostbare hydraulische remmen waren voorzien. Al gauw ging Triumph zich op het terrein van vrij kostba re sportwagens bewegen, eerst door speciale versies van Alfa Romeo's te bouwen, naderhand met in eigen huis ontwikkelde auto's. Zo werd Triumph echt een merk voor liefhebbers. ©Triumph 1800 Roadster van 1945. In de Tweede Wereldoorlog ging letterlijk alles van Triumph verloren. De autofa- briek Standard kocht de naam, hetgeen de Standard- Triumph tot gevolg had. Later verviel het eerste deel van die naam. Triumph ontwikkelde zich vervolgens vooral als merk van sportwagens en van sportieve sedans. '.ET BEGON met een fa briekje voor motorfiets-zij spannen en speciale koetswer ken, The Swallow Sidecar and Coachbuilding Co. Eerst de zij spannen, in 1922. Vijf jaar la ter de speciale koetswerken, die werden gebouwd op de on derstellen en met het mecha niek van diverse vooral Britse vierken. In 1931 ging men bij wijze van merknaam met „SS" werken, van Sivallow Sports. In 1936 komt voor het eerst de naam Jaguar te voorschijn, als typebenaming, met de SS Ja guar. De Tweede Wereldoorlog is aanleiding om de dan on aangenaam klinkende initialen Swallow Mk. 1 van 1930. te schrappen. Na de oorlog komt de beroemd geworden XK-motor, een prachtige zesci linder met twee bovenliggende nokkenassen, in de eerste plaats de motor van de road ster XK 120. Op het ogenblik maakt de fa briek twee series van ware ge weldenaars, de E-type en de XJ 6/12. En weer is er een ju weel van een motor: een schit terend geconstrueerde twaalf- cilinder. ,K.rvCS uTOVL i a

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1974 | | pagina 26