Marktaandeel ondanks oliecrisis de helft hoger Goedkope AUSTIN MAXI: VEELZIJDIG merken Laatste nieuws Het weer geven de doorslag Extra zuinige gezinswagen Cooper tjeop z n Italiaans rVROUW EN AUTO- Morris Marino verovert wereld Verkoop van mobiliteit INHOUD Miljoenen goedkope onderdelen Toch maar mooi van British Leyland LONDEN (JME) - Nieuwste tip om benzine te sparen: „Ga 's morgens je auto niet uit om de garagedeur te sluiten, maar laat dat je vrouw doen". De tipgever weet waar hij over praat. Het is de Engelse kampioen zuinigheidsrijder Peter Tothil uit Oxford, Zijn toelichting: Stationair draaiende koude motoren gebruiken abnormaal veel benzine." De Enkhuizer Almanak over maart: AMSTERDAM - De Britse auto's lijken zich niets aan te trekken van de halvering van de autoverkopen in Neder land. Hun verkoopcijfers schieten de laatste maan den omhoog. Anders Gunstig Voordelig Lang leven Onbegrensd Ru im tel Combinatie Luxueus A Is een blok ,,'t Kan hem allemaal niets meer schelen nu hij zijn nieuwe Jaguar heeft". >PAG. 2 EN 3: m AUTOK] RANT 1974 d BRITISH B jLEYLANDl BRITSE AUTO'S IN OPMARS! Drs. J. P. J. De Kleer- maeker, directeur van British Ley land Neder land C.V.: "Ik raam de totale autoverkoop voor 1974 op 350.000 stuks en reken voor British Ley- land op zeker 5% daar van". „Gemiddelde temperaturen onder het normale maandgemiddelde 7,2 gr. C. Eerste helft van de maand guur en buiig weer, tweede helft zachter weer." Van een onzer verslaggevers Het gevolg is dat- het aandeel dat de Britse auto's in de to tale verkoop van nieuwe auto's op de Nederlandse markt hebben, in enkele maanden met meer dan de helft is toege nomen. Op enkele kleine nier ken na, zijn de Britse auto's het produkt van British Leyland. De jonge (36) en energieke direc teur van de Nederlandse vestiging daarvan. Jan (J. P. J.) De Kleermaeker, re kent voor zijn merken op een marktaandeel van 5"'o voor 1974. 350.000 „Op het ogenblik trekt de hele automarkt duide lijk weer aan. Na zo'n stagnatie, als nu door de oliecrisis, stabiliseert de verkoop zich op een lager niveau." ,.Ik reken op een totale ver koop van circa 350.000 voor 1974. tegen 429.931 stuks in 1973. En ik denk dat de merken van British Leyland - Mini, Austin, Morris, MG. Triumph, Rover en Jaguar - daar zeker 5'!ó van voor hun rekening zullen nemen. Eigen lijk hoop ik natuurlijk dat nog voorbij te schieten." De Kleermaeker weet precies waaraan de British Leyland auto's de sterk toegenomen be langstelling hebben te danken. „Onze auto's, niet hun Britse karaktertrekjes, zijn nét even anders. Dat vonden de mensen altijd al leuk, maar we waren te duur. Na twee prijsverlagingen (devaluatie pond, Engeland in de E.E.G., reorganisatie) zijn we niet alleen niet duur, maar zelfs uitgesproken goedkoop. En dat drukt flink door". Van de plannen van het kabi net voor verlaging van de belas tingdruk voor de lagere inko mens verwacht De Kleermaeker een verder gunstig effect. „Het merendeel van onze auto's zit in de klasse onder de tienduizend gulden: de Mini, de Morris Ma rina, straks de Austin Allegro. Daarmee zitten we dus precies in de goede prijsklasse." Erg belangrijk is ook dat het publiek de voordelige gevolgen van de reorganisatie bij British Leyland begint te merken. De Kleermaeker: „De nadruk bij onze auto's is gelegd op com fort en acceleratie. Dat is pre cies wat we nu nodig hebben. In Nederland hebben' we tweehon derd dealers en subdealers. In heel West-Europa zijn het er een kleine tienduizend." „In al die bedrijven is goed geschoold personeel te vinden. En overal zijn de onderdelen niet alleen aanwezig, maar nog goedkoop ook. Dat is precies de achtergrond die de koper zich voor zijn auto wenst." naam heeft verworven. De mo tor zorgt voor uitstekende pres taties en blijft daarbij mooi stil. De motor is gecombineerd met een vi.ifversnelling.sbak, net als kostbare Italiaanse klassewa gens. De vijfde versnelling is op de grote weg bijzonder plezierig. In de vijfde versnelling maakt de motor veel minder toeren. Dat drukt het benzinegebruik. Het maakt de motor nog stiller dan hij al is. En het is nog gun stig voor de levensduur van de motor ook. Wegligging en vering zijn bij Van onze autoredacteur LONDEN - De Austin Maxi is veelzijdiger dan welke andere auto ook. Allereerst is hij een vijf - deurs vier- tot vijfpcr- soons gezinsauto. Daar naast is hij een halve verhuiswagen. Maar hij is ook nog een royale twee persoons slaapkamer. En zijn wegligging en bestu ring maken een sportwa gen van hem. En zijn vijfde versnelling maakt tegelijk en extra zuinige auto van de Maxi. En zijn forse motor.... Enzovoorts. British Leyland gaf de Maxi zijn naam om duidelijk te rpa- ken dat de mogelijkheden van de nieuwe auto onbegrensd zijn - en waarschijnlijk tevens om een speels verband te leggen met die kleine wonderauto van het concern, de Mini. Net als de Mini heeft de Maxi de motor dwars voorin staan, met voorwielaandrijving.,En net als bij de Mini staan de vier onafhankelijk opgehangen wie len op de uiterste hoeken van de auto. Het dwars plaatsen en het sa- menbouwen van motor en transmissie maakten het moge lijk het hele mechaniek in een klein hoekje op te bergen, zodat er veel ruimte voor mensen en bagage overbleef. Het zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen van de wielen, maakte de auto stoer van buiten en ruim van binnen. Het werkt tegelijk zeer positief uit op de wegligging. De Mini bewees al dat de constructeurs van British Ley land meesters zijn in het uitbui ten van ruimtelijke mogelijkhe den. Bij de Maxi overtroffen ze zichzelf. Zij gaven de Maxi een ruim vier- tot vijfpersoons interieur. Goed toegankelijk via vier deu ren. Met een forse kofferbak, die gemakkelijk te laden en te lossen is dankzij een grote ach terklep. De achterbank werd wegklapbaar gemaakt, zodat de Maxi in een moeite door ook een volwaardige combinatiewa gen werd. Heel bijzonder is dat de ach terbank niet alleen wegklap- baar, maar ook uitklapbaar is. Met zitting en rugleuning uitge klapt ontstaat er, samen met de plat gestelde slaapstoelen voor in. een royaal en comfortabel tweepersoons bed. Ook royaal voor twee meter lange mensen. Bij kampeertochten kan zo'n extra slaapkamer erg gemakke lijk zijn. Het interieur heeft onder die .veelzijdigheid niet geleden. Het is luxueus en comfortabel, met mooie bekleding, fijne grote stoelen, grote duidelijke «meters en typisch Britse houtpanelen op het dashboard. Onder de motorkap zit de 1748 cc 72 DIN-pk's motor van Bri tish Leyland, een goede beken de, die zich een uitstekende Bij de aanschaf van een auto gaat het al lang niet meer om het bezitten van de auto en om de daar mee samenhangende status van automobi list. Daar is Nederland al geruime tijd een veel te volwassen autoland voor..Nee, bij de aan koop van een auto gaat het om de ver plaatsingsmogelijk heid. Het gaat om de mobiliteit. Die mobiliteit door de auto heeft twee kan ten. De eerste is de kwes tie van efficiency. Openbaar vervoer kan op korte en middel grote afstanden nim mer tegen de snelheid van de auto op. Dus spaart de auto tijd uit. En tijd is - als het om zakelijke kilo meters gaat - geld. Naast de tijdsbespa ring dankzij de auto komt de vrijheid. Een auto laat de mens volledig vrij in zijn mobiliteit; en vrijheid en levensgeluk zijn twee erg dicht bij el kaar liggende begrip pen. Hoe hoog de Neder landse automobilist de efficiency en de vrij heid waardeert, die de auto mogelijk maakt, is wel overduidelijk gebleken tijdens de oliecrisis. De Neder landse automobilist was wél bereid zijn autogebruik te beper ken. Maar het door de overheid zo gewenste overstapje naar het openbaar vervoer was er niet bij. De Nederlandse vesti ging van British Leyland heeft de auto in haar ver koopprogramma opgeno men. Prijs 9750 gulden incl. BTW. De Nederlan ders zijn blij met de Ita liaanse Mini, omdat deze precies aan de vraag beantwoordt van enthou siaste jonge rijders, die nog steeds met spijt te rugdenken aan de „Coo- pertjes" van weleer. Recreatiewagen. Gezins auto. Sportwagen. Slaap wagen. Verhuiswagen. En dat alles ineen. Dat kan alleen met de Austin Ma xi. de Maxi 'van uitzonderlijk hoog niveau, zowel door het zo ver uit elkaar plaatsen van de wie len, alswel dankzij de bijzonde re British Leyland vering en wielophanging. Het resultaat is dat de Maxi als een blok op de weg ligt, let terlijk geen weet heeft van zij wind en slechte wegdekken, de bocht niet uit te branden is en op de grote weg nog eens onge kend rustig is ook. En dat alles voor 11.395 gulden incl. BTW. Om de woorden van de importeur zelf aan te halen: „Toch maar mooi van British Ley land." De Italiaanse Cooper heeft een 65 DIN-pk's 1275 cc. motor. Accelleratie 0-80 km/u. 9,0 sec. Dat is de tijd van een forse sportwagen. Om het geweld in bedwang te kunnen houden heeft de auto rembekrachtiging. Vanwege de veiligheid natuur lijk een gescheiden remsysteem. Van onze correspondent MILAAN - Dc Italiaan se autofabriek Innocenti, sinds 1972 een volledige dochteronderneming van British Leyland, heeft een heel bijzondere versie van de Mini gelanceerd: met een extra zware en sterke motor, met extra veel uit rusting, met' een zeer luxueus interieur. De auto heet „Mini 1300 Cooper". Mini 1300 Cooper, van Inno centi, vol elegant Italiaans tem perament. Dc motor wordt gevoed door dubbele carburateurs; een olie- koeler voorkomt dat de motor te warm zou worden. Het interieur is erg luxueus, met fijne kuipstoelen. Het zeer uitgebreide instrumentarium is een lust voor het auto's minnen de oog. En aan de uitrusting van de auto mankeert niets, he lemaal niets. Eén op de drie vrouwen van boven de achttien heeft een rij bewijs. Bij elkaar zijn dat er bij na 1,3 miljoen. De dames bezitten samen 11% van het Nederlandse wagenpark, oftewel plm. 330.000 auto's. Dat komt erop neer dat 7% ven de Nederlandse vrouwen van boven de achttien een eigen auto heeft. „Vrouw en auto" en „tweede auto in het gezin" houdt natuur lijk nauw verband met elkaar. Het verschijnsel van de tweede auto in het gezin begint zo onge veer bij een gezinsinkomen van 20.000 gulden per jaar. Daaron der komt het niet voor. Bij de grens van 27.000 gulden bruto jaarinkomen heeft 85% van de gezinnen één of meer auto's. Eén op de zes gezinnen boven die inkomensgrens heeft de be schikking over een tweede auto. s-. '-ÓW;

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1974 | | pagina 23