Marktaandeel ondanks oliecrisis de helft hoger
Goedkope AUSTIN MAXI: VEELZIJDIG
merken
Laatste nieuws
Het weer
geven de
doorslag
Extra zuinige
gezinswagen
Cooper tjeop
z n Italiaans
rVROUW EN AUTO-
Morris
Marino
verovert
wereld
Verkoop
van
mobiliteit
INHOUD
Miljoenen
goedkope
onderdelen
Toch maar
mooi van
British
Leyland
LONDEN (JME) - Nieuwste tip om
benzine te sparen:
„Ga 's morgens je auto niet uit om
de garagedeur te sluiten, maar laat
dat je vrouw doen".
De tipgever weet waar hij over
praat. Het is de Engelse kampioen
zuinigheidsrijder Peter Tothil uit
Oxford,
Zijn toelichting: Stationair
draaiende koude motoren gebruiken
abnormaal veel benzine."
De Enkhuizer
Almanak over
maart:
AMSTERDAM - De
Britse auto's lijken zich
niets aan te trekken van
de halvering van de
autoverkopen in Neder
land. Hun verkoopcijfers
schieten de laatste maan
den omhoog.
Anders
Gunstig
Voordelig
Lang leven
Onbegrensd
Ru im tel
Combinatie
Luxueus
A Is een blok
,,'t Kan hem allemaal niets meer schelen nu hij
zijn nieuwe Jaguar heeft".
>PAG. 2 EN 3:
m AUTOK]
RANT
1974
d BRITISH
B jLEYLANDl
BRITSE AUTO'S IN OPMARS!
Drs. J. P. J. De Kleer-
maeker, directeur van
British Ley land Neder
land C.V.: "Ik raam de
totale autoverkoop voor
1974 op 350.000 stuks en
reken voor British Ley-
land op zeker 5% daar
van".
„Gemiddelde temperaturen onder
het normale maandgemiddelde 7,2 gr.
C. Eerste helft van de maand guur
en buiig weer, tweede helft zachter
weer."
Van een onzer verslaggevers
Het gevolg is dat-
het aandeel dat de
Britse auto's in de to
tale verkoop van
nieuwe auto's op de
Nederlandse markt
hebben, in enkele
maanden met meer
dan de helft is toege
nomen.
Op enkele kleine nier
ken na, zijn de Britse
auto's het produkt van
British Leyland. De jonge
(36) en energieke direc
teur van de Nederlandse
vestiging daarvan. Jan (J.
P. J.) De Kleermaeker, re
kent voor zijn merken op
een marktaandeel van 5"'o
voor 1974.
350.000
„Op het ogenblik trekt
de hele automarkt duide
lijk weer aan. Na zo'n
stagnatie, als nu door de
oliecrisis, stabiliseert de
verkoop zich op een lager
niveau."
,.Ik reken op een totale ver
koop van circa 350.000 voor 1974.
tegen 429.931 stuks in 1973. En ik
denk dat de merken van British
Leyland - Mini, Austin, Morris,
MG. Triumph, Rover en Jaguar
- daar zeker 5'!ó van voor hun
rekening zullen nemen. Eigen
lijk hoop ik natuurlijk dat nog
voorbij te schieten."
De Kleermaeker weet precies
waaraan de British Leyland
auto's de sterk toegenomen be
langstelling hebben te danken.
„Onze auto's, niet hun Britse
karaktertrekjes, zijn nét even
anders. Dat vonden de mensen
altijd al leuk, maar we waren te
duur. Na twee prijsverlagingen
(devaluatie pond, Engeland in
de E.E.G., reorganisatie) zijn we
niet alleen niet duur, maar zelfs
uitgesproken goedkoop. En dat
drukt flink door".
Van de plannen van het kabi
net voor verlaging van de belas
tingdruk voor de lagere inko
mens verwacht De Kleermaeker
een verder gunstig effect. „Het
merendeel van onze auto's zit in
de klasse onder de tienduizend
gulden: de Mini, de Morris Ma
rina, straks de Austin Allegro.
Daarmee zitten we dus precies
in de goede prijsklasse."
Erg belangrijk is ook dat het
publiek de voordelige gevolgen
van de reorganisatie bij British
Leyland begint te merken.
De Kleermaeker: „De nadruk
bij onze auto's is gelegd op com
fort en acceleratie. Dat is pre
cies wat we nu nodig hebben. In
Nederland hebben' we tweehon
derd dealers en subdealers. In
heel West-Europa zijn het er
een kleine tienduizend."
„In al die bedrijven is goed
geschoold personeel te vinden.
En overal zijn de onderdelen
niet alleen aanwezig, maar nog
goedkoop ook. Dat is precies de
achtergrond die de koper zich
voor zijn auto wenst."
naam heeft verworven. De mo
tor zorgt voor uitstekende pres
taties en blijft daarbij mooi stil.
De motor is gecombineerd met
een vi.ifversnelling.sbak, net als
kostbare Italiaanse klassewa
gens. De vijfde versnelling is op
de grote weg bijzonder plezierig.
In de vijfde versnelling maakt
de motor veel minder toeren.
Dat drukt het benzinegebruik.
Het maakt de motor nog stiller
dan hij al is. En het is nog gun
stig voor de levensduur van de
motor ook.
Wegligging en vering zijn bij
Van onze autoredacteur
LONDEN - De Austin
Maxi is veelzijdiger dan
welke andere auto ook.
Allereerst is hij een vijf -
deurs vier- tot vijfpcr-
soons gezinsauto. Daar
naast is hij een halve
verhuiswagen. Maar hij is
ook nog een royale twee
persoons slaapkamer. En
zijn wegligging en bestu
ring maken een sportwa
gen van hem. En zijn
vijfde versnelling maakt
tegelijk en extra zuinige
auto van de Maxi. En zijn
forse motor.... Enzovoorts.
British Leyland gaf de Maxi
zijn naam om duidelijk te rpa-
ken dat de mogelijkheden van
de nieuwe auto onbegrensd zijn
- en waarschijnlijk tevens om
een speels verband te leggen
met die kleine wonderauto van
het concern, de Mini.
Net als de Mini heeft de Maxi
de motor dwars voorin staan,
met voorwielaandrijving.,En net
als bij de Mini staan de vier
onafhankelijk opgehangen wie
len op de uiterste hoeken van
de auto.
Het dwars plaatsen en het sa-
menbouwen van motor en
transmissie maakten het moge
lijk het hele mechaniek in een
klein hoekje op te bergen, zodat
er veel ruimte voor mensen en
bagage overbleef. Het zo ver
mogelijk uit elkaar plaatsen van
de wielen, maakte de auto stoer
van buiten en ruim van binnen.
Het werkt tegelijk zeer positief
uit op de wegligging.
De Mini bewees al dat de
constructeurs van British Ley
land meesters zijn in het uitbui
ten van ruimtelijke mogelijkhe
den. Bij de Maxi overtroffen ze
zichzelf.
Zij gaven de Maxi een ruim
vier- tot vijfpersoons interieur.
Goed toegankelijk via vier deu
ren. Met een forse kofferbak,
die gemakkelijk te laden en te
lossen is dankzij een grote ach
terklep. De achterbank werd
wegklapbaar gemaakt, zodat de
Maxi in een moeite door ook
een volwaardige combinatiewa
gen werd.
Heel bijzonder is dat de ach
terbank niet alleen wegklap-
baar, maar ook uitklapbaar is.
Met zitting en rugleuning uitge
klapt ontstaat er, samen met de
plat gestelde slaapstoelen voor
in. een royaal en comfortabel
tweepersoons bed. Ook royaal
voor twee meter lange mensen.
Bij kampeertochten kan zo'n
extra slaapkamer erg gemakke
lijk zijn.
Het interieur heeft onder die
.veelzijdigheid niet geleden. Het
is luxueus en comfortabel, met
mooie bekleding, fijne grote
stoelen, grote duidelijke «meters
en typisch Britse houtpanelen
op het dashboard.
Onder de motorkap zit de 1748
cc 72 DIN-pk's motor van Bri
tish Leyland, een goede beken
de, die zich een uitstekende
Bij de aanschaf van
een auto gaat het al
lang niet meer om
het bezitten van de
auto en om de daar
mee samenhangende
status van automobi
list.
Daar is Nederland al
geruime tijd een veel
te volwassen autoland
voor..Nee, bij de aan
koop van een auto
gaat het om de ver
plaatsingsmogelijk
heid. Het gaat om de
mobiliteit.
Die mobiliteit door de
auto heeft twee kan
ten.
De eerste is de kwes
tie van efficiency.
Openbaar vervoer kan
op korte en middel
grote afstanden nim
mer tegen de snelheid
van de auto op. Dus
spaart de auto tijd
uit. En tijd is - als
het om zakelijke kilo
meters gaat - geld.
Naast de tijdsbespa
ring dankzij de auto
komt de vrijheid. Een
auto laat de mens
volledig vrij in zijn
mobiliteit; en vrijheid
en levensgeluk zijn
twee erg dicht bij el
kaar liggende begrip
pen.
Hoe hoog de Neder
landse automobilist de
efficiency en de vrij
heid waardeert, die de
auto mogelijk maakt,
is wel overduidelijk
gebleken tijdens de
oliecrisis. De Neder
landse automobilist
was wél bereid zijn
autogebruik te beper
ken. Maar het door de
overheid zo gewenste
overstapje naar het
openbaar vervoer was
er niet bij.
De Nederlandse vesti
ging van British Leyland
heeft de auto in haar ver
koopprogramma opgeno
men. Prijs 9750 gulden
incl. BTW. De Nederlan
ders zijn blij met de Ita
liaanse Mini, omdat deze
precies aan de vraag
beantwoordt van enthou
siaste jonge rijders, die
nog steeds met spijt te
rugdenken aan de „Coo-
pertjes" van weleer.
Recreatiewagen. Gezins
auto. Sportwagen. Slaap
wagen. Verhuiswagen. En
dat alles ineen. Dat kan
alleen met de Austin Ma
xi.
de Maxi 'van uitzonderlijk hoog
niveau, zowel door het zo ver
uit elkaar plaatsen van de wie
len, alswel dankzij de bijzonde
re British Leyland vering en
wielophanging.
Het resultaat is dat de Maxi
als een blok op de weg ligt, let
terlijk geen weet heeft van zij
wind en slechte wegdekken, de
bocht niet uit te branden is en
op de grote weg nog eens onge
kend rustig is ook.
En dat alles voor 11.395
gulden incl. BTW. Om de
woorden van de importeur
zelf aan te halen: „Toch
maar mooi van British Ley
land."
De Italiaanse Cooper heeft
een 65 DIN-pk's 1275 cc. motor.
Accelleratie 0-80 km/u. 9,0 sec.
Dat is de tijd van een forse
sportwagen. Om het geweld in
bedwang te kunnen houden
heeft de auto rembekrachtiging.
Vanwege de veiligheid natuur
lijk een gescheiden remsysteem.
Van onze correspondent
MILAAN - Dc Italiaan
se autofabriek Innocenti,
sinds 1972 een volledige
dochteronderneming van
British Leyland, heeft een
heel bijzondere versie van
de Mini gelanceerd: met
een extra zware en sterke
motor, met extra veel uit
rusting, met' een zeer
luxueus interieur. De auto
heet „Mini 1300 Cooper".
Mini 1300 Cooper, van Inno
centi, vol elegant Italiaans tem
perament.
Dc motor wordt gevoed door
dubbele carburateurs; een olie-
koeler voorkomt dat de motor te
warm zou worden.
Het interieur is erg luxueus,
met fijne kuipstoelen. Het zeer
uitgebreide instrumentarium is
een lust voor het auto's minnen
de oog. En aan de uitrusting
van de auto mankeert niets, he
lemaal niets.
Eén op de drie vrouwen van
boven de achttien heeft een rij
bewijs. Bij elkaar zijn dat er bij
na 1,3 miljoen.
De dames bezitten samen 11%
van het Nederlandse wagenpark,
oftewel plm. 330.000 auto's. Dat
komt erop neer dat 7% ven de
Nederlandse vrouwen van boven
de achttien een eigen auto heeft.
„Vrouw en auto" en „tweede
auto in het gezin" houdt natuur
lijk nauw verband met elkaar.
Het verschijnsel van de tweede
auto in het gezin begint zo onge
veer bij een gezinsinkomen van
20.000 gulden per jaar. Daaron
der komt het niet voor.
Bij de grens van 27.000 gulden
bruto jaarinkomen heeft 85% van
de gezinnen één of meer auto's.
Eén op de zes gezinnen boven
die inkomensgrens heeft de be
schikking over een tweede auto.
s-. '-ÓW;