Nieuwe Véqé-suoermarkt geopend Workshop muziek en theater in Vlissingen IS DIT UW KIND? 7 DE FAAM Perfectionist Boodschap Fijn in Zeeland Dienstencentrum wil een rolstoel Vogelprimeur OP 27, 28, 29 EM 30 DECEMBER A.S. DONDERDAG 21 DECEMBER 1972 Graficus voelt zich thuis in „Belangrijk is het dat kunst on der grote groepen van de be volking circuleert", zegt Mau- rits Portier, grafisch kunste naar uit Middelburg. „Het moet niet zo zijn dat kunst enkel voorbehouden blijft aan men sen met een dikke, welgevulde portemonnee. Kunst is voor ie dereen!" Sinds kort woont Mau- rits met vrouw Marlies en hun kinderen Maurits, Jeroen, Hugo en Felice in een groot huis aan de Blindenhoek, na een jaar of zeven in Nieuwland te hebben gewoond. Ze hebben nu einde lijk de ruimte die ze nodig heb ben en Maurits kan er nu in plaats van in de kamer te moe ten werken een atelier op na houden, beneden in de kelder. Het is zeer waarschijnlijk c1 t er veel Middelburgers Maurits Portier al ken nen, onder andere van de kunstmarkt. In de afgelopen paar jaar oogstte hij daar veel succes met zijn prachtige, uiterst nauwkeurige pentekeningen, die meestal betrekking hebben op de natuur: takken, dierfiguren etc. Mau rits volgde van zijn 18e jaar af een opleiding aan academie St-Joost in Breda. Hij hield het er vier jaar vol, maar toen had hij er goed genoeg van. „Het gaat er daar veel te schools toe," vertelt Maurits. „Je zit maar te werken precies volgens de aanwijzin gen van je leraar. Ruimte om te experimenteren is er niet overgelaten. Nee, dat was niets voor mij." In Breda leerde hij Marlies kennen. Marlies houdt zich bij tijd en wijle bezig met het maken van wandkleden als ze het niet te druk heeft met haar cactusverzameling tenminste. Ze trouwden en bleven in Breda wonen. In die tijd ging het allemaal nog niet zo geweldig. Maurits en Marlies moes ten sober leven en toen Maurits en Jeroen geboren waren werd het er niet gemakke.ijker op. Maurits be sloot toen in arren moede de beide kinderen waren vaak ziek en moesten op doktersadvies naar zee om bij de koninklijke maatschappij 'De Schelde' te gaan werken, temeer om dat je dan ook een huis kreeg. Na een inwerkperiode van twee maanden werd Maurits in vaste dienst genomen en kreeg hij een huis in Nieuwland. De vaste dienst werd letterlijk en figuurlijk 'vast,' want Maurits kwam niet meer aan zijn grote liefde, het tekenen toe. „Het was op den duur een grote ellende," vertelt hij. „Gedu rende een jaar of zes heb ik gewoon op non-actief gestaan. Ik voelde dat ik moest tekenen, maar het kwam er gewoon niet van." Ook Marlies weet zich die tijd nog maar al te goed te herinneren. „Doordat Maurits niet kon werken kreeg je allerlei vervelende spanningen, je kreeg ruzies, iedereen werd humeurig, vreselijk." Maurits kapte zijn werk op de Schelde toen acuut af. „Ik kon niet anders," zegt Maurits. „Per s.ot van rekening wist ik van mezelf dat ik aardig kon tekenen, ik praatte de toestand met Marlies door en ben toen met het werk gestopt. Nou, je weet wel wat er dan gebeurt. Je zakt mc* je inko men ver beneden peil. In die tijd hebben we zo sober mogelijk geleefd en het blijkt dat er dan erg veel kan, maar een pretje is het niet. Nu schijnen dan de problemen voor een groot deel de wereld uit te zijn. Een ruim huis waar voorlopig nog heel wat aan gedaan moet worden en Maurits' werk staat volop in de belangstelling. Momenteel hangt een grote collectie van Maurits' werk in ga.erie 'Het Galgje' in Hendrik Ido Ambacht. Hij exposeerde ook Galerie Van Geyt in Hulst en in Uylenspiegel in Sas van Gent. Een juiste benaming voor het werk van Maurits Portier is eigenlijk heel moeilijk te vinden. Hij is een echte perfectionist en op zijn eigen gra fisch terrein zeker een bekwaam specialist. Zijn werkstukken zijn juist door hum enorme precisie en fijnheid enorm boeiend. Maurits bouwt zijn pentekeningen lijn voor lijn op, vol gens een van te voren opgezet plan. Zijn liefde voor de natuur uit zich in exacte, haast fotografische weergave van houtstructuren, insecten, dieren. Onder zijn pen- of soms de etsnaald zie je de vorm van het onderwerp ondergeschikt worden aan de struc tuur die Maurits aanbrengt, vaak is die structuur tastbaar. Hij laat een juist verkochte pentekening zien, uitgevoerd in een bruine tint. „Dit is een heel klein takje dat we op straat vonden," vertelt Maurits- „Ik heb het een aantal malen vergroot weergege ven." Voor een Leek is het schier onmogelijk te begrijpen welk een enorme concentratie Maurits Portier moet hebben opgebracht om een der gelijk kunstwerk op papier te zetten. Duizenden lijntjes en stippeltjes, dun ne en dikke, liggen vlak naast elkaar. De lijnen zijn in het papier ingekerfd en inderdaad voelbaar: het is gewoon een tak. Iedere nuance, iedere ronding komt perfect over. Het is onzinnig om je af te vragen hoeveel uur Mau rits eraan gewerkt moet hebben, maar als we het toch vragen, schat hij dat hij er een week of drie aan bezig is geweest. Maurits werkt meest- acht tot negen uur per dag, dus ga maar na! Vaak heeft Maurits meer dan één tekening tegelijk onder handen: „Je moet je zo enorm op het werk con centreren, als je steeds aan hetzelfde onderwerp bezig blijft, kun je op een gegeven moment niet meer. Daarom moet je afwisselen. Als ik bezig ben aan een tekening en ik zet een lijn op papier, krijg ik soms opeens een idee voor een andere tekening. Nou die zet ik dan a.vast op. Behalve pentekenin- gn maak ik ook etsen. Ik kan me levendig voorstellen dat er genoeg mensen zijn die graag iets moois èn echts aan de muur willen hebben. Veel van die mensen kunnen toch geen groot bedrag uittrekken voor iets dergelijks. Als ze nou een ets kopen een afdruk zijn ze veel goedkoper uit. Deze etsen zijn toch weer niet algemeen, want er is maar een beperkte oplage van gedrukt." of niet vergelijkbaar is. Zijn stijl nam pas vaste vorm aan na de periode bij de KMS. Het werk werd bewuster en rijper. Die bewuste periode leverde trouwens zij het wat laat toch nog meer voordeel: Maurits kreeg de opdracht een wandplastiek te maken voor het nieuwe dorpshuis in Nieuw land. Zijn kennis van metaalbewerken komt nu uitstekend van pas. Het is de eerste keer dat hij een wandplastiek gaat maken. Op de vraag hoe Maurits het vindt om hier in Zeeland te wonen en te werken, is het antwoord duidelijk: „Erg fijn." 'Maurits' zo vult Marlies aan „houdt erg van rust en dat kun je hier toch nog wel vinden." Wat Mau rits echter met lede ogen aanziet zijn ontwikkelingen op het industriële vlak en niet te vergeten de kerncentrale bij Borsse.e. „Deze tijd is griezelig," zegt Maurits, „de dingen gebeuren eigenlijk zomaar, het 'gaat zo vaak buiten de mensen om. Neem nou die kerncentrale, ze laten hem eerst bou wen, pas als hij gaat draaien komen de protestgolven los. Dat geldt natuur lijk niet voor de weinigen die zich wèl al vanaf het eerste begin tegen de kerncentrale hebben verzet, maar ik heb toch de indruk dat het grootste gros van de mensen alles maar over zich heen laat komen....!" Ook het Zeeuwse publiek ligt Maurits wel. „Ze waarderen m'n werk en dat is fijn In het-gezin Portier is nog iemand die duidelijk het werk van Maurits waar deert: Maurits. „Ik vind het fijn de zoon van een graficus te zijn!" roept hij uit. Ook Hugo is na schooltijd vaak in het atelier te vinden waar hij zijn vader voortdurend op de vingers kijkt. „Een poesje ge.eden etste hij een pracht van een tractor," zegt Maurits. „Ik geloof dat hij het wel een beetje in de vingers heeft. Hugo is eigenlijk met van alles en nog wat bezig, zelfs met breien en borduren. En voor een jongen van zes doet hij het lang niet onverdienstelijk....!" Wat Maurits maar moeilijk kan be grijpen is dat er in Middelburg niet meer samenwerking tussen de kunste naars die er wonen te vinden is. „Samen zou je veel sterker staan en kim je veel meer bereiken. Het valt me op dat er maar wat langs elkaar heen wordt gepraat. Erg jammer." Wie nader kennis wil maken met het werk van Maurits Portier: in februari '73 exposeert hij bij Galerie Papaver. Kinderdijk, Middelburg. Eén bezoek zal vast niet genoeg blijken te zijn om het werk goed op te nemen, en wie eenmaal onder de bekoring van het werk is geraakt zal verstomd staan van de ziens- en werkwijze van Maurits Portier, een fotograaf met pen en papier.... Op 27, 28, 29 en 30 december aan staande organiseert Jeugd en Muziek Zeeland voor het eerst een grote workshop voor muziek en theater in Vlissingen- Vier dagen lang zal ieder een die maar geïnteresseerd is in muziek of theater, zijn hart kunnen ophalen in de Vlissingse jeugdherberg of in 'het vestzaktheater Edenburg. De workshops staan open voor 16-jarigen en ouderen. Het is niet noodzakelijk dat men een instrument bespeelt of dat men actief met toneel bezig is. Er zal ruimschoots gelegenheid worden geboden voor kennismaking en discus sies met alle betrokkenen. WORKSHOP ORKEST KAMERMU ZIEK Zij die een instrument bespelen, kun nen meedoen in de workshop orkest en/of te vormen kamermuziekgroepen onder leiding van Peter Jense- Voor deze groepen kunnen ook 12-jarigen en ouderen inschrijven. Peter Jense, dirigent onder andere van het Zeeuws Jeugd Orkest, zal zowel aan de heden daagse muziek als ar: de meer tradi tionele partituren ruime aandacht schenken. Aan de laatste vooral in verband van de kamermuziek. WORKSIIO.P THEATER Rob Kruyff komt van de academie voor Woord en Gebaar in Utrecht en bij hem kunnen de toneelliefhebbers terecht. In het vestzaktheater Eden- burg is voor deze workshop een fijne, unieke ruimte ingericht met moderne materialen. Rob Kruyff is voor Zee land vooralsnog een onbekende, maar wie hem ontmoet heeft, weet dat dit een heel bijzondere workshop zal worden. Rob is voor 100 procent creatief en zal zeker niet nalaten deze creativiteit aan zijn workshopleden over te dragen. Beslist een workshop om lang over na te praten. WORKSHOP IMPROVISATIE. Wie kent niet de drummer Han Ben- nink? Het is welhaast overbodig deze vraag te stellen, want Han Bennink is momenteel misschien wel de meest gevraagde en bekendste drummer van Europa voor de hedendaagse jazzwe- reld. Er zijn er echter nog maar weinig of geen die hem als workshop leider kennen. Han Bennink deinst er echter niet voor terug! De laatste jaren begint zich bij com ponisten van nieuwe muziek de ten dens af te tekenen de uitvoerenden een grotere invloed op het muzikale resultaat te laten uitoefenen, zoals bijvoorbeeld Stages van Daan Manne ke. Vrijheid van instrument, vrijheid in noten is een duidelijke "ens in de hedendaagse muziek. Een en ander zal in de workshop aan bod komen. Van Han Bennink is bekend dat hij de laatste tijd zijn instrumentarium steeds maar weer uitbreidt, dat naast slagwerk bestaat uit blaas- en snaarin strumenten bij voorkeur uit vreem de culturen zoals de Afrikaanse hoom en de tabla's uit India. Om de instrumenten te kunnen opstellen is een behoorlijk groot podium nodig en bij het bespelen ervan dus op weg langs de instrumenten gebruikt Han. Bennink ook de vloer nog als instrument- WORKSHOP ELEK'rit O-INSTRU MENTALE MUZIEK Onder elektronische muziek verstaan de meeste mensen banden-n.urlek. Mi chael Waisvisz concentreert zich daar- Het bestuur van de Stichting dienstverlening aan bejaarden zou ten behoeve van het dienstencen trum 'Het Schuttershof' graag de beschikking willen hebben over een eenvoudige rolstoel. Als het enigszins mogelijk is een opvouw bare in verband met plaatsge brek, doch dat is geen besliste noodzaak. De vraag van het be stuur aan u, lezer van dit blad. luidt: „Heeft u mogelijk een der gelijke stoel overcompleet?" Aan biedingen worden gaarne inge wacht bij de leider van het dien stencentrum 'Het Schuttershof', Schuttershof straat la, te Middel burg. Tel. 01180-7537. entegen op levende uitvoering van elektronische muziek. Met zijn 'elek trische poot' (een kleine Putney) door hemzelf ontworpen, contact-micro foons en diverse elektro environ ments, kunnen instrumentalisten en niet-instrumentalisten met hem de meest vreemdsoortige en boeiendste elektronische klanken en effecten te weegbrengen. Michael Waisvisz is be kend geworden, door zijn solo-recitals en het meewerken aan de concerten van de Instant Composers Pool-groep van Willem Breuker. Hij heeft ook muziek gecomponeerd en uitgevoerd voor de theaterproduktie 'Oidipous Oi- dipous' van Harry Mulisch bij het Holland Festival 1972. Tijdens de workshop-dagen kunnen deelnemers gratis naar de volgende concerten: donderdagavond, 28 decem ber een programma van poezie en muziek door Johnny de Selfkicker, Misha Mengelberg, Michael Waisvisz en Han Bennink dat gebracht wordt in het jeugdkafee 'De Piek'. Zaterdag 30 december vindt in de schouwburg te Middelburg een festival van uit heemse muziek plaats dat om 16.00 uur begint. Abonnementen voor de vier works- hopdagen: zonder overnachting, incl. lunch en warme maaltijd 32,met overnachting 13,totaal (incl. con certen) 45, Reserveringen bij Jeugd en Muziek Zeeland, Nieuwe Haven 43, Middel burg, tel. 01180-2715. Elke twee uur stapt de Amerikaan se ornitholoog Heinz Meng 's nachts zijn bed uit, om zijn vier jonge slecht valken te voeren. Hij is, volgens Paris Match, de eerste man ter wereld die erin geslaagd is, slechtvalken in ge vangenschap te laten voortplanten en hun jongen in leven te houden. Daar toe moeten de jonge vogels wel dag en sacht om de twee uur gevoerd worden. De slechtvalk is op het ogenblik een van de zwaarst bedreigde vogelsoor ten, doordat het dier in de natuur zoveel DDT binnenkrijgt dat de scha len van de eieren te zwak zijn om de normale broedtijd te doorstaan. Om die reden is dr. Meng begonnen met zijn experiment van het binnenshuis fokken met slechtvalken. r: l Passender plaatje is er, zo vlak voor de kerstdagen, moeilijk te bedenken. De moeder van dit gelukkige meis- ke kan de originele foto plus een waardebon van vijf gulden gratis afhalen op het kantoor van de PZC, Markt 51, Middelburg. I Eerste steen Ontmoetings centrum Dauwendaele „De afstanden in Middelburg zijn zowel letterlijk als figuur lijk nog niet zo groot dat stad huis en koophuis té ver van de buitenwijken verwijderd zou den liggen", zei drs. M. Beine- ma, wethouder van de gemeen te Middelburg vorige week vrij dag tijdens een bijeenkomst in 'De Hoeksteen', nadat hij tevo ren de eerste steen had gelegd voor het nieuwe Ontmoetings centrum Dauwendaele. „Dat be tekent echter niet", zo vervolg de hij, „dat de buitenwijken geen speciale accommodatie zouden moeten hebben. Integen deel deze wijken moeten juist extra aandacht krijgen". Van daar ook dat hij blij was dat het ontmoetingscentrum er komt. In sommige werkstukken van Maurits zit een duidelijke boodschap, vaak met betrekking tot het milieupro bleem. Het gebeurt ook wel eens dat zo'n boodschap helemaal niet over komt. Op zekere dag kwam er bij de Portiers een echte Zeeuwse landman om een tekening te kopen. Hij zag er één bij een stapel dode vervuilde dieren die hem wel interessant leek om te kopen. Maar bij nadere bestdering zei hij plotseling: ,,'t Lie- kene wè dooie beeste! Dat ange ik nie op o!" en weg was hij. Typisch geval van gemist....! Daartegenover staat weer dat mensen die zich wat meer met de milieuzaken inlaten en er meer voor open staan, het juist wel begrijpen. Maurits werkt het liefst in zwart-wit; iedereen maakt kleur. Al leen bruintinten wil hij nog wel eens gebruiken. De stijl die Maurits volgt noemt hij zelf 'overheersend naar het neo-realisme.' Hoe het ook zij, het werk van Maurits Portier is overal uit te herkennen, hij volgt een zo geheel eigen stij. dat zijn werk amper „Ik hoop dat het ontmoetingscentrum Dauwendaele een wezenlijk centrum voor de wijk zal worden en als ik me niet vergis zijn de voortekenen wat dat aangaat lang niet slecht, gezien het enthousiasme van alle betrokke nen," aldus drs Beinema. Hij stelde voorts dat het succes voor het groot ste deel zal afhangen van de wijkbe woners, vaak uitwijkelingen van ande re plaatsen. Hij hoopte dat deze ech ter snel 'inwijkelingen' in het nieuwe ontmoetingscentrum zouden wor den. Bij de eerste steenlegging van het ontmoetingscentrum was een bont ge schakeerd gezelschap aanwezig, verte genwoordigers van de belangengroep Dauwendaele, collega-wethouder M. A. L. Hubregtse, de adjunct-directeur ge meentewerken ir. J. Snoey, opbouw werker de heer Strootman van de stichting Maatschappelijke Opbouw Middelburg en de secretaris van de SMOM, de heer M. Mondeel. De SMOM is overigens de opdrachtgever voor de bouw van het ontmoetings centrum: de heer Beinema is tevens voorzitter van de stichting. Namens de bestuursgroep Dauwendae le voerde voorzitter J. C. Heykoop (die op 27 oktober j.l. de eerste paal voor het ontmoetingscentrum de grond injoeg) het woord. „We hopen," aldus de heer Heykoop, „clat we met u even prettig zullen samenwerken als met uw voorganger, wethouder Van Bennekom." Mede namens het bestuur bracht hij drs. Beinema dank voor de eerste steenlegging en vermeldde te vens dat als het bouwschema zonder onbreking kan worden gevolgd, het ontmoetingscentmm over dertien we ken gereed zal zijn. „Het wordt voor ons als bestuur nu wel erg kort dag," zo vertelde hij, „en nu we tot een stringente werkverdeling zijn geko men, blijkt het planboek al een lijvig boekwerk te zijn geworden." Tenslotte sprak de heer Heykoop de hoop uit dat het ontmoetingscentrum in een flink stuk recreatievoorziening voor Dauwendaele zal voorzien. Uit handen van de heer G. Vleugels, directeur van de MACO het aanne mingsbedrijf dat het ontmoetingscen trum bouwt ontving wethouder Beinema een kist sigaren als metsel- loon. Voor mevrouw Beinema was het houten speciekuipje voorzien van een fraaie ruiker bloemen. Vorige week donderdag opende de heer C. W. Nieuwdorp zijn nieuwe VéGé-supermarkt, aan de Adriaan Obrystraat in Middelburg. De houten noodwinkel heeft het veld moeten rui men voor een hypermoderne super waar men een enorme sortering arti kelen aantreft. Alles staat groepsge wijze bij elkaar zo dat men niet lang hoeft te zoeken. De heer Nieuwdorp is bijzonder blij met de aantrekkelijke vlees- en vlees- warenhoek en de orginele uitvoering van de broodafdeling. Voor beide heeft men een soort stalletje ge maakt. Verder staan alle artikelen opgesteld in wand- en winkelrekken, alles behoorlijk ruim, zodat zelfs moe ders met kleine kinderen voldoende armslag hebben. De sortering artike len kon door de grotere ruimte die nu ter beschikking staat, nog aanmerke lijk worden verdiept. De heer Nieuw dorp en zijn personeel hebben nu ook een ruim magazijn bij de hand, waar heel wat voorraad in kan. Het orgine le dak, een getande kapvorm, is aan de binnenkant geheel met latten afge dekt, hetgeen een niet alledaags effect geeft. Natuurlijk is het volop licht in de zaak. Tijdens de bouw van de nieuwe VéGé-supermarkt ging de ver koop door in een noodvoorziening in de Bernard Smytegeltstraat, een soort heel grote woonwagen. Hoewel na tuurlijk een en ander maar proviso risch was, draaide het toch allemaal goed. Voor de openingsreceptie woensdagavond bestond bijzonder veel belangstelling, er werden talrijke bloemstukjes aangedragen, die een plaatsje in de winkel kregen. Ook op de openingsdag was het in de super een drukte van belang.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1972 | | pagina 7