Toch een half-hope brug voor Vlissingen ISTANBUL, NIEUWE PUBLIEKTREKKER IN HET EUROPESE TOERISME Nieuw kantoor Domhurgse VVV ;,Ifclb1 25 DE FAAM Officiële opening postkantoor Oost-Souburg SCHOONHEID IS EEN ZAAK VAN CHARME Magisch Rust DONDERDAG 23 NOVEMBER 1972 Wanneer de financiële proble men rond de bouw van een half hoge brug over het Kanaal door Walcheren, ten noorden van de PZEM centrale voor 1 maart '73 zijn opgelost, is het niet onmo gelijk dat de brug er in 1975 ligt. Dit vertelde burgemeester Th. J. Westerhout van Vlissin gen vorige week tijdens een persconferentie. De uitvoering van de plannen voor de bouw zou ruim 12 miljoen vergen. De brug komt ca. 5 meter bo ven het wateroppervlak te -lig gen en hoeft daarom maar voor een kleine 50 procent van de passerende schepen meer open te gaan. Het model van de brug zou hetzelfde moeten worden als de Schroebrug in Middelburg, een basculebrug zoals eerder geopperd zou te duur worden. De bediening van de brug bij de PZEM zou moeten geschieden vanuit het bedieningshuis bij de Keersluis brug, via een gesloten tv-circuit. In eerste instantie was men uitgegaan van de bouw van een hoge brug op dezelfde plaats. De kosten van dit project ruim 30 min bleken voor Vlissingen geen haalbare kaart. Een werkgroep met vertegenwoordi gers van rijks en provinciale water staat, de provinciale planologische dienst, advies- en ingenieursbureau Witteveen en Bos en dienst gemeente werken Vlissingen boog zich vervol gens over de problemen. De groep kwam met een ontwerp dat ca. 22 min zou gaan kosten. Nadat het ad vies- en ingenieursbureau samen met gemeentewerken wat besnoeiingen had aangebracht, kwam het project op ruim f 12 min. De brug gaat een belangrijke schakel vormen in de vrbindingsweg tussen het woongebied Vlissingen en het werkterrein in Vlis- singen-Oost via de toekomstige Rand weg die aansluiting geeft op de rijks weg bij de Souburgse watertoren. De bouw van een nieuwe brug is trou wens bittere noodzaak gezien het feit dat de Keersluisbrug en de Souburgse brug in 1973 maximaal belast zullen zijn. De Randweg zal via een ongelijkvloer se kruising over de Nieuwe Vlissingse- weg op de brug uitkomen en via een nieuwe spoorwegovergang, beveiligd met AHOB's met 45 seconden cyclus, aansluiten op rijksweg 58. De brug bij Souburg en de spoorwegovergang daar, zullen moeten vervallen. In een rapport dat bij het raadsvoorstel om voor de halfhoge brug te kiezen is gevoegd, staat onder meer dat er in het verleden al is gedacht aan de mogelijkheid bij Oost-Souburg een treinhalte te maken, eventueel gecom bineerd met eindstation Vlissingen, ze ker indien de veerhaven wordt 'ver plaatst' naar een nieuwe haven ten oosten van de buitenhaven. 'De opheffing van de brug bij Sou burg' aldus de heer Westerhout „zal voor de bewoners van West-Souburg een heroriëntatie inhouden. Dat zal echter niet veel problemen geven, want men stelt zich daar al meer en meer op Vlissingen in. Wanneer straks plan-Westerzicht gereed is, sluit West-Souburg gewoon bij Vlissingen aan." Gezien het regionale belang van de nieuwe brug wil Vlissingen zowel bij het rijk als bij de provincie om steun voor dit project vragen op financieel terrein. (Luchtfoto Slagboom en Peeters) O De officiële opening van het nieuwe postkantoor aan de Burgemeester Ste- merdinglaan 15 te Oost-Souburg zal op donderdag 23 november aanstaan de plaatsvinden. Drs. Th. J. Westerhout burgemeester van Vlissingen, zal om 11.00 uur de opening verrichten. Op deze dag wordt er van 15.00-17.30 en 19.00-21.00 uur aan iedereen gelegen heid geboden het kantoor te bezichti gen. Vanaf vrijdag 24 november is het nieuwe kantoor van maandag tot en met vrijdag van 8.30-12.30 uur en van 14.00-18.00 uur geopend. Voor het publiek is tevens een zelfbe dieningsruimte, die dag en nacht is geopend, in het kantoor aangebracht. In deze ruimte bevinden zich een postzegelautomaat, brievenbussen en postbussen. Guy, de bekende visagist van Max Factor hééft iets tegen 'de volmaakte vrouw', dat steriele poppengezicht dat de cosmetische Industrie in vroeger jaren de vrouw als ideaalbeeld placht voor te houden. Hij gelooft in per soonlijkheid, hij houdt van onregelma tigheden. „Schoonheid is een zaak van charme en charme is een zaak van zelfvertrouwen, van durf vooral". En zijn taak? De vrouw te wijzen op haar mogelijkheden zichzelf te accen tueren. Zijn filosofie past helemaal in het modebeeld van vandaag. Koning mode is dood de vrouw is de mode de baas geworden. Je ziet het vooral om je heen. Maxi naast mini: alles mag vaak tot wanhoop van de confec- tie-industrie. Toch is het juist die vrijheid die vele vrouwen in verwar ring brengt slaafs volgen is nu eenmaal veel makkelijker dan zelf bepalen wat je (persoonlijke) mode is. En dat geldt zéker voor cosmetica. Dat vele vrouwen moeite hebben met het kiezen van hun cosmetica en vaak niet of onvoldoende gebruik m» ken van de mogelijkheden van deze Mevrouw M. de Pagter viel vorige week woensdag de eer te beurt liet nieuwe kantoor van de Domburgse VVV en de Stichting Badplaatsbelan- gen Domburg officieel te mogen ope nen. Ze deed dit door de voordeur van het kantoor van slot te draaien. Het nieuwe gebouw, een ontwerp van architect Piet Klopmeyer uit Dom burg, staat aan de Badhuisweg. Na de officiële opening vclgde een bijeen komst in café-restaurant Wilhelmina. Als voorzitter van de Stichting Bad- plaatsbelangen, sprak burgemeester F. G. Sprenger de hoop uit dat de deu ren van het nieuwe kantoor vele jaren door vele gasten zouden mogen wor den geopend. Hij dankte vervolgens het gemeentebestuur voor hun mede werking en feliciteerde toen als burge meester de VVV en SBD. De heer W. Brand, voorzitter van de VVV Dom burg, die de eerste steen legde voor het nieuwe kantoor, liet nog eens even de bouw van het kantoor de revue, passeren. Hij vertelde dat de VVV'en SBD in eerste instantie wat huiverig waren om samen onder één dak te gaan zitten. Men was bang dat de zelfstandigheid in gevaar zou ko men. Toen kortgeleden de VVV infor- matrice wegens ziekte thuis moest blijven nam een van de personeelsle den van de SBD haar werk over, iets wat nu vrij eenvoudig kan gebeuren. De heer Brand richtte een woord van dank tot mevrouw De Pagter bij wie het VVV tot voor kort een onderko men had gevonden. Hij overhandigde haar een geschenk als aandenken. Ver der spraken o.a. de heren J. P. de Regt namens het provinciale VVV, en ANVV, M. Huygens namens de VVV Westkapelle, J. Dop namens de VVV Vlissingen, N. Schipper namens de VVV Oostkapelle, terwijl de heer C. Francke namens de Raiffeisenbank Domburg een foldermolen aanbood. Ook de andere heren brachten ge schenken mee. Niet alleen de VVV Domburg en de SBD zijn blij met het nieuwe kantoor, ook de tennisclub Domburg is danig in zijn sas. Deze club heeft in het souterrain van het kantoor namelijk zijn kleed- en wasaccommodaties. De heer P. Vreeke van de tennisclub: „We kunnen onze gasten nu tenminste op een waardige manier ontvangen"! produkten wijt hij vooral aan gebrek aan durf. Hij spreekt hier vanuit zijn grote ervaring, opgedaan tijdens vele demonstraties. De stapels brieven die hij wekelijks ontvangt vragen om adviezen, vaak gevolgd door enthousi aste dankbetuigingen. Guy zegt: natuurlijk geef ik in de eerste plaats praktische adviezen: hoe ogen moeten worden opgemaakt, wel ke kleuren combineren, welke produk ten mijn firma allemaal heeft en wat daarmee de mogelijkheden zijn. Maar véél belangrijker is: dat ik de vrouw help haar aarzeling te overwinnen: te doen! Want heus, heeft een vrouw 'e produkten eenmaal op haar toilettafel staan dan leert ze er vanzelf mee om te gaan en op welke wijze ze haar charme het bes kan accentueren. De Nederlandse vrouw is gelukkig het stadium water en zeep reeds te boven als het om huidverzorging gaat. Toch constateert Guy wat spijtig dat te weinig nóg gebruik wordt gemaakt van de moderne mogelijkheden om de huid jong en fris te houden. Zeker bij het klimmen der jaren als elke huid te kampen krijgt met vochtgebrek zou iedere vrouw toch zeker een dag en nachtcrème moeten gebruiken. Guy zou zoals hij dat noemt „elke vrouw wel op zijn stoel willen I hebben om te bewijzen wat een ge weldige mogelijkheden 'zijn' produk ten te bieden hebben. Vandaar dat alle brieven met verzoeken om advie zen door hem altijd zo conciëntieus en uitvoerig behandeld worden. Wat is zijn advies aan de miljoenen Neder landse vrouwen die hij nooit in de stoel krijgt en ook niet schriftelijk bereiken zal? „Loop regeimatig langs de Max Fac tor-stand in warenhuis, bij drogist of de parfumerie. Echt niet dat u elke keer iets bij hoeft te kopen maar altijd is er wel iets nieuws dat u op een idee brengt. Durf óók eens iets te proberen zonder daarbij per sé te wachten tot uw 'oude voorraad' cos metica op is. Zo duur is al dat nieuws nu ook weer niet en dat puur Hol landse restjes opmaken, mag toch nooit ten koste gaan van de jeugd? p-J. ISTANBUL Het silhouet van Istanbul is ook al niet meer helemaal wat het is geweest. Weliswaar tronen de talrijke moskeeën als kolossale puddin gen tussen hun ranke minaret ten nog steeds schijnbaar onaan tastbaar boven de huizenstapels, maar de eerste serieuze con current van deze imposante blikvangers probeert er strak en zakelijk bovenuit te klimmen. Vlak bij het stadion verheft zich het skelet van een wolkenkrab ber, die weldra als Sheraton- hotel een handje mee zal helpen om Turkije's nog bescheiden beddenbezit te verdubbelen voordat 1973 is verstreken. Vorig jaar werden ruim 900.000 va kantiegangers Europees of Aziatisch Turkije binnen gestempeld. Géén in drukwekkend aantal voor een land, dat zo anders is; de zon op zoveel kusten ziet schijnen en het alleenver toningsrecht heeft van zo'n levend verleden, oosters gekruid opgediend op een onvergelijkelijk plateau van stads- en natuurschoon. Maar wanneer je, alle Turkse hotelbedden bij elkaar gezet, dertigduizend vreemdelingen te slapen kunt leggen (waarvan een der de in Istanbul), is de aanloop voor de sprong naar het massatoerisme nog niet zo slecht. Op het ogenblik vor men de Duitsers in '71 alleen in Istanbul bijna honderdduizend het grootste contingent. Maar zij worden wel (vaak ook letterlijk) op de voet gevolgd door de Amerikanen. Alleen al in Istanbul zijn vier luxe hotels in aanbouw. Holiday Inns en andere vakantie-oorden aan de boor den van de Zee van Marmora en de Egeische en Middellandse Zee moeten het. streefgetal van 60.000 bedden per eind 1973 binnen het bereik brengen. Je hoeft in dit land van Allah geen tweede profeet te zijn om er van overtuigd te raken, dat bij een nor maal voortgaande ontwikkeling van het massa-toerisme Turkije binnen weinige jaren een prominente plaats zal innemen in het kleurig drukwerk van de reisorganisaties. Twee van die „operators", Necker- mann en Arke, hebben er in samen werking met het Roemeens nationaal verkeersbureau al een bescheiden be gin mee gemaakt. Voorlopig tot eind december, maar wie weet ook in het volgend voorseizoen wordt wekelijks een gecombineerde vliegreis naar Boe karest en Istanbul ondernomen, waar bij de Turkse metropool, met alle waardering die men ook voor Roeme nië weet op te brengen, toch wel de grote lokker blijkt te zijn. Deze kilometers ver over de zomen van twee werelddelen uitgestrooide overbevolkte miljoenenstad, die steeds dieper in het boerenkoolachtige heu velland van Europees Turkije door dringt, steeds hoger tegen het begin nend gebergte van Anatolië op klau tert, schijnt ook op de nuchterste noordelingen een magische aantrek kingskracht uit te oefenen. Kortom: een fascinerende stad, die zichzelf overbiedt om de vreemdeling aan zijn trekken te laten komen. Wie, om maar een voorbeeld te geven, na het verlaten van sultan Ahmeds „blauwe moskee" zijn schoenen aantrekt in de zekerheid nu wel het mooiste monu ment van de Islam te hebben bekeken trouwens ook het enige ter wereld met zes minaretten moet al gauw erkennen, dat de moskee van Soliman nog ontzagwekkender is. En wie meent, zowel het nieuwe als het oude stadscentrum aardig goed te hebben verkend, ontdekt opeens, dat er ook nog een alleroudste deel bestaat, waar hoogbejaarde houten huizen hun best doen achter kruimelige vestingmuren overeind te blijven. In Istanbul telt de overtreffende trap heel wat tre den. Het geldt ook voor menig straatje, dat te steil is voor een gewoon plavei sel. Men mag er best wat hijgen voor over hebben, want nergens is de sfeer van de stad zo goed te proeven als in die oude buurtjes met hun handel en wandel, de eerste bij voorkeur op de stoep of in steegjes, gangetjes en portieken. De schoenmaker zit voor zijn deur een laars te lappen, in de kale koffiehuizen kijkt de Coca Cola- girl wervend neer op oude mannetjes, die met petieterige dobbelstenen en houten schijven een onduidelijk spel spelen en de specerijenwinkeltjes pui len uit van de bakken en zakken vol ondefinieerbare zaken, waarvan de geuren nog onwaarschijnlijker zijn dan de kleuren. De vreemdeling, die Istanbul met andere ogen wil bekijken dan die van de sight-seeing-gids, zou ook eens het Adliye binnen moeten lopen. New- Yorks Grand Central-station kan op het spitsuur niet drukker zijn dan dit immense gerechtsgebouw met zijn ve le verdiepingen. Een termietenheuvel, de wanden bol van de dossiers, waar op elk uur van de werkdag het ge murmel van honderden stemmen over de eindeloze corridors klotst en sa menvloeit met het gestamp van de stempels achter reeksen loketten. Ver dachten, advocaten, getuigen en bezoe kers plegen er in de waterplaatsen broederlijk zij aan zij nog even een plasje en in kamertjes met open deu ren zijn rechters in hun eentje doen- d", aan de lopende band vonnissen te vellen. Onpartijdig en rechtvaardig, hoop je dan maar. Een nog veel boeiender glimp van het andere Turkije is op te vangen op de late avonden, dat er weer een Jumbo uit Duitsland is geland om 360 gastarbeiders uit te braken en een zelfde aantal in te slikken. De aan komsthal van Istanbuls nog dorpse luchthaventje verandert dan ogenblik kelijk in het voorgeborchte van de hel, waar tijdens het massaal geboks om de bagage employe's, reizigers, vrouwen, kinderen en krijsende zuige lingen met vereende krachten voor een ongelooflijk pandemonium zorgen. De walm slaat er letterlijk van af. Intussen kronkelt onder regie van een onzichtbare Cecil B. de Mille een slang van sombere mannen over het duister platform in de richting van de wachtende luchtreus voor een scène uit een slavenepos. Galata-brug Een anderhalve kilometer lange brug. die een Duitse onderneming voor 75 miljoen gulden boven de Bosporus ophangt, zal op 23 ok tober van het volgend jaar het Europese brokje Turkije aan het uitgesterkte Aziatische deel vast haken. Het is dan precies een rialve eeuw geleden, dat Kemal Atatuerk, nog steeds als de vader des vaderlands vereerd, de Turk se republiek stichtte en het land door een reeks revolutionaire maatregelen wortel liet schieten in de twintigste eeuw. Maar toch heeft Istanbul, misschien nog wel méér dan regeringsstad Ankara, zijn oosterse ziel behouden. Om dat heden en verleden elkaar er bovendien bij elke straathoek te genkomen, is Europa's uiterste punt een fascinerend vakantie- doel. Op de ontwikkeling van dat toerisme gaat Turkije zich nu serieus toeleggen. Ook aan de lange, lange kusten zijn legio mo gelijkheden. Het is wel zeker, dat dankzij deze ontwikkelingen ve len, die de bekende vakantielan den langzamerhand wel voor ge zien houden, binnenkort hun hori zon opnieuw verschoven we ten. De contrasten zijn de charme van Istanbul, waar de firma Philips met haar nieuwste versterkers de monoto ne opwekking tot gebed van de mina retten over de daken uitdraagt en mama nog bijna gesluierd met doch- Het Topkapi-paleis is nu Turkije's be roemdste museum. ter in minirokje ter markte gaat. Zo is een vaartochtje over de Zee van Marmora naar het grootste en lieflijk ste van de Prinseneilanden voldoende om het verstikkend verkeer even te vergeten in paradijselijke rust en lan delijkheid, met krakende koetsjes en intens vervuilde ezels als enigever voermiddelen. Je passeert dan boven dien de eilandjes, waar in 1907 alle honden van de stad aan verwildering prijs werden gegeven ter compen satie struikelt men nu in Istanbul over de katten en waar in 1961 premier Menderes werd opge knoopt. Als Turkije zich sindsdien politie staat-allures heeft aangemeten, is dat kennelijk nog niet doorgedrongen tot de verkeersagenten. Lankmoedig zien zij aan hoe van alle kanten opdringen de auto's, bussen, busjes en vrachtwa gens op kruispunten verstoppingen veroorzaken, die onontwarbaar lijken en het soms een half uur lang ook zijn. Waar de files nog moeten begin nen kan men elkaar straffeloos nu eens links dan weer rechts de pas afsnijden, overstekende voetgangers rennen voor hun leven en het in- en uitladen van passagiers gebeurt ge woonlijk midden op rotondes. De taxi's, waaruit het stadsverkeer voor namelijk bestaat, zijn aan alle kanten opgelapte en opnieuw gedeukte limou sines uit de vroegé vijftiger jaren, waarvan je soms als passagier heel de weg het portier moet vasthouden omdat het niet meer sluiten wil. Al die Dodges, Chryslers en Chevrolets hebben gemeen, dat de taximeter de strijd heeft opgegeven, zodat alvorens de rit begint eerst vijf minuten moet worden onderhandeld om het ge vraagd tarief althans gehalveerd te krijgen. Wie zich er daarna mee kan verzoenen, dat onderweg nog wat ex tra klantjes worden opgepikt of een ommetje wordt gemaakt om ergens een mand met uien af te leveren, wie verder zijn zenuwen in toom houdt bij de rijpraktijken en zijn geduld de baas blijft tijdens de opstoppingen, bereikt zijn bestemming als een gelou terd mens.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1972 | | pagina 25