Efuicilileil/meubelcn kon/tcint voordeliger meubicen - meubicen - meubicen - meubicen Weer een Zeeuwse reisgids ZEEUWS ZANGCONCOURS ZATERDAG IN MIDDELBURG Toertocht door Midden-Zeeland Herinneringen aan oud-Middelburg Nieuw kantoor van Sommeren 13 LANGE ZELKE - HOEK SPUISTRAAT VLISSINGEN. TEL. 01184-6390 GEMETEN IN DE SPREEUWENPOT Spreeuwenpot Geen moeilijkheden Documentatie- centrum Macramé-werk kieinmeubelen kijken op onze kleinmeubel-afdeling snel leverbaar of reserveer voor later koop nu-betaal later systeem ra q t\uup nu - Dciddi idler sysieem H H ra Oude pottenbakkersvak in oude Veere herleefd Het is alweer ruim vijf jaar geleden dat een vreemde vogel neerstreek in het Zeeuwse stadje Veere. Eigenlijk was liet niet eens in Veere zelf, maar in een klein gehucht tussen Veere en Middelburg, in Zanddijk. Pottenbakkr Johan Kosten, afkomstig uit Eindhoven, begon hier een eigen ateliertje, genaamd 'De Spreeuwenpot'. Geruime tijd woonde hij op het adres Veerseweg 40 en naast het beoefenen van het oude pottenbakkersvak zag hij ook nog kans om in zijn onderhoud te voorzien door het in commissie verkopen van antiek en liet geven van een cursus pottendraaien. In 1968 trouwde hij met Rita van den Hoek uit Kleverskerkc en ging in het stadje Veere wonen, in een pand aan de Oomstraat, dat hij huurde van de heer Kodde. Hier zag hij kans om een com plete, heuse pottenbakkerij op te zetten met, vlak daaraan grenzend, een leuk intiem winkeltje. Beide vielen bij de toeristen bijzonder goed in de smaak en ook legden Johan en Rita prettige contacten met de bevolking van Veere, hoe wel er zo nu en dan ook wel eens wat strubbelingen optraden, die mede hun oorzaak vonden in de kritische houding van Johan Kosten ten opzichte van alles wat ook maar even naar 'onecht' zweemt. Kosten jr. belandde na een onvoltooi de mulo-opleiding in de keramische industrie. Zijn eerste stappen op het gebied van het pottenbakken zette hij bij Jan van Erp in Waalre, die er een klein fabriekje voor keramische arti kelen op na hield. Lang heeft dit echter niet geduurd: na amper negen maanden stond Johan weer op de kei en, samen met de vijftien andere werknemers die in het fabriekje had den gewerkt. Toen kwam hij bij 'De Blauwe Dolfijn' terecht, een potterij van mevrouw Bloementhal-Bouten, eveneens in Waalre. Hier kreeg Johan zijn praktische scholing die hem later van veel nut zou blijken te zijn. Hij leerde er het moeilijke 'oven inzetten', handdraaien, etc., kortom alles wat maar met het vervaardigen van hand werk te maken had. Hij bleef onge veer drie jaar bij T)e Blauwe Dolfijn' werken, daarna kwam hij naar Zee land. Johan Kosten is zoals hij zelf direct vertelt stapel gek op Veere. „Ik kan me haast geen enkel stadje indenken dat net zo klein is als Veere en toch zo internationaal georiën teerd", aldus Johan Kosten. „Toch heb ik al wel het één en ander van Europa gezien, o.a. Rome, Florence en Parijs. Maar ik heb het in Veere gevonden...!" Zo kwam Veere dus aan een spreeuwenpot. Wat is een spreeuwenpot eigenlijk? De naam van Johan's pottenbakkerij heeft een legendarische achtergrond. In de vijftiende en zestiende eeuw waren de spreeuwenpotten bekend als 'spreeuwennesten'. Ze werden opge hangen aan een spijker in de buiten muur, men stak een twijgje door het oortje in het tuitje van de pot. De spreeuwen kwamen op deze potten af en maakten er hun nest in. Als de eitjes op het punt van uitkomen ston den, dekte men de opening van de pot af. De jonge vogeltjes kwamen dan droevig genoeg meestal in de pan terecht; ze werden als een delicatesse beschouwd. Later werden de spreeu wenpotten vervangen door onderste boven opgehangen bloempotten. De vervaardiging van de spreeuwenpotten was een moeizame en tijdrovende bezigheid. Wordt er hier gewerkt?" Met deze vraag komt een Belgische jongedame de pottenbakkerij binnen. Hoewel Jo han Rita is niet aanwezig nog geen antwoord heeft gegeven, drom men achter het meisje al een hele groep andere meisjes 'De Spreeuwen pot' binnen. Ze bekijken in snel tem po de draaischijven en wat andere werktuigen in de pottenbakkerij en belanden uiteindelijk in de boetiek. Ze pakken allerlei dingen op, raken pot ten, vazen en schalen aan, betasten lampjes enz. enz. Johan Kosten ziet alles met een rustig glimlachje aan en beantwoordt een paar vragen. „Kijk", zegt hij „een groot aantal van mijn collega's vindt een dergelijk bezoek van zo'n hele groep beslist geen pret je. Als je er toevallig getuige van bent krijg je in de regel iets te horen van: „O jé, de Filistijnen over ons' of iets van dergelijke strekking. Ik heb on dervonden dat zolang je niet in pa niek raakt bij het zien hoe zo'n groep tekeer gaat, dat het dan meestal won derlijk goed gaat. Er breekt hier zel den wat. Die kans loop je wel als je rond gaat lopen en overal waarschu wingen gaat uitdelen. Per slot van rekening is het nu ook weer niet zo'n ramp als er eens een kleinigheid sneu velt... nou ja, het moeten geen grote stukken worden die ze breken natuur lijk, dat zou inderdaad te gek worden. Maar ja zoals ik al. zei: we hebben daar hier geen moeilijkheden mee". tendraaien krijgen. „Onze leerlingen moeten zoveel mogelijk vrij zijn", zegt Kosten. „Ze moeten zich hier gewoon thuis gaan voelen en niet wanneer ze iets van gereedschap of materiaal nodig hebben, steeds naar mij of Rita komen. Ze kunnen het veel beter even zelf halen". Johan heeft gedurende geruime tijd ook nog les gegeven in 'Huize den Berg', een tehuis voor geestelijk gehandicapte kinderen in Goes. „Je staat ervan te kijken als je ziet wat daar nog ge presteerd wordt", vertelt hij. „Ik heb er een heel studierapport van opge steld, dat een plaatsje in ons docu mentatiecentrum heeft gekregen. Veel van de kinderen waar ik mee heb gewerkt, heb ik nauwlettend bestu deerd en hun gedrag op schrift ge steld, echt van minuut tot minuut. Een moeilijk karwei, maar wel heel mooi". Hij vindt het erg jammer dat daar nu niets meer aan gedaan wordt. Pottenbakken is een bijzondere bezig heid volgens Johan: „Je leert er te leurstellingen bij verwerken. Als je en dat geldt zeker als je pas begint veel moeite hebt gehad met één of ander werkstuk, ben je hartstikke blij dat het eindelijk in de oven kan om gebakken te worden. Je zit dan een aantal dagen in spanning en vol ver wachting kijk je uit naar de dag dat de oven open kan. Dan kan het best gebeuren dat je werkstuk finaal in gruis in de oven ligt...! Je moet dan toch wel even iets wegslikken. Maar hoe vaker je zoiets hebt, des te snel ler leer je dat gevoel van spijt en ergernis te onderdrukken, een vorm dus van zelfbeheersing". Volgens Kos ten wordt er ook in het moderne onderwijs aan dergelijke dingen nog veel te weinig aandacht besteed. „Handvaardigheid is sowieso enorm belangrijk, het is bijzonder fijn als je je uit kunt leven op een bepaalde stof, b.v. klei, steen of hout. Vroeger was het zo dat er wel mensen waren die dergelijke vakken konden geven, maar er waren geen spullen. Nu zelfs met de nieuwe mammoetwet zijn er wel spullen, maar net weer geen mensen..." Moeilijkheden, zeker met jongelui, ko men bij Johan en Rita Kosten bijna nooit voor. Johan is altijd zeer geïnte resseerd geweest in het jeugdwerk en in de begeleiding van de hedendaagse jeugd en dat is helemaal niet zo ver wonderlijk. Zijn vader zit als jeugdlei der in diverse organisaties, hij is o.a. directeur van een jeugdcentrum in Eindhoven. Vol enthousiasme vertelt Johan hoe ongeveer een maand gele den een groep jongelui in het 'Scout Centrum' in Veere verbleef. „We heb ben de jongens en meisjes zoveel mogelijk vrij gelaten en juist dan zie je tal van nieuwe mogelijkheden naar bovenkomen. Ze leren dan echt zich zelf te zijn. We gaan bij dergelijke evenementen van de stelling uit: niets moet, alles mag". Dit laatste geldt ook voor degenen die in 'De Spreeuwenpot' les in het pot- Johan Kosten jr. achter de draaischijf. Zoéven was er al sprake van een documentatiecentrum: op de hoek van de Oomstraat-Kapellestraat ligt het pothuis Pu. In dit pand is het docu mentatiecentrum ingericht. Het eerste dat onmiddellijk opvalt wanneer men er binnenkomt, is de fotowand waar op precies te zien is hoe een pot op de draaischijf tot stand komt. De hele weg van vormloos hoopje klei tot prachtig handgedraaid potje is duide lijk op foto's afgebeeld. In het Pot huis Pu bevinden zich een groot aantal boeken over het pottenbakken, boetseren etc. Het is er zonder meer gezellig ingericht en men kan er com- De 'Zeeuwse Reisgids' is weer In ere hersteld. Vrijdag verscheen een gloed nieuwe Zeeuwse Reisgids in een mo derne, aantrekkelijke uitvoering waar in men de dienstregeling van alle buslijnen die Zeeland rijk is, terug kan vinden. Ook de dienstregeling van trein en veerdiensten staan er in ver meld. Op de omslag staat een stuur wiel van een bus afgebeeld met aan liet wiel vijf uit de mouwen gestoken handen die de vijf samenwerkende streekvervoersbedrijven in Zeeland symboliseren: Streekvervoer Walche ren, de Rotterdamse Tramweg Maat schappij, De Auto Maatschappij Zee land, de Zeeuws-Vlaamse Tramweg Maatschappij en de Stoomtram Maat schappij Breskens - Maldegem. De nieuwe dienstregeling trad zondag 28 mei in werking, behalve voor Streekvervoer Walcheren, die de nieu we dienstregeling pas op 2 juli laat ingaan. De nieuwe Zeeuwse Reisgids is geldig tot 2 juni 1973 en kost slechts 0,75. De kostprijs van de Zeeuwse Reisgids bedraagt meer dan het dubbele van dit bedrag, maar de vijf maatschappijen zijn van mening dat deze service voor het publiek beslist noodzakelijk is. Het is eigenlijk niet zo verwonderlijk dat men tot een nieuwe reisgids is gekomen. Al veel eerder was komen vast te staan dat de verschillende dienstregelingen bij dezelfde drukker werden gedrukt. Deze had dus alle vijf zetsels bij de hand. Het was dan ook vrij eenvoudig om de vijf ver schillende dienstregelingen in een boekje onder te brengen: de oude Zeeuwse Reisgids. Door bezuinigings maatregelen enkele jaren geleden was er sprake van decentralisatie van de verschillende zetsels en moest de uit gave van de reisgids worden stopge zet. Nu er sprake is van verregaande samenwerking tussen de vervoers maatschappijen onderling. kwam Streekvervoer Walcheren met het idee opnieuw een Zeeuwse Reisgids te la ten drukken. Er zijn zo'n dertigduizend exemplaren gedrukt en het publiek toont al direct veel belangstelling. Een van de gevol gen van deze samenwerking is het ontbreken van doublures in de dien stregelingen. De Reisgids is voorzien van de nodige kaarten van de vijf autobuslijnen en ook zijn plattegron den van Middelburg en Vlissingen aangebracht, compleet met de stads diensten. Rita bezig met ringen voor een lamp. fortabel een leerzaam uurtje of meerdere doorbrengen. In één van de boekenkasten liggen ook de al bums met foto's van de vele verschil lende dingen die in 'De Spreeuwenpot' gemaakt worden, de meeste zijn kleu renfoto's. Dit documentatiecentrum is uniek voor Zeeland, meent Johan Kos ten. „We zijn wars van alle vormen van mystiek die rond het pottenbak ken zouden hangen", zo vertelt hij, „en daarom mogen de mensen ook werkelijk alles zien. Hier kunnen ze de theoretische kanten wat nader be studeren, terwijl ze in de potterij kunnen komen kijken hoe het in de praktijk toegaat. Ook de naam Pot huis .Pu' heeft weer een geschiedkun dige achtergrond. Pu, een Chinese naam, is de god van het porselein. Pu was een pottenbakker in het Hemelse Rijk die vele eeuwen geleden heel China in rep en roer bracht. Op zekere dag was hij zijn biggetje kwijt en hoe hij ook zocht, hij kon het nergens vinden. Langzaam maar zeker kwam een bang vermoeden bij hem op, dat hij bij het klaarmaken van de oven om te gaan bakken niet goed had opgelet en dat het biggetje kans moest hebben gezien om in de oven te geraken. Toen zijn oven /oldoende was afgekoeld, maakte Pu hem open om te kijken of het varkentje erin zat. Het eerste wat hij echter zag, deed hem verbaasd een stap achteruit nemen: tussen de blauwe en groene potten stond één pot die vuurrood van kleur was. Voor Pu betekende dit een grandioze uitvinding. Zo ontdekte hij het z.g. kadaver bakken. Pu stelde alle mogelijke moeite in het werk om zijn ontdekking stil te hou den, maar op een of andere manier kwam de keizer er toch achter. Deze bestelde direct 1000 rode potten bij Pu. Pu die geen biggen, dus ook geen kadavers meer had, besloot na van alles en nog wat te hebben gepro beerd, zelf maar in de oven te gaan zitten. Hij vertelde zijn medewerkers echter niets van het plan en op een gegeven moment sprak hij met hen af dat zij de oven zouden stoken. Toen men Pu na verloop van tijd begon te missen kreeg men pas argwaan, die bij het openen van de oven overging in paniek, want wat ze verwacht had den, was inderdaad gebeurd. De zelf moord van Pu had ertoe bijgedragen dat de 1000 bestelde potten voor de keizer hel rood van kleur waren ge worden. De keizer, de zoon der go den, rouwde diep en gaf opdracht Pu als heilige te vereren tot de dag dat de aarde niet meer zal zijn. Zo werd Pu de god van het porselein...! i Natuurlijk is het niet enkel Johan die verkoopprodukten levert; ok Rita heeft een belangrijk aandeel in de toelevering. Zij maakt veel macramé- werk, waarbij bijzonder leuke lampen. Deze zijn weer versierd met stukjes aardewerk. Rita maakt ook sieraden, tassen en kleding. Samen maken Jo han en Rita grote kleurige plastieken, al of niet met prachtige glazuurteke- ningen. „Al onze vaste klanten weten dat alles wat er bij ons over de toonbank gaat, goed degelijk hand werk is. 'Zo vertelt Johan'. We zoeken het helemaal niet in de zogenaamde hoogdravende kunst, dat zij verre van ons. Kunst is geen handelswaar! We houden het liever eenvoudig. Een an-_ der handelsmerk van Rita en Johan" Kosten is hun 'recht door zee gaan'. Aan een van de wanden hangt een rek met zo op het eerste gezicht fraaie pentekeningen, gemaakt door Johan in Veere en in Middelburg. Hij zal er echter altijd bij zeggen dat het repro- dukties zijn, zij het dan in een be perkte eigen uitgave. Boven het win keltje of zo men wil boetiek bevindt zich nog een kleine tekenstu dio. Hier liggen Johans fotospullen opgeborgen, want ook op het terrein van de fotografie is Kosten jr. geen onbekende meer. „Ik ben eigenlijk een soort duizendkunstenaar", om het maar eens met een groot woord te zeggen' vindt hij zelf. „Rita en ik proberen altijd om zoveel mogelijk te doen op een zo ruim mogelijk terrein. We willen graag van alle markten thuis zijn. Soms lijkt het wel eens wat commercieel, maar als een klant hier naar iets komt vragen en ik moet hem 'nee' verkopen omdat ik een bepaald voorwerp niet heb, zie ik al duidelijk een behoefte. Niet dat ik De Zeeuwse zangersbond 'Zang veredelt' heeft zaterdag 3 juni aanstaande zijn jaarlijkse hoogtijdag: het bondsconcours voor koren en solisten. Ditmaal zullen in de Middelburgse concertzaal tien dames- en herensolisten en zeven bij de bond aangesloten koren uit Zeeland en W.-Brabant elkaar in vijf afdelingen op me lodieuze wijze bekampen om de hoogste onderscheidingen: de wisselbekers. Des morgens om half twaalf zal de bondsvoorzitter, de heer E. J. C. Sinke het concours openen, waarna om twaalf uur na het gezamenlijk zingen van het bondslied en 'Mijn Zeeland' de koren en solisten uit de derde afdeling als eersten zich zullen laten horen. De deelnemerslijst bevat de namen van zeer begaafde solisten als de winnaresse van de wisselbeker '71, Clara Zietse uit Vlissingen, die dit jaar ook de Zeeuwse aanmoedigingsprijs van de provincie Zeeland ontving, de tenor Jan Krijnen uit Roosendaal, die door middel van de bondsconcoursen, in 1970 aan de opera te Antwerpen werd benoemd. Verder als koren onder meer het Smalstads Mannenkoor, Zeelands beste mannenkoor, het in 1971 koninklijk met de ere-penning onderscheiden koor VZOS uit Sint Maartens dijk en het Axelse hervormd kerkkoor, bekroond op het AVRO-festival te Hilversum. Tevens zal die dag ter opluistering optreden mejuffrouw Kousemaker uit Goes, oratorium-zangeres sopraan, die onlangs het conservatoriumdiploma behaalde. Juryleden zijn de heren Alex Schellevis, dirigent-organist te Apeldoorn en Henk van den Brink, bas-bariton-leraar solozang te Valkenburg (ZH). Zowel de provincie Zeeland als de gemeente Middelburg garanderen de activiteiten. De burgemeester van Middelburg is gevraagd des avonds omstreeks kwart over zes de prijzen te willen uitreiken. daaraan onmiddellijk iets ga doen, maar ik bedoel maar'De Spreeu wenpot' heeft al diverse keren het verzoek gehad om grote partijen kera miek te leveren o.a. aan een groot winkelbedrijf in Duitsland (Ham burg). Kosten voelt daar helemaal niets voor: „Ik ben daar gek, een paar duizend dezelfde dingetjes te gaan zitten maken. Nee, het moet wel leuk blijven...! Ondernemend als Rita en Johan zijn hebben ze voor de komende zomer maanden alweer een heel programma opgesteld, dat er als volgt uitziet: Gedurende de gehele week kan men van 's morgens 09.00 tot 's avonds 24.00 uur de pottenbakkerij 'De Spreeuwenpot' vrij bezichtigen. Even eens gedurende de gehele week kan men van 14.00 - 18.00 uur in het Pothuis Pu terecht. Op maandag- en vrijdagmiddag worden Boets-in's ge houden. Op maandag- en donderdaga vond is er een Draai-in. Op woensdag en zaterdagavond is er een demon stratie pottendraaien. Op dinsdag- en vrijdagavond is het Babbelavond in 'Pothuis Pu'. Johan en Rita starten ook weer met het geven van cursus sen. Na veel rekenen en hoofdbrekens zijn ze tot een bijzonder 'aag lesgeld gekomen. Johan en Rita hopen dat er voor de lessen wat belangstelling zal blijken te bestaan. Dat ze er zelf amper nog iets aan verdienen vinden ze niet belangrijk, de kennisover dracht is voor hen veel belangrijker. Zelfs het feit dat Rita en Johan in geen vijf jaar op vakantie zijn ge weest beschouwen ze als doodgewoon en onvermijdelijk. 'Wat zou hef zegt Johan, „we hebben het hier in Veere uitstekend naar ons zin, we werken misschien onregelmatig, maar in elk geval plezierig. De start met Pinkste ren was voor ons niet geweldig, noch het weer noch de mensen die we hier gehad hebben, maar daar zal ook wel weer verandering in komfen...! Nou, oudoe....!" De R- en T.C. 'Theo Middelkamp' organiseert op zondag 11 juni a.s. een grote internationale toertocht van 150 km door de Bevelanden en door Wal cheren, de zogenaamde Midden-Zeeland- route. De tocht zal over dijken, langs rustige polderwegen en mooie natuur gebieden voeren, zodat het aanbeve ling verdient volop frisse neus te snuiven. De start vindt plaats om 09.00 uur bij het station van de NS te Goes, in welk gebouw ook kleedgelegenheid is. Er wordt 22,5 kilometer per uur gere den en men is voornemens twee keer 45 minuten te rusten. In de karavaan rijden diverse auto's mee voor provi and, materiaal etc. Ook de bezemwa gen is van de partij. Allen die de tocht helemaal uitrijden krijgen een mooie blijvende herinnering. De mini mum leeftijd is voor deelname ge steld op 16 jaar. Inschrijfgeld NRTU- leden 4,-, niet-leden 4,50 per per soon. De inschrijving kan men aan de start doen tot 08.45 uur. Volgens de heer J. C. Joziasse, één van de organisatoren, is het zaak een goede degelijke fiets te hebben om mee te doen. Een beetje trainen kan ook beslist geen kwaad. Het vroegere kantoor van notaris Bat ten aan de Pijpstraat in Middelburg heeft een complete metamorfose on dergaan. De nieuwe eigenaar, de heer A. M. van Sommeren, heeft er zijn nieuwe kantoor in gevestigd en daar om het pand drastisch laten verbou wen. De heer Van Sommeren, gediplo meerd accountant en belastingconsu lent is dan ook vol lof over de aannemer die de verbouwing heeft uitgevoerd: Geschiere NV. Door de voordeur komt men in een lange gang die links een deur heeft die toegang geeft tot het kantoor. Een balie geeft de scheidingslijn aan tus sen het eigenlijke kantoorvertrek en de ruimte waar bezoekers voor infor matie terecht kunnen. Het privé ver trek van de heer Van Sommeren is speciaal, vanwege het feit dat er nog al eens zakelijke gesprekken gevoerd worden, geluiddicht gemaakt. De wan den zijn voorzien van isolerend mate riaal en ook door de deur dringt geen geluid naar binnen. Het grootste ge deelte van het vloeroppervlak gaat schuil onder een fraaie parketvloer. De heer Van Sommeren heeft bij de inrichting van het kantoorpand zoveel mogelijk geprobeerd om het geheel niet te koel te laten worden. Er staan maar heel weinig 'echte' kantoormeu belen in. Achterin het gebied bevindt zich een zware kluis en vlak daarbij voert een heuse ladder naar het ar chief. „Er was hier geen trap", aldus de heer Van Sommeren „en we heb ben het maar zo gelaten". De vroege re bergplaats en fietsenstalling aan de achterzijde van het pand is verbouwd tot een praktische ontvangkamer Hier komen regelmatig belastingamb tenaren om boeken na te kijken. Het drie man tellende personeel heeft de beschikking over een koelkast en een koffiezetapparaat. Tijdens de openingsreceptie vorige week was het zeer druk. Op een grote schaal liggen nog de kaartjes die aan een enorme hoeveelheid bloemstukjes hingen. De heer Van Sommeren is druk bezig om ze allemaal te beant woorden. Van Sommeren zit al 15 jaar in het accountantsvak. Gedurende acht jaar woonde hij in Souburg en de laatste zeven jaar in Middelburg. Vandaag starten we met een foto-serie over Oud-Middel burg. Interessante prenten met pittoreske stukjes stads- schoon, van vijftig jaar en soms nog langer geleden. Bij de oudere Middelburgers zullen deze beelden herinneringen oproepen aan dagen van weleer en voor de huidige gene ratie kunnen ze uitgangspunten vormen voor een vergelij king met het stadsbeeld van nu. We beginnen onze serie op en rond de Markt. De bovenste foto geeft een wel zeer bekend beeld: de markt op don derdag. Het was op de vooroorlogse marktdagen heel wat rustiger dan thans, minder kramen, minder bezoekers. Op de achtergrond het enige nog vrijwel onveranderd in tact gebleven deel van de markt met op de hoek van de Pottenmarkt het café De Vriendschap, daarnaast het vroe gere café De Koophandel, in het midden de vroegere Elec- tro-bioscoop, de sociëteit 'De Vergenoeging' en op de hoek van de Vlasmarkt met Zaadhuis 'De rode toren'. Wie herinnert zich nog de Pottenmarkt, zoals op de on derste foto. De linkerstraat wand is nu wel sterk veran derd. Kennelijk ook een prent van donderdagse 'drukte', met naar de markt gekomen boerinnen en op de achter grond de bodewagens en een oliebollenkraam.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1972 | | pagina 13