ROBERT MAASKANT EXPOSEERT MET GRAFIEK IN KORTGENE HILDERNISSE-VERDONK „GERJA" 9,95 11,95 9,75 10,95 6,95 9,95 3,95 2,50 3,95 11,85 3,50 WIJNHANDEL - SLIJTERIJ Originele VODKA KINGS DEW import SCOTCH MALT WHISKY JAMAICA RUM FRENCH BRANDY PERQUIS- BESSEN JENEVER FLORERO SHERRY SILVER WEB D0MAINE BERGERES MARCELLI VERMOUTH ROSE DE TIGNE 4,50 PETTLUX PERLE WIJN AL UW BESTELLINGEN WORDEN GR ATIS THUISBEZORGD BETAAL NIET MEER DAN NODIG. Let op de dubbeltjes, kwartjes en guldens. DE FAAM Rubber rokken Schip of vliegtuig Autoveerdienst PER 1 JULI DERDE HOVER CRAFT TUSSEN CALAIS EN RAMSGATE PLEIN 1940 MIDDELBURG - TEL. 2769 40% ale., NU Import Literkruik 3 flessen Fijne zoete Spaanse wijn LANDWIJN, rood wit Literfles, rood-wit 3 flessen uit Luxemburg AMSTEL HEINEKEN - GROLSCH - KELLER STELLA - LA TRAPPE - TUBORG DORTMUNDER DONDERDAG 18 MEI! 972 De zwevende veerboot uit experimentele stadium Een schip dat niet in het water vaart maar vlak over het wateroppervlak heenscheert, ziedaar wellicht de beste definitie van een zogenaamde Hover craft. Zij bestaan nog niet erg lang, de Hovercrafts, en zij winnen gestadig aan populariteit, want zij hebben en kele speciale eigenschappen die andere vervoermiddelen niet hebben. Ook in Nederland hebben we in de afgelopen zomermaanden een Hovercraft-proef- dienst gehad met diensten vanuit Har- lingen en Den Helder naar Terschel ling en ook elders zijn er al geregelde diensten met dit soort voertuigen. Wij zullen er dus waarschijnlijk in de toe komst nog heel wat van horen. Hoewel de Hovercrafts pas ongeveer tien jaar bestaan zijn er al veel eer der pogingen gedaan om voertuigen te ontwikkelen die zich enerzijds zonder de hulp van wielen over land zouden kunnen verplaatsen en anderzijds snel ler door of over het water zouden kunnen gaan dan de gewone schepen. Maar voor de verwezenlijking ervan heeft men moeten wachten tot de luchtvaarttechniek de helpende hand kon bieden met lichte, krachtige mo toren en stevige maar niet al te zwa re constructies. Het was de Engels man Cockerell die als eerste een Ho vercraft ontwierp, die daarna gebouwd werd door de firma Saunders-Roe die zowel in de lucht als in de scheep vaart haar sporen verdiend had. De eerste spectaculaire prestatie die men met deze eerste Hovercraft verrichtte was dat men in juli 1959, precies vijf tig jaar na de Kanaalvlucht van Ble- riot, er het Kanaal mee overstak. Hoe wel er sindsdien ook in andere landen Hovercrafts zijn ontwikkeld zijn de Britten hierbij nog altijd de onbetwiste leiders gebleven. Een Hovercraft in het Nederlands spreekt men dikwijls van een lucht kussenvoertuig of een zweefvoertuig berust hierop dat er lucht wordt aangezogen die aan de onderkant van het voertuig langs de omtrek met kracht naar buiten wordt gedreven, en wel in twee stralen, die een binnen- en buitenring vormen. De straal van de binnenring is daarbij schuin naar binnen gericht. Hierbij ontstaat er on der het voertuig een luchtverdikking het z.g. luchtkussen dat zo'n krachtige opwaartse druk gaat uit oefenen dat het het voertuig van de grond Uit. Dat betekent weliswaar dat er aan de onderkant lucht aan het kussen kan ontsnappen maar door de voortdurende toevoer van nieuwe sa mengeperste lucht aan de bovenkant blijft het kussen intact zodat het voer tuig zwevende blijft. Door nu op het voertuig motoren met propellers te plaatsen wordt het mogelijk om het voertuig voorwaartse snelheid te geven terwijl roervlakken vergelijkbaar met het richtingsroer van een vliegtuig het beschrijven van bochten moge lijk maken. Het resultaat is een voer tuig dat niet alleen zweeft, maar ook in alle richtingen bestuurbaar is en zich verplaatsen kan. Maar het systeem zoals wij het hier boven hebben beschreven heeft één nadeel: de speling tussen de Hover craft en de grond of het water kan maar heel klein zijn en hoger dan vijf tig centimeter boven het grond- of wa teroppervlak kunnen ze dan ook nau welijks komen, met het nadeel dat het voertuig wel erg vlak boven de op pervlakte ligt. Alleen met veel krach tiger motoren zou het voertuig hoger kunnen gaan zweven. Maar toen ontdekte men dat er nog een andere manier was, en wel een vrij simpele, om zonder extra motor vermogen toch een grotere zweefhoog- te te krijgen. Men kon de spleet langs de rand van het voertuig, waaruit de twee ringvormige luchtstralen omlaag worden geblazen, naar beneden ver lengen. De lucht zou dan toch vlak bij de grond worden uitgeblazen terwijl het voertuig zelf zich op grotere hoog te bevond. De enige voorwaarde was dat deze verlengstukken flexibel moes ten zijn om gemakkelijk allerlei hin demissen en oneffenheden in het ter rein te kunnen nemen. Om dat te be reiken maakte men gebruik van een aantal afzonderlijke met elkaar ver bonden stukken canvas, geïmpregneerd met rubber of van flexibele kunststof platen. Omdat die platen dubbel moe ten worden aangebracht, namelijk aan de binnen- en buitenkant van de lucht stralen, en men in de praktijk toch al gauw van rokken ging spreken, wer den ze weldra aangeduid als de boven- en onderrok. Die rubber rokken bleken het Ei van Columbus te zijn. De allereerste Ho vercraft uit 1959, de SR-N1, haalde zonder rokken dus in zijn aanvan kelijke uitvoering geen grotere hoog te dan 25 centimeter van de grond. Later werd ditzelfde voertuig uitge rust met rokken van 1.20 meter lang. De prestaties gingen met sprongen om hoog; de SR-N1 kon met een snelheid van 55 km/u gemakkelijk over een muurtje van een meter hoog wippen en sloten en kuilen van 2.40 meter diep en 3.60 meter breed bleken geen enkele hindernis meer te vormen. Een maal heeft men het zelfs klaargespeeld om over een aarden wal van 1.80 me ter hoog heen te zweven. Ook boven water bleken de prestaties nu veel be ter want de SR-N1 kon nu worden gebruikt bij een zeegang die voor de oorspronkelijke uitvoering te hoog zou SS- sv' Wm&mmk Tot en met 31 mei is er in galerie les Deux Chapeaux', Kaaistraat 16 in Kortgene een expositie te zien van grafiek (academie voor beeldende Robert Maaskant. De 22-jarige student grafie k (academie voor beeldende kunst te Gent) exposeert voor het eerst. Althans in een 'echte' kunstzaal, want grafiek van Robert was nog onlangs te zien in 'de Beuk' te Middel burg. De bladen grafiek die hier wa ren opgehangen, werden door de Beuk-bezoekers enthousiast ontvan gen; het was ook de plaats waar Deux Chapeaux-eigenaar Pieter Hoo- gendoom uit Kortgene. de jonge grafi cus 'ontdekte'. Robert Maaskant maakt figuratief werk. „De werkelijkheid is veel te interessant om abstract te gaan wer ken," zegt hij. „Ik kijk graag naar de dingen, hoe alles in elkaar zit". Ro bert vindt zijn onderwerpen bij de mens, mensfiguren, maar dikwijls ook anatomische onderdelen zoals harten, ribben, nieren en strottenhoofden. Het lijkt er op dat hij wil ontdekken en de toeschouwer dat ook wil laten zien hoe alles werkt. Bijna vanzelf komt hij dan ook via de menselijke 'machine' terecht bij de door mensen bedachte werktuigen. Machines en mensen worden dan in één prent gecombineerd, zoals bijv. in "Mien in de hooimasjien'. De 35 geëxposeerde werken zijn uitgevoerd in verschillende grafische technieken. Zo zijn er prenten in zeefdruk; etsen al dan niet gecombi neerd met aquatint, houtgravures, li nosneden en steendruk. De techniek van Robert Maaskant is in sommige prenten (vooral in de houtgravures) van een 'ouderwetse' kwaliteit. De houtgravures en linosneden passen in de traditie van deze grafische tech niek. Een traditie waarin het ging om een goede snij techniek en een opti maal gebruik van het wit in de prent. Het is eigenlijk verrassend dat er nog dit soort grafiek gemaakt wordt. Het is mogelijk op aangekochte werken een rijkssubsidie van 20 procent te verkrijgen. zijn gëweest. De constructie bleek bo vendien bijzonder degelijk te zijn wan na ruim 400 uur proefvaren waren d' rokken nog geheel onbeschadigd. De moeilijkheid waar men in het bt gin in Engeland mee zat was of mer de Hovercrafts nu als vaar-, voer- ol vliegtuig moest beschouwen. De Ho vercrafts werden namelijk gebouw door een firma die in de eerste plaat- een vliegtuigenfabriek was en zij wer den aanvankelijk als een produkt vai de Britse vliegtuigindustrie gelar ceerd en kregen van de Engelse lucht vaartautoriteiten een Bewijs van Lucht vaardigheid en een vliegtuigregistra tie. Maar al gauw gingen er stemmei op die zeiden dat een apparaat da nauwelijks van de grond kwam moei lijk als een vliegtuig kon worden be schouwd en dat standpunt schijnt ir. Engeland snel veld te hebben gewon nen. In ieder geval helt nu iedereen er toch wel toe over om ze in de eerste plaats als vaartuigen te zien, te meer omdat zij voornamelijk over wa ter worden gebruikt. De Engelse firma British Hovercraft Ltd., een dochteronderneming van Westland Aircraft die in 1960 Saun ders-Roe heeft overgenomen, heeft met name grote mogelijkheden gezien in de Hovercraft als veerboot. Na de SR-N1 kwam zij met de SR-N2 die 66 passagiers kon meenemen en 27 ton woog en waarmee onder meer in 1964 in een onbevaarbaar gebied vol stroomversnellingen bij Montreal in Canada overtuigende demonstraties werden gegeven. Hierna volgde de in hoofdzaak voor militair gebruik be stemde SR-N3 van 38 ton die in bur geruitvoering 150 passagiers kan mee nemen. De zeven tons SR-N5 is even zwaar als de SR-N1 maar kan een tienmaal zo grote lading meenemen en een snelheid halen van 120 km/u; hij heeft plaats voor 20 passagiers. Verreweg de grootste Hovercraft is echter de SR-N4 die niet minder dan 173 ton weegt en geheel is ingericht als een veerboot. Hij kan 30 auto's en 250 passagiers meenemen. Hij heeft vier Rolls-Royce scheepsmotoren die elk 3.400 pk leveren en vier propel Iers met een diameter van zes meter aandrijven. Het 40-meter lange en 24 meter brede voertuig bereikt een kruissnelheid van 120 km/u. Twee van deze grote Hovercrafts wor den op het ogenblik gebruikt voor een autoveerdienst over het Kanaal tussen Ramsgate en Calais, eze dienst wordt onderhouden door de Britse firma Ho verlloyd, in 1965 opgericht met Zweeds en Engels kapitaal. Zij bestelde in 1965 bij haar oprichting meteen twee van deze grote Hovercrafts en na eerst een serie proefvaarten te hebben ge houden met een paar geleende kleine re Hovercrafts werd op 2 april van dit jaar begonnen met een geregelde dienst tussen de beide genoemde plaatsen. In de afgelopen zomer voe ren de twee Hovercrafts af en aan over het Kanaal waarbij precies op ieder uur aan beide zijden werd ver trokken. De overtocht duurt in totaal 40 minuten. Hoewel het een vrijwel geheel nieuw experiment was, is Pt dienst een suc ces en werden er van 1 april 1970 tot 1 mei van dit jaar 1.600.000 passagiers vervoerd en ruim 200.000 automobie len, met een dienstregelmaat van meer dan 95%. Er wordt ook niet alleen tijdens het winterseizoen doorgeva ren, er is ook een derde Hovercraft besteld en er worden plannen ge maakt voor verdere diensten, waarbij onder andere wordt gedacht aan een dienst tussen Engeland en Nederland. Hovercrafts vragen geen uitgebreide grondfaciliteiten. Desnoods varen zij zo het strand op en af. Maar voor een geregelde dienst moet er toch wat ac- comodatie zijn, zoals een klein plat form, een stationsgebouw en eventueel wat ruimte voor onderhoudswerk. Een dergelijke accommodatie, hoverport genoemd, is er bij Ramsgate en Calais al aanwezig en zal ook moeten komen bij andere plaatsen die door een Ho vercraft-dienst worden aangedaar Maar dat vraagt gelukkig geen al t( grote investering. De Hovercrafts zijn op het ogenblik nog slechts in opkomst en vooral eco nomisch nog niet volmaakt. De Kanaal diensten leveren dan ook voorlopig nog geen winst op. Maar de ondeme mers zijn vol vertrouwen dat er bin nen afzienbare tijd een type Hovercraft kan worden ontwikkeld dat wel eco nomisch te exploiteren is, want pas dan, zo zeggen zij, zal dit soort voer tuigen volledig tot hun recht en waar de kunnen komen. Op 1 juli van dit jaar zal de Britse maatschappij Hoverlloyd een derde hovercraft in gebruik nemen op de ferry-dienst tussen Calais en Ramsgate. Als gevolg hiervan zal het aantal vluchten in het hoogseizoen worden verhoogd van twaalf tot eenentwintig, met half-uur diensten gedurende de drukke uren. Hoverlloyd verwacht dit jaar honderdvijftienduizend auto's en zevenhonderdvijftig duizend pas sagiers te vervoeren, wat neer komt op een beladingsgraad van zeventig tot vijfenzeventig pro cent. Vorig jaar bedroegen de vervoerscijfers negentigduizend auto's en zeshonderdzeventien duizend passagiers. Hoverlloyd is van mening, zo werd meegedeeld, dat de hover craft het experimentele stadium achter de rug heeft. De regelmati ge vluchten zijn thans vergelijk baar met die van de lijndiensten van luchtvaarmaatschappijen. Dankzij de ontwikkeling van de techniek en de operationele erva ringen van de afgelopen twee jaar is men erin geslaagd ook de kosten voor deze vrij nieuwe vorm van vervoer onder controle te krijgen. Men verwacht dan ook bij Hoverlloyd dat men dit jaar uit de rode cijfers zal ko men. Daarmee zal dan bewezen worden dat het uitvoeren van een lijndienst met hovercrafts een winstgevende zaak kan zijn, zoals Hoverlloyd altijd heeft be weerd. AFWASMIDDEL, 2 literfles 1,50 BROODZAKJES, 50 stuks verpakking 0,75 Pracht TUINSTOELEN 9,50 en 14,95 VISSTOELEN 3,98 CAMPING PICNIC BOX, plm. 54 delig 17,75 Extra groot WINDSCHERM, oranje 24,50 KOEKEPANNEN 3,40, 5,50 enz. KOP en SCHOTELS reeds vanaf 0,90 KOELKASTDOZEN, set van 4 stuks 2,95 Plastic VERGIETEN in leuke felle kleuren 1,35 Leuke GLAZEN VAZEN 0,68 en 1,25 FLUITKETELS LOSSE THEEGLAZEN 0,65 Voor de doe-het-zelver VERFKWASTEN 1,—, 1,35, 1,60 en 1,70 FONDUESTELLEN 6,50 JEU DE BOULES, extra zwaar 3,35, 4,50 en 4,95 VLIEGERS vanaf 1,40 DIABOLO 1,40 Grote ZEILBOTEN vanaf PLASTIC BOTEN vanaf 0,65 SCHUTTELS, 3 stuks voor 0,50 BADTASSEN reeds vanaf 1,90 BALLEN 0,40, 0,55, 0,70, 0,75, 1,35 enz. DUIKBRILLEN 1,60, met snorkel 4,25 STRIJKPLANKEN 4,25 SJOELBAKKEN 5,50 HOUTEN HOBBELPAARDEN 14,95 POPPENLEDIKANTEN 6,75 enz. KRUIWAGENS 3,85 enz. KINDERTAFEL met 2 stoelen, geheel compleet 13,98 GROTE KIEPAUTO 12,75 PRACHT POPPEN (30 cm, was- en kambaar haar, gekleed en slaapogen) slechts 3,85 CARAVAN-BEZITTERS grijpt uw kans, zeer sterke en van prima kwaliteit EMAILLE PANNEN MET KOUDGREEP WINKELWAARDE 16 cm 19,75, bij ons 10,85 - Winkelwaarde 14 cm 16,80, bij ons 9,40 NIET GOED - GELD TERUG 1001 ARTIKELEN, EEN COMPLEET MINI-WARENHUIS ALLES TEGEN ZEER SCHERPE PRIJZEN Vergelijkt onze artikelen en prijzen het scheelt u werkelijk GULDENS KORTE DELFT 3# MIDDELBURG

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1972 | | pagina 15