,,'t zoeklicht" 3 af /schei /dingen IX "triumph f 255.- Van, voor, over vrouwen y| ROSKAM recsptioniste- telefoniste-typiste iK. 15) typiste [K. 171 BURGPROMENADE POSTERS EN AFFICHES MIDDELBURG DE N.V. PROVINCIALE ZEEUWSE ENERGIEMAATSCHAPPIJ Donderdag 20 april 1972 DE FAAM BOEKHANDEL U hebt nog lang niet alles gezien, dus komt U gerust nog een keer terug. Juist onze geweldige uitzoek is onze grootste verkoopkracht. middelburgdomb.schuitvlot 23/tel (01180) 2510/3486 vlissingen lange zelke 22 tel. (01184) 3588/2691 Laat U eens vrijblijvend voorlichten in onze showroom. KRISTALEEUWENOUDE TRADITIE Hoogste en laagste Tien jaar Zowel binnen voor afscheidings- wanden en steunen voor boeken kasten, als buiten voor afschei dingsmuurtjes bieden ze door hun dekoratieve vormen een vrolijke aanblik en zijn ze uiterst prak tisch. Formaat: 30 x 30 x 10 cm. Prijs: f 3,95 per blok. Lux Ursus gaas rs gaas dat tegen een stootje kan. Het is gaas met een dubbele boog en uitgevoerd in geel en groen plastic met een verzinkte ijzeren kern. De hoogte kunt u zelf bij ons komen uitkiezen. Formaat: 40 cm hoog. 25 meter lang. Prijs: f 48,75. NIEUW: De iets zwaardere uit voeringen in de prachtige kleur beukenrood. Al geruime tijd blijkt plastic golfplaat onmisbaar voor over kappingen, windschermen etc Een prettige eigenschap is dat het gemakkelijk te verwerken is en wat u niet moet vergeten: Het is bijzonder goedkoop. 66 x 153 cm 66 x 183 cm 66 x 214 cm 66 x 244 cm 66 x 275 cm 5,90 6,95 8,10 9,25 10,80 Bevestigingsmateriaal O/j^. Per zakje f 0,20 konraad OMDAT wij per jaar, honderden schrijfmachines leveren. OMDAT wij weten aan welke eisen 'n schrijfmachine moet voldoen. DAAROM koopt ook U bij ons veilig Uw portable schrijfmachine. 'n oerdegelijke kwaliteit garantie en eigen service afdeling bovendien nog laag in prijs zaterdag na 12 uur gesloten Tippa Dit is slechts één van de 6 modellen waaruit U kunt kiezen. mm MIDDELBURG CENTRUM VOOR KANTOOREFFICIENCY Stationsstraat 17 te Middelburg heeft voor haar Kernenergiecentrale te Borssele, vacatures voor de functies van Haar taak zal bestaan uit het ontvangen van bezoekers het telefonisch tot stand brengen van interlocale en internationale verbindingen binnen Europa het verrichten van uiteenlopende soorten van typewerk in het Nederlands of één der moderne talen. Voor deze gevarieerde functie denken wij aan een jongedame die in het bezit is van de diploma's Mulo/Mavo en typen. Haar taak zal o.a. bestaan uit het verrichten van de correspondentie in de Nederlandse en Duitse taal het verzorgen van type- en stencilwerk het maken van fotokopieën en lichtdrukken. Gewenste opleiding Mulo/Mavo, typen en het diploma Duitse Handelscorrespondentie of vergevorderde studie hiervoor, terwijl een diploma stenografie tot aanbeveling strekt. In verband met het internationale karakter van deze functies wordt beheersing van één der moderne talen noodzakelijk geacht. Leeftijd bij voorkeur 18 jaar en ouder. Naast een afwisselende werkkring met een aantrekke lijk salaris bieden wij uitstekende secundaire arbeidsvoor waarden. Schriftelijke sollicitaties worden gaarne ingewachtdoor onze afdeling Personeels zaken, Postbus 48 te Middelburg, onder vermelding van functienaam en functie nummer. BELGISCHE STAAT REDDE BEFAAMDE GLASBLAZERIJ Wanneer men bij een bezoek aan de bedrijven van de 'Cristal- leries du Val Saint Lambert' even stilstaat om geboeid toe te kijken hoe, langzaam maar ze ker, een rank wijnglas ontstaat uit het onvermoeibaar blazen, zwaaien en rollen met de blaas pijp door de kunstenaar die de hedendaagse glasblazer nog is. Wanneer men, op dezelfde wij ze, een unieke, kleurrijke bloe- menvaas geboren ziet worden, dan begrijpt men onmiddellijk waarom de Belgische staat dit bedrijf heeft gered door er, via een van zijn instellingen, een zeer grote meerderheidspartici patie in te nemen. Het eerste kunstglas, ook holle voor werpen, werd zoals bekend, door Egyptenaren gemaakt. Maar het wa ren de Feniciërs die de blaaspijp uitvonden en het eerste kleurloos glas leverden. Alexandrië, Rome, Konstanti- nopel en Venetië werden achtereenvol gens de grote centra van de glasblaze rijen. Venetië is vele eeuwen lang tot omstreeks 1600 de grootmees ter van deze nijverheid geweest maar toen, ondanks de strenge straffen waarmee ze werden bedreigd, de Vene- tiaanse glasblazers begonnen weg te trekken, werd deze kunst over heel Europa verspreid en kwam ze in enkele landen zoals Engeland," Duits land maar vooral Bohemen, evenals in België tot grote bloei. Men weet weinig af van het ontstaan van de eerste glasblazerijen in België. Wel vermelden oude geschriften dat in 1421. in Namen, de eerste glasoven werd aangestoken door adellijke glas blazers die uit Venetië en Altare bij Savona, waren gekomen. Het succes bleef niet uit en steeds meer en meer verleenden de souvereinen machtigin gen om nieuwe glasblazerijen te stich ten. In die tijd reeds verwierf de streek rond Luik zich op dat gebied een grote faam. De glasblazerijen van Avroy, Fragnée en Outremeuse kenden in de 17e en de 18e eeuw een grote welvaart. Dit is begrijpelijk wanneer men weet dat de toenmalige ovens met hout werden gestookt, een brand stof die uit de grote Ardense wouden gemakkelijk langs de Maas kon wor den aangevoerd. Om onbekende reden, alhoewel verondersteld wordt dat de steeds hpger wordende kosten van het houtvervoer er de oorzaak van waren, ging die nijverheid in de loop van de 18e eeuw verloren. Om die bedrijfstak van de ondergang te redden, besloten een paar onver schrokken zakenlui een glasblazerij in het hartje van de Ardense wouden zelf op te richten. Dit gebeurde in 1778 in Vonèche bij Namen. Geduren de een tiental jaren ging het goed maar. in de troebele tijden van 1789 tot 1300 werd ook haar bestaan ern stig bedreigd. In 1802 werd ze opge kocht door Aimé Gabriel d'Artigues, gewezen directeur van de Cristalleries St-Louis in Lotharingen die ze. samen met twee bekwame medewerkers, Francois Kemlin en Auguste Lelièvre opnieuw tot grote bloei wist te bren gen. Door het Verdrag van Wenen in 1815 kwamen de Belgische provinciën onder Hollands bewind en de 'Cristal- lerie de Vonèche' werd aldus van haar traditionele markt, Frankrijk, afgesne den. Aimë Gabriel d'Artigues keerde in 1822 naar Lotharingen terug waar hij de 'Verrerie Sainte-Anne' opkocht die later de befaamde 'Cristallerie de Baccarat' werd, terwijl Francois Kem lin en Auguste Lelièvre, nu het tijd perk van het hout als brandstof voor bij was en dit van de kolen was aangevangen, naar de kolenstreek rond Luik uitweken, daar in 1825 de grote, verlaten Cistenciënserabdij van Val St-Lambert in Seraing opkochten en er met nieuwe moed een glasblaze rij installeerden waarvan prins Wil lem van Oranje een van de voornaam ste aandeelhouders werd. De wereld beroemde 'Cristalleries du Val St- Lambert' waarvan het kristal thans vele koningshoven, presidentiële en di plomatieke residenties siert, waren ge boren. Er werd gestart met de eerste elf arbeiders, wier namen nu nog in het guldenboek staan opgetekend, die uit de glasblazerij van Vonèche waren UIT DE DROOGKAP GEKLAPT „Er is iemand die de waarheid over een vrouw beter kent dan haar man, haar arts of haar biechtvader: dat is haar kapper. En als kappers eens zouden willen praten..." Deze naar ge heimzinnigdoenerij zwemende praat staat in weekblad Elle, naar aanlei ding van het feit dat er eindelijk een kapper heeft gesproken, of liever ge schreven. De grote Alexandre, die naar verluidt als kind al de schaar zwaaide boven de lokken van de con ciërges in zijn straat en nu lijfkap per is van miljardaires, prinsessen en filmsterren, heeft zijn memoires ge schreven. Zijn boekje 'Sous le casque d'A- lexandre' (vrij vertaald: bij Alexandre onder de droogkap) is zojuist bij een Franse uitgever verschenen. In zijn boekje praat hij op een opgewekte en aardige manier over meer dan drie honderd beroemdheden, die regelma tig in zijn kapsalon verschijnen, zoals Elizabeth Taylor („ze grijpt, koopt, spaart en verzamelt alles en ieder een"), mevrouw Rose Kennedy („ze zat onder de kap te bidden dat haar zoon president mocht worden, stelde zich altijd voor als 'mevrouw Kenne dy, moeder van de president"), Jackie Onassis („de eenvoudigste onder alle koninginnen en presidentsvrou wen die ik ooit heb benaderd") en nog een hele reeks al dan niet vorste lijke cliënten. STAD ONTMOET DORP Weet de ene helft van Engeland eigen lijk wel hoe de andere helft leeft? De nationale federatie van vrou wenverenigingen in Engeland betwij felt het en is daarom met. een lande lijk project begonnen. Doel: mensen die in de stad en op het platteland wonen, te helpen bij het leren begrij pen van eikaars levenswijze en proble men. Volgens Woman's Own verloopt het enkele weken geleden gestarte project tot nu toe bemoedigend. Gezinnen uit betonnen nieuwbouwsteden hebben een dorp in Sussex bezocht., vna alles over bossen en bomen geleerd en ontdekt dat onkruid diverse namen kan hebben. Plattelandsvrouwen heb ben op hun beurt de nieuwe stad bezocht, Romeinse munten bewonderd die tijdens de afbraak van oude ge bouwen te voorschijn kwamen, en supermarkten gezien die aanzienlijk groter waren dan hun dorpswinkel en hun dorpsschool. Of ze van dat laat ste erg onder de indruk zijn geraakt, wordt niet vermeld. •SOLDAAT DIETRICH' „Haar legende is bij haar benen begonnen. Die waren volmaakt en de hele wereld zou ervan dromen. Als grootmoeder kan ze die benen nog steeds laten zien". Paris Match over (wie anders) Marlène Dietrich, die de versierselen van het Franse 'Lëgion d'honneur' mag dragen voor de dien sten die ze tijdens de Tweede Wereld oorlog aan de geallieerde zaak heeft bewezen. 'Soldaat Dietrich' woont in een appartement aan de Avenue Montaig ne waar de piano een ereplaats in neemt, zoals vroegr in haar ouderlijk huis in Berlijn waar ze leerde wat muziek was. Als er vrienden komen eten besteedt ze uren aan het koken van (naar men zegt onvergetelijke) 'pots-a-feu' die ze, in spijkerbroek en trui, volgens zeer strikte receptuur bereidt. Haar vrienden van tegenwoor dig heten Cassel, Chabrol en Bé- caud. Maar Marlène zegt dat ze meestal alleen is en dat haaT beste vrienden gestorven zrfjn: „Hemingway, Cocteau.' Piaf en de anderen, ze zijn allemaal dood. Ik heb niemand meer die ik om vier uur in de ochtend kan opbellen als ik daar behoefte aan heb. Ik heb altijd het publiek gehad, maar dege nen die je om vier uur in de ochtend kunt opbellen: die betekenen iets". (VROUWTJES IN LAPPENDEKENT JES De sobere jaren '40-'45 lijken soms teruggekeerd in de mode. Toen flan sten handige (en onhandige) huismoe ders van allerlei lappen en lapjes nog iets in elkaar dat op een jurk moest lijken. Nu is het hoogmode om een gewaadje te dragen waarin twee. drie dessins en nog veel meer kleuren elkaar ontmoeten. Deze vrouwtjes-in- lappendekentjes dragen katoenen zo merjurken, afkomstig van het Britse modehuis Clobber dat zich speciali seert op 'jonge mode'. De bonte mo dellen worden ook in Nederlandse modehuizen verkocht, in prijzen tus sen vijftig en zeventig gulden. meegekomen. Het bedrijf breidde zich snel uit en zal, op een bepaald ogen blik, tot 4500 arbeiders tellen. In haar bijna honderdvijftigjarig bestaan ken de deze onderneming van luxe-artike len grote voorspoed maar ook zware tegenslagen zoals de twee wereldoor logen en de crisisjaren 1920-1930. Dit nam echter niet weg dat ze, dank zij de zuiverheid van haar kristal, de uiterste vakbekwaamheid van haar kunstenaars ontwerpers, glasbla zers, slijpers en graveerders de originaliteit en de kunstwaarde van haar stukken, over de hele wereld bekend werd en haar kunstprodukten naar landen in de vijf continenten uitvoerde. Hoe paradoxaal dit in onze moderne tijd ook mag klinken, een kristallen wijnglas, een kristallen vaas wordt in onze dagen nog steeds volledig met de hand gemaakt. Naast talrijke andere grondstoffen, bestaat het kristal hoofdzakelijk uit silicum, kalium en loodoxyde (van 25 tot 35 procent naargelang de kwaliteit van het kristal). Door toevoeging van verschillende, zorgvuldig bestudeerde reagentia, worden de stoffen die de zuiverheid van het kristal in gevaar kunnen brengen, geneutraliseerd. De grondstoffen worden dan in grote smeltkroezen in de ovens verhit tot ongeveer 1400 8 Celsius, waarin ze, in twee dagen tijd, tot een plastische vloeistof worden gesmolten. De glas blazer steekt zijn holle blaaspijp in de oven en trekt deze draaiend terug. HU blaast het vloeiend kristal tot een bol. Door verder blazen en draaien wordt een langwerpige holle bol bekomen. Deze wordt in de vorm geplaatst en de arbeider blaast dan uit alle kracht zodat de kelk van het wijnglas ge vormd wordt. De glasblazer gaat dan in de zogenaamde glasmakersstoel met. twee ijzeren zijleuningen zitten waarover de pijp vrij kan rollen. Tijdens de diverse vonngevings- en blaasverrichtingen, moet het kristal voortdurend worden opgewarmd om het plastisch en kneedbaar te houden. Een helper reikt dan aan de blazer, aan het eind van een lange stok, een druppel vloeibaar kristal dat door de glasblazer, met meesterlijke blik wordt afgemeten, met zekere hand wordt afgeknipt en op de kelk aange bracht. Met behulp van houten gereed schap wordt de steel van het glas gedraaid, een nieuwe druppel kristal wordt aangebracht, en eveneens mef. behulp van houten instrumenten, wordt hieruit de voet gedraaid. Het glas gaat nu in een oven, de zogenaamde 'train d'arches' waar het opnieuw wordt opgewarmd en dan langzaam afgekoeld wordt. Het gaat vervolgens naar de slijpers- en gra- veerafdeling. Het slijpen is een zeer precies werk. Na langs een eersle slijpsteen van carborundum te zijn gepasseerd, geschiedt de afwerking met slijpstenen in zandsteen. Voor het graveerwerk worden zeer preciese slijpsteentjes gebruikt. Hetzelfde pro cédé wordt ook toegepast voor het vervaardigen van alle andere stukken zoals bloemenvazen. schalen, schotels, bekers en tal van andere kunstvoor werpen. Er zijn verscheidene manier om al die kunststukken te versieren met geïncrusteerd goud, met ingebrande of ingewerkte kleuren enz. maar het i< onbegonnen werk ze alle ten beschrij ven. Ze hebben echter een zaak ge meen: het is en het blijft steeds handwerk. De hele fabriek is één boeiend schouwspel. Men kan uren slaan kij ken op het ontstaan van een halve meter hoge, gesloten vaas die uitslui tend door blazen, draaien en zwaaien en met behulp van een paar houten instrumenten wordt gefatsoeneerd tot een zuiver kunststuk. Men blijft uren gefascineerd staren naar de slijper en de graveerder die, niet of zonder tekening in de tekenkamer ontworpen, het meesterwerk voltooit. Men be grijpt dan ook dadelijk de enorme moeilijkheden waarmede zo'n bedrijf te kampen heeft in deze tijd van mechanisering en automatisering. Vooral als men weet dat in de prijs van een afgewerkt produkt. nog steeds 70 procent handenarbeid zit. De arbeid van uiterst gespecialiseerde vaklui, want het duurt bv. niet minder dan tien jaar om het tot volwaai dig glasblazer te brengen! En hier geldt dan nog het bijbelse woord 'velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren;! Daarenboven kan zelfs de handigste glasblazer nooit meer dan 300 tol 400 glazen per dag afwer ken. De produkt ie van de 'Cristalleries du Val Saint-Lamb: rt' bestaat voor 55 procent uit tafelserviezen, waaraan de fabriek grotendeels haar wereldfaam heeft, te danken, en 45 procent uit fantasiestukken en ornamenteel kris tal. De afzet kan als volgt worden onderverdeeld: l/3e wordt in België zelf verkocht. l/3e in de landen van de Gemeenschappelijke Markt en l/3e gaat naar de overige landen, hetzij 72 in totaal, over de hele wereld ver spreid. De smaak van het publiek is ook zeer uiteenlopend. Worden tafelserviezen bijna uitsluitend in kleurloos kristal vervaardigd, dit ligt heel anders voor de fantasiestukken waarin, op Ameri ka en Frankrijk na, alle landen ge kleurd kristal vragen. Kristalwerk is dan ook een edel produkt en betrek kelijk duur. De glasblazer krijgt hier vloeibaar kristal op een stok aangereikt en knipt, met vaste hand. de juiste hoeveelheid at om de steel en de voet te draaien. „Wat de Rolls Royce voor Engeland is is het kristal van de 'Cristalleries du Val Saint-Lambert' voor België. Zo schreef onlangs een groot Belgisch blad. En niet alleen wat de afwerking en de vermaardheid van het produkt betreft. Zoals de Engelse Rolls Royce- fabrieken, heeft ook de Belgische kris- talfabriek met bijna onoverkomelijke financiële moeilijkheden te kampen. Sedert 25 jaar'keren de 'Cristalleries du Val Saint-Lambert', waarin nog steeds ongeveer 1250 vaklui werken, geen dividend meer uit en blijft het jaarlijks verlies hoog. De onderne ming fabricieert nu ook o.m. allerlei soorten van gekleurde of kleurloze glastegels en prachtige, ornamentele, in cement gevatte klèurglasramen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1972 | | pagina 13