Boekhandel ,,'t Zoeklicht" AFFICHES en POSTERS Zo tussen een studie voor leraar door OPEL-SHOW IN SCHOUWBURG Tips voor de keuken DIT UW 'Diagnose-station' voor auto's an,voortover,vrouwen 11 Dl FAAM De laatste jaren neemt het aan tal mensen dat in de vrije tijd 'de doe het zelf scheepsbouw beoefent, hand over hand toe Men kan zich zo voorstellen dat het idee om op een geheel zelf vervaardigde zeiljacht of soms misschien zelfs wel een motor jacht over het water te zwerven, wel bijzonder prettig moet zijn, temeer daar de bouw van een boot toch heel wat tijd in be slag neemt. Vaak worden alle vrije uurtjes er aan gespen deerd zodat velen van deze doe- het-zelvers eigenlijk een dubbel beroep hebben. Een van deze 'scheepsbouwers' is de heer L. de Pagter uit Dom burg. Als kleine jongen kon hij urenlang bezig zijn om met veel geduld een kartonnen bouw plaat van een scheepsmodel in elkaar te zetten. Zo klein als hij was, had hij al een zeer ont wikkeld gevoel voor perfectie en wanneer er eens een stukje van een bouwplaat niet precies van pas bleek te zijn, rustte hij niet voordat dit stukje precies op maat was gesneden of ge kniptSamen met een van zijn vrienden zat hij op vrije midda gen in een timmermanswerk plaats, bezig met het maken van bootjes uit verschillende soorten houtafval, die dan later in een sloot te water werden gelaten. Als een soort van afsluiting van deze periode van modelbouw Herfstconcert in Middelburgse Nieuwe kerk AR-kamerleden bezoeken Zeeland werden er twee grote modellen van een zeilboot gemaakt, com pleet met spanten, kiel en alles wat er bij hoort. Ook de zeilen werden zelf op een naaimachi ne in elkaar gestikt. Echte boot Nóg sneller In Middelburg maakte onze fotograaf dit leuke plaatje. Wie mag zich de gelukkige moeder van deze baby noe- men? Zij kan de originele foto plus nog een waardebon van vijf gulden gratis afhalen op het kantoor van de jg PZC, Markt 51, Middelburg. DONDERDAG 28 OICTOBER 1971 MIDDELBURG MIDDELBURG ««.«..hip gewoongekprotestsfeervolsportgeinigdier. BURGPROMENADE 14-16 BURGPROMENADE met één klap de rijkste keus uit bijna duizend stuks Poster op paneel (introduktieprijs f 6,25) Domburger met 'gouden handen' bouwde zijn eigen jachten Liefhebbers van orgelspel en sopraan- zang kunnen vrijdagavond aanstaande hun hart ophalen in de Nieuwe Kerk te Middelburg. Ook de minnaars van kopermuziek kunnen dan aan hun trekken komen. De brassband 'Onda' geeft dan onder leiding van zijn diri gent Cees Cevaal een 'Herfstconcert', waaraan een aantal beroepsartiesten zal meewerken. Do jonge sopraan Ellen de Wind zal liederen van Bach ten gehore brengen. Bram Beekman zal het orgel van de Nieuwe Kerk bespelen, terwijl de trompettist Paul C. van Belzen met be geleiding van Bram Beekman werken van Torellie en Damian zal brengen, het laatstgenoemde werk met sopraan. De brassband Onda speelt zowel af zonderlijk, als in combinatie met orga nist Bram Beekman composities van Geehl, Beethoven en Handel. Het con cert dat wordt gepresenteerd door Ge rard C. van Loo, begint om acht uur. Vrijdagavond dus voor een gevarieerd herfstconcert naar de Nieuwe Kerk in Middelburg. Vrijdag: 29 oktober aanstaande brengt een aantal leden van de AR eerste en tweede kamerfractie, statenleden, ge meenteraadsleden en bestuursleden van de partij een werkbezoek aan Zeeland. Des morgens half elf zal de delegatie worden ontvangen op het raadhuis van de gemeente Borsele in het dorp Heinkenszand. Zij zullen daar spreken met vertegenwoordigers van maat schappelijke en belangengroeperingen in Zeeland, waar onder de gewestelij ke raad van het Landbouwschap, de CBTB, de vereniging Milieuhygiëne Zeeland, het CNV en de federatie van samenwerkingsorganen voor sociale dienstverlening. Des middags om twee uur zal met het college van b en w van Borsele wor den gesproken over de problematiek van een heringedeelde gemeente. Ver volgens is er om half vijf een gesprek met het college van gs in Middelburg, nadat eerst nog een excursie langs enkele kleine dorpen en de omstreden industriegebieden zal zijn gemaakt on der leiding van burgemeester G. H. E. M. van Waes van Borsele. Des avonds half acht is er in de Prins van Oranje te Goes een contact en discussie bijeenkomst met kiezers. Aan dit werkbezoek nemen onder an dere deel mr W. Aantjes, voorzitter tweede kamerfractie, mej. J. van Leeuwen, vice-presidente tweede ka merfractie, mr G. C. van Dam, mr J. N. Scholten, drs A. Schouten endr A. Veerman. Geruime tijd heeft de heer De Pagter zich toen toegelegd op het terrein van de elektronika. Hij bouwde radio's, telefoons en later elektrische schake lingen. Het is dan ook niet te verwon deren dat we de heer De Pagter op een gegeven ogenblik aantroffen in het waterwingebied, bezig met het beproeven van een radiografisch be stuurd jachtje. Misschien is het woord jachtje wel niet meer helemaal op zijn plaats, want het zijn inmid dels modellen op schaal geworden, en dit model is ongeveeer een meter lang. Toch bleek ook deze vorm niet geheel en al bevredigend, zodat jonge man De Pagter overschakeldeop het bouwën van vliegtuigen. Ook radiogra fisch bestuurd en voorzien van een motor. Deze kleine motortjes produce ren een lieflijk aantal decibels zodat de buren bij het testen van de motor die op wonderolie en ether liep, haas tig de ramen en deuren dicht deden. Veel vliegtuigen zijn er overigens niet gebouwd; De Pagter vond het wel fijn om ze te bouwen, maar bij het maken van vluchten zat hij altijd danig in de rats dat ze buiten de reikwijdte van de zender zouden geraken en ergens ver buiten het gezichtsveld neer zou den storten. Zij vertegenwoordigden namelijk nog een behoorlijke waarde. Inmiddels was hij leerling op de tech nische school in Middelburg. Met suc ces volgde hij een opleiding voor timmerman en trad na het afleggen van een uitstekend examen in dienst bij een Domburgse aannemer. Mis schien doordat hij nu dagelijks bezig is met "het hout naar zijn hand te zetten' en ergens in het achterhoofd nog steeds het modelbouwen verscho len zat, kwam hij op het idee om nu maar eens een echte boot te gaan bouwen. Belangstelling voor het zei len, het spel van wind en water, had hij altijd al gehad. Samen met een broer begon hij aan de bouw van een BM in de 16 vierkante meter klas. Na een tijd samen aan de boot te hebben gewerkt, emigreerde zijn broer naar Afrika, maar de heer De Pagter zag hierin geen enkel bezwaar om de bouw, zij het dan alleen, voort te zetten. Inmiddels was hij getrouwd. Tussen de bedrijven door had hij even kans gezien om met een neef, die als metselaar bij dezelfde firma werk zaam was, een dubbel woonhuis neer te zetten. Begrijpelijk dat gedurende deze bouwperiode het werk aan de BM even stil lag. Zijn huis lag vlak bij de loods waarin de boot was ondergebracht, zodat het 's avonds van de boot naar de koffie maar een stapje was. Toch heeft hij heel wat kopjes koffie overgeslagen. Bij de bouw kreeg hij steeds meer assistentie van een andere Domburger, Jaap van Rotten. Na nog een winter hard wer ken was toch eindelijk het tijdstip aangebroken dat de boot in het water van de jachthaven tussen Vrouwenpol der en Veere kon worden getakeld. Dat was in 1969. De heer De Pagter die aanvankelijk de zeilkunst niet meester was, wist door zelfstudie zijn kennis op dat gebied drastisch uit te breiden. Hiertoe zag hij weer kans tussen het maken van de zeilen door. Maar ook nu nog worden regelmatig boeken over zeiltechniek door hem bestudeerd. Twee seizoenen zeilen waren er voor nodig om de heer De Pagter ervan te overtuigen dat het tijd werd een ande re zeilboot te bouwen, een die nóg sneller en nóg mooier zou zijn. Hij vond de jachtbouw dermate fascine rend, dat hij besloot om een cursus jachtbouw en -ontwerpen te gaan vol gen. Zo gezegd, zo gedaan. Het was toch niet dat de heer De Pagter bepaald niets anders te doen had. Hij was druk aan het studeren voor het diploma leraar in het nijver heidsonderwijs, de zogenaamde N-ak- te, die hij vorig jaar wist te behalen. Begin dit jaar werd hij aangesteld als leraar timmeren aan zijn oude school, de technische school in Middelburg. Na verschillende voorbereidingen bouwde hij in tijd van een paar weken een pracht van een Spanker. Net als bij de vorige boot maakte hij ook nu weer alles zelf, tot het klein ste onderdeeltje toe. Was de eerste boot geheel en al in de jachtlak gezet, de heer De Pagter heeft de Spanker een prachtige kleur rood gegeven, die het op het water uitstekend zal doen. Wat hij met twee boten zal gaan doen, weet hij nog niet. Het is best mogelijk dat als er een redelijk bod op de BM komt, deze de deur uit gaat. De Spanker komt niet voor verkoop in aanmerking, daar zeilt de heer De Pagter volgend seizoen zelf in. Denkt u vooral niet, dat hij nu uitge bouwd is. Er wordt al gewerkt aan de bouw van een motorjacht. Maar hij wil eerst eens op adem komen van het pas gereedgekomen karwei en met zijn Spanker volgend seizoen heerlijk mee op het Veerse Meer va ren. HOOG WATER IN VLISSINGEN Van donderdag 28 oktober tot en met woensdag 3 november, do. 7.59 en 20.48, vr. 9.19 en 22.06, za. 10.36 en 23.15, zo. 11.40 ma. 0.13 en 12.30, di. 0.58 en 13.09, wo. 1.38 en 13.47. Westkapelle 21 min. vroeger en Vrouwenpolder 17 min. later. Zoutelande en Domburg zijn ongeveer gelijk aan Westkapelle. De drie dagen durende auto-show van Opel-dealer Louisse in de foyer van de Middelburgse Schouwburg, trok zeer veel belangstelling. Vooral vrijdag en zaterdag was het er erg druk. De speciale nieuwtjes op deze show wa ren de Opel GT/J., een leuke sportwa- ten en de Ascona 16 een gezinsauto met een zeer grote ruimte. Het groot ste deel van de tentoongestelde wa gens was afkomstig uit de voorraad van de firma Louisse. Van het beken de merk Opel-Kadett waren alle types vertegenwoordigd. Van de Manta wa ren er de 16S en de 19S. Ook de grotere wagens als de Admiral Diplo mat en de Opel Commodore ontbra ken niet op het appel Het spreekt vanzelf dat de sportwa gen de GT/J die in de hal bij de ingang van de Schouwburg stond en het .visitekaartje' vormde, veel belang stelling trok. Zeker van de jongere generatie. Maar beslist niet minder belangstelling bestond er voor een prachtige Commodore GS, uitgerust met een Steinmetz opvoerset. Deze wagen met zijn 180 DIN PK motor met drie dubbele carburateurs, haalt met verbluffend gemak een snelheid van 225 km per uur. De benzinetank van dit model was vergroot zodat er 100 liter benzine in kon. Het interieur omvat een goed overzichtelijk instru mentenpaneel, comfortable kuipstoe- len en een rolbeugel. Voor geïnteresseerden bestond de mo gelijkheid in de verschillende wagens een proefrit te maken, op het parkeer terrein voor de Schouwburg stond namelijk van bijna alle geshowde mo dellen een exemplaar. De heer Th. Louisse die op de show aanwezig was vertelde dat de Opel momenteel bovenaan op de verkoop lijst staat. De show was volledig in eigen beheer. Er waren veel relaties van de firma Louisse die een kijkje kwamen nemen en er werden tal van nieuwe contacten gelegd. Hij was er dan ook van overtuigd dat de show beslist succesvol te noemen was. Het spreekt vanzelf dat voor deze exclusieve wagen, die niet direct voor iedereen is aan te bevelen vanwege zijn uitermate gevoelige mechaniek, ook een exclusief prijsje betaald moet Op de foto: de Opel Commodore GS voor de Kuiperspoort. BONENSALADE 1 grote pot of blik bruine bonen, 2 a 3 groene paprika's, 250 gr tomaten, 1 ui, 4 eetlepels olie, 5 augurken, 2 a 3 eetlepels azijn, 1 eetlepel suiker, pe per, zout, aroma, 1 struik andijvie. De ui schoonmaken, wassen en klein- snijden. De paprika's van steeltjes, zaad en zaadlijsten ontdoen, wassen en in kleine stukjes snijden. De ui in de olie fruiten, de stukjes paprika toevoegen en plusminus 10 minuten laten meesmoren. De bruine bonen met het kookvocht toevoegen. De au gurken kleinsnijden. Het mengsel op smaak afmaken met de azijn, suiker, peper, zout en aroma en laten afkoe len. De tomaten wassen, in kleine stukjes snijden en met de kleingesne den augurken door de bonen mengen. Deze salade is het lekkerst als u hem enkele uren op een koele plaats laat staan. De salade opdienen op de ge wassen en kleingesneden andijvie. ITALIAANSE SALADE Vi blik sperziebonen, blik wortel tjes, '500 gr gekookte aardappelen, 4 eieren, 250 gr tomaten, 12 olijven, 1 eetlepel kappertjes, 10 zilveruitjes, 5 eetlepels slasaus, 5 eetlepels magere kwark (of 4 eetlepels yoghurt), 1 theelepel mosterd, peper, zout en kropsla. De tomaten wassen en kleinsnijden. De afgekoelde aardappelen, de uitge lekte worteltjes en de uitgelekte sper ziebonen in stukjes snijden. De olijven zonodig van pitten ontdoen en met de uitjes kleinsnijden. Van de slasaus, de kwark, de mosterd, peper en zout een saus maken en deze met de overige ingrediënten vermengen. De eieren hardkoken, laten afkoelen, péllen en in plakjes of in partjes snijden. De salade opdoen op gewassen en uitge lekte slabladen en garneren met plak jes tomaat en ei. KAASSLA 75 gr andijvie, 50 gr komijnekaas, Vh eetlepel olie, 1 eetlepel azijn, 1 theele pel mosterd, zout komijnzaadjes1 tomaat. Maak een sausje van de olieazijn, mosterd, zout en eventueel komijn zaadjes. Snijd de kaas in blokjes. Was de andijvie en snijd hem klein. Ver meng de andijvie met de saus en de kaas. Garneer de sla met plakjes tomaat. tieve functie," vertelde de heer A. C. Hoefkens. .Doormiddel van dit appa raat kunnen tal van gebreken worden opgespoord, die eventueel gevaar kun nen opleveren voor de veiligheid van de automobilist en voor onaangename storingen onderweg. Op diverse plaatsen op en bij de motor worden meetsonden bevestigd, die hun bevindingen doorgeven aan een apparaat dat verschuifbaar is op gehangen aan een speciaal soort hef- brug. De resultaten van de meting wordt zichtbaar op het beeldscherm van een occiloscoop en op diverse meters voor onder andere het meten van het CO gehalte in de uitlaatgassen, de weerstand en spanningsverlies bij de contactpunten, een toerenteller en een vacuummeter. Het is de bedoeling dat men aan de hand van een testrapport een hele serie metingen en onderzoekingen ver richt. Behalve dat alleen de motor van onder tot boven bekeken wordt, krijgen ook de lichten en de wielen een beurt. Ook daarvoor is bij het diagnose-station speciale apparatuur aanwezig. De heer Hoefkens vertelde dat ook in het filiaal van "De Toe komst' in Vlissingen een dergelijke apparatuur staat opgesteld, om de mensen daar dezelfde service te kun nen bieden als in Middelburg. Officieel komen er begin januari overal door het land verspreid dergelijke diagno se-stations in gebruik bij Renault-dea lers. Voor het aanleggen van de appa ratuur moest in MiddelbuTg eerst een betonnen vloer worden gestort. Ook zijn er speciale voorzieningen getrof fen voor de afvoer van de uitlaatgas sen. Via een dikke slang werden deze naar een afvoerpijp geleid, waar een aanjager ervoor zorgt dat ze binnen de kortste keren afgevoerd rijn. „Het zal op langere termijn gezien zo worden," aldus de heer Hoefkens,. Dit is de man die de Duitse meisjes heeft beledigd', schrijft het blad Jas min bij de foto van een modieus geklede jongeman. Het is de 28-jarige Engelse publicist Christopher Ward, een man die (volgens het Duitse blad) bij voorkeur in door Yves Saint-Lau rent ontworpen kleding door het le ven gaat, zich met grote modieuze stropdassen tooit, ruim 100.000 gulden per jaar zou verdienen en een appar tement in een dure Londense buurt bewoont. En dit heeft hij over de meisjes van de Bondsrepubliek ge schreven: Duitse meisjes hebben ge spierde armen en behaarde benen. Ze eten geweldige hoeveelheden. Ze heb ben te weinig in het hoofd en te veel in de buurt van de heupen. Ze zien eruit als slagschepen'. Pleister op de wonde: Christopher Ward schrijft en praat arrogant over alle meisjes - ook over de Engelse. GRIEZELEN Vrouwen griezelen graag, althans in de bioscoop. Weekblad Elle meent dit te mogen afleiden uit het feit dat in enkele erkende 'griezel-theatertjes' in Parijs steeds meer vrouwen verschij nen, ook zonder mannelijke begelei ding. Want (zo zeggen sommigen van hen) wat is er opwindender dan een nachtmerrie die men vrijwillig onder gaat, temeer daar men weet dat het geen echte nachtmerrie is? Andere bioscoopbezoeksters geven toe dat ze het toch wel een veilig gevoel vinden om in gezelschap van een 'sterke' man te gaan griezelen. „Gruwelen verkopen goed", zegt de eigenaar van enkele in dit genre ge specialiseerde Parijse bioscopen die zijn theaters zelfs heeft laten voorzien van een ingang in 'gruwelstijl'. Het publiek is overwegend jong, maar op zondagmiddagen komen vaak hele ge zinnen naar het eng bedrijf van Dra- cula en de zijnen kijken. MAN CONTRA BARENSPIJN In Californie komt dr. Bemand Brandstater, narcositeur van beroep, in het geweer tegen de stelling dat barensweeen het 'natuurlijke recht* van de vrouw zijn en niet mogen worden omzeild. Dr. Brandstater vindt dat nog veel te veel artsen deze stelling aanhangen en dat daardoor tijdens bevallingen nodeloos pijn wordt geleden. In de medische rubriek van Ladies' Home Journal zegt hij: „Ontelbare generaties vrouwen hebben moeten verduren wat in het gunstigste geval de ongemakken van een geboorte en in het ergsteg eval martelede pijnen betekent. Toch blijft de mening stand houden dat deze pijn iets natuurlijks is, verschillend van iedere andere pijn, iets dat niet lang duurt en snel weer vergeten is. Maar als mannen een bevalling zouden moeten doormaken, zou het probleem van de barenspijn waarschijnlijk al jaren geleden rijn opgelost". ïrmrnmwmmmmmmmmfii/iiiijmjmmnmmfmimmtfti Het autobedrijf 'De Toekomst' aan het Middelburgse Seisplein heeft sinds kort een gloednieuwe testapparatuur in gebruik. Dit zogenaamde 'diagnose station' gaat in de eerste plaats ge bruikt worden voor de auto's van het merk Renault, waar De Toekomst' dealer van is. „Het diagnose station heeft in de eerste plaats een preven- „dat er op verschillende plaatsen diag nose-stations komen, die hele dagen niets anders doen dan het testen van diverse auto's. De automobilist kan aan de hand van het testrapport zelf beslissen wat hij aan zijn auto laat doen. De eventuele reparaties worden door zijn eigen garage uitgevoerd. In Amerika functioneert, dit systeem al langere tijd." Alle auto's die met dit nieuwe appa raat zijn getest krijgen een vignet van het Verbond voor Veilig Verkeer. De ze bond staat achter de keuringsme thoden. Begin januari gaat een vaste kracht dit keuringswerk ter hand ne men, namelijk de heer J. A. P. Valk, die daartoe een speciale opleiding krijgt bij Renault.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1971 | | pagina 11