Boekhandel ,,'t Zoeklicht"
AFFICHES en POSTERS
Zo tussen een
studie voor
leraar door
OPEL-SHOW IN SCHOUWBURG
Tips voor
de keuken
DIT UW
'Diagnose-station' voor auto's
an,voortover,vrouwen
11
Dl FAAM
De laatste jaren neemt het aan
tal mensen dat in de vrije tijd
'de doe het zelf scheepsbouw
beoefent, hand over hand toe
Men kan zich zo voorstellen dat
het idee om op een geheel zelf
vervaardigde zeiljacht of soms
misschien zelfs wel een motor
jacht over het water te zwerven,
wel bijzonder prettig moet zijn,
temeer daar de bouw van een
boot toch heel wat tijd in be
slag neemt. Vaak worden alle
vrije uurtjes er aan gespen
deerd zodat velen van deze doe-
het-zelvers eigenlijk een dubbel
beroep hebben.
Een van deze 'scheepsbouwers'
is de heer L. de Pagter uit Dom
burg. Als kleine jongen kon hij
urenlang bezig zijn om met veel
geduld een kartonnen bouw
plaat van een scheepsmodel in
elkaar te zetten. Zo klein als
hij was, had hij al een zeer ont
wikkeld gevoel voor perfectie
en wanneer er eens een stukje
van een bouwplaat niet precies
van pas bleek te zijn, rustte hij
niet voordat dit stukje precies
op maat was gesneden of ge
kniptSamen met een van zijn
vrienden zat hij op vrije midda
gen in een timmermanswerk
plaats, bezig met het maken van
bootjes uit verschillende soorten
houtafval, die dan later in een
sloot te water werden gelaten.
Als een soort van afsluiting van
deze periode van modelbouw
Herfstconcert
in Middelburgse
Nieuwe kerk
AR-kamerleden
bezoeken Zeeland
werden er twee grote modellen
van een zeilboot gemaakt, com
pleet met spanten, kiel en alles
wat er bij hoort. Ook de zeilen
werden zelf op een naaimachi
ne in elkaar gestikt.
Echte boot
Nóg sneller
In Middelburg maakte onze fotograaf dit leuke plaatje.
Wie mag zich de gelukkige moeder van deze baby noe-
men? Zij kan de originele foto plus nog een waardebon
van vijf gulden gratis afhalen op het kantoor van de jg
PZC, Markt 51, Middelburg.
DONDERDAG 28 OICTOBER 1971
MIDDELBURG MIDDELBURG ««.«..hip gewoongekprotestsfeervolsportgeinigdier.
BURGPROMENADE 14-16 BURGPROMENADE
met één klap de rijkste keus uit bijna duizend stuks Poster op paneel (introduktieprijs f 6,25)
Domburger met 'gouden handen'
bouwde zijn eigen jachten
Liefhebbers van orgelspel en sopraan-
zang kunnen vrijdagavond aanstaande
hun hart ophalen in de Nieuwe Kerk
te Middelburg. Ook de minnaars van
kopermuziek kunnen dan aan hun
trekken komen. De brassband 'Onda'
geeft dan onder leiding van zijn diri
gent Cees Cevaal een 'Herfstconcert',
waaraan een aantal beroepsartiesten
zal meewerken.
Do jonge sopraan Ellen de Wind zal
liederen van Bach ten gehore brengen.
Bram Beekman zal het orgel van de
Nieuwe Kerk bespelen, terwijl de
trompettist Paul C. van Belzen met be
geleiding van Bram Beekman werken
van Torellie en Damian zal brengen,
het laatstgenoemde werk met sopraan.
De brassband Onda speelt zowel af
zonderlijk, als in combinatie met orga
nist Bram Beekman composities van
Geehl, Beethoven en Handel. Het con
cert dat wordt gepresenteerd door Ge
rard C. van Loo, begint om acht uur.
Vrijdagavond dus voor een gevarieerd
herfstconcert naar de Nieuwe Kerk in
Middelburg.
Vrijdag: 29 oktober aanstaande brengt
een aantal leden van de AR eerste en
tweede kamerfractie, statenleden, ge
meenteraadsleden en bestuursleden
van de partij een werkbezoek aan
Zeeland.
Des morgens half elf zal de delegatie
worden ontvangen op het raadhuis
van de gemeente Borsele in het dorp
Heinkenszand. Zij zullen daar spreken
met vertegenwoordigers van maat
schappelijke en belangengroeperingen
in Zeeland, waar onder de gewestelij
ke raad van het Landbouwschap, de
CBTB, de vereniging Milieuhygiëne
Zeeland, het CNV en de federatie van
samenwerkingsorganen voor sociale
dienstverlening.
Des middags om twee uur zal met het
college van b en w van Borsele wor
den gesproken over de problematiek
van een heringedeelde gemeente. Ver
volgens is er om half vijf een gesprek
met het college van gs in Middelburg,
nadat eerst nog een excursie langs
enkele kleine dorpen en de omstreden
industriegebieden zal zijn gemaakt on
der leiding van burgemeester G. H. E.
M. van Waes van Borsele.
Des avonds half acht is er in de Prins
van Oranje te Goes een contact en
discussie bijeenkomst met kiezers.
Aan dit werkbezoek nemen onder an
dere deel mr W. Aantjes, voorzitter
tweede kamerfractie, mej. J. van
Leeuwen, vice-presidente tweede ka
merfractie, mr G. C. van Dam, mr J.
N. Scholten, drs A. Schouten endr A.
Veerman.
Geruime tijd heeft de heer De Pagter
zich toen toegelegd op het terrein van
de elektronika. Hij bouwde radio's,
telefoons en later elektrische schake
lingen. Het is dan ook niet te verwon
deren dat we de heer De Pagter op
een gegeven ogenblik aantroffen in
het waterwingebied, bezig met het
beproeven van een radiografisch be
stuurd jachtje. Misschien is het
woord jachtje wel niet meer helemaal
op zijn plaats, want het zijn inmid
dels modellen op schaal geworden, en
dit model is ongeveeer een meter
lang. Toch bleek ook deze vorm niet
geheel en al bevredigend, zodat jonge
man De Pagter overschakeldeop het
bouwën van vliegtuigen. Ook radiogra
fisch bestuurd en voorzien van een
motor. Deze kleine motortjes produce
ren een lieflijk aantal decibels zodat
de buren bij het testen van de motor
die op wonderolie en ether liep, haas
tig de ramen en deuren dicht deden.
Veel vliegtuigen zijn er overigens niet
gebouwd; De Pagter vond het wel fijn
om ze te bouwen, maar bij het maken
van vluchten zat hij altijd danig in de
rats dat ze buiten de reikwijdte van
de zender zouden geraken en ergens
ver buiten het gezichtsveld neer zou
den storten. Zij vertegenwoordigden
namelijk nog een behoorlijke waarde.
Inmiddels was hij leerling op de tech
nische school in Middelburg. Met suc
ces volgde hij een opleiding voor
timmerman en trad na het afleggen
van een uitstekend examen in dienst
bij een Domburgse aannemer. Mis
schien doordat hij nu dagelijks bezig
is met "het hout naar zijn hand te
zetten' en ergens in het achterhoofd
nog steeds het modelbouwen verscho
len zat, kwam hij op het idee om nu
maar eens een echte boot te gaan
bouwen. Belangstelling voor het zei
len, het spel van wind en water, had
hij altijd al gehad. Samen met een
broer begon hij aan de bouw van een
BM in de 16 vierkante meter klas.
Na een tijd samen aan de boot te
hebben gewerkt, emigreerde zijn
broer naar Afrika, maar de heer De
Pagter zag hierin geen enkel bezwaar
om de bouw, zij het dan alleen, voort
te zetten.
Inmiddels was hij getrouwd. Tussen
de bedrijven door had hij even kans
gezien om met een neef, die als
metselaar bij dezelfde firma werk
zaam was, een dubbel woonhuis neer
te zetten. Begrijpelijk dat gedurende
deze bouwperiode het werk aan de
BM even stil lag. Zijn huis lag vlak
bij de loods waarin de boot was
ondergebracht, zodat het 's avonds
van de boot naar de koffie maar een
stapje was. Toch heeft hij heel wat
kopjes koffie overgeslagen. Bij de
bouw kreeg hij steeds meer assistentie
van een andere Domburger, Jaap van
Rotten. Na nog een winter hard wer
ken was toch eindelijk het tijdstip
aangebroken dat de boot in het water
van de jachthaven tussen Vrouwenpol
der en Veere kon worden getakeld.
Dat was in 1969. De heer De Pagter
die aanvankelijk de zeilkunst niet
meester was, wist door zelfstudie zijn
kennis op dat gebied drastisch uit te
breiden. Hiertoe zag hij weer kans
tussen het maken van de zeilen door.
Maar ook nu nog worden regelmatig
boeken over zeiltechniek door hem
bestudeerd.
Twee seizoenen zeilen waren er voor
nodig om de heer De Pagter ervan te
overtuigen dat het tijd werd een ande
re zeilboot te bouwen, een die nóg
sneller en nóg mooier zou zijn. Hij
vond de jachtbouw dermate fascine
rend, dat hij besloot om een cursus
jachtbouw en -ontwerpen te gaan vol
gen. Zo gezegd, zo gedaan.
Het was toch niet dat de heer De
Pagter bepaald niets anders te doen
had. Hij was druk aan het studeren
voor het diploma leraar in het nijver
heidsonderwijs, de zogenaamde N-ak-
te, die hij vorig jaar wist te behalen.
Begin dit jaar werd hij aangesteld als
leraar timmeren aan zijn oude school,
de technische school in Middelburg.
Na verschillende voorbereidingen
bouwde hij in tijd van een paar
weken een pracht van een Spanker.
Net als bij de vorige boot maakte hij
ook nu weer alles zelf, tot het klein
ste onderdeeltje toe. Was de eerste
boot geheel en al in de jachtlak gezet,
de heer De Pagter heeft de Spanker
een prachtige kleur rood gegeven, die
het op het water uitstekend zal doen.
Wat hij met twee boten zal gaan
doen, weet hij nog niet. Het is best
mogelijk dat als er een redelijk bod
op de BM komt, deze de deur uit
gaat. De Spanker komt niet voor
verkoop in aanmerking, daar zeilt de
heer De Pagter volgend seizoen zelf
in.
Denkt u vooral niet, dat hij nu uitge
bouwd is. Er wordt al gewerkt aan de
bouw van een motorjacht. Maar hij
wil eerst eens op adem komen van
het pas gereedgekomen karwei en
met zijn Spanker volgend seizoen
heerlijk mee op het Veerse Meer va
ren.
HOOG WATER IN VLISSINGEN
Van donderdag 28 oktober tot en met woensdag 3 november,
do. 7.59 en 20.48, vr. 9.19 en 22.06, za. 10.36 en 23.15, zo. 11.40
ma. 0.13 en 12.30, di. 0.58 en 13.09, wo. 1.38 en 13.47.
Westkapelle 21 min. vroeger en Vrouwenpolder 17 min. later.
Zoutelande en Domburg zijn ongeveer gelijk aan Westkapelle.
De drie dagen durende auto-show van
Opel-dealer Louisse in de foyer van de
Middelburgse Schouwburg, trok zeer
veel belangstelling. Vooral vrijdag en
zaterdag was het er erg druk. De
speciale nieuwtjes op deze show wa
ren de Opel GT/J., een leuke sportwa-
ten en de Ascona 16 een gezinsauto
met een zeer grote ruimte. Het groot
ste deel van de tentoongestelde wa
gens was afkomstig uit de voorraad
van de firma Louisse. Van het beken
de merk Opel-Kadett waren alle types
vertegenwoordigd. Van de Manta wa
ren er de 16S en de 19S. Ook de
grotere wagens als de Admiral Diplo
mat en de Opel Commodore ontbra
ken niet op het appel
Het spreekt vanzelf dat de sportwa
gen de GT/J die in de hal bij de
ingang van de Schouwburg stond en
het .visitekaartje' vormde, veel belang
stelling trok. Zeker van de jongere
generatie. Maar beslist niet minder
belangstelling bestond er voor een
prachtige Commodore GS, uitgerust
met een Steinmetz opvoerset. Deze
wagen met zijn 180 DIN PK motor
met drie dubbele carburateurs, haalt
met verbluffend gemak een snelheid
van 225 km per uur. De benzinetank
van dit model was vergroot zodat er
100 liter benzine in kon. Het interieur
omvat een goed overzichtelijk instru
mentenpaneel, comfortable kuipstoe-
len en een rolbeugel.
Voor geïnteresseerden bestond de mo
gelijkheid in de verschillende wagens
een proefrit te maken, op het parkeer
terrein voor de Schouwburg stond
namelijk van bijna alle geshowde mo
dellen een exemplaar.
De heer Th. Louisse die op de show
aanwezig was vertelde dat de Opel
momenteel bovenaan op de verkoop
lijst staat. De show was volledig in
eigen beheer. Er waren veel relaties
van de firma Louisse die een kijkje
kwamen nemen en er werden tal van
nieuwe contacten gelegd. Hij was er
dan ook van overtuigd dat de show
beslist succesvol te noemen was.
Het spreekt vanzelf dat voor deze
exclusieve wagen, die niet direct voor
iedereen is aan te bevelen vanwege
zijn uitermate gevoelige mechaniek,
ook een exclusief prijsje betaald moet
Op de foto: de Opel Commodore GS
voor de Kuiperspoort.
BONENSALADE
1 grote pot of blik bruine bonen, 2 a
3 groene paprika's, 250 gr tomaten, 1
ui, 4 eetlepels olie, 5 augurken, 2 a 3
eetlepels azijn, 1 eetlepel suiker, pe
per, zout, aroma, 1 struik andijvie.
De ui schoonmaken, wassen en klein-
snijden. De paprika's van steeltjes,
zaad en zaadlijsten ontdoen, wassen
en in kleine stukjes snijden. De ui in
de olie fruiten, de stukjes paprika
toevoegen en plusminus 10 minuten
laten meesmoren. De bruine bonen
met het kookvocht toevoegen. De au
gurken kleinsnijden. Het mengsel op
smaak afmaken met de azijn, suiker,
peper, zout en aroma en laten afkoe
len. De tomaten wassen, in kleine
stukjes snijden en met de kleingesne
den augurken door de bonen mengen.
Deze salade is het lekkerst als u hem
enkele uren op een koele plaats laat
staan. De salade opdienen op de ge
wassen en kleingesneden andijvie.
ITALIAANSE SALADE
Vi blik sperziebonen, blik wortel
tjes, '500 gr gekookte aardappelen, 4
eieren, 250 gr tomaten, 12 olijven, 1
eetlepel kappertjes, 10 zilveruitjes, 5
eetlepels slasaus, 5 eetlepels magere
kwark (of 4 eetlepels yoghurt), 1
theelepel mosterd, peper, zout en
kropsla.
De tomaten wassen en kleinsnijden.
De afgekoelde aardappelen, de uitge
lekte worteltjes en de uitgelekte sper
ziebonen in stukjes snijden. De olijven
zonodig van pitten ontdoen en met de
uitjes kleinsnijden. Van de slasaus, de
kwark, de mosterd, peper en zout een
saus maken en deze met de overige
ingrediënten vermengen. De eieren
hardkoken, laten afkoelen, péllen en
in plakjes of in partjes snijden. De
salade opdoen op gewassen en uitge
lekte slabladen en garneren met plak
jes tomaat en ei.
KAASSLA
75 gr andijvie, 50 gr komijnekaas, Vh
eetlepel olie, 1 eetlepel azijn, 1 theele
pel mosterd, zout komijnzaadjes1
tomaat.
Maak een sausje van de olieazijn,
mosterd, zout en eventueel komijn
zaadjes. Snijd de kaas in blokjes. Was
de andijvie en snijd hem klein. Ver
meng de andijvie met de saus en de
kaas. Garneer de sla met plakjes
tomaat.
tieve functie," vertelde de heer A. C.
Hoefkens. .Doormiddel van dit appa
raat kunnen tal van gebreken worden
opgespoord, die eventueel gevaar kun
nen opleveren voor de veiligheid van
de automobilist en voor onaangename
storingen onderweg.
Op diverse plaatsen op en bij de
motor worden meetsonden bevestigd,
die hun bevindingen doorgeven aan
een apparaat dat verschuifbaar is op
gehangen aan een speciaal soort hef-
brug. De resultaten van de meting
wordt zichtbaar op het beeldscherm
van een occiloscoop en op diverse
meters voor onder andere het meten
van het CO gehalte in de uitlaatgassen,
de weerstand en spanningsverlies bij
de contactpunten, een toerenteller en
een vacuummeter.
Het is de bedoeling dat men aan de
hand van een testrapport een hele
serie metingen en onderzoekingen ver
richt. Behalve dat alleen de motor
van onder tot boven bekeken wordt,
krijgen ook de lichten en de wielen
een beurt. Ook daarvoor is bij het
diagnose-station speciale apparatuur
aanwezig. De heer Hoefkens vertelde
dat ook in het filiaal van "De Toe
komst' in Vlissingen een dergelijke
apparatuur staat opgesteld, om de
mensen daar dezelfde service te kun
nen bieden als in Middelburg. Officieel
komen er begin januari overal door
het land verspreid dergelijke diagno
se-stations in gebruik bij Renault-dea
lers. Voor het aanleggen van de appa
ratuur moest in MiddelbuTg eerst een
betonnen vloer worden gestort. Ook
zijn er speciale voorzieningen getrof
fen voor de afvoer van de uitlaatgas
sen. Via een dikke slang werden deze
naar een afvoerpijp geleid, waar een
aanjager ervoor zorgt dat ze binnen
de kortste keren afgevoerd rijn.
„Het zal op langere termijn gezien zo
worden," aldus de heer Hoefkens,.
Dit is de man die de Duitse meisjes
heeft beledigd', schrijft het blad Jas
min bij de foto van een modieus
geklede jongeman. Het is de 28-jarige
Engelse publicist Christopher Ward,
een man die (volgens het Duitse blad)
bij voorkeur in door Yves Saint-Lau
rent ontworpen kleding door het le
ven gaat, zich met grote modieuze
stropdassen tooit, ruim 100.000 gulden
per jaar zou verdienen en een appar
tement in een dure Londense buurt
bewoont. En dit heeft hij over de
meisjes van de Bondsrepubliek ge
schreven: Duitse meisjes hebben ge
spierde armen en behaarde benen. Ze
eten geweldige hoeveelheden. Ze heb
ben te weinig in het hoofd en te veel
in de buurt van de heupen. Ze zien
eruit als slagschepen'. Pleister op de
wonde: Christopher Ward schrijft en
praat arrogant over alle meisjes -
ook over de Engelse.
GRIEZELEN
Vrouwen griezelen graag, althans in
de bioscoop. Weekblad Elle meent dit
te mogen afleiden uit het feit dat in
enkele erkende 'griezel-theatertjes' in
Parijs steeds meer vrouwen verschij
nen, ook zonder mannelijke begelei
ding. Want (zo zeggen sommigen van
hen) wat is er opwindender dan een
nachtmerrie die men vrijwillig onder
gaat, temeer daar men weet dat het
geen echte nachtmerrie is?
Andere bioscoopbezoeksters geven
toe dat ze het toch wel een veilig
gevoel vinden om in gezelschap van
een 'sterke' man te gaan griezelen.
„Gruwelen verkopen goed", zegt de
eigenaar van enkele in dit genre ge
specialiseerde Parijse bioscopen die
zijn theaters zelfs heeft laten voorzien
van een ingang in 'gruwelstijl'. Het
publiek is overwegend jong, maar op
zondagmiddagen komen vaak hele ge
zinnen naar het eng bedrijf van Dra-
cula en de zijnen kijken.
MAN CONTRA BARENSPIJN
In Californie komt dr. Bemand
Brandstater, narcositeur van beroep,
in het geweer tegen de stelling dat
barensweeen het 'natuurlijke recht*
van de vrouw zijn en niet mogen
worden omzeild. Dr. Brandstater
vindt dat nog veel te veel artsen deze
stelling aanhangen en dat daardoor
tijdens bevallingen nodeloos pijn
wordt geleden.
In de medische rubriek van Ladies'
Home Journal zegt hij: „Ontelbare
generaties vrouwen hebben moeten
verduren wat in het gunstigste geval
de ongemakken van een geboorte en in
het ergsteg eval martelede pijnen
betekent. Toch blijft de mening stand
houden dat deze pijn iets natuurlijks
is, verschillend van iedere andere pijn,
iets dat niet lang duurt en snel weer
vergeten is. Maar als mannen een
bevalling zouden moeten doormaken,
zou het probleem van de barenspijn
waarschijnlijk al jaren geleden rijn
opgelost".
ïrmrnmwmmmmmmmmfii/iiiijmjmmnmmfmimmtfti
Het autobedrijf 'De Toekomst' aan
het Middelburgse Seisplein heeft sinds
kort een gloednieuwe testapparatuur
in gebruik. Dit zogenaamde 'diagnose
station' gaat in de eerste plaats ge
bruikt worden voor de auto's van het
merk Renault, waar De Toekomst'
dealer van is. „Het diagnose station
heeft in de eerste plaats een preven-
„dat er op verschillende plaatsen diag
nose-stations komen, die hele dagen
niets anders doen dan het testen van
diverse auto's. De automobilist kan
aan de hand van het testrapport zelf
beslissen wat hij aan zijn auto laat
doen. De eventuele reparaties worden
door zijn eigen garage uitgevoerd. In
Amerika functioneert, dit systeem al
langere tijd."
Alle auto's die met dit nieuwe appa
raat zijn getest krijgen een vignet van
het Verbond voor Veilig Verkeer. De
ze bond staat achter de keuringsme
thoden. Begin januari gaat een vaste
kracht dit keuringswerk ter hand ne
men, namelijk de heer J. A. P. Valk,
die daartoe een speciale opleiding
krijgt bij Renault.