129.- 49.73 V KLEDINGMAKERS Vlissingen Hermesweg 23-teI.01184-7475 openinBS"|den:ma tm vr. 9-6 uur, za. 8.30-6 uur. s. 1 alle maten: ook extra groot, klein, slank of corpulent duizendvoudige, superbrede sortering ruilen is altijd mogelijk veranderingen zijn gratis deskundig, behulpzaam personeel dagelijks nieuwe aanvoer uit eigen produktie„ dus géén „winkeldochters" KOOPCENTRUM GROENENDIJK Omdat Gazan kies-keurig is: p'ss Omdat y Gazan kies keurig is, is deze geklede Winterjas gemaakt volgens het klassieke "Haagse" model: uitstekende pas vorm, prima kwaliteit stof. Omdat Gazan kies keurig is, is dit Kostuum kompleet met vest van eerste klas, zuiver scheerwol. Het dessin is een Prince de Galleruit. scheerwol Omdat Gazan kies keurig is, heeft Gazan dit Blazerpak gemaakt uit echte Jersey, van zuiver scheerwol (gegaran deerd). Het is een modieuze variatie op het broekpak, waarmee u meer combinatie mogelijkheden krijgt Omdat Gazan kies keurig is, is deze Japon van wasbare polyester Jersey gemaakt, in een.fraai abstract dessin. Het model is uitgevoerd met een ritssluiting vóór en met twee leuke fantasie- zakken. Meerkleurig bruin, brique, en rood dessin. Geheel gevoerd. (ook in de grotere maten) schcewoi <3 U )w ïs "'o} m 'hm t: rfi m Koopcentrum Groenendijk De eerlijke, onversierde Gazan-geschiedenis Voorspoed We schrijven 1880. Gazan wordt opgericht. Deze fabriek van da mes-, heren- en 'jongenskleding ontwikkelt zich voorspoedig. Grote ateliers met bekwame vakmensen staan in Den Haag en Lier (België). De hele px-o- ductie - zó'n 9.000 stuks boven kleding per week! - wordt op de gebruikelijke manier verkocht aan confectiewinkels. Aan grote kledingwarenhuizen. van lande lijke bekendheid, maar óók aan speciale modezaakjes. De kwali teit (stoffen, modellen en maak- wijze) is altijd goed geweest. Alles gaat dus uitstekend bij Gazan. Tot de moeilijke jaren 1965, 1966, 1967. Crisis De textielwereld krijgt Mappen. Bedrijven sluiten. Fabrieken gaan failliet. Werknemers ko men op straat te staaxx. De kran ten staan er vol van. Televisie interviewt vakbondsleiders. Bo vendien is het publiek de steeds stijgende kledingprijzen beu. Er ontstaat een kopersstaking. Men hoopt en wacht .op dalende prij zen. Gazan dreigt meegesleurd te worden in die maalstroom. Miljoenen De winkeliers zien Hun omzet dalen. Hun rekken blijven vol. Gazan-vertegenwoordigers - net als hun collega's van andere confectiefabrieken - krijgen „Neen!" te horen. Maar de Ga- zanproductie draait door, want de fabriek sluiten en de mensen ontslaan is hard en bittex'. Gazan heeftimmers alom een goede reputatie. De magazijnen raken echter boordevol. Daar hangt voor ettelijke miljoenen aan prachtige, moderne,' goedge maakte kleding: kostuums, kol- berts, pantalons, regenjassen, japonnen, mantels, deux-pièces, rokken, blouses en joxigenskle- ding. Wat te doexi? Durf! Maar dan krijgt de dix'ectie van Garan een idee. Met enthousiast personeel achter zich neemt men een gedurfd besluit. Gazan zegt: „De winkelier koopt niet meer bij ons? .Het publiek niet meer bij de winkelier? De consument kijkt uit naar lagere prijzen? Dan gaan wij onze hele voor raad direct en zonder de ohxweg van de tussenhandel aaxx het publiek vei-kopen, voor die lage re prijzen waar men op wacht!" Zó werd op 3 juni 1967 de vroe gere inkoopsprijs voor de winke lier opeens de verkoopsprijs aan het publiek. Wonder Toen begon in Schiedam het wonder. In een onver'siex-de ruimte, zónder tapijten, zitjes, kopjes koffie, luxe betimmerin gen, dure etalages of andei'e px-ijsverhogende poeha, hing Gazan z'n duizendvoudige kol- lektie neer. Alle stoffen, alle modellen, alle maten die vroeger naar gerenommeerde modeza ken gingen, waren hier in een enorme sortering pasklaar bij elkaar. Maar nü per stuk tiental len guldens goedkopei\ Bij de herenkostuums scheelde dat wel tot 60,- per pak! Succes Na één advertentie stroomde het publiek toe. Het greep gretig naar dié kwaliteit voor zulke revolutionaire prijzen. Het kon dus wél! En het nuchtex-e lino leum op de vloer vond men bést. Men begreep namelijk de samenhang tussen lage prijs en eenvoudige winkelinrichting. Men zag het prijsvoordeel van die kortere weg van eigen ate liers naar eigen winkels. En men ontdekte ook direct, dat dit geen ordinaire stunt was. Geen onbe trouwbare eendags-actie. Het nieuwe Gazan-publiek omarmde een nieuw, modern en noodza kelijk verkoop-principe! Realistisch Dat rèalistische en prijsbewuste publiek heeft Gazan gi'oot ge maakt. Want nü, ruim 4 jaar na die spannende junimaand in 1967 zijn er al 36 eigen Gazan- winkels. En er komen er nog meer. Het geheim van dit suc ces? Ziehier: Gazan heeft niet alleen, prijs en verkoop in eigen hand, maar allereerst, kwaliteit en pasvox-m. Want sinds 1880 noemen wij ons trots: GAZAN - KLEDINGMAKERS!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1971 | | pagina 16