Noodkreet voor behoud St Paul's Cathedral Toni Boltini: ,Als ik een cent zie liggen, raap ik 'm altijd op' Kernthema in studie werkgroep: Keus uit drie alternatieven Middeleeuws Spanningsveld Winkelbestand Wandelen LONDENSE MIST SCHOONMAAK NUT HANDWERK ZIEK STAPEL GELD E2 FAAM DONDERDAG 22 APRIL 1971 Winkelcentrum in Middelburgse innenstad verder versterken MIDDELBURG Na jarenlange voorbereidende studie heeft de commissie binnenstad drie alternatieve plannen dus drie ver schillende keuzemogelijkheden voor het Middelburgse stads centrum op tafel gelegd. Ofschoon onderling afwijkend hebben de drie plannen precies hetzelfde doel: .integratie van het moderne winkelen in de oude stad', met andere woorden de binnenstad zodanig aan te passen dat het aantrekkelijk blijft ook voor het moderne winkelbedrijf er te blijven of er zich te vestigen en, na tuurlijk even belangrijk, voor de koper om in het centrum en niet elders zijn inkopen te doen. Het gevaar dat winkelbedrijven, voor al ook grote, zich buiten liet centrum en daardoor ook ten koste van dat centrum vestigen, is niet denkbeel dig. Dat leert de ontwikkeling in een naburige gemeente. Burgemeester drs P. Woiters maakte daarover in de raadsvergadering van - jongstleden maandag nog de opmerking dat het ge meentebestuur een tegenstander is van .afgedreven winkelcentra'. De burgemeester onderstreepte maan dag, hij deed dat ook vorige week dinsdag bij de presentatie van de plannen tijdens een speciale .inspraak- voorlichtingsbijeenkomst' in het. stad huis dat over de plannen nog geen enkele beleidsbeslissing is gevallen. Men gebruikt dan ook liever het woord suggesties dan de aanduiding .plannen' voor het studieresultaat van de commissie. De uitvoerige studie, gedetailleerd en voor de leek bepaald niet al te eenvoudig, zal in de komende tijd in .handzamer formaat' in brede kring worden verspreid. Tot de bre de kring behoren natuurlijk op de eerste plaats de belanghebbende on dernemers, die van het midden- en kleinbedrijf voorheen de .mid denstand' genoemd en uiteraard ook van het grootwinkelbedrijf. Daarnaast zullen ook instellingen als de provinciale planologische dienst en het economische technolo gisch instituut voor Zeeland, die eerder eveneens studies maakten over Middelburg als winkelstad, om hun mening over de nu uitgewerkte gedachten worden gevraagd. Het af tasten van de meningen en zoveel mogelijk spreiden van de informa tie zal waarschijnlijk eerstdaags uitmonden in een raadsdebat waar PvdA-fractievoorzitter W. Don trouwens al om heeft gevraagd over dit voor de Zeeuv)se hoofdstad zo ingrijpende onderwerp. De .commissie binnenstad' is uit lou ter deskundigen samengesteld. Voor zitter is de architect ir H. Klarenbeek en leden wethouder van openbare werken W. Baars, verkeersdeskundige G. Hoogeland, stedebouwkundige ir F. Kuyken, stadsarchitect ir J. Snoey, directeur van gemeentewerken ir C. van Unen en architect D. Zuiderhoek. Al in de aanvang van het rapport wordt gesteld dat de uitbreiding van de gemeente, die in de laatste jaren in steeds-sneller tempo heeft plaatsge vonden, hoger en andere eisen stelt aan de structuur van de binnenstad. Bij het nemen van beslissingen zal vooral het verkeersvraagstuk, door het karakter van de oude binnenstad, zonder meer een hoofdrol, spelen. Het Middelburgse centrum heeft nog vrijwel onveranderd zijn middeleeuws stadspatroon bewaard. Door de vooral in de laatste jaren stormachtige groei van het rijdend verkeer en doordat de Middelburgse .vesten' op verschillende plaatsen zijn te passeren ontstaat er echter dikwijls een veel te grote ,be- zoekersdruk' op de binnenstad. Het rapport van de commissie die dit probleem primair stelt, zegt dan dat bij het zoeken naar een oplossing de oude stad intact dient te blijven. Niet alleen het stedebouwkundige karakter maar ook het architectonische beeld dient te worden bewaard. De oude binnenstad moet intussen een merkwaardige dubbelfunctie vervullen, namelijk die van een aantrekkelijke woonwijk (ook in de oudste gedeelten zoals bijvoorbeeld in de Spanjaard- straat) en die van een regionaal ver zorgingscentrum. In het rapport wordt er op gewezen dat dit regionale koopcentrum de neiging zal vertonen om zich vooral in het zuidwestelijke deel van de binnenstad dus op de eerste plaats het in uitvoering zijnde Geereplan en omgeving te situeren. De commissie ir Klarenbeek onder streepte dat nog vorige week dinsdag middenstand en grootwinkelbedrijf zijn voorstander van zogenaamde .spanningsvelden' in de binnenstad. Daarmee wordt vooral bedoeld dat de grootwinkelbedrijven, waarvan er vol gens het rapport, nog enkele in het centrum zouden moeten bijkomen zo danig over de binnenstad zouden'moe ten worden gespreid, dat er een ,trek' van publiek tussen deze verschillende polen ontstaat. Het tussenliggende klein- en middenbedrijf is met een dergelijke stroom koperspubliek na tuurlijk alleen maar gediend. Om dit heen en weer trekken van het publiek mogelijk te maken is eerste noodzaak dat tussen het nieuwe winkelgebied van het plan Geere een verbinding tot stand komt. Die verbindingsfunctie zal op de eerste plaats zo kan men uit de ontwerptekeningen opmaken vervuld worden door een uitgebreid voetgangersgebied dat, zeker voor het automobiel, taboe is. De aanleg van dit voetgangersgebied, de Burg Promenade, is er al een stukje werkelijkheid van, zou onge twijfeld de meest ingrijpende maatre gel in het stadsbeeld zijn. De verbinding van de wandelwegen tussen het plan Geere en het bestaan de koopcentrum dus vooral Markt en omgeving zou tot stand kunnen worden gebracht via een doorbraak van Plein '40 ter hoogte hoek Zusterstraat naar de Markt. Dat zou dan ook vrijwel de enige omvang rijke sloop mogen zijn want, terug- naar het. rapport: ,Wil de identiteit van de binnenstad behouden blijven dan moet. deze intact, worden gehou den, dus is het moeilijk te accepteren dat er gedeelten worden geamoveerd', om plaats te maken voor nieuwe (andere) activiteiten, vooral omdat deze activiteiten een parkeeraccom modatie vergen die nog vele malen groter zou zijn dan de ruimte die deze .nieuwkomers' zelf in beslag zou den nemen. Bij het uitwerken van de plannen dient volgens de commissie daarom voorop te staan, dat het .weefsel' van de oude stad niet toelaat dat er grote gaten in geknipt worden' op die plaat sen waar het stadsbeeld nu nog intact is. Gaten die in het stadsbeeld zijn ontstaan of gemaakt, mogen daarom niet groter worden gemaakt. De bin nenstad dient integendeel juist te wor den versterkt door het op zijn beurt versterken van die activiteiten dus onder meer het winkelbestand en an dere verzorgende bedrijven, die reeds in de binnenstad aanwezig zijn. De drie opgestelde plannen zijn ge makshalve aangeduid met respectieve lijk de letters' A, B en C. Van deze alternatieve mogelijkheden geeft de werkgroep zelf aan plan C, dat in vijf fasen uitgevoerd een vergroting van de bedrijfsoppervlakte (dus voor win kels enz), met 14.300 vierkante meter en een toename van het aantal par keerplaatsen met 1450 met zich mee kan brengen. De werkgroep heeft ook berekend, dat de thans aanwezige bedrijfsoppervlak te in de binnenstad (33.000 vierkante meter) vooral vanwege de verwachte bevolkingsgroei in 1985 moeten zijn uitgebreid met 12.000 vierkante meter en dientengevolge het daarbij beho rende parkeerareaal met duizend par keerplaatsen. Ook uit deze laatste toevoeging blijkt dat de commissie binnenstad een open oog heeft voor de eisen van het moderne verkeer. In de ontwerpen zijn de parkeerpleinen, waarvan er een deel trouwens al aanwezig zijn, zoals de Markt, het Zusterplein enz. in het hart en de onmiddellijke omge ving van de oude stad geprojecteerd. Aldus kan de autobestuurder en de mede-inzittenden, die de binnenstad Plein '40 biedt volgens de werkgroep ruimte voor uitbreiding van het win kelgebied. Van hetzelfde plein zou ook een doorbraak kunnen plaatsvinden ter hoogte van de Zusterstraat naar de Markt. Aldus kan het bestaan de winkelcentrum (Markt en omge ving) een logische verbinding krijgen met het nieuwe winkelgebied in het plan-Geere. willen bezoeken tot op hooguit en kele honderden meters van de plaats, winkel enz. waar men moet zijn, geraken. Dat stukje wandelen door het voetgangersdomein zal dan al leen maar een genoegen zijn, omdat men in alle rust zonder kans ,over de tenen' te worden gereden, door .fraai geplaveide winkelstraten kan lopen. Voor het gebruik van de fiets zouden, aparte, aantrekkelijke routes moeten worden geschapen. Belangrijk onderdeel van de plannen vormen natuurlijk ook de aan- en afvoerwegen naar en van de binnen stad, en juist de parkeerterreinen'. Een ander belangrijk aspect, bij de aanleg van het voetgangersgebied, vormt natuurlijk de toegankelijkheid voor het bedienend verkeer. Tenslotte moeten de verschillende winkelbedrij ven op gezette tijden bevoorraad kun nen worden. De wegen die daarvoor zijn .geschetst' worden in het vakjargon van de ste debouwkundigen wel als .lussen' aan geduid. Ze hebben geen doorstroom functie en zijn voor de gewone auto mobilist, die de stad bezoekt dus nauwelijks interessant. De aan- en afvoerwegen zullen aan sluiting moeten geven op .rondwegen' die op hun beurt weer in verbinding- staan met de concentrisch rond de binnenstad gegroepeerde grote woon wijken zoals Zuid, de Stromenwijk, de Griffioen, Klarenbeek enz., terwijl ook aansluiting wordt verkregen op wegen naar omliggende gemeenten. Zoals ge zegd gaat men er steeds vanuit dat de binnenstad niet alleen fungeert als verzorgingsgebied voor de inwoners van de gemeente zelf maar ook voor een wijde omgeving. Hel minimumaantal inwoners dal volgens het rapport van het koopcen trum in de binnenstad gebruik zal maken wordt voor de .regio Mid delburg' voor 1985 geraamd op 70.000 en ,te zijner tijd' op 95.000. Voor 1970 werd uitgegaan van een cijfer van 45.000. De werkgroep vergeet tenslotte ook niet op te merken, dat de binnenstad, ofschoon er nog wel plaats is voor een paar groot winkelbedrijven, reeds over ,rijk gevarieerd en stedelijk interes sant en aantrekkelijk' win kelareaal beschikt, vooral dank zij het feit dat Middelburg al van oudsher koopcentrum is. Lezer, als ge mijn monument wilt zien, kijk dan om u heen, staat er op het grafmonument van Christopher Wren, de architect .van de St. Paul's kathedraal, in de crypte van die kerk te lezen. Volgens de noodkreet, uitgezonden door het comité voor het behoud van de St. Paul's, staat dit monument echter zo goed als op instorten. ,Als we er niet snel wat aan doen, zal de kathedraal tenslotte niet meer zijn dan een historische ruïne', zei Sir Peter Studd, president van het comité en burgemeester van Londen. Om de St. Paul's die bij zijn constructie in 1710 736.752 pond (plm 7,5 min gulden) heeft gekost, grondig te restaureren, is 3 min pond (25 min gulden) nodig. De St. Paul's cathedral op de Ludgate Hill is de grootste kerk van Londen en het geestelijk centrum van de city. Het is de vijfde kerk die er sinds 604 op die plaats heeft gestaan. Zijn laat ste voorganger verbrandde in 1666 en negen jaar daarna begon Christopher Wren al aan het huidige bouwwerk, waarvan de enorme koepel, die eigen lijk bestaat uit twee koepels boven elkaar (een van steen en daar boven een van hout, bedekt met lood), op die van Rome na de grootste van de wereld is. De kathedraal was gedurende de laat ste oorlog door tw.ee bommen bescha digd. De schade is toen hersteld, waarbij nog enkele zwakke plekken werden ontdekt, die toen ook ver sterkt zijn. Maar hoe erg het wel met het bouwwerk gesteld was, merkte men pas tijdens de grote schoon maakbeurt in de jaren 1966-1967. Iedereen weet van de smerige mist waar Londen jarenlang onder te lij den heeft gehad. Men sprak hier over snertmist, waarmee inderdaad een mist zo groen en dik als erwtensoep werd bedoeld. Die mist bestaat niet meer, want een tiental jaren geleden werd in Londen en enkele andere Engelse districten een wet uitgevaar digd, die het stoken van rook ontwik kelende vuren verbood. Voor de En gelsen betekende dat een pijnlijk af scheid van hun zo geliefde open haar den en voor fabrikanten van elektri sche imitatie-open haarden brak een gouden tijd aan, maar het resultaat was, dat Londen zijn vuile mist kwijt was. Het verbod geldt ook voor de industrie, die uitsluitend van rookont- wikkelingsvrije brandstoffen gebruik mag maken. Toen deze stadsvervuilende invloed verdwenen was, ging men er in navol ging van Parijs toe over een aantal publieke gebouwen schoon te maken, met Aanvankelijk evenveel pro's en contra's als bij ons het schoonmaken van ,De nachtwacht', maar tenslotte met toch wel vrijwel ieders instem ming met het resultaat. Maar toen de St. Paul's zijn schoonmaakbeurt kreeg, ontdekte men ten eerste een aantal fouten en slordigheden, ge maakt bij zijn oorspronkelijke bouw en tevens een groot aantal barsten en verzakkingen ten gevolge van erosie, trillingen van het verkeer, zowel bo ven als onder de grond, aanleg van riolen en tunnels voor de ondergrond se, de reeds bovengenoemde bommen en vuilinwerking enz. Nu doet men een beroep op iedereen die maar helpen wil, zowel instellingen als indi viduen, om toch magr vooral geld bij elkaar te brengen om het bouwwerk te herstellen. SCHADETENTOONSTELUNG Achter in de enorme kerk heeft men een tentoonstelling ingericht, die een overzicht geeft van alle zwakke plek ken, door middel van foto's, door gebroken stenen en ander materiaal dat al vervangen is en vooral door een tachtig cm lang perspex model van de kathedraal, waarop met rood potlood alle beschadigingen zijn aan getekend. Om maar enkele voorbeel den te noemen: de wanden van het dwarsschip aan de zuid-zijde zijn sinds 1933 anderhalve centimer uitgezakt en de fronttorens aan de westkant wij ken langzaam uiteen, zodat er al ge sproken wordt van de scheve torens van Londen. 3,50 PER MINUUT Ook staat er op de tentoonstelling een groot plakkaat, waarop wordt voorge- In de dagen voor de grote première, wanneer de leden van het circusorkest hun koper oppoetsen en de jongleur zijn maillot klaar legt, braakt Toni Boltini met een gemiddelde van drie keer per dag en leeft hij uitsluitend op koppen koffie. ,Het is allemaal nervositeit. We hebben nu ook weer de hele nacht doorgewerkt. Er is allemaal nieuw personeel dat ingewerkt moet worden, en dat moet ik allemaal zelf doen. Die mensen weten nog niet hoe het moet, je moet alles zelf voordoen. Straks is alles ingewerkt, maar slaap ik nog niet. Af en toe ga ik vijf minuten languit op de grond liggen, maar dan spring je toch weer op. Tot de première voorbij is, dan heb ik twee dagen volledig de zenuwen en moet ik echt naar bed. Dan krijg je de grote reactie, ik heb dat elk voor jaar. In het najaar komt die zorg voor deze reizende onderne ming, al die spanning valt in een keer weg, het is plotseling vre selijk stil, en dan krijg ik opnieuw twee dagen de zenuwen'. Toni Boltini (51) praat moe, hij drinkt zelfs bij uitzondering pils ,want misschien kikker je daarvan op.' ,De meeste mensen weten eigenlijk helemaal niet wat voor vent ik eigen lijk ben', had hij in de auto op weg naar een restaurant gezegd. Toch heb ben sommigen wel een beeld van de circus-directeur. ,Pas maar op, het is een grote boef', waarschuwde iemand, die zijn twijfels had over het stunt werk van de heer Boltini. Toni: ,Ik merk wel eens dat journalisten op me af komen met het plan: nou gaan we die Boltini even lekker pakken. Ter wijl ik zo open en eerlijk mogelijk probeer te praten.' Een interview met Toni Boltini, nu 25 jaar circusbaas, zal altijd wel blijven uitlopen in een felle aanval op de vermakelijkheidsbelasting, ,een vorm van roof'. Maar om daar nu meteeen al mee te beginnen, is wat al te makkelijk. Daarom eerst de huidige moeheid. Toni Boltini: ,Ik heb er nooit aan gedacht dat ik wel eens zou kunnen afknappen. Ik zie nooit ergens tegen op. Als iemand zegt.: ,Dat kan niet', begin ik te lachen. Bij mij kan alles, niks is me te gek. ook in het leven. Ik ben nergens verwonderd meer over. Eigenlijk jammer dat niet alle men sen zo zijn, om me heen zie ik massa's mensen die nog erg dom zijn, dat is jammer, die mensen laten zich veel wijs maken, die trappen overal op een eerlijke manier in, die geloven in kruidendokters. Je moet es nagaan hoeveel mensen niet naar een dokter gaan omdat ze in een natuurgenezer geloven. Dat begrijp ik helemaal niet.' ,Als ik met iemand zakelijk praat, doorzie ik hem meteen. Na twee woorden weet ik wat hij wil, ik heb hem meteen door. De romantiek ver dwijnt zo wel een beetje uit het leven, je ziet het leven direct in zijn werke lijkheid. Je vraagt je af: heeft het nut om te leven. Voor mij heeft dat helemaal geen nut. Waarom leef je? Het circus heeft nut omdat het veel mensen gepaste ontspanning biedt. Maar bekendheid zegt mij zelf wei nig.' .Churchill heeft de oorlog gewonnen, Hitier heeft de oorlog verloren, maar wat is het nut ervan geweest? Ze zijn nu allebei dood, Churchill wat eervol ler, maar wat heb je eraan?' Je hebt voor je zelf een groot eerge voel meegekregen: ik heb in m'n le ven veel mensen benadeeld, maar nooit bewust. Voor je eergevoel zou je niet meer kunnen slapen als je iemand bewust had benadeeld, ik zou geen oog meer dicht doen.' Toni Boltini schuift zijn pilsje ver rekend dat iedere minuut gebruikt voor herstelwerkzaamheden veertig- nieuwe pennies kost (ƒ3,50), wat neerkomt op 576 pond (5000 gulden) per dag. Een tekenend beeld van de situatie geeft de werkman, die in beige man chester pak regelmatig van de ene kant naar de andere kant van de zo nette kerk loopt, met, gedragen op de ouderwetse manier, op zijn hoofd, enkele marmeren tegels. Hij ver dwijnt in een deur en wandelt even later onverstoorbaar terug, waarna hij opnieuw te voorschijn komt met nieuwe tegels op zijn hoofd. Op zo'n moment heb je natuurlijk net geen camera bij je en als je dan naar de opzichter wil gaan om te vragen of die je misschien nu aan geschikte foto's kan helpen, blijk je buiten de kerk een geweldig stuk te moeten omlopen, omdat men tussen het huis van de opzichter en de kathedraal bezig is met pneumatische boren, hei-apparatuur en moderne transport methodes een ondergrondse parkeer garage te bouwen aan de voet van de toch al zo wankele St. Paul's cathe- draal. weg en gaat toch maar weer over op koffie. .Sommige journalisten zijn er op uit om mijn persoon te diskwalifi ceren, een paar affaires zijn als pure rottigheid gebracht. Iemand die be weert dat het allemaal vooraf in scè ne was gezet toen die zangeres door een beer werd gebeten, is een grove leugenaar. In werkelijkheid is het zo gegaan: allerlei artiesten traden in het circus op, Ria Kuyken zou met beren gaan werken. Nu heb ik zelf vaak met beren opgetreden, ik had haar van te voren gezegd dat ze niet met haar rug naar een bepaalde beer toe moest gaan staan. Ze deed het toch en die beer bezorgde haar een klein wondje. Een fotograaf, die er zijn zilveren camera voor heeft gekregen, schoot meteen zijn geweldige plaat, de Tele graaf bracht het als een enorme aan val.' ,Toch ben ik altijd wel weer blij met dit soort publiciteit, want het trekt mensen naar m'n circus. Die ontsnap ping van een aap in Sneek was wel in scène gezet samen met een televisie ploeg. Het was de stunt, het beest is trouwens nooit boven op een gebouw geweest. Maar dit is allemaal niet zo belangrijk. Belangrijker is het hele uitbuitingssysteem van de gemeenten, die enorme belastingen heffen onder het mom dat ze het geld niet kunnen missen. Het is gewoon roof.' ,Hebt u middelen om terug te roven?' Toni Boltini: .Anders bestond ik niet meer. Als een gemeente nu gaat zeg gen: je hoeft geen pacht te betalen maar wel vermakelijkheidsbelasting, dan mogen ze die paar honderd gul den wel houden. Het is het zelfde als wanneer je aan iemand, die ligt te verrekken, een suikerklontje geeft en dan zegt: Ik heb toch wat voor hem gedaan.' .Vroeger was m'n droom om circus directeur te worden, maar een droom is het niet meer. Een nacht merrie ook niet. Ik heb geen nacht merries, want ik slaap niet meer. Ik lig een paar uur te rollen en ga er dan weer uit.' ,Je weet nooit van te voren wat je allemaal nog kunt. Toen ik 45 was, dacht ik: als ik vijftig ben, schei ik er absoluut mee uit. Toen was ik altijd al zo moe. Maar nu heb ik het idee dat ik alleen uitschei als ik een handi cap krijg of wanneer de zaak in elkaar klapt. Als je jong bent denk je dat je op je vijftigste een oude kerel bent. Een mens wordt helemaal niet oud, als hij maar vitaal is. Maar slome mensen zullen altijd sloom blij ven en zullen ook wel sloom eindi gen.' ,En er is in Nederland momenteel een overproduktie van slome mensen. Ar beiders hebben het altijd over loons verhoging. Maar die moeten ze niet meer hebben. Op het moment dat de s werkplaatsen meer gaan produceren, zullen de produkten weer goedkoper woi'den. En zo krijgen ze in feite een grotere loonsverhoging dan ze nu vra gen. Het zit 'm in de produktie.' ,Wij halen onze mensen nu al uit Turkije, in Nederland kun je geen mensen meer krijgen. Wij zijn hier een overgesocialiseerd land. Bij het minste of geringste kun je voorgeven ziek te zijn en kun je zomaar naar huis.' .Ik heb een musicus gehad, die kreeg in het voorjaar, aan het begin van liet seizoen, iets aan zijn tanden, hij heeft het gepresteerd om de hele zomer orecies aan zijn aantal ziektedagen te komen. Een week voor het einde van iet seizoen was hij weer genezen en zo kon hij de liele winter in de ww lopen. Ik weet dat de Nederlandse toonkunstenaars bond achter zo'n man staat. Hij wordt in bescherming genomen. Dat neemt niet weg dat ik cijn gedrag als schofterig lieb betiteld. Dit land gaat kapot door mensen die niet werken. Anderen moeten dan dubbel werken om de kost te verdie nen voor die lanterfanters.' Zelf heb ik altijd keihard gewerkt. Soms had je het idee dat het in elkaar zou klappen. Op een gegeven moment zat je zo diep in de schuld, dat je niet meer verder kon. Maar dan komen er plotseling een stel ge weldige uitschieters. Zo heb ik een compleet lunapark geleverd aan Oost- Duitsland, de hele winst is weer in het circus gegaan. Zelf hoef ik niet veel geld te hebben. Het is me hetzelf de of ik een dubbeltje of honderddui zend gulden op zak heb, als ik maar geen schulden heb. Geld interesseert me in zoverre dat het nodig is voor het circus, om je personeel te betalen. Ik heb wel 's paarden verkocht om m'n mensen te kunnen betalen. Dat was in de beroerde tijd.' ,Er zijn op een dag altijd wel honderd dingen die ik nog moet doen. Ik schrijf steeds op wat er nog moet gebeuren, de hele stapel papiertjes kijk ik de volgende dag dan weer na. Aan het werk dat ik verzet zouden eigenlijk een stuk of vijftien flinke kerels ieder een eigen taak kunnen hebben. Maar die kerels zijn er niet meer.' ,Ik ga wel 's twee dagen weg, langer niet, want dan moet je er meteen weer bovenop zitten. Een circus is een reizend dorp waarin iedere dag- alles weer geïmproviseerd moet wor den. Maar van die huis-, tuin- en keukenziektegevallen heb ik er niet bij. Vanmorgen kwam een jongen bij me, hij kon moeilijk werken, zijn vinger was open, een stukje hing erbij. Ik heb die vinger bekeken, ik dat stukje vel eraf getrokken en zei toen: en nou aan het werk. Jodium hoeft ook niet. Mijn vingers zijn aan alle kanten verminkt geweest, ik weet precies of je wel of niet kunt werken'. .Buikpijn geloof ik niet: is luiheid. Ik zeg dan meteen: jongen, het is hier geen ziekenhuis, pak je koffertje maar in en zie maar ergens te komen waar je tijden in de ziektewet kunt lopen. Dat soort, mensen gooi ik er in het voorjaar meteen allemaal uit. An deren zien dan dat ze zo nooit ziek moeten zijn, als ze graag bij het circus willen blijven'. ,Als iemand echt ziek is, heb ik dat gauw in de gaten. Wat dat betreft had ik dokter kunnen zijn. Maar een dok ter kan geen briefje schrijven dat iemand niet echt ziek is, dan wordt hij aan alle kanten aangevallen. Maar ik neem dat risico. Omdat ik zelf hard werk, verlang ik dat van een ander ook. Dat voel ik niet als autori tair. Het werk moet gebeuren, klaar. Als alles gebeurd is ben ik ook bereid extra te betalen. Ik sta voor het nuchtere feit dat elke middag om drie uur drommen mensen voor de kassa staan. Zij hebben er maling aan dat Pietje pijn in zijn buik had of dat een wagen is verzakt. Ze hebben betaald, zij willen een voorstelling zien, daar heb ik alleen maar rekening mee te houden. Voor een buitenstaander kan "at hard lijken'. Vorige week heeft een artiest brand gehad, zijn diertjes zijn verbrand, ka- katoe dood. Hij treedt nu met een zeer beperkt nummer op, maar toch betaal ik hem zijn volledige gage, dat is altijd onze gewoonte geweest.' .Alle geld dat je in je circus stopt is fijn. ,M'n beatzaal in Soesterberg zet een miljoen om; gaat allemaal in liet circus. Iedere cent waarmee je het circus kunt verfraaien is gewoon fijn. Ik heb nu een wagen gemaakt met een tribune erop die hydraulisch uit klapt. Een eigen vinding, kostte me 150.000 gulden. Iemand zou voor zo'n bedrag zeven, acht huisjes kopen en er een huurder inzetten. Dat doet iemand die geld wil maken. Maar ieder mens die meer geld heeft dan hij nodig heeft, is een misdadiger. Wat je over hebt moet je ten dienste maken van de mensheid'. Doet u dat ook? ,Met m'n circus bijvoorbeeld. Ondanks dat ik er zo slecht heb voorgezeten zijn er weinig mensen die zoveel heb ben weggeven als ik. Ik neem ook altijd lifters mee. Als ik ze voorbij rij, ga ik terug, ik denk: je bent een schoft als je ze niet meeneemt. Ik informeer ook altijd of ze wel geld hebben om verder te komen. Ik geef ze dan een tientje of zo. Meestal hoor je daar niks meer van. Vorig jaar heb ik een liftende Mexicaan zeventig gul den gegeven en die schreef later een heel keurig briefje'. ,Ik heb zelf ge noeg ellende gehad, ik heb alles ge daan. Als ik nu een cent zie liggen, raap ik die echt op. De waarde van het geld zie ik wel'. ,Je moet uiterst zakelijk uitgekookt zijn, wil je een circus behouden. Je moet gebruik maken van alle wetten zonder ze te ontduiken. Met m'n half jaar lagere school ben ik compleet jurist geworden. Je moet als circus directeur een ding leren: niemand of niets kan iets doen buiten de grond wet. Als je daarvan uitgaat, kun je toch nog heel wat doen binnen de Nederlandse wetgeving. Daarom be staan we nog'.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1971 | | pagina 14