DIENDER" DOET HET UNIFORM UIT
EN WORDT VORMINCSLEIDER
Sportnota in de raad
l
KOUTS
KRABBELS
DE FAAM
Opgevoerd
Vormingsleider
Jongeren
Bej aarden woningen
Nieuw- en
Snit- loosLnd
Fallout-enquête
Nieuwe liederen
voor de Lange Jan
Na-raad
Gezinssportparken
Hinderwet
Bouwfonds
voorlichting over
woningen in
Klarenbeek
DONDERDAG 11 MAART 197T
Als uw zoon ook een brommer
heeft, moet u hem toch eens
vragen of hij agent P. M. v. Hooy-
donk kent. In de negen van de
tien gevallen zal dat zo zijn, al
zal hij het misschien niet direct
erkennen. Bezoekt uw zoon een
technische school, dan is de
kans nog groter dat hij uw vraag
met ja zal moeten beantwoor
den. Dhr Van Hooydonk is bij
een heleboel zoons des huizes
namelijk bekender dan wie ook
Vooral bij degenen die graag .sleute
len' aan hun trotse bezit, de brom
mer. Ze volgen Van Hooydonks gan
gen op de voet. Weten zijn vakantie
en of hij eventueel ziek is. Zelfs zijn
familie kan '^j uw zoons terecht om
te horen waar ze hem kunnen vinden.
U zult zich nu wel gaan afvragen wat v^zCSlOODt
dat dan wel voor een bijzondere v
agent is. Een agent, die alle gemotori
seerde jongens kent. Wel, het is de
zogenaamde .bromfietsenspecialist'
van het Middelburgse politie
korps.
belangstelling voor de jeugd. Immers
maken voor een heel groot gedeelte
de jongeren van brommers gebruik.
In de 6 jaar dat hij dit werk nu doet,
is de noodzaak van zijn werk wel
gebleken. Meer dan duizend brom
mers heeft hij onderzocht. Soms ging
het om kleinigheden, die zonder meer
konden worden bijgesteld, of om pure
slijtage. De meeste jongens echter die
me' hun voertuig naar het bureau
werden gebracht hadden er aan .ge
sleuteld'. Dat was niet, omdat er ge
breken aan het apparaat waren, maa
juist het tegenovergestelde. Het groot
ste gedeelte van de brommers was
opgevoerd. ,Uit oogpunt van de ver
keersveiligheid is dat niet toe te
staan', zegt de heer Van Hooydonk'
Ik heb het meegemaakt, dat brom
mers bijna honderd kilometer per uui
konden rijden. De jeugdige bromfiei
ser rijdt toch al vrij offensief en dar.
is dat natuurlijk helemaal levensge
vaarlijk. Zowel voor hem zelf als
natuurlijk voor de medeweggebrui
kers.
laten lopen, worden uitlaten helemaal
gesloopt, zodat van geluidsdemping
totaal geen sprake meer is. Een keer
zat een meisje op een opgevoerde
brommer. Haar technische vriend had
het voertuig tot grotere prestaties
gebracht'. Niet alleen het opvoeren
van zo'n klein motortje kan levensge
vaarlijk zijn. Ook een ondeugdelijk
stuur is dat. ,Ik heb eens een jongen
uit Drente aangehouden, die zulke dik
Op eigen verzoek werd Van Hooydonk
enkele jaren geleden belast met het
controle -u n alles, wat maar met
bromfietsen te maken heeft. Hij wilde
dit werk gaan doer door zijn enorme
Een grote groep jongens spendeert
rustig verschillende honderden gul
dens, om hun voertuig grotere presta
ties te laten leveren dan is toegestaan.
Ik vond het vooral prettig werk, om
dat het een vorm van controle is, om
de jeugd tegen zichzelf te beschermen
Overigens, is de technische staat,
waarin de dingen verkeren vaak er
barmelijk. Ook het voorkomen van
geluidshinder is een deel van mijn
werk is. Om het ding maar harder te
ke opgezette polsen had. dat hij zelfs
niet meer in staat was een een shagje
te draaien'.
Hoewel het vaak erg nodig is, meent
de heer Van Hooydonk toch dat niet
de corrigerende vorm de hoofdzaak
van het politiewerk is. ,Het proces
verbaal moet een middel blijven,
maar mag nooit het doel zijn.' Daar
om besloot hij na overleg op
scholen de jeugd te gaan voorlichten.
Dat zou vooral preventief kunnen
werken. Na drie scholen te hebben
bezocht, werd door de politieleiding
echter besloten dit initiatief te staken.
Een reden is hem daarvoor nooit
gegeven.
Dit was één van de oorzaken dat Van
Hooydonk besloot om te proberen
een andere baan te vinden. Wilde hij
nog langer het politiewerk blijven
doen, ,dan zou de bestaande structuur
moeten veranderen' en dat zag hij
nog lang niet gebeuren. .Eerst zou
men eens de uiterlijke onderscheidings
tekens moeten afschaffen en moge
lijk worden gemaakt dat lagere poli
tieambtenaren door kunnen stromen
naar hogere functies. Ook zouden de
manschappen veel meer inspraak
moeten krijgen en medezeggenschap
in de werkzaamheden.'
Om als politieman een baan in de
burgermaatschappij te vinden, bleek
echter niet zo gemakkelijk te zijn,
maar het is hem toch gelukt. Met
ingang van zestien maart is Van Hooy
donk politie af. Na die datum is hij
vormingsleider bij de Stichting Vor
mingsinstituten voor werkende jonge
ren in Midden- en Noord-Zeeland. Sa
men met nog twee mannelijke en
twee vrouwelijke leiders gaat hij dan
jongens en meisjes in de leeftijd
van veertien tot achttien jaar bege
leiden in het proces om volwassen te
worden. Sinds 1 maart is met dat
vormingswerk een begin gemaakt. Er
zijn drie instituten. Eén in Goes, één
in Vlissingen en één is in Middelburg
gevestigd. In Vlissingen vond men
onderdak in de oude kantoorgebou
wen van het waterleidingbedrijf en in
Middelburg in een aantal oude school
lokalen aan de Verwerijstraat. Ruim
driehonderd werkende jongeren zullen
in groepen van vijfentwintig tot
dertig, verdeeld over de hele week
in die ruimten worden opgevangen.
Naast handvaardigheid en sport, zal
veel worden gediscussieerd om de jon
geren te helpen in hun groei naar
volwassenheid. .Het is een voordeel
dat ik in mijn tegenwoordige werk
regelmatig ben geconfronteerd met
problemen van jongeren', zegt Van
Hooydonk. Dat is een voordeel uit
mijn politiewerk. Bovendien kan er
nu op mijn eigen manier een samen
spel ontstaan tussen de jongeren en
mij en zal ik niet meer op een voor
mij onsympathieke manier hoeven te
corrigeren.'
De bromfietsrijdende jeugd weet het
al een tijdje, dat Van Hooydonk bij
de politie weggaat. .Verschillenden zijn
al weer aan het sleutelen gegaan. Dat
merk ik, als ik door de stad rijd.
Toch hoop ik, dat ik door mijn werk
bij de politie heb bijgedragen, om van
de jeugd meer bewuste weggebruikers
te maken.'
P. M. van
trekken di
n nu alleen nog maar in zijn vrije lijd klere
tten.
Ongeveer zestig belangstellenden wa
ren maandagavond naar de burgerzaal
van liet stadhuis gekomen om te luis
teren naar de beschouwingen, die de
raadsleden besteedden aan de Middel
burgse sportnota Hieronder wat korte
flitsen.
Bijna alle sprekers vonden het
jammer, dat het zo lang geduurd
had voordat dit stuk in een raads
vergadering aan de orde was ge
steld. De burgemeester antwoord
de, dat in de eerste plaats de
hearings de nodige tijd hadden
gevergd (uitwerken verslagen en
dergelijke) en dat rond de jaarwis
seling en begin dit jaar er voor de
raad niet veel tijd was (begro
tingsbehandeling) om over dit
stuk een speciale vergadering te
beleggen.
Een vergelijking met gegevens van
overeenkomstige gemeenten bleek
niet mogelijk, omdat de aan die
jemeenten gevraagde gegevens
slechts mondjesmaat werden ver
strekt.
MET NADRUK WERD DOOR DE
RAAD GEVRAAGD OM EEN KA
PITAALNOTA VOOR DE SPORT.
Hoeveel kosten de nog te treffen
voorzieningen. Wanneer kunnen de
ze, mede gezien de behoeften op
ander gebied, worden uitgevoerd.
Een plarning op langere termijn
dus.
Naar voren werd gebracht, dat
steeds meer verenigingen naast het
beoefenen van sport, de leden een
stuk gezelligheid willen geven. Dat
gebeurt in clubhuizen e.d. Gevolg:
meer accommodatie. Meer geld.
Door de bouw van de nieuwe scho
len (rijks pedagogische academie
stedelijke scholengemeenschap) zal
er in de toekomst ruimte vrij
komen in bestaande gymnastieklo
kalen.
Voor het gebied waar het voorma
lige woonoord der Zuid-Molukkers
was en waar nu enkele clubgebou
wen staan en woningen, wordt een
bestemmingsplan gemaakt. In af
wachting van de gereedkoming
van dit plan, dat de bestemming
van dat gebied regelt, wordt een
zg voorbereidingsbesluit genomen.
Dit om te voorkomen dat allerlei
veranderingen worden aangebracht,
die niet in overeenstemming zijn
met de uiteindelijke bestemming.
De aanwezige clubhuizen zullen zo
lang mogelijk in stand worden ge
houden.
Met ingang van 1 augustus 1971
zullen de leerlingen van de 4e en
5e klas in schoolverband gaan
zwemmen. Nu zwemmen de leer
lingen van de klassen 5 en 6 in
schoolverband.
Voor 1971 werd een bedrag van
ƒ200.000. uitgetrokken voor het
treffen van nieuwe sportvoorzie-
ningen. De heer Gillissen verzocht
jaarlijks een oplopend bedrag uit
te trekken.
Wethouder Hubregtse deelde mede.
dat er bij de stichting van gymnas
tieklokalen rekening gehouden
wordt met het gebruik dat van
deze lokalen wordt gemaakt buiten
schoolverband.
De sporthal wordt 52 uur per
week gebruikt. Er zijn diverse aan
vragen voor het huren van de
sporthal, die niet gehonoreerd kun
nen worden. Een tweede sporthal
is nodig.
Een kunstijsbaan kost ƒ6.000.000,-
De burgemeester dacht dat dit ook
al zou deze samen met Vlissingen
van de grond gebracht worden,
vooralsnog een te grote aanslag op
de geldmiddelen zou betekenen.
Andere sportvoorzieningen verdie
nen volgens de burgemeester voor
rang.
Voor de inrichting van het Meiveld
in Middelburg-Zuid wordt nu een
plan gemaakt.
De hoop werd uitgesproken dat
het overdekt zwembad ook op
woensdagavond tot 9.00 of 10.00
uur opengesteld wordt.
Met ,De Ame' wordt gesproken
over de mogelijkheden om de
jachthavenaccommodatie in Mid
delburg uit te breiden.
Gevraagd werd om een schema,
opgesteld per wijk, waarin de aan
wezige en nog te treffen voorzie
ningen worden opgenomen.
Aangedrongen werd op de aanleg
van een parkeergelegenheid bij het
sportveld te Sint-Laurens.
Redactie Bureau Ontwikkeling en Voorlichting gemeente Middelburg,
Stadhuis Middelburg. Telefoon 6251, toestel 48.
In de drie vormingsinstituten voor de werkende jeugd waar Van Hooydonk
zich mee bezig gaat houden, neemt de handvaardigheid een belangrijke plaats in.
In 1971 staan de volgende sport
en spelvoorzieningen op het pro
gramma om uitgevoerd te worden.
Dit is het zogenaamde prioriteiten
schema.
1 bouw gymnastieklokaal
2 aanleg kinderspeelplaatsen
3 nieuwe kleedkameraccommoda
tie .Nadorst'.
4 aanbrengen verlichting op par
keerterrein .Voorborch'
5 asfaltering van de paden sport
parken .Nadorst en Nassaulaan.
De heer Gillissen, die tijdens de
behandeling van de sportnota in de
raad als eerste het woord voerde,
diende een motie in, die werd
gesteund door de heren Vinke
(chu), Berghoeff (ar) en Akker
man (d'66).
A Wij gaan akkoord met het prio
riteitenschema 1971. Wij verzoe
ken het college van b en w op
korte termijn, uiterlijk in mei
1971 met ^en kredietaanvraag
bij de gemeenteraad te komen
voor de bouw van een kleedka
meraccommodatie annex kanti
neruimte op het complex Na-
dorst, waarbij kopiëring van
kleedkamers, die nu aanwezig
zijn op ,De Voorborch' wordt
aanbevolen.
B Wij verzoeken het college op kor
te termijn te komen met een
definitief uitgewerkt bestem
mingsplan voor het terrein van
het voormalige Ambonezenkamp,
waarbij rekening wordt gehou
den met het eerder gestelde,
voor de bouw c.q. instandhou
ding van clubhuisaccommoda
ties.
In de vorige uitgave van het oog
hebben wij bericht dat op 11
maart 1971 aan de eerste bewo
ners van de bejaardenwoningen
in Nieuw en Sint-Joosland de
sleutels zouden worden uitge
reikt. Dit .feest' moest echter nog
enige tijd worden uitgesteld. Een
nieuwe datum is nog niet bekend.
Over een paar weken zal het ech
ter wel zover wezen.
Een paar weken geleden hebben
wij u al medegedeeld, dat vanaf
half maart 1971 in Middelburg
een enquête wordt gehouden om
te bepalen in welke mate huizen
(en andere gebouwen) bi.i een
eventuele kernexplosie bescher
ming zouden kunnen bieden tegen
fallout.
In andere delen van het land is
een dergelijk onderzoek al gehou
den. In de Faam vindt u een
korte brochure over deze aange
legenheid De inhoud 'laarvar be
velen wij gaarne ter lezing aan.
De in onze stad te houden enqu
ête zal zich over een periode van
een maand of vier uitstrekken.
Het eerste kwartaal van 1971
spoedt zich al weer ten einde.
Dat. betekent onder andere, dat
op het speelwerk van het carillon
van de Lange Jan nieuwe melo
dieën zullen worden gezet.
Over stad en land zullen in het
tweede kwartaal 1971 klinken
- op de hele uren, Menuet van W.
F. Bach
- op de halve uren, .Zolang er
mensen zijn op aarde' (geeste
lijk lied)
op de kwartieren, Bewerkingen
van ,Dona Nobis Pacem' (de
compositie van dit bij velen
van de schoolbanken bekende
lied is volgens de ons verstrek
te gegevens onbekend).
Luistert u met plezier.
De burgerzaal, waar de gemeente
raad zich maandag jongstleden
tot ruim 11.00 uur 's avonds
bezig hield met de sportnota, liep
na de laatste hamerslag van de
burgemeester niet direct leég. On
der leiding van de heer Don in
stalleerden raadsleden van diver
se fracties zich op de plaatsen
van het college, terwijl ongeveer
20 toehoorders de olar,sen inna
men van de raadsleden. Dat ge
zelschap kaartte nog wat na over
Middelburgse sportzaken. Gespro
ken werd over drankgebruik tij
dens sportwedstrijden, over de
accommodatie ten behoeve van
de zomeravondvoetbal en derge
lijke.
Vrijdag 12 maart as organiseert
het district Zuid van de Landelij
ke Contactraad voor de gemeen
telijke bemoeiingen met de licha
melijke opvoeding en de sport
héhé) een vergadering in Mid
delburg en Veere. Tijdens de ver
gadering, die 's morgens in het
Middelburgse stadhuis wordt ge
houden. zal de heer J. M. A.
Franse, regionaal-consulent van
de .Stichting Ruimte voor de
jeugd', een inleiding houden over
gezinssportparken. 's Middags
wordt o.a. een boottocht over het
Veerse Meer gemaakt.
Door de Tingieterij H. O. Al-
die, Kromme Weele 15, is een
aanvraag ingediend om een ver
gunning ingevolge de hinderwet
tot het oprichten, in werking
brengen en in werking houden
van een inrichting voor het gie
ten en bewerken van tinnen sier
en gebruiksvoorwerpen, waarin
o.a. 11 electromotoren met een
gezamenlijk vermogen van 24.85
pk, alsmede propaangas zullen
worden gebezigd. Schriftelijke be
zwaren tegen het verlenen van de
vergunning ontleend aan vrees
voor gevaar, schade of. hinder,
kan een ieder gedurende tien da
gen na 10 maart 1971 indienen
bij b en w. Mondelinge bezwaren
kan een ieder persoonlijk of bij
gemachtigde inbrengen op een
openbare zitting, die wordt ge
houden in het stadhuis, Lange
Noordstraat 1, op 30 maart as
om 9.00 uur. De aandacht wordt
er nog op gevestigd, dat inwo
ners van de gemeene Middelburg
later alleen beroep kunnen indie
nen wanneer zij zelf of hun ge
machtigde op de openbare zitting
zijn verschenen. Degenen, die niet
in de gemeente wonen, kunnen
om van hun beroepsrech'. gebruik
te kunnen maken, volstaan met
het tijdig indienen van een be
zwaarschrift. De stukken, die op
deze aanvraag betrekking hebben
en de eventueel al ontvangen be
zwaarschriften, liggen ter inzage
op kamer 15 van het stadhuis.
Het Bouwfonds Nederlandse Ge
meenten NV organiseert maandag
as in de zg maquettekamer van
het Middelburgse stadhuis (aan
vang) 20 uur een bijeenkomst,
tijdens welke voorlichting zal
worden ""egeven over de door dit
fonds in Klarenbeek te bouwen
woningen. Het gaat met name
over de luxe woningen, die men
in dit nieuwe gedeelte van de
stad wil laten verrijzen. Wethou
ders, Baars van openbare werken
en volkshuisvesting zal ook aan
wezig zijn en een nadere toelich
ting over het bestemmingsplan
en dergelijke te geven. Belang
stellenden zijn zeer welkom.
De Middelburgse centrale van
ondernemers in het midden-
en kleinbedrijf heeft pas gele
den een bijeenkomst gehouden
om. te kunnen nagaan hoe de
leden denken over de eventue
le afsluiting van de Middel
burgse binnenstad voor het
rijdend verkeer. De bijeen
komst had een besloten karak
ter. En nou kan men zich
afvragen, waar dat nu weer
goed voor is. Maar als een
bestuur ergens geheimzinnig
over ivil doen prikkelt dat
toch wel de nieuwsgierigheid
van een krantemannetje als
schrijver dezes. En u weet hoe
dat gaat: over belangrijke za
ken xvordt dikwijls nog eens
nagekaart. Dat gebeurde ook
naar aanleiding van deze dis
cussie en uit de gesprekken
heb ik ongeveer wel kunnen
afleiden wat er zoal aan de
orde is geweest.
Centraal op de bijeenkomst
stond de vraag: is afsluiting
van de binnenstad voor het
rijdend verkeer wenselijk. Als
men uitgaat van de verschil
lende verkondigde standpunten
zou men kunnen concluderen,
dat de Middelburgse midden
stand allerminst voor volledi
ge afsluiting is van de binnen
stad. Integendeel zelfs. Men
wil zoveel mogelijk winkelend
verkeer de stad inhalen. Daar
mee haakt men in op het
gegeven dat een mens van na
ture gemakzuchtig is en liever
de auto zo dicht mogelijk bij
de zaak wil hebben waar men
moet wezen om maar zo wei
nig mogelijk behoeven te lo
pen en met volle dozen en
tassen te moeten sjouwen.
Waar men wel naar toe wil is
de binnenstad van Middelburg
af te sluiten voor het door
gaande verkeer. In principe
ivil men het zware verkeer
weren. Er iverd zelfs het idee
geopperd om bijvoorbeeld na
's morgens tien uur geen
vrachtverkeer meer in de bin
nenstad toe te laten. Op het
ogenblik bestaat er al een
streven om bepaald verkeer
uit de binnenstad te houden.
Overal op de singels kan men
borden vinden, die aanduiden
dat bietenwagens die naar de
Loslcade moeten, een bepaalde
route moeten nemen. Maar, zo
vraag je je af. wat komt er in
de praktijk van terecht als je
die wagens toch nog in de
Lange Delft tegenkomt op een
uiterst ongelegen uur. Er gin
gen tijdens de bijeenkomst
ook ■stemmen op om het bus
station aan het plein 1940 te
veranderen. Men vindt het
zonde zoals die ruimte daar
benut wordt. Daarom waren
er middenstanders bij die er
de voorkeur aan gaven, dat
dit busstation bijvoorbeeld
zou worden verplaatst naar
het Hof van Tange en dat het
plein 1940 alleen zou blijven
dienst doen als halteplaats. De
vrijkomende ruimte zou dan
weer te benutten zijn voor het
parkeren van auto's van win
kelende mensen. Om tegemoet
te komen aan de wens van het
winkelend publiek, dat per au
to komt werd het ook noodza
kelijk geacht, dat het in de
binnenstad werkende kantoor
personeel de auto zoveel mo
gelijk thuis laat. In deze geest
heeft overigens burgemeester
Wolters pas nog een oproep
gedaan. En hij geeft het goede
voorbeeld. Want hij komt zelf
altijd op de fiets naar het
stadhuis.'
Volledige afsluiting van de
Middelburgse binnenstad ach
ten de middenstanders volle
dig uit den boze. Want zo
redeneren zij: stel dat je de
binnenstad afsluit: Waar moet
je dan naar toe met bepaalde
bedrijven als een Fordgarage,
garage Blaas. Van den Driest
het bedrijf van De Klerk om
er maar even enkele te noe
men. Ook andere dienstverle
nende bedrijven hebben er di
rect belang bij dat zij een
auto binnen bereik hebben. De
situatie op De Burg. waar
sinds kort geen verkeer moge
lijk is leende zich uitermate
joed voor het experiment van
Ie autoloze straat.
Kaar die situatie is niet over-
il zo ideaal.
Hoe het ook zij: het ligt in de
bedoeling dat de Middelburgse
centrale van ondernemers in
het midden- en kleinbedrijf zal
nagaan of er een soort ver-
V0lgbijeenkomst kan worden
belegd waarop deskundigen
van de gemeente op hun beurt
een visie over deze kivestie
zullen geven. Bij die gelegen
heid zal overigens wel blijken,
dat er over deze problematiek
beslist niet hetzelfde stand
punt wordt ingenomen door
de verschillende partijen. Te
gen die tijd dat het zover is.
hoort u nog wel van mij.