DIENDER" DOET HET UNIFORM UIT EN WORDT VORMINCSLEIDER Sportnota in de raad l KOUTS KRABBELS DE FAAM Opgevoerd Vormingsleider Jongeren Bej aarden woningen Nieuw- en Snit- loosLnd Fallout-enquête Nieuwe liederen voor de Lange Jan Na-raad Gezinssportparken Hinderwet Bouwfonds voorlichting over woningen in Klarenbeek DONDERDAG 11 MAART 197T Als uw zoon ook een brommer heeft, moet u hem toch eens vragen of hij agent P. M. v. Hooy- donk kent. In de negen van de tien gevallen zal dat zo zijn, al zal hij het misschien niet direct erkennen. Bezoekt uw zoon een technische school, dan is de kans nog groter dat hij uw vraag met ja zal moeten beantwoor den. Dhr Van Hooydonk is bij een heleboel zoons des huizes namelijk bekender dan wie ook Vooral bij degenen die graag .sleute len' aan hun trotse bezit, de brom mer. Ze volgen Van Hooydonks gan gen op de voet. Weten zijn vakantie en of hij eventueel ziek is. Zelfs zijn familie kan '^j uw zoons terecht om te horen waar ze hem kunnen vinden. U zult zich nu wel gaan afvragen wat v^zCSlOODt dat dan wel voor een bijzondere v agent is. Een agent, die alle gemotori seerde jongens kent. Wel, het is de zogenaamde .bromfietsenspecialist' van het Middelburgse politie korps. belangstelling voor de jeugd. Immers maken voor een heel groot gedeelte de jongeren van brommers gebruik. In de 6 jaar dat hij dit werk nu doet, is de noodzaak van zijn werk wel gebleken. Meer dan duizend brom mers heeft hij onderzocht. Soms ging het om kleinigheden, die zonder meer konden worden bijgesteld, of om pure slijtage. De meeste jongens echter die me' hun voertuig naar het bureau werden gebracht hadden er aan .ge sleuteld'. Dat was niet, omdat er ge breken aan het apparaat waren, maa juist het tegenovergestelde. Het groot ste gedeelte van de brommers was opgevoerd. ,Uit oogpunt van de ver keersveiligheid is dat niet toe te staan', zegt de heer Van Hooydonk' Ik heb het meegemaakt, dat brom mers bijna honderd kilometer per uui konden rijden. De jeugdige bromfiei ser rijdt toch al vrij offensief en dar. is dat natuurlijk helemaal levensge vaarlijk. Zowel voor hem zelf als natuurlijk voor de medeweggebrui kers. laten lopen, worden uitlaten helemaal gesloopt, zodat van geluidsdemping totaal geen sprake meer is. Een keer zat een meisje op een opgevoerde brommer. Haar technische vriend had het voertuig tot grotere prestaties gebracht'. Niet alleen het opvoeren van zo'n klein motortje kan levensge vaarlijk zijn. Ook een ondeugdelijk stuur is dat. ,Ik heb eens een jongen uit Drente aangehouden, die zulke dik Op eigen verzoek werd Van Hooydonk enkele jaren geleden belast met het controle -u n alles, wat maar met bromfietsen te maken heeft. Hij wilde dit werk gaan doer door zijn enorme Een grote groep jongens spendeert rustig verschillende honderden gul dens, om hun voertuig grotere presta ties te laten leveren dan is toegestaan. Ik vond het vooral prettig werk, om dat het een vorm van controle is, om de jeugd tegen zichzelf te beschermen Overigens, is de technische staat, waarin de dingen verkeren vaak er barmelijk. Ook het voorkomen van geluidshinder is een deel van mijn werk is. Om het ding maar harder te ke opgezette polsen had. dat hij zelfs niet meer in staat was een een shagje te draaien'. Hoewel het vaak erg nodig is, meent de heer Van Hooydonk toch dat niet de corrigerende vorm de hoofdzaak van het politiewerk is. ,Het proces verbaal moet een middel blijven, maar mag nooit het doel zijn.' Daar om besloot hij na overleg op scholen de jeugd te gaan voorlichten. Dat zou vooral preventief kunnen werken. Na drie scholen te hebben bezocht, werd door de politieleiding echter besloten dit initiatief te staken. Een reden is hem daarvoor nooit gegeven. Dit was één van de oorzaken dat Van Hooydonk besloot om te proberen een andere baan te vinden. Wilde hij nog langer het politiewerk blijven doen, ,dan zou de bestaande structuur moeten veranderen' en dat zag hij nog lang niet gebeuren. .Eerst zou men eens de uiterlijke onderscheidings tekens moeten afschaffen en moge lijk worden gemaakt dat lagere poli tieambtenaren door kunnen stromen naar hogere functies. Ook zouden de manschappen veel meer inspraak moeten krijgen en medezeggenschap in de werkzaamheden.' Om als politieman een baan in de burgermaatschappij te vinden, bleek echter niet zo gemakkelijk te zijn, maar het is hem toch gelukt. Met ingang van zestien maart is Van Hooy donk politie af. Na die datum is hij vormingsleider bij de Stichting Vor mingsinstituten voor werkende jonge ren in Midden- en Noord-Zeeland. Sa men met nog twee mannelijke en twee vrouwelijke leiders gaat hij dan jongens en meisjes in de leeftijd van veertien tot achttien jaar bege leiden in het proces om volwassen te worden. Sinds 1 maart is met dat vormingswerk een begin gemaakt. Er zijn drie instituten. Eén in Goes, één in Vlissingen en één is in Middelburg gevestigd. In Vlissingen vond men onderdak in de oude kantoorgebou wen van het waterleidingbedrijf en in Middelburg in een aantal oude school lokalen aan de Verwerijstraat. Ruim driehonderd werkende jongeren zullen in groepen van vijfentwintig tot dertig, verdeeld over de hele week in die ruimten worden opgevangen. Naast handvaardigheid en sport, zal veel worden gediscussieerd om de jon geren te helpen in hun groei naar volwassenheid. .Het is een voordeel dat ik in mijn tegenwoordige werk regelmatig ben geconfronteerd met problemen van jongeren', zegt Van Hooydonk. Dat is een voordeel uit mijn politiewerk. Bovendien kan er nu op mijn eigen manier een samen spel ontstaan tussen de jongeren en mij en zal ik niet meer op een voor mij onsympathieke manier hoeven te corrigeren.' De bromfietsrijdende jeugd weet het al een tijdje, dat Van Hooydonk bij de politie weggaat. .Verschillenden zijn al weer aan het sleutelen gegaan. Dat merk ik, als ik door de stad rijd. Toch hoop ik, dat ik door mijn werk bij de politie heb bijgedragen, om van de jeugd meer bewuste weggebruikers te maken.' P. M. van trekken di n nu alleen nog maar in zijn vrije lijd klere tten. Ongeveer zestig belangstellenden wa ren maandagavond naar de burgerzaal van liet stadhuis gekomen om te luis teren naar de beschouwingen, die de raadsleden besteedden aan de Middel burgse sportnota Hieronder wat korte flitsen. Bijna alle sprekers vonden het jammer, dat het zo lang geduurd had voordat dit stuk in een raads vergadering aan de orde was ge steld. De burgemeester antwoord de, dat in de eerste plaats de hearings de nodige tijd hadden gevergd (uitwerken verslagen en dergelijke) en dat rond de jaarwis seling en begin dit jaar er voor de raad niet veel tijd was (begro tingsbehandeling) om over dit stuk een speciale vergadering te beleggen. Een vergelijking met gegevens van overeenkomstige gemeenten bleek niet mogelijk, omdat de aan die jemeenten gevraagde gegevens slechts mondjesmaat werden ver strekt. MET NADRUK WERD DOOR DE RAAD GEVRAAGD OM EEN KA PITAALNOTA VOOR DE SPORT. Hoeveel kosten de nog te treffen voorzieningen. Wanneer kunnen de ze, mede gezien de behoeften op ander gebied, worden uitgevoerd. Een plarning op langere termijn dus. Naar voren werd gebracht, dat steeds meer verenigingen naast het beoefenen van sport, de leden een stuk gezelligheid willen geven. Dat gebeurt in clubhuizen e.d. Gevolg: meer accommodatie. Meer geld. Door de bouw van de nieuwe scho len (rijks pedagogische academie stedelijke scholengemeenschap) zal er in de toekomst ruimte vrij komen in bestaande gymnastieklo kalen. Voor het gebied waar het voorma lige woonoord der Zuid-Molukkers was en waar nu enkele clubgebou wen staan en woningen, wordt een bestemmingsplan gemaakt. In af wachting van de gereedkoming van dit plan, dat de bestemming van dat gebied regelt, wordt een zg voorbereidingsbesluit genomen. Dit om te voorkomen dat allerlei veranderingen worden aangebracht, die niet in overeenstemming zijn met de uiteindelijke bestemming. De aanwezige clubhuizen zullen zo lang mogelijk in stand worden ge houden. Met ingang van 1 augustus 1971 zullen de leerlingen van de 4e en 5e klas in schoolverband gaan zwemmen. Nu zwemmen de leer lingen van de klassen 5 en 6 in schoolverband. Voor 1971 werd een bedrag van ƒ200.000. uitgetrokken voor het treffen van nieuwe sportvoorzie- ningen. De heer Gillissen verzocht jaarlijks een oplopend bedrag uit te trekken. Wethouder Hubregtse deelde mede. dat er bij de stichting van gymnas tieklokalen rekening gehouden wordt met het gebruik dat van deze lokalen wordt gemaakt buiten schoolverband. De sporthal wordt 52 uur per week gebruikt. Er zijn diverse aan vragen voor het huren van de sporthal, die niet gehonoreerd kun nen worden. Een tweede sporthal is nodig. Een kunstijsbaan kost ƒ6.000.000,- De burgemeester dacht dat dit ook al zou deze samen met Vlissingen van de grond gebracht worden, vooralsnog een te grote aanslag op de geldmiddelen zou betekenen. Andere sportvoorzieningen verdie nen volgens de burgemeester voor rang. Voor de inrichting van het Meiveld in Middelburg-Zuid wordt nu een plan gemaakt. De hoop werd uitgesproken dat het overdekt zwembad ook op woensdagavond tot 9.00 of 10.00 uur opengesteld wordt. Met ,De Ame' wordt gesproken over de mogelijkheden om de jachthavenaccommodatie in Mid delburg uit te breiden. Gevraagd werd om een schema, opgesteld per wijk, waarin de aan wezige en nog te treffen voorzie ningen worden opgenomen. Aangedrongen werd op de aanleg van een parkeergelegenheid bij het sportveld te Sint-Laurens. Redactie Bureau Ontwikkeling en Voorlichting gemeente Middelburg, Stadhuis Middelburg. Telefoon 6251, toestel 48. In de drie vormingsinstituten voor de werkende jeugd waar Van Hooydonk zich mee bezig gaat houden, neemt de handvaardigheid een belangrijke plaats in. In 1971 staan de volgende sport en spelvoorzieningen op het pro gramma om uitgevoerd te worden. Dit is het zogenaamde prioriteiten schema. 1 bouw gymnastieklokaal 2 aanleg kinderspeelplaatsen 3 nieuwe kleedkameraccommoda tie .Nadorst'. 4 aanbrengen verlichting op par keerterrein .Voorborch' 5 asfaltering van de paden sport parken .Nadorst en Nassaulaan. De heer Gillissen, die tijdens de behandeling van de sportnota in de raad als eerste het woord voerde, diende een motie in, die werd gesteund door de heren Vinke (chu), Berghoeff (ar) en Akker man (d'66). A Wij gaan akkoord met het prio riteitenschema 1971. Wij verzoe ken het college van b en w op korte termijn, uiterlijk in mei 1971 met ^en kredietaanvraag bij de gemeenteraad te komen voor de bouw van een kleedka meraccommodatie annex kanti neruimte op het complex Na- dorst, waarbij kopiëring van kleedkamers, die nu aanwezig zijn op ,De Voorborch' wordt aanbevolen. B Wij verzoeken het college op kor te termijn te komen met een definitief uitgewerkt bestem mingsplan voor het terrein van het voormalige Ambonezenkamp, waarbij rekening wordt gehou den met het eerder gestelde, voor de bouw c.q. instandhou ding van clubhuisaccommoda ties. In de vorige uitgave van het oog hebben wij bericht dat op 11 maart 1971 aan de eerste bewo ners van de bejaardenwoningen in Nieuw en Sint-Joosland de sleutels zouden worden uitge reikt. Dit .feest' moest echter nog enige tijd worden uitgesteld. Een nieuwe datum is nog niet bekend. Over een paar weken zal het ech ter wel zover wezen. Een paar weken geleden hebben wij u al medegedeeld, dat vanaf half maart 1971 in Middelburg een enquête wordt gehouden om te bepalen in welke mate huizen (en andere gebouwen) bi.i een eventuele kernexplosie bescher ming zouden kunnen bieden tegen fallout. In andere delen van het land is een dergelijk onderzoek al gehou den. In de Faam vindt u een korte brochure over deze aange legenheid De inhoud 'laarvar be velen wij gaarne ter lezing aan. De in onze stad te houden enqu ête zal zich over een periode van een maand of vier uitstrekken. Het eerste kwartaal van 1971 spoedt zich al weer ten einde. Dat. betekent onder andere, dat op het speelwerk van het carillon van de Lange Jan nieuwe melo dieën zullen worden gezet. Over stad en land zullen in het tweede kwartaal 1971 klinken - op de hele uren, Menuet van W. F. Bach - op de halve uren, .Zolang er mensen zijn op aarde' (geeste lijk lied) op de kwartieren, Bewerkingen van ,Dona Nobis Pacem' (de compositie van dit bij velen van de schoolbanken bekende lied is volgens de ons verstrek te gegevens onbekend). Luistert u met plezier. De burgerzaal, waar de gemeente raad zich maandag jongstleden tot ruim 11.00 uur 's avonds bezig hield met de sportnota, liep na de laatste hamerslag van de burgemeester niet direct leég. On der leiding van de heer Don in stalleerden raadsleden van diver se fracties zich op de plaatsen van het college, terwijl ongeveer 20 toehoorders de olar,sen inna men van de raadsleden. Dat ge zelschap kaartte nog wat na over Middelburgse sportzaken. Gespro ken werd over drankgebruik tij dens sportwedstrijden, over de accommodatie ten behoeve van de zomeravondvoetbal en derge lijke. Vrijdag 12 maart as organiseert het district Zuid van de Landelij ke Contactraad voor de gemeen telijke bemoeiingen met de licha melijke opvoeding en de sport héhé) een vergadering in Mid delburg en Veere. Tijdens de ver gadering, die 's morgens in het Middelburgse stadhuis wordt ge houden. zal de heer J. M. A. Franse, regionaal-consulent van de .Stichting Ruimte voor de jeugd', een inleiding houden over gezinssportparken. 's Middags wordt o.a. een boottocht over het Veerse Meer gemaakt. Door de Tingieterij H. O. Al- die, Kromme Weele 15, is een aanvraag ingediend om een ver gunning ingevolge de hinderwet tot het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een inrichting voor het gie ten en bewerken van tinnen sier en gebruiksvoorwerpen, waarin o.a. 11 electromotoren met een gezamenlijk vermogen van 24.85 pk, alsmede propaangas zullen worden gebezigd. Schriftelijke be zwaren tegen het verlenen van de vergunning ontleend aan vrees voor gevaar, schade of. hinder, kan een ieder gedurende tien da gen na 10 maart 1971 indienen bij b en w. Mondelinge bezwaren kan een ieder persoonlijk of bij gemachtigde inbrengen op een openbare zitting, die wordt ge houden in het stadhuis, Lange Noordstraat 1, op 30 maart as om 9.00 uur. De aandacht wordt er nog op gevestigd, dat inwo ners van de gemeene Middelburg later alleen beroep kunnen indie nen wanneer zij zelf of hun ge machtigde op de openbare zitting zijn verschenen. Degenen, die niet in de gemeente wonen, kunnen om van hun beroepsrech'. gebruik te kunnen maken, volstaan met het tijdig indienen van een be zwaarschrift. De stukken, die op deze aanvraag betrekking hebben en de eventueel al ontvangen be zwaarschriften, liggen ter inzage op kamer 15 van het stadhuis. Het Bouwfonds Nederlandse Ge meenten NV organiseert maandag as in de zg maquettekamer van het Middelburgse stadhuis (aan vang) 20 uur een bijeenkomst, tijdens welke voorlichting zal worden ""egeven over de door dit fonds in Klarenbeek te bouwen woningen. Het gaat met name over de luxe woningen, die men in dit nieuwe gedeelte van de stad wil laten verrijzen. Wethou ders, Baars van openbare werken en volkshuisvesting zal ook aan wezig zijn en een nadere toelich ting over het bestemmingsplan en dergelijke te geven. Belang stellenden zijn zeer welkom. De Middelburgse centrale van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf heeft pas gele den een bijeenkomst gehouden om. te kunnen nagaan hoe de leden denken over de eventue le afsluiting van de Middel burgse binnenstad voor het rijdend verkeer. De bijeen komst had een besloten karak ter. En nou kan men zich afvragen, waar dat nu weer goed voor is. Maar als een bestuur ergens geheimzinnig over ivil doen prikkelt dat toch wel de nieuwsgierigheid van een krantemannetje als schrijver dezes. En u weet hoe dat gaat: over belangrijke za ken xvordt dikwijls nog eens nagekaart. Dat gebeurde ook naar aanleiding van deze dis cussie en uit de gesprekken heb ik ongeveer wel kunnen afleiden wat er zoal aan de orde is geweest. Centraal op de bijeenkomst stond de vraag: is afsluiting van de binnenstad voor het rijdend verkeer wenselijk. Als men uitgaat van de verschil lende verkondigde standpunten zou men kunnen concluderen, dat de Middelburgse midden stand allerminst voor volledi ge afsluiting is van de binnen stad. Integendeel zelfs. Men wil zoveel mogelijk winkelend verkeer de stad inhalen. Daar mee haakt men in op het gegeven dat een mens van na ture gemakzuchtig is en liever de auto zo dicht mogelijk bij de zaak wil hebben waar men moet wezen om maar zo wei nig mogelijk behoeven te lo pen en met volle dozen en tassen te moeten sjouwen. Waar men wel naar toe wil is de binnenstad van Middelburg af te sluiten voor het door gaande verkeer. In principe ivil men het zware verkeer weren. Er iverd zelfs het idee geopperd om bijvoorbeeld na 's morgens tien uur geen vrachtverkeer meer in de bin nenstad toe te laten. Op het ogenblik bestaat er al een streven om bepaald verkeer uit de binnenstad te houden. Overal op de singels kan men borden vinden, die aanduiden dat bietenwagens die naar de Loslcade moeten, een bepaalde route moeten nemen. Maar, zo vraag je je af. wat komt er in de praktijk van terecht als je die wagens toch nog in de Lange Delft tegenkomt op een uiterst ongelegen uur. Er gin gen tijdens de bijeenkomst ook ■stemmen op om het bus station aan het plein 1940 te veranderen. Men vindt het zonde zoals die ruimte daar benut wordt. Daarom waren er middenstanders bij die er de voorkeur aan gaven, dat dit busstation bijvoorbeeld zou worden verplaatst naar het Hof van Tange en dat het plein 1940 alleen zou blijven dienst doen als halteplaats. De vrijkomende ruimte zou dan weer te benutten zijn voor het parkeren van auto's van win kelende mensen. Om tegemoet te komen aan de wens van het winkelend publiek, dat per au to komt werd het ook noodza kelijk geacht, dat het in de binnenstad werkende kantoor personeel de auto zoveel mo gelijk thuis laat. In deze geest heeft overigens burgemeester Wolters pas nog een oproep gedaan. En hij geeft het goede voorbeeld. Want hij komt zelf altijd op de fiets naar het stadhuis.' Volledige afsluiting van de Middelburgse binnenstad ach ten de middenstanders volle dig uit den boze. Want zo redeneren zij: stel dat je de binnenstad afsluit: Waar moet je dan naar toe met bepaalde bedrijven als een Fordgarage, garage Blaas. Van den Driest het bedrijf van De Klerk om er maar even enkele te noe men. Ook andere dienstverle nende bedrijven hebben er di rect belang bij dat zij een auto binnen bereik hebben. De situatie op De Burg. waar sinds kort geen verkeer moge lijk is leende zich uitermate joed voor het experiment van Ie autoloze straat. Kaar die situatie is niet over- il zo ideaal. Hoe het ook zij: het ligt in de bedoeling dat de Middelburgse centrale van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zal nagaan of er een soort ver- V0lgbijeenkomst kan worden belegd waarop deskundigen van de gemeente op hun beurt een visie over deze kivestie zullen geven. Bij die gelegen heid zal overigens wel blijken, dat er over deze problematiek beslist niet hetzelfde stand punt wordt ingenomen door de verschillende partijen. Te gen die tijd dat het zover is. hoort u nog wel van mij.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1971 | | pagina 3