RONDOM DE OUDE VISMARKTEN AGENDA: Meer nodig voor aanleg wegen bij tweede brug Kunst in het klein" Wijkcentrum Sint Laurens Ontheffing betaald parkeren voor invaliden 3 NUTTIGE WENKEN Gevonden Voorwerpen i Nieuwjaarsrede Verenigingsgebouw/ Hidden en Kleinbedrijf in de Branding Onze lezers schrijven Middelburgse gemeenteraad vergadert maandag a.s. Donderdag 22 januari 1970 „DE FAAM" Donderdag 22 januari 1970 Voor de eerste maal in het nieuwe jaar komen de 21 leden van de Middelburgse gemeenteraad op maandag 26 januari a.s. (aanvang 14.00 uur) in een openbare ver gadering bijeen. Plaats van de bijeenkomst: de raadszaal van het stadhuis, ingang Markt. Iedereen kan deze vergadering bij wonen. De agenda ziet er als volgt uit: 1. Mededelingen en ingekomen stukken. 2. Benoeming leden commissie van toe zicht lager onderwijs. 3. Ontslag hoofd van de vee- en vlees keuringsdienst Middelburg, alsmede titelwijziging direkteur slachthuis. 4. Toepassing artikel 47 van de Kleuter onderwijswet over 1968. 5. Vaststelling besluit artikel 55 ter. lid 1, der L,ager-onderwijswet 1920 over 1968 t.b.v. het gewoon en het uitge breid lager onderwijs en t.b.v. het uit gebreid lager onderwijs, vaststelling besluit artikel 55, lid 2, jo. artikel 44 van de Overgangswet W.V.O., over de jaren 1963 t.e.m. 1968. 6. Aankoop pand Achtersingel 16. 7. Aankoop pand Achtersingel 19. 8. Aankoop pand Baanstraat 4. 9. Aankoop woning, opslagterrein en be drijfsruimten aan Klein Vlaanderen. 10. Aankoop hofstede „Rozenburg"' (Dau- wendaele II). 11. Aankoop pand Walensingel 11. 12. Wijziging verordening op de heffing en invordering van gelden voor het parkeren van motorvoertuigen op de Markt. 13. Wijziging naam stichting werkplaatsen Walcheren in geldleningsbesluiten in verband met fusie. 14. Tentoonstelling van oude tegels. 15. Beschikbaarstellen aanvullend krediet t.b.v. aanleg aan- en afvoerwegen noordzijde 2e. kanaalbrug. 16. Beschikbaarstellen krediet ad f 10.000.- voor de aankoop en ombouw van laadkisten. 17. Beschikbaarstellen kred. ad 198.035 - voor de restauratie van de ambts woning Dam 50. 18. Garantie geldlening t.b.v. restauratie (wordt nagezonden). 19. Vernieuwing inventaris verenigings gebouw Sint Laurens. 20. 109e tot en met 117e wijziging ge- t'm meentebegroting 1969. 28. 29. Rondvraag. Nadere bijzonderheden over een aantal agendapunten vindt U in de buurt. Zoals U wellicht geconstateerd hebt omvat de agenda in vergelijking tot de agenda's van vorige vergaderingen betrekkelijk weinig punten. Dit houdt verband met het feit, dat nu de raad op de 26e januari voor de eerste keer bijeenkomt in het nieuwe jaar. de loco-burgemeester overeenkomstig de traditie een z.g. nieuwjaarsrede zal uitspreken. De aanvang van de vergadering is dus om 14.00 uur. Een bedrag van 2.092.000,werd door de gemeenteraad op 22 april 1968 uitge trokken voor de aanleg van toeleidende wegen aan de Noordzijde (stadskant) van het kanaal door Walcheren in verband met de aanleg van de 2e brug over dat kanaal. De voorbereidingen voor deze ingrijpende werkzaamheden gaan gestaag door. Een klein gedeelte van de werken is gereed, terwijl voorts de aanbesteding van de wegen en tunnels plaats gevonden heeft. Aan de hand van deze nadere gegevens is nu een aangepaste begroting opgesteld. Er blijkt een bedrag van 760.000,meer nodig te zijn. Oorzaken kostenverhoging. 99 „Kunst in het klein, de schoonheid van oude tegels" is de titel van een tentoonstelling, die van 4 tot en met 22 februari a.s. in de vleeshal van het Middelburgse stadhuis wordt ge houden. Deze expositie wordt georganiseerd in samen werking met het Rijksbureau voor roerende monumenten te 's-Gravenhage. Aan de raad wordt nu gevraagd het te ver wachten tekort van 2150.voor rekening van de gemeente te nemen. Het verenigingsgebouw of moeten we nu spreken over het wijkcentrum aan de Van Citterstraat in Sint Lau rens wordt verbouwd. Het gebouw wordt helemaal opgeknapt, terwijl bovendien zodanige voorzieningen zijn getroffen, dat er in de grote zaal ook gymnastiek gegeven kan gaan worden. Niet alleen het gebouw zelf. maar ook de inventaris was aan vernieuwing toe. Maandag a.s. behandelt de raad dan ook het voorstel van het college van b. en w. om een bedrag van 16.5(X).- ter Mschikkir.g te stel len om stoelen, tafels, gordijnen, vloerbedekking enz. te kunnen aanschaffen. a. aanpassing aan verkeers- eisen 175.000,— b. hogere kosten van sloop woningen 165.000.— c. invoering B.T.W. en andere prijsverhogingen 240.000,— d. verzwaring constructie en uitbreiding plan 50.000 e. hogere kosten tunnels 130.000,— 760.000,— In de totale kosten van deze werken 2.850.000.wordt een rijkssubsidie verwacht van 1.300.000, Maandag a.s. zal de raad beslissen over het voorstel een aanvullend krediet be schikbaar te stellen. Bij de behandeling van het voorstel om voor het parkeren op de Markt een ver goeding te vragen is uit de raad de wens naar voren gekomen ten behoeve van in validen een ontheffingsmogelijkheid te scheppen. Aan de raad wordt nu voorgesteld in de vastgestelde verordening de volgende zin toe te voegen: „Het recht (de parkeergel- den) is niet verschuldigd door invaliden, die zijn vrijgesteld van motorrijtuigen belasting". Op het moment, dat staatssecretaris van Son van Economische Zaken zijn, het zij maar direct gezegd teleurstellende en voor de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf onaanvaardbare nota, publiceert, be reikt de Middelburgse Centrale van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf het aanbod van de directie van „De Faam om op gezette tijden gebruik te maken van enige plaatsruimte om de lezer, niet-ondernemer, wat meer inzicht te verschaffen over alles wat het wereldje der ondernemers in het midden- en kleinbedrijf beroert. Onnodig te zeggen, dat het bestuur van de Centrale, verder te noemen M.C.O., gaarne en dankbaar van deze gastvrijheid gebruik maakt. Wat weet de doorsnee burger van de noden en pro blemen van de nijvere bevolkingsgroep van kleine zelf standigen, doorgaans aangeduid met de naam midden stand. Om te beginnen dekt de naam ..middenstand" geens zins de groepering welke in het midden- en kleinbedrijf opereert. De middenstand of middengroep in ons maat schappelijk bestel is veel groter dan alleen die van winkeliers, klein-industriëlen en ambachtslieden. Daarom hebben de bonden, waarin de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf georganiseerd zijn, althans moesten zijn. want een veei te groot aantal van hen houdt zich nog afzijdig van de organisaties, het woord middenstand uit hun namen geschrapt. Protestants-christelijke en R. Katholieke bonden hebben zich verenigd in een Federatie van christelijke bonden van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. De Kon. Ned. Middenst. Bond en het Ned. Verb, van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn volledig gefuseerd in de nieuwe organisatie, die de naam van Kon. Verb, van ondernemers (K.V.O.) draagt. Plaatselijk hebben deze drie organisaties ieder hun eigen afdeling. In Middelburg werken deze drie af delingen zeer nauw samen in de boven reeds aangeduide M.C.O. Deze M.C.O. onderhoudt weer nuttige en goede con tacten met het gemeentebestuur er. allerlei andere in stanties, heeft vertegenwoordigers in verschillende lichamen en verheugt zich reeds jaren in, wat men met een modern woord aanduidt als „inspraak" in talrijke overheids-organen. Wat als nieuw en modern allerwege tegenwoordig nog „bevochten" wordt is voor de M.C.O. dus al lang een niet meer weg te denken zaak. Activiteiten, door het gemeentebestuur gesteund en aangemoedigd, die een goede belangenbehartiging voor de plaatselijke ondernemers waarborgen en een grotere belangstelling van ondernemers in het midden- en klein bedrijf verdienen. De besturen van de plaatselijke afdelingen stellen actieve medewerking op prijs, vragen die niet direct, maar menen wel, dat de belangeloze, inspannende en veel tijd vergende activiteiten, welke zij zelf ontplooien tenminste beloond zouden kunnen worden met een lidmaatschap, iedere ondernemer naar zijn principes, van één van deze afdelingen. Uw rapporteur, wie het een eer was de M.C.O. in de kolommen van „De Faamaan u te mogen voor stellen, hoopt een voigenae maaï war nader in te gaan op bet boven reeds eerder genoemde rapport van Son. Beste lezeressen en lezers van ..De Faam". Ik hoop dat u prettige kerstdagen gehad heeft en ik wens u. ik geloof dat het goed is namens alle bezorgers, een gelukkig nieuwjaar toe Geachte dames en heren Houdt de krantenbezorgsters en bezorgers in ere. Vooral ook degenen die in de vroegte de Provinciale Zeeuwse Courant en De Tele graaf even bezorgen. Al is het nog zo koud en nat of glad, ze zijn op hun post. Ik heb daar persoonlijk veel respect voor. Want het valt niet mee, zo van uit je warm nestje in de koude lucht. Je bent wel ineens goed wakker hoor. Ik heb dat ook wel eens gedaan in de vroegte voor iemand die vakantie had. Wat jammer dat er zo veel ellende en honger en oorlog is in de wereld hé 1 Ik geloof als die astronauten zo rustig rond de Maan vlogen en landden op de Maan, dat ze zich dan niet kunnen voorstellen, hoe vreselijk het op de aarde is. We hopen dat er nog eens vrede mag komen. Onze poes „Mimi" was in goede kerststemming. Hij heeft een hele tijd voor het raam naar buiten zitten kijken en hij keek iedereen vriendelijk aan. Hij heeft zelf wel eens een vogel gepakt, maar nu neemt hij zich voor om het niet meer te doen. Hij of zij, want het is Fraulein, heeft er zelf spijt van. Zij kan met haar poesenverstand niet begrijpen dat de mensen zo idioot zijn om ruzie te maken en oorlog te maken en elkander te vernietigen. Laten we hopen op spoedige beterschap. Laat ik hiermede eindigen en ik geloof namens alle krantenbezorgers. Wij wensen u toe van ganser harte: Dat niets ont breekt aan uw geluk: dat God u altijd moog bewaren voor tegenspoeden, zorg en druk. Met vriendelijke groeten; u allen het beste toewensende, C Sinke, Middelburg. Bijna alles wat nodig is voor het onderhoud van de auto kost geld. Maar iets wat geheel gratis is, LUCHT wordt nog door veel automobi listen over het hoofd gezien, aldus Goodyear bandenexperts. Onvoldoende aandacht voor het handhaven van de juiste spanning in de band betekent extra bandenslijtage, slippen op een nat wegdek, moeilijk sturen en in het algemeen minder rijcomfort. De meeste mensen denken dat de autoband uit sluitend van rubber wordt gemaakt. Maar als dit werkelijk het geval was. dus zonder koordweefsel. dan zou die band waardeloos zijn. De autoband zou nooit z'n huidige prestatievermogen en levens duur hebben kunnen bereiken als daar niet de ontwikkeling was geweest van nieuwe koord- materialen met hun enorme sterkte, levensduur en hittebestendigheid. De nieuwste ontwikkeling op het gebied van koordweefsel is polyester. Een kunststof die Goodyear als eerste bandenmaat schappij heeft weten toe te passen voor het kar kas var. autobanden. De autoband van de toekomst zal sterk verschillen met het huidige produkt. volgens Goodyear ban dentechnici. De grootste verschillen, aldus deze experts, zullen optreden in de bestanddelen, pres tatie en de wijze waarop de band zijn taak zal moeten verrichten. Goodyear voorspelt verder dat alle ingrediënten voor de „band van de toekomst" uit reageerbuizen zullen komen. In het tijdvak van 2 tot en met 31 december 1969 zijn onderstaande voorwerpen als gevonden aangegeven op het Bureau van Politic in Middelburg. Diverse soorten handschoenen en wanten: speelgoed konijn: donkerrode sjaal; wit popje; wit met geel plastic mandje; rubber popje; blauwe portemonnee; geelachtige portemonnee; gebloemde hoofddoek; zwarte das met fraanje; gehaakte witte blouse; paar bruine kinder schoenen met spekzolen; zonnebril; blauw tasje met inh.; fietspompje; gebloemde tas; pieppaardje; goud kleurig collier met medaillon; sleutel; kinderschoentje; kontaktsleutel van V.W.; zilveren speldje hoefijzer; blauw zwarte tas; paarse trui; zwart etui inh. potloden; bruine hond; sleutel: zwart beursje inh. buskaartje; zwart witte kinderportemonnee; witte das; rekenliniaal; zwarte plastic regenbroek; huissleutel; groene paraplu; sleutels; gouden hanger met zwart steentje; zwarte hond; zwarte rechter motorwant; schooletui; 4-kleuren ballpoint; linker damespantoffel; aansteker; rood zwarte das; groene pet; donkerblauwe kinderjurk; ring met 4 sleutels; double damesketting; regencape; stoel met biezenzitting; gouden ring; wieldop van auto; bruin langharige hond; pakje inh. kerststukje en pakje inh. bloembollen; zwart bruine langharige hond; zwarte terrierhond; zeer kleine zwarte hond; kentekenplaat HA-93-44; blauwe kinderfiets merk „Gruno"; sjaal; zwarte hond spaniel met gele halsband; lipsslcutel; rechter zwarte damesschoen; bruin lederen aktetas zonder inh.; blauwe koffer inhoudende kinderkleding; groene régenbroek; bril met donker montuur; geel knipperlicht van wégafzetting z.g.n, vuurtoren; gouden ring met zwarte steen; haarkam; groene koffer inh. kinderkleding; bankbiljetten: blauw damestasje inh. portemon: met inh.; hondeketting; zwarte jonge hond; verzekering .bewijs van bromfiets t.n.v. Meulmeester, Segeerssïpgcl 82: twee portemonneetjes: zwarte porte monnee inh. geld en verzekeringsbewijs van brommer t.n.v. S. de Nooijer. Glacisstraat 76. Vlissingen; bruine swtowuu* iu*t inh.; beige bontmuts. In de aanbiedingsbrief van de ontwerp-begroting van de gemeente voor liet jaar 1970 heb ik tot mijn genoegen gelezen, dat. indien de gemeente raad daartoe het besluit zal nemen, binnenkort ook de restauratie van de Vismarkthallen ter hand zal worden genomen. Voor wie wel eens aandacht heeft geschonken aan de vervallen staat van het gebouw en op het behoud daarvan als historisch monument prijs stelt wekt het gebruik van het woord „hallen" dc verwachting dat de restauratie zal omvatten liet herstel van de oude toestand, zoals die in de bekende Kroniek van Smallegange is afgebeeld: met kolommen- galerijen aan drie zijden van het pleintje. Bij informatie is mij echter gebleken, dat slechts de nog bestaande éne kolommengalerij (of zo men wil hal) zal worden gerestaureerd en de lelijke blinde muur aan de overzijde, die nog duidelijk laat zien hoe de balklagen van een vroegere tweede hal in die muur waren verankerd, getuigenis zal blijven af leggen van wat omstreeks 1830 door sloping verloren ging. Het is waar. en hier moet reeds dadelijk er aan herinnerd worden, dat na de sloping een andere vismarkthal, hoewel in de geest van de oude, daarvoor in de plaats in gesteld en dat het restauratievoorstel dat nu aan de Raad is aangeboden. op de vismarkt van 1830. met één galerij, be trekking heeft. Om de historiciteit van het geheel aan te tonen wil ik gaarne onze lezers, inzonderheid de velen die de laatste jaren inwoner van Middelburg zijn geworden, iets meer over wat zich rondom de oude vismarkten af speelde. vertellen. Toen in 1452 een aanvang werd gemaakt met de bouw van het nieuwe stadhuis op de hoek van de Lange Noordstraat en de Markt, stond het oude „Stedehuijs" niet ver daarvan daan; zo ongeveer waar nu de winkelpanden van Witkam's Geschenkenhuis en van de Gruijter staan: op de hoek van de Burg en de Lange Delft. Recht daartegenover, op de hoek van de Lange Delft waar tevens de Gravenstraat op de Markt uitmondde, dus ter plaatse waar nu de firma Rivière haar winkelpand heeft, bevond zich sinds 1402 de eerste, niet overdekte vismarkt en zij bleef daar tot 1556. De grote Markt was toen nog geen plein, zoals wij het vóór 1940 kenden, omdat het voor een groot deel in het midden in beslag ge nomen werd door de omvangrijke St. Maarten of Westmonsterkerk. die pas in 1575 mét de daar omheen gebouwde huisjes op aandrang van Prins Willem van Oranje werd afgebroken. Nog voor die afbraak was echter de Vismarkt in 1559 verplaatst naar de huidige plaats. Het nieuwe stadhuis en het daarnaast opgetrokken „vleeshuijs" waren toen in eerste aanleg voltooid en het oude „Stedehuijs" vervangen door de bouw van woonhuizen. De landsheer, Karei V, die Middelburg goed gezind was en onder wiens bewind de stad haar hoogste bloei als middeleeuwse handelsstad bereikte, stond haar in 1532 toe een nieuw open havenkanaal van Wel- zinge naar de binnenhaven (het huidige droogdok) te graven, omdat haar bloei bedreigd werd door de voor de scheepvaart te kronkelige en nauwe Arne. Wat men echter niet voorzag: reeds weinige jaren na de voltooiing van het nieuwe Welzinge-kanaal deden zich nieuwe be zwaren gelden. Als veel schepen tegelijk aankwamen raakte n.l. de haven mond binnen en nabij de stad zo verstopt dat de schepen niet konden in of uitvaren en hevige gevechten ontstonden, mede omdat er ook on voldoende kade en opslagruimte voor het laden en lossen der schepen was. - De Keizer (Karei V) stond daarom alsnog toe 23 of 24 roeden - d.i. on geveer 85 meter - uit de Zuiddampoort, (die toen nog een onderdeel uitmaakte van de oude stadsmuur en aanving bij de huidige Kuipers poort) een „canael of diep" te mogen maken ter breedte van 36 meter (10 roeden). Die oude muur liep vanaf de Zuiddampoort tot aan de brug over de Arne. die déar fungeerde als de, de muur omringende, stadsgracht en later, verbreed, het vaarwater van de Rouaansekaai werd. De stadsmuur zette zich van daar voort in de richting van wat nu de Kousteznse dijk heet. De genoemde brug over de Arne (de tegen woordige Beüinkbrug) sloot daar met een sluis en met de aan de andere zijce van het water staande „Duivelstoren", de door de stad stromende Arne af. Déér nu, maar achter die twee muurtorens, werd dóór vele onbebouwde plaatsen, zoals de beide schuttershoven (van de Busse en van de Voetboog), en de brouwerij met het St. Jansklooster en de St. Janskerk, een aanvang gemaakt met het graven van de nieuwe binnenhaven (dc tegenwoordige kaaien). Het octrooi tot het graven van „het canael" bepaalde dat aan de oostzijde langs haar ganse lengte, landwaarts een behoorlijke dijk (de tegenwoordige Kinderdijk en Korendijk) moest worden gelegd en stad waarts aan de overzijde daarvan, een opslag of kade moest worden gemaakt. Het kanaal zou verder door het schuttershof van de Busse en andere erven moeten worden verlengd tot aan de Segeerstraat, waar een z.g. „leugenbrugge" (d.i. een brug meet „logiën en winkeltjes" moest worden geslagen (waar nu ongeveer de Koningsbrug is), terwijl de monding onder de brug met steenwerk bekaaid moest worden. Het nieuwe kanaal moest eindigen aan de Gortstraatpoort (die zich toen in de buurt van de Varkensmarkt bevond) nabij de stadsgracht rond de daar weer aanwezige stadsgracht, om daar, door middel van een sluis of sas, het (zoute) water van de nieuwe haven door de muur en door de stadsgracht te leiden. De reeds aanwezige nauwe straatjes, die van uit de Lnnae Delft meestal als voetpaden gediend hadden naar de tuinen en erven langs de stadsmuur, waarin slechts bij de Segeerstraat een poort was, mochten tot het nieuwe kanaal worden verlengd en verbreed, zoals nu nog aan de zijstraten van de kaden duidelijk is te zien. Heel die graverij heeft in letterlijke zin nog al wat voeten in dc aarde gehad. Het zou te ver voeren daarover uitvoerige mededelingen te doen. In elk geval blijkt, dat in 1556 het werk zover voltooid was, dat allerwege aan de kaden cn de zijstraten werd gebouwd en blijkens de stadsrekening van dat jaar „steengruiswerd aangevoerd op de nieuwe vischmarkt". al lezen we in diezeifde stadsrekeningen dat in de jaren daar na nog allerlei activiteiten met betrekking tot de vismarkt plaats hadden In 1564 werd „een cupe tot de bornput van de nijeuwe concipveerde vismarkt" gemaakt. In hetzelfde jaar werd een ordonnatie op de Zeevis markt. ter vervanging van die op de Grote Markt gemaakt. Evenzo dat 8 Vlaams werd betaald „over twee jaeren renten ghespróoten uijt den coop van de brouwerie staende in Sint Jans-straete. dewelcke de quartyr- meesters van den voerleden jaere, tot behouf van der stadt. van mijn beerc den commandeur ghecocht hebben, om te amplieeren (uitbreiden) de nieuwe gheconsipyeerde vysmart". Hieruit blijkt dat de vismarkt aanvankelijk bescheidener was opgezet. Wellicht houdt dit verband met de mededeling dat in 1565 in de St. Janstraat een huis werd gekocht ten behoeve van de vismarkt. In 1666 werd op de nieuwe vismarkt 77 roeden (277 meter) straat gemaakt en nog eens voor het maken van de nieuwe straat van de vismarkt aan de noordzijde, lang 48 roeden of 170 meter, een niet genoemd bedrag betaald. Wel blijkt uit dezelfde rekening dat toen 28 stenen pilaren werden gekocht tegen 2 per stuk. Wellicht zijn deze pilaren gebruikt voor de later gebouwde derde galerij aan de zijde van de Vismarktstraat, die uitkomt op de kade. Hoe dat ook zij. vast staat nu wel dat van heel die nieuwe vismarkt gedaante noch heerlijk heid is overgebleven. J. S. Hoek.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1970 | | pagina 6