PROPAGANDA-BLAD
Voor het blinde kind ligt een wereld
vol mogelijkheden open
„Bartiméus" roept
Aan U, om de poorten der toekomst voor hen te openen
EEN ZEGEN
VOLWAARDIGE BEROEPEN
GROTE VOORUITGANG
Bartiméus kreeg nieuwe taak
Landgoed „De Ehze" werd
Nieuwe kansen voor het
zwaarts gehandicapte kind
PATIËNTEN
ALTIJD GELD NODIG
Bartiméus zit diep in de schulden. Voor vernieuwing van de
deels verouderde gebouwen te Zeist zijn duizenden guldens
nodig.
De Ehze vraagt grote kapitaalsinvesteringen.
Gezien echter de ongelooflijke grote nood op dit terrein
meent het bestuur van Bartiméus deze arbeid te moeten
voortzetten.
Er moet een weg gevonden worden om deze gehandicapte
kinderen te verzorgen en op te voeden.
Helpt U mee?
Geeft liefde
en u
ontvangt liefde
SLECHTZIENDEN
Reeds jaren is aan „Bartiméus" ook een school verbonden
voor kinderen met beperkt gezichtsvermogen. Met het bij
behorende internaat, neemt deze arbeid een niet geringe
plaats in.
Deze speciale school voert de kinderen van het aanvanke
lijke onderwijs, via voortgezet onderwijs en vakopleiding
tot in de maatschappij, waar hen, als de normaal zienden,
een normale plaats wacht.
ijlliy WmÈÈ
INVUL-FORMULIER
tehuis voor geestelijk gestoorde blinde kinderen
OPEN
OOG
voor het blinde kind
ten bate van het
Chr. blinden-lnstituut
„Bartiméus" Zeist
Giro 31454
Een blind jongetje leert Brailleschrift. Zo ontsluit zich ook voor hem een wereld van kennis.
De ziende mens wordt altijd even
stil als hij in zijn leven een blinde
ontmoet. Het is zo erg, één van de
rijkste gaven Gods, het licht der
ogen te moeten missen. Een mens
zonder gezichtsvermogen lijkt in on
ze ogen zo hulpeloos. Het zou echter
niet pleiten voor onze dankbaarheid
voor eigen gezonde ogen, wanneer
wij de blinde medemens niets anders
te bieden hadden dan ons medelij
den. Eigenlijk is dat wel het aller
laatste. waaraan een blinde behoefte
heeft.
Tot die overtuiging moet men wel
komen, wanneer men een bezoek
brengt aan het blindeninstituut „Bar
timéus". Zo'n bezoek is voor de bui
tenstaander een openbaring. Zeker,
het blijft pijnlijk achter die niets-
ziende ogen de altijddurende duis
ternis te weten. Maar het leven in
het donker betekent voor de kinde
ren van „Bartiméus" niet dat voor
hen geen geluk en levensvreugde is
weggelegd. Integendeel, zij spelen,
leren en leven als ieder ander kind.
Welk een zegen, dat werk van „Bar
timéus"! Dank zij dit werk, ligt er
ook voor het blinde kind een wereld
vol mogelijkheden open. Of zegt het
U niets, dat een van de leerlingen
van „Bartiméus" aan de universiteit
voor predikant studeert en een van
de meisjes de Kweekschool bezocht
om zelf blinde kinderen te kunnen
onderwijzen?
Het zijn volwaardige beroepen,
waarvoor „Bartiméus" z'n leerlingen
opleidt.
Die opleiding begint op de normale
leerplichtige leeftijd met de lagere
school.
Het blinde kind van normale ver
standelijke begaafdheid, doet over
die lagere school niet langer dan an
dere kinderen. Het spreekt vanzelf,
dat de onderwijsmethoden geheel
zijn aangepast aan de handicap der
leerlingen. Het brailleschrift vormt
daarvan het allesbeheersende voor
beeld en van begin af aan wordt de
kinderen in het lezen en schrijven
van dit blindenschrift een grote
vaardigheid bijgebracht. Door ein
deloze oefeningen wordt de tastzin
van het blinde kind tot in hoogste
perfectie ontwikkeld. De vingertop
pen worden daardoor hypergevoelig.
Die vingertoppen immers zijn de
ogen van de blinde.
Er is trouwens over de gehele linie
een grote vooruitgang in het blin
denonderwijs te constateren die met
name resulteert in een ontwakend in
zicht, dat vele maatschappelijke po
sities open liggen voor blinden, mits
de opleiding hierop wordt ingesteld.
De blindeninstituten zijn de aange
wezen instellingen om deze gespecia
liseerde opleidingen te geven. In vele
gevallen zal dit dienen te gebeuren
in samenwerking met normale oplei
dingsinstituten.
Een prachtig voorbeeld hiervan
vormt de samenwerking met de
Technische School in Zeist, die een
speciale blindenklas heeft, waar
slechtziende en volslagen blinde jon
gens worden opgeleid tot machi
nebankwerker, boorder, meetcontro-
leur en voor montagewerk. Verschil
lende blinden zijn reeds in normale
bedrijven tewerk gesteld. Zij preste
ren minstens evenveel als hun colle
ga's die de beschikking over beide
ogen hebben.
Ruim veertig jaar is Bartiméus te
Zeist bezig met het opvoeden en on
derwijzen van kinderen, die „alleen
maar blind" zijn.
Onlangs heeft men ook een begin
gemaakt met de zorg voor meervou
dig gestoorde blinde en slechtziende
kinderen. Dat zijn dus kinderen die
het kruis der blindheid moeten tor
sen „plus nog iets"; of die geestelijk
gehandicapt zijn en daarenboven óók
het gezichtsvermogen missen.
Totnogtoe moest de hulp aan deze
kinderen wel tekort schieten. Want
de bestaande blindeninstituten zijn
berekend op kinderen met een nor
male intelligentie. Voor hen hebben
instituten als Bartiméus een lagere-
en een uloschool met voorts een ver
scheidenheid van vakopleidingen.
Aan kinderen die beneden het intelli
gentiepeil vallen omdat zij ook op
andere wijze gestoord zijn, kon geen
plaats verleend worden.
De „dépendance" te Almen ligt een
eind van Zeist vandaan. Het huis
„De Ehze", een fraaie buitenplaats
uit 1920, is evenwel zeer geschikt
bevonden, mede door de bosrijke
natuur rondom. Voor de buiten
staander wordt de romantiek nog
vermeerderd door de herinnering
aan het bekende gedicht van Sta
ring, „De hoofdige boer", dat in de
ze omgeving speelt en waarvan de
beginregels luiden:
Elk weet waar 't Almens kerkje staat
En kent de laan die derwaarts gaat.
Voor de werkers op De Ehze is er
echter geen romantiek maar realiteit.
De realiteit om iets te beginnen met
kinderen, waarmee totnogtoe „niets
te beginnen" was, omdat daarvoor
de mensen en bewerktuiging ontbra
ken.
Alles is hier even moeilijk. Eerst al
de selectie. Bij de observatie gaat
men na welke afwijkingen zich,
naast blindheid, voordoen. Door on
deskundige verzorging thuis blijkt
soms dat de kinderen, die een beeld
van achterlijkheid zijn gaan verto
nen, in werkelijkheid niet achterlijk
zijn.
Elke patiënt vereist een aparte aan
pak. De geestelijke structuur van de
kinderen vertoont een golflijn; in de
diepte zijn zij zwaar gestoord maar
op een bepaald punt kan men ze toch
wel aanvatten, zij het met uiterst ge
duld en zelfverloochening. Want wie
zich aan dit werk geeft, moet zich er
ook totaal aan geven.
Een belangrijk gezegde, dat ook een
belangrijke inhoud kan hebben, als
U, geachte lezer, de diepe beteke
nis hiervan goed tot U laat doordrin
gen. Niet alleen als oudere, maar
ook als jongere.
Mocht U overtuigd zijn van de
waarheid van het bovenstaande, dan
zijn wij er van verzekerd, dat U mee
zult doen aan de grote donateurs-
aktie voor Bartiméus in onze woon
plaats en omgeving, die in de komen
de weken zal worden gehouden.
Medewerkers zullen U bezoeken en
U vragen in te tekenen voor een
jaarlijkse bijdrage.
250 kinderen op Bartiméus en de
Ehze rekenen op Uw spontane reak-
tie. Maak hen, ons allen en Uzelf
blij met een royaal bedrag.
Laat nu een dankbaar offer van II
allen het tastbaar bewijs zijn van Uw
blijdschap om de rijke gave der ge
zondheid, die U hebt ontvangen, op
dat de kinderen van „Bartiméus" en
„Ehze" mogen merken, dat wij allen
hier voor hen werken
In het Internaat voor slechtzienden.
Wist U.
dat het aantal leerlingen in „Bartiméus" in de laatste jaren
gestegen is tot boven 250
dat de subsidies van Rijk en Gemeenten voor de scholen, de
werkelijke uitgaven beslist niet dekken?
dat de internaten geheel buiten de subsidie-mogelijkheden
vallen en dat de kosten hiervoor ver liggen boven de verzor-
gingsprijs welke in rekening gebracht kan worden?
dat „Bartiméus" dientengevolge een jaarlijks tekort heeft van
meer dan duizenden guldens per kind
Vindt U,.
dat dit zegenrijk werk belemmerd mag worden door gebrek
aan geldmiddelen?
Neen?
Dan verzoeken wij U vriendelijk, maar met klem, uw steun
te verlenen aan dit prachtige werk.
Wij komen graag even bij U langs om het ingevulde formu
lier in ontvangst te nemen.
Mocht U onverhoopt niet thuis zijn, dan kunt U het ook op
zenden aan „Bartiméus" Zeist.
Ik wil deze kinderen helpen met een bijdrage van p. jaar.
Ik verhoog mijn bijdrage tot een bedrag van van p. jaar.
Naam
Adres
Plaats
Betaling geschiedt deze keer tijdens de aktie.
Voor 1964 kunt U betalen per kwitantie; per giro; per autom giro.
Doorhalen was niet verlangd wordt.
Minimum contributie 1,per jaar.
Kinderen die op „De Ebze" eeo tehuis vonden