De academie voor geleide
zelfstudie te Leiden
stelt dit studieseizoen ook voor u de in
schrijving open voor schriftelijke cursussen
onder leiding van bevoegde leraren
A-cursussen
voor deelnemers die de lagere school geheel hebben
doorlopen. Er is rekening mee gehouden dat dit lang
geleden kan zijn zodat men intussen veel is vergeten:
Engels Duits Frans Spaans Italiaans
Nederlands Middenstandsdiploma algemene
ontwikkeling Mulo.
B-cursussen
voor deelnemers met gehele of gedeeltelijke Mulo-
of middelbare schoolopleiding:
Handelscorrespondentie Nederlands of moderne talen
o boekhouden voor Praktijkdiploma Moderne Be-
drijfs Administratie (M.B.A.) Middenstandsdiploma
voor gevorderden Mulo voor gevorderden alge
mene ontwikkeling voor gevorderden.
Muziek-cursussen
voor beginners volgens de KLAVAR-methodei
gitaar piano accordeon orgel (harmonium).
Volwassenen leren gemakkelijker dan kinderen
„Ik zou graag een avond per week willen studeren
maar ik ben al zo lang van school af, dat ik er echt
tegen opzie om te beginnen."
Meer dan twintig jaar hoor ik deze verzuchting vrij
wel dagelijks. Heel wat mensen menen dat men als
volwassene moeilijker leert dan als kind. Wetenschap
pelijke onderzoekers van de Columbia Universiteit
hebben evenwel vastgesteld dat personen van 20 tot
35 jaar gemakkelijker leren dan kinderen van 8 tot 14
jaar. De groep van 36 tot 45 studeert even gemakkelijk
als die van 12 tot 16. Het rijpere inzicht en de
grotere levenservaring die men na de schooljaren
opdoet, maken snellere en betere studieresultaten
mogelijk.
Uw eigen studiemethode
Dezelfde onderzoekingen wezen uit, dat de meeste
studenten hun eigen studiemethode hebben. De univer
siteit geeft een vrije vorm van onderwijs die zich
aanpast bij de methode die een student persoonlijk het
beste ligt. Schoolkinderen moeten met klassikaal onder
wijs of met clubles leren volgens een voorgeschreven
methode. Volwassenen leren gemakkelijker en sneller
als men hen vrij laat, hun eigen methode te vinden.
Bovendien zijn heel veel volwassenen sterk visueel
ingesteld. Dat wil zeggen, dat ze gemakkelijker ont
houden wat ze zwart-op-wit voor zich zien, dan wat
men hun vertelt.
Goed onderwijs komt tegemoet aan deze factoren:
aanpassing aan de persoonlijke studiemethode en aan
de visuele instelling.
Aangepast aan uw persoonlijkheid
Studenten van de Academie voor Geleide Zelfstudie zijn
vaak mensen die eigenlijk de hoop al hadden opgege
ven nog eens een studie te volgen. Toch studeien ze
nu met trots en genoegen. Ze zijn vrij om hun eigen
studiemethode te volgen en hun leraren hebben hen
geholpen, de methode te vinden die bij hun persoonlijk
heid past. Nu kennen zij de manier waarop zij zich
persoonlijk de inhoud van de lessen het gemakkelijkst
eigen kunnen maken. Want daar bestaat leren toch uit:
iets dat men leest, tot zijn bezit te maken, het begrijpen
en daardoor onthouden, zoals men de inhoud van een
mooi boek onthoudt.
Da Engelse "Colleges"
De Engelse scholen (colleges) zijn beroemd. Voor een
Oxford-opleiding moet men z'n kinderen al laten in
schrijven als ze pas zijn geboren, om er zeker van te
zijn dat ze later de lessen aan die school kunnen vol
gen en daardoor hun gehele leven van die opleiding
profiteren. Want wie door zo'n „college" is opgeleid,
wordt door zijn omgeving meer geacht. Waarom? Om
dat deze colleges hun studenten geen dorre kennis
instampen, maar hen leren, zelfstandig te studeren.
Daardoor verhogen deze studenten het peil van hun
ontwikkeling belangrijk en krijgen ze tevens een rui
mer inzicht.
De Academie voor Geleide Zelfstudie streeft hetzelfde
doel na. Daarom dienen de schriftelijke lessen als lei
draad, maar houden de leraren die de studie leiden,
rekening met de persoonlijkheid van de studenten
individueel.
Een mens kan veel meer dan hij
De meeste mensen herinneren zich de i
fabriek, waar men de jeugd door d«
hoofd-leren parate kennis inpompt. Di
kan voor een radio-quiz nuttig zijn ma:
nu eenmaal geen vraag- en antwoord
ten van de „Academie voor Geleide Zelfs
ken hun hersens niet als opslagplaats ra
plaats. Ze leren begrijpen inplaats van
leren. Ze ontdekken dan dat ze méér k
en hun omgeving wel dachten, dat ze o
reserves beschikken.
En het doorzettingsvermogen?
Om iets te doen wat men prettig vindt, 1
bijzonder doorzettingsvermogen nodig,
mens vindt het prettig, zichzelf te ontwi
vrije studiemethode bevordert het studiegt
neer men spreekt van een „studentenli
men echt geen somber leven van verbitte
Toch slagen de meeste studenten voor 1
en examens en blijken dus behoorlijk te si
verdienen dan vaak nog hun levensom
hun studie.
Studeren wordt dikwijls voorgesteld als
wichtigs, waar men aanleg en doorzet
voor moet hebben. Maar voor de meesti
het meer energie om 's morgens vroeg op
om 's avonds een uurtje aan een interess
besteden.
Uitgaan van de kennis die u heb
(geen toelatingsexamen)
Wie gedurende een seizoen een cursus w
de Academie voor Geleide Zelfstudie, 1
maar met ernstige wil tot slagen aan de i
te beginnen en daarna de persoonlijke raa
hoofdleraar en leraar op te volgen. And
den worden niet gesteld. Voor deze p
sussen is geen toelatingsexamen.
Academie-onderwijs is privéles-per-brie:
werk wordt niet alleen door de u toeg
beoordeeld maar ook door de hoofdleraa:
weken blijkt dus of de door u gekozen