De academie voor geleide zelfstudie te Leiden stelt dit studieseizoen ook voor u de in schrijving open voor schriftelijke cursussen onder leiding van bevoegde leraren A-cursussen voor deelnemers die de lagere school geheel hebben doorlopen. Er is rekening mee gehouden dat dit lang geleden kan zijn zodat men intussen veel is vergeten: Engels Duits Frans Spaans Italiaans Nederlands Middenstandsdiploma algemene ontwikkeling Mulo. B-cursussen voor deelnemers met gehele of gedeeltelijke Mulo- of middelbare schoolopleiding: Handelscorrespondentie Nederlands of moderne talen o boekhouden voor Praktijkdiploma Moderne Be- drijfs Administratie (M.B.A.) Middenstandsdiploma voor gevorderden Mulo voor gevorderden alge mene ontwikkeling voor gevorderden. Muziek-cursussen voor beginners volgens de KLAVAR-methodei gitaar piano accordeon orgel (harmonium). Volwassenen leren gemakkelijker dan kinderen „Ik zou graag een avond per week willen studeren maar ik ben al zo lang van school af, dat ik er echt tegen opzie om te beginnen." Meer dan twintig jaar hoor ik deze verzuchting vrij wel dagelijks. Heel wat mensen menen dat men als volwassene moeilijker leert dan als kind. Wetenschap pelijke onderzoekers van de Columbia Universiteit hebben evenwel vastgesteld dat personen van 20 tot 35 jaar gemakkelijker leren dan kinderen van 8 tot 14 jaar. De groep van 36 tot 45 studeert even gemakkelijk als die van 12 tot 16. Het rijpere inzicht en de grotere levenservaring die men na de schooljaren opdoet, maken snellere en betere studieresultaten mogelijk. Uw eigen studiemethode Dezelfde onderzoekingen wezen uit, dat de meeste studenten hun eigen studiemethode hebben. De univer siteit geeft een vrije vorm van onderwijs die zich aanpast bij de methode die een student persoonlijk het beste ligt. Schoolkinderen moeten met klassikaal onder wijs of met clubles leren volgens een voorgeschreven methode. Volwassenen leren gemakkelijker en sneller als men hen vrij laat, hun eigen methode te vinden. Bovendien zijn heel veel volwassenen sterk visueel ingesteld. Dat wil zeggen, dat ze gemakkelijker ont houden wat ze zwart-op-wit voor zich zien, dan wat men hun vertelt. Goed onderwijs komt tegemoet aan deze factoren: aanpassing aan de persoonlijke studiemethode en aan de visuele instelling. Aangepast aan uw persoonlijkheid Studenten van de Academie voor Geleide Zelfstudie zijn vaak mensen die eigenlijk de hoop al hadden opgege ven nog eens een studie te volgen. Toch studeien ze nu met trots en genoegen. Ze zijn vrij om hun eigen studiemethode te volgen en hun leraren hebben hen geholpen, de methode te vinden die bij hun persoonlijk heid past. Nu kennen zij de manier waarop zij zich persoonlijk de inhoud van de lessen het gemakkelijkst eigen kunnen maken. Want daar bestaat leren toch uit: iets dat men leest, tot zijn bezit te maken, het begrijpen en daardoor onthouden, zoals men de inhoud van een mooi boek onthoudt. Da Engelse "Colleges" De Engelse scholen (colleges) zijn beroemd. Voor een Oxford-opleiding moet men z'n kinderen al laten in schrijven als ze pas zijn geboren, om er zeker van te zijn dat ze later de lessen aan die school kunnen vol gen en daardoor hun gehele leven van die opleiding profiteren. Want wie door zo'n „college" is opgeleid, wordt door zijn omgeving meer geacht. Waarom? Om dat deze colleges hun studenten geen dorre kennis instampen, maar hen leren, zelfstandig te studeren. Daardoor verhogen deze studenten het peil van hun ontwikkeling belangrijk en krijgen ze tevens een rui mer inzicht. De Academie voor Geleide Zelfstudie streeft hetzelfde doel na. Daarom dienen de schriftelijke lessen als lei draad, maar houden de leraren die de studie leiden, rekening met de persoonlijkheid van de studenten individueel. Een mens kan veel meer dan hij De meeste mensen herinneren zich de i fabriek, waar men de jeugd door d« hoofd-leren parate kennis inpompt. Di kan voor een radio-quiz nuttig zijn ma: nu eenmaal geen vraag- en antwoord ten van de „Academie voor Geleide Zelfs ken hun hersens niet als opslagplaats ra plaats. Ze leren begrijpen inplaats van leren. Ze ontdekken dan dat ze méér k en hun omgeving wel dachten, dat ze o reserves beschikken. En het doorzettingsvermogen? Om iets te doen wat men prettig vindt, 1 bijzonder doorzettingsvermogen nodig, mens vindt het prettig, zichzelf te ontwi vrije studiemethode bevordert het studiegt neer men spreekt van een „studentenli men echt geen somber leven van verbitte Toch slagen de meeste studenten voor 1 en examens en blijken dus behoorlijk te si verdienen dan vaak nog hun levensom hun studie. Studeren wordt dikwijls voorgesteld als wichtigs, waar men aanleg en doorzet voor moet hebben. Maar voor de meesti het meer energie om 's morgens vroeg op om 's avonds een uurtje aan een interess besteden. Uitgaan van de kennis die u heb (geen toelatingsexamen) Wie gedurende een seizoen een cursus w de Academie voor Geleide Zelfstudie, 1 maar met ernstige wil tot slagen aan de i te beginnen en daarna de persoonlijke raa hoofdleraar en leraar op te volgen. And den worden niet gesteld. Voor deze p sussen is geen toelatingsexamen. Academie-onderwijs is privéles-per-brie: werk wordt niet alleen door de u toeg beoordeeld maar ook door de hoofdleraa: weken blijkt dus of de door u gekozen

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1961 | | pagina 10