|l tissink
Brandstoffenhandel GELOK
GEREEDSCHAPPEN
G. Th. ROOVERS
HANDELSDAGSCHOOL
HANDELSAVONDSCHOOL
altijd voordeliger
2"' Brief van Ds VAN TIL
DIENST VOOR BELANGSTELLENDEN fc
FAAMPJES
fa KAAS
fa Grote voorraad PERKA- en ZIJDEN
LAMPEKAPPEN, voordelige prijzen.
fa LEDER, RUBBER ZOLEN, RUB
BER PLAKZOLEN, GUMMI HAK
KEN. Lederhandel M. VAN HILST,
DAM 25, Middelburg.
fa MEVROUW Sukkel niet langer met
Uw NAAIMACHINE. Wij helpen U
direct en billijk. DE BEL, St. Janstraat,
Middelburg.
fa Mode-Vakschool „ALFRED WöH-
LER", Middelburg, Nieuwe Haven 5,
opgericht 1912. Dames leert een dege
lijke coupe. Met ons systeem kunt U
alle komende modevormen volgen. Begin
nieuwe 6-maandelijkse cursus 15 Sep
tember. Spoedige inschrijving gewenst.
Vraagt inlichtingen en condities.
fa Wij hebben voor U ALLE SOOR
TEN PHILIPS LAMPEN. Installatie-
Bureau A. BROEKSMA, St. Pieterstraat
41, Middelburg.
fa TE KOOP: JONGE KONIJNEN.
Adres A. Aarnoutse, Segeersweg 5, Mid
delburg.
fa OLBA-HUIS
fa HIER DUMPPALEIS. Wij brengen
fa Een ordeel is een schot, dat vaak
de schutter treft en niet het doel. LI
treft het bijzonder met deze artikelen.
Heren- en Dames wollen marine broe
ken, prijs 19,50. Gaat dat zien
fa Lasteraars zijn nachtvlinders zij
houden van de duisternis en zwermen
om het licht. De schooljeugd houdt van
meccano lange broeken, maten van 6
tot 14 jaar, prijs 6,50.
fa Hoe wijs men moet zijn om altijd
goed te wezen. Waar men altijd goed
mee is zijn Dames Am. regenjassen, ge
heel dubbel met epauletten, kleur groen
en waterdicht. Prijs 39,70.
fa De waan is kort, het berouw is lang.
Nooit geen berouw met wollen Dames-
en Herenjoppers. Prijs 19,75, 22,50.
J. J. COSIJN Zn., Middelburg.
fa Te rechter tijd zwijgen is zuiver goud.
Wij moeten spreken van Dames- en
Heren Sanfor Overalls. Het beste van
het beste. Prijs 14,95.
fa Men moet denken zoals de minsten,
maar spreken zoals de meesten. Iedereen
spreekt van onze Regenpijpen en broe
ken. Prijzen 7,75, 9,50, 10,
12,75, 13,50.
fa Grijpt nooit in een wespennest, maar
als ge grijpt, grijpt dan toe. Begrijpt het
adres voor landbouw Regenjassen en
-jekkers. Prijzen 24,50, 29,50, 39,75.
J. J. COSIJN Zn., Middelburg.
fa Liever niets weten, dan veel half
weten. Wij doen U weten Oliejekkers
en -jassen. Prijzen 20,50, 24,90,
Oliepijpen 7,75.
fa Men moet de toekomst afwachten
en het heden genieten of verdragen.
Voor nu en altijd U.S.A. Army Caps
vechtpetjes. Prijs 1,50. J. J. COSIJN
Zn., Vlissingsestraat 42, telefoon 3210,
Middelburg.
uit CANADA.
MIDDELBURG
AANGIFTE VAN LEERLINGEN
Wegens vacantie gesloten van 23 tot 30 Augustus.
o.a. „Het Melkmeisje'
Metselgereedschappen.
Timmermansgereedschappen, zoals
Q „Irwinn Fall" houtboren
„Nooitgedagt" schaven
„Stonley" schaven
Booromslagen
Waterpassen enz.
Zag U reeds onze Bordenhangers
Maak zelf uw Vlieger
Latjes
Vliegerpapier
Vliegertouw.
NUTSSPAARBANK - MIDDELBURG
Spaarbusjes - Schoolsparen - Belastingbetaling
Van 14 regels 75 cent
bij vooruitbetaling
(maximum 8 regels)
NAAR UW SMAAK
IN DE OLBAZAAK.
CORNELISSE, Korte Delft 27, M'burg.
MENNES' LAMPENHUIS,
Lange Noordstraat 5759 tegenover
Blindehoek, Telefoon 2492, Middelburg.
's Zaterdags gesloten.
UITSLUITEND
GELDERSE FIJNE VLEESWAREN.
CORNELISSE,
KORTE DELFT 27, MIDDELBURG.
fa Geef mij maar B. VERGOUWE
voor mijn reparaties aan Radiotoestellen
of electrische installaties, 't Beste adres.
B. A. A. VERGOUWE, Gortstraat 47,
Middelburg.
BOEREN GOUDSE VOLVET
jong belegen oud. Presentkaas.
Zeer fijne zuivel. CORNELISSE,
KORTE DELFT 27, Middelburg.
TE KOOP1 paar WERKSCHOE
NEN (nieuw), maat 43 voor 15,
Adres Noordweg 133, ST. LAURENS.
„HET"
ZUIVELHUIS
U citaten eneen kleine greep uit
onze enorme sortering. Denkt U er aan,
dat U het goede adres bezoekt voor
eens en altijd Dumppaleis J. J. COSIJN
Zn., Vlissingsestraat 42, telefoon 3210,
Middelburg.
J. J. COSIJN Zn., Middelburg.
J. J. COSIJN Zn., Middelburg.
J. J. COSIJN Zn., Middelburg.
J. J. COSIJN Zn., Middelburg.
J. J. COSIJN Zn., Middelburg.
J. J. COSIJN Zn., Middelburg.
EN TOCH.
Middelburg, Korte Delft 11
Volgens radio en pers stijgen staalplaat en wol met 30 en 50
Doch WIJ gaan er mee door om onze Keukenuitzetten,
verschillende kleuren en merken,
nog aan sterk verlaagde prijzen U aan te bieden.
LEVERT CORNELISSE
DE BETERE KAASSOORTEN.
KORTE DELFT 27, MIDDELBURG.
CAYUGA, 12 Augustus 1952.
Het laatste deel van onze bootreis lag
in de mist. Dat blijft ondanks de Radar
aan boord toch steeds een gevaarlijk na
vigeren. Eindelijk voeren wij de haven
van Halifax binnen en richtten zich de
eerste gretige blikken op het nieuwe va
derland. Nu is er veelal niet zo heel veel
te beleven in een havenstad, dat zich
onderscheidt van de reeds bekende ha
ven uit eigen land. Het enige wat een
Nederlander kan en moet opvallen is,
dat het vrijwel overal slechter verzorgd
is als in ons Rotterdam, wellicht de beste
haven ter wereld.
De volgende morgen begon de debar-
katie. De ruimen gingen open en de ver-
huiskisten hingen in de takels, terwijl
de emigranten met spanning toekeken,
hoe het alles verliep. Die emigrant, wiens
verhuiskist uit de takels gleed, zodat de
deksel er af sprong, werd wel heel on
aangenaam verrast. Later vertelde hij
mij, dat het nogal meegevallen was. In
tussen moet het je maar gebeuren.
Men had mij van tevoren verteld, dat
het nogal eens voorkomt, dat de heimwee
opkomt terstond als men definitief het
schip verlaat. Mijn ervaring bevestigt dit
niet. Er was een behoorlijk opgewekte
stemming. Na een lange tijd opgehouden
te zijn bij allerlei tafeltjes van de Cana
dese autoriteiten, kon men de treinen
gaan bekijken. Er waren reeds allerlei
griezelverhalen in omloop over het trein-
materiaal en wij haasten ons een plaatsje
uit te zoeken in de aangewezen wagon.
Ik wil U wel vertellen, dat het niet
veel goeds beloofde voor de komende
dagreizen, en dat het ook niet veel goeds
is geweest. Persoonlijk had ik nog een
andere trein mogen nemen, welke het
toppunt van Canadees comfort is. Ik heb
daarvan echter afgezien om de solidari
teit met de emigranten, waarmee ik nu
eenmaal prettig had gereisd, tot nu toe,
niet te verloochenen. Dit gebaar heeft
mij heel wat ellendigheden bezorgd. Het
voordeel, waarover ik mij achteraf ver
heug is, dat ik nu eens heel precies weet,
hoe de emigrant in zijn nieuwe vader
land wordt vervoerd.
De wagons hebben een onvriendelijk
aanzien. Het raam is in vier delen ver
deeld door stralen. De beide onderste
raamhelften zijn er op gemaakt, dat zij
opgeschoven konden worden. Zij waren
te vies om ze aan te pakken, evenals de
banken, die een goor uiterlijk hadden en
onder het stof en kolengruis. Ik wist van
te voren reeds iets daar van af en had
daarom geschikte kleding meegenomen
een khaki-broek en een rood shirt, dat
later door het zweet ging doorlopen en
mijn onderkleren roodverfde. Toen ik
later bij aankomst te Toronto een wit
overhemd aantrok, kleurde mijn onder
goed dit ovehemd weer rood.
Aan dat zweten was in die smoorhete
trein niet te ontkomen. Toen de reis be
gon hadden wij natuurlijk allen de raamp
jes open. Maar die vreugde kon slechts
heel kort duren. Zodra de trein vaart
kreeg begon het kolengruis van de loco
motief de ramen binnen te dwarrelen en
zat men in no time er onder.
Zo begon dan de lange reis. Voor mij,
die naar Toronto zou reizen nog geen
twee volle dagen, maar voor hen, die
naar Alberta moesten zou het 4 a 5
dagen betekenen en voor hen die naar
Brits Columbia gingen een week.
Wij zagen het landschap langs ons
glijden. De buitenwijken van Halifax za
gen er wel keurig uit, maar verder maak
te het land een kale en armelijke indruk.
De dag begon te vallen en wij maak
ten de harde banken gereed, om als
slaapsteden te dienen.
Van enige emigranten, die uiteraard
beter in hun spullen zaten dan ik, mocht
ik een Duits laken en een deken gebrui
ken. Ik zocht in een andere wagon een
afdeling, waar wat meer slaapruimte was,
wandelde in pyama door de trein, die
mij naar alle kanten smeet en een bar
lawaai maakte en strekte mijn moede le
den uit op de de slaapbank. Naar mijn
ervaring hangt het al of niet slapen af
van een kussen of niet. Ik bezat geen
kussen. Ik heb mijn blauw jasje samen-
geknoedeld en mijn pantalon dito er on
der gelegd en ging liggen wachten op
de slaap. Ik heb weinig kans gekregen
in de hotsende trein en schreiende baby's
roofden de laatste kans op een slaap,
waarin men alles vergeet. En mijn weg
was de weg van velen mannen en vrou
wen, die om mij heen lagen. Ieder hield
zich rustig, maar weinigen sliepen en
kinderen woelden. Ik moest denken aan
het bittere lot, dat nog veel en vefel erger
is geweest van hen, die dagen aaneen
opeengepakt in goederenwagons in de
oorlogsjaren naar Duitsland zijn ver
voerd.
Enfin, de volgende morgen heb ik mij
kunnen wassen en scheren. Er heerste
een vrij opgewekte stemming. Vooral de
jonge mensen waren verrukt van het
berggebied van New Brunswick met zijn
schone panorama's. Het land bleef arm
in het aanzien. Op ieder stuk land lag
over de volle lengte een rij formidabele
keien, die door de pioniers van het veld
gezocht zijn om een schamel stukje gras
of bouwgrond vrij te krijgen. De wonin
gen waren klein en nederig van formaat,
althans op het platteland en er werd
blijkbaar niet de minste moeite gedaan
om ze te zetten in de gezellige entourage
van geboomte. Ze staan daar in de kale
vlakte als de huizen op Walcheren na
de inundatie.
Dit was alles niet erg, want geen en
kele emigrant had New Brunswick als
einddoel van zijn tocht.
De trein denderde voort en wij zaten
te smoren achter de gesloten vuile raamp
jes. De provincie Quebec gaf wel een
iets gunstiger aanzien en Ontario bracht
ons een landschap, dat ons als Neder
landers meer ligt. Geen wonder dan ook,
dat velen in Ontario terecht kwamen.
Intussen was het weer avond gewor
den en wij zochten opnieuw onze scha-
fnele slaapsteden weer op. Een gedeelte
van de trein werd in Montreal losgehaakt
en ging naar Alberta en Brits Columbia.
Ik kan mij wel voorstellen nü welk een
reis dat moet geworden zijn in zulke trei
nen, met zo slechte accomodatie voor
dergelijke trajecten.
Het is ook voor mij een heerlijke er
varing geworden de eigen familie te mo
gen aantreffen op het station van To
ronto. Vele ouders zagen ook daar hun
kinderen terug, die reeds hier waren,
broers en zusters drukken elkaar de hand
en omhelzen elkander.
Welke indruk ik ontving van dit land?
Laat ik het kort formuleren. Ik had het
gevoel, alsof ik er reeds jaren gewoond
heb. Het hoort dwaas, maar ik kan het
niet helpen, het is een eerlijke weergave
van mijn gedachten. Je voelt zo zuiver,
dat Canada deel heeft aan precies de
zelfde cultuurgemeenschap als wij. Het
is een verlengstuk van Europa, dat na
tuurlijk wel weer zijn eigensoortigheden
heeft gekregen. Toen wij de Canadezen
in Nederland hadden, waren zij als van
ons, nu wij in Canada komen zijn wij
als van hen. Zuid Ontario herinnert mij
ook op slag aan Drente. Als er een land
is waar een Nederlander zich spoedig
thuis kan voelen (tenminste als hij een
beetje aanpassingsvermogen weet op te
brengen) dan is het wel Canada.
Dit is geen ijdel woord, maar wordt
bevestigd door wat ik van velen reeds
hoorde, die geëmigreerd zijn. Zij ver
groeien snel met het leven hier, ondanks
het feit, dat ze hier veel harder moeten
werken en zich veel meer moeten behel
pen dan ze ooit deden in het vaderland.
Natuurlijk hebben ze wel vrij gauw een
„car", maar dat is geen luxe, maar een
economische en kerkelijke levensvoor
waarde. Die car is lang niet altijd een
teken van hun welstand, maar veel vaker
een oorzaak van hun armoede. Zij ko
pen hem dan ook niet van opgespaard
geld, maar veelal van geld, dat ze zullen
sparen, nadat ze eerst een z.g. „down-
payment" hebben gestort van b.v. een
200 dollar. Velen beginnen met een oude
„car" te kopen en zich arm te betalen
aan de reparaties, die schrikkelijk duur
zijn, om daarna, beginnende met een
downpayment in een slee plaats te ne
men en.hard te pezen, om hem betaald
te krijgen. En wat geldt van de „car"
geldt ook vaak van het wonder der
woningen- en boerderijen-aankoop.
Een volgende keer ga ik daar nog wat
breder op in.
Met hartelijke groet,
Ds P. VAN TIL.
kan tijdens de vacantie uitsluitend geschieden op
DONDERDAG 28 AUGUSTUS
van 24 uur in het schoolgebouw DAM 61.
Aanvang Dagschool Dinsdag 2 September om 9 uur.
Aanvang Avondschool Woensdag 3 September om 7 uur.
LANGE GEERE 51 TELEFOON 2093 ST. JANSTRAAT 23
MIDDELBURG.
VOOR DE VAKMAN EN DE LEERLING
Wij ontvingen voor het maken van een vlieger
LANGE DELFT 31, MIDDELBURG
A.s. Zondagavond van 7.158.15 uur
in de Lutherse Kerk (ingang Bree)
Sprekerde WelEerw. Heer
Ds J. D. van Ginhoven
te Westervoort.
Vacantietijd Rusttijd?
Ons Woord en Lied schenken U
bovenal geestelijke rust.
Kantoor: LANGE NOORDSTRAAT 4.
Postgiro 92296 - Telefoon 2994.
Dagelijks geopend van 912.30 en van 23.30 uur.
Donderdags van 9—3.30 uur, Zaterdags van 91 uur.
Zitdag te Oostkapelle (Gemeentehuis), Maandagmiddag 35 uur.
Inleggers-kapitaal per 31 Juli 1952 8.002.487,97.
RENTE-VERGOEDING tot 10.000,— 2%%.
Dagelijkse Berekening.
o