|l tissink Brandstoffenhandel GELOK GEREEDSCHAPPEN G. Th. ROOVERS HANDELSDAGSCHOOL HANDELSAVONDSCHOOL altijd voordeliger 2"' Brief van Ds VAN TIL DIENST VOOR BELANGSTELLENDEN fc FAAMPJES fa KAAS fa Grote voorraad PERKA- en ZIJDEN LAMPEKAPPEN, voordelige prijzen. fa LEDER, RUBBER ZOLEN, RUB BER PLAKZOLEN, GUMMI HAK KEN. Lederhandel M. VAN HILST, DAM 25, Middelburg. fa MEVROUW Sukkel niet langer met Uw NAAIMACHINE. Wij helpen U direct en billijk. DE BEL, St. Janstraat, Middelburg. fa Mode-Vakschool „ALFRED WöH- LER", Middelburg, Nieuwe Haven 5, opgericht 1912. Dames leert een dege lijke coupe. Met ons systeem kunt U alle komende modevormen volgen. Begin nieuwe 6-maandelijkse cursus 15 Sep tember. Spoedige inschrijving gewenst. Vraagt inlichtingen en condities. fa Wij hebben voor U ALLE SOOR TEN PHILIPS LAMPEN. Installatie- Bureau A. BROEKSMA, St. Pieterstraat 41, Middelburg. fa TE KOOP: JONGE KONIJNEN. Adres A. Aarnoutse, Segeersweg 5, Mid delburg. fa OLBA-HUIS fa HIER DUMPPALEIS. Wij brengen fa Een ordeel is een schot, dat vaak de schutter treft en niet het doel. LI treft het bijzonder met deze artikelen. Heren- en Dames wollen marine broe ken, prijs 19,50. Gaat dat zien fa Lasteraars zijn nachtvlinders zij houden van de duisternis en zwermen om het licht. De schooljeugd houdt van meccano lange broeken, maten van 6 tot 14 jaar, prijs 6,50. fa Hoe wijs men moet zijn om altijd goed te wezen. Waar men altijd goed mee is zijn Dames Am. regenjassen, ge heel dubbel met epauletten, kleur groen en waterdicht. Prijs 39,70. fa De waan is kort, het berouw is lang. Nooit geen berouw met wollen Dames- en Herenjoppers. Prijs 19,75, 22,50. J. J. COSIJN Zn., Middelburg. fa Te rechter tijd zwijgen is zuiver goud. Wij moeten spreken van Dames- en Heren Sanfor Overalls. Het beste van het beste. Prijs 14,95. fa Men moet denken zoals de minsten, maar spreken zoals de meesten. Iedereen spreekt van onze Regenpijpen en broe ken. Prijzen 7,75, 9,50, 10, 12,75, 13,50. fa Grijpt nooit in een wespennest, maar als ge grijpt, grijpt dan toe. Begrijpt het adres voor landbouw Regenjassen en -jekkers. Prijzen 24,50, 29,50, 39,75. J. J. COSIJN Zn., Middelburg. fa Liever niets weten, dan veel half weten. Wij doen U weten Oliejekkers en -jassen. Prijzen 20,50, 24,90, Oliepijpen 7,75. fa Men moet de toekomst afwachten en het heden genieten of verdragen. Voor nu en altijd U.S.A. Army Caps vechtpetjes. Prijs 1,50. J. J. COSIJN Zn., Vlissingsestraat 42, telefoon 3210, Middelburg. uit CANADA. MIDDELBURG AANGIFTE VAN LEERLINGEN Wegens vacantie gesloten van 23 tot 30 Augustus. o.a. „Het Melkmeisje' Metselgereedschappen. Timmermansgereedschappen, zoals Q „Irwinn Fall" houtboren „Nooitgedagt" schaven „Stonley" schaven Booromslagen Waterpassen enz. Zag U reeds onze Bordenhangers Maak zelf uw Vlieger Latjes Vliegerpapier Vliegertouw. NUTSSPAARBANK - MIDDELBURG Spaarbusjes - Schoolsparen - Belastingbetaling Van 14 regels 75 cent bij vooruitbetaling (maximum 8 regels) NAAR UW SMAAK IN DE OLBAZAAK. CORNELISSE, Korte Delft 27, M'burg. MENNES' LAMPENHUIS, Lange Noordstraat 5759 tegenover Blindehoek, Telefoon 2492, Middelburg. 's Zaterdags gesloten. UITSLUITEND GELDERSE FIJNE VLEESWAREN. CORNELISSE, KORTE DELFT 27, MIDDELBURG. fa Geef mij maar B. VERGOUWE voor mijn reparaties aan Radiotoestellen of electrische installaties, 't Beste adres. B. A. A. VERGOUWE, Gortstraat 47, Middelburg. BOEREN GOUDSE VOLVET jong belegen oud. Presentkaas. Zeer fijne zuivel. CORNELISSE, KORTE DELFT 27, Middelburg. TE KOOP1 paar WERKSCHOE NEN (nieuw), maat 43 voor 15, Adres Noordweg 133, ST. LAURENS. „HET" ZUIVELHUIS U citaten eneen kleine greep uit onze enorme sortering. Denkt U er aan, dat U het goede adres bezoekt voor eens en altijd Dumppaleis J. J. COSIJN Zn., Vlissingsestraat 42, telefoon 3210, Middelburg. J. J. COSIJN Zn., Middelburg. J. J. COSIJN Zn., Middelburg. J. J. COSIJN Zn., Middelburg. J. J. COSIJN Zn., Middelburg. J. J. COSIJN Zn., Middelburg. J. J. COSIJN Zn., Middelburg. EN TOCH. Middelburg, Korte Delft 11 Volgens radio en pers stijgen staalplaat en wol met 30 en 50 Doch WIJ gaan er mee door om onze Keukenuitzetten, verschillende kleuren en merken, nog aan sterk verlaagde prijzen U aan te bieden. LEVERT CORNELISSE DE BETERE KAASSOORTEN. KORTE DELFT 27, MIDDELBURG. CAYUGA, 12 Augustus 1952. Het laatste deel van onze bootreis lag in de mist. Dat blijft ondanks de Radar aan boord toch steeds een gevaarlijk na vigeren. Eindelijk voeren wij de haven van Halifax binnen en richtten zich de eerste gretige blikken op het nieuwe va derland. Nu is er veelal niet zo heel veel te beleven in een havenstad, dat zich onderscheidt van de reeds bekende ha ven uit eigen land. Het enige wat een Nederlander kan en moet opvallen is, dat het vrijwel overal slechter verzorgd is als in ons Rotterdam, wellicht de beste haven ter wereld. De volgende morgen begon de debar- katie. De ruimen gingen open en de ver- huiskisten hingen in de takels, terwijl de emigranten met spanning toekeken, hoe het alles verliep. Die emigrant, wiens verhuiskist uit de takels gleed, zodat de deksel er af sprong, werd wel heel on aangenaam verrast. Later vertelde hij mij, dat het nogal meegevallen was. In tussen moet het je maar gebeuren. Men had mij van tevoren verteld, dat het nogal eens voorkomt, dat de heimwee opkomt terstond als men definitief het schip verlaat. Mijn ervaring bevestigt dit niet. Er was een behoorlijk opgewekte stemming. Na een lange tijd opgehouden te zijn bij allerlei tafeltjes van de Cana dese autoriteiten, kon men de treinen gaan bekijken. Er waren reeds allerlei griezelverhalen in omloop over het trein- materiaal en wij haasten ons een plaatsje uit te zoeken in de aangewezen wagon. Ik wil U wel vertellen, dat het niet veel goeds beloofde voor de komende dagreizen, en dat het ook niet veel goeds is geweest. Persoonlijk had ik nog een andere trein mogen nemen, welke het toppunt van Canadees comfort is. Ik heb daarvan echter afgezien om de solidari teit met de emigranten, waarmee ik nu eenmaal prettig had gereisd, tot nu toe, niet te verloochenen. Dit gebaar heeft mij heel wat ellendigheden bezorgd. Het voordeel, waarover ik mij achteraf ver heug is, dat ik nu eens heel precies weet, hoe de emigrant in zijn nieuwe vader land wordt vervoerd. De wagons hebben een onvriendelijk aanzien. Het raam is in vier delen ver deeld door stralen. De beide onderste raamhelften zijn er op gemaakt, dat zij opgeschoven konden worden. Zij waren te vies om ze aan te pakken, evenals de banken, die een goor uiterlijk hadden en onder het stof en kolengruis. Ik wist van te voren reeds iets daar van af en had daarom geschikte kleding meegenomen een khaki-broek en een rood shirt, dat later door het zweet ging doorlopen en mijn onderkleren roodverfde. Toen ik later bij aankomst te Toronto een wit overhemd aantrok, kleurde mijn onder goed dit ovehemd weer rood. Aan dat zweten was in die smoorhete trein niet te ontkomen. Toen de reis be gon hadden wij natuurlijk allen de raamp jes open. Maar die vreugde kon slechts heel kort duren. Zodra de trein vaart kreeg begon het kolengruis van de loco motief de ramen binnen te dwarrelen en zat men in no time er onder. Zo begon dan de lange reis. Voor mij, die naar Toronto zou reizen nog geen twee volle dagen, maar voor hen, die naar Alberta moesten zou het 4 a 5 dagen betekenen en voor hen die naar Brits Columbia gingen een week. Wij zagen het landschap langs ons glijden. De buitenwijken van Halifax za gen er wel keurig uit, maar verder maak te het land een kale en armelijke indruk. De dag begon te vallen en wij maak ten de harde banken gereed, om als slaapsteden te dienen. Van enige emigranten, die uiteraard beter in hun spullen zaten dan ik, mocht ik een Duits laken en een deken gebrui ken. Ik zocht in een andere wagon een afdeling, waar wat meer slaapruimte was, wandelde in pyama door de trein, die mij naar alle kanten smeet en een bar lawaai maakte en strekte mijn moede le den uit op de de slaapbank. Naar mijn ervaring hangt het al of niet slapen af van een kussen of niet. Ik bezat geen kussen. Ik heb mijn blauw jasje samen- geknoedeld en mijn pantalon dito er on der gelegd en ging liggen wachten op de slaap. Ik heb weinig kans gekregen in de hotsende trein en schreiende baby's roofden de laatste kans op een slaap, waarin men alles vergeet. En mijn weg was de weg van velen mannen en vrou wen, die om mij heen lagen. Ieder hield zich rustig, maar weinigen sliepen en kinderen woelden. Ik moest denken aan het bittere lot, dat nog veel en vefel erger is geweest van hen, die dagen aaneen opeengepakt in goederenwagons in de oorlogsjaren naar Duitsland zijn ver voerd. Enfin, de volgende morgen heb ik mij kunnen wassen en scheren. Er heerste een vrij opgewekte stemming. Vooral de jonge mensen waren verrukt van het berggebied van New Brunswick met zijn schone panorama's. Het land bleef arm in het aanzien. Op ieder stuk land lag over de volle lengte een rij formidabele keien, die door de pioniers van het veld gezocht zijn om een schamel stukje gras of bouwgrond vrij te krijgen. De wonin gen waren klein en nederig van formaat, althans op het platteland en er werd blijkbaar niet de minste moeite gedaan om ze te zetten in de gezellige entourage van geboomte. Ze staan daar in de kale vlakte als de huizen op Walcheren na de inundatie. Dit was alles niet erg, want geen en kele emigrant had New Brunswick als einddoel van zijn tocht. De trein denderde voort en wij zaten te smoren achter de gesloten vuile raamp jes. De provincie Quebec gaf wel een iets gunstiger aanzien en Ontario bracht ons een landschap, dat ons als Neder landers meer ligt. Geen wonder dan ook, dat velen in Ontario terecht kwamen. Intussen was het weer avond gewor den en wij zochten opnieuw onze scha- fnele slaapsteden weer op. Een gedeelte van de trein werd in Montreal losgehaakt en ging naar Alberta en Brits Columbia. Ik kan mij wel voorstellen nü welk een reis dat moet geworden zijn in zulke trei nen, met zo slechte accomodatie voor dergelijke trajecten. Het is ook voor mij een heerlijke er varing geworden de eigen familie te mo gen aantreffen op het station van To ronto. Vele ouders zagen ook daar hun kinderen terug, die reeds hier waren, broers en zusters drukken elkaar de hand en omhelzen elkander. Welke indruk ik ontving van dit land? Laat ik het kort formuleren. Ik had het gevoel, alsof ik er reeds jaren gewoond heb. Het hoort dwaas, maar ik kan het niet helpen, het is een eerlijke weergave van mijn gedachten. Je voelt zo zuiver, dat Canada deel heeft aan precies de zelfde cultuurgemeenschap als wij. Het is een verlengstuk van Europa, dat na tuurlijk wel weer zijn eigensoortigheden heeft gekregen. Toen wij de Canadezen in Nederland hadden, waren zij als van ons, nu wij in Canada komen zijn wij als van hen. Zuid Ontario herinnert mij ook op slag aan Drente. Als er een land is waar een Nederlander zich spoedig thuis kan voelen (tenminste als hij een beetje aanpassingsvermogen weet op te brengen) dan is het wel Canada. Dit is geen ijdel woord, maar wordt bevestigd door wat ik van velen reeds hoorde, die geëmigreerd zijn. Zij ver groeien snel met het leven hier, ondanks het feit, dat ze hier veel harder moeten werken en zich veel meer moeten behel pen dan ze ooit deden in het vaderland. Natuurlijk hebben ze wel vrij gauw een „car", maar dat is geen luxe, maar een economische en kerkelijke levensvoor waarde. Die car is lang niet altijd een teken van hun welstand, maar veel vaker een oorzaak van hun armoede. Zij ko pen hem dan ook niet van opgespaard geld, maar veelal van geld, dat ze zullen sparen, nadat ze eerst een z.g. „down- payment" hebben gestort van b.v. een 200 dollar. Velen beginnen met een oude „car" te kopen en zich arm te betalen aan de reparaties, die schrikkelijk duur zijn, om daarna, beginnende met een downpayment in een slee plaats te ne men en.hard te pezen, om hem betaald te krijgen. En wat geldt van de „car" geldt ook vaak van het wonder der woningen- en boerderijen-aankoop. Een volgende keer ga ik daar nog wat breder op in. Met hartelijke groet, Ds P. VAN TIL. kan tijdens de vacantie uitsluitend geschieden op DONDERDAG 28 AUGUSTUS van 24 uur in het schoolgebouw DAM 61. Aanvang Dagschool Dinsdag 2 September om 9 uur. Aanvang Avondschool Woensdag 3 September om 7 uur. LANGE GEERE 51 TELEFOON 2093 ST. JANSTRAAT 23 MIDDELBURG. VOOR DE VAKMAN EN DE LEERLING Wij ontvingen voor het maken van een vlieger LANGE DELFT 31, MIDDELBURG A.s. Zondagavond van 7.158.15 uur in de Lutherse Kerk (ingang Bree) Sprekerde WelEerw. Heer Ds J. D. van Ginhoven te Westervoort. Vacantietijd Rusttijd? Ons Woord en Lied schenken U bovenal geestelijke rust. Kantoor: LANGE NOORDSTRAAT 4. Postgiro 92296 - Telefoon 2994. Dagelijks geopend van 912.30 en van 23.30 uur. Donderdags van 9—3.30 uur, Zaterdags van 91 uur. Zitdag te Oostkapelle (Gemeentehuis), Maandagmiddag 35 uur. Inleggers-kapitaal per 31 Juli 1952 8.002.487,97. RENTE-VERGOEDING tot 10.000,— 2%%. Dagelijkse Berekening. o

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1952 | | pagina 4