Veertiendaagse Reclame! TE l301ILEi adviseert U: eet nu voordeliger KALFSVLEES! ie .ÏOIILgR R. H, B. S. en M, S. v, M. te Mi 'i Mn BUetfc? „DEKO" 1 Mode-Academie DE LEEUW-VAN REES Kop en Schotels N.V. van Boven Muziekhandel „GOEDHART" GOUDSWAARD Valencia Walels Ouderavond VLEESWAREN-RECLAMES jCe&sfoil 0. 1. DRQHXEIS fl ZOON, grieven uit Adverteert in „3>e faam Vraagt overal DEKO-Limonades1 SLAGERIJ VAN SABBEN N. VAN DEN DRIEST ALB. HUIJSMAN, Gravenstraat 12, Middelburg Eén roep: HUIJSMAN'S SNOEP. KALFSFRICANDEAU 2,25 per 500 gr., 4,40 per kg KALFSLAP 2,~ per 500 gr., 3,80 per kg KALFSGEHAKT f 1,80 per 500 gr., f 3,50 per kg Leverrolletjes per stuk 35 ct. Frïcadellen 40 Lekker fris op 't brood Blinde Vinken 45 HUZARENSALADE Bief stuks tartare 45 slechts 35 cent per 100 gram Gebr. lunchworstjes 75 200 gram gebr. gehakt 75 cent 250 gram zure zult 65 cent 250 gram preskop65 cent De aangifte van nieuwe leerlingen voor de cursus 1952 1953 wordt opengesteld tot 30 Mei a.s. Ouders of voog den wordt verzocht de aangifte schriftelijk te richten tot de Directeur, die voor mondelinge inlichtingen iedere Woensdag van 1012 uur in het schoolgebouw is te spreken. Het schriftelijk examen heeft plaats op 16 en 17 Juni. Ja, geef mij maar Pilsener, Oud Bruin, Dubbel Oud, Münchener- en Stout-Bier SLIJTERIJ Langeviele 26, Middelburg, telefoon nr. 2712. Vrijdag en Zaterdag speciale aanbieding LEVENDE PALING Vette gerookte Kamper paling FIRMA VAN DORT Voor een GOEDE Fa Gebr. v. Damme Profiteert deze week van onze extra weekprofijten. Ontvangen Wandkleden P. J. JONGEPIER DE VOS OP EEN PRIMA ZONNESCHERM RIJWIELHANDEL ,,'T CENTRUM". JO BOOGAARD een nieuwe wafel van Paul Kaiser 59 cent per 250 gram. Woensdag 7 Mei 1952» de echte H.B. 7, de ouderwetse rooktabak van vroeger. KEES KLERCQ MELBOURNE, 6 April 1952. Toen we 23 November wakker wer den, voeren wë reeds in het Suezkanaal in een convooi van 10 schepen. We had den verwacht een behoorlijk kanaal te zien, maar och, wat viel dat ons tegen. Het is zo wat zo breed als het kanaal Vlissingen-Veere. Het eerste deel lijkt net een breedgegraven sloot door een zandwoestijn. Verderop was Afrikaanse kant begroeid. Halverwege het Suez kanaal voeren we de Bittermeren op, die gebruikt worden om de convooien van weerszijden gelegenheid te geven elkaar te passeren. De Waterman ging hier 2 uur voor anker en gedurende deze tijd werden via de scheepsomroep-installatie enige bijzonderheden gegeven omtrent de tocht door het Suezkanaal. We ver nemen o.a. dat een enkele reis door het Suezkanaal, dat 101 landmijlen lang is, 30 duizend gulden kost. Voorts werd er nog verteld, dat de Waterman 1500 ton zoet water had getankt in Port-Said. Toen we de Bittermeren weer verlieten en door het volgende deel van het Suez kanaal voeren, hadden we volop afwis seling. We zaten boven op het sportdek en zagen in de richting van Arabië zo af en toe Arabieren met kamelen over de zandheuvels trekken. Aan de kant van Afrika zagen we Engelse militaire posten verscholen tussen de palmbomen en zo af en toe een Oase met Arabieren of negers werkzaam op de maisvelden met kamelen en ezeltjes. Op de wegen zagen we vele luxe-, zowel als militaire auto's en éénmaal zelfs een treintje rij den. Voor ons was dit een aangenaam gezicht, daar het al enige tijd geleden was, dat we dergelijke vervoermiddelen zagen. Voorts waren vele zwartjes aan beide zijden van het kanaal bezig met het repareren van de beschoeiing, 's Mid dags zagen we Suez. Dit is geen grote stad, maar desondanks staan er flinke gebouwen en heel aardige tropenbunga- lows. Hier werd de post aan boord ge bracht en ging de loods van boord. De volgende dag zagen we bij het opstaan niets anders dan water, alleen wanneer we heel scherp tuurden, konden we heel in de verte langs de oevers grote bergen ontdekken. We zaten in de Rode Zee en het was merkbaar, dat we meer warmte zouden krijgen dan de vorige dagen van onze reis. Er werd gewaar schuwd tegen overmatig zonnebaden, welke waarschuwing voor velen wel no dig was. 's Middags passeerden we de Kreeftskeerkring, wat betekende, dat we de tropen ingingen. Hoe dichter we Aden naderden, hoe warmer het werd. Vele kinderen werden dan ook ziek van deze overgang, waaronder ook ons zoon tje en het hospitaaltje lag vol met koort sige kinderen. Ook Aden bereikten we weer bij avond. Hier werd de passagiers gelegenheid tot passagieren gegeven, een gelegenheid, die weinigen onbenut lieten. We werden door middel van motorboot jes naar de wal gebracht. Hier aange komen konden we echter haast geen adem halen van de stank. We wandel den langs de kade en werden door veel gespuis aangehouden voor taxi's en ver dere ongewenste hulp en kwamen in wat de binnenstad wordt genoemd. We za gen Joden en Arabieren met vieze pluis- baardjes en lange gewaden voor hun winkels staan. Als je niet oppaste, sleur den ze je hun winkel binnen, om toch maar hun waar kwijt te raken. De straat verlichting was voldoende, maar ook niet meer. Na enige tijd rondgekeken te hebben gingen we weer terug naar de kade. Op de terugweg gingen de koop lieden hun winkels sluiten, hulden zich in vieze doeken en gingen voor de win kels op harde banken of op de grond liggen slapen, ik zag er zelfs een onder een vieze mat liggen. Wat een toestan den Aan de haven gekomen, zagen we. de mensen met kinderen tussen de vis serskano's op het plm. acht meter brede strandje liggen slapen in een geur van bedorven garnalen. We waren blij, dat we weer door een bootje aan boord wer den gebracht. De volgende morgen verlieten we Aden voor een bijna dertien dagen lange tocht over de Indische Oceaan in de richting van Fremanthe. De tijd werd in deze saaie periode gekort door spor ten en dansen op het sportdek, het ge ven van films, het bezoek van Neptunus bij het passeren van de evenaar en het bezoek van St. Nicolaas. Vele mensen werden op dit traject wederom zeeziek, waaronder ook ik. Maar eindelijk kwam dan toch Fremanthe de eerste plaats in ons nieuwe vaderland in zicht. Het was een drukte van belang aan boord van de passagiers, die daar debarkeerden. De overigen werd gelegenheid gegeven drie uren aan wal te gaan. Onze indruk van Fremantle was niet zo gunstig. De hoofd straten zien er nu niet bepaald florisant uit, de winkels en huizen zijn meestal verveloos en vaak rommelig, kortom een echte havenstad. Na enig zoeken von den we een autobus en gingen daarmee naar Perth. Heuvel op, heuvel af. Bo venop de heuvels kregen we schitterende panorama's te zien van de bungalow- wijken. Na een half uur bussen waren we in de City of Perth. We kochten verse abrikozen, sinaasappelen en aten een heerlijke portie ijs met aardbeien. Na enige uren verlieten we Perth, een stad met mooie winkelstraten en wegen en gingen terug naar de Waterman voor ons laatste traject. Het was in West-Australië nog maar 14 dagen zomer, maar desondanks be hoorlijk warm. Vier dagen later stoom den we de Port Philip Bay binnen, en het was avond toen Melbourne in zicht kwam. Voor de haven gingen we voor anker. De laatste nacht aan boord heb ben we niet veel geslapen, daar we te opgewonden waren. De andere morgen stonden we al vroeg aan dek, om te zien, hoe of Melbourne er van uit de zee uitzag. Langs de kust zagen we allemaal smalle stranden, maar we lagen er te ver vandaan, om alles goed te kunnen onderscheiden. Om 8 uur kwam de loods aan boord en voeren we de Yarra op naar het Victoriadok, waar we debarkeerden. We waren blij, dat we er waren, maar toch wat nerveus, omdat we niet precies wisten, hoe onze nieuwe omgeving zou zijn. Gelukkig werden we door kennis sen met de auto afgehaald en hoefden we niet zelf met de bagage te slepen. Nadat we wat door Melbourne rond gereden hadden werden we naar ons nieuwe thuis gebracht. We kregen tegen redelijke huur twee kamers met gebruik van keuken, wat ons, gezien het huis vestingprobleem, hier erg meeviel. Na enige weken boften we wederom, daar er toen een ander gedeelte van het huis vrij kwam, bestaande uit twee kamers, keuken en eigen ingang. Tot zover wil ik het dan bij deze brief laten. In mijn volgende brief hoop ik U weer iets over onze belevenissen te vertellen. FIEN ZIJLSTRA— v. KERKVOORT. 't Is al reclame wat de klok slaat. Onze etalage staat in het teken van Van Melle's-artikelen. U zult er zeker artikelen van kennen. Nu kunt U de gehele serie zien. Komt U eens kijken naar onze etalage Deze week ter kennismaking van Van Melle's-artikelen bij aankoop van 200 gram, als extra reclame een grote fles eerste kwaliteit Limonadesiroop in 5 smaken van 98 cent voor 79 cent per fles. Bovendien ontvangt U bij aankoop van 100 gram snoep een BON. Voor 10 bonnen ontvangt U 100 gram snoepjes GEHEEL GRATIS. Tijdens deze reclame GRATIS Van Melle's proefmonsters. De zaak met de GROOTSTE SORTERING. Heerlijk bij jonge groente, een mals stuk lekker bruin gebraden blank Kalfsvlees. Deze week wel heel erg voordelig Geniet ook van TE ROLLER'S SPECIALITEITEN in KLEIN VLEES voor bij 't middagmaal. Alles „panklaar", U hoeft 't slechts even te braden. En hier TE ROLLER'S goedkope Haal het BESTE en BETAAL ER ZO WEINIG MOGELIJK VOOR. Daarin slaagt U bij Uw KWALITEITSSLAGER LANGE DELFT 57, TELEFOON 2106, MIDDELBURG. Formulieren voor het invullen van de vereiste gegevens zijn verkrijgbaar bij de concierge en worden op verzoek toegezonden. De Directeur, ir J. PH. VAN DALSUM. Ook voorhanden PALE-ALE-BIER. VRAAGT UW LEVERANCIER. WAAR NIET VERKRIJGBAAR DAN: STATIONSTRAAT 9, TELEFOON 3082, MIDDELBURG Voor de 3-maandelijkse cursus in patroontekenen en knippen, die in Mei a.s. begint, kunne*r*zich nog nieuwe leerlingen opgeven. DAG- EN AVONDLESSEN. INLICHTINGEN DAGELIJKS VAN 10—12, 2—4 en 8—10 UUR. NIEUWE BURG 32 TELEFOON 2734, MIDDELBURG VANAF HEDEN a 2,50 per kilo. vanaf 1,per 250 gram. Segeerstraat 35, tel. 2392, Middelburg FiliaalKanaalstraat 69, Souburg. o naar L. Noordstraat 45 t.o. Postkantoor, Telefoon 2086, Middelburg. Piano's, Orgels, Vleugels. Nieuwe en gebruikte Accordeons, Violen, Gitaren, Mandolines, Foudralen, Snaren enz, enz. Piano- en Orgelhandel Middelburg, L. Noordstraat 16 (bij Stadhuis) Vlissingen, Paul Krugerstr. 16 200 gram Boterhamworst voor slechts 0,65 100 gram Boterhamworst voor slechts 0,35 200 gram Haagse Leverworst voor slechts 0,40 100 gram Haagse Leverworst voor slechts 0,23 Beleefd aanbevelend, LANGE VIELE 52, Middelburg DAM 77, MIDDELBURG Wij halen de LADDERS in Uw KOUSEN op met de nieuwste Zwitserse machine. Klaar binnen 24 uur. Pottenmarkt 6, Middelburg. STAAT HOOGSTRAAT 14 MIDDELBURG Herenrijwielen, Amstel ƒ148,50 Damesrijwielen, Gruno 162, Nordlicht Lampen 19,30 Bosch Lampen 17,75 Mosquito Hulpmotoren met rijwiel en verlichting 460, Losse Motoren 310, Alle onderdelen voorradig. Dealer voor Walcheren Krommeweele, tel. 3409, Middelburg voor Rooktafels en Rookstellen Lectuurbakken en Courantenhangers Borstelhangers (ook met bak) Naaiboxen en Naaidozen Scheerdozen en Zakdoekdozen Scheer-, Gang- en Keukenspiegels Thee- en Keukenbladen Messenbakken en Broodplanken Boekensteunen en Toiletdozen Strandstoelen en Fauteuils. KWALITEIT aan LAGE PRIJS. KORTE NOORDSTRAAT 6 MIDDELBURG. VLASMARKT 4, MIDDELBURG van de Vereniging voor Geref. Onderwijs te Middelburg op 's avonds 8 uur in het SCHUTTERSHOF. Vooraf van 6.45 tot 7.45 uur bezichtiging van het werk der leerlingen in de Gravenstraatschool, Herengrachtschool en de Uloschool Nieuwe Haven. HET BESTUUR. WEER ONTVANGEN Kent U ze nog 75 ct. per half ons. Sigaren- en Pijpenmagazijn Singelstr, 48 (hoek Brakstr.), M'burg De zaak met de kleine etalages, maar de grote sortering binnen. PRIMA VERSE BOEREN- BOTER en Volvette-, Jonge-, Belegen- en Oude Boerenkaas. Volop Kip-, Eend-, Gans- en Kalkoeneieren. Langeviele 6668, Tel, 3497 Middelburg.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1952 | | pagina 2