ARNICORBA I I De Fotografische Ateliers van 1 mi ipcni voor nrpoongen, ook naar ouoe ootomlotkle Porti 4 Cab. Portretten tl.-. 12 Alb. Portretten ft.-. CORNs. HENNING, Fotograaf. WAARSCHUWING w. JOZIASSE, Schoenmaker, Dampoort t 41. SANGrUINOSE „DELEGHORN" Een ruim BOVENHUIS i. B/ LITTOQIJ Firma GEBRS HILDERNISSE, GEVONDEN VOORWERPEN. leeds te ontbieden voor het maken van Buitenopname, Groepen, Intérieurs enz. GLANZENDE PORTRETTEN. DAGELIJKS GEOPEND van 's morgens 9 nur tot 's namiddags 7 nnr. ir "V Tijdschriften en Illustratiën, HOENDERTEELT Pottenbakkerssingel Q 57. Door opruiming te koop Grootste publiciteit bier ter stede 3750 ei. worden wekelijks met zorg verspreid. Grootste publiciteit. SIMPLEX CYCLOÏDE. F. DIËLEMAN, vJ. fUubreglsë, E.Br^ndsm^ een HEERENRIJWIEL. MIDDELBURG, Markt C 14. VLISSINGEN, Badhuisstraat 63. Ondergeteekenden waarschuwen dat niemand Schoenwerk voor hen verkoopt als hun Agent F. HAMERS ZOIN, SehoeoiabrikaDten, Kaatsheuvel. Tegen bloedarmoede, zenuwzwakte en algemeene verslapping. I( No. 41. Woensdag; 18 JuliTI910. Veertiende Jaargang. Verschijnt eiken Woensdagavond, wordt door de geheele stad gratis verspreid. Span j aards tra at. Prijs der Advertentièn van 13 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent. 3 maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend. b. B\j ingezeteneneen ledige damespor- temonnaie, F. Bouwens, Koestraat 291een portemonnaie, inhoudende eenig geld, C. de Jager, Seissingel R 206; een zilveren broche met kinderportret, C. v. d. Wende, Penning- hoek L 85een manchetknoop, S. Rozemond, Gravenstraat I 1992 in eene courant gewik kelde zakdoeken, Mej. Henning, Markteen vrouwenzak, inhoudende portemonnaie met 12 cent, C. H. Waage, Beenhouwerssingel K 79c een zilveren belletje, J. Verwijs, Reigerstraat A 116; een blauwe ceintuurband, C- v. d. Velde, Korte Noordstraat E 9; een witte duif, W. Pluijmer8, Kapoenstraat B 35 Advert en tlën. Een afdoend middel tegen verstol king, verrekking, verzeering, lenden "g, enz. Per flacon fO,75. blijven steeds de nieuwste, omdat zij geregeld worden voorzien van de nieuwste Meubelen, Achtergronden en Toestellen. Zoo zijn de Ateliers nu weer voorzien van verschillende nieuwe Achtergronden. De zaken zijn genoegzaam bekend, zoowel voor glanzende Portretten, als voor het fijnere werk, Platina of mat PRIJZEN EN AFWERKING REEEND. -fg Wacht V voor namaak l Den Haag. VAN DAM Co. Toor 20 cent JLange Noordstraat 184. Hierin circuleert geregeld bet beste wat gegeven kan worden. Hen vrage de voorwaarden om lid te worden. TE HUUR, Champagne d'Ananas. MIDDELBURGSCH ADVERTENTIEBLAD DE FAAM UITGEVER: Groote letters naar plaatsruimte Bjj abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. Aan het Bureau van Politie alhier zijn op werkdagen des namiddags van 79 uur de volgende voorwerpen te bekomen a. Geene. BURGIRLIJ&l STAND VAN MIDDELBURG. Van 511 Juli. GETROUWD: W. Barentsen, jm. 20 j. met A. Bakker, jd. 19 j. R. Oosterhuis, jm. 27 j. met L. H. W. Diesch, jd. 22 j. BEVALLENN. Dieleman.geb. Van de Velde, z. L. M. Abrahamse, geb. Davidse, d. S. van den Ende, geb. Van Vliet, z. (levenl.) J. P. Tafiani, geb. Suvaal, d. C. L. van den Berge, geb. Davidse, z. S. J. Beckers, geb. Molhoek, z. J. Provoost, geb. Brouwer, z. A. Bostelaar, geb. van Dullemen, d. A. Pattenier geb. Franf.oois, z. OVERLEDENP. Kesteloo, man van J. P. Verbrugge, 35 j. P. A. Hertogh, man van E. H. Schellings, 58 j. De Simplex-Cycloide is een rijwiel, dat in uiterlijk geljjk is aan alle eerste klasse rijwielen, maar waarvan de trapas en de wielnaven volgens een geheel afwijkende constructie gebouwd zjjn Deze nieuwe constructie is vastgelegd na nauw keurige studie van de bewegende deelen van het rijwiel, na series van laboratorium-proeven en na duizenden K.M. rijden op den weg. Sedert een jaar is de Cycloïde gepatenteerd in de voornaamste landen en leverde de Simplex fabriek deze machines in Nederland, Engeland en Frankrijk tot groote tevredenheid van de berijders en bewondering der deskundigen. In de volgende beschrijving hopen wij de voor- deelen der Cycloïde volkomen duidelijk te maken. In de gebruikelijke navenconstructie loopt een aantal kogels tusschen een cup en een conus de cup of de conus kan in- of uitgeschroefd worden, om de kogelbeweging te stellen. Na het stellen moeten deze deelen worden vastgezet met een contramoer, een spie of een andere inrichting. Het juiste stellen en goed vastzetten van een naaf vereischt eenigen zorg, is in ieder geval lastig en wanneer het niet goed gebeurt heeft dit nadeelige gevolgen. Bij een Cycloïde-naaf nu is dat alles over bodig nastellen niet noodig, zelfs niet mogelijk, losloopen en slijtage uitgesloten, geen conen, geen cups, geen spie en geen contramoeren de fijnste organen van het rijwiel, de naven en trapas, vereischen niet meer zorg dan een massief stuk ijzer. De kogels bij de gebruikelijke cup- en conus constructie loopen tusschen twee hellende vlak ken zij bewegen zich niet zuiver rollend, zooals een hoepel in rechte lijn of een billardbal, die zonder effect gestooten wordt, maar zij onder gaan een extra tollende beweging om op hun baan te bljjvenzij bewegen zich als een bil lardbal met zjj-efEect. Die extra tollende be weging is de oorzaak van het wrijvingsverlies en de slijtage van de kogelbeweging. Bij de Cycloïde-naven nu loopen de kogels niet op hellende vlakken, maar in een symmetrische baan. Zij bewegen zich zuiver rollend als de billardbal zonder zijeffect, de wrijving is tot minder dan Vs gedaald en de reden tot slijtage is weggenomen. Om de vele proefnemingen officieel te beves tigen, voerde het Proefstation Koning Bien- fait, antoriteiten op dit gebied een vergelijkend onderzoek uit tusschen Cycloïde naven en gewone naven van verschillend, goed fabrikaat. De naven werden eerst nauwkeurig onderzocht, zuiver gesteld, zoodat zy op het best liepen, vervolgens werd op een speciaal daarvoor gebouwd val- toestel, de wrijving vergelijkenderwijs gemeten, onder behoorlijke belasting van de naven. De uitslag van deze proefnemingen, waarvan het rapport ter inzage ligt, was, dat de Cycloïde naven een besparing van weerstand van onge veer 70 gaven. Heeft die weerstandsvermindering nu veel nut?" zoo werd ons dikwijls gevraagd, „de wrijving in de kogellagers van een rijwiel is toch al zoo gering Het antwoord hierop zou kunnen luidenProbeer de Cycloïde, rijdt er mede vooral tegen wind, tegen hoogten, rijdt er uren achteréén mede en U zult het groote voordeel aan den Ijjve ondervinden. Of vraag den Cycloïde-rijder of hy den lichteren loop niet duidelijk ondervindt. Maar al is het feit hiermede vastgesteld, men kan evenzeer belang stellen in den uitleg, dien wij daarom hier laten volgen. Het is volkomen waar, dat by een absoluut gelijkmatige krachtsaanwending de wrijving van het rijwiel zeer gering is, ten opzichte van den weerstand van de lucht en van den weg; een wry vingsvermindering al is die 70 groot, zal men dus byna niet bemerken. Yan een volko men gelijkmatige krachtsaanwending is echter bij het wielryden geen sprake, zelfs al houdt men den meest regelmatigen gangwant by alle veranderingen van de richting, den aard van den weg, by het uitwijken, bij hoogten, kuilen enz, om honderden redenen, moet men vaart verminderen en weer aanzetten. Telkens moet men extra kracht aanwenden. By die extra krachtaanwending nu stygt de invloed van de machinewrijving onevenredig en is een wry- vingsbesparing duidelijk merkbaar. Rekent men nu dat de vermoeienis van het wielryden ontstaat juist door die oogenbükken van extra kracht aanwenden, dan is het niet langer onbegrijpelijk waarom een Cycloïde merk baar gemakkelijker loopt en voornamelijk den berijder minder vermoeit. In het kort de voordeelen van een Cycloïde samenvattende 70 pCt. wrijvingsbesparing in de naven en de trapas. (Zie de resultaten der proefnemingen van het Proefstation Koning Bienfait.) geen slijtage niet verstelbaar kan niet losloopen geen conen geen cups geen spie, geen contramoer en absoluut stofvrij oliehoudend de eenvoudigste constructie het minste aantal losse deelen gepatenteerd in de voornaamste landen. Neem nooit de Cycloïde trapas en naven uit elkaïr, omdat het nooit noodig is en slechts aanleiding kan geven tot beschadiging. Korte Noordstraat L 105. Th AMSTERDAM, HOOFDSOORTEN. Trade mark. f 1,&fl,30p. 5 ons 80 ets. p. 5 ons Te MIDDELBURG by M. J. TIMMERMANS, Pottenmarkt. A. 7. d. MIJLE, Dam. Mej. M. KODDE, Vlissingschestraat. H. ISRAËL, Houtkaai. C. BAKKER, Lange Burg. Mej. SMITVisser, St. Pieterstraat. F. A. KRAAT, Vlasmarkt. Mej. G. YAREL, 't Zand D 77. J. VAN GROOTHEEST, Zeeuwsehe Stoombakkery. Ter overname aangeboden Adres bureau van dit blad. Corns. Henning Gaarne geef ik verlof om myne bevinding in de courant te vermelden. Tyden lang heb ik gesukkeld met zenuwaandoeningen, drie jaar was ik onder doktersbehan deling, zonder baat. Maar nadat ik eenige flesschen Sanguinose gebruikt heb, ben ik totaal genezen. Hoogachtend, Den Haag, Hoefkade 538. MARINUS GEERLOF. De Sanguinose is een uiterst werkzaam middel in alle gevallen van bloedarmoede en zenuwzwakte. Wanneer gy meent dat gy daaraan lijdende zyt en gy vindt geen baat by uwe middelen, neem de Sanguinose, en gy zult al heel spoedig de gunstige werking bespeuren. Wat zy voor honderden en duizenden gedaan heeft, dat wil zy ook voor U doen 1 Draal dan nieten zie niet op tegen de kleine uitgave, die straks veel grootere spaart SANGUINOSE kost per flacon f 1,506 ff. f 8—12 ff. f 15.-. Te Middelburg by C. A. SCHULTE Co.. LangedelftR. M. SMITS, DamF. DIELEMAN, Korte Noordstraat; JOII. DE ROOS, Ylasmarkt en te Vlissingen by: S. A. LUITWIELER en A. BENIEST. een sterke STRAATBEZEM. Een zachte DWEIL voor 10 Cent. TIMMERMANS, Noordstraat. van voortgezet door de geheel opgeknapt, Vlissingschestraat I 158. Adres A, G. de Bruyn, Turfkade. 11 KIPPEN en een HAAN, 5 eerste klas LEGHORNS, patryskleur, aan de eerste leg, 1 ORPINGTON en 5 BASTERD KIPPEN. Te zien en te bevragen Zaterdag, Station straat P 269. maken wy u attent dat de doosjes met de be roemde Eelt- en Likdoornzalf „de Gedé" voor zien moeten zjjn van paarsehe etiketten waarop staat beroemde Eelt- en Likdoornzalf.de Gedé*. Prys f 0.20. Verkrijgbaar byC. A. SCHULTE Co.. Langedelft; C. C. VAN LANGEVELD, Lan gedelft; F. DIELEMAN, Korte Noordstraat en F. H. J. DAMEN. Bizonder heerlijk van smaak en kost 40 cent de flesch. I IMMERMANS, Noordstraat.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1910 | | pagina 1