ARNICORBA
I
I
De Fotografische Ateliers van
1
mi ipcni voor nrpoongen, ook naar ouoe ootomlotkle Porti
4 Cab. Portretten tl.-. 12 Alb. Portretten ft.-.
CORNs. HENNING, Fotograaf.
WAARSCHUWING
w. JOZIASSE, Schoenmaker, Dampoort t 41.
SANGrUINOSE
„DELEGHORN"
Een ruim BOVENHUIS
i. B/ LITTOQIJ
Firma GEBRS HILDERNISSE,
GEVONDEN VOORWERPEN.
leeds te ontbieden voor het maken van Buitenopname, Groepen, Intérieurs enz.
GLANZENDE PORTRETTEN.
DAGELIJKS GEOPEND van 's morgens 9 nur tot 's namiddags 7 nnr.
ir "V
Tijdschriften en Illustratiën,
HOENDERTEELT
Pottenbakkerssingel Q 57.
Door opruiming te koop
Grootste publiciteit bier ter stede
3750 ei. worden wekelijks met zorg verspreid.
Grootste publiciteit.
SIMPLEX CYCLOÏDE.
F. DIËLEMAN, vJ. fUubreglsë,
E.Br^ndsm^
een HEERENRIJWIEL.
MIDDELBURG,
Markt C 14.
VLISSINGEN,
Badhuisstraat 63.
Ondergeteekenden waarschuwen dat niemand Schoenwerk
voor hen verkoopt als hun Agent
F. HAMERS ZOIN, SehoeoiabrikaDten, Kaatsheuvel.
Tegen bloedarmoede, zenuwzwakte en
algemeene verslapping.
I(
No. 41.
Woensdag; 18 JuliTI910.
Veertiende Jaargang.
Verschijnt eiken Woensdagavond,
wordt door de geheele stad gratis verspreid.
Span j aards tra at.
Prijs der Advertentièn
van 13 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent.
3 maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend.
b. B\j ingezeteneneen ledige damespor-
temonnaie, F. Bouwens, Koestraat 291een
portemonnaie, inhoudende eenig geld, C. de
Jager, Seissingel R 206; een zilveren broche
met kinderportret, C. v. d. Wende, Penning-
hoek L 85een manchetknoop, S. Rozemond,
Gravenstraat I 1992 in eene courant gewik
kelde zakdoeken, Mej. Henning, Markteen
vrouwenzak, inhoudende portemonnaie met 12
cent, C. H. Waage, Beenhouwerssingel K 79c
een zilveren belletje, J. Verwijs, Reigerstraat
A 116; een blauwe ceintuurband, C- v. d.
Velde, Korte Noordstraat E 9; een witte duif,
W. Pluijmer8, Kapoenstraat B 35
Advert en tlën.
Een afdoend middel tegen verstol
king, verrekking, verzeering, lenden
"g, enz.
Per flacon fO,75.
blijven steeds de nieuwste, omdat zij geregeld worden voorzien van de
nieuwste Meubelen, Achtergronden en Toestellen. Zoo zijn de Ateliers nu
weer voorzien van verschillende nieuwe Achtergronden.
De zaken zijn genoegzaam bekend, zoowel voor glanzende Portretten, als
voor het fijnere werk, Platina of mat
PRIJZEN EN AFWERKING REEEND. -fg
Wacht V voor namaak l
Den Haag. VAN DAM Co.
Toor 20 cent
JLange Noordstraat 184.
Hierin circuleert geregeld bet beste
wat gegeven kan worden. Hen vrage
de voorwaarden om lid te worden.
TE HUUR,
Champagne d'Ananas.
MIDDELBURGSCH
ADVERTENTIEBLAD
DE FAAM
UITGEVER:
Groote letters naar plaatsruimte Bjj abonnement van
1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden.
Aan het Bureau van Politie alhier zijn op
werkdagen des namiddags van 79 uur de
volgende voorwerpen te bekomen
a. Geene.
BURGIRLIJ&l STAND VAN MIDDELBURG.
Van 511 Juli.
GETROUWD: W. Barentsen, jm. 20 j. met
A. Bakker, jd. 19 j. R. Oosterhuis, jm. 27 j.
met L. H. W. Diesch, jd. 22 j.
BEVALLENN. Dieleman.geb. Van de Velde,
z. L. M. Abrahamse, geb. Davidse, d. S. van
den Ende, geb. Van Vliet, z. (levenl.) J. P.
Tafiani, geb. Suvaal, d. C. L. van den Berge,
geb. Davidse, z. S. J. Beckers, geb. Molhoek, z.
J. Provoost, geb. Brouwer, z. A. Bostelaar, geb.
van Dullemen, d. A. Pattenier geb. Franf.oois, z.
OVERLEDENP. Kesteloo, man van J. P.
Verbrugge, 35 j. P. A. Hertogh, man van E.
H. Schellings, 58 j.
De Simplex-Cycloide is een rijwiel, dat in
uiterlijk geljjk is aan alle eerste klasse rijwielen,
maar waarvan de trapas en de wielnaven volgens
een geheel afwijkende constructie gebouwd zjjn
Deze nieuwe constructie is vastgelegd na nauw
keurige studie van de bewegende deelen van
het rijwiel, na series van laboratorium-proeven
en na duizenden K.M. rijden op den weg.
Sedert een jaar is de Cycloïde gepatenteerd
in de voornaamste landen en leverde de Simplex
fabriek deze machines in Nederland, Engeland
en Frankrijk tot groote tevredenheid van de
berijders en bewondering der deskundigen. In
de volgende beschrijving hopen wij de voor-
deelen der Cycloïde volkomen duidelijk te maken.
In de gebruikelijke navenconstructie loopt
een aantal kogels tusschen een cup en een conus
de cup of de conus kan in- of uitgeschroefd
worden, om de kogelbeweging te stellen. Na
het stellen moeten deze deelen worden vastgezet
met een contramoer, een spie of een andere
inrichting. Het juiste stellen en goed vastzetten
van een naaf vereischt eenigen zorg, is in ieder
geval lastig en wanneer het niet goed gebeurt
heeft dit nadeelige gevolgen.
Bij een Cycloïde-naaf nu is dat alles over
bodig nastellen niet noodig, zelfs niet mogelijk,
losloopen en slijtage uitgesloten, geen conen,
geen cups, geen spie en geen contramoeren
de fijnste organen van het rijwiel, de naven en
trapas, vereischen niet meer zorg dan een massief
stuk ijzer.
De kogels bij de gebruikelijke cup- en conus
constructie loopen tusschen twee hellende vlak
ken zij bewegen zich niet zuiver rollend, zooals
een hoepel in rechte lijn of een billardbal, die
zonder effect gestooten wordt, maar zij onder
gaan een extra tollende beweging om op hun
baan te bljjvenzij bewegen zich als een bil
lardbal met zjj-efEect. Die extra tollende be
weging is de oorzaak van het wrijvingsverlies
en de slijtage van de kogelbeweging. Bij de
Cycloïde-naven nu loopen de kogels niet op
hellende vlakken, maar in een symmetrische
baan. Zij bewegen zich zuiver rollend als de
billardbal zonder zijeffect, de wrijving is tot
minder dan Vs gedaald en de reden tot slijtage
is weggenomen.
Om de vele proefnemingen officieel te beves
tigen, voerde het Proefstation Koning Bien-
fait, antoriteiten op dit gebied een vergelijkend
onderzoek uit tusschen Cycloïde naven en gewone
naven van verschillend, goed fabrikaat. De naven
werden eerst nauwkeurig onderzocht, zuiver
gesteld, zoodat zy op het best liepen, vervolgens
werd op een speciaal daarvoor gebouwd val-
toestel, de wrijving vergelijkenderwijs gemeten,
onder behoorlijke belasting van de naven. De
uitslag van deze proefnemingen, waarvan het
rapport ter inzage ligt, was, dat de Cycloïde
naven een besparing van weerstand van onge
veer 70 gaven.
Heeft die weerstandsvermindering nu veel
nut?" zoo werd ons dikwijls gevraagd, „de
wrijving in de kogellagers van een rijwiel is
toch al zoo gering Het antwoord hierop zou
kunnen luidenProbeer de Cycloïde, rijdt er
mede vooral tegen wind, tegen hoogten, rijdt
er uren achteréén mede en U zult het groote
voordeel aan den Ijjve ondervinden. Of vraag
den Cycloïde-rijder of hy den lichteren loop
niet duidelijk ondervindt. Maar al is het feit
hiermede vastgesteld, men kan evenzeer belang
stellen in den uitleg, dien wij daarom hier
laten volgen.
Het is volkomen waar, dat by een absoluut
gelijkmatige krachtsaanwending de wrijving van
het rijwiel zeer gering is, ten opzichte van den
weerstand van de lucht en van den weg; een
wry vingsvermindering al is die 70 groot, zal
men dus byna niet bemerken. Yan een volko
men gelijkmatige krachtsaanwending is echter
bij het wielryden geen sprake, zelfs al houdt
men den meest regelmatigen gangwant by
alle veranderingen van de richting, den aard
van den weg, by het uitwijken, bij hoogten,
kuilen enz, om honderden redenen, moet men
vaart verminderen en weer aanzetten. Telkens
moet men extra kracht aanwenden. By die extra
krachtaanwending nu stygt de invloed van de
machinewrijving onevenredig en is een wry-
vingsbesparing duidelijk merkbaar.
Rekent men nu dat de vermoeienis van het
wielryden ontstaat juist door die oogenbükken
van extra kracht aanwenden, dan is het niet
langer onbegrijpelijk waarom een Cycloïde merk
baar gemakkelijker loopt en voornamelijk den
berijder minder vermoeit.
In het kort de voordeelen van een Cycloïde
samenvattende
70 pCt. wrijvingsbesparing in de naven en
de trapas. (Zie de resultaten der proefnemingen
van het Proefstation Koning Bienfait.)
geen slijtage niet verstelbaar kan niet
losloopen
geen conen geen cups geen spie, geen
contramoer en
absoluut stofvrij oliehoudend
de eenvoudigste constructie het minste
aantal losse deelen
gepatenteerd in de voornaamste landen.
Neem nooit de Cycloïde trapas en naven uit
elkaïr, omdat het nooit noodig is en slechts
aanleiding kan geven tot beschadiging.
Korte Noordstraat L 105.
Th
AMSTERDAM,
HOOFDSOORTEN.
Trade mark.
f 1,&fl,30p. 5 ons 80 ets. p. 5 ons
Te MIDDELBURG by
M. J. TIMMERMANS, Pottenmarkt.
A. 7. d. MIJLE, Dam.
Mej. M. KODDE, Vlissingschestraat.
H. ISRAËL, Houtkaai.
C. BAKKER, Lange Burg.
Mej. SMITVisser, St. Pieterstraat.
F. A. KRAAT, Vlasmarkt.
Mej. G. YAREL, 't Zand D 77.
J. VAN GROOTHEEST,
Zeeuwsehe Stoombakkery.
Ter overname aangeboden
Adres bureau van dit blad.
Corns. Henning
Gaarne geef ik verlof om myne bevinding in de courant te vermelden. Tyden
lang heb ik gesukkeld met zenuwaandoeningen, drie jaar was ik onder doktersbehan
deling, zonder baat. Maar nadat ik eenige flesschen Sanguinose gebruikt heb, ben ik
totaal genezen. Hoogachtend,
Den Haag, Hoefkade 538. MARINUS GEERLOF.
De Sanguinose is een uiterst werkzaam middel in alle gevallen van bloedarmoede
en zenuwzwakte. Wanneer gy meent dat gy daaraan lijdende zyt en gy vindt geen
baat by uwe middelen, neem de Sanguinose, en gy zult al heel spoedig de gunstige
werking bespeuren. Wat zy voor honderden en duizenden gedaan heeft, dat wil zy
ook voor U doen 1 Draal dan nieten zie niet op tegen de kleine uitgave, die
straks veel grootere spaart
SANGUINOSE kost per flacon f 1,506 ff. f 8—12 ff. f 15.-.
Te Middelburg by C. A. SCHULTE Co.. LangedelftR. M. SMITS, DamF.
DIELEMAN, Korte Noordstraat; JOII. DE ROOS, Ylasmarkt en te Vlissingen by:
S. A. LUITWIELER en A. BENIEST.
een sterke STRAATBEZEM.
Een zachte DWEIL voor 10 Cent.
TIMMERMANS, Noordstraat.
van
voortgezet door de
geheel opgeknapt, Vlissingschestraat I 158.
Adres A, G. de Bruyn, Turfkade.
11 KIPPEN en een HAAN, 5 eerste klas
LEGHORNS, patryskleur, aan de eerste leg,
1 ORPINGTON en 5 BASTERD KIPPEN.
Te zien en te bevragen Zaterdag, Station
straat P 269.
maken wy u attent dat de doosjes met de be
roemde Eelt- en Likdoornzalf „de Gedé" voor
zien moeten zjjn van paarsehe etiketten waarop
staat beroemde Eelt- en Likdoornzalf.de Gedé*.
Prys f 0.20.
Verkrijgbaar byC. A. SCHULTE Co..
Langedelft; C. C. VAN LANGEVELD, Lan
gedelft; F. DIELEMAN, Korte Noordstraat
en F. H. J. DAMEN.
Bizonder heerlijk van smaak en kost 40 cent
de flesch.
I IMMERMANS, Noordstraat.