BRIEVEN U!T AMERIKA. Beslist reukloos. Mag. „Oe Zwaluw". Kledingstukken Gemaakte Kleederen. Ruime keuze. FRANS KEÜLEMANS. leïw.Edammertakaasjts. Werkhuizen. 108 KIPPEN 0170 KUIKENS lo koop, A. D. L1TT00U Ai., Grootste publiciteit hier ter stede I 37S0 ex. worden wekelijks met zorg verspreid. Grootste pnklieitelL GEVONDEN VOORWERPEN. RECLAMES. ZIE ETALAGE. DE JONG Co., NAAIWERK AAN HUIS. MAKREEL. N.Z. Dam F 149. P. BD1JS, Heden ontvangen Nieuwe Vijgen 9 et. p. pond Pruimedanten 20 Kookerwten 12 kop Capueijners 12 J. JANSE Jz„ Kleermaker, Nog steeds voorbanden G. STAM, Turfkade 179. goed en goedkoop in de grootste keuze by A. GEENSEN, Wo. 52. Woeundag SO^fSeplcmher 1908. Twaalfde Jaargang. Advertentiën. Ontvangen fijne gerookte MAKREEL. Tevens voorhanden Straatbezems, Dweilen, Sponzen, Zeemen, en alle soorten Borstelwerk. J. LOOWERSE-SNOUGK b.d. Watertoren. Oeele of Groene Zeep te haar (a f 1,25 par week). MIDDELBURGSCH ADVERTENTIEBLAD DE FAAM Verschijnt eiken Woensdagavond, wordt door de geheele stad gratis verspreid. UITGEVER: Spanjaards tr a at. Prijs der Advertentiën ran I3 regels 15 cent, iedere regel meer 5 sent. 3 maal plaatsing wordt slechts 2 mam berekend. Groote letters naar plaatsruimte Bg abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. Aan het Bureau van Politie alhier zijn op werkdagen des namiddags van 79 uur de volgende voorwerpen te bekomen a. geene. b. hij ingezetenenW. van Wel, Lange Singelstraat N 205, een zakmes; P. W. Ellen, Heerengracht M 36a, een portemonnaie, inhou dende f 1.25P. Sanderse, Gravenstraat, een toer koralen met goud slootje Arendse, Koren dijk P 64, een zilveren broche; A, van Over- beeke, Noordweg S 220, een stuk schorteDgoed O; Huisman, Volderjjlaagte M 105, een broek beschermer; J. Caboort, Achtersingel Q 138, een wandelstok met zilveren knop; F. de Ko ning, Bastion N 59, een bruine dashond I. Pauwe, Café Stationstraat, een meisjeszak, spon- zendoos en zakdoek R. E. Kampman, St. Pie terstraat A 74, een zilveren medaille van een wielrydersbond M. Rurgs, Korte Geere K 362, een postduif gemerkt linkerpoot G 6563, rech terpoot V. S. N. 05, linkervleugel R. A. P. 26 D. de Wolf, Heerenstraat H 132, een jongens pet P. Dronkers, Vlasmarkt L 6/7 een zakdoek F. van Galen, Singelstraat, een knevelborsteltje A Dekker, Lange Giststraat F 194, een mes; P. Hembreektse, Ameniaansehuitvlot P 263, eer. Notitieboekje; P. Courtois, Lange Geere K 249, IJzeren inhoutsmaat (twee liter); Bas- tiaanse, Penninghoeksiugel, een mand met an dijvie; A. F. Becks, Noordweg R 46, Spaar boekje Vereeniging Maatschappij de EenJracht J. van de Kop, Langeviele 209, een zilveren brocheJ. Lavooi, Lange Gortstraat, een por temonnaie; A. Wagenaar, Veerscheweg T 245, zilveren ouderstukje van een horloge ketting M. P. Simons, Teerpakhuizenstraat P 34, een band van een kinderwagenE de Broekert, Havendijk T 25, een zilveren Collie met een portretje er in S. M. Vreke, Eigenkaardstraat P 214, een portemonnaie met een dubbeltje W. Gillessen, Korendijk P 57, een zweepA. Touburg, Lange Singelstraat N 182, een cein tuurband J. H. Gillessen, Domb. Schuitvlot Q 213, een doublé broche A. Hubreehtse, Korte Noordstraat E 6, een portemonnaie met eenig geld Mina Karei, Nieuwstraat F1 34, een duif La Fayette, Iud., 26 Juli '08. XXXV. We namen den trein van 10 uur's morgens uit New-York, deu beroemden Lackawanna Limited. Den geheelen afstand van New-York tot Buffalo, 411 mijlen, legden we af in 10 uur een gemiddelde snelheid van 41 mijl, d. i ongeveer 64 K. M. Een aardige snelheid, is het niet? Als het zoo benauwend heet is als het dien dag was, waardeert de reiziger het, dat de trein hem 'zoo vlug verplaatst. Met de raampjes een weinig geopend, krijgt men overvloed van frissche lucht en overvloed van stof'. Men kan zoo vuil worden in den Limited, dat het aan beveling verdient kleeren aan te trekken die den invloed van kool kunnen verdragen. Elk rijtuig is wel voorzien van drinkwater, terwjjl er gelegenheid is zich behoorlijk te wasschen. Elke bank biedt zitplaats voor twee personen aan. Tusschen de rijen is een gang. Een wandeling door den geheelen trein van •voor tot achter is een ontspanning. Alle zit plaatsen zijn bekleed. Het geheel maakt den indruk overeen te stemmen met tweede of eerste klas rijtuigen in de Nederlandsche spoorwegeu. Onze weg voerde door New-Jersey, het heer lijke Noorden van New-Jersey, met zjjn einde- looze afwisseling van bergen en dalen, rivieren en meren. Het is een genot al dat natuurschoon te zien voorbijvliegen; al kan meD, zittende in den trein, niet alles ten volle genieten, toch krjjgt de reiziger een indruk van dat schoone, rjjke land, dat zooveel duizenden vau alle na tionaliteiten ontvangen heeft, en gereed is om aan nog zooveel duizenden brood te geven. We passeerden den brug over de Delaware, en toen de trein voor 10 minuten langzaam de rivier opstoomde, konden we ons verlustigen in het staren op het schoone landschap, de zoogenaamde Water-Gap, waar bergen, bosschen -en waterpartijen wedijveren om een geheel te vormen dat aan de stoutste verwachliugen van den natuurbewonderaar kan beantwoorden. Peusylvania bood dezelfde scboone gezichten, hier en daar onderbroken door de mjjudistricten, die het aanzijn gaven aan een lange reeks van dichtbevolkte dorpen en steden. Dit zijn de plaatsen, die in hoofdzaak bevolkt zjjn met Duitschers en Italianen. De Italianen zijn de mijnwerkers, die aan Amerika den dollar trach ten te ontworstelen door den zwaarsten arbeid te verrichten in de mijnen. Ze leven hoogst zuinig op hun brood ea pichels hun bed maken ze in een afgedakt spoorwegrijtuig, en zijn zoo doende in staat in weinige jaren een goede spaarpot te hebben. Dan hebben ze genoeg van Amerika en gaan weer terug naar bun schoon Italië, waar ze op de Amerikaansche dollars, vervjjfvuldigt tot lires, hun overige levensdagen in rust kunnen slijten. De ItalianeD vormen de vlottende bevolking der Vereenigde Staten, vestigen zich daar waar ze grondwerk kunnen verrichten. Ze zjjn het die de spoor dijken maken, de mijnen graveu, riolen leggen. Ze willen werken voor weinig geld, klagen niet over de hitte des daags of de koude des nachts, en worden over 't algemeen gehaat door den Amerikaauscben werkman, Ze vertegen woordigen cheap labor", goedkoopen arbeid en zjjn een doorn in 'toog der Unions, die meestal tevergeefs hunne krachten inspannen de Italiaansehe grondwerkers tot organisatie te brengeu. Doeh ter zake. Een reis op den Limited verveelt niet. De lange dag van 10 tot 8 uur des avonds vliegt voorbij. Óp den trein wordt tweemaal, om 12 en om 6 uur een maaltijd opgediend. De rookwagon geeft gelegenheid om een goede sigaar te genieten, en het buffet- rijtuig kan den dorst van sommige reizigers lesschen, voor wie water niet krachtig genoeg is. Om 8 uur bereikten we Buffalo, eenige mi nuten te laat. Buffalo is een der drukste spoor wegmiddelpunten. Minstens vjjf maatschappijen hebben daar hare terminals. Gelegen in het centrum van de oostelijke staten is het perso nenvervcer er ongekend groot. Wjj moesten naar den terminal van den Wabash-spoorweg. De afstand tusschen de stations moesten we afleggen op oud-Hol- landsche wijzemet de omnibus. De vlugheid die door den voerman aan den dag gelegd werd was ongeëvenaard. In een oogenblik waren onze koffers op het dak van het rijtuig en wjj met ons tienen of twaalven binnen in. Het tweetal ratelde ons door Buffalo's straten en zette ons af aan het Wabash-station, juist in tjjd voor den sneltrein naar het Westen. Deze zoogenaamde St. Louis express is in gericht in overeenstemming met de wenschen der reizigers. De ruime slaapwagons bieden plaats voor hen die ruimer met aardsclie goe deren zijn gezegend. Zjj die zich de uitgave voor een bed niet kunnen getroosten trachten zich te geneeren met de zitplaatsen in de gewone wagon. De seats zijn zoo ingericht dat de rug gen verstelbaar zjjn, en met behulp van een kussen, 't welk men kan hureu voor 25 cent, kan men den nacht in een gemakkelijke, lig gende houding passeeren. De lichten worden neergedraaid, nadat de conducteur de kaarten heeft gecontroleerd en een klein controlekaartje geplaatst heeft op uw hoed, zoodat hij u niet meer lastig behoeft te vallen. Zoo vloog die lange trein met zjjn slapende vracht door Canada, al die menscheu overgeleverd aan de waakzaam heid van eenige beambten. De slapers gevoelen zich even veilig als in hun eigen woningen. Hoogst zelden gebeurt het, dat er een ongeluk plaats heeft met een expresshjj heeft vaste uren, de baan wordt opengehouden voor hem, allé spoorwegbeambten van de laagste tot de hoogste weet wanneer het zijn tijd is. Weet ge waarvoor vele Amerikanen bang zjjn Om te gaan met de excursietreinen die loopen tus schen de andere treinen in, en hebben geen vaste uren. Algemeen wordt beweerd, dat de meeste ongelukken plaats hebben met ben. De maat schappijen geven geen statistieken wat deze zaak betreft-, zoodat we de bewering ook slechts als zoodanig geven. Om 2 uur 's nachts werden de lichten we derom opgedraaid. De trein had opgehouden te werken. Hfj bevond zich op een kolossale veerboot, om gevoerd te worden over de De- troit-rivier, een breede rivier die Canada en Michigan scheidt, en de verbinding vormt tus schen het meer St. Clair en het meer Erie Den reizigers werd toegestaan de rijtuigen te verlaten en op de ferry te genieten van den koelen meerwind. Slechts enkele lichten van de schoone stad Detroit blonken ons tegen. Het nam de ferry ongeveer een half our om ons over te brengen naar de andere zjjde. Men is begonnen met het bouwen van een tunnel, die men na een paar jaar hoopt voltooid te zien. Bij een andere gelegenheid iets over Detroit, dat geroemd wordt als de schoonste stad der Vereenigde Staten te zjjn. Vroeger heb ik er een jaar mogen wonen en om de toen ontvangen indrukken weer op te frisschen hoop ik op den terugreis hier voor een paar dagen te vertoeven om enkele van Detroit's bijzonderheden te kunnen beschrijven. Bjj Detroit kwam een conducteur rond met eenige koppen en een grooten ketel met dam pende koffie. Den reizigers eeue morgenver frissing aan te bieden is geen werk waarvoor e8n Amerikaansche conducteur zich behoeft te schamen. Hij wandelt tusschen de rijen doornagenoeg alle reizigers ontwaken door de geur der koffie, en de man heeft druk werk om allen te voorzien. Hjj vraagt voor zjjn moeite slechts tien cents. Inderdaad niet te veel voor de heerlijke kop koffie, die hjj schenkt- Weldra bevonden we ons weer op weg. De trein stoomde in Zuid-Westelijke richting eerst door het Zuiden van Michigan en vervolgens door het Noordelijk deel vau Indiana. Toen we in den laatstgenoemden staat waren, moe sten we wel met attentie het landschap gade slaan, dat den laatsten winter zoo druk in de pers besproken was. Onze lezers zullen zich herinneren dat op den 12den Februari van dit jaar de groote race van New-York tot Paris begon. Zes automobiles begonnen den vrel- strijd. Met het jaargetijde tegen zich werd alle moed en volharding vereischt om vooruit te komen. De leider, de Amerikaansche auto, ontmoette de eerste groote moeilijkheden in Indiana, op weg naar Chicago. De Maartstor- men hadden het gansche land diep onder sneeuw begraven. De wegen waren niet te onderkennen de oppervlakte der sneeuw was gelpk met en somtijds b.ooger dan de palen der hekken, die de weilanden van den weg seheidden. Nu en dan zat de automobile vast en moesten de mannen den toevlucht nemen tot de spade. Een enkele maal bleek dit zulk een wanhopig werk te zjjn, dat ze de dienst vaardigheid der boeren moesten beproeven. Met behulp van tientallen paarden en ploegen werklui zjin onze auto-helden door Indiana getogen, zonder voldoende nachtrust en voed sel. Natuurlijk kostte de trip handenvol gelds. Het eigenaardige was, volgens hun schrijven, dat ze alle diensten met vijf dollar moesten betalen. De hulp van een farmer met een of twee paarden, een rustplaats op den vloer van een boerenwoning, een maaltijd, alles moest betaald worden met vijf dollar. Geen wonder dat de automobilisten slechte rapporten gaven vau Indiana. De wegen waren er zoo slecht, de bevolking was verre van dienstvaardig. Als men met belangstelling de worstelende raeers gevolgd heeft op hun vermoeiende tocht door het Amerikaansche continent, spreekt het van zelf dat men meer dan gewone attentie geeft aan de streken waar ze kampten met zooveel tegenspoeden en overwonnen. Nu waren alle sporen van hun moeiten ver dwenen. De zomerzon verlichtte een golvend landschap, doorkruist van goede grintwegen, en bewoond dooreen oogensehijnlijk welvarende bevolking. Om acht uur 's morgeus hield de treiu stil te La Fayette, wunr vrienden zich beijverden ons onze vermoeienissen van de treinreis te doen vergeten. H. J. B. Slapelooze nachten. Een inwoner van Roosendaal geeft onder staand een geneesmiddel aan dat voor alle lijders aau aambeien en prikkelen Je huiduit slag van groot belaug is. De Heer M. C. Engelen, Café Groenhuis te Roosendaal, meldt ons Gedurende het laatste anderhalf jaar heb ik zeer veel last gehad van een huidziekte. Hoofdzakelijk openbaarde zich deze ziekte op mijn armen en beenen en wan neer ik den geheelen dag buiten had gewerkt en 's avonds tot rust kwam, dan waren de jeukingen niet te verdragen en rnjju lijden was in één woord verschrikkelijk. Het kwam wel voor dat ik geeu twee uur op een naeht sliep, zooveel had ik van deze kwaal te verduren. Alle middelen tegen dit euvel aangewend, waren vruchteloos en ten einde raad wilde ik Foster's Zalf eens aanwenden. Hoe verheugd ben ik, nu ik na een paar doosjes van deze Zalf te hebben toegepast, geheel van mijn lij den verlost ben. Ik gevoel injj dan ook ver plicht de wonderlijke werking van deze Zalf alom bekend te maken. Ik ondergeteekende verklaar dat liet boven staande waar is en machtig u het publiek te maken op elke wjjze die u goeddunkt. Zie toe dat men u de échte Foster's Zalf geeft, dezelfde soort die de Heer Engelen ge had heeft. Ze is te Middelburg verkrijgbaar l>ij den Heer Joh. de Roos, Vlasmarkt K 175. Toezending geschiedt franco ua ontvangst van postwissel a f 1,75 voor één- of f 10 voor zes doozen. BURGERLIJKE STAN ft TAN ülftftELBURG. Vau 22—28 Sept. ONDERTROUWD: J. I. W. Fafiaui, jm. 19 j. met J. P. Sn vaal, jd 20 j. G. de Kam, jm. 20 j. met L. Schout, jd. 20 j. S. Koster, jm. 23 j. met M. J. van Loopik, jd. 22 j. GETROUWD: O. vau der Klejjn, jm. 34 j met M. Gaspers, jd. 35 j. W. Haverkamp, jm. 25 j. met F. C. Bosschaart, jd. 27 j. J. Vree ken, jm. 26 j. met A. M. Hujjstnau, jd. 23 j BEVALLENM. P. Joosse, geb. Tilroe, z. L. A. Geluk, geb. De Steur, d. (levenl.), E. C. van de Putte, geb. De Vlieger, d. M. van Djjke, geb. Clement, z. M. Bouwense, geb. Strijd, z. J. C. van de Garde, geb. Hammacher, d. A. Vroon, geb. Van den Hoek, d. L. van der Welle, geb. Sinke, z. P. Boone, geb. Pro voost, d. S. O. Will, geb. Roose, d. S. Nijholt, geb. De Koster, d. W. Franse, geb. Stroo, d. C. H. Poerstamper, geb. De Schrijver, d. OVERDEDEN: 0. Minderhout, vrouw van A. Izeboud, 49 j. N. Pouwer, vrouw van W. Reijnierse, 30 j. C. M. M. Hafkamp, wed. van H. van Herwijnen, 71 j. G. Alberts, wednr, van P. vau Lakwjjk, 73 j. KORTE DELFT F 22. Een NAAISTER vraagt Adres Bureau van dit blad. Aanbevelend, Aanbevelend, Bericht de ontvangst der Nouveautés voor het seizoen Kindermantels, Costuumpjes, Hoe den, Kapers, Barets, Jougensbroekjes, Blouses, Truien, Capes, Tricot-Ondergoederen, Dames rokken, Handschoenen, sterke IvouseD, Breiwol eu Sajetten. Nieuwste Stoffen voor Costuums en blouses en alle soorten Manufacturen. Ruime keuze Dames-Handwerken. Ondergeteekende bericht opnieuw de ont vangst eener groote collectie STALEN voor Heeren- en Jongeheeren waaronder zoowel de goedkoopste als de fijnste. Beveelt zich tevens aan tot het leveren van Elegante Coupe. Nette afwerkffig. VLISSINGSCHESTRAAT K 49. Dames- cd Heeren- per 5 ons 8 cent, per kilo 15 cent, eerste qualiteit GLYCERINE ZEEP, zéér vet eu doorschijnend helder per 5 ons 10 cent. TIMMERMANS. Noordstraat. Adres Vlissingsche straat K 45. Een ongehuwde Werkster vraagt beleefd Adres bureau van dit blad. 1MB Lange Noordstraat, bij het Postkantoor. Adres Bosselaar, Segeerssingel,

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1908 | | pagina 1