BRIEVEN U!T AMERIKA.
Beslist reukloos.
Mag. „Oe Zwaluw".
Kledingstukken
Gemaakte Kleederen.
Ruime
keuze.
FRANS KEÜLEMANS.
leïw.Edammertakaasjts.
Werkhuizen.
108 KIPPEN 0170 KUIKENS lo koop,
A. D. L1TT00U Ai.,
Grootste publiciteit hier ter stede I 37S0 ex. worden wekelijks met zorg verspreid. Grootste pnklieitelL
GEVONDEN VOORWERPEN.
RECLAMES.
ZIE ETALAGE.
DE JONG Co.,
NAAIWERK AAN HUIS.
MAKREEL.
N.Z. Dam F 149. P. BD1JS,
Heden ontvangen
Nieuwe Vijgen 9 et. p. pond
Pruimedanten 20
Kookerwten 12 kop
Capueijners 12
J. JANSE Jz„ Kleermaker,
Nog steeds voorbanden
G. STAM, Turfkade 179.
goed en goedkoop in de
grootste keuze by
A. GEENSEN,
Wo. 52.
Woeundag SO^fSeplcmher 1908.
Twaalfde Jaargang.
Advertentiën.
Ontvangen fijne gerookte MAKREEL.
Tevens voorhanden Straatbezems,
Dweilen, Sponzen, Zeemen, en alle
soorten Borstelwerk.
J. LOOWERSE-SNOUGK b.d. Watertoren.
Oeele of Groene Zeep
te haar (a f 1,25 par week).
MIDDELBURGSCH
ADVERTENTIEBLAD
DE FAAM
Verschijnt eiken Woensdagavond,
wordt door de geheele stad gratis verspreid.
UITGEVER:
Spanjaards tr a at.
Prijs der Advertentiën
ran I3 regels 15 cent, iedere regel meer 5 sent.
3 maal plaatsing wordt slechts 2 mam berekend.
Groote letters naar plaatsruimte Bg abonnement van
1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden.
Aan het Bureau van Politie alhier zijn op
werkdagen des namiddags van 79 uur de
volgende voorwerpen te bekomen
a. geene.
b. hij ingezetenenW. van Wel, Lange
Singelstraat N 205, een zakmes; P. W. Ellen,
Heerengracht M 36a, een portemonnaie, inhou
dende f 1.25P. Sanderse, Gravenstraat, een
toer koralen met goud slootje Arendse, Koren
dijk P 64, een zilveren broche; A, van Over-
beeke, Noordweg S 220, een stuk schorteDgoed
O; Huisman, Volderjjlaagte M 105, een broek
beschermer; J. Caboort, Achtersingel Q 138,
een wandelstok met zilveren knop; F. de Ko
ning, Bastion N 59, een bruine dashond I.
Pauwe, Café Stationstraat, een meisjeszak, spon-
zendoos en zakdoek R. E. Kampman, St. Pie
terstraat A 74, een zilveren medaille van een
wielrydersbond M. Rurgs, Korte Geere K 362,
een postduif gemerkt linkerpoot G 6563, rech
terpoot V. S. N. 05, linkervleugel R. A. P. 26
D. de Wolf, Heerenstraat H 132, een jongens
pet P. Dronkers, Vlasmarkt L 6/7 een zakdoek
F. van Galen, Singelstraat, een knevelborsteltje
A Dekker, Lange Giststraat F 194, een mes;
P. Hembreektse, Ameniaansehuitvlot P 263,
eer. Notitieboekje; P. Courtois, Lange Geere
K 249, IJzeren inhoutsmaat (twee liter); Bas-
tiaanse, Penninghoeksiugel, een mand met an
dijvie; A. F. Becks, Noordweg R 46, Spaar
boekje Vereeniging Maatschappij de EenJracht
J. van de Kop, Langeviele 209, een zilveren
brocheJ. Lavooi, Lange Gortstraat, een por
temonnaie; A. Wagenaar, Veerscheweg T 245,
zilveren ouderstukje van een horloge ketting
M. P. Simons, Teerpakhuizenstraat P 34, een
band van een kinderwagenE de Broekert,
Havendijk T 25, een zilveren Collie met een
portretje er in S. M. Vreke, Eigenkaardstraat
P 214, een portemonnaie met een dubbeltje
W. Gillessen, Korendijk P 57, een zweepA.
Touburg, Lange Singelstraat N 182, een cein
tuurband J. H. Gillessen, Domb. Schuitvlot
Q 213, een doublé broche A. Hubreehtse, Korte
Noordstraat E 6, een portemonnaie met eenig
geld Mina Karei, Nieuwstraat F1 34, een duif
La Fayette, Iud., 26 Juli '08.
XXXV.
We namen den trein van 10 uur's morgens
uit New-York, deu beroemden Lackawanna
Limited. Den geheelen afstand van New-York
tot Buffalo, 411 mijlen, legden we af in 10
uur een gemiddelde snelheid van 41 mijl, d. i
ongeveer 64 K. M. Een aardige snelheid, is het
niet? Als het zoo benauwend heet is als het
dien dag was, waardeert de reiziger het, dat de
trein hem 'zoo vlug verplaatst. Met de raampjes
een weinig geopend, krijgt men overvloed van
frissche lucht en overvloed van stof'. Men kan
zoo vuil worden in den Limited, dat het aan
beveling verdient kleeren aan te trekken die
den invloed van kool kunnen verdragen. Elk
rijtuig is wel voorzien van drinkwater, terwjjl
er gelegenheid is zich behoorlijk te wasschen.
Elke bank biedt zitplaats voor twee personen
aan. Tusschen de rijen is een gang.
Een wandeling door den geheelen trein van
•voor tot achter is een ontspanning. Alle zit
plaatsen zijn bekleed. Het geheel maakt den
indruk overeen te stemmen met tweede of eerste
klas rijtuigen in de Nederlandsche spoorwegeu.
Onze weg voerde door New-Jersey, het heer
lijke Noorden van New-Jersey, met zjjn einde-
looze afwisseling van bergen en dalen, rivieren
en meren. Het is een genot al dat natuurschoon
te zien voorbijvliegen; al kan meD, zittende in
den trein, niet alles ten volle genieten, toch
krjjgt de reiziger een indruk van dat schoone,
rjjke land, dat zooveel duizenden vau alle na
tionaliteiten ontvangen heeft, en gereed is om
aan nog zooveel duizenden brood te geven.
We passeerden den brug over de Delaware,
en toen de trein voor 10 minuten langzaam de
rivier opstoomde, konden we ons verlustigen
in het staren op het schoone landschap, de
zoogenaamde Water-Gap, waar bergen, bosschen
-en waterpartijen wedijveren om een geheel te
vormen dat aan de stoutste verwachliugen van
den natuurbewonderaar kan beantwoorden.
Peusylvania bood dezelfde scboone gezichten,
hier en daar onderbroken door de mjjudistricten,
die het aanzijn gaven aan een lange reeks van
dichtbevolkte dorpen en steden. Dit zijn de
plaatsen, die in hoofdzaak bevolkt zjjn met
Duitschers en Italianen. De Italianen zijn de
mijnwerkers, die aan Amerika den dollar trach
ten te ontworstelen door den zwaarsten arbeid
te verrichten in de mijnen. Ze leven hoogst
zuinig op hun brood ea pichels hun bed maken
ze in een afgedakt spoorwegrijtuig, en zijn zoo
doende in staat in weinige jaren een goede
spaarpot te hebben. Dan hebben ze genoeg
van Amerika en gaan weer terug naar bun
schoon Italië, waar ze op de Amerikaansche
dollars, vervjjfvuldigt tot lires, hun overige
levensdagen in rust kunnen slijten. De ItalianeD
vormen de vlottende bevolking der Vereenigde
Staten, vestigen zich daar waar ze grondwerk
kunnen verrichten. Ze zjjn het die de spoor
dijken maken, de mijnen graveu, riolen leggen.
Ze willen werken voor weinig geld, klagen
niet over de hitte des daags of de koude des
nachts, en worden over 't algemeen gehaat door
den Amerikaauscben werkman, Ze vertegen
woordigen cheap labor", goedkoopen arbeid
en zjjn een doorn in 'toog der Unions, die
meestal tevergeefs hunne krachten inspannen
de Italiaansehe grondwerkers tot organisatie te
brengeu.
Doeh ter zake. Een reis op den Limited
verveelt niet. De lange dag van 10 tot 8 uur
des avonds vliegt voorbij. Óp den trein wordt
tweemaal, om 12 en om 6 uur een maaltijd
opgediend. De rookwagon geeft gelegenheid
om een goede sigaar te genieten, en het buffet-
rijtuig kan den dorst van sommige reizigers
lesschen, voor wie water niet krachtig genoeg is.
Om 8 uur bereikten we Buffalo, eenige mi
nuten te laat. Buffalo is een der drukste spoor
wegmiddelpunten. Minstens vjjf maatschappijen
hebben daar hare terminals. Gelegen in het
centrum van de oostelijke staten is het perso
nenvervcer er ongekend groot.
Wjj moesten naar den terminal van den
Wabash-spoorweg. De afstand tusschen de
stations moesten we afleggen op oud-Hol-
landsche wijzemet de omnibus. De vlugheid
die door den voerman aan den dag gelegd werd
was ongeëvenaard. In een oogenblik waren
onze koffers op het dak van het rijtuig en wjj
met ons tienen of twaalven binnen in. Het
tweetal ratelde ons door Buffalo's straten en
zette ons af aan het Wabash-station, juist in
tjjd voor den sneltrein naar het Westen.
Deze zoogenaamde St. Louis express is in
gericht in overeenstemming met de wenschen
der reizigers. De ruime slaapwagons bieden
plaats voor hen die ruimer met aardsclie goe
deren zijn gezegend. Zjj die zich de uitgave
voor een bed niet kunnen getroosten trachten
zich te geneeren met de zitplaatsen in de gewone
wagon. De seats zijn zoo ingericht dat de rug
gen verstelbaar zjjn, en met behulp van een
kussen, 't welk men kan hureu voor 25 cent,
kan men den nacht in een gemakkelijke, lig
gende houding passeeren. De lichten worden
neergedraaid, nadat de conducteur de kaarten
heeft gecontroleerd en een klein controlekaartje
geplaatst heeft op uw hoed, zoodat hij u niet
meer lastig behoeft te vallen. Zoo vloog die
lange trein met zjjn slapende vracht door Canada,
al die menscheu overgeleverd aan de waakzaam
heid van eenige beambten. De slapers gevoelen
zich even veilig als in hun eigen woningen.
Hoogst zelden gebeurt het, dat er een ongeluk
plaats heeft met een expresshjj heeft vaste
uren, de baan wordt opengehouden voor hem,
allé spoorwegbeambten van de laagste tot de
hoogste weet wanneer het zijn tijd is. Weet ge
waarvoor vele Amerikanen bang zjjn Om te
gaan met de excursietreinen die loopen tus
schen de andere treinen in, en hebben geen
vaste uren.
Algemeen wordt beweerd, dat de meeste
ongelukken plaats hebben met ben. De maat
schappijen geven geen statistieken wat deze
zaak betreft-, zoodat we de bewering ook slechts
als zoodanig geven.
Om 2 uur 's nachts werden de lichten we
derom opgedraaid. De trein had opgehouden
te werken. Hfj bevond zich op een kolossale
veerboot, om gevoerd te worden over de De-
troit-rivier, een breede rivier die Canada en
Michigan scheidt, en de verbinding vormt tus
schen het meer St. Clair en het meer Erie
Den reizigers werd toegestaan de rijtuigen te
verlaten en op de ferry te genieten van den
koelen meerwind. Slechts enkele lichten van
de schoone stad Detroit blonken ons tegen.
Het nam de ferry ongeveer een half our om
ons over te brengen naar de andere zjjde. Men
is begonnen met het bouwen van een tunnel,
die men na een paar jaar hoopt voltooid te
zien. Bij een andere gelegenheid iets over
Detroit, dat geroemd wordt als de schoonste
stad der Vereenigde Staten te zjjn. Vroeger
heb ik er een jaar mogen wonen en om de
toen ontvangen indrukken weer op te frisschen
hoop ik op den terugreis hier voor een paar
dagen te vertoeven om enkele van Detroit's
bijzonderheden te kunnen beschrijven.
Bjj Detroit kwam een conducteur rond met
eenige koppen en een grooten ketel met dam
pende koffie. Den reizigers eeue morgenver
frissing aan te bieden is geen werk waarvoor
e8n Amerikaansche conducteur zich behoeft
te schamen. Hij wandelt tusschen de rijen
doornagenoeg alle reizigers ontwaken door
de geur der koffie, en de man heeft druk werk
om allen te voorzien. Hjj vraagt voor zjjn
moeite slechts tien cents. Inderdaad niet te
veel voor de heerlijke kop koffie, die hjj schenkt-
Weldra bevonden we ons weer op weg. De
trein stoomde in Zuid-Westelijke richting eerst
door het Zuiden van Michigan en vervolgens
door het Noordelijk deel vau Indiana. Toen
we in den laatstgenoemden staat waren, moe
sten we wel met attentie het landschap gade
slaan, dat den laatsten winter zoo druk in de
pers besproken was. Onze lezers zullen zich
herinneren dat op den 12den Februari van dit
jaar de groote race van New-York tot Paris
begon. Zes automobiles begonnen den vrel-
strijd. Met het jaargetijde tegen zich werd alle
moed en volharding vereischt om vooruit te
komen. De leider, de Amerikaansche auto,
ontmoette de eerste groote moeilijkheden in
Indiana, op weg naar Chicago. De Maartstor-
men hadden het gansche land diep onder
sneeuw begraven. De wegen waren niet te
onderkennen de oppervlakte der sneeuw was
gelpk met en somtijds b.ooger dan de palen
der hekken, die de weilanden van den weg
seheidden. Nu en dan zat de automobile vast
en moesten de mannen den toevlucht nemen
tot de spade. Een enkele maal bleek dit zulk
een wanhopig werk te zjjn, dat ze de dienst
vaardigheid der boeren moesten beproeven.
Met behulp van tientallen paarden en ploegen
werklui zjin onze auto-helden door Indiana
getogen, zonder voldoende nachtrust en voed
sel. Natuurlijk kostte de trip handenvol gelds.
Het eigenaardige was, volgens hun schrijven,
dat ze alle diensten met vijf dollar moesten
betalen. De hulp van een farmer met een of
twee paarden, een rustplaats op den vloer van
een boerenwoning, een maaltijd, alles moest
betaald worden met vijf dollar. Geen wonder
dat de automobilisten slechte rapporten gaven
vau Indiana. De wegen waren er zoo slecht,
de bevolking was verre van dienstvaardig. Als
men met belangstelling de worstelende raeers
gevolgd heeft op hun vermoeiende tocht door
het Amerikaansche continent, spreekt het van
zelf dat men meer dan gewone attentie geeft
aan de streken waar ze kampten met zooveel
tegenspoeden en overwonnen.
Nu waren alle sporen van hun moeiten ver
dwenen. De zomerzon verlichtte een golvend
landschap, doorkruist van goede grintwegen,
en bewoond dooreen oogensehijnlijk welvarende
bevolking. Om acht uur 's morgeus hield de
treiu stil te La Fayette, wunr vrienden zich
beijverden ons onze vermoeienissen van de
treinreis te doen vergeten.
H. J. B.
Slapelooze nachten.
Een inwoner van Roosendaal geeft onder
staand een geneesmiddel aan dat voor alle
lijders aau aambeien en prikkelen Je huiduit
slag van groot belaug is.
De Heer M. C. Engelen, Café Groenhuis te
Roosendaal, meldt ons Gedurende het laatste
anderhalf jaar heb ik zeer veel last gehad van
een huidziekte. Hoofdzakelijk openbaarde zich
deze ziekte op mijn armen en beenen en wan
neer ik den geheelen dag buiten had gewerkt
en 's avonds tot rust kwam, dan waren de
jeukingen niet te verdragen en rnjju lijden was
in één woord verschrikkelijk. Het kwam wel
voor dat ik geeu twee uur op een naeht sliep,
zooveel had ik van deze kwaal te verduren.
Alle middelen tegen dit euvel aangewend,
waren vruchteloos en ten einde raad wilde ik
Foster's Zalf eens aanwenden. Hoe verheugd
ben ik, nu ik na een paar doosjes van deze
Zalf te hebben toegepast, geheel van mijn lij
den verlost ben. Ik gevoel injj dan ook ver
plicht de wonderlijke werking van deze Zalf
alom bekend te maken.
Ik ondergeteekende verklaar dat liet boven
staande waar is en machtig u het publiek te
maken op elke wjjze die u goeddunkt.
Zie toe dat men u de échte Foster's Zalf
geeft, dezelfde soort die de Heer Engelen ge
had heeft. Ze is te Middelburg verkrijgbaar
l>ij den Heer Joh. de Roos, Vlasmarkt K 175.
Toezending geschiedt franco ua ontvangst van
postwissel a f 1,75 voor één- of f 10 voor zes
doozen.
BURGERLIJKE STAN ft TAN ülftftELBURG.
Vau 22—28 Sept.
ONDERTROUWD: J. I. W. Fafiaui, jm.
19 j. met J. P. Sn vaal, jd 20 j. G. de Kam,
jm. 20 j. met L. Schout, jd. 20 j. S. Koster,
jm. 23 j. met M. J. van Loopik, jd. 22 j.
GETROUWD: O. vau der Klejjn, jm. 34 j
met M. Gaspers, jd. 35 j. W. Haverkamp, jm.
25 j. met F. C. Bosschaart, jd. 27 j. J. Vree
ken, jm. 26 j. met A. M. Hujjstnau, jd. 23 j
BEVALLENM. P. Joosse, geb. Tilroe, z.
L. A. Geluk, geb. De Steur, d. (levenl.), E. C.
van de Putte, geb. De Vlieger, d. M. van
Djjke, geb. Clement, z. M. Bouwense, geb.
Strijd, z. J. C. van de Garde, geb. Hammacher,
d. A. Vroon, geb. Van den Hoek, d. L. van
der Welle, geb. Sinke, z. P. Boone, geb. Pro
voost, d. S. O. Will, geb. Roose, d. S. Nijholt,
geb. De Koster, d. W. Franse, geb. Stroo, d.
C. H. Poerstamper, geb. De Schrijver, d.
OVERDEDEN: 0. Minderhout, vrouw van A.
Izeboud, 49 j. N. Pouwer, vrouw van W.
Reijnierse, 30 j. C. M. M. Hafkamp, wed. van
H. van Herwijnen, 71 j. G. Alberts, wednr,
van P. vau Lakwjjk, 73 j.
KORTE DELFT F 22.
Een NAAISTER vraagt
Adres Bureau van dit blad.
Aanbevelend,
Aanbevelend,
Bericht de ontvangst der Nouveautés voor
het seizoen Kindermantels, Costuumpjes, Hoe
den, Kapers, Barets, Jougensbroekjes, Blouses,
Truien, Capes, Tricot-Ondergoederen, Dames
rokken, Handschoenen, sterke IvouseD, Breiwol
eu Sajetten. Nieuwste Stoffen voor Costuums
en blouses en alle soorten Manufacturen.
Ruime keuze Dames-Handwerken.
Ondergeteekende bericht opnieuw de ont
vangst eener groote collectie STALEN voor
Heeren- en Jongeheeren
waaronder zoowel de goedkoopste als de fijnste.
Beveelt zich tevens aan tot het leveren van
Elegante Coupe. Nette afwerkffig.
VLISSINGSCHESTRAAT K 49.
Dames- cd
Heeren-
per 5 ons 8 cent, per kilo 15 cent, eerste
qualiteit GLYCERINE ZEEP, zéér vet eu
doorschijnend helder per 5 ons 10 cent.
TIMMERMANS. Noordstraat.
Adres Vlissingsche straat K 45.
Een ongehuwde Werkster vraagt beleefd
Adres bureau van dit blad.
1MB
Lange Noordstraat, bij het Postkantoor.
Adres Bosselaar, Segeerssingel,