BRIEVEN UIT AMERIKA. WITTE KAAS KOMIJNE KAAS i. D. LITTOOIJ Az Grootste publiciteit hier ter stede! 3700 ex. wordei wekelijks met zorg verspreid. Grootste pnhlicitei t. BETONDEN VOORWERPEN. Ons Godsdienstig Leven, 18 en 25 cent en 40 en 50 cent per pond. 16 cent per pond. li, GUMMII RECLAMES. JAC. BAARD. No. SO. Woensdag 29 April 1908, Twaalfde Jaargang. Verschijnt eiken Woensdagavond, wordt door de geheele stad gratis verspreid. Spanjaardstraat. Prijs der Advertentièn van 13 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent. 3 maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend. b. Bij ingezetenen een ceintuur, de Koning, Bastion 72; een knipmes, Sanderse, Nieuwstraat H 34; een zilveren broche, Wed. Goudshoek, Korte Geere K 250een medaillon, Molenblok, Wal B 104; een glacé handschoen, Malgo, Ylissingsehe straat K 52een baddoek, den Herder, Koningstraat 255aeen pak kaarsen, Smits, Boekhandel Korte Delfteen paar bruine glacé handschoenen, Melis, Lambrechtstraat L 102; een sleutelring, P. Buis, Ganzengang O 21; een fietspomp, Wed. Cornee, Bellinkstraat G 170een rood lederen damesportemonnaie met inhoud, J. Marijs, Oud-Arnemuidsch Voet pad T 139; een gouden medaljon met vrouws- en kinderportret, P. de Laat, Seiswegeen portemonnaie met inhoud, de Baare, Koepoort straat een kanten kraag, N- Gelder, Singel straat N 194 een kinderportemonnaie met rozenkrans, D. Klaassen, Winterstraat Q 100; een gouden damesring, J. Kempen, Spanjaard straat F 38een boerinnenjak, A. van Dalen, Arnemuidschpad T 160een grijs bontje, den Helder, Lange Delft I 34een potlood, A. de Kam, Domburgsch Schuitvlot Q 222een bank van leening-briefje, A. van Schaïk, Branderij- molengang. Christelijk Weekblad in Vrijzinnigen geest MIDDELBURGSCH ADVERTENTIEBLAD DE, FAAM UITGEVER: Groote letters naar plaatsruimte Bij abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. Aan het Bureau van Politie alhier zijn op werkdagen des namiddags van 79 uur de volgende voorwerpen te bekomen a. Een snoer koraleneen jongenseape een naaldenkoker. Paterson, 3 Febr. '08. XXII. Da man Roosevelt wordt door hen, die in de eerste plaats denken aan de welvaart van hun land Amerika, op de handen gedragen. Want de huidige President is de ideale Ameri kaan. Hij gelooft iif Amerika, in zjjn toekomst. In geschrifte en met de daad heeft hij immer geijverd voor den bloei van zijn vaderland hij toonde meer dan eens een open oog te hebben voor de karakterzonden van het Ameri- kaanscha volk, doch verliest nimmer het ideaal uit het oog. Hij gelooft in Amerika voor de AmerikanenAmerika heeft een eigen natio naal bestaan en moet afstand doen van het pogen om Europa na te apen. Wat Euro- peesch is mag goed zijn, doch 't is ongeschikt voor deze zijde van den Atlantischen Oceaan. Iemand kan alles behalve een verrader zijn en toch een onwenscheljjk burger wezen voor onze samenleving, beweert hij. Hij die geëuro- paseerd wordt, die de maeht verliest om goed werk te doen aan deze zijde van den Oceaan, die zijn liefde verliest voor zfjn vaderland, is niet een verrader, doch een dwaas burger. Hij is even goed een schadelijk element in onze maatschappij als de man is die zich hier vestigt, doch een vreemdeling blijft. Niemand kan goed werk doen die zich cosmopoliet noemt. Het is niet alleen noodig de immigranten te Amerikaniseeren, doch ook dat de Ameri kaan zelf zijn geboorterecht niet wegwerpe en terugdwale naar de vreemde goden die zijn voorvaderen verlieten. Hij moet niet immi- teeren, doch oorspronkelijk wezen. Een eerste klas Amerikaan is vijftigmaal beter dan een twtTiJe rangs immitatie- van een Franschman of Engelschman. Het is een feit, dat ons volk het minste succes heeft gehad in die dingen waarin het 't meeste inspande om zich te hou- den aan de conventioneele Europeesche vor- men. Dit valt 't meeBt op bij menschen, die zich metterwoon in Europa vestigenzij wor den daar tweede rangs Europeanen, omdat ze overbeschaafd, overgevoelig wordenen zfj verliezen hun gehardheid en manlijke moed die noodzakelijk zijn om te kunnen overwin nen in de harde worsteling van ons maat schappelijk leven. Daarbij komt dat ze nooit Europeanen worden en ophouden Amerikanen te zijnze worden niets. Wat moeten we doen met de duizenden die zich hier komen vestigen. We moeten ze Amerikaniseeren in taal, in politieke ideeën en beginselen, en in hun beschouwingen van betrekking tusschen kerk en staat. Weheeten den Duitscher en den Ier, die een Amerikaan wordt, welkom. Wij willen geen Duitsch- Amerikane* en Iersch-Amerikanen, die als zoodanig in het sociale en politieke leven op treden we willen enkel Amerikanen, en als ze dat zijn raakt het ons niet of ze van Duitsche, dan of van Iersche afkomst zijn. We hebben geen plaats voor menschen die niet handelen en stemmen als Amerikanen. Wij willen hen niet, die godsdienstige voor- oordeelen in de politiek trachten te brengen. We zijn het publieke schoolstelsel, zooals het nu bestaat, toegedaan. We gelooven dat Engelsch en geen andere, de taal voor de school is. We zijn gekant tegen eenige ver deeling van de schoolfondsen, en tegen de be schikbaarstelling van staatsgelden voor seeta- rische doeleinden. We zijn tegen de erkenning van door staatsgeld gesteunde parochiale scho len door den staat. Doch we zijn evenzeer ge kant tegen het maken van eenig onderscheid in menschen om hun geloof. We eischen dat alle burgers, Protestant en Catholiek, Jood en Heiden, in elk opzicht billijk behandeld zullen wordenze hebben alle gelijke rechten. De machtige stroom der immigratie heeft veel goeds, doch ook veel kwaads gebracht. Of het goede, dan of het kwade de overhand zal hebben, hangt er hoofdzakelijk van af, of deze nieuwkomers al of niet zich geheel in ons nationale leven werpen, of ze ophouden Europeaan te zijn en Amerikaan worden zooals wij. Meer dan een derde deel der bevolking van de Noordelijke Staten is in Europa ge boren. Het grootste deel hunner is geameri- kaniseerd, en zjj doen het hun toekomende aandeel van het werk der natie. Doch waar immigranten, of hunne kinderen, niet trachten met ons één te worden, doch zich houden aan de taal, de gewoonten en de gedachten der Oude Wereld die ze verlaten hebben, dan be- nadeelen zij zoowel zichzelf als ons. Indien zjj buitenlandsehe elementen blijven, zich niet assimileeren met ons, met afzonderlijke belan gen, dan zijn ze slechts obstructies in den loop van ons nationaal leven. En ofschoon wij lijden van hunne stijfhoofdigheid, zijn zij het toch die inderdaad het meeste lijden. Het is een groot voorrecht voor een Europeeseh immigrant om veranderd te kunnen worden in een Amerikaansch burger. Den naam te dragen van Amerikaan is de meest eerbare titel die er bestaatdegene die dit niet ge looft behoeft den naam niet te dragen en, komt hij van Europa, des te spoediger hij weer terugkeert, des te beter het zal zijn. Boven dien, de landverhuizer zonder het noodige assimilatievermogen, kan niet lid blijven van de maatschappij der Oude Wereld. Beproefd hij zijn taal te behouden, in een paar ge slachten reeds wordt deze een barbaarsche boe ventaal wil hij zijne oude gewoonte bewaren, 't zal hem vrijwel onmogelijk blijken Hjj heeft zich van de Oude Wereld afgesneden wenscht hij ooit iets te beteekenen, dan moet hij zich met hart en ziel in het nieuwe leven werpen. H« moet zich geheel los maken van het ver leden en trachten, in denken en spreken en handelen Amerikaan te zijn. De Hugenoten waren, als geheel genomen, de beste immigranten die we ooit ontvangen hebbenzij werden spoediger dan anderen Amerikaansch in taal, overtuiging en gedachte. Het nam den Hollanders veel langer, zich te assimileeren. Doch zij werden ten slotte ook goede Amerikanen. Een der voornaamste gene raals der Revolutie, Schuyler, en een der Presidenten van de Vereenigde Staten, van Buren, waren van Hollandsch geslachtdoch zij klommen op tot hunne hooge posities om dat zij Amerikanen waren geworden en opge houden hadden Hollanders te zjjn. Schuyler zou een leven als van een soort heereboer ge leid hebben, en Van Buren zou zijn dagen hebben geëindigd als een kroeghouder, indien zjj zich niet in het volle Amerikaansehe leven geworpen hadden. Hetzelfde is waar van de kerken.. Een kerk die tracht buitenlandsch te blijven in taal en geest is ten ondergang gedoemd. Ook zij moet vroeger of later afstand doen van haar buiten landsch karakter en ze zal het doen zonder er zichzelf van bewust te zijn. Terloops zij hier opgemerkt dat er in de plaats mijner inwoning verscheiden Hollandsche, kerkelijke gemeenten zijn, wier godsdienst oefeningen in het Nederlandsch gehouden worden. Volgens Roosevelt en vele anderen kunnen deze kerken slechts op een tijdelijk bestaan rekenen. De kanseltaai wordt vroeger of later de Engelsche en in haar geest moeten ze iets van hun soliede Hollandsche bestaan inboeten. Vele onzer Hollanders willen er niets van hooren en zouden voor geen geld ter wereld hun Nederlandsch in de godsdienst oefening willen missen Doch feit isdat de Nederlanders, die volwassen hier gekomen zjjn, zich alle, voor zoover ze „kerkelijk* zijn (om die term eens te gebruiken) zicb bij de Hol landsch sprekende gemeenten voegen. Hunne kinderen vertoonen min of meer neiging Engelsche gemeenten te bezoeken. De oorzaak ligt voor de handin huis hooren ze Hol landsch, of Friesch of Zeeuwsch spreken doch in school wordt hun uitsluitend het Engelsch onderwezen, met hun speelmakkers spreken ze in geen andere taal, later in het leven, in werkplaats, fabriek of kantoor is het Engelsch de eenige taal waarmede zjj iets kunnen doen. Zjj kunnen zich bewegen te midden der Engelsch sprekenden, terwijl vader en moeder door hun taal al te tastbaar laten zien, dat ze buitenlanders zijn. Hierdoor ontstaat bp het eerste geslacht reeds een neiging om zich ge heel te assimileeren met de Amerikanen. Als regel is de assimilatie in het tweede en derde geslacht reeds een feit geworden. Uit de Hol landsche kerken vormen zich dan Engelsch sprekende. Ook in den geest vertoonen de Hollandsche kerken een overhelling naar Amerikaansehe gewoonten. Het vereenigings- leven is er meer algemeen dan in Nederland. Elke kerkelijke gemeente heeft haar mannen-, haar vrouwen-, haar jongelings-, haar jonge- dochters-, haar zendings-, haar Zondagschool, en somtijds haar sehoolvereeniging. Aan de Zondagschool wordt heel veel waarde gehecht. Ze wordt bezocht door de geheele jeugd der gemeente, van 5 jaar tot 20. Ze zijn ingedeeld in kleine klassen, zoodat elke onderwijzer hoogstens een twintigtal leerlingen voor zijn rekening heeft. Van het Kerstfeest wordt veel werk gemaakt. De leerlingen reciteeren het een en ander, Kerstliederen worden gezongen en versnaperingen ontbreken niet. Alles wordt nog wel in de Nederlandsehe taal gedaan, doch men merkt een verschil op met dezelfde kerken in Holland. Het Amerikaansehe stempel is er op gedrukt. Het is duidelijk dat de Hollandsche kerken hier zullen kunnen bloeien, zoolang de toe voer van nieuwe leden uit Nederland blijft voortgaan. Voorloopig is haar bloei verzekerd. En toch gevoelt men in vele Gereformeerde kerken de noodzakelijkheid om naast de Hol landsche diensten ook Engelsche te houden, om te voorkomen dat de nieuwe generatie overgaat naar Engelsche gemeenten. Het assimilatieproces gaat ongestoord zijn gang, niet alleen bij de Hollanders, doch ook bij elke andere nationaliteit. Typisch zpn de woorden, gesproken door een Amerikaansch burger, van Duitsche geboorte ,Wjj, evengoed als elke andere klasse van Amerikaansehe burgers, weten waar onze plichten behooren. We willen voor ons land werken in tijden van vrede, en er voor strijden in tijden van oorlog. Als ik zeg ons land, dan bedoel ik natuurlijk ons aangenomen land, de Vereenigde Staten van Noord-Amerika. Na het proces van naturalisatie zjjn we niet langer Duitschers; we zijn Amerikanen. Onze ge hechtheid aan Amerika kan niet afgemeten worden naar den tp'd welken we hier door brengen. We zijn Amerikanen van hetoogen- blik af dat we voet aan wal zetten, totdat we gelegd worden in Amerikaansehe graven. We willen strijden voor Amerika, wanneer het ook noodig is. Amerika eerst, laatst en altijd. Amerika tegenover Duitschland, Amerika tegen over de wereld Amerika, goed of slechtaltijd Amerika. We zijn Amerikanen". H. J. B. Wat Vlissingen zegt. Moet gij zwaar werken dag aan dag, ofschoon ge meer gevoelt om het bed te houden doet uw rug zeer? Durft ge niet bukken? Hebt ge pijn in de spieren en stijfheid in de gewrich ten. Brengt elke weersverandering u in de war Doen deze kenteekenen zich bij u voor. Let er bijtijds op. Het zijn.ernstige waarschu wingen van een nog meer ernstige nierkwaal. Foster's Rugpijn Nieren Pillen worden voor alle ziekten der nieren en blaas aanbevolen. De heer H. J. Dattin, Prinsenstraat 15 te Vlissingen, zegt ons: Voordat ik Foster's Rugpijn Nieren Pillen heb ingenomen, ben ik gedurende vier jaren met een hevige pjjn in den rug en lendenen opgescheept geweest, en daar ik zwaar werk te verrichten heb, zult u begrijpen wat een last ik hiervan ondervond. Het kwam zeer dikwijls voor dat ik zoo dui zelig was, dat ik mij moest vasthouden, wilde ik niet tegen den grond slaan. Mijn slaap was zeer onrustig en mijn eetlust gering. Ik ging tot de inname met uw pillen over en de uitwerking heeft mij verstomd doen staan. Reeds de eerste doos schonk mij een merk bare verlichting en nadat ik twee doozen ge ledigd had, was ik zoo goed als hersteld. Mocht de pijn zich nog eens willen herhalen, dan weet ik dat ik bij uw pillen onmiddelijk ge nezing kan vinden. Ik ondergeteekende verklaar dat het boven staande waar is en machtig u het publiek te maken op elke wijze die, u goeddunkt. Geen doos is echt, wanneer er niet de vol ledige naam Foster's Rugpijn Nieren Pillen op staat. Zjj zijn te Middelburg verkrijgbaar bij den heer Joh. de Roos, Vlasmarkt K 157. Toezending geschiedt franco na ontvangst van postwissel a f 1,75 voor één of f 10.voor zes doozen. BURGERLIJKS STAND VAN MIDDELBURG. Van 18—27 April. ONDERTROUWD: J. van den Berge, jm. 21 j. met J. C. Oversluijs, jd. 27 j. P. van Damme, wedn. 67 j. met T. Vermeulen, jd. 48 j. K. D. Maartense, jm. 25 j. met D. Smaar- dfjk, jd. 23 j. P. de Koning, jm. 19 j. met C. Ie Feber, jd. 20 j. 0. K. de Valk, jm. 27 j. met 0. M. Maas, jd. 24 j. L. A. Ort, jm. 46 j. met H. Gonggrijp, wed. 45 j. A. Dourlein, jm. 24 j. met J. K. de Voogd, jd. 20 j. GETROUWD: J. N. van Vlaanderen, jm. 27 j. met H. A. P. J. Manni, jd. 23 j. J. C. du Pont, jm. 22 j. met 0. E. Hooftman, jd. 23 j. BEVALLEN O. Kik, geb. Van de Voorde, z. E. J. Munter, geb. Wedts de Swart, z. J. O Vroegop, geb. Kesteloo, z. E. Snijders, geb. Joosse, z. M. Poortvliet, geb. Louwerse, z. L. P. Meulenberg, geb. Slabbekoorn, z. A. Wisse, geb. Beekman, z. M. Lorier, geb. Moer land, d. P. Verburg, geb. Speakers, d. P. S. Stevens, geb. Godeschalk, d. (tweel. levenl.) OVERLEDENJ. Richel, man van C. Olff, 40 j. W. Verhulst, wed. van J. Verseput, 84 j. A. J. Louran, wed. van 0. Sehuhman, 88 j. A. Vader, z. 3 j. Advertentiën, Bij de firma GEBRS. HILDERNISSE te Middelburg verschijnt eiken Vrijdag voor de provincie Zeeland. Prijs per kwartaal franco hnis 35 cent. Men vrage gratis een nummer ter kennis making. Aanbevelend, i;tuuuiMiuiiuu|/ Brieven met prijsopgaaf onder" letter V, aan het bureau van dit blad.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1908 | | pagina 1