BRIEVEN UIT AMERIKA.
WITTE KAAS
KOMIJNE KAAS
i. D. LITTOOIJ Az
Grootste publiciteit hier ter stede! 3700 ex. wordei
wekelijks met zorg verspreid. Grootste pnhlicitei
t.
BETONDEN VOORWERPEN.
Ons Godsdienstig Leven,
18 en 25 cent
en 40 en 50 cent per pond.
16 cent per pond.
li, GUMMII
RECLAMES.
JAC. BAARD.
No. SO.
Woensdag 29 April 1908,
Twaalfde Jaargang.
Verschijnt eiken Woensdagavond,
wordt door de geheele stad gratis verspreid.
Spanjaardstraat.
Prijs der Advertentièn
van 13 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent.
3 maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend.
b. Bij ingezetenen een ceintuur, de Koning,
Bastion 72; een knipmes, Sanderse, Nieuwstraat
H 34; een zilveren broche, Wed. Goudshoek,
Korte Geere K 250een medaillon, Molenblok,
Wal B 104; een glacé handschoen, Malgo,
Ylissingsehe straat K 52een baddoek, den
Herder, Koningstraat 255aeen pak kaarsen,
Smits, Boekhandel Korte Delfteen paar bruine
glacé handschoenen, Melis, Lambrechtstraat L
102; een sleutelring, P. Buis, Ganzengang O
21; een fietspomp, Wed. Cornee, Bellinkstraat
G 170een rood lederen damesportemonnaie
met inhoud, J. Marijs, Oud-Arnemuidsch Voet
pad T 139; een gouden medaljon met vrouws-
en kinderportret, P. de Laat, Seiswegeen
portemonnaie met inhoud, de Baare, Koepoort
straat een kanten kraag, N- Gelder, Singel
straat N 194 een kinderportemonnaie met
rozenkrans, D. Klaassen, Winterstraat Q 100;
een gouden damesring, J. Kempen, Spanjaard
straat F 38een boerinnenjak, A. van Dalen,
Arnemuidschpad T 160een grijs bontje, den
Helder, Lange Delft I 34een potlood, A. de
Kam, Domburgsch Schuitvlot Q 222een bank
van leening-briefje, A. van Schaïk, Branderij-
molengang.
Christelijk Weekblad in Vrijzinnigen geest
MIDDELBURGSCH
ADVERTENTIEBLAD
DE, FAAM
UITGEVER:
Groote letters naar plaatsruimte Bij abonnement van
1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden.
Aan het Bureau van Politie alhier zijn op
werkdagen des namiddags van 79 uur de
volgende voorwerpen te bekomen
a. Een snoer koraleneen jongenseape
een naaldenkoker.
Paterson, 3 Febr. '08.
XXII.
Da man Roosevelt wordt door hen, die in
de eerste plaats denken aan de welvaart van
hun land Amerika, op de handen gedragen.
Want de huidige President is de ideale Ameri
kaan. Hij gelooft iif Amerika, in zjjn toekomst.
In geschrifte en met de daad heeft hij immer
geijverd voor den bloei van zijn vaderland
hij toonde meer dan eens een open oog te
hebben voor de karakterzonden van het Ameri-
kaanscha volk, doch verliest nimmer het ideaal
uit het oog. Hij gelooft in Amerika voor de
AmerikanenAmerika heeft een eigen natio
naal bestaan en moet afstand doen van het
pogen om Europa na te apen. Wat Euro-
peesch is mag goed zijn, doch 't is ongeschikt
voor deze zijde van den Atlantischen Oceaan.
Iemand kan alles behalve een verrader zijn en
toch een onwenscheljjk burger wezen voor
onze samenleving, beweert hij. Hij die geëuro-
paseerd wordt, die de maeht verliest om goed
werk te doen aan deze zijde van den Oceaan,
die zijn liefde verliest voor zfjn vaderland, is
niet een verrader, doch een dwaas burger.
Hij is even goed een schadelijk element in
onze maatschappij als de man is die zich hier
vestigt, doch een vreemdeling blijft. Niemand
kan goed werk doen die zich cosmopoliet noemt.
Het is niet alleen noodig de immigranten
te Amerikaniseeren, doch ook dat de Ameri
kaan zelf zijn geboorterecht niet wegwerpe en
terugdwale naar de vreemde goden die zijn
voorvaderen verlieten. Hij moet niet immi-
teeren, doch oorspronkelijk wezen. Een eerste
klas Amerikaan is vijftigmaal beter dan een
twtTiJe rangs immitatie- van een Franschman
of Engelschman. Het is een feit, dat ons volk
het minste succes heeft gehad in die dingen
waarin het 't meeste inspande om zich te hou-
den aan de conventioneele Europeesche vor-
men. Dit valt 't meeBt op bij menschen, die
zich metterwoon in Europa vestigenzij wor
den daar tweede rangs Europeanen, omdat ze
overbeschaafd, overgevoelig wordenen zfj
verliezen hun gehardheid en manlijke moed
die noodzakelijk zijn om te kunnen overwin
nen in de harde worsteling van ons maat
schappelijk leven. Daarbij komt dat ze nooit
Europeanen worden en ophouden Amerikanen
te zijnze worden niets.
Wat moeten we doen met de duizenden die
zich hier komen vestigen. We moeten ze
Amerikaniseeren in taal, in politieke ideeën
en beginselen, en in hun beschouwingen van
betrekking tusschen kerk en staat. Weheeten
den Duitscher en den Ier, die een Amerikaan
wordt, welkom. Wij willen geen Duitsch-
Amerikane* en Iersch-Amerikanen, die als
zoodanig in het sociale en politieke leven op
treden we willen enkel Amerikanen, en als
ze dat zijn raakt het ons niet of ze van
Duitsche, dan of van Iersche afkomst zijn.
We hebben geen plaats voor menschen die
niet handelen en stemmen als Amerikanen.
Wij willen hen niet, die godsdienstige voor-
oordeelen in de politiek trachten te brengen.
We zijn het publieke schoolstelsel, zooals het
nu bestaat, toegedaan. We gelooven dat
Engelsch en geen andere, de taal voor de
school is. We zijn gekant tegen eenige ver
deeling van de schoolfondsen, en tegen de be
schikbaarstelling van staatsgelden voor seeta-
rische doeleinden. We zijn tegen de erkenning
van door staatsgeld gesteunde parochiale scho
len door den staat. Doch we zijn evenzeer ge
kant tegen het maken van eenig onderscheid
in menschen om hun geloof. We eischen dat
alle burgers, Protestant en Catholiek, Jood en
Heiden, in elk opzicht billijk behandeld zullen
wordenze hebben alle gelijke rechten.
De machtige stroom der immigratie heeft
veel goeds, doch ook veel kwaads gebracht.
Of het goede, dan of het kwade de overhand
zal hebben, hangt er hoofdzakelijk van af, of
deze nieuwkomers al of niet zich geheel in
ons nationale leven werpen, of ze ophouden
Europeaan te zijn en Amerikaan worden zooals
wij. Meer dan een derde deel der bevolking
van de Noordelijke Staten is in Europa ge
boren. Het grootste deel hunner is geameri-
kaniseerd, en zjj doen het hun toekomende
aandeel van het werk der natie. Doch waar
immigranten, of hunne kinderen, niet trachten
met ons één te worden, doch zich houden aan
de taal, de gewoonten en de gedachten der
Oude Wereld die ze verlaten hebben, dan be-
nadeelen zij zoowel zichzelf als ons. Indien
zjj buitenlandsehe elementen blijven, zich niet
assimileeren met ons, met afzonderlijke belan
gen, dan zijn ze slechts obstructies in den
loop van ons nationaal leven. En ofschoon
wij lijden van hunne stijfhoofdigheid, zijn zij
het toch die inderdaad het meeste lijden. Het
is een groot voorrecht voor een Europeeseh
immigrant om veranderd te kunnen worden
in een Amerikaansch burger. Den naam te
dragen van Amerikaan is de meest eerbare
titel die er bestaatdegene die dit niet ge
looft behoeft den naam niet te dragen en,
komt hij van Europa, des te spoediger hij weer
terugkeert, des te beter het zal zijn. Boven
dien, de landverhuizer zonder het noodige
assimilatievermogen, kan niet lid blijven van
de maatschappij der Oude Wereld. Beproefd
hij zijn taal te behouden, in een paar ge
slachten reeds wordt deze een barbaarsche boe
ventaal wil hij zijne oude gewoonte bewaren,
't zal hem vrijwel onmogelijk blijken Hjj heeft
zich van de Oude Wereld afgesneden wenscht
hij ooit iets te beteekenen, dan moet hij zich
met hart en ziel in het nieuwe leven werpen.
H« moet zich geheel los maken van het ver
leden en trachten, in denken en spreken en
handelen Amerikaan te zijn.
De Hugenoten waren, als geheel genomen,
de beste immigranten die we ooit ontvangen
hebbenzij werden spoediger dan anderen
Amerikaansch in taal, overtuiging en gedachte.
Het nam den Hollanders veel langer, zich te
assimileeren. Doch zij werden ten slotte ook
goede Amerikanen. Een der voornaamste gene
raals der Revolutie, Schuyler, en een der
Presidenten van de Vereenigde Staten, van
Buren, waren van Hollandsch geslachtdoch
zij klommen op tot hunne hooge posities om
dat zij Amerikanen waren geworden en opge
houden hadden Hollanders te zjjn. Schuyler
zou een leven als van een soort heereboer ge
leid hebben, en Van Buren zou zijn dagen
hebben geëindigd als een kroeghouder, indien
zjj zich niet in het volle Amerikaansehe leven
geworpen hadden.
Hetzelfde is waar van de kerken.. Een kerk
die tracht buitenlandsch te blijven in taal en
geest is ten ondergang gedoemd. Ook zij moet
vroeger of later afstand doen van haar buiten
landsch karakter en ze zal het doen zonder er
zichzelf van bewust te zijn.
Terloops zij hier opgemerkt dat er in de
plaats mijner inwoning verscheiden Hollandsche,
kerkelijke gemeenten zijn, wier godsdienst
oefeningen in het Nederlandsch gehouden
worden. Volgens Roosevelt en vele anderen
kunnen deze kerken slechts op een tijdelijk
bestaan rekenen. De kanseltaai wordt vroeger
of later de Engelsche en in haar geest moeten
ze iets van hun soliede Hollandsche bestaan
inboeten. Vele onzer Hollanders willen er
niets van hooren en zouden voor geen geld
ter wereld hun Nederlandsch in de godsdienst
oefening willen missen Doch feit isdat de
Nederlanders, die volwassen hier gekomen zjjn,
zich alle, voor zoover ze „kerkelijk* zijn (om
die term eens te gebruiken) zicb bij de Hol
landsch sprekende gemeenten voegen. Hunne
kinderen vertoonen min of meer neiging
Engelsche gemeenten te bezoeken. De oorzaak
ligt voor de handin huis hooren ze Hol
landsch, of Friesch of Zeeuwsch spreken doch
in school wordt hun uitsluitend het Engelsch
onderwezen, met hun speelmakkers spreken
ze in geen andere taal, later in het leven, in
werkplaats, fabriek of kantoor is het Engelsch
de eenige taal waarmede zjj iets kunnen doen.
Zjj kunnen zich bewegen te midden der
Engelsch sprekenden, terwijl vader en moeder
door hun taal al te tastbaar laten zien, dat ze
buitenlanders zijn. Hierdoor ontstaat bp het
eerste geslacht reeds een neiging om zich ge
heel te assimileeren met de Amerikanen. Als
regel is de assimilatie in het tweede en derde
geslacht reeds een feit geworden. Uit de Hol
landsche kerken vormen zich dan Engelsch
sprekende. Ook in den geest vertoonen de
Hollandsche kerken een overhelling naar
Amerikaansehe gewoonten. Het vereenigings-
leven is er meer algemeen dan in Nederland.
Elke kerkelijke gemeente heeft haar mannen-,
haar vrouwen-, haar jongelings-, haar jonge-
dochters-, haar zendings-, haar Zondagschool,
en somtijds haar sehoolvereeniging. Aan de
Zondagschool wordt heel veel waarde gehecht.
Ze wordt bezocht door de geheele jeugd der
gemeente, van 5 jaar tot 20. Ze zijn ingedeeld
in kleine klassen, zoodat elke onderwijzer
hoogstens een twintigtal leerlingen voor zijn
rekening heeft. Van het Kerstfeest wordt veel
werk gemaakt. De leerlingen reciteeren het
een en ander, Kerstliederen worden gezongen
en versnaperingen ontbreken niet. Alles wordt
nog wel in de Nederlandsehe taal gedaan,
doch men merkt een verschil op met dezelfde
kerken in Holland. Het Amerikaansehe stempel
is er op gedrukt.
Het is duidelijk dat de Hollandsche kerken
hier zullen kunnen bloeien, zoolang de toe
voer van nieuwe leden uit Nederland blijft
voortgaan. Voorloopig is haar bloei verzekerd.
En toch gevoelt men in vele Gereformeerde
kerken de noodzakelijkheid om naast de Hol
landsche diensten ook Engelsche te houden,
om te voorkomen dat de nieuwe generatie
overgaat naar Engelsche gemeenten. Het
assimilatieproces gaat ongestoord zijn gang,
niet alleen bij de Hollanders, doch ook bij elke
andere nationaliteit.
Typisch zpn de woorden, gesproken door een
Amerikaansch burger, van Duitsche geboorte
,Wjj, evengoed als elke andere klasse van
Amerikaansehe burgers, weten waar onze
plichten behooren. We willen voor ons land
werken in tijden van vrede, en er voor strijden
in tijden van oorlog. Als ik zeg ons land, dan
bedoel ik natuurlijk ons aangenomen land, de
Vereenigde Staten van Noord-Amerika. Na
het proces van naturalisatie zjjn we niet langer
Duitschers; we zijn Amerikanen. Onze ge
hechtheid aan Amerika kan niet afgemeten
worden naar den tp'd welken we hier door
brengen. We zijn Amerikanen van hetoogen-
blik af dat we voet aan wal zetten, totdat we
gelegd worden in Amerikaansehe graven. We
willen strijden voor Amerika, wanneer het ook
noodig is. Amerika eerst, laatst en altijd.
Amerika tegenover Duitschland, Amerika tegen
over de wereld Amerika, goed of slechtaltijd
Amerika. We zijn Amerikanen".
H. J. B.
Wat Vlissingen zegt.
Moet gij zwaar werken dag aan dag, ofschoon
ge meer gevoelt om het bed te houden doet
uw rug zeer? Durft ge niet bukken? Hebt ge
pijn in de spieren en stijfheid in de gewrich
ten. Brengt elke weersverandering u in de
war Doen deze kenteekenen zich bij u voor.
Let er bijtijds op. Het zijn.ernstige waarschu
wingen van een nog meer ernstige nierkwaal.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen worden voor
alle ziekten der nieren en blaas aanbevolen.
De heer H. J. Dattin, Prinsenstraat 15 te
Vlissingen, zegt ons: Voordat ik Foster's
Rugpijn Nieren Pillen heb ingenomen, ben ik
gedurende vier jaren met een hevige pjjn in
den rug en lendenen opgescheept geweest, en
daar ik zwaar werk te verrichten heb, zult u
begrijpen wat een last ik hiervan ondervond.
Het kwam zeer dikwijls voor dat ik zoo dui
zelig was, dat ik mij moest vasthouden, wilde
ik niet tegen den grond slaan. Mijn slaap
was zeer onrustig en mijn eetlust gering. Ik
ging tot de inname met uw pillen over en de
uitwerking heeft mij verstomd doen staan.
Reeds de eerste doos schonk mij een merk
bare verlichting en nadat ik twee doozen ge
ledigd had, was ik zoo goed als hersteld. Mocht
de pijn zich nog eens willen herhalen, dan
weet ik dat ik bij uw pillen onmiddelijk ge
nezing kan vinden.
Ik ondergeteekende verklaar dat het boven
staande waar is en machtig u het publiek te
maken op elke wijze die, u goeddunkt.
Geen doos is echt, wanneer er niet de vol
ledige naam Foster's Rugpijn Nieren Pillen op
staat. Zjj zijn te Middelburg verkrijgbaar bij
den heer Joh. de Roos, Vlasmarkt K 157.
Toezending geschiedt franco na ontvangst van
postwissel a f 1,75 voor één of f 10.voor
zes doozen.
BURGERLIJKS STAND VAN MIDDELBURG.
Van 18—27 April.
ONDERTROUWD: J. van den Berge, jm.
21 j. met J. C. Oversluijs, jd. 27 j. P. van
Damme, wedn. 67 j. met T. Vermeulen, jd.
48 j. K. D. Maartense, jm. 25 j. met D. Smaar-
dfjk, jd. 23 j. P. de Koning, jm. 19 j. met
C. Ie Feber, jd. 20 j. 0. K. de Valk, jm. 27 j.
met 0. M. Maas, jd. 24 j. L. A. Ort, jm. 46 j.
met H. Gonggrijp, wed. 45 j. A. Dourlein, jm.
24 j. met J. K. de Voogd, jd. 20 j.
GETROUWD: J. N. van Vlaanderen, jm.
27 j. met H. A. P. J. Manni, jd. 23 j. J. C.
du Pont, jm. 22 j. met 0. E. Hooftman, jd. 23 j.
BEVALLEN O. Kik, geb. Van de Voorde, z.
E. J. Munter, geb. Wedts de Swart, z. J. O
Vroegop, geb. Kesteloo, z. E. Snijders, geb.
Joosse, z. M. Poortvliet, geb. Louwerse, z.
L. P. Meulenberg, geb. Slabbekoorn, z. A.
Wisse, geb. Beekman, z. M. Lorier, geb. Moer
land, d. P. Verburg, geb. Speakers, d. P. S.
Stevens, geb. Godeschalk, d. (tweel. levenl.)
OVERLEDENJ. Richel, man van C. Olff,
40 j. W. Verhulst, wed. van J. Verseput, 84 j.
A. J. Louran, wed. van 0. Sehuhman, 88 j.
A. Vader, z. 3 j.
Advertentiën,
Bij de firma GEBRS. HILDERNISSE te
Middelburg verschijnt eiken Vrijdag
voor de provincie Zeeland.
Prijs per kwartaal franco hnis 35 cent.
Men vrage gratis een nummer ter kennis
making.
Aanbevelend,
i;tuuuiMiuiiuu|/
Brieven met prijsopgaaf onder" letter V, aan
het bureau van dit blad.