BRIEVEN UIT AMERIKA. i( A. D. L1TT00IJ Az., Grootste publiciteit hier ter stede3600 ei. worden 1 wekelijks met zorg versprei d. Grootste pnblicitei t. RECLAMES. SCHERMEN. J. MONTER, Brakstraat 0 276. Mo. SO. Woensdag 18 (September 1907. Kilde Jaargang. Verschijnt eiken W oensdagavond, wordt door de geheele stad gratis verspreid. Spanjaa rd sir a alt. Prijs der Advertentiên Advertentien. Het Bestuur van de Schermvareenl* ging „KONINGIN WILHELMINA" maakt bekend, tot het leeren van het SCHERMEN. Aan te melden bij IJSWAFELS. MIDDELBURGSCH ADVERTENTIEBLAD DE FAAM UITGEVER: van 13 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent. 3 maaljplaatsing wordt slechts 2 maal berekend. Groote letters naar plaatsruimte By abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. Eindelijk, eindelijk zijn wij er in geslaagd den lezer3 van ons blad in de plaats van de zoo zeer gewilde Indische Pennekrassen, van Luit. Clockener Brousson, andere lectuur te kunnen geven. Het zijn geen Indische, maar Amerikaansche Pennekrassen, die wij U ter lezing willen voorleggen. Herhaalde malen is ons door vele lezers ge vraagd, wanneer de Indische Pennekrassen weer kwamen. Deze vielen blijkbaar bijzonder in den smaak. Zij verdienden dit ook, want de causerie was prettig en er viel veel te leeren omtrent Indië en Indische toestanden. Tot onze spijt konden wij geen nieuwe relaties in Indië aanknoopen. Pennekrassen te geven uit ons eigen land lacht ons niet toe. Onze dagbladen brengen ons zoo met alles in onze naaste omgeving op de hoogte, dat voor een weekblad niets dan napraten overschiet. Het ligt voor de hand, dat daarom ons oog allereerst gericht werd naar Amerikahet land waar zooveel Nederlanders, ja misschien wel van onze nabestaanden, zich vestigen. Na veel moeite zijn wij er in geslaagd beslag te leggen op een gevierd schrijver in Amerika. Inderdaad wij meenen in onze keuze gelukkig te zjjn geweest. Dat wij ons hierdoor weer eene groote uit gave getroosten, zullen onze lezers begrijpen en zoo we hopen op prijs stellen. Dit staat vast, nog meer lezers zal De Faam er door winnen. H. H. Adverteerders, bedenkt gij dit vooral Ten slotte nog eene hoogst belangrijke mededeeling. De schrijver is bereid desgevraagd inlichtingen, raadgevingen, vragen, opmerkin gen enz. te geven ot te beantwoorden. En wij stellen ons gaarne bereid brieven voor hem bestemd in ontvangst te nemen en door te zenden, mits met insluiting van een 12i/g cents postzegel- Moge deze Amerikaansche Pennekrassen een even goed onthaal te beurt vallen als in den tijd de Indische I DE UITGEVER. Paterson, Juli 31-07. I. We hebben last gehad van de warmte hier. De avonden en nachten waren menigmaal niet in staat eenige verkwikking te brengen. De hitte waait u overal tegemoet. Arme New- Yorkers, die in zulk een temperatuur hard werk moeten verrichten. Als men de hitte gevoeld heeft, vooral in de dichtbevolkte volksbuurten, kan men begrijpen, dat er zooveel gevallen voorkomen van zonnesteek en zonneziekte van krankzinnigheid als gevolg der warmte. Alles roept om ijs, en als de rondbrengers van ijs het werk staken, dan hoort men spre ken van ijsnood, zooals kortgeleden het geval was in New-York en Brooklyn. Wie gelegenheid en geld heeft, gaat de bad plaatsen opzoeken of een der vele zomerressor- ten in de bergen. Wij behoorden tot de ge lukkigen, die gelegenheid hadden een zomer tochtje te ondernemen, en al moesten we rekening houden met den niet al te wel voor- zienen buidel, toch hebben we genoten op ons reisje naar Boston en omstreken. Het is niet mijn doel, een volledig reisver haal te geven. Alleen wil ik enkele grepen doen uit het vreemde en schoone dat we zagen, en waarin onze Hollandsche lezers, naar we hopen, min of meer belang zullen stellen. van New-York uit kan de reis naar Boston per boot, per trein, of per boot en trein ge maakt worden. We kozen het laatste: de boot reis van New-York naar Vall-River en verder per spoor naar Boston. Ik had een vaag idee, dat er nog wel iets mooiers denkbaar was dan de Atlantische stoo- rners, doch had inderdaad niet durven denken dat de kuststoomers van Noord-Amerika zoo ver hare Europeesche zusters konden over treffen. De Priscilla is een der prachtigste booten ter wereld. Ze is een raderstoomboot. Haar lengte is 440 voet en ze heeft 7 dekken. De namen er van weet ik inderdaad niet meer en doen ook minder ter zake. Dat deze boot an derhalf millioen dollars heeft gekost wordt geloofbaar, zoodra men zich aan boord begeeft. Men komt eerst in een ruime hal en een ele gante trap leidt naar boven. By avond is die hal en die trap een waar paleis van licht. In de salon vindt men de prachtigste en gemak kelijkste meubelen. Alles is berekend op com fort voor den reiziger. De stap wordt onhoor baar gemaakt door dikke kleeden op trappen en vloeren. Waar ge uw oog ook wendt, alles is schoon en artistiek. Gezien in de zee van licht, uitge goten door honderden electrische lampen, on der het geruisch der goede muziek van het orkest, geljjkt het geheel een waar tooverpaleis. Er zjjn vier dekken waar een overvloed van vouwstoeltjes uitnoodigen tot het genieten van de frissche zeelucht. De Staterooms, de hutten, z;jn goed ingericht, slechts 2 bedden in 1 hut; het linnengoed ziet er onberispelijk uit. De bediening is geheel in handen van negers. Er wordt altijd beweerd, vooral door den vaderlandslievenden Amerikaan, dat het fooien stelsel enkel in Europa heerschtdoeh we merkten hier op, dat de negerbedienden ook een fooi verwachtten als ze iets deden, waarvoor de reizigers reeds betaald hadden. Ik weet niet of hun salaris ook goed gemaakt moet worden door de fooien der passagiers, zooals het geval is op de Europeesche booten, doch het scheen wel zoo. De Amerikaan weet zoo goed de fouten op te noemen, die er in Europa zijn doch hjj schijnt niet te weten, of hij doet alsof hij niet weet, dat dezelfde verkeerde dingen in zjjn eigen land voorkomen. Zoo kan men ook op een eerste klas bediening rekenen in den bar bierswinkel, indien de bediende eenigen grond meent te hebben, dat er een extraatje voor hem zal overschieten. Zoo pocht de Amerikaan er altijd op, dat in Amerika alle menschen gelijk zijner wordt geen onderscheid gemaakt tusschen armen en rijken, er zijn geen klassen. Tot op zekere hoogte is het waar. In de boot zijn geen klas sen. De reizigers hebben alle een soortgelijk passage-biljet, recht gevende op verblijf aan boordelk dek en elke hal staat open voor iedereen. Doch de restaurantzaal wordt alleen bezocht door de rijkeren de prijzen zijn geen volksprijzen En de state-roomsEr zyn er van vijf, van twee en van één dollar per nacht terwijl zij die geen staterooms huren, gratis een bed kunnen krijgen in een slaapzaal bene den in het schip. De dollar maakt de klassen hier even goed, doch mogelijk minder opval lend dan in de Oude Wereld. Onder muziek verliet de Priscilla haar pier. We korden nu nog eens genieten van het grootsche gezicht, dat de Hudson en de Baai van New-York aanbiedt. Telkens weer is het nieuw en hoe vaker men het ziet des te meer respect krijgt men voor den Amerikaanschen ondernemingsgeest. Rechts zien we Ellis-Island en het Vrijheids beeld en als de boot van koers verandert en de East-River invaart, zien we vóór ons de twee Reuzenbruggen, die Manhattan-Island, waarop New-York gebouwd is, verbonden met Long Island. De eerste is Brooklijn-bridge, ook wel East-River bridge geheeten. Deze is gebouwd om in de noodzakelijkheid te voorzien een betere communicatie te hebben tusschen New-York en Brooklyn, dan de ferry-booten konden geven. Vooral in de laatste halve eeuw zyn deze twee steden zoo nauw met elkaar verbonden ten opzichte van den handel, dat men moest omzien naar een vlugge verbinding. Honderden Brookljjnjtes werken op de kantoren en werk plaatsen van New-York, en moeten dus min stens tweemaal per dag de rivier oversteken. Reeds in 1819 was hier een ingenieur, die ijverde voor het bouwen van een brug over de East-River. In 1829 kwam men zoover, dat er plannen werden gemaakt. In 1849 begon het publiek zich er voor te interesseeren. Doch pas in 1867 werd het meenens. De burgeroorlog, die toen pas achter den rug was, had den Amerikaan gemeenzaam gemaakt met groote ondernemingen en enorme uitgaven. De hoofd-ingenieur was Roebling, die na zijn plotselingen dood in 1869 opgevolgd werd door zyn zoon. Deze werd ziek door overspan ning, doch bijgestaan door zijn vrouw, heeft hij het reuzenwerk kunnen voltooien in 1884. Het geheels werk heeft 15 millioen dollars gekost. Het bouwen dezer brug getuigt van den hoogen trap der moderne bouwkunst. Met recht wordt de brug gerekend tot de grootste won deren ter wereld. De centrale spanning over de rivier is 1595 voet lang en 135 voet boven hoogwater-merk. De grootste booten varen er onder door. Aan de einden dezer spanning bevinden zich de torens, die tot steun dienen der kabels, waaraan de brug haar kracht ont leent. Over het midden der brug is een ver hoogde promenade en hier en daar zjjn ban ken geplaatst voor hen die rusten en genieten willen van het gezicht dat de rivier en de havens en de huizenmassa's opleveren. Ter weerszijden bevinden zich de rails voor de eleetrischen spoorweg, dan de rails voor de trams en vervolgens een weg voor rijtuigen. Bevindt men zich in 't midden der brug, dan voelt men het gevaarte zich heen en weer bewegen als al die voertuigen her- en der waarts snorren. Er zyn er die beweren dat de reus niet zeer vertrouwbaar is, doch de regee- ringspersonen schynen die opinie niet te deelen. De totale lengte der brug is D/s myl, terwijl de breedte 85 voet is. Ze heeft een capaciteit van 45.000 voetgangers en 1440 voertuigen per uur. Men behoeft dan ook niet een wan deling over de brug te doen om te genieten van de stilte en eenzaamheid. De volgende reuzenbrug, tusschen New-York en Williamsburg is slechts sedert een paar jaren voor het verkeer geopend, terwijl men bezig is met een derde brug naar Long Island City, die in lengte de twee andere nog zal overtreffen, de Blackwellsbridge. We varen nu links van Blackwell's-Island. Het ziet er zoo mooi uit, zoo vroolijk, en toch is dit de plaats waar men ellende kan zien, meer dan lief is. Op dit eilandje bevindt zich het hospitaal voor minvermogenden, het Ver beterhuis, het Armhuis, het Werkhuis, het krankzinnigengesticht, en nog eenige andere inrichtingen, allen van soortgelijken aard. Het eigenaardige is, dat al deze gebouwen zyn ge bouwd door veroordeelden. De muur die het geheele eiland omringt en het moet beseher men tegen hoog water, is ook door gevange nen gebouwd. In 't geheel wordt het bewoond door meer dan duizend menschen, die verpleegd moeten worden op kosten der stad. Als we deze prach tige groep gebouwen en tuinen bewonderen en we opmerken de zorg die er aan besteed is om alles zoo prettig mogelijk er uit te doen zien, dan moet het ons opvallen, welke groote schreden voorwaarts zyn gemaakt in des men schen humaniteit ten opzichte van den mensch. De humane theorie, dat er veel meer gedaan kan worden door vriendelijkheid en een pret tige omgeving, dan door harde methodes en vuilheid, schijnt zich te hebben gekristalliseerd in het beheer der instellingen op Blackwell's Island. Des anderen morgen om 6 uur waren we in Vail River, om 7 uur op den trein en om 8 uur in Boston. Nog iets over het reizen per spoor hier in de Vereenigde Staten. Welkeen verschil met wat we gewoon zyn in Holland Er is slechts één klasse. De rijtuigen zyn doorloopend, elke bank heeft twee zitplaatsen, voorzien van de zachtste kussens. De raampjes laten zich gemakkelijk op- en neerschuiven. Elk rytuig heeft een W. C., terwijl er een voldoende voorraad drinkwater is. Alle rijtui gen zyn „niet rooken", behalve één in eiken trein, de „smoking-car". De controle is uitste kend. Na elke halte komt de conducteur de kaartjes nakijken. Voor het gerief van den doorgaanden reiziger is bezijden of vóór elke zitplaats een kleine houder aangebracht. Hy plaatst zyn kaartje daarin en de controleur doet de controle, zonder een enkel woord behoeven te zeggen. Op zulk een kort traject heeft men natuur lijk niet de Pullmann-carsdoch alles is zoo ruim en luchtig en comfortable ingericht, dat een vergelijking tusschen 't reizen per spoor hier en dat in Holland absoluut ten nadeele van ons vaderland moet uitvallen. Men heeft hier ook geen last van de knieën van zijn overbuurman. Alle reizigers zitten met het ge zicht naar de locomotief. Na een gezellige rit door een der mooiste streken van Massachusetts stopt de trein in het hoofdstation van Boston, het grootste sta tion ter wereld. Het wordt geroemd als een voorbeeld van architectuur op spoorweggebied en geloofden het, toen we een korten tyd be steedden aan het doorwandelen der verschil lende zalen. De reiziger vindt er zoowel de schoenpoetser als den barbierswinkel, een restaurant zoowel als een postkantoor. Twee-en-dertig lijnen komen het station binnen, waarvan vier ondergrondsch zyn. Dat elke dag meer dan 700 treinen dit gebouw verlaten, kan eenigszins een idee geven van de enorme eapaciteit. BURGERLIJKE STAND VAN MIDDELBURG. Van 1216 Sept. ONDERTROUWD: K. C. van der Sluys, jm. 27 j. met J. A. Hertogs, jd. 27 j. K. J. Adams, jm. 27 j. met A. Kakebeeke, jd. 21 j. W. F. H. Douw van der Krap, jm. 26 j. met P. H. Goor, jd. 24 j. F. J. van den Ende,jm. 32 j. met 0. Wisse, jd. 24 j. GETROUWD: K. Thomas, jm. 29j.metA. Heuseveldt, jd. 24 j. BEVALLENS. Grims, geb. Bakker, d. J. M. J. Temmink, geb. Van Dam, d. W. van den Broeke, geb. Verhage, d. F. Gilliseen, geb. Kouyzer, d. M. Pattenier, geb. Geldof, z. OVERLEDENP. Meeuse, wed. van I Wat- tel, 79 j. W. Stoutjesdyk, man van J. F. Cornu, 25 j. P. J. Pieterse van Wjjek, man van S. C. Goeman, 62 j. Verdere mededeelingen uit Middelburg. Pyn in den rug is een zeker teeken van nierziekte, de pijn wordt veroorzaakt door de nieren, die onder het smalle gedeelte van den rug liggen. Andere gewone verschijnselen van nierziekte zyn duizeligheid, hoofdpijn, water achtige gezwellen in de enkels en onder de oogen, urine-ongesteldheden, schemering voor de oogen enz. Foster's Rugpyn Nieren Pillen zyn een speciaal geneesmiddel voor de nieren en blaas ze werken niet op de ingewanden en genezen zoodoende de oorzaak van rugpyn, waterzucht, graveel, rheumatiek en andere ge volgen van zieke nieren. Mejuffrouw J. Bouwens, Vlissingsche straat K 48 te Middelburg, meldt onsGedurende acht maanden leed ik onophoudelijk aan een vreeselyke pyn in het benedengedeelte van den rug en in de lendenen. Het ergste was het wanneer ik moest bukken en als ik mjj daarna oprichten moest, scheen het wel alsof ik door den grond zou gaan, zelfs wanneer ik van myn stoel opstond, had ik veel pijn. Ik had ook veel last van duizelingen en scheme ringen voor de oogen en kreeg zweetingen, welke onmiddellijk door huiveringen gevolgd werden. Allerlei geneesmiddelen hiervoor aan gewend, brachten mij geen baat, totdat ik ten slotte kennis maakte met Foster's Rugpijn Nieren Pillen en het is mij een vreugde te kunnen berichten, dat ik hierdoor een groote verlichting bekomen heb en toen ik twee doo- zen gebruikt had, was myn pyn zoo goed als geheel verdwenen. Uit dankbaarheid zal ik ze steeds andere lyders aanbevelen. Ik ondergeteekende verklaar dat het boven staande waar is en machtig U het publiek te maken op elke wy'ze die U goeddunkt. De naam Foster's Rugpyn Nieren Pillen staat voluit op iedere doos. Zij zijn te Middel burg verkrijgbaar by den Heer Joh. de Roos, Vlasmarkt K 157. Toezending geschiedt franco na ontvangst van postwissel a f 1.75 voor één of f 10.voor zes doozen. Alle soorten Ijswafels, alsChocolade. Vanille, Citroen, Frambozen, Sinaasappel. 8 cent per ons. TIMMERMANS. Noordstraat.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1907 | | pagina 1