S. 0. LITT00U fa. Grootste publiciteit hier ter stede3S00 ex. worden wekelijks met zorg verspreid Grootste publiciteit RECLAMES. Behoort Middelburg te helpen. No. 17. Wooiisdag 31 Januari 1906. Tiende Jaargang. Verschijnt eiken Woensdag a/vond, wordt door de geheele stad gratis verspreid. Span j aar ds.tr a at. Prijs der AdvertenUèh: van 18 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent. 3 maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend. INDISCHE PENKRASSEN. cxxx. mm ■III1LIIIIIC1 ADVÜTEIIIIBLAD FAAM A UITGEVER: Groote letters naar plaatsruimte. By abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. In de vorige Penkras zagen we 't dan weer, hoe gemakkelijk het domme volk zich hier laat warm maken door wat hocus pocus, hoe ge vaarlijk die domheid wezen kan en hoe urgent het dus genoemd mag worden, heel veel geld te besteden aan het onderwijs der Inlanders. Ik heb het reeds vroeger betoogd en 't kan niet genoeg worden herhaald onderwijs, onder wijs en nog eens onderwijs, dat hebben onze bruine broeders noodig Ik kreeg dezer dagen een zeer interessanten brief over deze kwestie en wel van een heel gewoon niet adellijk Javaan uit Semarang. 't Is met toestemming van den schrijver, dat ik dien brief onder uwe oogen breng, in de hoop, dat dan misschien een of ander Kamer lid naar deze stem uit het bruine volk luisteren zal en der Regéering er op zal willen wijzen. Onze Javaan schrijft onder meer als volgt Het tegenwoordige inlandsche onderwijs is onvoldoende. Tot dusverre heeft het nog weinig resultaten opgeleverd. De bewering van den Amerikaan Dr. Victor S. Clark, dat wij Javanen nog geheel gelijk zijn gebleven aan onze voor ouders, wijkt niet veel van de waarheid af. Iedereen kan waarnemen, hoe onbeholpen wij nog zyn. Het wordt als eene bijzonderheid be schouwd, wanneer een inlander iets kan, wat gewoonlijk slechts Europeanen of Chineezen vermogen. Wij hebben thans wel meer be hoeften dan vroeger, maar ons productie-ver mogen is niet vermeerderd, ja zelfs minder dan b.v. drie eeuwen geleden. Bij alle bedrijven zijn wij niets anders dan willooze werktuigen. Het is daarom noodig, dat het onderwijs wordt uitgebreid en hervormd, en wel in de eerste plaats voor het lagere volk. Overal is gebleken, dat onderwijs een krachtig middel is tot verhooging van de welvaart eener natie. Op eene bevolking van pl.m. 29 millioen zielen zijn er thans op Java en Madoera onge veer 40 eerste klasse, 230 tweede klasse en 500 subsidie-scholen. Alleen de tweede klasse- en subsidie-scholen kan men beschouwen als voor het gewone volk bestemd te zijn. Wij hebben dus één school op ruim 40000 menschen. Tot de volksscholen zou men ook nog kun nen rekenen de vele desa-pesantrens, maar daar leert men slechts het lezen van den Qoran en de eerste plichten als Moslim. Nu is het wel waar, dat alle oefening van den geest, hoe gering ook, beter is dan in het geheel geene, maar aan te bevelen zou het toch zijn, wanneer er wat meer volksscholen werden opgericht, volksscholen waar het onder wijs beantwoordt aan de eisehen van het prak tische leven. Voorloopig zou dat onderwijs zich kunnen bepalen tot het lezen en schrijven van de landstaal met eigen karakters en de vier hoofd bewerkingen van de rekenkunst. De tweede klasse scholen zouden kunnen vervallen. Het volksonderwijs is voor den inlander niet alleen noodig om hem meer geschikt te maken voor den strijd om het bestaan, om hen te leeren denken en zich behoorlijk rekenschap te geven van hun handelingen, maar ook om ze op te voeden voor hoogere ontwikkeling, opdat langzamerhand van die millioenen de meest geschikte elementen tot hun recht zullen komen, in het belang dus van den intellee- tueelen vooruitgang van de inlandsche maat schappij. ^ij andere volken is dat ook zoo gegaan. Waarom zouden wij, inboorlingen van Neder- landsch-Indië, eene uitzondering op den regel maken? Onder onze landgenooten vindt men jammer genoeg nog tegenstanders van het volksonderwijs, omdat zij vreezen, dat de kleine man onwillig zal worden voor handenarbeid. Maar als men nagaat, dat bijna alle Chi- neesche Singkek's kunnen lezen en schrijven en toch, wat handenarbeid betreft, meerpres- teeren dan inlandsche koelies, dan blijkt daaruit hoe ongegrond hun vrees is. Trouwens het is een overal erkende waarheid, dat de geschre ven taal veel bijdraagt tot verdere geestelijke ontwikkeling. Dat wij Javanen in vele opzichten nog zoo achterlijk zjjn, is dus voor een groot deel aan het onvoldoende onderwijs toe te schrijven. De volkscholen behoeven elk per jaar niet meer dan f 600 te kosten. De onderwijzers zouden een salaris van f 15 tot f 30 's maands kunnen krijgen. Zij, die de lessen op de eerste klasse scholen met vrucht hebben gevolgd-, zouden tot onderwijzer benoemd kunnen worden. Ook is het niet noodig kostbare gebouwen op te richten, want gewone desahuizen zyn zeer voldoende.- Op verschillende plaatsen dienen verder ambachtscholen te worden opgericht, waar in landers moeten worden opgeleid tot metse laars, timmerlieden, smeden, schrijnwerkers, enz. Alles moet zoo eenvoudig mogelijk zijn, opdat geen finantieele bezwaren het plan in den weg staan. Tegenwoordig kunnen verscheidene, die als gewone koelies in dienst treden op suikerfa brieken, bij spoorwegen, enz., zich vormen tot geschikte werklieden en machinedrijvers. Zij hebben dus getoond daartoe aanleg te bezit ten. Wanneer ze eenigszins stelselmatig onder richt ontvingen, zouden zij, binnen afzienbaren tijd, hoogst waarschijnlijk geheel kunnen vol doen aan de behoefte van bekwame ambachts lieden, zoowel bij het Gouvernement, als bij particuliere inrichtingen. De ambachtscholen kunnen zoo noodig aan Gouvernements-ateliers worden verbonden, ter wijl particuliere ondernemingen, die in deze richting werkzaam zijn, subsidie's zouden moe-., ten ontvangen. Verder zijn ook scholen voor practisehen landbouw urgent. Om geen fiasco te maken moet de inland sche landbouw nauwkeurig worden bestudeerd. Bfi het toepassen van verbeteringen dient rekening te worden gehouden met de factoren, die van invloed zijn op de thans door de be volking gevolgde werkwijze en de middelen waarover zij te beschikken heeft. Op de volksscholen leere men gaandeweg de jeugd, dat de tegenwoordige landbouw voor verbetering vatbaar is. Eenvoudige werken over agricultuur moeten aan de onderwijzers worden versterkt. Ten behoeve der meer-ontwikkelden moet op elke afdeelingshoofdplaats één eerste klasse inlandsche school komen, met het Hollandsch als voertaal. Bij de hoogere standen is thans toch het Nederlandseh in trek gekomen. Hoewel in den laatsten tijd ten opzichte daarvan mildere beginselen by de Regeering hebben baan gebroken, is de gelegenheid tot het aanleeren dier taal nog onvoldoende en wel van wege de beperkingen by het toelaten van inlandsche kinderen op de Europeesche scholen. Enkele onderwijzers hebben artikelen in de couranten geschreven, om te betooogen dat het inlandsche element van nadeeligen invloed zou zyn op het Europeesche onderwijs. De zaak is, dat vele Europeesche ouders het nu een maal niet gaarne zien, dat hunne kinderen samen op school gaan met de onze. Het is daarom wenschelyk, dat voor inlan ders afzonderlijke scholen met Europeesch on derwijs worden opgericht. Ook Fröbelscholen zyn voor onze inlandsche kinderen zeer noodig. Onze financieele zwakte in aanmerking ge nomen, moeten deze van Staatswege worden bekostigd. Op de Kweekscholen voor inlandsche Onder wijzers dient weer onderricht in het Neder landseh te worden gegeven, opdat de onder wijzers die taal later op de 1ste klasse scholen kunnen invoeren. Het moet ons streven zyn, om onze kinderen door het Nederlandseh tot ontwikkeling te laten komen. Zonder Europeesche taal is voor hen de beoefening der wetenschappen onmo gelijk. MenscheD, die krachtig medewerken tot verspreiding van de Nederlandsche taal onder de inlanders, dienen gewaardeerd te worden, zooals' b.v.de Heer Humelgens, gepension- neerd onderwijzer te Poerworedjo, die sedert jaren heeft gearbeid om de taal ingang te doen vinden. Dat de meeste, inlandsche ambtenaren in de Residentie Kedoe het Hollandsch machtig zijn, is voor een groot deel aan hem te danken. Hy heeft den eersten stoot gegeven tot de beoefe ning van die taal, terwijl hy nog steeds voort gaat met ze aan inlandsche kinderen te onder wijzen. Zoo iemand verdient daarvoor eene onderscheiding te krijgen. Hy toch heeft daad werkelijk bijgedragen tot de ontwikkeling en beschaving van den Javaan. "Voor den aanzienlijken Inlander is het drin gend noodzakelijk zich te vormen naar de tegenwoordige tijdsomstandigheden. Daarom is er ook behoefte aan een School voor Middel baar Onderwijs met de vakken Nederlandseh, wis-, natuur- en scheikunde, warenkennis, natuurlijke historie, mechanica, cosmographie, boekhouden, handelsrekenen, aardrijkskunde, hand- en lynteekenen en Engelsch. Het leeren van meer dan twee vreemde talen is overbodig. Met Hollandsch en Engelsch zou men kunnen volstaan, daar deze talen het meest in Nederlandsch-Indië en aangrenzende landen worden gesproken. Als men dan deze school met goed succes doorjoopen had, zou men zich verder voor ver schillende betrekkingen kunnen bekwamen. Langzamerhand moet er dan naar gestreefd wofden om alleen personen, die het eindexamen van deze school aflegden, op te leiden tot In landsch ambtenaar. Ook voor de Landbouw- en Dokterdjawa- scholen zouden de leerlingen van deze onder wijsinrichting moeten worden betrokken. De aldus gevormde geneeskundigen zouden van veel beter gehalte zyn dan de tegenwoor dige, vooral wanneer het onderwijs op genoemde geneeskundige school werd verbeterd en het peil daarvan werd opgevoerd, tot nagenoeg dezelfde hoogte als van de Hooge scholen in het buitenland. By de Inspectie van het Inlandsch Onder wijs moeten personen worden aangesteld, die daartoe de noodige bekwaamheid en ervaring bezitten en werkelijk overtuigde voorstanders zijn van de geestelijke ontwikkeling der In landers. Behalve de Inspecteurs dienen er School opzieners te zyn, op elke 100 volksscholen één en wel te kiezen uit de koofonderwijzers van de 1ste klasse Inlandsche scholen (tractement van f 150 tot f 250.) De kosten van het Inlandsch onderwijs zou den alsdan bedragen 2000 volksscholen a f 600 f 1,200,000 50 landbouwscholen a f 3000 - 150,000 25 ambachtscholen a f 6000 - 150,000 100 eerste klasse scholen a f4000 - 400,000 50 scholen met Europeesche on- wyzers a f 12.000 - 600,000 50 fröbelscholen a f6000 - 300,000 1 school v. middelb. onderwijs a - 150,000 Kweekscholen v. Inl Onderw. a - 160,000 Opleidingscholen voor Inl. ambtenaren a - 100,000 Inspectie - 130,000 20 Schoolopzieners a f 3000 - 60,000 Geneeskundige school na reorganisatie - 200,000 Landbouwschool Buitenzorg - 70,000 Diverse andere uitgaven - 100,000 Totaal f 3,770,000 Dus byna twee millioen meer dan thans voor het Inlandsch onderwijs wordt uitgetrokken Dit is zoo'n groot bedrag niet op een be grooting van honderd een en zestig millioen Er zyn wel is waar in de laatste jaren steeds tekorten, maar Nederlandsch-Indië heeft hulp bronnen genoeg! Naar myn bescheiden meening zal het niet onmogelijk zijn door krachtig doorgezette be zuiniging op verschillende diensten, en ver mijding ook van minder noodige uitgaven, ge paard dan aan versterking en vermeerdering der middelen, om fondsen te vinden, noodig voor de bevordering van de geestelijke en stof felijke welvaart van ons volk. Tot zoover onze Javaan en al zyn er ook enkele zwakke punten in zyn betoog, ik vond het te typisch, dan dat ik U dezen brief uit het volk zou hebben willen onthouden. Naar ik uit betrouwbare bron verneem is de Minister Fock van plan om meer geld aan onderwijs te besteden en hoop ik, dat Zyne Excellentie daarom dan ook kennis zal willen nemen van dit schrijven uit Semarang. Lt. Clockbnbe Bbousson b.d. Buitenzorg. Dit kleine artikeltje afkomstig van Vlissin- gen kan een groot aantal lijdenden hjer te Middelburg helpen en wy moeten den edel- moedigen geest van onzen buurman bewonde ren voor de bereidwilligheid, waarmede hy spreekt om het goede nieuws voor ons welzijn te verkondigen. De heer A. BENEE, wonende Breewater- straat 132 te Vlissingen, meldt onsAlvorens ik gebruik maakte van Uw FOSTER'S RUG PIJN NIEREN PILLEN beklaagde ik my sedert geruimen tyd immer over de nieren en blaas. Ik had steeds erg veel pijn by het urineeren, het water was immer dik, vuil en drabbig en 's morgens bevond zich een dikke laag bezinksel op den bodem. Ik had ook veel last van duizelingen in het hoofd en hoofdpijn en was st&éas vermoeid en loom. 's Morgens by het opstaan openbaarde zich reeds dat af gematte gevoel en scheen het my toe alsof ik niet op de been kon blyven, zoo zwak gevoelde ik my dan. Afgaande op de gunstige berichten omtrent Uw Pillen liet ik dadelijk een doosje komen en ik was ten zeerste verwonderd toen ik reeds na vier dagen de Pillen te hebben ingenomen, de pyn voelde verminderen Nadat ik de behandeling twee weken had voortgezet, kon ik weinig of niets meer van de vroegere kenteekenen mijner ziekte waarnemen. Om den wortel van het kwaad geheel uit te roeien, zal ik nog eenigen tijd met Uw voortreffelijk ge neesmiddel verder gaan, doch ik gevoel my verplicht U nu reeds dank te zeggen voor de gunstige uitwerking. By voorkomende gelegen heid zal ik Uw geneesmiddel gaarne aanbevelen. Ik ondergeteekende verklaar dat het boven staande waar is en machtig u het publiek te maken op elke wyze die U goeddunkt. Indien gij op de een of andere wyze lydt aan de nieren, loopt gij gevaar een ontsteking aan de nieren te bekomen, steenen in de blaas, waterzucht, suikerziekte enz., want aangetaste 'nieren genezen nooit van zelfindien men ze verwaarloost en zonder hulp laat, is het einde noodlottig. Verzeker U dat men U de echte FOSTER'S RUGPIJN NIEREN PILLEN geeft, dezelfde die de heer BENEE gehad heeft. Zy zyn te Middelburg verkrijgbaar by den heer JOH. DE ROOS, Vlasmarkt K 157. Toezending geschiedt franco na ontvangst van postwissel a f 1,75 voor één of f10 voor zes doozen. BURGERLIJKE STAND TAN MIDDELBURG. Van 2529 Jan. ONDERTROUWD P. Hendrikse, jm. 31 j. met P. Kwekkeboom jd. 24 j. C. van Bremen, jm. 36 j. met J. van Zweden jd. 32 j. L. de Ronde, wednr. 66 j. met S. Elias, wed. 45 j. GETROUWD G. Bakker, jm. 30 j. met H. P. Compter, jd. 31 j. M. Pluymers, jm. 21 j. met M. J. Jansen, jd. 23 j. F. J. Murk, jm. 21 j. met J. P. Pouleyn, jd. 25 j. BEVALLEN: A. Minck, geb. Smit, z. J. Griep, geb. Tolhoek, z. J. Holthuyzen, geb. Boone, d. A. C. de Korte, geb. Siegers, z. C. Huibregtsen, geb. Vogel, z. M. H. C. Israël, geb. Krijger, d. F. Leenhouts, geb. Hesselink, d. J. P. Boone, geb. Ingelse, d. L. Bravenboer, geb. Louwerse, d. P. Wisse, geb. Van Slooten, d. Geboren: een buitenechtelijke zoon, moeder 18 jaar. OVERLEDEN P. Marys, z. 2 mnd. J. de Hamer, wed. van J. Walraven, 41 j. D. A. Dronkers, wednr. van J. A. van der Horsberlé, 78 j. P. van de Putte, wedn. van C. Minder hout, 95 j. H. J. Paulus, wed. yan C. P. Lens hoek van Zwake, 79 j.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1906 | | pagina 1