k 0. LITT00IJ Az. Ze moeten weg! ï- en Grootste publiciteit bier ter stede3450 ex. worden wekelijks met zorg verspreid Grootste publiciteit Uit de Praktijk voor de Praktijk. KORTE DELFT. N. COHEN. KORTE DELFT. Wasch- en Wringmachines. A. A. DE TROIJE, (jlazenwasscher. B. J. GOEDHART, Woensdag 22 febrnitri 190&. Vegende tfaargmag. Verschijnt eiken Woensdagavond, wordt door de geheele stad gratis verspreid. Spanjaardstraat. Jt*rjjs der AdvertenHèn van 13 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent. maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend. INDISCHE PENKBASSEN. XCI. Steeds voorradig een zeer groote sorteering eigengemaakte Heeren- en Kinderconfectie, welke uitmunt door elegante en passende coupe. Speciale inrichting voor Goederen naar maat. Grootste voorraad in prachtige Ueerendassen, Handschoenen» Fronts, Manchetten, Cachenez, ZIE ETALAGE BURGERLIJKE STAND TAN MIDDELBURG Advertentiën. Sft* 20 I1EÏÏWS' HIDBBLBD16SGH AimiIITIEBLAl DE FI^lAJME UITGEVER: Groote letters naar plaatsrnimte. By abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. In de nachten van den 21sten, 23sten, 25sten, 27sten en 29sten der Vastenmaand -wordt de laila 't'oel Kadar gevierd. Ge moet n.l. weten, dat volgens Qoraan 11:181, de maand Ramadhan hare bijzondere heiligheid ontleent aan het feit, dat in die maand de openbaring Gods uit den Hemel zou zijn nedergedaald en wel in den z.g. nacht van het goddelijk raadsbesluit (laila' t'oel' Kadar), een nacht welke volgens Qoraan XLIV 2 bijzonder „gezegend" is. Natuurlijk dat de laila' t'oel Kadar op plech tige wijze moet worden herdacht, doch, en nu doet zich 'n typische moeilijkheid voor, de sa menstellers van den Qoraan verzuimden, vrij nonchalant nog al, ons den juisten datum van dien nacht der nachten op te geven Toen hebben de moslimsche wetgeleerden maar uitgemaakt, op welke gronden weet nog niemand, dat de laila 't'oel Kadar zeker een der laatste vijf oneven nachten van Ramadhan moet geweest zijn en de bekende Imam asj- Sjafei beweert zelfs stokstijf, dat het den 21sten was, terwijl anderen daarentegen weer vol houden den 27sten Ramadhan. (Dit laatste wordt o.a. algemeen door de Maleiers op Su matra's Westkust aangenomen, zooals ik me nog zeer goed van 1899 herinner.) Op grond nu van deze grappige onzeker heid, is het den nauwgezetten vromen moslim wel het secuurst, om eenvoudig maar alle vijf die oneven nachten te gedenken en daar de Inlanders, wat de pretjes betreft, zich steeds ijverige Mohammedanen toonen, zoo worden de z.g. maleman's (afgeleid van het Maleische malem of nacht) altijd met de meeste opge wektheid gevierd, ook door hen, die overdag niet mede vasten. De bewoners van Java behooren, bewust of onbewust tot de school der Sjaféieten, gesticht door Mohammad ibn Indrïs asj- Sjafei, gebo ren te Ghazzat in Palestina in het jaar 150 en overleden te al-Qahirat (Caïro) in 204. (Mos limsche tijdrekening.) Men heeft bij de Mohammedanen n.l. vier sekten, die der Hanafieten, der Malekieten, der Sjaféieten en der Hanbalieten, elk gesticht door een beroemd Imam en slechts in kleinig heden van elkaar afwijkende. Omdat de Javanen nu tot de derde sekte behooren, wordt dus de 21ste nacht in de Poeasa als de voornaamste beschouwd en als zoodanig malem seli-koer genoemd. De maleman's worden overigens gevierd in den avond van den 20sten, 22sten, 21sten, 26sten en 28sten, omdat volgens de moslimsche opvatting ieder nieuw ttmaal na zonsonder gang begint. Zoo vangt b.v. de heilige Malem Djoemahat, letterlijk vertaald „nacht Vrijdag", des Donderdagsavonds om 6 uur aan. Vooral hier in de Vorstenlanden worden de maleman's luisterrijk herdacht, te Jogjakarta zelfs in het openbaar door offermalen op den Aloen Aloen Lor. Dit laatste is iets zeer bijzonders, overal elders toch, op Java, op Sumatra en ook in Soerakarta, worden de selamatons of godsdien stige maaltijden meer intiem in den familie- of vriendenkring gegeven, hier te Ngajogya- karta echter op het Noordelijke Voorplein van den Kraton. Het waarom zal ik u zeggen. Toen de latere eerste Sultan van dit Rijk, omstreeks de helft van de achttiende eeuw, als Pangeran Mangkoe Boemi van het vroegere Rijk Mataram tegen zyn wettigen Vorst en ouderen broeder, Pakoe Roewana II, den Soe- soehoenan of Keizer van Mataram, in opstand was, bracht hij de maand Ramadhan in het open veld door. Nu vechten de moslim's ge durende Poeasa liever niet, zoo als zij, die op Atjeh geweest zijn, zich wel zullen herinneren, en daarom bleef de oproerige Prins toen wer keloos in de vlakte en vierde er met z'n troe pen de maleman's. Toen de party van den opstand nu later zegevierde en door bemiddeling van de Oost- Indische Compagnie het Rijk Ngajogyakarta gesticht was, werd het historische feit der ver van huis gevierde maleman's, jaarlijks zeer plechtig herdacht op den Aloen Aloen Lor. Overal elders, zoo schreef ik, wordt de sela- matan thuis gegeven. Er nemen alleen man nen en meerderjarige knapen (d.w.z. „jongelui" boven de tien jaar), aan deel en ze worden door een orang alim met een gebed ingezegend ('t bekende doa). Een orang alim is meestal een hadji of, zoo als ze hier zeggen, een kadji, ('n man, die in Mekka geweest is, welke, volgens zijne mede burgers, beter met de theologie op de hoogte is dan zy. Nu dit laatste zegt nu juist niet veel Bepaalde priesters, beroepsgeestelijken, zoo als de Christenen en Joden hebben, kent de Islam hier niet. Wordt men als alim erkend, dan kan men in z'n vryen tyd, gratis of tegen een kleine vergoeding, als leider, als voorganger in gods dienstige bijeenkomsten, ja zelfs als goeroe (leeraar) een clubje moerids of santri's (leer lingen) aannemen. Hierin nu schuilt een groot gevaar. Het zou zeker in 't belang van het Gouvernement we zen, als aan dien tóestand van kerkelijke anar chie een einde kwam. We hebben hier in Ind e 'n Centrale Imam- school noodig, aan het hoofd waarvan een be trouwbaar Moeftie (Professor) als b.v. Dr. Snouck Hurgronje, by den Inlander meer be kend en beroemd onder den naam van Hadji Abdul Gaffar. Wanneer op die Centrale Imamschool slechts Hollandsch sprekende jongelui van goeden huize werden toegelaten en ze daar behoorlijk onderwijs kregen in de Arabische taal, de vijf graden van den Islam, het Moslimsch recht, en er den Qoraan leerden begrijpen, wanneer hen verlichte Westersche denkbeelden werden bijgebracht, wanneer ze ook andere religie's als ons Christendom, het Jodendom, het Boed dhisme en de Theosofie bestudeerden en leerden waardeeren, dan zouden die jongelui later de door het Gouvernement bezoldigde gediplo meerde goeroe's der z.g. Godsdienstscholen kunnen worden en 't prediken en onderwijzen door onbevoegden, door niet-geschoolden, met verbanning naar de Molukken of Menado moe ten worden gestraft. Op die Godsdienstscholen, de bekende pesan- trèn's, de plaatsen dus waar de santri's worden opgeleid, zou dan geen gevaarlijke fanatieke leer worden verkondigd, doch een verdraag zaam verlicht Mohammedanisme. De Imam's zouden dan tevens stof leveren voor behoorlijk onderlegde adviseurs by de Landraden en dus uitsluitend in aanmerking mogen komen voor eene benoeming tot Pen- goeloe en Hoofd-Pengoeloe. Het wordt wer kelijk eens tyd, dat de Regeering deze belang rijke kwestie onder de oogen ziet. Is het niet 'n beetje onbillijk, dat de Mo hammedanen, de meerderheid hier vormende, het leeuwenaandeel bijdragen tot de trakte menten en pensioenen, van Predikanten, Roomsch Katholieke geestelijken, Hulppredi kers enz De Christeluke voorgangers hier zyn Ambtenaren van het Gouvernement en worden hier zeer hoog gesalarieerd. De Moslim bekostigt hier feitelijk den eere- dienst van 'n zeer kleine minderheid, terwijl aan zijn godsdienst geen halve cent wordt be steed. De oprichting van een Centrale Tmamschool in Indië zou nuttig wezen, omdat daardoor de Regeering, evenals in de Moslimsch bestuurde landen, meer controle zou kunnen uitoefenen en dan het verspreiden van kettersche, meestal tegelyke fanatieke begrippen door leeken, ten strengste zou kunnen tegengaan. Ik heb zoo'n klein beetje studie van den In- dischen Islam gemaakt en erger me soms dood aan den gevaarlijken onzin, dien de goê ge meente hier dikwijls te slikken krygt. Ik weet wel, dat honderdduizenden in patria liever zouden willen, dat de Inlanders alle maal Christenen werden, maar heusch dat ge beurt toch nooit. Alleen heidensche stammen kunnen en masse worden bekeerd, by de Mos lim's zal 't altyd hooge uitzondering blijven, terwijl openlijke bevoorrechting van Christen boven Moslim, door gelijkstelling met Euro peanen b.v. de ernstigste gevolgen zou kunnen hebben. Lt. Clockknbe Beoussoh, b. d. Jogjakarta. HET OPSNOEIEN VAN LAANBOOMEN. Over de schade, veroorzaakt door het onoor deelkundig opsnoeien van laanboomen, is meer malen geschreven. Beter dan woorden spreken echter cijfers. Daarom deelen wy hier kortelyk mede, wat de heer A. H. Berkhout, te Wage- ningen dienaangaande ondervond. In 1894 verzocht men hem voor het opsnoeien van een lindenlaan op Duivendaal by Wageningen te willen zorgen, wijl de kronen der op 3 M. van 'elkaar staande boom en in elkaar begonnen te groeien. De heer B. besloot echter niet tot sterk opsnoeien over te gaan, maar de boomen om den andere te vellen. Daarmee wilde hy evenwel een 10-tal jaren wachten, om niet de verontwaardiging der wandelaars te verwekken, en inmiddels elk jaar de kronen der te ver wijderen boomen sterk snoeien. Thans, na 10 jaar, zijn de boomen geveld en ziet de laan er geheel ongeschonden uit. Alzoo is het doel bereikt zonder de boomen te mishandelen, welke zich in dien tyd krachtig hebben ont wikkeld. Door nauwkeurige opmetingen heeft de heer B. den invloed van het snoeien op den groei der lindeboomen kunnen nagaan en onder cijfers gebracht. De lengtegroei was van 1900 tot 1904 door het opsnoeien iets bevorderd. De dikte-aanwas was echter by de opgesnoeide boomen aanzienlijk minder: op borsthoogte was de cirkelvlakte by de gesnoeide boomen 1,30 °/o, by niet-opgesnoeide 6,21 toegenomen. De aanwas in massa was even eens verschillend. Terwijl by de opgesnoeide boomen de houtmassa per jaar met nog geen 31/* procent toenam, bedroeg zulks by de on- opgesnoeide boomen per jaar 8V4%' Daar het verschil, wat kub. inhoud betr ft, over de laatste 4 jaar gemiddeld nagenoeg 10 maal zoo groot was als over de eerste 6 jaar, mag besloten worden, dat het onderscheid, waren de boomen blijven bestaan, op den duur nog steeds grooter®zou zyn geworden. WENKEN, RAADGEVINGEN, ENZ. Wat is voor land- en tuinbouw, met het oog op schadelyke insecten en hun larven, beter een strenge winter of een z.g. kwakkelwinter Algemeen is men van meening, dat een zeer koude winter voor de insecten het verderfe lijkst is. Proeven hebben echter bewezen, dat een winter met afwisselenden vorst en dooi ze veeleer doen sterven. Read te Washington stelde larven van den kever Attagenus piceus en van de mot Fincola biseliella langen tyd aan een temperatuur van 8 graden onder 't vriespunt bloot; het scheen de diertjes niet te deren. Kwamen ze in een hoogere tempe ratuur van 4,5 tot 10 gr. Celsius boven het vriespunt, dan werden ze zeer monter, maar toen ze daarna nogmaals aan de vorst werden blootgesteld, stierven ze. Hieruit valt af te leiden, dat de kwakkelwinter met zyn afwis selenden warmtegraad voor het schadelijk ge dierte het kwaadst is. Van 1320 Februari. ONDERTROUWD: K. Wisse, jm. 22j.met J. Dommisse, jd. 20 j. C. P. Snijders, jm. 22 j. met E. Joosse, jd. 19 j. J. Dyke, jm. 25 j. met J. P. Steutel, jd. 32 j. GETROUWD: A. P. Geelhoed, wednr. 46j. met S. M. van Gelder, jd. 38 j. C. Boogerd, jm. 24 j. met J. H. E. Goethals, jd. 31j.H. J. Woldendorp, jm. 29 j. met J. Wielemaker, jd. 22 j BEVALLEN: M. Meurs, geb. Boone, d.M. A. Boshoff, geb. van Baaien, d. C. B. van Bremen, geb. De Koeyer, z. A. W. C. A. Viseur, geb. Meuskens, z. A. J. Gillissen, geb. Ver- meule, d. J. J. Meyers, geb. Poortvliet, d. GEBOREN: Een onechte zoon, moeder22j. OVERLEDENG. Bassi, man van P. de Bree, 66 j. L. de Wolf, wed. van A. Minder hout, 65 j. G. H. Mullié, z. 16 j. C. C. Mos- terman, vrouw van P. Martha, 66 j. J. Spierens, wed. J. K Hegberg, 67 j. R. Meertens, wedr. van J. P. Ingelse, 71 j. Ondergeteekende beveelt ten zeerste aan, nanmns eenige huismoeders van Middelburg, de BAKKERIJ eigenaar J. H. EINGMANS, alwaar men 10 ontvangt niet alleen, maar ingeval van ziekte nog drie weken brood kos teloos ontvangt, waar ik en meer andere huis moeders ondervinding van hebben en daarom in 't belang van ons, werklieden, genoemde inrichting ten zeerste aanbevelen. Qualiteit is puik, pry zen buiten de voor- deelige conditie concurreerend. Aanbevelend, namens eenige huismoeders Vrouw SCHETZ, Arnemuidsche voetpad. Al de in voorraad zjjnde worden tegen spotprijs opgeruimd. Ook te verkrygen Denkt met de schoonmaak om (R1BIA) Kunstkalk, gaat niet af en is helder wit. Levert le kwal. KINDERWAGENBANDJES, tegen lage prijzen. in Rywielen en Naaimachines, 't Zand by Middelburg. Ondergeteekende beveelt zich beleefd aan b# het geachte publiek als Belovende eene nette bediening. Aanbevelend, Gravenstraat I 288.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1905 | | pagina 1