N. COHEN. Glazenwasscher. Een Winkelhuis, k 0. UTTQOIJ Hz, srö» 10. Grootste publiciteit hier ter stede34S0 ei. worden wekelijks met zorg verspreid. Grootste publiciteit Uit de Praktijk voor de Praktijk. KORTE DELFT. KORTE DELFT. B. J. GOEDHART, 10NDEN-YLEESCHBR00D. VAN DIJK, WaL Woensdag 15 Februari 1905. Verschijnt eiken Woensdagavond, ivordt door de geheele stad gratis verspreid. Span j aar d sir a at. Prijs der Advertentiën: van 13 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent. maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend. V e Advertentiën. alle soorten TUIGEN, W. CORRÉ, Sterdi mrradig een ie«r groote sortcerfng eigengemaakte Hoeren- en Kfndereonfectie, welke nltmmnt door elegante en passende coupe. Üpeeiale inrichting voor Goederen naar maat. Grootste reorraad In prachtige Heerendassen, Handschoenen, Fronts, Manchetten, Caehenez, ZIE ETALAGE TE KOOP legende Jaargimf NIEUWS' MIDDELBDR6SGH ADVERTENTIEBLAD FAAM UITGEVER Groote letters naar plaatsruimte. By abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. INDISCHE PENKRAS8EN. Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. XCI. Het Mohammedaansche vasten bestaat in eene volstrekte onthouding van alle spijs en drank. Van den vroegsten morgenstond (kwart over vier) tot na zonsondergang (kwart over zes), moet de moslim onafgebroken ziek ver zetten tegen alle zinnelijke neigingen en be hoeften. Behalve eten en drinken is ook het rooken, zieh parfumeeren en opium schuiven ten strengste verboden, ja zelfs het inslikken van het speeksel maakt de vasten voor zoo'n dag ongeldig, zoodat het zaak is, om steeds een paar koperen kwispedoren (tampat loeda) in huis te hebben, wanneer men in de vasten maand op inlandsch bezoek rekenen kan. lede ren nacht moet de moslim nijjah d.w.z. het voornemen formuleeren, om den daaropvolgen- den dag den plicht van het vasten behoorlek te vervullen en wel als een Gode aangenaam werk. Zonder die nijjah zou de onthouding eenvoudig geen doel treffen. Verder is het aanbevelenswaardig (soennah) om de vastendagen in een gepaste godvruch tige stemming door te brengen, ernstige gods dienstige gesprekken te voeren, vooral niet te twisten, te toornen, te liegen of kwaad te spreken, zoo mogelijk weldadig te zyn jegens de armen, veel in den Qoraan te lezen, stipt zyn vyf gebeden te verrichten, de moskee te bezoeken en Allah's namen en eigenschappen dikwijls by zich zelf op te zeggen. (Allah heeft honderd namen, die elk een eigenschap aanduiden. By het opdreunen daar van gebruiken de moslims een rozenkrans (tas- bih) van 100 korrels.) Geleerde moslims hebben my verzekerd, dat Mohammad's bedoeling met de vasten uitslui tend was eene jaarlyksche oefening voor te sehryven, ter versterking van's menschen wils kracht. Ziel en lichaam, zoo zeiden ze my, zyn steeds met elkander in strijd. De geest is ge willig, maar het vleeseh is zwak en daar het toegeven aan z'n stoffelijke begeerten den mensch ten verderve voert, daarom vond de Profeet het noodig en goed den wil van de ziel te doen traïnen voor den strijd met het zondige lichaam. Een maand per jaar vond Hy voldoende en wanneer men zich werkelijk trouw gedurende Ramadhan, aan het voorschrift der vasten houdt zal men de maand Sjawwal krachtiger ingaan, zal de ziel voorloopig weer gestaald zyn voor de worsteling met het lichaam. Mohammad gaf dispensatie aan zieken, aan reizigers, aan personen, die zwaren arbeid te verrichten hebben, aan zwangere en zoogende vrouwen, die allen dan later echter de ver zuimde dagen moeten inhalen, terwyl oude lieden ook vrijgesteld zyn, doch daar zjj uit den aard der zaak niet meer inhalen kunnen, moeten deze dan, by wyze van vergoeding, een vaste hoeveelheid levensmiddelen aan de armen afstaan. Ieder meerderjarig moslim (d.w.z. bo ven de tien jaar!) in het volle bezit zjjner ver standelijke vermogens, is verder tot vasten verplicht. Wanneer men 'n dag, wettig of onwettig verzuimt, dan is men bo^or of „lek" en moet zoo'n dag vóór de volgende vastenmaand in gehaald zyn. Dit inhalen, het Arabische kadha', moet liefst zoo spoedig mogelijk geschieden. Bij verzuim van langer dan een jaar heeft men een bepaalde hoeveelheid levensmiddelen aan de armen uit te reiken. Zooals we hierboven reeds zagen, is de ont houding alleen gedurende den dag verplich tend. In de Qoraan lezen wjj in hoofdstuk (soerah) II vers (ajah) 183 of Qor. II183 „Het is ulieden geoorloofd in den nacht der vasten dat gij eet en drinkt, totdat gjj in den morgen een witten draad van een zwarten kunt onderscheiden, dan moet gy de vasten volbren gen tot den nacht." Het eerste voedsel, dat gebruikt wordt na zonsondergang, heet fatoer, terwyl het voedsel, even voor den dageraad genuttigd, sahoer ge noemd wordt. In den nacht worden de geloo- vigen gewaarschuwd, opdat die sahoer-maaltyd tydig toebereid zal zyn. Hier in Nederlandsch- Indië geschiedt dit, door het by tussehenpoozen (ongeveer van een tot drie uur 's nachts) doen slaan op de bedoeg's of groote trommen der missigit's. Gedurende de maand Ramadhan staan bjjna alle bezigheden stil en zoo hebben b.v. de In- landsche scholen hier in Indië dan groote vacantie, terwyl ook de Landraadzittingen wor den verdaagd. Tot mijne verbazing werden dit jaar drie ter dood veroordeelden te Meester- Cornelis, gedurende de Poeasa, opgehangen, iets wat zeker geheel in stryd is met de op vattingen van vele rechtzinnige moslims. Als ik van rechtzinnige moslims spreek, dan bedoel ik hiermede nog geen 5 van deJa- vaansche en Soendaneesche bevolking hier op Java, en niettegenstaande het vasten overal elders in de Mohammedaansche wereld, als een der voornaamste plichten van den mensch' wordt beschouwd, zoo treft men hier millioe- nen niet-vasters aan. Menigeen is bovendien niet opgewassen tegen de zware onthouding en er zyn honderdduizenden op Java, die ieder jaar weer, met het heiligste voornemen bezield, maand Ramadhan ingaan, het 'n twee of drie dagen dan volhouden, om daarna te bezwijken en onder een zuchtend terlaloe brat (te zwaar) verder maar net te doen, alsof de Profeet niets niemandal verordineerd heeft. Bij de Maleiers op Sumatra is dit anders, die houden zich wel degelyk aan de voor schriften en zyn over het algemeen veel gods- dienstiger dan de bewoners van Java, waarvan de groote meerderheid alleen de besnijdenis aanvaardt en voor het overige Allah's water maar over Allah's Sawah laat vloeien Grappig is het ook, dat niet weinigen hun geweten in slaap sussen, door althans den eersten en den laatsten, soms ook nog den middelsten dag, te vasten. Uit het bovenstaande moet men nu weer niet besluiten, dat er onder de Javanen en Soendaneezen vele bepaalde vrijdenkers gevon den worden, m<>nschen, die door redeneering of napraten tot de conclusie meenen te moeten komen, dat alle godsdienst feitelijk overbodig isIk heb nog maar zelden een bepaald on- geloovige onder de beide hoofdrassen ontmoet en het was dan nog altyd een der meer ont wikkelden, die Büchner's „Kracht en Stof" ge lezen had, zonder begrijpen. Onthoudt dus vooral dit, dat al worden ook alle godsdienst plichten door 'n Javaan of Soendanees ver waarloosd, hy zieh zeli steeds als 'n goed Moslim beschouwen blyft. Wie hiervan meer weten wil, leze slechts het werkje van Dr. C. Snouck Hurgronje, den bekenden Nederland- schen Hadji Abdul Graffarover „de beteekenis van den Islam voor zyn belijders in Oost-Indië," uitgegeven by E. J. Brill te Leiden. Zy, die vroeger in Indië gewoond hebben, zullen zieh zeker nog wel herinneren, hoe in de Poeasamaand, 's avonds laat dikwijls een luid onheilspellend geschreeuw in de dessa's of kampongs gehoord werd, een modimsche krijgskreet, die angstigen in de Binnenlanden weieens griezelig fanatiek in de ooren zal ge klonken hebben Herhaalde malen nu heb ik het vorige jaar en thans weer, die heusch zeer ongevaarlijke „godsdienstoefeningen" bijgewoond. We hebben hier te doen met de z.g. salat at tarawh, welke haar naam ontleent aan de tarawihs of tus sehenpoozen, volgende op elk viertal rakaats, waaruit de Salat of 't Gebed bestaat. In myne beschrijving van het bidden indertijd, heb ik u reeds uitgelegd wat zoo'n rakaat is. Deze Salat begint altijd 's avonds na achten en duurt dan tot ongeveer tien uur. Op Java mogen alleen mannen en knapen er aan deel nemen, op Sumatra echter ook vrouwen en het wordt door velen op Java als een pretje beschouwd, als een welkome gelegenheid tot gezellig bijeenzijn, waarbij vroolyk gelachen en gepraat wordt. Dat geschreeuw in de kam pongs heeft dus niets niemendal met fanatisme te maken. Ik zelf meende vroeger ook, dat slechts geloofsdrift zooveel leven kon veroor zaken, doch weet thans precies hoe onschuldig het er toegaat. De lui zitten op een ry van 30 a 40 man, de Imam voorop, allen met het aangezicht naar het Westen gekeerd. Plaats van samenkomst is natuurlijk de Langgar of het dorpsbedehuis. Telkens nu als de Imam of voorganger zyn Amim aan het eind van 'n rakaat uitspreekt, valt de geheele gemeente luidruchtig in, met een gejoel en 'n ge chreeuw, dat al heel weinig stichtend werken kan en wel iets heeft van een al te levendige gods dienstoefening bij het Leger des Heils. In Atjeh is de Salat geheel ontaard tot een carrieatuur van 'n godsdienstoefening, waarom dan ook vrome menschen daar maar liever thuis blyven. Elke Salat bestaat by de Salütt at-tarawih uit twintig rakaat's, waarvan iedere twee van de volgende weer worden gescheiden door de taslimah of het zittend, met het hoofd eerst naar rechts en dan naar links, uitspreken van het bekende „Heil over u en de genade Gods (asallamoe Allahichoem De Inlanders noemen dien tarawih-dienst met een verbasterd woord trawèh, na afloop waarvan, meestal door geoefende lezers, stuk ken uit den Qoraan gereciteerd en soms.ook vertaald worden, tot ongeveer 1 uur 's nachts. Lt. Clockenbb Brousson, b. d. Jogjakarta. KALFZIEKTE. Een Engelsch veehouder, de heer John Gil bert, deelt in een landbouwblad een eenvoudig en volgens hem afdoend voorbehoedmiddel mede tegen de door iederen veehouder terecht zoo gevreesde kalfziekte, welke ook in ons land jaaryks zooveel schade aan den veestapel ver oorzaakt. Als hoofdoorzaak der kalfziekte beschouwt de heer Gilbert, naast den ongunstigen toe stand der ingewanden, de zeer sterke aandrang naar de borstklier, welke zich na het wegne men der groote hoeveelheden vloeistof door het melken, moet voordoen. Hy acht het onna tuurlijk aan een koe, die gekalfd heeft, in de eerstvolgende melkingen zóóveel melk te ont nemen, als door het kalf in eenige dagen, in een week, zou geschieden. In verband hiermede past hy het volgende diëet toe. De koe houdt geheel haar gewone rantsoen en wordt, vóór het kalven, gevoederd als de andere koeien. Zy wordt echter van deze ge scheiden en in een hok vrij gelaten. Ongeveer een dag vóór het kalven zal intreden, en ook 12 uur na het kalven, wordt a 1 Liter zui vere lynolie toegediend een uur na de kalving geett men water te drinken met tarwezemelen gekookt. Dit, benevens hooi met fijn gesneden stroo, wordt ook in de eerste twee dagen ver strekt. Het melken neemt eerst een aanvang 48 uren na de verlossing. Als het kalf dood is, of te zwak om te zuigen, dan wordt 4 maal in de 24 uur, één Liter melk uitgemolken. Door de toepassing dezer eenvoudige methode moet het den heer Gilbert gelukt zyn in zyn bedrijf, waar jaarlijks ongeveer honderd kal veren geboren worden, te bezweren. Ook hy verloor vroeger tal van goede melkkoeien sinds hy echter het vermelde middel aan wendde en dat is reeds 13 jaar geleden heeft hij geen enkele koe meer verloren. Zóó overtuigd is hy van de deugdelijkheid zijner methode, dat hij, als een rechtgeaard Engelschman, twee tegen een durft wedden, dat ieder, die zyn voorschriften streng opvolgt, geen hinder van kalfziekte meer zal hebben. Een knecht, die zich aan genoemde voor schriften niet houdt, wordt, hoe goed hy overi gens ook zy, door den heer Gilbert onmiddellijk weggezonden. Observator. BURGERLIJKE STAND TAN MIDDELBURG. Van 7-13 Febr. ONDERTROUWD: G. J. Geilman,jm.20j. met S. Geervliet, jd. 19 j. A. Pieters, jra. 49 j. met M. O. de Leeuw, jd. 38 j. F. R. Harthoorn, jm. 34 j. met J. de Jonge, jd. 23 j. I. Baas, jm. 24 j. met N. Crucq, jd 17 j. GETROUWD: A. A. Fölting, jm. 24 j. met B. C. Suurland, jd. 24 j. S. Davidse, jm. 32 j. met J. J. Endhoven, jd. 26 j. BEVALLENT. Baas, geb. Eits, d. A de Rijke, geb. De Kuyper, d. C. Matthyssen, geb. De Jonge, z. W. P. van Eenennaam, geb. An- driessen, d. J. Verswijveren, geb. De Beukelaer, z. A. Gillissen, geb. De Steur, z. J. Hegberg, geb. de Wolff, d. P. W. Bosman, geb. Daman, d. A. M. C. Roldanus, geb. Huber, z. H. Willighagen, geb. Scheffer, d. E. Koekman, geb. Vermaat, d. Geboren: Een onechte zoon, moeder 24 j. OVERLEDENA. S. M. Andriessen, wed. van L. J. van Nispen, 79 j. P. Geelhoed, z. 7 maanden, M. Zoons, wed. van P. J. Lagter, 79 j. F. Jongepier, vrouw van J. Houterman, 64 j. M. V. Goeman, man van A. S. Huysman, 41 j. M. E. D. Verdoorn, vrouw van A. J. Fiegen, 39 j. W. J. Baljeu, wed. van A. Melse, 79 j. De ondergeteekende houdt zich aanbevolen voor het maken van alsmede tot het bekleeden van Rijtuigen, Stoelen en aanverwante Artikelen en alle soorten Matrassen, tegen billijke pryzen. Zadelmaker, Lange Geere K 72b. Ondergeteekende beveelt zich beleefd aan bjj het geachte publiek als Belovende eene nette bediening. Aanbevelend, Gravenstraat I 288. 5 groote Sinaasappeles 10 cent. 5 Citroenen 10 Schyfjes Appels (hagelwit) per 5 ons 20 (jarig) Stukjes Appels Abrikozen Nieuwe Pruimen Nieuwe Pruimedanten Nieuwe Rozynen voor Boerenjongens Havermout Grove, blanke Rjjst Witte Suiker per K.G. 52 Lichte K.G. 50 Geele K.G. 48 Geele of Groene Zeep per K.G. Glycerine Zeep TIMMERMANS. 16 12 35,40 8 20 18 8 6 27 26 25 7 13 5 9 Noordstraat. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 Wegens vergevorderden leeftijd voor alle zaken geschikt en op den besten en druksten stand van een lief stadje in Zeeland. Brieven onder motto WINKELHUIS bureau van dit blad. 18 CENT PER KILO. Grondstoffen gegarandeerd.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1905 | | pagina 1