8. Firma Van Miert-Henning Wed, M. Visser I, D. LITTOOIJ hl. Grootste publiciteit hier ter stede3450 ex. worden wekelijks met zorg verspreid Grootste pnbliciteil Lako's Reuzenkoeken I TA n AT 11 TA I I AT Groote sorteerin8 JJ U IV I 'JIJ lei IV, WERKGOEDEREN, arm,Mi «traat in effen en streept Eng. concurreerende Pr ij z en Hebt Kiespijn??? JTo. 46. Woensdag 64 Augustus 1904. Achtste Jaargang. H. H. Adverteerders wordt in herinnering gebracht dat Advertentiën voor dit blad niet later dan 12 uur 's morgens op den dag der uitgave kun nen worden aangenomen. Door te late inzending kunnen tel kens advertentiën niet geplaatst worden. DE UITGEVER. Steeds voorradig: Heeren' en Kindercostnums, Pantalons enz. in alle Maten en nieuwste modellen. Scherp ara ven Sir aai. Leer eu Manchester. BURGERLIJKE STAND VAN MIDDELBURG. Advertentiën. alle soorten van Tuigen, Rytuigen, Stoelen, Canapé9» alle soorten Matrassen, W. €ORBE, Zadelmaker. T. RE GROOT, Garst, Winschoten. DAM geplaatst is met haar Kraam, HIDDBLBUB6SCH A1TIR1EIIIEILAD FAAM Ï1EÜWS Verschijnt eiken Woensdaga&c-vMl, wordt door de geheel* stad gratie versprc4d. 8p anj aar dst vaat JArijs der Advertentiën van 13 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent. maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend. Groote letters naar plaatsruimte. By abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. INDISCHE PENKKANSEN. Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. LXXI. We zijn hier op Solo afgestapt in het over geheel Indië zoo gunstig bekende Hotel Slier, vooral ook beroemd om z'n uitstekende tafel en echt vaderlandsehe properheid. De Direc teur, een gepensioneerd luitenant, heeft z'n Inlandsch personeel op militaire wijze afge richt en van daar, dat deze „roemah makan" wat zindelijkheid betreft, een unicum mag genoemd worden. Als ik nu nog mededeel, dat het Hotel Slier zeer gunstig gelegen is in het centrum der plaats, vlak over het fraaie fortpark, aan den grooten Postweg van Daen- dels en in de onmiddellijke nabijheid van Kra ton, Residentiehuis en Soos, dan geloof ik wel, dat 't met 'n gerust geweten aan toeristen op Java kan worden aanbevolen. We noemden Solo, (eigenlijk: Soerakarta Adiningrat, by den aanhef der vorige Penkras een typisch Indische plaats, doch we hadden wel mogen zeggen, de meest typische. Hier toch is het echt nationale van den Javaan nog bewaard gebleven, hier kan men het Javaan- sche volksleven in zyn zuiversten en meest oorspronkelijken vorm bestudeeren. We zyn in het hartje van oud-Mataram en het krioelt hier van hooge Javaansche personages, terwijl duizenden min of meer met het Hof in relatie staan. Het is werkelyk zeer interessant de chic ge- kleede jeugdige edellieden vol gratie, trotsch en zelfbewust voorbij te zien flaneeren, steeds met hun onmisbare poenakawan's (volgelingen) en den pajoeng achter zich aan. Ik zeg „chic gekleed", maar bedoel daarmede volstrekt niet dat fatterige van sommige Inlandsehe jongelui in de Gouvernementslanden en op de Buiten bezittingen, jongelui die er op uit zijn om zoo veel mogelijk de Europeesche modegekken te kopieeren o.a. door het dragen van afzichtelijk hooge boorden, bonte dassen en wat de Euro peesche wansmaak nog meer in Indië impor teert. Neen op Solo zien we de zoo flattee- rende bevallige Javaansche kleeding van voor heen nog, hier is de adellijke Javaan geble ven en ik mag er h.em te liever om Solo, heeft 100.000 inwoners, waarvan een kleine 800 Europeanen (meest Indo's nog, met 90 pet. Javaansch bloed in hun aderen De stad heeft een omvang van 4 uur gaans en bestaat grootendeels uit een'e verzameling van vorstelijke verblijfplaatsen en inlandsehe kampongs. Van Europeanen en Chineezen merkt men hier niet veel, gelukkig, want dan zou het effect wellicht verminderen. De hoogst eigenaardige, door meer dan 10000 mensehen bewoonde Kraton, het verblijf van den Soesoehoenan, de dalem van Prins Mang- koe Negara, over wien we 't later zullen heb- hen, en de lusthoven der grooten van het So- losche Hof, schenken de stad een geheel bij zonder karakter. Onafzienbare boulevardbreede lanen van ta rn arindenboomen door verschillende dwarswe gen verbonden, geven de plaats een grootschen aanblik. Vooral de Residentielaan langs het Hotel, met hare electrische booglampen, maakt 's avonds een heerlijk schoonen indruk. Ook de Kraton en de dalem van den onafhankelijken Prins Mangkoe Negara, worden dan op de meest moderne wijze verlicht, wat vooral in het Oos- tersch verblijf van Zijne Hoogheid, een zeer verrassend effect oplevert. Men is van plan langzamerhand geheel Solo door gloeilampjes te bestralen en de resultaten in 't centrum verkregen, zijn dan ook wel ge schikt om 't publiek onder de niet-Europe- anen, er gunstig voor te stemmen. De straatverlichting moet geheel uit parti culiere fondsen worden bekostigd en vooral Zy'ne Hoogheid tast daarbij diep in z'n beurs! De kleine man is hier stemmig in 't don kerblauw gekleed, iets wat dadelijk opvalt, wanneer men van de Soendaneezen komt, die juist in bonte kleuren hun fort zoeken. Op merkelijk is het, dat de Javaan z'n vrouw vrij wel als lastdier gebruikt, 't Zware werk is hier voor de dochteren Eva's, terwijl de heer der schepping het zich zoo gemakkelijk mo gelijk maakt. Gevolg, dat de dames vroeg oud en leelyk worden, terwijl ook onder de maag- delynen van de volksklasse maar zeer weinig schoone typen voorkomen, 't Is hier net an dersom als in West-Java. Daar de mannen meestal leelyk en ineengedrongen, de vrouwen echter beeldschoon, hier de juffers verre van mooi en de jongelingen met fraai besneden gelaat, prachtexemplaren, die aan het klassieke Hindoeras herinneren. De meisjes in den Kraton zijn wel mooi, doch komen bijna nooit op straat De schitterende ruitergroepen, die men al wandelende tegenkomt, de sierlijke equipage's van het IJof, de kleurige sonsong's (pajoeng's of zonneschermen), de kranig gebouwde cava leristen van Zijne Hoogheid, die aan Tartaar- sche krygers doen denken met hun zwarte koelok's, (een eigenaardig afgeknot kegelvor mig hoofddeksel, dat ik voor 't eerst hier op Solo zag), voeren ons als in gedachten terug- naar den bloeitijd van Java, een eeuw of vier geleden, naar den bloeityd onder de machtige Hindoevorsten We werden zeer hartelijk en gastvrij ont vangen, zoowel door Zijne Hoogheid den Soe soehoenan als door de verschillende Prinsen en Ryksgrooten. Pangeran Harijo Mataram had mijn komst aangekondigd en zeker had ik niet gedacht hier zooveel sympathie te zul len ondervinden. De jonge broeder van genoemden Prins Radhen Mas Pandji Haryo Pinilih, bewees zelfs de groote eer om zijn eerstgeborene zoon, die juist dezer dagen op aarde arriveerde, naar mij te noemenRadhen Mas Ismaêl Clockener Brousson, zoodat ik, als laatst overgeblevene van mijn geslacht, voorloopig nog niet aan uitsterven van mijn naam behoef te denken. Beslist toch is, dat ook later de oudste zoon van mijn petekind den naam Clockener Brous son zal voeren.. Ik deel u een en ander mede, om u er op te wyzen, dat ik waarlyk hier niet te klagen heb over gebrek aan vriendschap en dat komt dus mijn Penkrassen t^n goede, want men laat my hier meer zien dan ooit een geboren So- lonees, ik bedoel van Europeeschen bloede, mocht aamchouwen! Wy troffen het bovendien al zeer byzon- der. Juist waren de jaarlijksche Moslimsche feesten begonnen, feesten, die vooral in de Vorstenlanden op Solo en Djocja met bijzon dere plechtigheid worden gevierd. We bedoe len hier dan de feesten in de derde maand „Moeloed" van het Mohammedaansche jaar. Op den 12den dag dier maand toch herden ken de Islamieten de geboorte van bun Pro feet en men zou dit feest gevoegelijk met de Christelijke Kerstdagen kunnen vergelijken. Op de Noordelijke Aloen-Aloen van den Kraton was het zeven dagen en nachten lang sekatèn of kermis zouden wij zeggen. Nu moet ik eerst even uitleggen wat we onder een Aloen-Aloen verstaan. Voor eiken dalem of woning van een Vorst of Regent op Java zien we een ruime vier kante grasvlakte, door reusachtige „heilige" waringin's omzoomd en met een of twee van die prachtboomen in het midden. Zoo'n vlakte nu noemen we de Aloen-Aloen en meestal bevindt zich aan de Westzijde dan de mos kee of mi-sigit. De Kratons van den Soesoehoenan en Sul- than van Djacjakarta hebben twee Aloen-Aloen's, n.l. een Noordelijke en een Zuidelijke. Op die vorstelijke Aloen-Aloen's mag echter geen gras groeien en ze doen dan ook denken aan de stoffige zandvlakten om en bij Port-Saïd. Op die Noordelijke Aloen-Aloen nu was het feest, ter eere van Nabi Mohammed. De herdenking van 's Profeten geboortedag (Arabischmaulid an-nabi) op den 12den der maand „Moeloed" (ArabischeRabial-awwal) wordt telken jare door de geheele Mohamme daansche wereld en dus ook in Ned.-Indië min of meer luisterrijk gevierd. In het bijzonder, zei ik reeds, aan de Javaansche hoven in de Vorstenlanden. Mohammad is op den 12den Rabial-awwah van het jaar 11 overleden en feitelyk niet ge boren. Voor het gemak echter heeft men nu dien datum ook maar en passant als geboor tedag aangenomen en verder nog vele andere gewichtige feiten uit Mohammad's leven op dien zelfden 12den „Moeloed" gesteld. Ik sprak daar van het jaar 11 en reken dan volgens de Mohammedaansche jaartelling, die begint met de z.g. „hidjrah" van den Profeet op de vlucht van Mekka naar Medinah (16 Juli 622 n. Chr. Als ik zeg, dat vooral in de Vorstenlanden 't geboortefeest van den Nabi met luister ge vierd wordt, moet men daaruit volstrekt niet de gevolgtrekking maken, dat ze hier op Mid- den-Java zoo buitengewoon vroom zijn. Neen, dat is nog al een verschilletje met de Preanger, zou ik zeggen Ik voor mij reken de Javanen hier eigenlijk niet tot de Moslim's, want nog nergens in Indië zag ik zooveel on verschilligheid inzake den godsdienst. Vooral de ad-1 stoort zich zoo goed als niet aan de voorschriften. Men drinkt wijn, bier, cognac en jenever of 't zóó hoort, neemt van de vyf roeken's of zuilen van den Islam vier kant weg geen notitie en beweert zelf open lijk dat de Islam een van buiten opgedrongen leer is. Zendingsvrienden mogen hieruit niet besluiten, dat de Javanen gemakkelijk te ker stenen zijn, want ook van het Christendom willen ze maar weinig weten. In hun hart zijn de lui, hier op Solo tenminste, echt Hindoe's gebleven en men ziet dan ook overal, nog heiligenbeelden en Boeddha's. Oude krissen, ja zelfs de rijtuigen van Zyne Hoogheid worden in den letterlijken zin be wierookt en goddelijke eer bewezenOok ziet men hier, o.a. duizenden, vooral de nog onge- huwden, zonder hoofddoek loopen, gekapt on geveer als de Hindoe's, die ik vroeger op Su matra's Oostkust en Atjeh mocht ontmoeten. Myn Maleische jongens, goede Mohamme danen, klagen er steen en been over, dat in de waroeng's overal 'fc onreine babi (varkens- vleesch) verkocht wordt en trachten nu door extra-gebeden zich te zuiveren van de on willekeurige bezoedeling, die hen hier be dreigt. Dat ze 't hier niet zoo bijster nauw nemen, wist ik trouwens reeds. In de maand „Ramadhan" toch, de 9de maand van het Mohammedaansche jaar, de maand, waarin volgens de vierde roekoen (zuil) van den vroegsten morgenstond tot na zons ondergang alle eten, drinken, rooken, pruimen van sirih, ja elk zinnelijk genot tot slapen toe, volstrekt verboden is, maakte ik aan 't station te Soekaboemi kennis met 'n paar edellieden van Djocja, die kalmweg aan 't buffet, tot groote ergernis natuurlijk van de rechtzinnige Soendaneezen een paitje (bittertje) stonden te drinken Een bittertje en dat om 1 uur in de vas tenmaand, 't kan al niet slimmer De lui zyn hier dan ook alleen „Moslim", zoodra 't pretjes geldt, op dezelfde wijze on- geveer als onverschillige „Christenen" in Europa een heiligen dag van „hun godsdienst" gebrui ken tot 'n verzetje, als welkome gelegenheid dus om de bloemetjes eens buiten te zetten. Vrijdenkers zijn de Javanen echter niet. 't Zijn feitelijk onbewuste theosofen en komen daarin dus weer overeen met de hoogere gra den van den Islam, die ook geheel theosofische begrippen leeraren. Solo. Lt. Clockener Brousson, b. d. Van 1628 Aug. ONDERTROUWD: B. Poelman, s. 36 j. met G. Joosse, jd. 33 j.W. Sinke, jm. 23 j. met P. J. Sanderse, jd. 22 j.A. Grashuis, jm. 21 j. met P. J. Murk, jd. 20 j.I. de Wolff, jm. 29 j. met E. L. M. van Zoom, jd. 18 j.F. A. Alten, jm. 29 j. met P. C. Nugteren, jd. 23 j. GETROUWD: C. Christiaansen, jm. 28 j. met E. C, Meulmeester, jd. 27 j. BEVALLENJ. P. Kesteloo, geb. Verbrugge, z. E. Huybregtse, geb. Van den Broeke, z. E. Jesayes, geb. Braasem, z. L. D. de Troye, geb. De Smit, z. N. Nederhand, geb. Poortvliet, z. M. J. Stomps, geb. Steenmeyer, d. T. Ingelse, geb. Bastiaanse, z. C. Keulemans, geb. Gast, z. M. Reynhoudt, geb. La Brujeere, d. J. Peeman, geb. De Klerk, z. OVERLEDENM. Kambier, vrouw van A. P. D. van de Putte, 60 j.J. T. Buurman, vrouw van J. G. Koole, 22 j.L Compter, ongeh. d. 27 j.A. A. R. Hiller, d. 14 d. W. A. Malgo, man van P. Brandt, 72 j.A. Fak Brouwer, ongeh. d. 35 j.J. de Witte, z. 2 m.J. Groene wegen, man van W. Schout, 79 j. De ondergeteekende beveelt zich minzaam aan by zynen stad- en landgenooten tot het vervaardigen en repareeren van alsmede tot het bekleeden van en tot het vervaardigen van tegen scherp concurreerende pryzen. Het zal steeds zijn streven zyn het vertrou wen in hem geschonken waardig te maken. Lange Geere, K 72b., Middelburg. Laat dan uw mond niet bederven door uw kiezen te laten trekken, maar koopt een flescbje van de wereldberoemde j| KIESPIJNÓLIE. Het stilt onmiddelyk de g hevigste kiespijn. Onverschillig uit welke |j! M oorzaak dezelfde ontstaan is. Duizenden g hebben reeds baat gevonden, vraag het w -ö maar aan ieder die het gebruikt heeft, gj- fl Het is geen leugen of bedrog. 2, n Zend postwissel a 60 cent en U ont- fc" 2 vangt franco een fleschje met gebruiks- ta aanwyzing, hetwelk U onmiddelyk van g uw knagenden pyn geneest. Attesten ter 9 inzage. vraagt LEERLINGEN in het Modevak. Zij, die reeds opleiding ontvingen, kunnen ook in aanmerking komen. zoet en zacht. 10 cent per stuk. maakt haren geachten cliëntèle bekend, dat zy wederom op den zich minzaam aanbevelende.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1904 | | pagina 1