8. F ON N, KOEK BAKKERIJ, eeo net oééiéd Kiaderwagen, H. J. PENNINGS. J. van Eijzeren, k 11 LITTOOIJ Az. Gravenstraat. Grootste publiciteit hier ter stede3450 ex. worden wekelijks met zorg verspreid Grootste publiciteil Scherp concurreeroride P r ij z e n. van W. MiRCUSSE, v.h. J. DE PLU, GORTSTRAAT K 11, TI KOOP: WEGENS OPHEFFING EN VERHUIZING Nederstraat 0 198, Steeds voorhanden: In „DE VOORUIT". STo. 43. Woensdag 3 Augustus 1904. Aelitste «Jaargang INDISCHE PENKRA88EN. Ad verten tien. alle soorten van Tuigen, Bytuigeu, Stoelen, Canapé9» alle soorten Matrassen, W. COBBÉ, Zadelmaker. LIJKDIENAAR Steeds voorradig: Heeren^ en Hindercostunms, Pantalons enz. in alle Maten en nieuwste modellen. Groote sorteering WERSGOEDEREN, in efen en gestreept Eng. Leer en Manchester. In de onde Zeeuwsche OPGERUUD. LAKO'S Hoesttabletten 10 ct. per ons. Eatjesdrop 13 ct. per ons. Korte Noordatraat L 87, Middelburg. ZIE DE ETALAGE. Ananas-, Citroen-, Frambozen-, Kersen en Grenadine-Likeuren, VRIJ VAN ALCOHOL. A 35 cent per Flesch. Lange Geere E 313. Smederij en Kachelmakerij. Ruim gesorteerd in Haarden, Kachels en Fornuizen. Ook in Ruil. Scherp coucurreerende Prflzen. KIEUW!} IIIIILIIIISCH UVERTEIWBLA! DE FAAM Verschijnt eiken Woensdagarendt wordt door de geheels stad gratie verspreid* Ü1TS:*?ER 8 p a n i a a r tr a a I* Prijs der Advertentiën van 13 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent. maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend. Groote letters naar plaatsruimte. By abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. LXIX. Na eene lekkere echt Indische rijsttafel by myn vriend den Djaksa, vertrekken .wijsheden om 3 uur 30 min. met den boemeltrein naar Bandoeng. Mijn gastheer was toevallig in feeststemming en wel omdat hij van morgen uit Buitenzorg een telegram ontving, waarin zijne overplaatsing naar het heerlijke Soeka- boemi gemeld werd. De lezers, die zich nog wel herinneren zul len uit vroegere Penkrassen, hoeveel aange namer dit plaatsje is dan 't stille Tjiandjoér, kunnen zich dus wel begrijpen, dat genoemde verplaatsing tevens als eene welverdiende onderscheiding mag worden aangemerkt. Wij wenschten den Djaksa dan ook veel geluk en een aangenaam verblijf ginds, over tuigd, dat hy er spoedig zeer goede vrienden zal zijn met den zoo veelzijdig ontwikkelden Patih, u ook reeds bekend. Aan het station Tjiandjoér ontmoetten wij 'n paar officieren van den Generalen Staf, die terugkwamen van eene verkenning in 't ge bergte. Zij vertelden, dat er bij het Departe ment van Oorlog verschillende maatregelen werden genomen tot handhaving onzer neu traliteit en dat vooral het bekende kolenstation Sabang op Poeloe Weh, ten noorden van Atjeh gelegen, als 'n uiterst gevaarlijk punt beschouwd werd. De heeren geloofden echter niet, dat, mocht de oorlog tusschen Rusland en Japan gelocaliseerd blijven, d. w. z. als de overige mogendheden zich strict neutraal houden, dat dan een der beide oorlogvoerende staten door schending onzer onzijdigheid zich het gevaar van krijg °°k me^ ons en misschien met nog anderen, op den hals zouden willen halen. Van Tjiandjoér, dat op 439 meter hoogte gelegen is, gaat de spoorlijn in Oostelijke richting en daalt men v^prtdurend tot de halte Tjirandjang, op de vlakt an Tjihea. Vóór men bij deze halte komt, wordt de viaduct over de Tjisokkan gepasseerd, bestaande uit een middenspanning van 54 meter lengte en aan beide zijden twee spanningen van 8 meter. Het is een griezelig gezicht, wanneer men uit het coupéraam het riviertje, een zij tak van den Tjitaroem, op 36 meter beneden zich ziet stroom en, terwijl rechts en links van de spoorstaven bijna geen ruimte is, zoodat een déraillement de noodlottigste gevolgen zou hebben. De toch al niet snel rijdende boemeltrein passeert natuurlijk dit gevaarlijke punt uiterst langzaam. Men is hier op 250 meter boven de oppervlakte der zee. Na vervolgens de halten Tjirandjang en Tjipeujeum voorbijgestoomd te zijn, passeeren we een nog ijzingwekkender punt, n.l. de via duct over den Tjitaroem, een der belangrijkste werken op 't gebied van bruggenbouw op Java. Deze bestaat uit drie openingen, ieder wijd 54 meter, terwijl de spoorstaven liefst op 60 meter boven de rivier zijn gelegen. Om u een juist begrip van deze ontzettende diepte te geven, herinneren wy ook in deze Penkras aan den 80 meter hoogen Haagschen kerktoren Voor den bouw van dit reusachtig viaduct werd een millioen kilogram ijzer en staal ge bruikt. Deze bijzonderheden werden mij wel willend verstrekt door een zeer spraakzamen lijnopzichter der Staatsspoorwegen. We zijn hier gedaald tot de hoogte van Buitenzorg, 247 meter boven de oppervlakte der zee, doch beginnen thans weer te stijgen, wat o. a. dadelijk aan het nog langzamer rijden merkbaar wordt. Te Tjipattat krijgt de trein zelfs twee locomotieven, één vóór en één achter, de laatste dus om te duwen. Het uitzicht Noord en Zuid is indrukwek kend mooi, doch wij kunnen er niet al te veel naar kijken, omdat onze vriend de opzichter, nadat hij gehoord heeft, dat ik van „de pers" ben, my verder niet met rust laat en zooveel technische bijzonderheden meedeelt, dat ik er wel twee lange Penkrassen mee zou kunnen vullen. Voor myn fatsoen schrijf ik maar alles trouw in het reporterboekje op, met het vaste voornemen echter, er maar heel weinig gebruik van te maken. Het baanvak Tjipattat-Padalarang is volgens mijn koffiekleurigen zegsman het moeilijkste gedeelte, dat nog op Java werd .r ngelegd; het traject is 16v kilometer lang en bestaat uit 56 rechte stukken en 55 bogen, waarvan er 25 met 150 meter straal. Wie het soms niet gelooven wil, kome het hier dan maar nameten Ook moesten er op dit gedeelte der lijn hellingen van 1 op 25 gebruikt wordenmen doet er net een half uur over en stijgt gedu rende dien tijd weer tot 696 meter. De halte Padalarang zal zeker een zeer belangrijk station worden, zoodra de lijn Pa dalarangPoerwakarta, thans in aanleg, ge opend zal zijn, Dan toch wordt Bandoeng over Poerwakarta verbonden met Batavia en, daar men deze nieuwe lijn als de hypothenusa kan beschouwen van een rechthoekigen driehoek met de lijnen BataviaSoekaboemi in Zuide lijke richting en SoekaboemiBandoeng in Oostelijke richting tot rechthoekszijden, be grijpt men zeker wel, dat zeer veel tijd ge wonnen zal worden en dat de Nederland'.ch- Indische Spoorweg Maatschappij, die de lyn BataviaBuitenzorg exploiteert, hierdoor ge voelig wordt getroffen. We zullen te Bandoeng aan den Chef der Exploitatie van de Staatsspoorwegen permissie vragen, om met 'n werktrein, den nieuw aan- gelegden weg nader in oogenschouw te mogen nemen en dan misschien meteen een tochtje maken door het Krawangseh e naar Batavia om vandaar Rangkas bitoeng, Serang en Tji- legon in 't Bantamsche te bezoeken en ook op Tangerang in de bekende stroohoedenfa- briek van Petitjeon een kijkje te nemen, doch dat is. voorloopig nog niet aan de orde. We zullen te Bandoeng zooveel te zien en te be schrijven hebben, dat ik blij ben er goedkoop onder dak te komen. Daar is n. 1. het administratiekantoor van de „Bintang Hindia" gevestigd en de admi nistrateur, een Menadonees schreef reeds naar Sindanglaja, dat er een kamer voor my gereed was. Op de halte Padalaraug worden wij verwel komt door een geweldig geschreeuw van „Tjoklaadtjoklaad(chocolade) die hier in tabletten van 3 cents verkocht wordt. De opzichter had mij verteld, dat eene onderne mende Indo-Europeesche dame, mevrouw v. d. Worm, er hier - een chocoladefabriek op nahield, heel primitief ingericht, maar uitste kende en goedkoope waar afleverend. Zij moet er aan een tal van inlanders werk geven en dair de cacao hier in Indië zelf groeit en er dus geen dure vrachten en invoerrechten op komen, wordt hier vooral voor de inlandsche markt, eene weinig kostbare versnapering gefabriceerd. Door gebrek aan werkkapitaal echter kan mevrouw v. d. Worm niet uitbrei den, zij zou anders geheel Indië kunnen voor zien. Natuurlijk koopen we 'n tabletje en het product is zóó smakelijk, dat ook een bezoek aan deze „fabriek" op mijn toekomstprogram komt te staan. Van af Padalarang stygt men weer tot de halte Tjimahi, op 738 meter gelegen. De vele militairen op 't perron herinneren er ons aan, dat we bij 'n zeer groote garnizoensplaats zyn. In 1896 geleidde ik tot hier ongeveer 300 militaire gevangenen, die wij met een Com pagnie Koloniale Reserve van Semarang over zee naar Batavia hadden gebracht, om ze van daar verder naar de nieuwe Militaire Straf gevangenis te Tjimahi te transporteeren. Het is reeds te donker om nog iets van de plaats te zien, doch natuurlijk zal ik als oud officier niet kunnen nalaten er de kampemen ten eens te gaan bezoeken. Wij hunkeren nu echter naar 't einde der reis. Myn spraakzame opzichter heeft ons te Padalarang verlaten en daar er door de snel ingevallen duisternis niets meer van 't natuur schoon te genieten valt, zijn we bly als we om 6 uur 11 min. het ruime stationsemplace ment te Bandoeng binnenstoomen. Erheerscht een drukte van belang en wij krijgen daardoor al dadelijk een zeer prettigen indruk van deze plaats. Op 't perron worden we verwelkomd door den administrateur van het Kantoor „Bintang Hindia", den heer L. A. Enoeh, een oud „hoekoem toea" (onderdistrictshoofd) van de Minahassa en Raden Wangsadiradja, den onder- administrateur. Ook de verschillende magangs (schrijvers) en kantoorbedienden hebben de beleefdheid ons hier op te wachten, zoodat we geen zorg verder voor bagage hebbeo, en na een voor- loopige kennismaking met allen, in een dos- a-dos stappen en naar de Chineesche wijk rijden. In deze drukke wyk toch ligt op het drukste punt het Kantoor van de „Bintang Hindia", het tijdschrift waarover we het nog onlangs in Penkras LX Vil hebben gehad. Sinds 1 December j.l. is het hier gevestigd en dat het op Badoeng vele vrienden verwierf, mocht ik den eersten avond van mijn verblijf reeds bemerkeu. Het was een gaan en komen van abonné's ter plaatseErg gezellig Bandoeng wordt wel eens het „Parijs van Java" genoemd en zeker heeft het al dadelyk drie punten van overeenkomst met de groote wereldstad1°. dat het vrouwelijke geslacht door vele schoone exemplaren wordt vertegen woordigd, 2°. dat de dames er zeer wereldsche neigingen hebben en 3°. dat men er véle vreemdelingen aantreft. Ik maakte dien eersten avond kennis met Inlanders uit Palembang, Singapore, Padang, Riouw, Bandjermasin, Ambon, Menado, Soerabaja, Solo, Djokja, ja zelfs uit Atjeh. De plaats bevalt mij uitstekend, ik voel me hier lekker. In een volgende Penkras meer. Lt. Clockeuee Bbousson, b. d. Bandoeng. BURGERLIJKE STAND VAN MIDDELBURG. Van 26 Juli1 Augustus. ONDERTROUWDA. H. Andriessen, jm. 28 j. met W. C. van der Jagt, jd. 29 j. A. de Munck, jm. 29 j. met J. Groenenberg, jd. 27 j. C. Christiaansen, jm. 28 j. met E. C. Meul- meester, jd. 27 j. A. Meeuse, jm. 27 j. met J. de Man, jd. 27 j. W. A. de Visser, jm. 25 j. met A. de Beer, jd. 26 j. J. Poortvliet, wedr. 30 j. met M. Klap, jd. 45 j. BEVALLEN: M. P. van Wezel, geb. Van den Berge, z. W. J. Jongepier, geb. Verhage, z. J. Schuijs, geb. Zuydwegt, z. F. Crucq, geb. Roozemond, z. E. C. Huysman, geb. Minet, z. OVERLEDENJ. Davidse, 4 weken z. E. A. Adriaanse, 3 mud. d. C. C. Grijspaard, 3 w. d. P. Wouterse, wed. van W. C. Goeman, 71 j. K. J. Kraamer, man van J. A. Petersen, 67 j. De ondergeteekende beveelt zich minzaam aan by zijnen stad- en landgenooten tot het vervaardigen en repareeren van alsmede tot het bekleeden van en tot het vervaardigen van tegen scherp concur re erende prijzen. Het zal steeds zijn streven zijn het vertrou wen in hem geschonken waardig te maken. Lange Geere, K 72b., Middelburg. De ondergeteekende belast zich als met het uitvoeren van Begrafenissen. J. P. KUIJPERS, Heerengracht M. 19a. is wederom ruim voorzien van SUCADE-, CANDIJ-, GEMBER- en ONTBIJTKOEK, eigen fabrikaat zuivere Honingkoek, alsmede LEKKERS vanaf 8, 10 en 12 cent. CHOCO- LAAD en SUIKERWERKEN. met twee Duwers en voorzien van nieuwe banden. Adres Bureau van dit blad. worden alle nog aanwezige MANUFACTUREN, GAREN, BAND en SAJET, alsook een party prima kwaliteit KARPETTEN, totaal Alle goederen worden voor de helft der waarde uitverkochtnog te Koop een nieuw puik best VEERENBED met toebekooren voor 30 Gulden en een zoo goed als nieuw SINGER- NAAIMACHINE (Hoogarm) met Kast, voor 21 Gulden. P.S. De Zaak is ook ineens over te nemen. nabü de PUNT. Het Schoenmagazyn „de Concurrent", Is zeker het beste adres, voor allen die gesteld zyn op net, fijn en sterk Schoen wek. Ruime voorraad in de netste ledersoorten en modellen voor Heeren, Dames en Kinderen. Ook zeer sterke Sehoollaarzen en Werkschoenen. Salon-, Reis- en Werkpantoffels, ook zomerwerk in bruin, grys, zwart enz. in ruime keuze. Door zeer grooten aankoop in vorige pryzen, ben ik in staat toch goedkoop te kunnen ver- koopen. Beleefd aanbevelend, LOUWERSESNOUCK by de Watertoren. Steeds voorradig geel katoenen Mans-, Vrou wen- en Kinderhemden, Boezeroens, Werkkie len, Sehildershemden, Tricot Ondergoederen, Hand-, Thee- en Zakdoeken, Tafellakens en Servetten, Sponzen, Zeemen, Dweilen, Matjes enz. Opruiming van Jongenspakjes. Laagste Pryzen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1904 | | pagina 1