Concurrentie onmogelijk. H. J. PENNINGS. P. J. TA VENIER, anmIRATIMT ine. K D. LITTÖGIJ Az. Grootste publiciteit hier ter stede3450 ex. worden wekelijks met zorg verspreid Grootste publiciteit I 313 Gravenstraat. S.J. FONTFIJN i 313 Gravenstraat. Vraagt VAN DIJKs VOOR f23,50 L. 8. GOBETZ, Koestraat. Sterk Schoenwerk Eigengemaakte Heeren-Bottines Gebruikte, zoo goed als nienw. L eo ONTVANGEN: W. SEYMOUR; Ne. 22. Woeuftdttg 20 April 1904. Verschijnt eiken Woensdagavond, wordt door de geheele stad gratis verspreid. Spanjaard straat* Prijs der Advertentiën van 1—3 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent. maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend. H. H. Adverteerders worden in herinnering gebracht dat Advertentiën voor dit blad niet later dan 12 uur 's morgens op den dag der uitgave kun nen worden aangenomen. Door te late inzending kunnen tel kens advertentiën niet geplaatst worden. DE UITGEVER. INDISCHE PENKRASSEN. DASSEN, FRONTS, BOORDEN, MANCHETTEN, Scherp eoncurreerende Prezen. Advertentiën. Lange en Ronde Reschuft, Ze zyn er weer! De Heerlijke Chili- of Chocolaadboooijes, 14 cent per Kop. Magazijn „GROENENDRAAK." Korte Noordstraat L 87, Middelburg. VOORHANDEN aan lage pryzen. Wagenaarstraat. CORSTANJE. Lange Breeslraat O 157. Smederij en Kachelmakerij. Gegoten en geslagen Haarden, Kachels en Fornuizen, Gepoetste en in vuur Verlakte aan uiterst laaggezette pryzen. OOK IX KUL. MiDDEiBüRGscH ADVERTENTIEBLAD FAAM It S T TCtiltHDI MOWS UITGEVER Groote letters naar plaatsruimte. By abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. LIV. Nu begint de z.g. rakaat, d. w. z. het vaste formulier, dat we in elk gebed der Muzelman nen twee, drie ot vier maal zien herhalen. Zoo'n rakaat bestaat uit het min of meer hardop neuriën van Arabische Qoraanverzen, afgewisseld door de noodige lichaamsbewegin gen. 't Zou me werkelijk niets verwonderen als de „Profeet van Arabië" die rompbuigin gen en knievallen had voorgeschreven om den indolenten Oosterling ten minste vijf maal daags tot wat heilzame kamergymnastiek te dwingenMohammed was 'n practisch man. Voor den Westerling is het intusschen een vreemd gezicht, al die mannen en knapen daar in de rivier bezig met hun „vrije en ordeoefeningen" bedoeld als lof en hulde aan den Vader aller menschenrassen. De rakaat vangt aan met 't u reeds be kende „Bismièllaa Hierrachman Nierro'hhim" (zie Penkras 53). Daarop volgen de zeven eerste verzen van den Qoraan. Ze worden aldus uitgesproken of liever zachtjes en op 'n eentonige melodie gezongen „Alhamdoe lièlaahie röbbiel alamien. Arrachman nierro'hhim „Maaliekie jaomièddin. „Ijaka na boeddoe wa yaka nastaïn. „Ichedienassierdttol moestakèm. „Sierrottolladièna an-amta^ Allaïhim. „Graïriimagrdoèbi Allaïhim Walladdollin- [Amièn Wat in goed Hollandsch overgezet zou luiden „Lof aan God, den Meester des Heelals, Den Lankmoedige, den Barmhartige .Rechter op den Dag van het laatste Oor- [deel. „U bidden wij aan, Uwe hulp roepen wij in. „Voer ons langs den rechten weg. „Langs den weg dergenen, die zich in Gods weldaden mogen verheugen. „Niet langs den weg dergenen, die Gods toorn hebben opgewekt. „Amen!" Na het slepend uitgesproken „Amièn!" uit gesproken ongeveer op de U bekende wijze onzer Heilsoldaten, bukt de vrome zich voor over, steunt met de handen op de knieën en roept: „Allah hoeakbar!" (zie Penkras 53), dadelijk gevolgd door 't drie maal snel opzeg- gen van de woorden: „Soebahan Allah wa ihamdiehie" (Gods heilige naam zij gepre zen Met een ruk als 't ware verheft zich daar na weder 't lichaam, de handen worden op de U reeds bekende wijze opgeheven ter hoogte en dicht bij de ooren (zie Penkras 53) en zachijes, heel zachtjes klinkt nu het: Samie Allah hoeliman hammièda („God luis tert naar hem, die Hem loven.") js dit gezegd, dan werpt de moslim zich op de knieën, raakt met 't voorhoofd den grond aan, herhaalt zijn: „Allah hoeakbar!" en pre velt ook nu weder tot drie maal toe, snel achter elkaar„Soebahan Allah wa bihamdie- hie". Even verrijst nu 't bovenlijf om dade lijk daarna nog eens weer deze beweging van eerbied en ootmoed uit te voeren, nog eens Allah te huldigen m de taal van den Nabi, de Arabische. Ik werd steeds getroffen door de hartstochte lijke wijze waarop de anders zoo flegmatieke Inlander dit deel van 't gebed uitspreekt. Hij weet al zijn geloofsijver te leggen in de kracht, waarmede hij voorhoofd en neus als 't ware tracht in te planten. Ik kan er heusch geen beter woord voor vinden. Onder 't nogmaals met vuur uitroepen van „Allah hoeakbar!" staat onze grijsaard op en de eersts rakaat is volbracht. Het Sembahjang magrib, waarvan we thans hier getuige zijn, heeft drie van die verplichte rakaats of gebedsbewegingen, het Sembahjang soeboeh slechts twee, doch de drie overige ge beden elk vierOnze oude man zal dus twee maal nog het bovenomschrevene herhalen. Na elke twee rakaats, zoo luidt het voor schrift, moet de moslim een oogenblik ge knield blijven en daarbij de volgende woor den opzeggen (niet neuriën dus,) die die z.g. Tasjah'hoed vormen. „Atahyatoèl moebarokatoes tsalawatoet toji- batoe liellahiAssalaaamoe alaïija, ajoehanna- bijoe warrochmatoellahi wabarökatoe. Assa laaamoe alaïna waalla ibadiellahi tsolihien." („Offeren wy U o God, in dank voor Uw ze gen, genade en goedheidHeil ook U Pro feet, moge de genade en gelukzaligheid Gods U deelachtig worden. Zegen ons en allen, die rechtvaardigheid betrachten"). Dit wordt ge volgd door de Sjahadat of geloofsbelijdenis van den Islam, luidendeAsjhadoe Anlaaa Illaha illallaha wa asjhados anna Moehamma- doer Rassoel l'Oellah („Ik geloof, dat er maar één God is en Mo hammad is Zyn Gezant"). De Sjahadat uitgesproken zijnde, moet de z.g. Tsalawat (Aanroeping tot God) worden opgezegd„Allahoèma salè alia Sajied' dièna Moehammad dien wa' allaaa-lichie wassalim" („O God 't is te hopen, dat de gelukzaligheid en genade aan onzen Heer Mohammad en zijn geslacht geschonken wordt.") Hierna staat de geloovige op onder 't uit roepen alweer van „Allah hoeakbar!" en be gint hij de derde rakaat. Het gebed wordt steeds besloten met nog maals geknield uitspreken van de Tasjah' hoed (zie boven) met de Sjahadat, gevolgd door de Tsalawat, terwijl ten slotte de tien malaïkat's of engelen, welke over ieder menschenkind waken, worden gegroet door eerst naar rechts en dan naar links te prevelen: „Assalamoe alaikoem" („Heil U Het gebed is hiermede geëindigd. Ik sprak daar zooeven van engelen. Volgens de Inlanders toch wordt ieder menseh door twintig speciaal daartoe gecom mandeerde onstoffelijke wezens begeleid. Tien zouden overdag en tien 's nachts met de be waking zyn belast. In de Qoraan zelf heb ik er niets van kun nen vinden, van de sterkte en de aflossing dier wacht bedoel ik. Wel lees ik in het 6 de Hoofdstuk 61ste Vers, dat God ieder mensch beschermengelen zendt, die by den dood zyn adem en ziel ontvangen, wezens, die we ook aantreffen in de boeken der Europeesche spi ritisten en spiritualisten en dan geleigeesten genoemd worden. Doch om op 't gebed terug te komen, gij zult moeten toegeven, dat 't al zeer tydroo- vend, lastig en ingewikkeld is en 't is zeker daaraan toe te schrijven, dat de verpletterende meerderheid onzer Inlanders er maar weinig of niets aan doet. Ze rekenen zich daarom echter niet tot de Kafir's of ongeloovigen, 0, neen, verre van dienZe zyn trotsch op den naam van islam, doch vinden 't te veel soesah om zich aan de voorschriften van hun góds- dienst te houden. Het gros onzer „Mohammedaansche" broe ders hier op Java snapt bovendien de betee- kenis der Arabische woorden niet Ze dreunen de klanken maar op zonder er bij na te denken, ze weten niet wat ze zeggen en hebben in hun jeugd den geheelen Qoraan by een hadji doorgelezen, zonder er ook maar een syllabe van te begrypen Dit is bepaald erg jammer, want als de Inlanders eens juist leefden, zooals de Profeet 't gelast heeft, zou 't er hier heel wat beter uitzien. Deze op merking is trouwens ook op onze Christelijke maatschappij van toepassing en de volgelin gen van Boeddha zyn, voor zoover ik ze hier heb leeren kennen, al geen haar beter dan de re=t van het menschdom Ik zei hierboven, dat het gros der Javanen niets van Mohammad's leer af weet. Denk nu niet, dat dit alleen 't geval is bij het lagere volk, ook onder de hoogere stan den trof ik reeds zeer velen aan, die er zoo goed als geen besef van hebben. Hier op Tjiandjoer is de bevolking nog al fanatiek uitgevallen, men struikelt er b.v. over de hadji's en toch heb ik in de weinige da gen, die ik hier ben reeds duidelijk gemerkt, dat 't schyn en niets dan schyn is. Er wordt hier wel meer dan elders gebe den en de groote fraaie missigit is Vrydags stampvol, doch het wemelt hier b.v. onder de „vromen" van ryke woekeraars, die zonder ge nade hun geloofsgenooten trachten te beroo- ven van sawah, huis en erf. De stommelingen denken met hun bidden en vasten den hemel te beërven en weten na tuurlijk niet, dat er in den Qoraan staat„Zy, die van woeker leven, zullen eens weder op staan als bezetenen, die door Iblis (den Duivel) zyn aangeraakt en wel omdat zy zeggen „Koophandel staat gelyk met woeker." We zullen 't later nog wel eens meer over den Islam en den woeker hebben. Nu hebben we er geen tyd voor, want straks ga ik op bezoek Icy den ouden Regent en morgen vertrekken we naar Sindanglaja, waar 't al byna net zoo koud moet wezen als bij U in Holland op een niet te warmen MeidagIk leen ook een overjas van myn gastheer den Djaksa. Tjiandjoer. Lt. Clockener Broüsson, b. d. BURGERLIJKE STAND VAN MIDDELBURG. Yan 1218 April. ONDERTROUWD A. Vermeulen, jm. 22 j. met J. de Witte, jd. 22 j.L. J. Groenen- berg, jm. 30 j. met j. P. Casteleyn, jd. 31 j. J. Flikweert, jm. 25 j. met J. C. Krijger, jd. 24 j. GETROUWDJ. Minderhout, jm. 27 j. met E. H. Holtuyzen, jd. 28 j.J. de Kuyper, jm. 23 j. met M. Blaas, jd. 22 j. BEVALLEND. H. J. van Luijk, geb. Luyk, z.P. A. Haekenberg, geb. Meertens, d.E. P. Herman, geb. De la Vienne, z.S. C. Will, geb. Roose, z.M. van Gemert, geb. Geertse, z.P. van Wittene, geb. Braasem, d. OVERLEDEN W. Groenenberg, wed. van D. Flipse, 46 j.W. D. Luteyn, ongeh. z. 70 j.J. Blok, ongeh. z. 61 j.J. A. Mulder, man van C. J. Hanssens, 58 j.M. G. de Nooyer, wedr. van D. Sass, 83 j. VOORRADIG een prachtige Sorteering Heeren- en Kindercostuums, Demisaison3, Pantalons en Stoffen voor Kleeding naar Maat. Kinder Cheviot en Manchester Broekjes, Bruin en Gestreept Engelseh leer en Zwart Manchester, Pantalons, Linnen Colberts enz. enz. in alle maten. 26 a 10 cent.GORTSTRAAT. Nieuwe Tweepersoons Veerenbedden met Peluw en Twee Kussens, beste Linnen Tyk gevuld met 60 pond nieuwe zuivere Kippenvoeren. N.B. Men kan zich van de vulling over tuigen. Het Schoenmagazijn „de Concurrent", is zeker het beste adres, voor allen die gesteld zyn op net, fijn en sterk Schoenwek. Ruime voorraad in de netste ledersoorten en modellen voor Heeren, Dames en Kinderen. Ook zeer sterke Schoollaarzen en Werkschoenen. Salon-, Reis- en Werkpantoffels, ook zomerwerk in bruin, grys, zwart enz. in ruime keuze. Door zeer grooten aankoop in vorige pryzen, ben ik in staat toch goedkoop te kunnen ver- koopen. Beleefd aanbevelend, ZIE DE ETALAGE. vanaf f 3,50 bet paar. Ruim gesorteerd in TEVENS EEN GROOTE PARTIJ houdt zich beleefd aanbevolen tot het verrich ten van Adres Burg C 101. Werkplaats Wal B 74. Wit Bier, Goed belegen Gerste Bier op kr. Princesse op V2 kurkfl. Prachtig helder schui mend Lager, Gerste Lager en Oud Bier. Ci troen en Frambozen Kwast a 70 cent per Liter. Aanbevelend. Koorkerkhof A 118.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1904 | | pagina 1