Concurrentie onmogelijk.
H. J. PENNINGS.
P. J. TA VENIER,
anmIRATIMT
ine.
K D. LITTÖGIJ Az.
Grootste publiciteit hier ter stede3450 ex. worden wekelijks met zorg verspreid
Grootste publiciteit
I 313 Gravenstraat. S.J. FONTFIJN
i 313 Gravenstraat.
Vraagt VAN DIJKs
VOOR f23,50
L. 8. GOBETZ, Koestraat.
Sterk Schoenwerk
Eigengemaakte Heeren-Bottines
Gebruikte, zoo goed als nienw.
L eo
ONTVANGEN:
W. SEYMOUR;
Ne. 22.
Woeuftdttg 20 April 1904.
Verschijnt eiken Woensdagavond,
wordt door de geheele stad gratis verspreid.
Spanjaard straat*
Prijs der Advertentiën
van 1—3 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent.
maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend.
H. H. Adverteerders worden
in herinnering gebracht dat
Advertentiën voor dit blad niet
later dan 12 uur 's morgens
op den dag der uitgave kun
nen worden aangenomen. Door
te late inzending kunnen tel
kens advertentiën niet geplaatst
worden.
DE UITGEVER.
INDISCHE PENKRASSEN.
DASSEN, FRONTS, BOORDEN, MANCHETTEN, Scherp eoncurreerende Prezen.
Advertentiën.
Lange en Ronde Reschuft,
Ze zyn er weer!
De Heerlijke Chili- of Chocolaadboooijes,
14 cent per Kop.
Magazijn „GROENENDRAAK."
Korte Noordstraat L 87, Middelburg.
VOORHANDEN
aan lage pryzen.
Wagenaarstraat. CORSTANJE.
Lange Breeslraat O 157.
Smederij en Kachelmakerij.
Gegoten en geslagen Haarden,
Kachels en Fornuizen,
Gepoetste en in vuur Verlakte
aan uiterst laaggezette pryzen.
OOK IX KUL.
MiDDEiBüRGscH
ADVERTENTIEBLAD
FAAM
It S T TCtiltHDI
MOWS
UITGEVER
Groote letters naar plaatsruimte. By abonnement van
1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden.
Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden.
LIV.
Nu begint de z.g. rakaat, d. w. z. het vaste
formulier, dat we in elk gebed der Muzelman
nen twee, drie ot vier maal zien herhalen.
Zoo'n rakaat bestaat uit het min of meer
hardop neuriën van Arabische Qoraanverzen,
afgewisseld door de noodige lichaamsbewegin
gen. 't Zou me werkelijk niets verwonderen
als de „Profeet van Arabië" die rompbuigin
gen en knievallen had voorgeschreven om den
indolenten Oosterling ten minste vijf maal
daags tot wat heilzame kamergymnastiek te
dwingenMohammed was 'n practisch man.
Voor den Westerling is het intusschen een
vreemd gezicht, al die mannen en knapen
daar in de rivier bezig met hun „vrije en
ordeoefeningen" bedoeld als lof en hulde aan
den Vader aller menschenrassen.
De rakaat vangt aan met 't u reeds be
kende
„Bismièllaa Hierrachman Nierro'hhim" (zie
Penkras 53).
Daarop volgen de zeven eerste verzen van
den Qoraan.
Ze worden aldus uitgesproken of liever
zachtjes en op 'n eentonige melodie gezongen
„Alhamdoe lièlaahie röbbiel alamien.
Arrachman nierro'hhim
„Maaliekie jaomièddin.
„Ijaka na boeddoe wa yaka nastaïn.
„Ichedienassierdttol moestakèm.
„Sierrottolladièna an-amta^ Allaïhim.
„Graïriimagrdoèbi Allaïhim Walladdollin-
[Amièn
Wat in goed Hollandsch overgezet zou
luiden
„Lof aan God, den Meester des Heelals,
Den Lankmoedige, den Barmhartige
.Rechter op den Dag van het laatste Oor-
[deel.
„U bidden wij aan, Uwe hulp roepen wij in.
„Voer ons langs den rechten weg.
„Langs den weg dergenen, die zich in Gods
weldaden mogen verheugen.
„Niet langs den weg dergenen, die Gods
toorn hebben opgewekt.
„Amen!"
Na het slepend uitgesproken „Amièn!" uit
gesproken ongeveer op de U bekende wijze
onzer Heilsoldaten, bukt de vrome zich voor
over, steunt met de handen op de knieën en
roept: „Allah hoeakbar!" (zie Penkras 53),
dadelijk gevolgd door 't drie maal snel opzeg-
gen van de woorden: „Soebahan Allah wa
ihamdiehie" (Gods heilige naam zij gepre
zen
Met een ruk als 't ware verheft zich daar
na weder 't lichaam, de handen worden op de
U reeds bekende wijze opgeheven ter hoogte
en dicht bij de ooren (zie Penkras 53) en
zachijes, heel zachtjes klinkt nu het:
Samie Allah hoeliman hammièda („God luis
tert naar hem, die Hem loven.")
js dit gezegd, dan werpt de moslim zich op
de knieën, raakt met 't voorhoofd den grond
aan, herhaalt zijn: „Allah hoeakbar!" en pre
velt ook nu weder tot drie maal toe, snel
achter elkaar„Soebahan Allah wa bihamdie-
hie". Even verrijst nu 't bovenlijf om dade
lijk daarna nog eens weer deze beweging van
eerbied en ootmoed uit te voeren, nog eens
Allah te huldigen m de taal van den Nabi,
de Arabische.
Ik werd steeds getroffen door de hartstochte
lijke wijze waarop de anders zoo flegmatieke
Inlander dit deel van 't gebed uitspreekt. Hij
weet al zijn geloofsijver te leggen in de kracht,
waarmede hij voorhoofd en neus als 't ware
tracht in te planten. Ik kan er heusch geen
beter woord voor vinden.
Onder 't nogmaals met vuur uitroepen van
„Allah hoeakbar!" staat onze grijsaard op en
de eersts rakaat is volbracht.
Het Sembahjang magrib, waarvan we thans
hier getuige zijn, heeft drie van die verplichte
rakaats of gebedsbewegingen, het Sembahjang
soeboeh slechts twee, doch de drie overige ge
beden elk vierOnze oude man zal dus twee
maal nog het bovenomschrevene herhalen.
Na elke twee rakaats, zoo luidt het voor
schrift, moet de moslim een oogenblik ge
knield blijven en daarbij de volgende woor
den opzeggen (niet neuriën dus,) die die z.g.
Tasjah'hoed vormen.
„Atahyatoèl moebarokatoes tsalawatoet toji-
batoe liellahiAssalaaamoe alaïija, ajoehanna-
bijoe warrochmatoellahi wabarökatoe. Assa
laaamoe alaïna waalla ibadiellahi tsolihien."
(„Offeren wy U o God, in dank voor Uw ze
gen, genade en goedheidHeil ook U Pro
feet, moge de genade en gelukzaligheid Gods
U deelachtig worden. Zegen ons en allen, die
rechtvaardigheid betrachten"). Dit wordt ge
volgd door de Sjahadat of geloofsbelijdenis
van den Islam, luidendeAsjhadoe Anlaaa
Illaha illallaha wa asjhados anna Moehamma-
doer Rassoel l'Oellah
(„Ik geloof, dat er maar één God is en Mo
hammad is Zyn Gezant").
De Sjahadat uitgesproken zijnde, moet de
z.g. Tsalawat (Aanroeping tot God) worden
opgezegd„Allahoèma salè alia Sajied' dièna
Moehammad dien wa' allaaa-lichie wassalim"
(„O God 't is te hopen, dat de gelukzaligheid
en genade aan onzen Heer Mohammad en
zijn geslacht geschonken wordt.")
Hierna staat de geloovige op onder 't uit
roepen alweer van „Allah hoeakbar!" en be
gint hij de derde rakaat.
Het gebed wordt steeds besloten met nog
maals geknield uitspreken van de Tasjah' hoed
(zie boven) met de Sjahadat, gevolgd door de
Tsalawat, terwijl ten slotte de tien malaïkat's
of engelen, welke over ieder menschenkind
waken, worden gegroet door eerst naar rechts
en dan naar links te prevelen: „Assalamoe
alaikoem" („Heil U
Het gebed is hiermede geëindigd.
Ik sprak daar zooeven van engelen.
Volgens de Inlanders toch wordt ieder
menseh door twintig speciaal daartoe gecom
mandeerde onstoffelijke wezens begeleid. Tien
zouden overdag en tien 's nachts met de be
waking zyn belast.
In de Qoraan zelf heb ik er niets van kun
nen vinden, van de sterkte en de aflossing
dier wacht bedoel ik. Wel lees ik in het 6 de
Hoofdstuk 61ste Vers, dat God ieder mensch
beschermengelen zendt, die by den dood zyn
adem en ziel ontvangen, wezens, die we ook
aantreffen in de boeken der Europeesche spi
ritisten en spiritualisten en dan geleigeesten
genoemd worden.
Doch om op 't gebed terug te komen, gij
zult moeten toegeven, dat 't al zeer tydroo-
vend, lastig en ingewikkeld is en 't is zeker
daaraan toe te schrijven, dat de verpletterende
meerderheid onzer Inlanders er maar weinig
of niets aan doet. Ze rekenen zich daarom
echter niet tot de Kafir's of ongeloovigen, 0,
neen, verre van dienZe zyn trotsch op den
naam van islam, doch vinden 't te veel soesah
om zich aan de voorschriften van hun góds-
dienst te houden.
Het gros onzer „Mohammedaansche" broe
ders hier op Java snapt bovendien de betee-
kenis der Arabische woorden niet
Ze dreunen de klanken maar op zonder er
bij na te denken, ze weten niet wat ze zeggen
en hebben in hun jeugd den geheelen Qoraan
by een hadji doorgelezen, zonder er ook maar
een syllabe van te begrypen Dit is bepaald
erg jammer, want als de Inlanders eens juist
leefden, zooals de Profeet 't gelast heeft, zou
't er hier heel wat beter uitzien. Deze op
merking is trouwens ook op onze Christelijke
maatschappij van toepassing en de volgelin
gen van Boeddha zyn, voor zoover ik ze hier
heb leeren kennen, al geen haar beter dan de
re=t van het menschdom
Ik zei hierboven, dat het gros der Javanen
niets van Mohammad's leer af weet.
Denk nu niet, dat dit alleen 't geval is bij
het lagere volk, ook onder de hoogere stan
den trof ik reeds zeer velen aan, die er zoo
goed als geen besef van hebben.
Hier op Tjiandjoer is de bevolking nog al
fanatiek uitgevallen, men struikelt er b.v. over
de hadji's en toch heb ik in de weinige da
gen, die ik hier ben reeds duidelijk gemerkt,
dat 't schyn en niets dan schyn is.
Er wordt hier wel meer dan elders gebe
den en de groote fraaie missigit is Vrydags
stampvol, doch het wemelt hier b.v. onder de
„vromen" van ryke woekeraars, die zonder ge
nade hun geloofsgenooten trachten te beroo-
ven van sawah, huis en erf.
De stommelingen denken met hun bidden
en vasten den hemel te beërven en weten na
tuurlijk niet, dat er in den Qoraan staat„Zy,
die van woeker leven, zullen eens weder op
staan als bezetenen, die door Iblis (den Duivel)
zyn aangeraakt en wel omdat zy zeggen
„Koophandel staat gelyk met woeker."
We zullen 't later nog wel eens meer over
den Islam en den woeker hebben.
Nu hebben we er geen tyd voor, want
straks ga ik op bezoek Icy den ouden Regent
en morgen vertrekken we naar Sindanglaja,
waar 't al byna net zoo koud moet wezen
als bij U in Holland op een niet te warmen
MeidagIk leen ook een overjas van myn
gastheer den Djaksa.
Tjiandjoer.
Lt. Clockener Broüsson, b. d.
BURGERLIJKE STAND VAN MIDDELBURG.
Yan 1218 April.
ONDERTROUWD A. Vermeulen, jm. 22
j. met J. de Witte, jd. 22 j.L. J. Groenen-
berg, jm. 30 j. met j. P. Casteleyn, jd. 31 j.
J. Flikweert, jm. 25 j. met J. C. Krijger, jd. 24 j.
GETROUWDJ. Minderhout, jm. 27 j.
met E. H. Holtuyzen, jd. 28 j.J. de Kuyper,
jm. 23 j. met M. Blaas, jd. 22 j.
BEVALLEND. H. J. van Luijk, geb. Luyk,
z.P. A. Haekenberg, geb. Meertens, d.E.
P. Herman, geb. De la Vienne, z.S. C. Will,
geb. Roose, z.M. van Gemert, geb. Geertse,
z.P. van Wittene, geb. Braasem, d.
OVERLEDEN W. Groenenberg, wed. van
D. Flipse, 46 j.W. D. Luteyn, ongeh. z. 70
j.J. Blok, ongeh. z. 61 j.J. A. Mulder, man
van C. J. Hanssens, 58 j.M. G. de Nooyer,
wedr. van D. Sass, 83 j.
VOORRADIG een prachtige Sorteering Heeren- en Kindercostuums, Demisaison3, Pantalons en Stoffen voor Kleeding naar Maat.
Kinder Cheviot en Manchester Broekjes, Bruin en Gestreept Engelseh leer en Zwart Manchester, Pantalons, Linnen Colberts enz. enz.
in alle maten.
26 a 10 cent.GORTSTRAAT.
Nieuwe Tweepersoons Veerenbedden met Peluw
en Twee Kussens, beste Linnen Tyk gevuld
met 60 pond nieuwe zuivere Kippenvoeren.
N.B. Men kan zich van de vulling over
tuigen.
Het Schoenmagazijn „de Concurrent", is
zeker het beste adres, voor allen die gesteld
zyn op net, fijn en sterk Schoenwek. Ruime
voorraad in de netste ledersoorten en modellen
voor Heeren, Dames en Kinderen. Ook zeer
sterke Schoollaarzen en Werkschoenen. Salon-,
Reis- en Werkpantoffels, ook zomerwerk in
bruin, grys, zwart enz. in ruime keuze.
Door zeer grooten aankoop in vorige pryzen,
ben ik in staat toch goedkoop te kunnen ver-
koopen.
Beleefd aanbevelend,
ZIE DE ETALAGE.
vanaf f 3,50 bet paar.
Ruim gesorteerd in
TEVENS EEN GROOTE PARTIJ
houdt zich beleefd aanbevolen tot het verrich
ten van
Adres Burg C 101.
Werkplaats Wal B 74.
Wit Bier, Goed belegen Gerste Bier op kr.
Princesse op V2 kurkfl. Prachtig helder schui
mend Lager, Gerste Lager en Oud Bier. Ci
troen en Frambozen Kwast a 70 cent per
Liter. Aanbevelend.
Koorkerkhof A 118.