Concurrentie onmogelijk. H. J. PENNINGS. A, D. LITTÖ0IJ Az. Grootste publiciteit hier ter stede! 3450 ex. worden wekelijks met zorg verspreid Grootste publiciteit I 313 Gravenstraat. S. J FONTEIJN I 313 Gravenstraat. Vraagt VAN DIJK's VOOR <23,50 L. S. GOBETZ, Koestraat. Vlaamsche Bestellen No. *7. Woeiisdag 13 April 1904. Afhtnte Jaargang. Verschijnt eiken Woensdagavond, wordt door de geheele stad gratie verspreid» Hpanj aar dstr aai. Prijs der Advertentiën: van 13 regels 15 cent, iedere regel meer 5 cent. maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend. H. H. Adverteerders worden in herinnering gebracht, dat Advertentiën voor dit blad niet later dan IS uur 's morgens op den dag der uitgave kun nen worden aangenomen. Door te late inzending kunnen tel kens advertentiën niet geplaatst worden. DE UITGEVER Advertentiën. Ze zy» er weer! lie Heerlijke Chili- of Chocolaadbo. ntjes, Magazp „GROENENDRAAK." Lauge eu Ronde Beschuit, IIBDELBÜIiSCi AD7ERTEITIEBLAD FAAM MET WONINGGIDS. NIEUWS ÖlTÖHÈVKK Groote letters naar plaatsruimte. By abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. INDISCHE PENKBAS8EN. Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. LUI. 't Is zes uur in den avond. Dof, erg dof dreunen daar drie slagen op den bedoek, een soort van reuzentrom, opge hangen naby de masdjid (missigit, moskee.) De marbot of tempelwachter geeft den tijd aan, bestemd voor het Sembahjang Magrib, het avondgebed. In het Westen zijn de toppen der heuvels en lagere bergen met een rood-gouden gloed overgoten de laatste groet van het oog des daags. In deze landen heeft de dagvorstin haar taak voor heden alweer trouw volbracht, misschien wel wat al te nauwgezet, zullen de luidjes aan de lage kuststreek zeggen. Thans gaat zij henen, gaat zij haar goddelijk leven wekkend licht brengen aan andere werelddee- len, aan andere rassen, zal zy. ook daar weer schijnen over boozen en rechtvaardigen, daar ginds, ver, heel heel ver in het westen Bij in Nederland schittert zy thans hoog aan den hemeltrans, waarschijnlijk voor U on zichtbaar, verborgen als zij nu meestal is achter dikke grauwe sneeuwwolken of vochtigen mist, misschien ook ziet zij vroolijk lachend neder op echt Hollandsch ijsvermaak, bij hel der vriezend weder. Ik hoop voor U het laatste In Amerika begint de dag, begint weer die dagelyksche struggle for life en for high life, welke de menschkeid omlaag trekt, omlaag naar de stof Tot zoover gaan de gedachten echter niet van onze eenvoudige Soendaneezen. Wat weten zij van andere werelddeelen, van andere rassen, van sneeuw en mist en ijsver maak, van strijd om 't bestaan en dollarver- goding? Als zij de zon naar 't Westen zien nijgen, dan denken zij slechts aan die heilige stad, daar ginds in Arabië, aan Mekka, waar hun Nabi, hun Profeet, hun Godsgezant het le venslicht zag, waar Mohammed Allah's laatste openbaringen heeft geboodschapt, waar hij heeft geleefd, gepredikt en geleden, om ten slotte over zijn vijanden te zegevieren, aan dat Mekka, waar de Ka'bah, de beroemde zwarte steen wordt bewaard in Al-masdjid alharam, de heiligste moskee op de aarde, die zwarte steen, welke Adam eens tot rustbank heeft gediend, tot een rustbank, uit het Paradijs zelf afkomstig, toen nog vlekkeloos wit, nog niet zwart bezoedeld door de kussen der zon dige pelgrims, de heilige zwarte steeD, gedu- diirende den zondvloed door Allah's Engelen verborgen in den berg Aboe-Kobais en eerst veel later weer door Ibrahim (de Abraham van ons Oude-Testament) terugontvangen, toen hij en zyn zoon lsmael een Moskee bouwden ter eere Gods, terug ontvangen uit de reine handen van Djabraël (Gabriël), den Aarts engel Thans is het tijd voor het gebed. Vele mannen en knapen spoeden zich naar de T^ji-Andjoer, naar den heerlijk frisschen bergstroom, die daar zoo lustig huppelt en dartelt over groote en kleine rolsteenen, gladde zwarte rolsteenen, geschuurd door de kracht van het water, rolsteenen, die de kali in een van z'n vele woedevlagen heeft meegesleurd van boven, van 't gebergte en hier heeft neer geworpen als eene schenking aan de vrome desalieden. Ze dienen hen thans tot bidplaats, zooals we zullen zien daar we toevallig nu juist ge tuige zijn van het dagelijksch huldebetoon dier eenvoudigen, van het Sembahjang Magrib tot den Schepper aller werelden. Laat ons zachtkens naderbij sluipen en laat ons dan eerbiedig toezien e» luisteren. Die oude grijsaard daar begint de woedloe, de voorgeschreven wassckingen. Eerst dompelt hij beide handen in den stroom en wrijft ze daarna langzaam over elkander, vervolgens brengt hij met duimen en wijsvin gers wat water in de gaten van neus en ooren, om daarna met de beide handholten vol water, tot driemaal toe, de geheele voorzijde van het gelaat te bevochtigen. Gedurende deze reiniging- van het aangezicht is hij verplicht in zich zelf de z. g. niat, het voornemen uit te spreken, dat deze wassching dienen zal om straks rein voor Gods heilige Alomtegenwoordigheid 't gebed te kunnen uitspreken. Na het gelaat worden eerst de rechterhand en onderarm drie maal met de linkerhand afgewassehen, om dan op dezelfde wijze die linker ledenmaten te reinigen. Ook worden de nagels daarbij niet vergeten. Is dit geschied, dan schept de oude man met de rechterhand wat water en drukt dat boven op 't hoofd. Deze beweging wordt even eens drie maal herhaald. Als nu ten slotte ook weder drie keer eerst de rechtervoet tot aan de enkels en daarna de linkervoet gereinigd zijn, dan heeft de grijsaard dewoedloe volbracht. Hij deed zelfs meer dan strikt noodzakelijk was, want de wassching van handen, neusgaten en oorgeledingen vóór de reiniging van 't aangezicht is niet bepaald verplichtend, alleen maar aanbevelingswaardig of soenat, zooals 't in het Arabisch heet. Ondertusschen merken we op, dat velen dadelijk, zonder voorafgaande reiniging, gingen bidden. Dit is geen verzuim, want volgens de Sjariat of dagelyksche wet, (U weet nog wel de buitenste vezelige bast van de kokosnoot), is bij hen de laatst verrichte woedloe of reini ging nog van kracht. Heeft de moslim b. v. 's morgens, na het ontwaken voor het ochtendgebed of Sembah jang Soeboeb, behoorlijk de voorgeschreven wassching verricht, dan blijft deze geldig ook voor de volgende gebeden, tenzij hy in dien tusschentijd geslapen heeft of door een andere oorzaak het bewustzijn tijdelijk heeft verloren. Ook wanneer de man eene vreemde vrouw of eene vrouw een vreemde man heeft aange raakt, (b.v. door het geven van een hand) heeft de vorige woedloe haar werking verloren en is men dus by het eerstvolgende gebed weer verplicht zich opnieuw te reinigen. Alleen naaste bloedverwanten als vader en dochter, broeder en zuster, moeder en zoon worden niet als vreemden beschouwd. Eeht- genooten echter wel Ik denk, dat U thans de ritus van de mos- limsehe reiniging- vóór het gebed voldoende duidelijk zal zijn. Laat ons dan nu weer nauwkeurig obser- veeren, wat de oude man verder gaat doen. Hij is intussehen overeind gerezen en staat nu met 't gelaat naar 't Westen gekeerd. De roode weerschijn van der bergen gloed aan zijn oud eerwaardig gelaat werkelijk iets boven- aardsch. Het lijkt ons of zijn ziel zoo dadelijk zal opgaan in dat ondoorgrondelijk mysterie van alle tijden en alle volkeren, dat onbegrepen eeuwige heilige, alleen door materialisten driest geloochend, alleen maar door de mannen, die zweren by kracht en by stof. 't Is dien vromen grijsaard aan te zien, dat hy zich in dit plechtig oogenblik één voelt worden met de Godheid, één met de oorzaaklooze Oorzaak van al 't geschapene. Met de handen nog omlaag langs het lichaam, de oogen strak gericht op de plek, waar straks zijn voorhoofd vol eerbied den steen zal raken, zegt hy op eigenaardig zangerigen toon „Biesmièllahiè'r Reehmaan Nie'r Rö'him (In naam van den lankmoedigen en barmhar- tigen God Dit staat boven iedere Soèrah ot Hoofdstuk van óen Qoer'an (Koran,) behalve boven het negende. De moslims spreken het uit als zy, volgens den ritus, een dier beginnen te slachten door liet doorsnijden van den slokdarm, by het begin vau alle gebeden, en by alle belangrijke handelingen. Zeer vrome menschen maar ook zy die godsvrucht huichelen, spreken die woorden uit vóór eiken maaltijd, bij het binnentreden van een huis, by het opsteken van een sigaar bij het stygen te paard enz. enz. enz. 't Doel is om den geest te dwingen by iedere verrichting, hoe nietig dan ook, aan het Opperwezen te denken. De grijsaard gaat verder: „Oesallie fardal magrib salasa rak' atièn ad aan tielachie taala .(Ik bid, noodzakelijk op den avond drie ra- kaat's tot Goden dan plotseling brengt hy beide handen ter hoogte van de ooren, de pal men naar binnen gekeerd en hy roept „Allaa- hoe" (God is) terwijl hij met den kreet „akbar (groot) de handen weer snel naar omlaag brengt, de linker nu echter tegen 't lichaam, ter hoogte van den maagkuil drukt en met de rechterhand den linkerpols omvat. In deze houding blyft hy voorloopig staan en nu begint het eig nlijke gebed bestaande uit drie rakaats. Hier moet ik den belangstellenden lezer eerst even inlichten. Zooals ik reeds de vorige maal verteld heb eischt de tweede roekoen of pilaar van den Sjariat van ieder geloovig moslin vijf gebeden daags. Deze gebeden verschillen slechts weinig van elkander en dragen de volgende namen. 1. Sembahjang Lohor (Tusschen 12 en 3 uur 's mindags), 2. Sembahjang Asar (Tusschen 3'-/a en 6 uur 's middags) 3. Sembahjang Magrib (Tusschen 6 en 61/2 uur 's avonds) 4. Sembahjang Isja (Tusschen 7 uur 's avonds en 3 uur 's nachts) 5. Sembahjang Soeboeh (Na 31/2 uur 's morgens, onmiddelyk na het ontwaken. Men moet dan dadelijk opstaan en mag volstrekt niet 't bidden uitstellen.) Het 1ste, 2de en 4de gebed eiseht arbaarak' atiën of vier rakaats, het 3de selasa rak'atièn of drie rakaats, terwijl het 5de rakataïni of twee rakaats vordert. Wat nu een rakaat is, zal U duidelijk wor den in de volgende Penkras, wanneer we het gebed van onzen ouden Soendanees verder zullen afluisteren. Ik mag voor heden niet meer plaatsruimte vorderen. Dat ik de tweede roekoen, de tweede zuil van den Sjariat, (het gebed) wat uitvoerig behandel, vindt zijn oorzaak in het feit, dat nog geen onzer Europeesche Oriëntalisten dit onderwerp voldoende of naar waarheid heeft uitgewerkt. Ook de Encyclopsedie zegt er zoo goed als niets van. Aangezien nu het gebed bij alle moslimsche volkeren, by de Arabieren, Perzen, Turken, Algerynen, Marokkanen enz. overal met de zelfde woorden en op dezelfde wijze wordt uit- esproken als hier op Tjiandjoer door onzen oendanees, zoo hoop ik, dat deze Penkrassen voor velen uwer' een belangrijke aanvulling zullen zyn van 't elders gelezene. Tjiandjoer. Lt. Clockeneb Bbousson, b. d. BIKKER LI JKE STAM) VAX MIDDELBURG. Van 6—11 April. ONDERTROUWD: J. Joosse, wedur. 26 j. V OORRADIG een prachtige Sorteering Heeren- en Kindercostuums, Demisaisons, Pantalons en Stoffen voor Kleeding naar Maat. Kinder Cheviot en Manchester Broekjes, Bruin en Gestreept Engelseh leer en Zwart Manchester, Pantalons, Linnen Colberts enz. enz. in alle maten. DASSEN, FRONTS, BOORDEN, MANCHETTEN. Sclierp coucurreereude Prijzen. met J. Walrave, jd. 29 j.P. B. Seynstra, jm. 20 j. met M. E. Willemse, jd. 28 j.J. Schürmann, jm. 25 j. met F. A. Papegaay, jd. 22 j.J. A. Roth, jm. 21 j. met B. A. Suur- land, jd. 21 j.G. C. Romeyn, jm. 25 j. met C. P. de Muynck, jd. 22 j.P. J. Joosse, jm. 23 j. met J. A. de Visser, jd. 19 j.I. Wil lemse, jm. 25 j. met J. Wolse, jd. 24 j.W. Bosman, jm. 33 j. met P. W. Daman, jd. 25 j. GETROUWDC. A. Mantz, jm. 24 j. met M. E. Tazelaar, jd. 23 j.J. Geertvliet, jm. 23 j. met C. de Ridder, jd. 20 j.R. de Kok, jm. 26 j. met J. Janisse, jd. 26 j. BEVALLENA. M. A. den Hollander, geb. Stevens, d.J. J. Castel, geb. Schout, z.J. M. van Luiik, geb. Koekoek, z.W. H. Pou- leyu, geb. Penning, d.W. Buys, geb. Joosse, d.; D. de Witte, geb. Andriessen, d.J. de Keyzer, geb. Blok, z. OVERLEDENA. Scheers, man van M. H. Huyge, 45 j.S. J. de Koster, wed. van J. H. Tim, 71 j.J. C. Machielse, wed. van G. Slaak- weg, 76 j.J. F. de Klerk, vrouw van J. M. Net, 75 j. F. M. C. de Wys, wed. van J. de Vos, 44 j.J. Melis, vrouw van P. Verwer, 52 j. 14 cent per Kop. 26 a 10 cent. GORTSTRAAT. Nieuwe Tweepersoons Veerenbedden met Peluw en Twee Kussens, beste Linnen Tyk gevuld met 60 pond nieuwe zuivere Kippenveeren. N.B. Men kan zich van de vulling over tuigen. voor zieken en herstellenden alleen by Lako, Het Schoenmagazyn „de Concurrent", is zeker het beste adres, voor allen die gesteld zijn op net, fijn en sterk Schoenwek. Ruime voorraad in de netste ledersoorten, en modellen voor Heeren, Dames en Kinderen. Ook zeer sterke Schoollaarzen en Werkschoenen. Salon-, Reis- en Werkpantofiels, ook zomerwerk in bruin, grys, zwart enz. in ruime keuze. Door zeer grooten aankoop in vorige pryzen, ben ik in staat toch goedkoop t© kunnen ver- koopen. Beleefd aanbevelend, Korte Noordstraat L 87, Middelburg. ZIE DE ETALAGE.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1904 | | pagina 1