Zondagavond-Concerten.
Ie CONCERT
Heropening.
Scherm wedstrijd,
Mijn Reuzen-Peperkoek
A. D. LITT00IJ Az.
Grootste
publiciteit hier ter stede! 3400 ex. wordeo wekelijks met zorg verspreid
Grootste Publiciteit.
I 313.
Gravenstraat 1313.
KLEËD1NGMAGAZ1J IV,
S. J. FONTBIJN
Advertentiën.
voorloopig vastgesteld op
14 JUNI a. s.
J. C REDERS Cz.
No 81.
Woensdag 13 Mei 1903.
Zevende Jaargang.
INDISCHE PENKRASSEN.
Bnrgelijke Stand van Middelburg.
ZIE ETALAGE. ZIE ETALAGE.
Gezinskaarten f t- voor de 4
Persoonlijke kaarten - 0.50 Concerten.
Buiten inteekeningEntree 25 Ct. per persoon.
Zaak in Gouden en Zilveren Werken
GROOTE NATIONALE
NIEUWS
MIDDELBURGSCH
ADVERTENTIEBLAD
DE FAAM
MET WONINGGIDS.
Verschijnt eiken Woensdagavond,
wordt door de geheele stad gratis verspreid.
UITGEVER
Spanjaardstraat.
Prijs der Advertentiën
van 1—3 regels 15 Cent, iedere regel meer 5 Cent.
3 maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend.
Groote letters naar plaatsruimte. By abonnement van
1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden.
Met het oog op de vele advertentiën, die
week in week uit door te late toezending tot
eer volgend nummer moeten blijven liggen,
verzoek ik vriendelijk advertentiën voor dit
blad intyds in te zenden. Tot uiterlijk Woens
dagmorgen 12 uur kunnen zij worden aange
nomen, om nog in het nummer van dien dag
geplaatst te worden.
Voorts verzoek ik er goede nota van te ne
men, dat kleine advertentiën niet dan bij voor
uitbetaling worden opgenomen.
DE UITGEVER.
IX.
We moeten helaasbeginnen met treurig
nieuws. Gisteren 16 xMaart overleed plotseling
aan een hartverlamming, een onzer stokers,
Jozef Montnor. Hij was gehuwd en maakte
reeds zijn 18de reis bij de Maatschappij, nadat
hy, 'n geboren West Indiër, de Koninklijke
Marine met pensioen verlaten had.
Het treffende van dit zoo onverwachte sterf
geval maakte op passagiers en equipage een
diepen indruk.
Het ïyk, gedekt door de Hollandsche driekleur,
is van nacht nog met de sloep naar wal ge
bracht, aan het Hospitaal te PortSaïd overge
geven en zal heden ter aarde worden besteld.
Hy ruste in vrede
Om 10 uur 's avonds werd eindelijk de vuur
toren met 't electrisch draailicht zichtbaar en
om half twaalf zagen wy de eerste lichtjes
van Port-Saïd aan den horizon.
Door het oplaten van een vuurpijl werd om
een loods geseind, die dan ook weldra aan boord
verscheen en nu recht op den breeden haven
ingang, tusschen de roode en groene boeien,
aanstuurde.
Om 10 minuten over 12 stoom en we de pieren
binnen, zien aan stuurboord het standbeeld van
Ferdinand de Lesseps en ook het Engelsche
transportschip No. 5, druk bezig met kolen laden.
Aan bakboord passeeren we de „Merapi" der
Rotterdamsche Lloyd, waar alles reeds in diepe
rust schynt.
Nu zyn we dan in Afrika, het zwarte wereld
deel en zullen we weldra de eerste oosterlingen
ontmoeten.
Ik waarschuw u echter nu reeds vooruit, dat
die kennismaking alles behalve aangenaam zal
wezen.
Ook wij moeten hier kolen laden, een af-
schuweiyk vuile geschiedenis en zullen daarom
straks naar den wal gaan.
Al dadeiyk zien wy by het binnenstoomen
op de kade, aan stuurboord, verschillende Ara
bieren in hun vuile doch schilderachtige kleedy.
Zy maken zich gereed om ons reizigers eens
flink te gaan plukken.
De boot ligt om half één eindelijk stil en
een meter of tien van den wal af.
Onmiddellijk zijn er de noodige bootjes met
zwarte menschen aan stuurboord om ons, straks
als de Egyptische dokter er permissie toe geeft,
naar den Afrikaanschen grond te brengen.
Weinig geld meênemen, wordt nu het wacht
woord, wat men bij zich steekt, gaat ook op.
We moeten over vier uur weer aan boord
zyn en ik besluit daarom my niet meer dan
tien gulden te laten afzetten.
De roeiers vragen reeds een franc per passa
gier en weldra zjjn de meeste dames en heeren
aan wal.
Slechts enkele café's en winkels zijn nog
geopend en nadat we met een vroolijk clubje
de donkere eenzame straten hebben doorkruist,
strijken we in zoo'n inrichting aan de kade neer.
Een tiental kooplui trachten nu alle mogelijke
en onmogeiyke zaken aan ons kwijt te raken
en sommige van die boeventronies spreken
werkeiyk een aardig mondje Hollandsch. Men
kan trouwens bij die lui al heel veel talen
spreken, voor en aleer zij 't antwoord schuldig
zullen blijven.
Onze algemeene indruk van Port Saïd was
al wêer net zoo als vroeger, diep treurig.
De meeste woningen zijn van hout, onaan
zienlijk en vuil. De straten zien er ellendig
uit, smal, stoffig en ongeplaveid.
Het volk bestaat uit een mengelmoesje van
Arabieren, Egyptenaren, Negers en Turken en
leeft gewoonweg van afzetterij.
Eigenlijk zijn we blij, als het vyf uur wordt
en we dus naar boord terug kunnen. Neen,
dan heilig ons Indië en onze Inlanders
We stappen dus maar weêr in een bootje
en roeien voor de laatste franc naar ons schip
De „Koning Willem II" is in een dichte wolk
van kolengruis gehuld.
Een paar honderd Arabieren zijn nog aan
het kolen laden en doen dat werkje in een
sukkeldraf, al doorschreeuwende: „Halézoohu
't Is een leven als een oordeel en bij het
schijnsel der flambouwen^ op de kolenschuiten,
lijkt 't wel of een bataljon duivels aan het
werk is.
Als wij dan eindelijk weêr goed en welaan
boord zijn, schrikken we van het zwarte stof,
dat overal doordringt.
Met een bepaald armoedig gevoel gaan we
wat slapen.
Om 8 uur worden we wakker van het dek-
spoelen. Er wordt met de brandslangen gewerkt
om schoon schip te maken. Nu 't mag dan
ook wel
We zijn weer onder stoom en haasten ons
daarom met ons toilet, om toch vooral spoedig
een en ander te kunnen zien.
Het Kanaal van Suez is slechts een smal
vaarwater, 60 tot 100 meter breed en doorsnijdt
de landengte, die Azië met Afrika verbindt.
Een leuk denkbeeld is 't, dat men zich juist
op de grens van twee werelddeelen beweegt,
dat men aan stuurboord Afrika, aan bakboord
Azië ziet liggen. Het kanaal is 162 kilometer
lang, de zyden loopen zacht hellend als een
strand opwaarts en laten in het midden een
d )orvaartgeul ter breedte van 22 meter met 8
meter diepte.
Twee schepen mogen niet tegelijk passeeren.
Een van beide moet naar rechts uitwijken en
stil liggen, tot dat het andere voorbij is. Wie
nu uitwijken moet, wordt bepaald door het
kanaal reglement en hangt van de meerdere of
mindere nabijheid van een der schepen van
een station, dat men nadert.
Beide oevers bestaan uit zandige heuvels,
aan stuurboord nu en dan afgewisseld door
eenige witte huisjes, met een soort van palm-
boomen omringd, die de stations vormen.
Het kanaal ziet er eenigszins onafgewerkt
uit, gewend als wij, Hollanders, zijn aan nette,
goed onderhouden waterwerken. De tocht gaat
zeer langzaam en wy kunnen duidelijk de rust
punten aan den dorren zandoever opnemen.
Het zijn bovenbedoelde stations met de witte
woningen van opzichters en wachters, omringd
door frissche groene tuintjes en bloeiende boo
men, terwijl seinpalen met manden of andere
'seinmiddelen er 't middelpunt van vormen. De
bewoners zijn meestal Europeanen met Afri-
kaansch dienstpersoneel.
Meer landwaarts in, zien we in de zanderige
woestyn, nu en dan een oase met een twintigtal
armoedige leemhutten, een donkere bevolking
en de noodige kameelen.
Spoedig komen er jongens en mannen opdagen,
die steeds in den looppas het schip bijhouden
onder het schreeuwen van „TabaccoHol
landsch Tabacco!"
Nu worden met kwistige hand door de man
schappen van het detachement, pakjes rook- en
pruimtabak over boord geworpen en dan springen
de gespierde inboorlingen te water, zwemmen
met vooruitgeslagen armen naar de tabak,
haasten zich den oever weer te bereiken,Üa'lefi
het schip in en het spelletje begint opnieuw.
Op die wyze worden we aan de beide oevers
telkens door een tiental zwarte broeders meer
dan een uur gevolgd, tot groot vermaak na
tuurlijk van passagiers en militairen.
Aan stuurboord zien we ook de telegraafpalen
en andere teekenen van leven.
Nu en dan passeert ons een spoortrein en
wuiven de Europeesche en Arabische passagiers
elkander toe.
Daar het Kanaal van Suez den weg naar
Indië en andere Aziatische landen zeer verkort
heeft, men denke slechts aan de reizen van
weleer om de Kaap de Goede Hoop, zullen
wellicht velen er wel belang in stellen, om in
korte trekken, de geschiedenis van het Kanaal
te leeren kennen.
Reeds in de grijze oudheid, onder Ramses
den Groote en onder de Ptolomeëers, was men
er fin Egypte op bedacht geweest, de Roode
Zee met den Nijl te verbinden en zoo een weg
van genoemde zee naar de Middellansche in 't
leven te roepen. Er zijn werkelijk in die dagen
kanalen met dat doel tot stand gekomen, doch
door verwaarloozing zijn ze verdwenen en sedert
de 8ste eeuw werden ze niet meer gebruikt
Napoleon, de groote soldaat, vatte gedurende
zijn verblijf in Egypte weêr het plan op, en de
ingenieur Lepère werd met onderzoekingen
belast, die door het spoedig terugtrekken der
Franschen uit Egypte op niets uitliepen.
In 1881 was de bekende jeugdige baron
Ferdinand de Lesseps als leerling consul in
Alexandrië gekomen. Hij legde zich dadelijk op
het vraagstuk toe en kwam in 1888 in kennis
met den Engelschen zeeofficier Waghorn, die,
evenals hij met geestdrift bezield werd voor de
groote zaak, het verkrijgen van een geregelde
verbinding tusschen Europa en Indië.
De Lesseps zag later zijn rusteloos zwoegen
beloond. Waghorn echter stierfin 1850 te Londen
als een onbekend burger.
In 1854 werd door de Lesseps, gesteund door
de Fransche Regeering, een volledig uitgewerkt
plan van doorgraving aan den vorst Said-Pacha
aangeboden, t Duurde nog tot April 1858 eer
't geld by elkaar was en de eerste spade, op
last van de Kanaal Maatschappy, in den grond
gestoken werd.
Vijf en twintig duizend Fellah's en 't noodige
Europeesche personeel waren midden in de
dorre heete woestijn aan den arbeid en dagelijks
waren 1600 kameelen noodig, alleen om in de
behoefte van drinkwater te voorzien.dit laatste
kostte aan de Maatschappy jaarlijks niet minder
dan ongeveer U/4 millioen gulden
Tal van bezwaren, tal van tegenwerkingen,
die groote mannen steeds ondervinden, moest
de Lesseps het hoofd bieden, doch 16 November
1869 werd het Kanaal met plechtigheid en
schitterende feestelijkheden, voor den wereld
handel geopend.
In 1869 waren reeds 460 millioen francs
verbruikt, terwyl nog jaarlijks tonnen gouds
noodig zyn voor onderhoud enz.
Natuurlijk is het tolgeld dan ook zeer hoog
en zoo moet b. v. de .Koning Willem II"
35000 francs betalen, alleen voor dat ééne
tochtje door het kanaal.
Van 5—11 Mei.
ONDERTROUWD: H B. Bouwman, jm. 23
j. met M. W. Buys, jd. 22 j. J. Polderman, jm.
28 j. met W. Minderhout, jd. 26 j. W. C. Petiet,
jm. 24 j met E. van Loo, jd. 22 j. G. A. P. C.
Soetens, jm. 24 j. met L. Kramer, jd. 26 j. C.
Pierens, jm. 24 j. met J, H. Akkerman, jd. 21
j. C. Maartense, jm. 28 j. met P. W. Vogel, jd.
24 j. J. A. Maree, wedr. 37 j. met M. G. Hartog,
Prachtige sorteering Heeren- en Kindercostuums, Pantalons en Voorjaarsgoederen. Een extra voordeelige aanbieding in zwarte en gekleurde
Jongenscostuums in de nieuwste modellen en dessins. Pry zen beneden iedere eeriyke concurrentie.
wede 43 j. J. Breel, jm. 29 j. met A. Wouterse,
jd. 22 j. J. J. Lampert, jm. 23 j. met L. M. van
Gemert, jd. 20 3. J. van Dyk, jm. 29 j. met C.
C. Vermeulen, jd. 27 j. W. J. Outermans, jra.
21 j. .met J. Griep, jd. 18 j. G. A. Bischoff, jm.
37 j. met J Bongers, jd. 25 j.
GETROUWD: P. Buys, jm. 26 j. met W.
Joosse, jd. 24 j. A. Ludikhuize, jm. 25 j. met
F. van der Veen, jd. 26 j. A. A. Varel, jm. 27
j. met W. Montanari, jd. 21 j.
BEVALLEN: P. Minderhoud, geb. Lievense,
z. C. Volmer, geb. Sonius, z P. Leynse, geb.
de Lange, d. E. Baas, geb. Schoolmeester, d.
M. de Lang, geb. Minderhoud, z. E. van Schaik
geb Eiff?< z. M. van den Bergen, geb. Broerse,
z. C. Mol, geb. Montanari, d. A. W. Onderdyk,
geb. Comé, d. E. C. Huysman, geb. Minet, z.
Mr R. Molenaar, geb. van Varik, d. L. Joziasse,
geb Joosse, d.
Levenloos aangegeven een z. van H. Pieterse
en G. H. Broekman.
OVERLEDEN J. Vermeulen, ongeh. z. 22 j.
M. Moens, man van L. van Oost, 26 j. M. Bay ens,
man van P. Hendrikse, 28 j. A. Maris vrouw
van A_. P. van den Hil, 64 j.
Zij, die zich als nieuwe leden willen doen
inschrijven of hun lidmaatschap zouden
willen opzeggenmoeten zulks doen vóór
20 Mei a. s. ten huize van ondergetee-
kende.
Teneinde verwarring te voorkomen,
gelieven zy die persoonlijke kaarten wen-
schen te veranderen in gezinskaar ten of
omgekeerd, of van woonplaats veran
derd zijn, zulks eveneens vóór b.g. datum
te doen.
Namens de Commissie der Z. A.-C.,
L. K. VAN DER HARST J.Jz.
De ondergeteekende maakt zyn geachte
cliëntèle bekend, dat hij zijn
heeft VERPLAATST van K 14a naar K12,
en noodigt een ieder beleefd uit hem met een
bezoek te vereeren.
Onder minzame aanbeveling,
Uw Dw. Dn.,
Korte Gortstraat K 12.
hebben zéér veel aftrek, kosten slechts 11 Cent
per stuk,
TIMMERMANS, NOORDSTRAAT.
te geven door de Schermvereeniging „Koningin
Wilhelmina" te Middelburg, Directeur de Heer
I. v. d. SLUIS. Gedurende de Pinksterdagen
31 Mei en 1 Juni, op 31 Mei aanvang ten 2
uur en op 1 Juni des morgens om 10 uur.
Beide avonden VRIJ BAL. Entrée Vry.
De Kastelein,
C. v. Langebaad, Café Rotterdam, Kinderdyk