Intermediair Advies Goud- en Zilverwerk. PetroleumsnelMers en Comforen, JACQ. FRANK. Gascomforen A, D. LITTÖOIJ Az. sterk SCHOENWERK DE JONG Co. Grootste publiciteit hier ter stede! 3400 ex. worden wekelijks met zorg verspreid. Grootste Publiciteit. 1313. Gravenstraat 1313. K L E RING >1 A G A Z 1.1 N, J. FONTBIJN "VOORHANDEN aan de laagste prijzen. D. M. CORSTANJE. Pensioenboekjes JOH. MUNTERS, |y|yi Hofleverancier van Fabriek en Magazijn van Reparaties worden spoedig, billijk en keurig uitgevoerd. éeo, twee en driegaats. geheel nieuwe Modellen. ZIE ETALAGE. GROOTE ROZIJNEN voor ROERENJONGENS. Nc. 27. Woensdag 15 April 1903. Zevende Jaargang. INDISCHE PENKRASSEN. By na den geheelen dag genoten wij van de SpaaDsehe kust, een reeks van bergen grillig en woest van vorm. Nu en dan zagen wij de witte huisjes opgebouwd tegen de hellingen en ook de hooge vuurtorens, die 's nachts den koers moeten wijzen. NIEUWSTIJDINGEN. Burgerlijke Stand van Middelburg. ZIE ETALAGE. Advertenitën. 18 Cent de 5 Ons. TIMMERMANS. NOORDSTRAAT, IIEUIS MIDDELBüRGSCB AS? EETENT1EELAD DE FAAM MET WONINGGIDS. Verschijnt eiken Woensdagavond wordt door de geheele stad gratis verspreid UITGEVER Spanjaardstraat Prijs der Advertentièn van 1—3 regels 15 Cent, iedere regel meer 5 Cent. 8 maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend. Groote letters naar plaatsruimte. By abonnement van 1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden. V. 7 Maart waren alle passagiers reeds vroeg aan dek. We zouden Gibraltar passeeren Het was het prachtigste weêr van de wereld en een lekker zuidelijk zonnetje glansde aan een azuur- blauwen hemel. Tal van bruinvisschen „de boer met zyn varkens", zoóals de zeeman ze betitelt, sprongen en dartelden om het schip, tot groot vermaak onzer soldaten vooruit op den bak. Tegen zeven uur in den morgen vertoonde zich eindelijk de K ;gverwachte hooge kust van het zuidelijkst ntje van - Europa en ook flauw in de verte net Afrit aansche strand. Het zyn de kapen Trafalgar en Tarifa aan bakboord- en Kaap Spartel aan stuurboordzijde. Vooral zij, die voor het eerst deze zeereis AAêmaken, geraakten geweldig onder den indruk, 'i is dan ook werkelijk een heerlijk mooi schouw spel voor ons allen, gewend als we zijn aan de eentonige lage vlakten ginds thuis in Holland. Tal van schoeners, brikken en barken gaan ons voorbij en stoffen zeer schilderachtig „de straat", die wij nu instoomen. Zoo ontmoeten we o.a. het stoomschip Eleo- nora van de Firma Müller en Co. te Rotterdam en een voor ons onbekenden driemastschoener, beide varende onder Nederlandsche vlag. Een saluut wordt gewisseld door het strijken der driekleur en wij passagiers wuiven opgewonden met zakdoeken onze landgenooten toe. Och, er zijn er zoo velen in den tegen woor- digen tijd, die durven spotten met heilige gevoelens als vaderlandsliefde, die er zoo ondoor dacht op stoffen, dat ze boven dergelijke be krompenheden verheven zijn Ik zou hen echter wel eens willen zien, hier op zee, op een schip, wanneer daar plotseling het dierbaar rood wit blauw dundoek zichtbaar wordt en alles naar de verschansing vliegt onder den blijden uitroep van„een Hollandereen HollanderMen behoeft volstrekt niet laag op andere naties neêr te zien, men kan het goede in den vreemde waardeeren en zelfs gaan begrijpen, dat wij, Nederlanders, in veel, zeer veel nog ten achter zijn, doch by dat alles hou de men steeds en overal net vaderland hoog 1 Zeker, wij hebben onzen ouden roem overleefd, we zyn niet meer wat wy waren, onze vlag is niet langer de schrik van den oceaan, doch zij wordt gelukkig nog steeds geëerd. Treffend bleek het nu weêr in de Straat van Gibraltar, toen een Duitsche mailboot ons voorby stoomde en het eerst met de vlag salueerde. Uit dit saluut van dien vertegenwoordiger onzer machtige oostelijke naburen spreekt duidelyk de oprechte erkenning van onze vroegere grootheid op zee. We zyn thans midden in „de straat". Aan stuurboord (rechts) bemerken wy een ontzetten de rots op de Afrikaansche kust, dit is de z.g. Apenberg, terwyi om 8 uur 50 v.m. Gibraltar gepasseerd wordt. Met kijkers gewapend bewonderen wij de prachtige vestingwerken, die in de rotsmassa zyn uitgehouwen en nog vrij wel als onneem baar worden beschouwd. Honderden vuurmon den, onzichtbaar opgesteld, verdedigen hier, zoo noodig, den toegang tot de Middellandsche Zee en men moet wel tot de erkenning komen, dat de Engelschman er byzonder goed slag van heeft, om zich op een voordeelig punt te nestelen. Van die steile rotsen heeft hy zich met Hollands hulp meester gemaakt, om ze daarna vry handig voor zich zelf te behouden. En thans nemen wy afscheid van den Atlan- tischen Oceaan en gaan we weêr in noordeiyke richting. De zee is als een spiegel zoo glad. Luchten licht zyn hier helderder, zuiverder, zachter. We zyn als in een betere wereld verplaatst, gevoelen ons op de liefelijke blauwe wateren der g/oote binnenzee gelukkiger dan anders. Van die mooie gelegenheid moeten we profi- teeren om nader met ons drijvend stoomhötel kennis te maken. Het is maar een prachtig schip, die „Koning Willem II'' der Maatschappij „Nederland", voorzien van alle mogeiyke gemakken als goed geventileerde ruime salons, rookkamers, flinke hutten, badkamers, een heusche kappers winkel, een bakkerij, een slachterij, vries- en koelkamers enz. enz. In 1900 liep de „Koning Willem II" te Rotterdam van stapel en hij doet de bekende Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw „Feynoord" alle eer aan. Zij behoort tot het nieuwste type mailbooten, evenals de „Koning Willem I", de „Koning Willem III" en de „Oranje". Ons huis is 120 Meter lang en heeft, in het midden gemeten, een breedte van 14 Meter, terwyl het 8,6 Meter diep is en een inhoud heeft van 4291 ion. Een aardig bootje dus, al zagen we in de dokken van Southampton nog veel grootere zeemonsters. Het schip is geheel electrisch verlicht, wat het brandgevaar zeer vermindert. Ook de toplichten in de masten, de zij- en kompaslichten en de lichten by de stuur- en machinetelegraaf worden electrisch ontstoken. Een prachtstuk van een machine met vier cylinders geeft ons schuitje een snelheid van 14 Engelsche mijlen per uur (een mijl is 1825 Meter). De bemanning bestaat uit 98 koppen en men vindt daaronder behalve de scheepsofficieren, matrozen, stokers en tremmers o.a. nog een bakker, een slager, een timmerman, een smid, een ziekenvader, een kapper, de noodige In- landsche bedienden, koks enz. enz. Een lang en breed „promenadedek" verbindt de 1ste en 2de klasse, waarin plaats is voor totaal 120 passagiers. Het grootste deel van dat wandeldek is geheel tegen zon en regen beschut, want vooruit heeft men boven de 2de klasse de z g. „brug", die boven het „midden schip" in een sloependek zich verlengt. Op dit sloependek vindt men o.a. zoowel aan bak- als aan stuurboordzijde vier stalen sloepen, die elk 45 man kunnen opnemen en naar wij van harte hopen en vertrouwen nooit of nimmer zullen noodig zijn. Ze zyn intusschen van alles voorzien, wat bij een schipbreuk te pas zou kunnen komen. Passagiers, equipage en militairen zyn over die sloepen verdeeld en elk weet in tijd van nood zijn plaats. Zoowel „achteruit" bij de lste klas als „voor uit" by de 2de klas heeft men dekhutten, die vooral later in de tropen lekker luchtig zullen zijn. Ook heeft men daar nog de rookkamers en de kajuit der stuurlieden. Gemakkelijke trappen voeren zoowel naar brug en sloependek als benedendeks naar de salons, de kinderkamer, de muziekkamer, de hutten, de keukens, de bakkerij, den barbier, de badkamers, het hospitaal, de apotheek enz. Alles is even gemakkeiyk, rijk en practisch ingericht, al heeft men natuurlyk met de ruimte moeten woekeren. De soldaten en de lagere bemanning slapen geheel vooruit onder den z.g. bak, doch van elkaar gescheiden. Het logies is er zeer .netjes en ruim. De militairen slapen evenals bij de Marine in hangmatten en zijn verdeeld in vier bakken (drie van 9 en een van 8 man). Er staat een flinke kachel en 't geheel maakt den indruk van een chambrée in de kazerne. Wanneer 't moest zou de „Kooing Willem II" ongeveer 800 militairen kunnen vervoeren 1 In den „kuil", de diepte „vooruit" tusschen „bak" en „brug" vindt men nog de smidse en timmermanswerkplaats. Later hoop ik u nog wel eens iets van het leven aan boord mede te deelen. In den eersten tyd valt er nog te veel van de reis te vertellen. Ik sprak u in mijn vorige Penkras van de Mistral, die heden verwacht wordt, doch tot nu toe, Zondag 8 Maart 's avonds om 11 uur, merken we er nog niet veel van. Er is wel veel wind uit het Noorden en het schip slingert min of meer, doch een Mistral is het nog bij lange niet. Des te beter Treurig. Twee visschers uit Harderwijk gingen per boot de Zuiderzee op, ten einde na te gaan of de uitgezette netten door de on stuimige golven waren weggeslagen. Nauwe lijks waren zy de haven uit, of het bootje sloeg door een rukwind om, met het ongelukkig ge volg dat een van hen, de visscher Bakker, is verdronken. De ander werd met moeite gered. Haarlemsche Frans. De Rechtbank heeft gis teren Frans Rosier beklaagd van poging tot moord op den koffiehuishouder Stephenssn in de Czaar Peterstraat, veroordeeld tot zes jaren gevangenisstraf. De Rechtbank was van oordeel, dat van on toerekenbaarheid van bekl. ter terechtzitting niets is gebleken, zoodat er geen termen be staan om een onderzoek naar zyn geestvermo gens in te stellen. Schuld en Straf. Nabij Oldenzaal heeft een strooper zijn kameraad verwond. Zij lie pen achter elkaar in het veld, toen het geweer van den achtersten strooper by ongeluk afging. De voorste werd onder in den rug getroffen. Naar het ziekenhuis overgebracht, is hij na e enige uren overleden. Bruikbare passagiers. In de beide har monica wagens van den sneltrein van 8.28 Holl. Spoor, nam gisteren een der reizigers, in zijn tevredenheid over de houding van het personeel dat den trein voerde, het initiatief tot het geven van een klein bewijs van dank. Die poging slaagde uitstekend. Een aardig souvenir kon worden ter hand gesteld. Eene zeldzaam heid. De visschersman C. Blok, E. H. No. 224, vond in de netten o. a. een haring die het respectable gewicht had van 360 gram, en een lengte van 861 2 cM. Jammerlijk. Woensdag had dicht bij de Weesperspoorbrug eene aanvaring plaats tus schen een geladen tjalk en een ledige praam, met het treurig gevolg, dat de schippersvrouw van het laatste vaartuig niet gered kon wor den, omdat het onmiddellijk zonk. Van 7 12 April. ONDERTROUWD W. L. L. Carol, jm. 24 j. met E. Gabrielse, jd. 26 j. T. A. Lambrecht jm. 22 j met A. J. de Wit jd. 21 j. A. M. Witte jm. 21 j. met J. Soetens jd. 19 j. Ph. de Ruij- ter, jm. 23 j. met J. Evertse, jd. 27 j. GETROUWD J. M. Hegberg, jm. 26 j. met J. de Wolff, jd. 23 j. W. Klooster, jm. 29 j. met P. L. D. E. Besuijen, jd. 24 j. H. G. van Putten, jm. 20 j. met C. Beckers, jd 20 j BEVALLEN A. G. Hartman, geb. Lisman, z. A. F. Hoogesteger, geb. Dodmond, d. M. C. G. Ceulen, geb. Ie Jeune, d. OVERLEDEN0. P. Vlijberge, d. 8 m. C. Klaassen, z. 15 j. A. B. Ball, wed. van A. B. Crucq, 73 j. C. Le Due, z. 11 j. J. P. Roest z. 6 mnd. Prachtige sorteering Heeren- en Kindercostuums, Pantalons en Voorjaarsgoederen. Een extra voordeelige aanbieding in zwarte en gekleurde Jongenscostuums in de nieuwste modellen en dessins. ZIE ETALAGE. Pryzen beneden iedere eeriyke concurrentie. Wagen aarstraat. in zake Levensverzekering, Lijfrenten, Pen sioenen enz. Individueele- en Collectieve Verzek. tegen Ongelukken en In validiteit,Reis verzekering enz. volgens de vrygevjge voor waarden der Eerste Rotterdamsche Maats, van Verz. op het Leven, tegen Ongelukken en Inva liditeit.11 storting f2,50. Ingang pensioen op eiken leeftyd niet vooraf te bepalen. VoorbeeldVoor iemand 21 jaar oud wordt gestort f 100op 28 jarigen leeftyd stort hy zelf ook f100, waardoor hij op 58 jarigen leeftijd een jaarlijksch pensioen van f 76.19 zou kunnen verkrijgen, of op 63 jarigen leeftyd een pensioen van f 123.43 enz. Voorbeeld levensverzekering. Iemand oud 27 jaar betaalt voor een kapitaal van f2060 uit te keeren over 30 jaar of on middellijk bij vroeger overiyden eene jaariyksche premie van f 52.80. en verdere inlichtingen by den agent der Maatschappij, dhr Wal B 73, Middelburg. lis H.M. de Koningin. ff -Nff Langedelft B 142—143. Aanbevelend, KORTE DELFT F 22.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1903 | | pagina 1