Intermediair Advies
Goud- en Zilverwerk.
PetroleumsnelMers en
Comforen,
JACQ. FRANK.
Gascomforen
A, D. LITTÖOIJ Az.
sterk SCHOENWERK
DE JONG Co.
Grootste publiciteit hier ter stede! 3400 ex. worden wekelijks met zorg verspreid. Grootste Publiciteit.
1313.
Gravenstraat 1313.
K L E RING >1 A G A Z 1.1 N,
J. FONTBIJN
"VOORHANDEN
aan de laagste prijzen.
D. M. CORSTANJE.
Pensioenboekjes
JOH. MUNTERS,
|y|yi Hofleverancier van
Fabriek en Magazijn van
Reparaties worden
spoedig, billijk en
keurig uitgevoerd.
éeo, twee en driegaats.
geheel nieuwe Modellen.
ZIE ETALAGE.
GROOTE ROZIJNEN
voor ROERENJONGENS.
Nc. 27.
Woensdag 15 April 1903.
Zevende Jaargang.
INDISCHE PENKRASSEN.
By na den geheelen dag genoten wij van de
SpaaDsehe kust, een reeks van bergen grillig
en woest van vorm. Nu en dan zagen wij de
witte huisjes opgebouwd tegen de hellingen en
ook de hooge vuurtorens, die 's nachts den
koers moeten wijzen.
NIEUWSTIJDINGEN.
Burgerlijke Stand van Middelburg.
ZIE ETALAGE.
Advertenitën.
18 Cent de 5 Ons.
TIMMERMANS. NOORDSTRAAT,
IIEUIS
MIDDELBüRGSCB
AS? EETENT1EELAD
DE FAAM
MET WONINGGIDS.
Verschijnt eiken Woensdagavond
wordt door de geheele stad gratis verspreid
UITGEVER
Spanjaardstraat
Prijs der Advertentièn
van 1—3 regels 15 Cent, iedere regel meer 5 Cent.
8 maal plaatsing wordt slechts 2 maal berekend.
Groote letters naar plaatsruimte. By abonnement van
1000 of 500 regels voordeelige voorwaarden.
V.
7 Maart waren alle passagiers reeds vroeg
aan dek. We zouden Gibraltar passeeren Het
was het prachtigste weêr van de wereld en een
lekker zuidelijk zonnetje glansde aan een azuur-
blauwen hemel.
Tal van bruinvisschen „de boer met zyn
varkens", zoóals de zeeman ze betitelt, sprongen
en dartelden om het schip, tot groot vermaak
onzer soldaten vooruit op den bak. Tegen zeven
uur in den morgen vertoonde zich eindelijk de
K ;gverwachte hooge kust van het zuidelijkst
ntje van - Europa en ook flauw in de verte
net Afrit aansche strand. Het zyn de kapen
Trafalgar en Tarifa aan bakboord- en Kaap
Spartel aan stuurboordzijde.
Vooral zij, die voor het eerst deze zeereis
AAêmaken, geraakten geweldig onder den indruk,
'i is dan ook werkelijk een heerlijk mooi schouw
spel voor ons allen, gewend als we zijn aan de
eentonige lage vlakten ginds thuis in Holland.
Tal van schoeners, brikken en barken gaan
ons voorbij en stoffen zeer schilderachtig „de
straat", die wij nu instoomen.
Zoo ontmoeten we o.a. het stoomschip Eleo-
nora van de Firma Müller en Co. te Rotterdam
en een voor ons onbekenden driemastschoener,
beide varende onder Nederlandsche vlag. Een
saluut wordt gewisseld door het strijken der
driekleur en wij passagiers wuiven opgewonden
met zakdoeken onze landgenooten toe.
Och, er zijn er zoo velen in den tegen woor-
digen tijd, die durven spotten met heilige
gevoelens als vaderlandsliefde, die er zoo ondoor
dacht op stoffen, dat ze boven dergelijke be
krompenheden verheven zijn Ik zou hen echter
wel eens willen zien, hier op zee, op een schip,
wanneer daar plotseling het dierbaar rood wit
blauw dundoek zichtbaar wordt en alles naar de
verschansing vliegt onder den blijden uitroep
van„een Hollandereen HollanderMen
behoeft volstrekt niet laag op andere naties
neêr te zien, men kan het goede in den vreemde
waardeeren en zelfs gaan begrijpen, dat wij,
Nederlanders, in veel, zeer veel nog ten achter
zijn, doch by dat alles hou de men steeds en
overal net vaderland hoog 1 Zeker, wij hebben
onzen ouden roem overleefd, we zyn niet meer
wat wy waren, onze vlag is niet langer de
schrik van den oceaan, doch zij wordt gelukkig
nog steeds geëerd. Treffend bleek het nu weêr
in de Straat van Gibraltar, toen een Duitsche
mailboot ons voorby stoomde en het eerst met
de vlag salueerde. Uit dit saluut van dien
vertegenwoordiger onzer machtige oostelijke
naburen spreekt duidelyk de oprechte erkenning
van onze vroegere grootheid op zee.
We zyn thans midden in „de straat". Aan
stuurboord (rechts) bemerken wy een ontzetten
de rots op de Afrikaansche kust, dit is de z.g.
Apenberg, terwyi om 8 uur 50 v.m. Gibraltar
gepasseerd wordt.
Met kijkers gewapend bewonderen wij de
prachtige vestingwerken, die in de rotsmassa
zyn uitgehouwen en nog vrij wel als onneem
baar worden beschouwd. Honderden vuurmon
den, onzichtbaar opgesteld, verdedigen hier, zoo
noodig, den toegang tot de Middellandsche Zee
en men moet wel tot de erkenning komen, dat
de Engelschman er byzonder goed slag van
heeft, om zich op een voordeelig punt te nestelen.
Van die steile rotsen heeft hy zich met Hollands
hulp meester gemaakt, om ze daarna vry
handig voor zich zelf te behouden.
En thans nemen wy afscheid van den Atlan-
tischen Oceaan en gaan we weêr in noordeiyke
richting.
De zee is als een spiegel zoo glad. Luchten
licht zyn hier helderder, zuiverder, zachter. We
zyn als in een betere wereld verplaatst, gevoelen
ons op de liefelijke blauwe wateren der g/oote
binnenzee gelukkiger dan anders.
Van die mooie gelegenheid moeten we profi-
teeren om nader met ons drijvend stoomhötel
kennis te maken.
Het is maar een prachtig schip, die „Koning
Willem II'' der Maatschappij „Nederland",
voorzien van alle mogeiyke gemakken als
goed geventileerde ruime salons, rookkamers,
flinke hutten, badkamers, een heusche kappers
winkel, een bakkerij, een slachterij, vries- en
koelkamers enz. enz. In 1900 liep de „Koning
Willem II" te Rotterdam van stapel en hij doet
de bekende Maatschappij voor Scheeps- en
Werktuigbouw „Feynoord" alle eer aan. Zij
behoort tot het nieuwste type mailbooten,
evenals de „Koning Willem I", de „Koning
Willem III" en de „Oranje". Ons huis is 120
Meter lang en heeft, in het midden gemeten,
een breedte van 14 Meter, terwyl het 8,6 Meter
diep is en een inhoud heeft van 4291 ion. Een
aardig bootje dus, al zagen we in de dokken
van Southampton nog veel grootere zeemonsters.
Het schip is geheel electrisch verlicht, wat het
brandgevaar zeer vermindert. Ook de toplichten
in de masten, de zij- en kompaslichten en de
lichten by de stuur- en machinetelegraaf worden
electrisch ontstoken. Een prachtstuk van een
machine met vier cylinders geeft ons schuitje
een snelheid van 14 Engelsche mijlen per uur
(een mijl is 1825 Meter).
De bemanning bestaat uit 98 koppen en men
vindt daaronder behalve de scheepsofficieren,
matrozen, stokers en tremmers o.a. nog een
bakker, een slager, een timmerman, een smid,
een ziekenvader, een kapper, de noodige In-
landsche bedienden, koks enz. enz.
Een lang en breed „promenadedek" verbindt
de 1ste en 2de klasse, waarin plaats is voor
totaal 120 passagiers. Het grootste deel van
dat wandeldek is geheel tegen zon en regen
beschut, want vooruit heeft men boven de 2de
klasse de z g. „brug", die boven het „midden
schip" in een sloependek zich verlengt.
Op dit sloependek vindt men o.a. zoowel aan
bak- als aan stuurboordzijde vier stalen sloepen,
die elk 45 man kunnen opnemen en naar wij
van harte hopen en vertrouwen nooit of nimmer
zullen noodig zijn. Ze zyn intusschen van alles
voorzien, wat bij een schipbreuk te pas zou
kunnen komen.
Passagiers, equipage en militairen zyn over
die sloepen verdeeld en elk weet in tijd van
nood zijn plaats.
Zoowel „achteruit" bij de lste klas als „voor
uit" by de 2de klas heeft men dekhutten, die
vooral later in de tropen lekker luchtig zullen
zijn. Ook heeft men daar nog de rookkamers
en de kajuit der stuurlieden.
Gemakkelijke trappen voeren zoowel naar
brug en sloependek als benedendeks naar de
salons, de kinderkamer, de muziekkamer, de
hutten, de keukens, de bakkerij, den barbier,
de badkamers, het hospitaal, de apotheek enz.
Alles is even gemakkeiyk, rijk en practisch
ingericht, al heeft men natuurlyk met de ruimte
moeten woekeren.
De soldaten en de lagere bemanning slapen
geheel vooruit onder den z.g. bak, doch van
elkaar gescheiden.
Het logies is er zeer .netjes en ruim.
De militairen slapen evenals bij de Marine in
hangmatten en zijn verdeeld in vier bakken
(drie van 9 en een van 8 man).
Er staat een flinke kachel en 't geheel maakt
den indruk van een chambrée in de kazerne.
Wanneer 't moest zou de „Kooing Willem
II" ongeveer 800 militairen kunnen vervoeren 1
In den „kuil", de diepte „vooruit" tusschen
„bak" en „brug" vindt men nog de smidse en
timmermanswerkplaats.
Later hoop ik u nog wel eens iets van het
leven aan boord mede te deelen. In den eersten
tyd valt er nog te veel van de reis te vertellen.
Ik sprak u in mijn vorige Penkras van de
Mistral, die heden verwacht wordt, doch tot nu
toe, Zondag 8 Maart 's avonds om 11 uur,
merken we er nog niet veel van. Er is wel veel
wind uit het Noorden en het schip slingert
min of meer, doch een Mistral is het nog bij
lange niet. Des te beter
Treurig. Twee visschers uit Harderwijk
gingen per boot de Zuiderzee op, ten einde na
te gaan of de uitgezette netten door de on
stuimige golven waren weggeslagen. Nauwe
lijks waren zy de haven uit, of het bootje sloeg
door een rukwind om, met het ongelukkig ge
volg dat een van hen, de visscher Bakker, is
verdronken.
De ander werd met moeite gered.
Haarlemsche Frans. De Rechtbank heeft gis
teren Frans Rosier beklaagd van poging tot
moord op den koffiehuishouder Stephenssn in
de Czaar Peterstraat, veroordeeld tot zes jaren
gevangenisstraf.
De Rechtbank was van oordeel, dat van on
toerekenbaarheid van bekl. ter terechtzitting
niets is gebleken, zoodat er geen termen be
staan om een onderzoek naar zyn geestvermo
gens in te stellen.
Schuld en Straf. Nabij Oldenzaal heeft
een strooper zijn kameraad verwond. Zij lie
pen achter elkaar in het veld, toen het geweer
van den achtersten strooper by ongeluk afging.
De voorste werd onder in den rug getroffen.
Naar het ziekenhuis overgebracht, is hij na
e enige uren overleden.
Bruikbare passagiers. In de beide har
monica wagens van den sneltrein van 8.28
Holl. Spoor, nam gisteren een der reizigers, in
zijn tevredenheid over de houding van het
personeel dat den trein voerde, het initiatief
tot het geven van een klein bewijs van dank.
Die poging slaagde uitstekend. Een aardig
souvenir kon worden ter hand gesteld.
Eene zeldzaam heid. De visschersman C.
Blok, E. H. No. 224, vond in de netten o. a.
een haring die het respectable gewicht had van
360 gram, en een lengte van 861 2 cM.
Jammerlijk. Woensdag had dicht bij de
Weesperspoorbrug eene aanvaring plaats tus
schen een geladen tjalk en een ledige praam,
met het treurig gevolg, dat de schippersvrouw
van het laatste vaartuig niet gered kon wor
den, omdat het onmiddellijk zonk.
Van 7 12 April.
ONDERTROUWD W. L. L. Carol, jm. 24 j.
met E. Gabrielse, jd. 26 j. T. A. Lambrecht
jm. 22 j met A. J. de Wit jd. 21 j. A. M. Witte
jm. 21 j. met J. Soetens jd. 19 j. Ph. de Ruij-
ter, jm. 23 j. met J. Evertse, jd. 27 j.
GETROUWD J. M. Hegberg, jm. 26 j. met
J. de Wolff, jd. 23 j. W. Klooster, jm. 29 j.
met P. L. D. E. Besuijen, jd. 24 j. H. G. van
Putten, jm. 20 j. met C. Beckers, jd 20 j
BEVALLEN A. G. Hartman, geb. Lisman, z.
A. F. Hoogesteger, geb. Dodmond, d. M. C. G.
Ceulen, geb. Ie Jeune, d.
OVERLEDEN0. P. Vlijberge, d. 8 m. C.
Klaassen, z. 15 j. A. B. Ball, wed. van A. B.
Crucq, 73 j. C. Le Due, z. 11 j. J. P. Roest z.
6 mnd.
Prachtige sorteering Heeren- en Kindercostuums, Pantalons en Voorjaarsgoederen. Een extra voordeelige aanbieding in zwarte en gekleurde
Jongenscostuums in de nieuwste modellen en dessins.
ZIE ETALAGE.
Pryzen beneden iedere eeriyke concurrentie.
Wagen aarstraat.
in zake Levensverzekering, Lijfrenten, Pen
sioenen enz. Individueele- en Collectieve
Verzek. tegen Ongelukken en In validiteit,Reis
verzekering enz. volgens de vrygevjge voor
waarden der Eerste Rotterdamsche Maats, van
Verz. op het Leven, tegen Ongelukken en Inva
liditeit.11
storting f2,50.
Ingang pensioen op eiken leeftyd niet vooraf
te bepalen.
VoorbeeldVoor iemand 21 jaar oud wordt
gestort f 100op 28 jarigen leeftyd stort hy
zelf ook f100, waardoor hij op 58 jarigen leeftijd
een jaarlijksch pensioen van f 76.19 zou kunnen
verkrijgen, of op 63 jarigen leeftyd een pensioen
van f 123.43 enz.
Voorbeeld levensverzekering.
Iemand oud 27 jaar betaalt voor een kapitaal
van f2060 uit te keeren over 30 jaar of on
middellijk bij vroeger overiyden eene jaariyksche
premie van f 52.80. en verdere inlichtingen by
den agent der Maatschappij, dhr
Wal B 73, Middelburg.
lis H.M. de Koningin.
ff -Nff
Langedelft B 142—143.
Aanbevelend,
KORTE DELFT F 22.