Meditatie Vervolg verhaal RAAD. Ik zal u geen wezen laten Datum bingo ANBO veranderd Vierdaagse Stellendam Alle (niarkt)partijen zijn nodig om Goedereede een sterkere economische positie te geven SPW van Zuidwester/Zadkine helpt de zee De weg der kleine mensen EiüvnDEn-niEuws ^Af VRtJMETSSLARU OPPASSEN MST BATTERIJEN tJS OF IJZEL? Amendement Meer draagvlak Het wees zijn Ik zal u geen wezen laten Bijbels beeld van het wees zijn Bent II wees? EINDE PAC;i\A, \RI|DAG3JUNI2011 iJeze vraag- m antwoordmhriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen up velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuivs, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending (ompleet mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Kntit II filial' in/Diiiiiilir jr/'iien over de Vnjmehelaaj? Antwoord: De Vriiniclscluri) is iiift in k(jrt iieslck s;uiicii ic viiilcn, want liet belieft een iriteinalioiiaal veibieid toni- plex van broedersi happen flie landelijk en plaatselijk geor ganiseerd zijn. De iiieeslen bebben lonter manlijke leden, dci( h enkele groepen lalen ook vrouwen toe. liet betrelt geen geestelijke of wetetisthappe- lijke stroming. Met is meer een ideëel gezelsebap met een posi tieve levenshouding, dat geen onder.scheid maakt naar gods dienst, ras, nationaliteit, wel stand ol' politieke overtuiging. Men helpt elkaar, onderhoudt de vriendschap en lilosoieert graag over allerlei viaagstiik- ken. Het ziet er wel geheim zinnig uit en dat spruit voort uil de traditie. Tegenwoordig houden diverse loges echter open dagen. Over het (jntslaan doen diverse theorieën de ron de; gilden van steenhouwers, verenigingen van bouwmees ters, een erfenis uit het oude Egypte of de Griekse Pylha- goieers, de Rozenkruisers. Hiui taalgebruik en een aantal symbolen zijn ontleend aan de bouwwereld. Men verenigt zich in werkplaatsen of loges, welk woord afkomstig z<ju zijn van het Engelse 'lodge' (loods ol bouwkeet). De leden heblien drie graden: leerling, gezel en meester, welke woorden herin neren aan onze gilden. .Vlen maakte vioeger soms gebruik van geheimschrift en stichtte wonderlijk ingerichte 'tem pels'. Nu doet men mindei geheimzinnig. Will IS de beste plaats om batleiijen II' lii'immi? In de koelkasi? Of i'ii^eiis Dp kiimerlemperaUnu? Antwoord: In een dioge kast in de kamer, bij een constante teinperatinir dus, en buiten hereik van kinderen houden, want kleine batterijtjes steken ze gemakkelijk in de mond. Verder wordt gewaarschuwd vooi explosiegevaar, dus niet bij open vuur batterijen \er- wisselen! Daarom lege batte rijen bij de chemicaliën in de cheniokar. Cezieii de berichten 's winters over regen, ijzel, sneeuw en gladde wegen wil ik toch wel eens welen wanneer men van ijzel kan spre ken. Naar mijn mening is ijzel regen die onderweg van de wolken naar aarde door de lage tempera tuur bevriest en als hagelkorreh op de grond valt. Indien regen als water op de grond bevriest, veroor zaakt die wel gladde wegen, maar ik maak duidelijk onderscheid. En zoal is rijp? Antwoord: Met uw eerste beschrijving van bevriezende regen geeft n juist een onischi ij- ving \an hagel. Kleine hagel- korvels bestaan namelijk uit onderweg door of uit de wol ken naar de aarde door de lage temperatuur bevroren regen druppels. De grotere hagelste- nen zijn klontjes ijs, gevormd door aan elkaar gevroren regendruppels. Ijzel is echter (ook volgens Van Dale) het dunne laagje ijs dat zich op nog koude wegen en andere onder grond vormt indien er regen uit een warmere luchtlaag op terecht komt. Dat is bijvooi- beeld het geval bij dooi als er nog vorst in de grond zit. IJzel vormt zich in dat geval ook als u de tuin zou gaan spioeien, dus het komt niet alleen voor op straten en wegen. Van rijp spreekt men als er zich een witte aanslag van ij.skristallen op de takken van bomen strui ken en andere planten, resp. het gras gevormd heeft. Ook een dun waas op bloemen en vruchten wordt rijp genoemd. SOM.MEL.SDIJK - De ANBO .M&W Flakkee organiseert voor vrijdag 10 juni een gezel lige bingo in \Vijkgebouw de Zwaluw. Sperwer te Sommels- dijk. Kopje Koffierrhee gratis. .■\iuivang 19.30 uut. Iedereen is welkom. Dus niet zoals eer der aangekondigd zaterdag 11 juni. SIELLENDAM - Van 7 tot en met 10 juni wordt in Stel lendam een avondvierdaagse georganiseerd door de Vereni ging Oranjefeest Stellendam. Er zijn wandehoutes uitgezet van 10, 5 en voor de klein tjes 2,5 km in Stellendam en omgeving. IiLschrijven kan op tie eerste of tweecle avond bij de start, de kosten daarvan zijn 3,50 euio. Wie drie van de vier avonden meeloopt, ontvangt een beloning. De stalt van de wandelingen is om 18.30 uur bij 't Wapen van Stellendam, Voorstraat 4 in Stellendam. Hier zal (jok het eindpunt zijn. De organisatie vraagt deelne mers op vrijdagavond zoveel mogelijk verkleed te komen als wereldburgers, f^e wandeling van 10 km start op deze laat ste avond om 18.00 uur en de tochten van 5 en 2,5 km begin nen om 19.00 uur. De lopers zullen dan ongeveer gelijktij dig binnenkomen en worden ingehaald door familie en bekenden met muziek. GOEDEREEDE - De Eco nomische Visie en het uit- voeringsprogramma 2011- 2015 was een onderwerp dat weliswaar op brede steun van de raadsfracties kon rekenen, maar nader beschouwd waren er toch details die de politieke partijen uiteendreven. De gemeente Goedereede streeft naar een sterkere economische positie. Het is daarom gewenst dat bedrijven en bewoners hun wensen en belangen goed vertegenwoordigd zien in het document en uiteraard in de uitvoering van onderdelen. Tot zover uniformiteit. Voeg daar het voorstel aan toe dat middelen uit de reserve toeristenbelasting inge zet kunnen worden voor beleidsnota's dan breekt de eenheid. Door Jaap Rtiizeveld Sterker nog. .•\ls deze reserves niet uitsluitend gebruikt wor den voor grote investeringen ter versterking van het toeris tisch product, zoals in 2009 bij de programmabegroting is aangegeven, en Ixjvendien marktpartijen niet alleen een achiserende stem hebben en krijgen maar ook mede verant woordelijk zijn voor de finan ciële paragraaf dan wordt de verdeeldheid nog scherper gelbrmuleerd. Vooral de l'vd.A wilde hieromtrent helderheid. Zij vindt dat de raad moet beslissen. Marktpartijen, Veeio en Innovalieplatform Kop van (joeree werden genoemd, die nen adviezen te geven vanuit hun know how. Meebeslissen over inzet van budget, dat gaat tie I'vd,'\ te \'er. .SC;i' VGB, Christenunie en VVD badden een amendement opgesteld. Daarin werden drie punten aan de orde gesteld. Centraal het aanwenden van de reserve toeristenlielasting enerzijds en anderzijds de wens om de betrokkenheid met burgers en bedrijven te ver groten en hel visiedocument daarom formeel voor inspraak aan te bieden. De indieners van het amendement xinden dat de verdere uitwerking van de uitvoeringsnota nog in overleg met de sectoren moet plaats vinden. Ook meenden zij dat de aanwending van de reserve toeristenbelasting voor beleids vorming niet in overeenstem ming is met eerder genomen Ijesluiten. Daarom stelden de vier fracties voor de visie en het uitvoeringsprogramnia in concept vast te stellen en in de inspraak te brengen. Voor pr()jecten, niet zijnde beleids zaken, waarvoor financiering vanuit genoemde belasting wordt gevraagd, dient over leg gevoerd te voeren met de Veero. PvdA en CDA stemden in met de conceptvisie maar waren tegen de inhoud van het amendement. Het college, verantwoorde lijk wethouder Tuk, had geen bezwaar tegen de inhoud van het amendement. Er is ruimte in tijd voor ter visielegging van het concept en het is goed als daardoor het draagvlak kan worden vergroot. Ondertus sen kan aan het document worden doorgewerkt. Gezocht moet worden om in 2012 alter natieve dekking te vinden voor beleidsitems nu voor die onderdelen de reserve toeris tenbelasting niet mag worden ingezet. TiLssen VGB en CDA (was er nu sprake van een politieke draai van de christendemocra ten?) en tussen VVD en PvdA ontstonden enige schermutse lingen. Mevrouw Reijerkerk (VVD) gaf aan dat er afspraken zijn gemaakt met de toeristi sche sector en de ondernemers over besteding van de gelden in het potje reserve toeristen belasting. .4ispraak is afspraak. Dat betekent dat men wel degelijk bij de planvorming en de besteding van gelden verantwoordelijkheid clraagt, "Het is geld van de toerist. Dit is droevig getoeter uit de sec tor", stelde Van Dam (PvdA) bij interruptie. Dat alle partijen nodig zijn om Goedereede een sterkere economi.sche positie te geven, daarover was iedereen het wel met elkaar eens. En ook over het feit dat de toeristisch- recreatieve sector en de onder nemers in de uitvoeringspijp zitten en de gemeente facilite- rend dient op te treden. ^Vrtedelende beelden die ons raken als het over wezen gaat. Kinderen die door oorlogs geweld, of door ongelukken hun vader en hun moeder zijn verloren. Denk maar aan de beelden uit de vluchtelingen kampen. Ook via de zendings bode komen deze beelden onder onze aandacht. .\rme wezen denken we dan bij ons zelf. Maar wat zou u zeggen of denken, als u wezen zou oiumoeten waarvan u wist dat ze eigenhandig" hun vader en moeder vermoord hebben, en de ouderlijke woning in brand gestoken hebben. Hoe zou u naar zulke wezen kijken? Toch moet u voorzichtig zijn in uw oordeel want dat is het beeld van alle mensen die op aarde zijn. Ja wij allen, wij zijn wezen, en dan niet in letterlijke zin, maar in geestelijke zin. Want wij kennen God onze Schepper niet meer als onze Vader, en wij hebben het Jeruzalem dat hierboven is niet meer als onze moeder. Wij hebben ons eigen handig en moedwillig van de HEERE onze Schepper afge scheurd, en de ganse schep ping in barensnood gebracht, onszelf en onze kinderen onderworpen aan allerhande ellendigheid, ja aan de ver doemenis zelf. Daarom zijn we geen arme wezen, arme zonda ren, maar ontaardde kinderen, die zonder God, zonder hoop in deze wereld leven. Maar zo kan het toch niet blij ven? Hier komt de Evangeliebood schap rechtstreeks tot ons uit Jezus eigen mond. En wie beeft Johannes 14:18a het wees zijn ooit zo diep en zo smartelijk ervaren en onder gaan dan Jezus Zelf Hij moest het uitroepen: ze hebben Mij allen verlaten. Mijn broederen ben Ik vreemd, door elk ont eerd, onbekend de zonen Mij ner moeder. Zelfs van Zijn God en Vader verlaten, de vossen hebben holen, de vogels heb ben nesten, maar Jezus als de Zoon des mensen had niet en niets waarop Hij Zijn hoofd kon neerleggen. Hij riep het uit: Mijn God, Mijn God waarom hebt gij Mij verlaten. Hij was een volkomen wees. van allen verlaten, ook van Zijn Vader. En het avondmaalsformulier zegt dan zo diep aangrijpend: opdat wij nimmermeer van Ciod verlaten zouden worden. Jezus heeft niet alleen het wees zijn ondergaan, maar Hij heeft daarin ook het oordeel gedra gen, en de last en de schuld van die moedwillige zonde gedra gen en verzoend. In en vanuit Zijn volbracht werk kan Hij nu laten verkondingen: Ik zal u geen wezen laten. Nergens kunnen we het dui delijker als beeld in de Bijbel vinden dan in Ezechiel 1(3. Daar wordt getuigenis gege ven van een wees die nog maar net geboren is. Nog liggend in hel geboortebloed, de navel streng is nog niet afgesneden, het kind is niet gewassen, er is niets aan gedaan om het in leven te houden, de meest een voudige handelingen die ieder pas geboren kind behoeft, die ontbreken, en zijn aan het kind onthouden. Dat is nu voluit een wees. Geen vader die het verwekt heeft kijkt er naar om. geen moeder die het gebaard heeft ontfermd zich over het kind. X'olkomen wees. En daar ligt het kind weggeworpen aan de kant van de vveg. En nie mand die zich iets van de kleine aantrekt. Of toch? Ja toch. .Nee niemand van de mensen, niet écu die naar zo'n weggewor pen kind omziet. Geen mens met een bewogen hart die zich het lot van deze pasgeborenen aantrekt. Maar toch vindt het onllërnring, niet bij de mensen maar bij God. Want spreekt de Heere: toen Ik bij u voor bijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zei tot u: Leef, ja Ik zei tot u: Leef Het was de tijd van de open baring van de Liefde Gods die alle verstand te boven gaal. Ik zal u geen wezen laten. Hebt u de Heere uw Schepper leren kennen als uw Vader? Is het Jeruzalem dat hieiboven is uw moeder, die u gebaard heeft in Sion? Niet? Dan bent u echt en helemaal wees. Dan leeft 11 zonder God, zonder hoop in deze wereld. En staat u alleen in deze grote wereld, al hebt u dan naar de natuurlijke banden nog een vader en een moeder. Maar in het licht van het Evangelie wat Jezus spreekt bent u wees. En hoe ouder u wordt, hoe meer u zult ervaren en gevoelen dat ti steeds een zamer en meer en meer verla ten zal worden van familie en vrienden. U bent wees. En de enige die dit wees zijn helemaal kent en helemaal gedragen heeft is de Heere Jezus Christus. Daarom kan Hij u dan ook alleen helpen, opdat u als wees Gods onlferming vindt in Hem die Hij daartoe in deze wereld gezonden heeft. En ti door het zaad van het Evangelie, als het onvergankelijke zaad van God, opnieuw geboren wordt. Een nieuwe schepping wordt, ont ferming vindt bij Hem die u roept en zegt: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Want Ik zal u geen wezen laten. Ik zal u een andere Trooster geven, namelijk de Heilige Pinkster geest, die van de Vader en de Zoon uitgaat, Die Heere is en levend maakt. En die op de Pinksterdag wordt uitgestort op alle vlees. Ook op het vlees van ontaardde kinderen, die eigenhandig het heilig Kind Jezus hebben gedood. En als zij dit hoorden, werden zij ver slagen in het hart, en zeiden tot de aposlelen: Wat zullen wij doen mannenbroeders? Is dat ook uw vraag? fluister dan naar bet antwoord: Bekeert u, en gij zult de gave van de Hei lige Geest ontvangen. En de vrvicht daarvan is toch aller eerst dat u Gods Naam en barmhartigheid voor ontaard de wezen leert kennen. Met als gevolg dat u een bewogen hart ontvangt opdat ook uw naaste voor die heerlijke dienst aan fezus Christus gewonnen zal worden. U wordt met dubbele mate zendingsbewogen opdat Zijn Naam tot aan het uiterste der aarde eer en verheerlijking zal ontvangen. De Filistijn, de Tvriër de Moren zijn binnen U o Godsstad voortgeijracht. Ik zal u geen wezen lalen. DS. C:. GIELEN Middelharnis. GOEDEREEDE - Een goede daad op de laatste schooldag: de examenkandidaten SPW4 van de iucompaiix-opleiduig Woon begeleiding ZuiduH'ster/Zad- kine sloten met het project "Doe mee: verlos de zee!" hun laatste schooljaar Op hel strand van de Kwade Hoek bij Goedereede verzamelden zij zwerfafval, dat was aangespoeld uit de 'zee. Met louw, plastic, jlessen en nog meer. maakten zij een kunst werk met een verhaal. Daarna werd alles met de kruiivagen van Matthijs IJevaart naar de verzamelbak van Natuurmonu menten gebracht. Als afsluiting genoten de deelnemers van een heerlijke jricknick in de zon. Op 16 juni a.s. is de echte finale met de diploma-iiitreikiiig. 138 P.A.deRiifer Er vaart een onrust door de verzamelde menigte. Men kijkt in de richting der socialisten. "Gooi ze eruit", zegt iemand. De veldwachter, die lol nu toe rustig achter in de kerk gestaan heeft, clringt door tot de man, die geïnterrumpeerd heeft en zegt: "Dit is je laatste woord, Janus; nog één keer en je hele kliek gaat er uiti" Dr Kuvper heeft even gewacht. Dan vervolgt hij: ".-Vlle vrijheid des geestes blijft slechts in naam, zolang ze niet door de vrije beschikking over eigen levensbe-staan gerugsteund wordt. Bij onze geest behoort een lichaam, bij dat lichaam een eigen kleed, een eigen woning, en in die woning een uit eigen middelen aangerichte tafel; en wie die drie niet het zijne kan noemen, komt aan de strijd voor de \Tijheid des geestes zelfs niet toe. Eigendom, van hoe bescheiden afmeting ook, is voor alle geestelijk verweer van onze buigervrijheid, allereerste eis. "God lof, nog staat de oranjeboom, om ons te over dekken met zijn schaduw. Betoont ti dan ook in de worsteling, die nu aanbreekt, aan de veerkracht uwer vaderen niet ontzonken; niet vervreemd van hun moed; niet ontaard aan hun heilige ernst. Betoont u niet slechts hel nageslacht, maar ook de geestelijke zonen dier vaderen. Weest ruim van blik; breed van opvatting; onverzettelijk in wilskracht; en komt niet aan-strompelen achter anderen, maar loop zelf die anderen vooruit. AUerwege, broeders, trekken we straks ter stembus op. Hanteert ook in deze strijd nooit anders dan van God gekeurde wapenen. Indien wij het "Zij zullen het niet hebben" van Da Costa niet verleerd zijn, zal onze God ons zegenen." Een ogenblik is het stil.... Dan. na een enkele inleidende noot. klinken vol en breed de eerste tonen van Da Costa's lied door de kerk. Het lied wordt spontaan door allen overgeno men en hel bruist in machtige stoten van onverzet telijke wil door de kerk. zegenbede uil Psalm 134: "Dat 's Heeren zegen op u daal. zijn gunst uil Sion u bestraal. Hij schiep 't helal, zijn Naam ter eer. Looft, looft nu aller Heeren Heer." Nog eenmaal vult het sonoor gezang het kerkge bouw. Stil, in diepe ernst, staat hij daar op de preek stoel, de bijna zestigjarige, voor wie de "geweldige zeven jaren", waarin hij zijn grootste kracht ont plooien zal. nu komen. In die diepe ernst stort hij zijn ziel uit in dank en smeking.. Gartjan staat weer achter de lessenaar. "Vrienden, wij danken den Heere, dal Hij ons zulk een man als dr Kuvper gegeven heeft. Wij danken de spreker, dat hij in zo klare en machtige taal en in zo bezielende woorden ons gewezen heeft op ons heerlijk ideaal straks bij de komende sleinbnsstrijd. Laat ons, voor zover wij daartoe gerechtigd zijn, onze stem straks uitbrengen op de man. bij wie onze heerlijke beginselen veilig zijn in de volksvertegen woordiging. En ten slotte, vrienden, laten wij hem toezingen de zegenbede uil Psalm 134: "Dat 's Hee ren zegen op u daal, zijn gunst uit Sion u bestraal. Hij schiep 't helal, zijn Naam ter eer, Loofl, looft nu aller Heeren Heer." Nog eenm;ial vult het sonoor gezang het kerkge bouw. Stil, in diepe ernst, st;iat hij daar op de reek- stoel, de bijna zestigjarige, voor wie de "geweldige zeven jaren", waarin hij zijn grootste kracht ont plooien zal, nu komen. In die diepe ernst stort hij zijn ziel uit in dank en smeking.. 32. REÜNIE DER TROMPEN Die avond lijkt het in hel buis van Lizebeth en Barend wel een reünie der Trompen. Ze zijn allen bij elkaar, Gartjan en Maartje, Dirk, die een paar dagen geleden voor de wal gevallen is mei een gebroken zwaard, Lizebeth en Barend en ook Lijn tje, die bij Dirk vaart. "Kijk es. dominee, de zorgstoel voor u", zegt Lize beth. "U hebt wel een gemakkelijke stoel verdiend." "frankje, Betje, je bent nog even zorgzaam als vroe ger. Overigens, of ik een gemakkelijke stoel ver diend heb, moet nog blijken." Dominee knipoogt tegen Ciartjan. ".\ls 'l aan u lag, dan kwam u voor Craveslein in de Kamer", zegt deze. "Och. wat heb ik genoten van avond. "Nee. meester Tromp, als het gelukt, dan ligt hel niet aan mij. Wij verdienen niet anders dan de toorn Gods. Daar maken we het iedere dag naar. Het is God, die alles, wat wij ondernemen, ook in Zijn Naam, zegenen moet. Wij kunnen slechts plan ten en nat maken. God moet de wasdom geven. Wij zijn maar onnutte dienstknechten, ook al sloven wij ons uit voor de eer Zijns Naams." Met een vriendelijke glimlach ziet dominee Gart jan, die dit volmondig beaamt, aan. "Vindt u het niet verdrietig, dominee, dat de heer Lohman en meerderen met hem, niet meer geheel met u kun nen sa-mengaan?" vraagt Barend. "Dal is mij een groot verdriet, broeder Biesheuvel. In de heren De Geer, Lohman. Mackay en ande ren eer ik de moed van hun optreden, de van God hun gegeven talenten, de verplichtende toewijding en.... voor wat ze ook ons ten goede volbrachten, gaat mijn dank naar hen uit. Hun verwijt, dat ik samenwerking onmogelijk zou hebben gemaakt, beantwoord ik kalm, maar ernstig met de tegen- verklaring, dat samenwerking meer door mij dan door hen is gezocht. Ik heb getracht de Chrislen- edelman en de Christen-werkman te verzoenen. Volgens mijn wens moeten beide schakeringen niet builen maar binnen onze kring vrijgelaten worden. Misschien komen de dissenlieërende broeders weer tot ons. Gebeurt dit niet. wat God verhoede, dan zal mijn hart er bij schreien, maar we zullen geen ogen blik aarzelen. Dan gaan we alleen door. En boe ook parlementair gekortwiekt, we zullen niet versagen. "Toch ben ik wel eens bang, dal het niet tot een verzoening komen zal, als ik denk aan mannen als dr Bronsveld en dr Vos, dominee", zegt Gartjan. "Over wie met de kerkelijke karabijn wild stroopt, zwijg ik liever, meester Tromp. De tijd zal 't leren. Gelukkig, dat er hier niet veel dissenlieërende broe ders zijn." "Ik had niet gedacht, dal ik zo nog eens alle Trom pen bij elkaar zou zien", zegt hij dan. ..Het lijkt wel een faniiliereünie." Dan tegen Dirk: "Hoe gaat het met u, broeder Tromp? Nog steeds geen spijt, dal ge weer op een schuil zijl gaan varen?" "Nee, domenee", zegt hij, "ik heb vracht en ik houd van de rivier. Wal wil ik nog meer?" ,,God heeft u door een diepe weg geleid. Ik hoop, dat 11 een.s-willend met Hem zijt geworden." "Dal was wel eens moeilijk, domenee." "Ik begrijp het. Tromp. Gods wegen zijn vaak niet aangenaam voor het vlees. Maar als wij oprecht kunnen zeggen: Uw wil geschiede, dan ligl daar in toch een zegen. En gij. meester Tromp, ziel gij zegen op uw werk?" "VVe breiden gestadig uil, dominee. Ik zie, dat er hier eerlang een tweede Christelijke school gesticht wordt." "Dal verheugt me, meester. En hebt gij nooit eens verlangen gehad, om op een andere plaats ie arbeiden?" "Ik heb een aanzoek ontvan gen om in Rotterdam te gaan werken, dominee; 't was een flinke school, maar ik ben gehecht aan mijn werk hier. En ook mijn vrouw zou liever hier blij ven, meen ik. Daarom heb ik het afgewezen, hoewel het tractemenl hoger was. Ik beu als het ware met Crayestein samengegroeid." "Ik kan me dat voorstellen, meester, gij zijl hier geboren en gelogen. De arbeid hier zal u beter lig gen, dan die in de grote stad." "Naar Betje zal ik maar niet vragen. Ik weet, broe der Biesheuvel, dat zij is als een vruchtbare wijnstok in uw huis, om met de psalmdichter te spreken." Barend knikt en ziet zijn vrouw vol liefde aan. Lief de is iets, dat groeien moei. heeft hij eens gezegd. Hel is gegroeid en groeit nog steeds in innigheid. "Ook uw weg is niet gemakkelijk. Lijntje, maar hel is tegen Gods' wil, dat gij u verbindt aan de man, die welbewust de weg gaal, die van God afvoert." Ik zal me niet aan hem verbinden, dominee. Ik heb het hem gezegd." "Dan denk ik. dal er vreugde is in de harten van uw broers en uw zuster." Dominee kijkt op de hangklok, die afgemeten, sta tig, de tijd wegtikt. "Vrienden", zegt hij, "het was mij aangenaam, een ogenblik in jullie midden te verkeren. Jullie weel dal de Trompen een ruime plaats hebben in mijn hart. Ik heb je vrome moeder gekend, een opmer kelijke, stoere vrouw. Ik verheug me in de prettige geest, die onder jullie woont. En ik zou nog lang zo gezellig met jullie willen .samenzitten. .Maar de klok zegt me, dat hel lijd is, me ter ruste te begeven." "Ik begrijp niet, dominee, wat het geheim is van uw ongelooflijke werkkracht." "l^al is geen geheim, meester Tromp, ffel ligl in twee dingen: een streng doorgevoerde arbeidsver deling en zelflucht en., in hel geloof En nu wilde ik ons allen opdragen aan de troon der genade." Dr Kuyper staat op uil z'n stoel en buigt de knieën. De broers en zusters zien elkaar even aan. Lize beth geeft een wenk, dat allen moeten knielen. Zo is dominee dat immers thuis gewend. Dan gedenkt hij allen in het gebed.... Nadat hij allen de hand gegeven heeft, gaal IJze- belh hem met het nachtlichtje voor naar boven. "U slaapt op ons bed, dominee. Barend moet na een paar uur weer gaan bakken en ik vind mijn weg wel." "Dank je, Betje, dank je. God zegene onze slaap" zegt hij.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2011 | | pagina 5