Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD.
Ik zal u geen wezen laten
Datum bingo
ANBO
veranderd
Vierdaagse
Stellendam
Alle (niarkt)partijen zijn nodig om Goedereede
een sterkere economische positie te geven
SPW van Zuidwester/Zadkine helpt de zee
De weg
der kleine
mensen
EiüvnDEn-niEuws
^Af
VRtJMETSSLARU
OPPASSEN
MST BATTERIJEN
tJS OF IJZEL?
Amendement
Meer draagvlak
Het wees zijn
Ik zal u geen wezen laten
Bijbels beeld van het
wees zijn
Bent II wees?
EINDE
PAC;i\A,
\RI|DAG3JUNI2011
iJeze vraag- m antwoordmhriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen up
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuivs,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending
(ompleet mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Kntit II filial' in/Diiiiiilir jr/'iien over
de Vnjmehelaaj?
Antwoord: De Vriiniclscluri)
is iiift in k(jrt iieslck s;uiicii ic
viiilcn, want liet belieft een
iriteinalioiiaal veibieid toni-
plex van broedersi happen flie
landelijk en plaatselijk geor
ganiseerd zijn. De iiieeslen
bebben lonter manlijke leden,
dci( h enkele groepen lalen ook
vrouwen toe. liet betrelt geen
geestelijke of wetetisthappe-
lijke stroming. Met is meer een
ideëel gezelsebap met een posi
tieve levenshouding, dat geen
onder.scheid maakt naar gods
dienst, ras, nationaliteit, wel
stand ol' politieke overtuiging.
Men helpt elkaar, onderhoudt
de vriendschap en lilosoieert
graag over allerlei viaagstiik-
ken. Het ziet er wel geheim
zinnig uit en dat spruit voort
uil de traditie. Tegenwoordig
houden diverse loges echter
open dagen. Over het (jntslaan
doen diverse theorieën de ron
de; gilden van steenhouwers,
verenigingen van bouwmees
ters, een erfenis uit het oude
Egypte of de Griekse Pylha-
goieers, de Rozenkruisers.
Hiui taalgebruik en een aantal
symbolen zijn ontleend aan
de bouwwereld. Men verenigt
zich in werkplaatsen of loges,
welk woord afkomstig z<ju zijn
van het Engelse 'lodge' (loods
ol bouwkeet). De leden heblien
drie graden: leerling, gezel en
meester, welke woorden herin
neren aan onze gilden. .Vlen
maakte vioeger soms gebruik
van geheimschrift en stichtte
wonderlijk ingerichte 'tem
pels'. Nu doet men mindei
geheimzinnig.
Will IS de beste plaats om batleiijen
II' lii'immi? In de koelkasi? Of
i'ii^eiis Dp kiimerlemperaUnu?
Antwoord: In een dioge kast
in de kamer, bij een constante
teinperatinir dus, en buiten
hereik van kinderen houden,
want kleine batterijtjes steken
ze gemakkelijk in de mond.
Verder wordt gewaarschuwd
vooi explosiegevaar, dus niet
bij open vuur batterijen \er-
wisselen! Daarom lege batte
rijen bij de chemicaliën in de
cheniokar.
Cezieii de berichten 's winters over
regen, ijzel, sneeuw en gladde
wegen wil ik toch wel eens welen
wanneer men van ijzel kan spre
ken. Naar mijn mening is ijzel
regen die onderweg van de wolken
naar aarde door de lage tempera
tuur bevriest en als hagelkorreh
op de grond valt. Indien regen als
water op de grond bevriest, veroor
zaakt die wel gladde wegen, maar
ik maak duidelijk onderscheid. En
zoal is rijp?
Antwoord: Met uw eerste
beschrijving van bevriezende
regen geeft n juist een onischi ij-
ving \an hagel. Kleine hagel-
korvels bestaan namelijk uit
onderweg door of uit de wol
ken naar de aarde door de lage
temperatuur bevroren regen
druppels. De grotere hagelste-
nen zijn klontjes ijs, gevormd
door aan elkaar gevroren
regendruppels. Ijzel is echter
(ook volgens Van Dale) het
dunne laagje ijs dat zich op nog
koude wegen en andere onder
grond vormt indien er regen
uit een warmere luchtlaag op
terecht komt. Dat is bijvooi-
beeld het geval bij dooi als er
nog vorst in de grond zit. IJzel
vormt zich in dat geval ook als
u de tuin zou gaan spioeien,
dus het komt niet alleen voor
op straten en wegen. Van rijp
spreekt men als er zich een
witte aanslag van ij.skristallen
op de takken van bomen strui
ken en andere planten, resp.
het gras gevormd heeft. Ook
een dun waas op bloemen en
vruchten wordt rijp genoemd.
SOM.MEL.SDIJK - De ANBO
.M&W Flakkee organiseert
voor vrijdag 10 juni een gezel
lige bingo in \Vijkgebouw de
Zwaluw. Sperwer te Sommels-
dijk. Kopje Koffierrhee gratis.
.■\iuivang 19.30 uut. Iedereen
is welkom. Dus niet zoals eer
der aangekondigd zaterdag 11
juni.
SIELLENDAM - Van 7 tot
en met 10 juni wordt in Stel
lendam een avondvierdaagse
georganiseerd door de Vereni
ging Oranjefeest Stellendam.
Er zijn wandehoutes uitgezet
van 10, 5 en voor de klein
tjes 2,5 km in Stellendam en
omgeving. IiLschrijven kan op
tie eerste of tweecle avond bij
de start, de kosten daarvan zijn
3,50 euio. Wie drie van de vier
avonden meeloopt, ontvangt
een beloning.
De stalt van de wandelingen
is om 18.30 uur bij 't Wapen
van Stellendam, Voorstraat 4
in Stellendam. Hier zal (jok het
eindpunt zijn.
De organisatie vraagt deelne
mers op vrijdagavond zoveel
mogelijk verkleed te komen als
wereldburgers, f^e wandeling
van 10 km start op deze laat
ste avond om 18.00 uur en de
tochten van 5 en 2,5 km begin
nen om 19.00 uur. De lopers
zullen dan ongeveer gelijktij
dig binnenkomen en worden
ingehaald door familie en
bekenden met muziek.
GOEDEREEDE - De Eco
nomische Visie en het uit-
voeringsprogramma 2011-
2015 was een onderwerp
dat weliswaar op brede
steun van de raadsfracties
kon rekenen, maar nader
beschouwd waren er toch
details die de politieke
partijen uiteendreven.
De gemeente Goedereede
streeft naar een sterkere
economische positie. Het
is daarom gewenst dat
bedrijven en bewoners
hun wensen en belangen
goed vertegenwoordigd
zien in het document en
uiteraard in de uitvoering
van onderdelen. Tot zover
uniformiteit. Voeg daar
het voorstel aan toe dat
middelen uit de reserve
toeristenbelasting inge
zet kunnen worden voor
beleidsnota's dan breekt
de eenheid.
Door Jaap Rtiizeveld
Sterker nog. .•\ls deze reserves
niet uitsluitend gebruikt wor
den voor grote investeringen
ter versterking van het toeris
tisch product, zoals in 2009
bij de programmabegroting
is aangegeven, en Ixjvendien
marktpartijen niet alleen een
achiserende stem hebben en
krijgen maar ook mede verant
woordelijk zijn voor de finan
ciële paragraaf dan wordt de
verdeeldheid nog scherper
gelbrmuleerd. Vooral de l'vd.A
wilde hieromtrent helderheid.
Zij vindt dat de raad moet
beslissen. Marktpartijen, Veeio
en Innovalieplatform Kop van
(joeree werden genoemd, die
nen adviezen te geven vanuit
hun know how. Meebeslissen
over inzet van budget, dat gaat
tie I'vd,'\ te \'er.
.SC;i' VGB, Christenunie en
VVD badden een amendement
opgesteld. Daarin werden drie
punten aan de orde gesteld.
Centraal het aanwenden van
de reserve toeristenlielasting
enerzijds en anderzijds de
wens om de betrokkenheid met
burgers en bedrijven te ver
groten en hel visiedocument
daarom formeel voor inspraak
aan te bieden. De indieners van
het amendement xinden dat
de verdere uitwerking van de
uitvoeringsnota nog in overleg
met de sectoren moet plaats
vinden. Ook meenden zij dat
de aanwending van de reserve
toeristenbelasting voor beleids
vorming niet in overeenstem
ming is met eerder genomen
Ijesluiten. Daarom stelden de
vier fracties voor de visie en
het uitvoeringsprogramnia in
concept vast te stellen en in
de inspraak te brengen. Voor
pr()jecten, niet zijnde beleids
zaken, waarvoor financiering
vanuit genoemde belasting
wordt gevraagd, dient over
leg gevoerd te voeren met de
Veero. PvdA en CDA stemden
in met de conceptvisie maar
waren tegen de inhoud van het
amendement.
Het college, verantwoorde
lijk wethouder Tuk, had geen
bezwaar tegen de inhoud van
het amendement. Er is ruimte
in tijd voor ter visielegging van
het concept en het is goed als
daardoor het draagvlak kan
worden vergroot. Ondertus
sen kan aan het document
worden doorgewerkt. Gezocht
moet worden om in 2012 alter
natieve dekking te vinden
voor beleidsitems nu voor die
onderdelen de reserve toeris
tenbelasting niet mag worden
ingezet.
TiLssen VGB en CDA (was er
nu sprake van een politieke
draai van de christendemocra
ten?) en tussen VVD en PvdA
ontstonden enige schermutse
lingen. Mevrouw Reijerkerk
(VVD) gaf aan dat er afspraken
zijn gemaakt met de toeristi
sche sector en de ondernemers
over besteding van de gelden
in het potje reserve toeristen
belasting. .4ispraak is afspraak.
Dat betekent dat men wel
degelijk bij de planvorming
en de besteding van gelden
verantwoordelijkheid clraagt,
"Het is geld van de toerist. Dit
is droevig getoeter uit de sec
tor", stelde Van Dam (PvdA) bij
interruptie. Dat alle partijen
nodig zijn om Goedereede een
sterkere economi.sche positie te
geven, daarover was iedereen
het wel met elkaar eens. En ook
over het feit dat de toeristisch-
recreatieve sector en de onder
nemers in de uitvoeringspijp
zitten en de gemeente facilite-
rend dient op te treden.
^Vrtedelende beelden die ons
raken als het over wezen gaat.
Kinderen die door oorlogs
geweld, of door ongelukken
hun vader en hun moeder zijn
verloren. Denk maar aan de
beelden uit de vluchtelingen
kampen. Ook via de zendings
bode komen deze beelden
onder onze aandacht. .\rme
wezen denken we dan bij ons
zelf. Maar wat zou u zeggen
of denken, als u wezen zou
oiumoeten waarvan u wist dat
ze eigenhandig" hun vader en
moeder vermoord hebben, en
de ouderlijke woning in brand
gestoken hebben. Hoe zou u
naar zulke wezen kijken? Toch
moet u voorzichtig zijn in uw
oordeel want dat is het beeld
van alle mensen die op aarde
zijn.
Ja wij allen, wij zijn wezen, en
dan niet in letterlijke zin, maar
in geestelijke zin. Want wij
kennen God onze Schepper
niet meer als onze Vader, en
wij hebben het Jeruzalem dat
hierboven is niet meer als onze
moeder. Wij hebben ons eigen
handig en moedwillig van de
HEERE onze Schepper afge
scheurd, en de ganse schep
ping in barensnood gebracht,
onszelf en onze kinderen
onderworpen aan allerhande
ellendigheid, ja aan de ver
doemenis zelf. Daarom zijn we
geen arme wezen, arme zonda
ren, maar ontaardde kinderen,
die zonder God, zonder hoop
in deze wereld leven.
Maar zo kan het toch niet blij
ven?
Hier komt de Evangeliebood
schap rechtstreeks tot ons uit
Jezus eigen mond. En wie beeft
Johannes 14:18a
het wees zijn ooit zo diep en zo
smartelijk ervaren en onder
gaan dan Jezus Zelf Hij moest
het uitroepen: ze hebben Mij
allen verlaten. Mijn broederen
ben Ik vreemd, door elk ont
eerd, onbekend de zonen Mij
ner moeder. Zelfs van Zijn God
en Vader verlaten, de vossen
hebben holen, de vogels heb
ben nesten, maar Jezus als de
Zoon des mensen had niet en
niets waarop Hij Zijn hoofd kon
neerleggen. Hij riep het uit:
Mijn God, Mijn God waarom
hebt gij Mij verlaten. Hij was
een volkomen wees. van allen
verlaten, ook van Zijn Vader.
En het avondmaalsformulier
zegt dan zo diep aangrijpend:
opdat wij nimmermeer van
Ciod verlaten zouden worden.
Jezus heeft niet alleen het wees
zijn ondergaan, maar Hij heeft
daarin ook het oordeel gedra
gen, en de last en de schuld van
die moedwillige zonde gedra
gen en verzoend. In en vanuit
Zijn volbracht werk kan Hij nu
laten verkondingen: Ik zal u
geen wezen laten.
Nergens kunnen we het dui
delijker als beeld in de Bijbel
vinden dan in Ezechiel 1(3.
Daar wordt getuigenis gege
ven van een wees die nog maar
net geboren is. Nog liggend in
hel geboortebloed, de navel
streng is nog niet afgesneden,
het kind is niet gewassen, er
is niets aan gedaan om het in
leven te houden, de meest een
voudige handelingen die ieder
pas geboren kind behoeft, die
ontbreken, en zijn aan het kind
onthouden. Dat is nu voluit
een wees. Geen vader die het
verwekt heeft kijkt er naar om.
geen moeder die het gebaard
heeft ontfermd zich over het
kind. X'olkomen wees. En daar
ligt het kind weggeworpen aan
de kant van de vveg. En nie
mand die zich iets van de kleine
aantrekt. Of toch? Ja toch. .Nee
niemand van de mensen, niet
écu die naar zo'n weggewor
pen kind omziet. Geen mens
met een bewogen hart die zich
het lot van deze pasgeborenen
aantrekt. Maar toch vindt het
onllërnring, niet bij de mensen
maar bij God. Want spreekt
de Heere: toen Ik bij u voor
bijging, zo zag Ik u, vertreden
zijnde in uw bloed, en Ik zei
tot u: Leef, ja Ik zei tot u: Leef
Het was de tijd van de open
baring van de Liefde Gods die
alle verstand te boven gaal. Ik
zal u geen wezen laten.
Hebt u de Heere uw Schepper
leren kennen als uw Vader? Is
het Jeruzalem dat hieiboven
is uw moeder, die u gebaard
heeft in Sion? Niet? Dan bent
u echt en helemaal wees. Dan
leeft 11 zonder God, zonder
hoop in deze wereld. En staat u
alleen in deze grote wereld, al
hebt u dan naar de natuurlijke
banden nog een vader en een
moeder. Maar in het licht van
het Evangelie wat Jezus spreekt
bent u wees. En hoe ouder u
wordt, hoe meer u zult ervaren
en gevoelen dat ti steeds een
zamer en meer en meer verla
ten zal worden van familie en
vrienden. U bent wees.
En de enige die dit wees zijn
helemaal kent en helemaal
gedragen heeft is de Heere
Jezus Christus.
Daarom kan Hij u dan ook
alleen helpen, opdat u als wees
Gods onlferming vindt in Hem
die Hij daartoe in deze wereld
gezonden heeft. En ti door het
zaad van het Evangelie, als het
onvergankelijke zaad van God,
opnieuw geboren wordt. Een
nieuwe schepping wordt, ont
ferming vindt bij Hem die u
roept en zegt: komt allen tot
Mij die vermoeid en belast zijt,
en Ik zal u rust geven. Want Ik
zal u geen wezen laten. Ik zal
u een andere Trooster geven,
namelijk de Heilige Pinkster
geest, die van de Vader en de
Zoon uitgaat, Die Heere is en
levend maakt. En die op de
Pinksterdag wordt uitgestort
op alle vlees. Ook op het vlees
van ontaardde kinderen, die
eigenhandig het heilig Kind
Jezus hebben gedood. En als
zij dit hoorden, werden zij ver
slagen in het hart, en zeiden
tot de aposlelen: Wat zullen
wij doen mannenbroeders? Is
dat ook uw vraag? fluister dan
naar bet antwoord: Bekeert u,
en gij zult de gave van de Hei
lige Geest ontvangen. En de
vrvicht daarvan is toch aller
eerst dat u Gods Naam en
barmhartigheid voor ontaard
de wezen leert kennen. Met als
gevolg dat u een bewogen hart
ontvangt opdat ook uw naaste
voor die heerlijke dienst aan
fezus Christus gewonnen zal
worden. U wordt met dubbele
mate zendingsbewogen opdat
Zijn Naam tot aan het uiterste
der aarde eer en verheerlijking
zal ontvangen. De Filistijn, de
Tvriër de Moren zijn binnen U
o Godsstad voortgeijracht.
Ik zal u geen wezen lalen.
DS. C:. GIELEN
Middelharnis.
GOEDEREEDE - Een goede
daad op de laatste schooldag: de
examenkandidaten SPW4 van
de iucompaiix-opleiduig Woon
begeleiding ZuiduH'ster/Zad-
kine sloten met het project "Doe
mee: verlos de zee!" hun laatste
schooljaar Op hel strand van
de Kwade Hoek bij Goedereede
verzamelden zij zwerfafval, dat
was aangespoeld uit de 'zee. Met
louw, plastic, jlessen en nog
meer. maakten zij een kunst
werk met een verhaal. Daarna
werd alles met de kruiivagen
van Matthijs IJevaart naar de
verzamelbak van Natuurmonu
menten gebracht. Als afsluiting
genoten de deelnemers van een
heerlijke jricknick in de zon. Op
16 juni a.s. is de echte finale
met de diploma-iiitreikiiig.
138
P.A.deRiifer
Er vaart een onrust door de verzamelde menigte.
Men kijkt in de richting der socialisten. "Gooi ze
eruit", zegt iemand. De veldwachter, die lol nu toe
rustig achter in de kerk gestaan heeft, clringt door
tot de man, die geïnterrumpeerd heeft en zegt: "Dit
is je laatste woord, Janus; nog één keer en je hele
kliek gaat er uiti"
Dr Kuvper heeft even gewacht. Dan vervolgt hij:
".-Vlle vrijheid des geestes blijft slechts in naam,
zolang ze niet door de vrije beschikking over eigen
levensbe-staan gerugsteund wordt. Bij onze geest
behoort een lichaam, bij dat lichaam een eigen
kleed, een eigen woning, en in die woning een uit
eigen middelen aangerichte tafel; en wie die drie
niet het zijne kan noemen, komt aan de strijd voor
de \Tijheid des geestes zelfs niet toe. Eigendom, van
hoe bescheiden afmeting ook, is voor alle geestelijk
verweer van onze buigervrijheid, allereerste eis.
"God lof, nog staat de oranjeboom, om ons te over
dekken met zijn schaduw. Betoont ti dan ook in de
worsteling, die nu aanbreekt, aan de veerkracht
uwer vaderen niet ontzonken; niet vervreemd van
hun moed; niet ontaard aan hun heilige ernst.
Betoont u niet slechts hel nageslacht, maar ook de
geestelijke zonen dier vaderen. Weest ruim van blik;
breed van opvatting; onverzettelijk in wilskracht;
en komt niet aan-strompelen achter anderen, maar
loop zelf die anderen vooruit.
AUerwege, broeders, trekken we straks ter stembus
op. Hanteert ook in deze strijd nooit anders dan
van God gekeurde wapenen.
Indien wij het "Zij zullen het niet hebben" van Da
Costa niet verleerd zijn, zal onze God ons zegenen."
Een ogenblik is het stil....
Dan. na een enkele inleidende noot. klinken vol en
breed de eerste tonen van Da Costa's lied door de
kerk. Het lied wordt spontaan door allen overgeno
men en hel bruist in machtige stoten van onverzet
telijke wil door de kerk.
zegenbede uil Psalm 134:
"Dat 's Heeren zegen op u daal. zijn gunst uil Sion u
bestraal. Hij schiep 't helal, zijn Naam ter eer. Looft,
looft nu aller Heeren Heer."
Nog eenmaal vult het sonoor gezang het kerkge
bouw. Stil, in diepe ernst, staat hij daar op de preek
stoel, de bijna zestigjarige, voor wie de "geweldige
zeven jaren", waarin hij zijn grootste kracht ont
plooien zal. nu komen. In die diepe ernst stort hij
zijn ziel uit in dank en smeking..
Gartjan staat weer achter de lessenaar.
"Vrienden, wij danken den Heere, dal Hij ons zulk
een man als dr Kuvper gegeven heeft. Wij danken
de spreker, dat hij in zo klare en machtige taal en
in zo bezielende woorden ons gewezen heeft op ons
heerlijk ideaal straks bij de komende sleinbnsstrijd.
Laat ons, voor zover wij daartoe gerechtigd zijn,
onze stem straks uitbrengen op de man. bij wie onze
heerlijke beginselen veilig zijn in de volksvertegen
woordiging. En ten slotte, vrienden, laten wij hem
toezingen de zegenbede uil Psalm 134: "Dat 's Hee
ren zegen op u daal, zijn gunst uit Sion u bestraal.
Hij schiep 't helal, zijn Naam ter eer, Loofl, looft nu
aller Heeren Heer."
Nog eenm;ial vult het sonoor gezang het kerkge
bouw. Stil, in diepe ernst, st;iat hij daar op de reek-
stoel, de bijna zestigjarige, voor wie de "geweldige
zeven jaren", waarin hij zijn grootste kracht ont
plooien zal, nu komen. In die diepe ernst stort hij
zijn ziel uit in dank en smeking..
32. REÜNIE DER TROMPEN
Die avond lijkt het in hel buis van Lizebeth en
Barend wel een reünie der Trompen. Ze zijn allen
bij elkaar, Gartjan en Maartje, Dirk, die een paar
dagen geleden voor de wal gevallen is mei een
gebroken zwaard, Lizebeth en Barend en ook Lijn
tje, die bij Dirk vaart.
"Kijk es. dominee, de zorgstoel voor u", zegt Lize
beth. "U hebt wel een gemakkelijke stoel verdiend."
"frankje, Betje, je bent nog even zorgzaam als vroe
ger. Overigens, of ik een gemakkelijke stoel ver
diend heb, moet nog blijken."
Dominee knipoogt tegen Ciartjan.
".\ls 'l aan u lag, dan kwam u voor Craveslein in de
Kamer", zegt deze. "Och. wat heb ik genoten van
avond.
"Nee. meester Tromp, als het gelukt, dan ligt hel
niet aan mij. Wij verdienen niet anders dan de
toorn Gods. Daar maken we het iedere dag naar.
Het is God, die alles, wat wij ondernemen, ook in
Zijn Naam, zegenen moet. Wij kunnen slechts plan
ten en nat maken. God moet de wasdom geven. Wij
zijn maar onnutte dienstknechten, ook al sloven wij
ons uit voor de eer Zijns Naams."
Met een vriendelijke glimlach ziet dominee Gart
jan, die dit volmondig beaamt, aan. "Vindt u het
niet verdrietig, dominee, dat de heer Lohman en
meerderen met hem, niet meer geheel met u kun
nen sa-mengaan?" vraagt Barend.
"Dal is mij een groot verdriet, broeder Biesheuvel.
In de heren De Geer, Lohman. Mackay en ande
ren eer ik de moed van hun optreden, de van God
hun gegeven talenten, de verplichtende toewijding
en.... voor wat ze ook ons ten goede volbrachten,
gaat mijn dank naar hen uit. Hun verwijt, dat ik
samenwerking onmogelijk zou hebben gemaakt,
beantwoord ik kalm, maar ernstig met de tegen-
verklaring, dat samenwerking meer door mij dan
door hen is gezocht. Ik heb getracht de Chrislen-
edelman en de Christen-werkman te verzoenen.
Volgens mijn wens moeten beide schakeringen niet
builen maar binnen onze kring vrijgelaten worden.
Misschien komen de dissenlieërende broeders weer
tot ons. Gebeurt dit niet. wat God verhoede, dan zal
mijn hart er bij schreien, maar we zullen geen ogen
blik aarzelen. Dan gaan we alleen door. En boe ook
parlementair gekortwiekt, we zullen niet versagen.
"Toch ben ik wel eens bang, dal het niet tot een
verzoening komen zal, als ik denk aan mannen als
dr Bronsveld en dr Vos, dominee", zegt Gartjan.
"Over wie met de kerkelijke karabijn wild stroopt,
zwijg ik liever, meester Tromp. De tijd zal 't leren.
Gelukkig, dat er hier niet veel dissenlieërende broe
ders zijn."
"Ik had niet gedacht, dal ik zo nog eens alle Trom
pen bij elkaar zou zien", zegt hij dan. ..Het lijkt wel
een faniiliereünie."
Dan tegen Dirk: "Hoe gaat het met u, broeder
Tromp? Nog steeds geen spijt, dal ge weer op een
schuil zijl gaan varen?" "Nee, domenee", zegt hij,
"ik heb vracht en ik houd van de rivier. Wal wil ik
nog meer?"
,,God heeft u door een diepe weg geleid. Ik hoop,
dat 11 een.s-willend met Hem zijt geworden." "Dal
was wel eens moeilijk, domenee."
"Ik begrijp het. Tromp. Gods wegen zijn vaak niet
aangenaam voor het vlees. Maar als wij oprecht
kunnen zeggen: Uw wil geschiede, dan ligl daar
in toch een zegen. En gij. meester Tromp, ziel gij
zegen op uw werk?"
"VVe breiden gestadig uil, dominee. Ik zie, dat er
hier eerlang een tweede Christelijke school gesticht
wordt." "Dal verheugt me, meester. En hebt gij
nooit eens verlangen gehad, om op een andere
plaats ie arbeiden?" "Ik heb een aanzoek ontvan
gen om in Rotterdam te gaan werken, dominee; 't
was een flinke school, maar ik ben gehecht aan mijn
werk hier. En ook mijn vrouw zou liever hier blij
ven, meen ik. Daarom heb ik het afgewezen, hoewel
het tractemenl hoger was. Ik beu als het ware met
Crayestein samengegroeid."
"Ik kan me dat voorstellen, meester, gij zijl hier
geboren en gelogen. De arbeid hier zal u beter lig
gen, dan die in de grote stad."
"Naar Betje zal ik maar niet vragen. Ik weet, broe
der Biesheuvel, dat zij is als een vruchtbare wijnstok
in uw huis, om met de psalmdichter te spreken."
Barend knikt en ziet zijn vrouw vol liefde aan. Lief
de is iets, dat groeien moei. heeft hij eens gezegd.
Hel is gegroeid en groeit nog steeds in innigheid.
"Ook uw weg is niet gemakkelijk. Lijntje, maar hel
is tegen Gods' wil, dat gij u verbindt aan de man, die
welbewust de weg gaal, die van God afvoert."
Ik zal me niet aan hem verbinden, dominee. Ik
heb het hem gezegd."
"Dan denk ik. dal er vreugde is in de harten van uw
broers en uw zuster."
Dominee kijkt op de hangklok, die afgemeten, sta
tig, de tijd wegtikt.
"Vrienden", zegt hij, "het was mij aangenaam, een
ogenblik in jullie midden te verkeren. Jullie weel
dal de Trompen een ruime plaats hebben in mijn
hart. Ik heb je vrome moeder gekend, een opmer
kelijke, stoere vrouw. Ik verheug me in de prettige
geest, die onder jullie woont. En ik zou nog lang zo
gezellig met jullie willen .samenzitten. .Maar de klok
zegt me, dat hel lijd is, me ter ruste te begeven."
"Ik begrijp niet, dominee, wat het geheim is van uw
ongelooflijke werkkracht."
"l^al is geen geheim, meester Tromp, ffel ligl in
twee dingen: een streng doorgevoerde arbeidsver
deling en zelflucht en., in hel geloof En nu wilde ik
ons allen opdragen aan de troon der genade."
Dr Kuyper staat op uil z'n stoel en buigt de knieën.
De broers en zusters zien elkaar even aan. Lize
beth geeft een wenk, dat allen moeten knielen. Zo
is dominee dat immers thuis gewend. Dan gedenkt
hij allen in het gebed....
Nadat hij allen de hand gegeven heeft, gaal IJze-
belh hem met het nachtlichtje voor naar boven.
"U slaapt op ons bed, dominee. Barend moet na
een paar uur weer gaan bakken en ik vind mijn weg
wel." "Dank je, Betje, dank je. God zegene onze
slaap" zegt hij.