Meditatie Vervolg verhaal RAAD Hebt u/jij Mij lief? Goede resultaten voor De Schotejil in Dordrecht 'A(;ina: EIIAnCIEII-tllEUWS OP DE Neus SOEST ROOS VAN JERiCHO VLIEGENDE KiSTEN Heiwerkzaamheden windpark Middelharnis gestart Neeltje Struijs in actie Brood verbeteraar wel te koop voor particulieren Nogmaals de perenpokken De weg der kleine mensen \R1|DAG27 MEI 2011 Dni' vraag- m anhüiiordnibriek slaat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Niemos, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending rompleet mei antjuoord in deze rubriek worden gepubliceerd. 'loen ik als jong meisje langs hel strand liep (wel 25 jaar geleden), zag ik de dames zonnen met een klein kapje op de neus tegen ver- lirariding. Dat wis toen bij de dro gist te koop. Ik vraag me aj of ze er nog zijn. Antwoord: /o beslaan nog wel, al gebiiiiken de meeste zon nebaders tegenwoordig zoii- nebrandtrèines met een hoge beschermende factor. Maar vooral voor de wintersporters /ijn ei in de meeste zaken die wintersportartikelen verkopen ook ïvel neuskapjes e.d, ver krijgbaar. is hel nok liekend -waar de jitaals- naam .Soest vanilaati koiiitf l:n waar bevindt zich de 'dijk' van .Soes/dijk, en de 'berg' van Saeslei- lieig r* Antwoord: De ])laalsna,ini .Soest is overgebleven van de )iid-(iermaaii.se naam '.Siisa- lia'. Precies als Batavia lieell dit een Latijnse nitgang. vermoe delijk is de naam gelatiniseeicl. lü" moet verwantst hap /ijn met de W'estlaalse plaatsnaam Soest in Duitsland, maar daar van is de uitspraak .Soost. Ue oorspronkelijke vormen zijn Soy.se, /oys, Suys en Sii.sat. Wat de betekenis was, weet men niet. In het Middelnederlands ol het oudste Dtiits komen die woorden niet voor. Met de dijk bij Soestdijk is waarschijn lijk de oever langs de tem bij Soest bedoeld. En Soesteiberg is een later gebouwd dorp temidden van het heuvelach tige gebied tussen Amerslbort en Zeist. Verscheidene toppen daar kregen er alzoiiflerlijke namen. Een deel van Soester- berg wordt nu Soesidiiinen genoemd en die naam verwijst ook naar de zandheuvels. Ili liri'eg een ivoniterli/ke plant: 'liims van jerirlw' genaamd. Weet II daar iets iwn te vertellen Antwoord: l)il is helemaal geen roos, maar een kruidachtige plant uit de dorre woestijnge bieden van Noord-Alrika en liet nabije oosten. De complete plant rok zich op als ze uitge bloeid is en wordt dan als een bal door de wind voortgedre ven, (onderweg veiliest ze haar zaden, zodat er hier en daar in de vlakte nieuwe scheutjes opkomen als het een beetje meezit met de regen. Krijgt ze voldoende vocht, dan kunnen de houtige takken zich weer ontplooien. .■\ls zo'n plantje hier voorzichtig gedroogd wordt, komt het weer tot leven indien u het erna in water legt. Daaraan dankt dit wonderlijke woestijnkruid haar officiële naam .'\iiastatica hierochun- tica, want het Clriekse woord 'anastasis' betekent wederop standing en het tweede deel is geen verbastering van 'hier en ginider', zoals een .^mstei- damse bloemist meende, maar 'hierochuntica' staat voor Jeri cho. De Clrieken meenden namelijk in vioeger tijden dat flit roosje wel uit Jericho moest komen, want die plaats lag in de oudheid in een zeer vrucht bare vlakte, waar veel prach tige bloemen en planten groei den en veel vrucliten \andaan kwamen. Waariiin pralen vliegers altijd over een 'kist" als zij een vliegtuig liedoi'ten Antwoord: Die gemeenzame aanduiding ligt in het zeilde vlak als 'kar' voor auto, 'ros' en 'rijijzer' voor fiets, 'de plan ken' voor het toneel enz. U schrijft al in uw brief dat de eerste vliegmachines van IkjuI werden geconstrueerd en de open cabine op een kist leek. De keuze van de vliegers, die regelmatig met zulke toestel len moesten omgaan, voor het korte woord 'kist' i.s dus niet zo verwonderlijk. MIDDELHARNIS - Vori- tje week zijn in Middel harnis de heiwerkzaamhe den voor een nieuw wind park van Eneco gestart. Windpark Martina Corne lia be.staat straks uit vier windmolens. Ilel uindp.irk woidl gereali seerd aan hel llaiingvliel in de Martina Cornelia l'oldei in (Ie gemeente Middi-lhainis. De molens worden in hel veileng- de geplaatst van hel beslaande indpark Van l'allandi. De vier windmolens van Mar- lina Cornelia zullen 2.;") mega watt per stuk zijn. Samen zul len ze jaarlijks 2'7.400.()l)0 kWh leveren. Dal is vergelijkbaar met het stroomverbruik \aii ruim 7800 huishoudens. De komende maanden zal Eneco hard werken aan de lealisalie van het windpark. De heiwei'kzaamheden zidlen per inrbine een week duren. Naar verwachting arriveren dl' wuidinolens begin aiigus- (iis. Die maand uoirlen ze ook opgerichl. In december moet hel nieuwe windpark o|jeralioneel zijn. Eneco zei zich als duiiizaam eneigiebedrijl in voor de oiil- wikkeling \an windeneigie. De windiniilens moeten zii'n 7S(dt huishoudens van stroom voorzien. .SIEELENDAM - Op zondag 22 mei werd de bemanning van de Neeltje Slruijs om 1.5.58 uur door hel Kustwacht Centrum "calarmeerd voor een sinter in probleiuen op het Haringvliet. De Neeltje Slruijs voer uil en maakte samen mei de Torbay van de Hellevoetse reddings brigade zoekslagen. De surler In de rubriek Raad en Daad werd xorige week gesugge reerd dat broodverbeteraar niet te koop zou zijn voor particulieren. Dit blijkt een vergissing te zijn. Enkele leze ressen lieten weten dal deze broodverbeteraar wel dege lijk te koop is. Een lezeres uit Ouddorp belde de redactie en zij wees ons erop dat brood verbeteraar voor particulieren in ieder geval te koop is bij Molen De Hoop in Ouddorp. Daar zou 'alles' te koop zijn om brood te bakken. Een andere lezeres, Debora \an Cirevenstein, vraagt zich af ol"uw deskundige zijn of haar huiswerk wel gedaan heelt, omdat ik u kan melden dat broodverbeteraar uel dege lijk voor particulieren te koop is. Zij noemt dan een adres in Rotterdam waar broodverbete raar, en alle andere brood- en bakbenodigdheden te koop zijn: De "i kleiu' grutterij', gevestigd in Molen cle 4 Win den. Terbregse Rechter Rotte- kade 91 te Rotterdam. Ook op hun website, www.;5kleur.nl, is hier infijrmatie over te vinden. weicl aangetrofTen bij de boei HV 7 op het Haringvliet. De Torbay bracht de windsurfer aan wal en de Neeltje Struijs keerde terug naar haar slation. In deze rubriek l<unnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzen dingen mogengeengrotereomvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor omingezondentekstintekortenofniet teplaatsen.Tevensdraagtderedactie geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van wat lezers schrijven. In het E-N van 29 april werd een vraag beantwoord over de bestrijding van perenpok- ziekte en een lezer wil hier nog een aanvulling op geven. De perenpokziekte wordt verooi- zaakt door de perengalmijt. Deze mijl is vanaf half niaarl tot half april actief door aan de jonge blaadjes en vruchtjes te zuigen. Op de bladeren heelt dat rode en gele pokken tot gevolg die in de zomer zwart worden. De vruchlen kunnen verruwingsverschijnselen te zien geven. Hel juiste beslrij- dingsmoment is als de mijten actief zijn dus vanaf half maart lol half april. Spuitzwavel is daarvoor een prima middel en met een interval van 10 dagen toegepast geeft dat een prima resultaat. Bestrijding nu heefi dus geen zin meer en kunt u beter wachten tol hall' maan volgend jaar HENK VAN ROSSUM hjvanrossumC" lilternet.nl lei wijl de morgenzon is opge gaan, staat daar een Man op de oever van de zee van Tiberias, liet is cle Heere Jezus, Die Zichzelf met gewisse kenteke nen 40 dagen lang openbaart aan Zijn kerk na Pasen. Hij heeft Zijn discipelen een Wonderlijke opdracht gegeven om het net aan de andere zijde \an het .schip te werpen. In eigen kracht, op eigen initia- liel hadden ze niets gevangen. Wal hadden ze geijverd heel de nachl, en in die nacht vingen zij niets. Maar nu naar hel Woord \aii Jezus en op Zijn bevel was hel net helemaal vol. Waarin ook voor ons de boodschap is verweven, dat we alleen in Ciods kracht en op Zijn Woord zegen hebben te wachten, en daardoor de opbouw van Zijn K(}iiinkrijk. Stil hebben de discipelen de maallijd met de Heere ]ezus gebruikt, waarin Hij alles gaf en allen uitdeelde, er was vuur, brood en vis, alles door Hem. Met verwondering en in slil- te hebben ze Jezus gadege slagen. Wat zal er veel door hun gedachten zijn gegaan, en zeker wel bij Petrus. Eens vvaren ze geroepen om Jezus Ie volgen opdat Hij hen zou maken tot vissers der mensen. Maar voor Petrus zal dit nu wel voorbij zijn. Hij is het niet meer waard om nog langer in deze liediening te mogen blijven. Op een indringend moment, op een kritiek moment, heeft Petrus hel af laten vveten. Hij heeft Zijn Heere en Zaligmaker verloochend. In onwijsheid en hoogmoed liad Petrus gezegd, al zouden ze allemaal aan U geërgerd worden, maar al zou ik met u in gevangenis moeten, ol al zou ik met U moeten ster ven, U kunt van mij op aan. 'Iben het er werkelijk op aan kwam, en een duidelijke keuze gemaakt moest worden, Jezus en de verdrukking, of Hem verloochenen en de omstan digheden nietje mee hebben, 'loen heeft Petrus Jezus en Zijn Woorden verloochend. Met vloeken en zweren heeft hij zichzelf gehandhaafd, en liet Jezus en Zijn Woord los. 'Toen zij dun hel middugmaul gelunideii luidden, zeide Jezus lol Simon Felriis... Johannes 2 1:3-15) Bitterlijk wenende is hij toen naar buiten gevlucht, met een brandend geweten. Petrus kon geen andere conclusie trekken dan deze: het is voorbij, voor goed voorbij, eeuwig voorbij. Tranen, wroeging en een bran dend geweten. Hel is Jezus die de stilte ver breekt. Hoewel we uit hel Evangelie weten dat de band tussen Jezus en Petrus eigenlijk al is hersteld, omdat de vi-ou- vven de opdracht krijgen het Paasvvoncler aan de discipelen te vertellen, en toen werd er uitdrukkelijk bij gezegd: en aan Petrus. En nu komt er nog meer. )ezus opent Zijn mond, en er komen geen vlammende toornende woorden over Zijn lippen. Geen striemende aan klachten, geen verdachtma kingen en beschuldigingen. We horen Zijn Woorden aan als zalf, als balsem voor een geprangd gemoed en gewe ten. Maar niet zo dat de Heere Jezus zegt. Ik zie alles wel door de vingers want hel was ook zo moeilijk in die uren, nee hel gaat er heel rechtvaardig aan toe. Jezus, stelt de zonde van Petrus aan de orde, zonder alles met name te noemen. En juist dat maakt het voor Petrus zo benauwd. Er vallen geen harde woorden, er komt geen opsomming van al het verkeer de, Jezus hoeft eigenlijk hele maal niets aan te wijzen, want de stille getuigen spreken voor zichzelf Stille getuigen die als aanklagers zonder woorden. hun klachten betonen. De Ie getuige is de zee, zichtbaar voor een ieder, en Petrus hier was je bezig je neuiii'de zee te werpen toen Ik je heb geroe- jjen om visser van mensen van je te maken. Petrus weet.je het nog, terstond heb je toen je nelten verlaten en bent Mij gevolgd, en heelt het je aan iets ontbroken, heb Ik Mijn Woor den waar gemaakt. Petrus? Je .staat hier op historische grond. En op de grond van het huis van Kajafas ben je discipel afge raakt met je verloochening. Door je getuigenis Mij niet te kennen, en Mijn Woorden te verwerpen heb je ook je roe ping verloochend, loch staat Petrus hier en in Zijn directe nabijheid is Jezus. En er komt een nieuw begin, wel weer terug bij af, maar toch wonder van genade een nieuwe roep komt uit de mond van Jezus. Hij laat niet varen de wejken Zijner handen. 2e getuige is het tiet vol met vis. Eerder had Petrus, overwel digd door de Majesteit van de Heere [ezus uitgeroepen bij een vol net: Heere ga uit van mij. want ik ben een zondig mens. Toen had Petrus de Naam van Jezus beleden, maar in Jeruza lem had hij iets anders geroe pen: ik ken Hem niet. ik weel niet Wie Hij is, en ik wil er niel bij horen. Je getuige is het holenvuur. Dit moet Petrus loch wel aan vliegen, dit is toch wel een geweldige klop op zijn gewe ten. Wam in die naclil d:it hij Jezus verlaadde was er ook een kolenvuur. Toen hij zich warm de bij het vuur, en het meisje vroeg: jij bent loch ook één van Hem? Dat kolenvuur brandde in die nacht toen Jezus hem aankeek en daarmee wilde zeggen: Petrus ken je Mij niet? Petrus, je zou je leven vo(jr Mij zetten. Petrus iedereen achtte je in staat om Mij te verloo chenen maar jij, nee jij zou dat iiQoit doen, en de haan kraaide driemaal naar Jezus Woorden. 4e getuige is de discipel die Jezus lief had, Johannes. Hij was ook o|p de binnenhof liij de hoge priester. Johannes is ongewild getuige geworden van de uitin gen van Petrus, hij heeft de vloeken en de ontkenningen gehooid. .Als de Heere Jezus nu straks gaat vragen: Petrus heb je Mij lief en als hij daar ja op gaat zeggen, wat moei Johannes dan wel niet denken? Die heeft immers uit zijn mond het tegendeel gehoord, en in zijn daad hel tegendeel gezien. 5e getuige is de driemaal her halende stem. Hier wordt het geweten geopend, de aan klachten komen zonder woor den hem onder ogen. De zonde wordt voor hel hart zichtbaar gemaakt. Driemaal een stem in de nachl: jij behoord toch ook tot de discipelen van deze Mens? Ik ben niet. Jij bent ook uit Zijn discipelkring. Ik ben niet. Ik heb je toch gezien in de hof met Jezus, en Petrus loo chende hel in die nacht lot drie keer toe. En nu driemaal een stem in de morgen, loen het licht was opgegaan; Petrus heb je .Mij liel?' Op deze historische plaats een nieuwe roeping". Omdat er een gebed is van de 6e getuige flat hel geloof van Petrus niel op zou houden, want hij zou gezeefd worden gelijk de tarwe. Het zijn de ogen van Jezus als getuigenis. De blik van Christus, waarmee Hij Zijn vallende discipel vast hield in het nachtelijke uur Die blik waardoor Petrus naar builen ging om bitterlijk te wenen. Petrus ziet zijn zonde weerspiegeld in de ogen van Zijn lijdende Borg en Zaligma ker Diezelfde blik ziel hij hier weer. ogen met de spiegeling van de zee er in. Ogen zo diep als de zee vol van liefde, zo diep als het water, vol ontiërming en barmhartigheid. Hebt gij Mij lief Ogen die stralen in hel morgenlicht, vol beschamende liefde. Jezus legt rechtvaardig deze zonde open en bloot. Opdat de 7e getuige gereinigd en geheiligd wordt en we met een goed geweten Jezus Christus mogen dienen, en ons laten lei den door Zijn Geest en Woord anders zullen wc geen dage raad hebben aan de oever van het leven met Jezus. Dan blijft alleen de nacht over, waarin we moeten belijden niets gevan gen te hebben. Nu kan het nog, werpt uw nel uit aan de andere zijde en gij zult vangen. Want uw vriichl zal uit Mij gevonden worden. Hcbl u/jij Mij lie/? (iezegende vangst. Ds. C. GIELEN Middelharnis Tijdens de ZRO-Kring- kampioenschappen 2011 in Dordrecht heeft Lotte Middelbos (1999) namens de Schotejil de 3e plaats bereikt op de 200m schoolslag. Ze verbeterde haar tijd met ruim 11 seconden en zwom tevens een clubrecord. En dit ondanks het nadeel van de 50m baan. Haar nieuwe tijd en het clubrecord op de 200m schoolslag is nu 3.18.14. Eer der zwom Lotte Middelbos ook al een clubrectnd op de 40()m vrij met een tijd van 5.56.88, evenals op de 20()m rugslag met een tijd van 3.05.58 en op. de 50m schoolslag in 43.95. Björn Vogelaar (1996) zwom op de 200m riigslag naar een nieuw clubrecord met zijn lijfl van 2.35.93. Andere deelname -Andere deelname was er ver der nog door Esmee Koedoot met een 4e plaats op de 20()m schoolslag in 2.59.75. Whitley Reus kwam op de 20()m vlin derslag" eveneens lot de 4e tijd met 3.02.08. Anne Overweel (1997) kwam op de lOOm vrij tot een p.r. van 1.1 1.76. Op de 200in vlinderslag kwam Lisa van Noordenne (1998) tot een lijd van 3.24.59. Melissa Kievit zwom op de 50m .schoolslag een p.r. van 42.10. 137 P.t.Jettwr Lijntje wendt het gelaat af. "Bart, als je wist hoeveel snijd ik om jou heb gehad. Hoe het op 't ogenblik stormt in mijn hart. Maar... hel moet. Ik heb inge zien, dal wij zo nooit een eenheid kunnen vormen. Ik heb gedacht, dat mijn liefde voor jou je weer van je God-loze weg terug kon voeren, ik geloof nu. dat dit niet kan. Er is er nog één, die het kan. Dat is (iod. En Hem zal ik voor jou blijven bidden." Ze Slaat op. Roerloos ligt hij, Bart, zijn blik gericht naar de zolder van de bedstee. Ze kijkt naar hem en haar jonge ziel vult zich met medelijden. "Lijntje, ik heb dit verwacht. Maar ik kan niet anders. Het lijden van de verdrukte en vertrapte massa ligt me na aan het hart. Maar... wie weet, komen we nog eens tot elkaar." "Ik zal niet tot jou komen, zolang je blijft, die je nu bent, Bart." 'jullie. Trompen, zijn hard." "Dal is niet waar. Bart. Wij hebben een geloof Hij steekt haar de liand toe. Dan smeekt hij: "Cleef me nog eenmaal een zoen. Lijntje." Ze neemt zijn hand. buigt zich over hem heen en kust hem op zijn voorhoofd, dat klam is... Hij wil zijn arm om haar hals slaan, maar ze weert bem zacht af "Niet doen, Bart. Wie weet. misschien. later Zacht verlaat ze de kamer, alsof ze afscheid genomen heeft van een geliefde dode. Bart. in zijn kns.sen, snikt. 31. DIE.WOND... Een hoogtijdag in het leven der Trompen. Het district Caayestein heeft Dr Kuvper kandidaat gesteld voor de Tweede Kamer. Wel is hier de neer slag merkbaar van de noodlottige scheuring in zijn parlij, maar meester Tromp en de zijnen hebben goede moed, dat straks hun kandidaat in de v"olks- vertegenwoordiging zal komen. Gartjan heeft Dr Kuvper gevraagd te Crayestein te komen spreken en een gunstig antwoord ontvan gen. Zou er dati geen vreugde zijn in de harten van Cravesteins getrouweti? Gartjan heeft om de Chote kerk gevraagd, maar zijn verzoek is gewei gerd. Jammer, in deze kerk kunnen tweemaal zoveel mensen als in de Gereformeerde kerk, maar nu zal de grote leider der kleine luyden het met de laatste moeten doen. Ze hebben hard gewerkt. Gartjan en zijn mannen. Ze hebben strooibiljetten verspieid, huis aan huis. Ze hebben flinke adver tenties geplaatst in de Rivierbode, die in het hele district gelezen wordt. Ze hebben biljetten aange plakt, waar dat toegestaan was. Niemand in het dis trict, of hij weet, dat Dr Kuyper, de veelgesmade en hooggeroemde, komt. Niet alleen voor Gartjan, maar ook voor Lizebeth en Barend is dit een hoog tijdag. Want Lizebeth heeft bericht ontvangen van haar dominee, dal hij onder haar dak de nacht wil doorbrengen. "Zovele jaren heb je onder ons dak geslapen, het zal mij een vreugde zijn, een nacht onder jullie dak te vertoeven", heeft hij geschreven. Ciartjan en Maartje hebben dit wel even spijtig gevonden. Zo gaarne hadden zij hun leider een slaapstee aangeboden, maar Lizebeth had de mees te rechten, vonden ze. Gartjan heeft Dr Kuyper van de trein gehaald. Deze heeft bij hem gegeten. Nu leidt hij hem de kerk bin nen en doet hem plaats nemen in de ouderlingen- bank, vlak bij de preekstoel. Gartjan gaat achter de lessenaar staan en overziet d^- schare. De kerk is overvol. In de paden verdringen zich cle mensen. Uit de gehele omtrek zijn ze gekomen. Ze zitten op de trappen van de preekstoel. Gartjan ziet vele bekende gezichten. Hij ziet ook... een groep socialisten. Hij ziet ook... Bart de Roefel. Hij heeft op hun aanwezigheid gerekend, hoewel er geen debat is. Hij heelt zijn mannen in de kerk verspreid en een extra-sterke ploeg zit dicht bij de socialisten. Hij heeft met de veldwachter gesproken en die heeft meester Tromp beloold, een oogje in 't zeil te houden. Hij man staal achter in de kerk. Zo nodig zal bij handelend optreden. Met een enkel woord leidt Gartjan de spreker in. Bij de mededeling dat er geen debat is, roept een stem achter Bart de Roefel: "Dat durven ze niet aani" Bart keert zich om en wenkt de man zich rustig te houden. Hier geen schandaal. Een paar leden van de kiesvereniging dringen op in de richting van de .socialisten. Dan is het weer stil. Dr Kuyper beklimt de preekstoel. Zijn sonore stem verzoekt de aanwe zigen te zingen: psalm 68 10. Na een kort voorspel door Maartje (achter in de kerk op de galerij staat sinds enkele jaren een heus kerkorgel), klinkt massaal gedragen het lied van het diepe geloof door de kerk. Een huiver van geluk doortrilt Gartjan. Zulk zingen, het ontroert hem tot op de bodem van zijn ziel. En nu, na het gebed, na de innige smeking als van een kind tot zijn vader, nu komt het ogenblik van hoog genieten. In zijn fraaie, als uit marmer gehou wen zinnen, klankvol en rustig gedragen, ontvouwt Cravesteins kandidaat de houding van zijn partij in 't bijzonder ten aanzien van de sociale kwestie, die urgent is. Hierop zal de komende verkiezingsstrijd zich toespitsen. "Stelt u daartoe duidelijk voor de geest, broeders en zusters, wat wij, Nederlandse antirevolutionairen. met ons calvinistisch beginsel bedoelen: niet alleen ons persoonlijk en huiselijk, maar ook ons nationale leven te verstaan als uit God, bette laten beheersen door Gods ordinantiën en het te doen strekken tot Gods eer. Vandaar is de Heilige Schrift ook voor ons politieke denken het uitgangspunt en daarom verwerpen wij alle opsmelling van de autoriteit der .Schrift in "het Evangelie" of in "de beginselen van het Evangelie"; uitdrukkingen eertijds kostelijk, toen ze de kern en het inbegrip van heel het Woord Gods weergaven, i"i"iaar thans schuldig geworden, nu ze de revolutionnaire gedachte, met Evange lisch goud vervuld, voor Ciods Woord in de plaats .schuiven. Met deze .scherpe antithese staat de antirevolutio naire partij tegenover elk en een ieder, die de volle, ongekrenkte autoriteit der Heilige Schrift verwatert en verwerpt." Woorden met een eeuwige waarheid. Hoor, hoe hij spreekt over de Staatsmacht: "Diep. tot in het bloed der martelaren, ligt de politieke wezenstrek van het Calvinisme hierin bezegeld, dat steeds hoog de Staatsmacht op het haar van God aangewezen terrein van dwang geëerd, maar tegenover alle aanmatiging harerzijds even onver anderlijk de zelfstandige levensbeweging van het \rije burgervolk verdedigd moet worden. In deze levens gedachte wortelt onze liefde voor de Con» stitutionele vrijhedei"i; en zo dikwijls een ontadeld en verbasterd Calvinisme, in strijd hiermee, om de omhelzing van de staatsarm geboeleerd heeft, stoof het stof-goud van zijn vleugelen af en eindigde het met te verstenen. De Staatsmacht moet er zijn om der zonde wil. Om Godswil moet het Oppergezag zich in alle landen door de sterke arm handhaven. Er buiten kunnen we niet. Maar wee het volk, dat, zelf ontaard aan zijn even Goddelijke roeping, ver gat ol naliet elk indringen van de staatsmacht op het geestelijk erf van hel vrije volksleven kloek en volhardend te weerstaan. Dan slinkt weg de per soonlijke veerkracht, gaat tanen de glans van het huiselijk leven, .school en kerk krijgen het koord om de vleugelen, wetenschap en kunst worden knechtelijk, en de hoogste eerzucht van de ver- arlministreerde burger wordt het dragen van de slaatsuniform, hetzij civiel of militair. Deswege zijn we van oucls door onze vaderen, en sinds niet min der beslist rioor Groen van Prinsterer, geleerd, om met mannenmoed een dam op te werpen tegen cle tirannie van de helft plus één, of wilt ge, tegen de aangematigde almachtigheid van een staat, die zich losgeniaakt heeft, van Gods wet. En hiermee nu is onze positie, niet alleen in de schoolkwestie, maar evenzo in de sociale kwestie, beslist. Immers, een volk, dat in zijn grote meerderheid, zelfs votjr het naakte bestaan, sociaal afhankelijk is, kan zijn burgervrijheden niet veroveren, en het Christelijk element, dat juist onder "de kleine luyden" zijn stoerste veerkracht bezit, kan zijn volle kracht niet oefenen, zolang ge die .sociale alhankelijkheid der "kleine luvden" niet breekt." "Zeer juist!roept een stem, weer uit de hoek der socialisten. "Tegen de Sociaal-Democratie staan we lijnrecht gekant", laat dr Kuyper vlak er op vol gen. "Maar waarom? Stellig niet om haar gebrek aan wetenschappelijke studie, want Marx en Bebel wonnen het van de meeste economen in kennis en denkkracht. En evenmin om haar ideaal, want allen samen te arbeiden, om saam van aller arbeidsvrucht te leven, is niets minder dan een paradijsgedachte. Neen. wij Cialvinisten, weerstaan de Sociaal-Demo cratie, behalve nu om haar anarchistische harts tocht, hoofdzakelijk hierom, wijl een inrichting van het nationale leven naar eis van haar stelsel, de staatsvoogdij almachtig en daarmee het zelfverweer van de vrije burger ondenkbaar zou maken." Lijntje, die ook in de kerk zit, kijkt om. Haar ogen zoeken Bart. Die zit daar luisterend, met onbewo gen gelaat. Hij kan luisteren, Bart, en hij laat zich niet verleiden tot uitroepen, waardoor hij misschien uit de kerk verwijderd zou worden. Zijn volgelin gen denken er blijkbaar niet zo over. "Een leugen!" interrumpeert weer een stem. (Slot volgt)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2011 | | pagina 5