Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
Hebt u/jij Mij lief?
Goede resultaten voor De
Schotejil in Dordrecht
'A(;ina:
EIIAnCIEII-tllEUWS
OP DE Neus
SOEST
ROOS VAN JERiCHO
VLIEGENDE KiSTEN
Heiwerkzaamheden windpark Middelharnis gestart
Neeltje Struijs in actie
Brood
verbeteraar wel
te koop voor
particulieren
Nogmaals de
perenpokken
De weg
der kleine
mensen
\R1|DAG27 MEI 2011
Dni' vraag- m anhüiiordnibriek slaat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Niemos,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending
rompleet mei antjuoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
'loen ik als jong meisje langs hel
strand liep (wel 25 jaar geleden),
zag ik de dames zonnen met een
klein kapje op de neus tegen ver-
lirariding. Dat wis toen bij de dro
gist te koop. Ik vraag me aj of ze
er nog zijn.
Antwoord: /o beslaan nog wel,
al gebiiiiken de meeste zon
nebaders tegenwoordig zoii-
nebrandtrèines met een hoge
beschermende factor. Maar
vooral voor de wintersporters
/ijn ei in de meeste zaken die
wintersportartikelen verkopen
ook ïvel neuskapjes e.d, ver
krijgbaar.
is hel nok liekend -waar de jitaals-
naam .Soest vanilaati koiiitf l:n
waar bevindt zich de 'dijk' van
.Soes/dijk, en de 'berg' van Saeslei-
lieig r*
Antwoord: De ])laalsna,ini
.Soest is overgebleven van de
)iid-(iermaaii.se naam '.Siisa-
lia'. Precies als Batavia lieell dit
een Latijnse nitgang. vermoe
delijk is de naam gelatiniseeicl.
lü" moet verwantst hap /ijn
met de W'estlaalse plaatsnaam
Soest in Duitsland, maar daar
van is de uitspraak .Soost. Ue
oorspronkelijke vormen zijn
Soy.se, /oys, Suys en Sii.sat. Wat
de betekenis was, weet men
niet. In het Middelnederlands
ol het oudste Dtiits komen die
woorden niet voor. Met de
dijk bij Soestdijk is waarschijn
lijk de oever langs de tem bij
Soest bedoeld. En Soesteiberg
is een later gebouwd dorp
temidden van het heuvelach
tige gebied tussen Amerslbort
en Zeist. Verscheidene toppen
daar kregen er alzoiiflerlijke
namen. Een deel van Soester-
berg wordt nu Soesidiiinen
genoemd en die naam verwijst
ook naar de zandheuvels.
Ili liri'eg een ivoniterli/ke plant:
'liims van jerirlw' genaamd. Weet
II daar iets iwn te vertellen
Antwoord: l)il is helemaal geen
roos, maar een kruidachtige
plant uit de dorre woestijnge
bieden van Noord-Alrika en
liet nabije oosten. De complete
plant rok zich op als ze uitge
bloeid is en wordt dan als een
bal door de wind voortgedre
ven, (onderweg veiliest ze haar
zaden, zodat er hier en daar
in de vlakte nieuwe scheutjes
opkomen als het een beetje
meezit met de regen. Krijgt ze
voldoende vocht, dan kunnen
de houtige takken zich weer
ontplooien. .■\ls zo'n plantje
hier voorzichtig gedroogd
wordt, komt het weer tot leven
indien u het erna in water legt.
Daaraan dankt dit wonderlijke
woestijnkruid haar officiële
naam .'\iiastatica hierochun-
tica, want het Clriekse woord
'anastasis' betekent wederop
standing en het tweede deel
is geen verbastering van 'hier
en ginider', zoals een .^mstei-
damse bloemist meende, maar
'hierochuntica' staat voor Jeri
cho. De Clrieken meenden
namelijk in vioeger tijden dat
flit roosje wel uit Jericho moest
komen, want die plaats lag in
de oudheid in een zeer vrucht
bare vlakte, waar veel prach
tige bloemen en planten groei
den en veel vrucliten \andaan
kwamen.
Waariiin pralen vliegers altijd
over een 'kist" als zij een vliegtuig
liedoi'ten
Antwoord: Die gemeenzame
aanduiding ligt in het zeilde
vlak als 'kar' voor auto, 'ros'
en 'rijijzer' voor fiets, 'de plan
ken' voor het toneel enz. U
schrijft al in uw brief dat de
eerste vliegmachines van IkjuI
werden geconstrueerd en de
open cabine op een kist leek.
De keuze van de vliegers, die
regelmatig met zulke toestel
len moesten omgaan, voor het
korte woord 'kist' i.s dus niet zo
verwonderlijk.
MIDDELHARNIS - Vori-
tje week zijn in Middel
harnis de heiwerkzaamhe
den voor een nieuw wind
park van Eneco gestart.
Windpark Martina Corne
lia be.staat straks uit vier
windmolens.
Ilel uindp.irk woidl gereali
seerd aan hel llaiingvliel in
de Martina Cornelia l'oldei in
(Ie gemeente Middi-lhainis. De
molens worden in hel veileng-
de geplaatst van hel beslaande
indpark Van l'allandi.
De vier windmolens van Mar-
lina Cornelia zullen 2.;") mega
watt per stuk zijn. Samen zul
len ze jaarlijks 2'7.400.()l)0 kWh
leveren. Dal is vergelijkbaar
met het stroomverbruik \aii
ruim 7800 huishoudens.
De komende maanden zal
Eneco hard werken aan de
lealisalie van het windpark. De
heiwei'kzaamheden zidlen per
inrbine een week duren.
Naar verwachting arriveren
dl' wuidinolens begin aiigus-
(iis. Die maand uoirlen ze ook
opgerichl.
In december moet hel nieuwe
windpark o|jeralioneel zijn.
Eneco zei zich als duiiizaam
eneigiebedrijl in voor de oiil-
wikkeling \an windeneigie.
De windiniilens moeten zii'n 7S(dt huishoudens van stroom
voorzien.
.SIEELENDAM - Op zondag
22 mei werd de bemanning van
de Neeltje Slruijs om 1.5.58 uur
door hel Kustwacht Centrum
"calarmeerd voor een sinter in
probleiuen op het Haringvliet.
De Neeltje Slruijs voer uil en
maakte samen mei de Torbay
van de Hellevoetse reddings
brigade zoekslagen. De surler
In de rubriek Raad en Daad
werd xorige week gesugge
reerd dat broodverbeteraar
niet te koop zou zijn voor
particulieren. Dit blijkt een
vergissing te zijn. Enkele leze
ressen lieten weten dal deze
broodverbeteraar wel dege
lijk te koop is. Een lezeres uit
Ouddorp belde de redactie en
zij wees ons erop dat brood
verbeteraar voor particulieren
in ieder geval te koop is bij
Molen De Hoop in Ouddorp.
Daar zou 'alles' te koop zijn om
brood te bakken.
Een andere lezeres, Debora
\an Cirevenstein, vraagt zich af
ol"uw deskundige zijn of haar
huiswerk wel gedaan heelt,
omdat ik u kan melden dat
broodverbeteraar uel dege
lijk voor particulieren te koop
is. Zij noemt dan een adres in
Rotterdam waar broodverbete
raar, en alle andere brood- en
bakbenodigdheden te koop
zijn: De "i kleiu' grutterij',
gevestigd in Molen cle 4 Win
den. Terbregse Rechter Rotte-
kade 91 te Rotterdam. Ook op
hun website, www.;5kleur.nl, is
hier infijrmatie over te vinden.
weicl aangetrofTen bij de boei
HV 7 op het Haringvliet. De
Torbay bracht de windsurfer
aan wal en de Neeltje Struijs
keerde terug naar haar slation.
In deze rubriek l<unnen lezers hun
zegje doen of reageren op hetgeen
ze in dit blad gelezen hebben. Inzen
dingen mogengeengrotereomvang
hebben dan ca. 400 woorden. De
redactie behoudt zich het recht voor
omingezondentekstintekortenofniet
teplaatsen.Tevensdraagtderedactie
geen verantwoordelijkheid voor de
inhoud van wat lezers schrijven.
In het E-N van 29 april werd
een vraag beantwoord over
de bestrijding van perenpok-
ziekte en een lezer wil hier nog
een aanvulling op geven. De
perenpokziekte wordt verooi-
zaakt door de perengalmijt.
Deze mijl is vanaf half niaarl
tot half april actief door aan de
jonge blaadjes en vruchtjes te
zuigen. Op de bladeren heelt
dat rode en gele pokken tot
gevolg die in de zomer zwart
worden. De vruchlen kunnen
verruwingsverschijnselen te
zien geven. Hel juiste beslrij-
dingsmoment is als de mijten
actief zijn dus vanaf half maart
lol half april. Spuitzwavel is
daarvoor een prima middel en
met een interval van 10 dagen
toegepast geeft dat een prima
resultaat. Bestrijding nu heefi
dus geen zin meer en kunt u
beter wachten tol hall' maan
volgend jaar
HENK VAN ROSSUM
hjvanrossumC" lilternet.nl
lei wijl de morgenzon is opge
gaan, staat daar een Man op de
oever van de zee van Tiberias,
liet is cle Heere Jezus, Die
Zichzelf met gewisse kenteke
nen 40 dagen lang openbaart
aan Zijn kerk na Pasen.
Hij heeft Zijn discipelen een
Wonderlijke opdracht gegeven
om het net aan de andere zijde
\an het .schip te werpen. In
eigen kracht, op eigen initia-
liel hadden ze niets gevangen.
Wal hadden ze geijverd heel de
nachl, en in die nacht vingen zij
niets. Maar nu naar hel Woord
\aii Jezus en op Zijn bevel was
hel net helemaal vol. Waarin
ook voor ons de boodschap
is verweven, dat we alleen in
Ciods kracht en op Zijn Woord
zegen hebben te wachten, en
daardoor de opbouw van Zijn
K(}iiinkrijk. Stil hebben de
discipelen de maallijd met de
Heere ]ezus gebruikt, waarin
Hij alles gaf en allen uitdeelde,
er was vuur, brood en vis, alles
door Hem.
Met verwondering en in slil-
te hebben ze Jezus gadege
slagen. Wat zal er veel door
hun gedachten zijn gegaan,
en zeker wel bij Petrus. Eens
vvaren ze geroepen om Jezus
Ie volgen opdat Hij hen zou
maken tot vissers der mensen.
Maar voor Petrus zal dit nu wel
voorbij zijn. Hij is het niet meer
waard om nog langer in deze
liediening te mogen blijven.
Op een indringend moment,
op een kritiek moment, heeft
Petrus hel af laten vveten. Hij
heeft Zijn Heere en Zaligmaker
verloochend.
In onwijsheid en hoogmoed
liad Petrus gezegd, al zouden
ze allemaal aan U geërgerd
worden, maar al zou ik met
u in gevangenis moeten, ol
al zou ik met U moeten ster
ven, U kunt van mij op aan.
'Iben het er werkelijk op aan
kwam, en een duidelijke keuze
gemaakt moest worden, Jezus
en de verdrukking, of Hem
verloochenen en de omstan
digheden nietje mee hebben,
'loen heeft Petrus Jezus en
Zijn Woorden verloochend.
Met vloeken en zweren heeft
hij zichzelf gehandhaafd, en
liet Jezus en Zijn Woord los.
'Toen zij dun hel middugmaul gelunideii luidden, zeide Jezus lol Simon Felriis...
Johannes 2 1:3-15)
Bitterlijk wenende is hij toen
naar buiten gevlucht, met een
brandend geweten. Petrus kon
geen andere conclusie trekken
dan deze: het is voorbij, voor
goed voorbij, eeuwig voorbij.
Tranen, wroeging en een bran
dend geweten.
Hel is Jezus die de stilte ver
breekt. Hoewel we uit hel
Evangelie weten dat de band
tussen Jezus en Petrus eigenlijk
al is hersteld, omdat de vi-ou-
vven de opdracht krijgen het
Paasvvoncler aan de discipelen
te vertellen, en toen werd er
uitdrukkelijk bij gezegd: en
aan Petrus. En nu komt er nog
meer. )ezus opent Zijn mond,
en er komen geen vlammende
toornende woorden over Zijn
lippen. Geen striemende aan
klachten, geen verdachtma
kingen en beschuldigingen.
We horen Zijn Woorden aan
als zalf, als balsem voor een
geprangd gemoed en gewe
ten. Maar niet zo dat de Heere
Jezus zegt. Ik zie alles wel door
de vingers want hel was ook zo
moeilijk in die uren, nee hel
gaat er heel rechtvaardig aan
toe. Jezus, stelt de zonde van
Petrus aan de orde, zonder
alles met name te noemen. En
juist dat maakt het voor Petrus
zo benauwd. Er vallen geen
harde woorden, er komt geen
opsomming van al het verkeer
de, Jezus hoeft eigenlijk hele
maal niets aan te wijzen, want
de stille getuigen spreken voor
zichzelf Stille getuigen die als
aanklagers zonder woorden.
hun klachten betonen.
De Ie getuige is de zee, zichtbaar
voor een ieder, en Petrus hier
was je bezig je neuiii'de zee te
werpen toen Ik je heb geroe-
jjen om visser van mensen van
je te maken. Petrus weet.je
het nog, terstond heb je toen
je nelten verlaten en bent Mij
gevolgd, en heelt het je aan iets
ontbroken, heb Ik Mijn Woor
den waar gemaakt. Petrus? Je
.staat hier op historische grond.
En op de grond van het huis
van Kajafas ben je discipel afge
raakt met je verloochening.
Door je getuigenis Mij niet te
kennen, en Mijn Woorden te
verwerpen heb je ook je roe
ping verloochend, loch staat
Petrus hier en in Zijn directe
nabijheid is Jezus. En er komt
een nieuw begin, wel weer
terug bij af, maar toch wonder
van genade een nieuwe roep
komt uit de mond van Jezus.
Hij laat niet varen de wejken
Zijner handen.
2e getuige is het tiet vol met vis.
Eerder had Petrus, overwel
digd door de Majesteit van de
Heere [ezus uitgeroepen bij
een vol net: Heere ga uit van
mij. want ik ben een zondig
mens.
Toen had Petrus de Naam van
Jezus beleden, maar in Jeruza
lem had hij iets anders geroe
pen: ik ken Hem niet. ik weel
niet Wie Hij is, en ik wil er niel
bij horen.
Je getuige is het holenvuur.
Dit moet Petrus loch wel aan
vliegen, dit is toch wel een
geweldige klop op zijn gewe
ten.
Wam in die naclil d:it hij Jezus
verlaadde was er ook een
kolenvuur. Toen hij zich warm
de bij het vuur, en het meisje
vroeg: jij bent loch ook één van
Hem? Dat kolenvuur brandde
in die nacht toen Jezus hem
aankeek en daarmee wilde
zeggen: Petrus ken je Mij niet?
Petrus, je zou je leven vo(jr Mij
zetten. Petrus iedereen achtte
je in staat om Mij te verloo
chenen maar jij, nee jij zou dat
iiQoit doen, en de haan kraaide
driemaal naar Jezus Woorden.
4e getuige is de discipel die Jezus
lief had, Johannes. Hij was ook
o|p de binnenhof liij de hoge
priester. Johannes is ongewild
getuige geworden van de uitin
gen van Petrus, hij heeft de
vloeken en de ontkenningen
gehooid. .Als de Heere Jezus
nu straks gaat vragen: Petrus
heb je Mij lief en als hij daar
ja op gaat zeggen, wat moei
Johannes dan wel niet denken?
Die heeft immers uit zijn mond
het tegendeel gehoord, en in
zijn daad hel tegendeel gezien.
5e getuige is de driemaal her
halende stem. Hier wordt het
geweten geopend, de aan
klachten komen zonder woor
den hem onder ogen. De zonde
wordt voor hel hart zichtbaar
gemaakt. Driemaal een stem
in de nachl: jij behoord toch
ook tot de discipelen van deze
Mens? Ik ben niet. Jij bent ook
uit Zijn discipelkring. Ik ben
niet. Ik heb je toch gezien in de
hof met Jezus, en Petrus loo
chende hel in die nacht lot drie
keer toe. En nu driemaal een
stem in de morgen, loen het
licht was opgegaan; Petrus heb
je .Mij liel?' Op deze historische
plaats een nieuwe roeping".
Omdat er een gebed is van de
6e getuige flat hel geloof van
Petrus niel op zou houden,
want hij zou gezeefd worden
gelijk de tarwe. Het zijn de
ogen van Jezus als getuigenis.
De blik van Christus, waarmee
Hij Zijn vallende discipel vast
hield in het nachtelijke uur
Die blik waardoor Petrus naar
builen ging om bitterlijk te
wenen. Petrus ziet zijn zonde
weerspiegeld in de ogen van
Zijn lijdende Borg en Zaligma
ker Diezelfde blik ziel hij hier
weer. ogen met de spiegeling
van de zee er in. Ogen zo diep
als de zee vol van liefde, zo diep
als het water, vol ontiërming
en barmhartigheid. Hebt gij
Mij lief Ogen die stralen in hel
morgenlicht, vol beschamende
liefde. Jezus legt rechtvaardig
deze zonde open en bloot.
Opdat de 7e getuige gereinigd en
geheiligd wordt en we met een
goed geweten Jezus Christus
mogen dienen, en ons laten lei
den door Zijn Geest en Woord
anders zullen wc geen dage
raad hebben aan de oever van
het leven met Jezus. Dan blijft
alleen de nacht over, waarin we
moeten belijden niets gevan
gen te hebben. Nu kan het nog,
werpt uw nel uit aan de andere
zijde en gij zult vangen. Want
uw vriichl zal uit Mij gevonden
worden.
Hcbl u/jij Mij lie/? (iezegende
vangst.
Ds. C. GIELEN
Middelharnis
Tijdens de ZRO-Kring-
kampioenschappen 2011
in Dordrecht heeft Lotte
Middelbos (1999) namens
de Schotejil de 3e plaats
bereikt op de 200m
schoolslag.
Ze verbeterde haar tijd met
ruim 11 seconden en zwom
tevens een clubrecord. En dit
ondanks het nadeel van de
50m baan. Haar nieuwe tijd
en het clubrecord op de 200m
schoolslag is nu 3.18.14. Eer
der zwom Lotte Middelbos ook
al een clubrectnd op de 40()m
vrij met een tijd van 5.56.88,
evenals op de 20()m rugslag
met een tijd van 3.05.58 en op.
de 50m schoolslag in 43.95.
Björn Vogelaar (1996) zwom
op de 200m riigslag naar een
nieuw clubrecord met zijn lijfl
van 2.35.93.
Andere deelname
-Andere deelname was er ver
der nog door Esmee Koedoot
met een 4e plaats op de 20()m
schoolslag in 2.59.75. Whitley
Reus kwam op de 20()m vlin
derslag" eveneens lot de 4e tijd
met 3.02.08. Anne Overweel
(1997) kwam op de lOOm vrij
tot een p.r. van 1.1 1.76. Op de
200in vlinderslag kwam Lisa
van Noordenne (1998) tot een
lijd van 3.24.59. Melissa Kievit
zwom op de 50m .schoolslag
een p.r. van 42.10.
137
P.t.Jettwr
Lijntje wendt het gelaat af. "Bart, als je wist hoeveel
snijd ik om jou heb gehad. Hoe het op 't ogenblik
stormt in mijn hart. Maar... hel moet. Ik heb inge
zien, dal wij zo nooit een eenheid kunnen vormen.
Ik heb gedacht, dat mijn liefde voor jou je weer van
je God-loze weg terug kon voeren, ik geloof nu. dat
dit niet kan. Er is er nog één, die het kan. Dat is
(iod. En Hem zal ik voor jou blijven bidden."
Ze Slaat op. Roerloos ligt hij, Bart, zijn blik gericht
naar de zolder van de bedstee. Ze kijkt naar hem en
haar jonge ziel vult zich met medelijden.
"Lijntje, ik heb dit verwacht. Maar ik kan niet
anders. Het lijden van de verdrukte en vertrapte
massa ligt me na aan het hart. Maar... wie weet,
komen we nog eens tot elkaar."
"Ik zal niet tot jou komen, zolang je blijft, die je
nu bent, Bart." 'jullie. Trompen, zijn hard." "Dal is
niet waar. Bart. Wij hebben een geloof
Hij steekt haar de liand toe. Dan smeekt hij: "Cleef
me nog eenmaal een zoen. Lijntje."
Ze neemt zijn hand. buigt zich over hem heen en
kust hem op zijn voorhoofd, dat klam is... Hij wil
zijn arm om haar hals slaan, maar ze weert bem
zacht af "Niet doen, Bart. Wie weet. misschien.
later Zacht verlaat ze de kamer, alsof ze
afscheid genomen heeft van een geliefde dode.
Bart. in zijn kns.sen, snikt.
31. DIE.WOND...
Een hoogtijdag in het leven der Trompen.
Het district Caayestein heeft Dr Kuvper kandidaat
gesteld voor de Tweede Kamer. Wel is hier de neer
slag merkbaar van de noodlottige scheuring in zijn
parlij, maar meester Tromp en de zijnen hebben
goede moed, dat straks hun kandidaat in de v"olks-
vertegenwoordiging zal komen.
Gartjan heeft Dr Kuvper gevraagd te Crayestein te
komen spreken en een gunstig antwoord ontvan
gen. Zou er dati geen vreugde zijn in de harten
van Cravesteins getrouweti? Gartjan heeft om de
Chote kerk gevraagd, maar zijn verzoek is gewei
gerd. Jammer, in deze kerk kunnen tweemaal
zoveel mensen als in de Gereformeerde kerk, maar
nu zal de grote leider der kleine luyden het met
de laatste moeten doen. Ze hebben hard gewerkt.
Gartjan en zijn mannen. Ze hebben strooibiljetten
verspieid, huis aan huis. Ze hebben flinke adver
tenties geplaatst in de Rivierbode, die in het hele
district gelezen wordt. Ze hebben biljetten aange
plakt, waar dat toegestaan was. Niemand in het dis
trict, of hij weet, dat Dr Kuyper, de veelgesmade
en hooggeroemde, komt. Niet alleen voor Gartjan,
maar ook voor Lizebeth en Barend is dit een hoog
tijdag. Want Lizebeth heeft bericht ontvangen van
haar dominee, dal hij onder haar dak de nacht wil
doorbrengen. "Zovele jaren heb je onder ons dak
geslapen, het zal mij een vreugde zijn, een nacht
onder jullie dak te vertoeven", heeft hij geschreven.
Ciartjan en Maartje hebben dit wel even spijtig
gevonden. Zo gaarne hadden zij hun leider een
slaapstee aangeboden, maar Lizebeth had de mees
te rechten, vonden ze.
Gartjan heeft Dr Kuyper van de trein gehaald. Deze
heeft bij hem gegeten. Nu leidt hij hem de kerk bin
nen en doet hem plaats nemen in de ouderlingen-
bank, vlak bij de preekstoel. Gartjan gaat achter de
lessenaar staan en overziet d^- schare. De kerk is
overvol. In de paden verdringen zich cle mensen.
Uit de gehele omtrek zijn ze gekomen. Ze zitten op
de trappen van de preekstoel.
Gartjan ziet vele bekende gezichten. Hij ziet ook...
een groep socialisten. Hij ziet ook... Bart de Roefel.
Hij heeft op hun aanwezigheid gerekend, hoewel
er geen debat is. Hij heelt zijn mannen in de kerk
verspreid en een extra-sterke ploeg zit dicht bij de
socialisten. Hij heeft met de veldwachter gesproken
en die heeft meester Tromp beloold, een oogje in 't
zeil te houden. Hij man staal achter in de kerk. Zo
nodig zal bij handelend optreden.
Met een enkel woord leidt Gartjan de spreker in. Bij
de mededeling dat er geen debat is, roept een stem
achter Bart de Roefel: "Dat durven ze niet aani"
Bart keert zich om en wenkt de man zich rustig te
houden. Hier geen schandaal. Een paar leden van
de kiesvereniging dringen op in de richting van de
.socialisten. Dan is het weer stil. Dr Kuyper beklimt
de preekstoel. Zijn sonore stem verzoekt de aanwe
zigen te zingen: psalm 68 10.
Na een kort voorspel door Maartje (achter in de
kerk op de galerij staat sinds enkele jaren een heus
kerkorgel), klinkt massaal gedragen het lied van het
diepe geloof door de kerk. Een huiver van geluk
doortrilt Gartjan. Zulk zingen, het ontroert hem tot
op de bodem van zijn ziel.
En nu, na het gebed, na de innige smeking als van
een kind tot zijn vader, nu komt het ogenblik van
hoog genieten. In zijn fraaie, als uit marmer gehou
wen zinnen, klankvol en rustig gedragen, ontvouwt
Cravesteins kandidaat de houding van zijn partij in
't bijzonder ten aanzien van de sociale kwestie, die
urgent is. Hierop zal de komende verkiezingsstrijd
zich toespitsen.
"Stelt u daartoe duidelijk voor de geest, broeders en
zusters, wat wij, Nederlandse antirevolutionairen.
met ons calvinistisch beginsel bedoelen: niet alleen
ons persoonlijk en huiselijk, maar ook ons nationale
leven te verstaan als uit God, bette laten beheersen
door Gods ordinantiën en het te doen strekken tot
Gods eer. Vandaar is de Heilige Schrift ook voor
ons politieke denken het uitgangspunt en daarom
verwerpen wij alle opsmelling van de autoriteit der
.Schrift in "het Evangelie" of in "de beginselen van
het Evangelie"; uitdrukkingen eertijds kostelijk,
toen ze de kern en het inbegrip van heel het Woord
Gods weergaven, i"i"iaar thans schuldig geworden,
nu ze de revolutionnaire gedachte, met Evange
lisch goud vervuld, voor Ciods Woord in de plaats
.schuiven.
Met deze .scherpe antithese staat de antirevolutio
naire partij tegenover elk en een ieder, die de volle,
ongekrenkte autoriteit der Heilige Schrift verwatert
en verwerpt." Woorden met een eeuwige waarheid.
Hoor, hoe hij spreekt over de Staatsmacht: "Diep.
tot in het bloed der martelaren, ligt de politieke
wezenstrek van het Calvinisme hierin bezegeld,
dat steeds hoog de Staatsmacht op het haar van
God aangewezen terrein van dwang geëerd, maar
tegenover alle aanmatiging harerzijds even onver
anderlijk de zelfstandige levensbeweging van het
\rije burgervolk verdedigd moet worden. In deze
levens gedachte wortelt onze liefde voor de Con»
stitutionele vrijhedei"i; en zo dikwijls een ontadeld
en verbasterd Calvinisme, in strijd hiermee, om de
omhelzing van de staatsarm geboeleerd heeft, stoof
het stof-goud van zijn vleugelen af en eindigde het
met te verstenen. De Staatsmacht moet er zijn om
der zonde wil. Om Godswil moet het Oppergezag
zich in alle landen door de sterke arm handhaven.
Er buiten kunnen we niet. Maar wee het volk, dat,
zelf ontaard aan zijn even Goddelijke roeping, ver
gat ol naliet elk indringen van de staatsmacht op
het geestelijk erf van hel vrije volksleven kloek en
volhardend te weerstaan. Dan slinkt weg de per
soonlijke veerkracht, gaat tanen de glans van het
huiselijk leven, .school en kerk krijgen het koord
om de vleugelen, wetenschap en kunst worden
knechtelijk, en de hoogste eerzucht van de ver-
arlministreerde burger wordt het dragen van de
slaatsuniform, hetzij civiel of militair. Deswege zijn
we van oucls door onze vaderen, en sinds niet min
der beslist rioor Groen van Prinsterer, geleerd, om
met mannenmoed een dam op te werpen tegen
cle tirannie van de helft plus één, of wilt ge, tegen
de aangematigde almachtigheid van een staat, die
zich losgeniaakt heeft, van Gods wet. En hiermee
nu is onze positie, niet alleen in de schoolkwestie,
maar evenzo in de sociale kwestie, beslist. Immers,
een volk, dat in zijn grote meerderheid, zelfs votjr
het naakte bestaan, sociaal afhankelijk is, kan zijn
burgervrijheden niet veroveren, en het Christelijk
element, dat juist onder "de kleine luyden" zijn
stoerste veerkracht bezit, kan zijn volle kracht niet
oefenen, zolang ge die .sociale alhankelijkheid der
"kleine luvden" niet breekt."
"Zeer juist!roept een stem, weer uit de hoek der
socialisten. "Tegen de Sociaal-Democratie staan we
lijnrecht gekant", laat dr Kuyper vlak er op vol
gen. "Maar waarom? Stellig niet om haar gebrek
aan wetenschappelijke studie, want Marx en Bebel
wonnen het van de meeste economen in kennis en
denkkracht. En evenmin om haar ideaal, want allen
samen te arbeiden, om saam van aller arbeidsvrucht
te leven, is niets minder dan een paradijsgedachte.
Neen. wij Cialvinisten, weerstaan de Sociaal-Demo
cratie, behalve nu om haar anarchistische harts
tocht, hoofdzakelijk hierom, wijl een inrichting
van het nationale leven naar eis van haar stelsel, de
staatsvoogdij almachtig en daarmee het zelfverweer
van de vrije burger ondenkbaar zou maken."
Lijntje, die ook in de kerk zit, kijkt om. Haar ogen
zoeken Bart. Die zit daar luisterend, met onbewo
gen gelaat. Hij kan luisteren, Bart, en hij laat zich
niet verleiden tot uitroepen, waardoor hij misschien
uit de kerk verwijderd zou worden. Zijn volgelin
gen denken er blijkbaar niet zo over. "Een leugen!"
interrumpeert weer een stem.
(Slot volgt)