Vervolg verhaal Gemeente Oostflakkee kan niet blijven putten uit de spaarpot met reserves Schrift en gevoel RAAÖ De weg der kleine Oud papier De Westhoek Dienst voor belang- Stellenden EiiAtiDEn-niEuwa MET y. -f «n£ OP DROOG BROOD ZOALS HET KLOKJE AAN DE ZAAN TIKT KAUWGOM IN DE SANK VERGEELDE AARDBEI Financiën Beroep op spaarpi Bedrijventerrein Onzekerheid P.A. de Rover PAGINA X'RIIDAG 20 MEI 201 One vraag- en anlxvoordrubrwk staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriekversneld. De vragen xuorden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending rornpleet met nntwoord in deze rubriek worden gepublireerd. Wij lirMen een volaulotnatisclie hwodvmchine. Ie doet alle ingre diënten in de losse kitm, die erbij hoort, stelt hem in op twee uur en veertig minuten, en je krijgt een jirrirhlig brood (ds resultant. Ons probleem is echter dat het brood zw gdiiw droog IS. Wal is daar aan te doen'? Bijv. broodverbeteraar toe voegen? Waar is dal te koop? Antwoord: U kunl ;uiii uw (Itxf^ ietsje meer melk of water toevoegen flaii u tot nog toe (leed. liroodveibeteiaar is niet Ie koop voor particulieren. U kunt het IjkkkI eciiler enkele (lagen langer goed houden in een bioodtroniiiiel, ol door het in te pakken in folie of eel- lofiian. Wilt u het langer als vers brood bewaren, dan doet'u er verstandig aan het gelijk in de diepvrieskist oi -kast te doen. Dan droogt het niel uit. Onder de wijzerplaat van een '/.iians klokje staal: 'Nu elck sijn sin'. Wal bedoelt de maker duur- mee? En wal betekenen de ajbeel- dingen bovenaan? Antwoord: De kenmerken \an een echt antiek Zaans klokje zijn: een Atlasfiguur als dia- ger van de wereldbol en/of drie viouwenfiguurtjes als de symbolen voor Geloof', Hoop en Liefde bovenop, dan op de wijzerplaat of' daar pal onder de tekst 'Nu elck 'syn sin', pcervormige gewichten, en de slinger in de vorm van een ruiter. Voor de oorspronkelijke betekenis van de Middelneder landse tekst hebben wij de boe ken geraadpleegd en navraag gedaan bij reslaurateuis en het Zaanse uui uerkmuseum. Deze regel zou duiden op het pret tige gevoel dat iedere bezitter van zo.n klok het naar zijn zin heeft. Later ging men zeggen: 'Zoals hel klokje thuis tikt, tikt het nergens' Kuilt u mij advies geven, hoe ik een kauwgomvlek uil de wollen bekle ding van een bankstel kan verwij deren f Antwoord: Kauwgom kan het Ijeste in bevroren toestand wor den weggebroken uit de wollen bekleding. Daar u moeilijk de bank in uw diepvriezer kunt schuiven, zult u een plastic zak met ijsblokjes moeten vullen en er een tijdje op inoeien leg gen. .AJs de kauwgomiestanten flink afgekoeld zijn, kunt u ze afbrokkelen. Trek niet te hard, want dan haalt u draden uit het kleed en ontstaan kale plekjes. Herhaal zonodig de afkoeling. Mochten er vlekken overblij ven, dan kunt u die met een beetje ether op een schone doek weg wrijven. Tijdens de pluk van de aardbeien werden de bladeren geel. Nu zou ik wel eens willen weten wal hier de oorzaak van was. Zou ik nog wal stalmest moeten geven? Antwoord: Bladvergeling bij aardbeien kan verschillende oorzaken hebben. Zijn de bla- deien bedekt met spin.sel, dan is er sprake van spint. Is dat niet het geval, dan kan het gaan om aantasting door een virus. Die treedt vooral op bij ongunstige bodemgesteldheid. Het ene ras is er gevoeliger voor dan het andeic. Het best kunnen de vergeelde planten worden gerooid en vernie tigd ter voorkoming van ver- dcie uitbreiding. Op de lege plaats wat (verteerde!) stalmest onderwerken. L kunt dan de uitlopers van de omringende gave planten over de leegte lei den, zodat die weer volgroeit. Indien u liever nieuwe planten koopt, \raag dan Ijij uw han delaar naar Gonfitura, Corefla of Redgauntlet, die het minst gevoelig zijn voor virussen. OUDDORP - \'anaf maandag 23 mei t/m viijdag 27 mei staat de papiercontainer w eer op het parkeertenein voor de schoo- lingang van OBS De West hoek aan de Dorpstienden. L kunt gedurende schooluren uw oud papier in de contai ner plaatsen. Graag het papier zoveel mogelijk in dozen en/of gebonden aan te leveren en zo ver mogelijk naar acliteren te stapelen. .Mocht u oud papier hebben in de weken dat de papiercontainer er niet staat, dan kunt u dit in de schuur naast de overdekte fietsenstal ling zetten. Deze deur is tijdens schooluren geopend. Ook hier het verzoek het papier zoveel mogelijk in dozen of in gebon den hanteerbare pakketjes aan te bieden zodat men het een voudig kan verplaatsen. OUDDORP - Op 22 mei a.s. is er in de Gerefor meerde Kerk te Oucfdorp een dienst \oor belangstel lenden. Deze dienst wordt geleid door ds. J.F. Kievit. Het thema van de dienst is "Feest voor je ogen". Aanvang van de dienst is om 18.30 uur, toegang is gratis. Tijdens deze dienst zal praiseband Exalt een aantal opwekkingsliede ren zingen en begeleiden. Het belooft een bijzonder dienst te worden en ieder een is natuurlijk van harte welkom. OOSTFLAKKEE - Even als in de raad Middelhar nis had ook de PvdA-frac tie Oostflakkee een motie voorbereid waarin grote zorgen worden uitgespro ken over gevolgen van het Bestuursakkoord dat lan delijk is gesloten. Hoewel de fracties over de inhoud positief reageerden, was er wel nuancering over de wijze waarop tot uitvoe ring moest worden over gegaan. Moest Oostflak kee nu tijdens de komende VNG-vergadering tegen stemmen of was het beter vanuit een zekere terug houdendheid een helder signaal af te geven. Door Jaap Ruizeveid Voorzitter lleijkoop vatte ile gevoelens van de raad .samen in hel \oorslel dat hel college wordt gevraagd de zorgen in te bi engen over de onzekerheden ten aanzien van Werken naar Vermogen. De bezuinigingen die worden verwacht en de laakoverheveling van rijk naar gemeenten worden in feite daarbij gelijk aangeduid. In snel tempo werkte de raad de agenda af. De Jaarrekening 20i() werd vastgesteld, waarbij men een nadelig resultaat van 372.000 euro in de boeken ziet staan. De fractie VLO uitte zor gen over de algeiriene reserve positie. Welbouder Van de Ree begreep dit signaal. Hij gaf in feite een schot voor, de boeg met de opmerking dat voor het jaar 2012, ondanks bezui nigingen, een forse inspan ning nodig zal zijn om tot een sluitende begroting te kunnen komen. Een (foorlopend be pel iot .'roep op onze spaarpot (reserves) kan niet blijvend worden ingezet, aldus de wethouder financiën. De raad stelde een krediet van 543.000 euro beschikbaar uit de reserve kernenontwik keling voor de herstructure ring van het bedrijventerrein Dorpsweg in Ooltgensplaat. Met de goedkeuring van het voorstel wordt ingestemd met een actieve handhaving, aankoop van 4500 m2 grond \'oor aanleg van een vracht- wagenparkeerterrein. Verder voor hel opknappen van twee zijwegen van de Dorpsweg en de aanleg van een parkeerter rein, dat tevens gebruikt kan worden voor evenementen. Er zal een projectorganisatie wor den ingesteld voor de begelei ding van het project. De poli tieke fracties wilden een aantal zekerheiden weten omtrent de actiexe handhaving en hel opruimen van de rommelige situatie in een deel van het betreffende geldled. Ook werd aangedrongen op een actieve inbreng van de ondernemers. Ingestemd w-erd het imple mentatietraject Brede Orga- ni.satie voor Maatschappelijke Ontwikkeling (Bomo). Het is een stap vooruit in de vor ming van eilandelijke brede welzijnsorganisaties. De defini tieve besluitvorming volgt dit najaar. Het verbeterplan Binnenhof/ Welaego geeft bij eike agende ring aanleiditig tot kritische beschouwingen. Ook nu weer na het uitbrengen van de con clusies en aanbevelingen in een rapport dat als quick scan is uitgevoerd door Iroko. Ten aanzien van de tegenvallende resultaten van Webego bv werd in de raad de vraag gesteld of het eiland niet te klein is voor een dergelijke sociale werk voorziening. Zonden er contacten kunnen worden gelegd met Westbra- bant en of Zeeland? Onduide lijkheid van de kant van het rijk zal zeker tot 2012 duren voordat er definitieve gegevens komen omtrent de algemene herstructurei ing van de sociale werkvoorziening en de bezui nigingen die daarbij worden gehanteerd. "Toen opende Hij hun verstand opdat zij de Schrijleii verslonden" Lukas 24:45. ■'Hoe wij ook over Jezus' dis cipelen \'óór Pasen mogen oordelen, één ding is duide lijk en boven alle verdenking verhe\en, Jezus had het hart \'an Zijn discipelen gexvon- nen en hun genegenheden ingenomen, reeds vóór Zijn lijden en sterven. Zij had den Jezus hartelijk lief. Daar ontbrak het niet aan. Waar het wel aan ontbrak, w'a.s hun kennis van de weg, die Jezus als de Messias moest gaan. "Vooral hun gedach ten over het Messiaanse rijk waren gebrekkig en onvol maakt. Zij betrokken dit wel op de terugkeer tot cle dienst des Heeien van het volk Israël, maar vulden dit verder te aards in. Israël zou niet alleen terugkeren tot de dienst des Heeien, maar tot grote heerlijkheid worden gebracht. Dit was de oorzaak van hun vertwijfeling en moedeloos heid na de dood van Jezus op Goede Vrijdag. Zij kon den liet kruis van Golgotha geen plaats geven in hun gedachten over het Konink rijk van God. Zij leefden ook meer bij hun gevoel, dan bij het Woord des Heeren. Het gemis van de aanwezigheid van hun Heere en Meester had hen van alle kracht en hoop beloofd. Nu Hij er niet meer was, was er van hun geloof en moed niets meer over. Zij dachten niet aan hetgeen Jezus herhaaldelijk gezegd had, namelijk dal Hij wel zou gedood worden, maar ten clerden dage wederom zou opstaan. Het kruis over viel hen niet onvoorbereid. Jezus had er herhaaldelijk over gesproken. Wanneer Jezus hen op de Paasdag verschijnt verwijt Hij hun niet dat zij allen gevlucht waren, maar wel dat zij niet op Zijn woorden en de pro fetieën aangaande de Mes sias gelet hebben. Hij sprak tol Emmaüsgangers: "O onverstandigen en Iragen \'an hart, om te geloven al hetgeen cle profeten gespro ken hebben". Ofschoon Jezus in hun har ten en genegenheden de hoogste plaats innam, hun verstand begreep Zijn diep ste motieven en bedoelingen niel. Wat dal betreft is Jezus onbegrepen en eenzaam Zijn weg gegaan. Er was bij de discipelen meer warmte van liefde dan licht van ver staan. Er was een hemelse warmte van liefde en gene genheid tot Jezus in hun harten, maar geen verslaan wat de Schriften over de weg \an cle Messias leerden. Zij leefden meer bij hun gevoel dan bij de woorden van de Schrift. Zo is hel met velen in het Koninkrijk Gods. Zij zijn door de Heilige Geest bereid gemaakt Jezus te volgen. Jezus met Zijn kruis is hen dierbaarder geworden dan de wereld met zijn kroon. In hun schuldverslageuheid zijn hun ogen geopend om Ghrislus te zien ais de Zalig maker, Die in de wereld is gekomen om de zondaren zalig te maken. De woor den van Zijn mond zijn een Ijalsem geworden voor hun verwoncle zielen. Met Petrus weten zij:"Gij hebt de woor den van het eeuwige leven". Jezus heeft hen met liefde gevangen en aan Zich ver bonden. Zij hebben kerk diensten meegemaakt waar in zij Zijn stem in de predi king hoorden klinken en de versmade Jezus voor hen de Schoonste \an de mensen kinderen werd. Maar zodrA deze gevoelige ervaringen voorbij zijn, is ook hun hopen en geloven voorbij. Wanneer zij dan weer zien op hun zonde schuld en de boosheid van hun hart, verzinken zij in vrees en moedeloosheicl en roepen: Ik vrees, dat ik nog alles mis En dat mijn werk geen waar heid is. Maar Christus, Die hen geroepen heeft met een heili ge roeping, zal Zijn werk niet verlaten. Door dezelfde wer king van Zijn Geest waarmee Hij hun liefde en genegen heid heeft gewonnen, zal Hij hen leren op Zijn woorden te vertrouwen. Jezus verwarmt niet alleen de genegenhe den van Zijn volk. Hij ver licht ook hun verstand. Hij werkt niet allen liefde, maar ook begrijpen en verstaan. We lezen het in de ontmoe ting met Zijn discipelen na Pasen:"Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden". Jezirs heeft hen kennis en iaegrijpen van de heilsweg meegedeeld. Hij gaf hen een bestendiger fundament om op te staan clan hun gevoel en gestalten. Jezus legde het fundament van de Schrift onder hun voeten. Wat is clat een gezegende zaak! Het is een opwas in genade en geloof, clie bij velen zo gemist wordt. Velen maken hier immers grote vergis singen. Niet het vuur van onze gevoelens moet ons regeren, maar het klaar ver staan van de Schriften. Daar door alleen wordt het geloof gesterkt, ons oordeel gelou terd, onzen liefde vermeer derd, onze harten vertroost en onze heiligmaking bevor derd. Indien de discipelen meer bij de Schrift dan bij hun ge\oel hadden geleefd, waren zij bewaard geworden voor de grote zwaarmoedig heid, die hen nu neerdrukte. Wanneer Jezus hun duister nis en moedeloosheicl wil verdrijven richt Hij Zich niet op hun gevoelens, maar op het verstaan van de Schrif ten. Hij opende de Schrift voor hen. Hij liet het licht van de Schrift op Golgotha vallen. Het is door mid del van het Woord dat Hij hen onderwees omtrent cle noodzaak van Zijn kruis dood en de heerlijkheid van Zijn opstanding. Maar Jezus deed meer dan de Bijbel voor hen openen. Hij opende ook hun verstand, opdat zij de Schriften ver stonden. Dit is niet gebeurd omdat de Bijbel niet duide lijk sprak over de weg, die de Messias zou gaan. Jesaja had duidelijk gezegd, dat Hij als een Lam ter slachting zou worden geleid. Het gebrek was niet in de Schrift, maar in hun verstand. De zonde heeft ons verstand verduis terd. En al hadden de dis cipelen de verlichting van Gods Geest ontvangen, hun geloof en moedloosheid ver duisterde dat nieuwe licht. Maar Jezus verdreef deze duisternis. Hij werkte in hen een rechte bevatting van het geen de Schriften omtrent de Messias hadden gezegd. De Schrift begon voor hen ie leven. De Bijbel, werd voor hen als een spiegel waarin zij de weg van Jezus zagen afgebeeld. Het licht ging op over Ciolgotha. Wat zij eerst niet verstonden, verston den zij nu, namelijk dat de Christus moest lijden en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan. Golgotha kreeg de glans van de liefde van Christus, Die Zichzelf had gegeven tol een verzoening voor de zonde. Pasen werd het bewijs van de erkenning en goedkeuring van het werk van Christus door God de Vader. Hij, Die op Goede Vrijdag was over geleverd om hun zonden, zagen zij nu als opgewekt tol hun recht vaardigmaking. Er viel zon heerlijk licht op cle persoon van Jezus, dat hoe meer zij van Hem en Zijn weg en liefde verston den, hoe meer hun harten begonnen te branden. Huvi ge\oelens van toegenegen heid, liefde en verwonde ring vlamden hoop op. De Schriften verwarmden hun harten. Dit is de juiste volgorde. We klimmen niel via allerlei gevoelens op tol het geloof, maar via het verstaan van de Schrilten, worden onze gevoelens levendig en warm. Hel geloof is een geen kou de zaak. Niets verwarmt het hart meer dan een gelovig verslaan van de betekenis van Golgotha. Maar gevoel op zich is geen geloof. Geloof is verbonden met de Schrif ten. Wanneer Schrift en verstand opengaan wordt de koudheid, duisternis en moedloosheid \erdreven en beginnen de harten te bran den. Het werkt de verwon dering over Golgotha, waar Jezus de vervloeking, die op ons lag, op Zich heft geno men. Hoe nodig is hel om steeds weer lot cle Schriften gebracht te worden. Jezus ging met Pasen met Zijn dis cipelen terug naar de Schrift. De Heilige Geest gaat daar ook steeds naar terug om bevreesden, verslagenen en moedelozen te troosten. Wat blijft er in alle strijd over, clan te grijpen naar hel Woord van God? Waar kan een verloren zondaar, die in zichzelf alleen schuld en zonden ontdekt, anders op hopen, dan op hel Woord van Gods belofte? Gods Geest drijft mensen naar het Woorcl. Je ziet dat steeds waar worden. Wie over zijn ziel en verlorenheid veront rust wordt, wordt naar de Schriften gedreven. Zij knie len neer met geen andere pleitgrond, dan;'Heere, U heb toch gezegd en er staat toch geschreven'. Zo was hel in begin van onze smeking en zo blijft het. Het Woord legt een vast fundament onder het geloofsleven. Een sterker fundament dan onze wisselende gevoelens en gestallen. Zo worden de Schriften onze metgezel len op reis naar de hemel en onze sterkte en troost in dagen van benauwdheid. DS. C. HARINCK 136 Ilij kijkt in de hemel rond en ziel er "niemand, die voor het rode vaandel van het volk iets heeft ver richt". Wel ziet hij er "Een aantal lieden van een zeer verdacht allooi: Abram Kuvper, Schaepman, Kater, en zo nog een hele zooi." Hij vraagt dan aan een engel, waar zijn vrienden zijn. En de engel antwoordt: ,,Je bedoelt dat rooie stel, o, die zitten sedert jaren al te zuchten in de hel." De engel laat hem dan in de hel kijken en daar ziet hij zijn kame raden: Nieuweiihuis, Fortuyn en Hermans. Hij vraagt dan: "Moet je daar niet eeuwig branden?" En van d' overzij antwoordt men hem: "'t Wordt hier soms wel eens wal warmpjes, maar daar blijft het dan ook bij. 't Is hier alles variatie, na de smart komt ook de vreugd; protesteren tegen laagheid, is ook in de hel een deugd." Lijntje legt het rode blad vol afgrijzen neer. Er is een smartelijke trek op haar gezicht. Haar ogen vul len zich met tranen. "Hoe kan iemand zoiets .schrijven", zegt ze. "Hij is ernstig ziek op 't ogenblik. ."Us hij weer opknapt, zal ik erover met hem praten. En dat zal clan wel de laatste keer zijn, denk ik." "Dat denk ik ook wel, zus", zegt Gartjan. "Intussen blijf je voor hem bidden. Wie weel... God is almach tig."' Bart heeft longontsteking gekregen. Dagenlang zweeft hij, ijlend, op de grens van leven en dood. Maar zijn jonge lichaam (of is 't het veelvuldig gebed voor hem?) overwint de ziekte. H'ij herstelt weer. Dan, het is op een schone voorjaaisdag tegen het einde van april zit Lijntje bij de bedstee. Moeder Schaap laat haar met haar herstellende zoon alleen. Bart steekt haar zijn sterk vermagerde hand toe. Hij is zichtbaar blij, dat ze gekomen is. Lijntje wijst op de eieren, de vruchten, het gebak, de fles port wijn, die bij zijn bed staan en vraagt: "Wie heeft je zo rijk bedacht. Bart?" Haar stem is ongewoon ernstig. "Dal hebben mijn partijgenoten gedaan", zegt hij zacht en een lichte ijlos vliegt over zijn bleek gelaat, '1 lijkt of hij er verlegen mee is. "k Heb je gedicht gelezen over het Hiernamaals, Bart. Ik vind het een gruwelijke godslastering." 'Je moet dat zo ernstig niet opvatten. Lijntje. In de politiek zijn we nu eenmaal vaak veel scherper, clan we willen zijn." "'t Is niet alleen scherp, Bart. 't Is Godonterend, 't Is een vreselijke zonde. Ik kan me niet indenken, dat iemand, die toch een christelijke opvoeding heeft genoten, zulk een godslastering durft neer schrijven en laten drukken." 'Je weet. dat ik op de christelijke school gegaan heb. Lijntje. Daar beweerde mijn schoolkameraadje, dat ik een heiden was. die niet aan God geloofde, omdat onze Hervormde dominee modern was. Ik heb heel positief-kinderlijk aan (iod geloofd. Maar van Ds Van Manen, bij wie ik ter catechisatie ging, heb ik geleerd, dat we niet aan alle Bijbelverhalen, noch aan de Drie-eenheid, noch aan de lichame lijke opstanding van Jezus, of aan andere wonder verhalen konden geloven. Hij geloofde er ook niel aair Hij leerde, dal de Bijbel slechts een stichtelijk verhaal en niet letterlijk Gods Woord was. Het para- clijsverhaal was slechts een sprookje en Jezus was slechts een uitnemend mens geweest en niet Gods Zoon. Als dit alles waar was, waar bleef dan het bewijs, dat er een God is. Die alles geschapen en onder Zijn hoede heeft? Was bidden dan niet onzin en bijvooibeeld psalm 42, waarin gezegd wordt, dat de ziel naar God verlangt, een ijdele waan? Wal was dan die God van de moderne dominees? Als die niet bestond, wat was dan alles, wat er in de wereld, in de sterrenhemel en na onze dood zou zijn? Ik heb hierover zo gemijmerd. Lijntje, dat ik er bijna gek van werd... Ik kieeg een boekje in han den: De Nieuwe Richting, van Ds Matthes van Ber gambacht. Maar ook dat kon me niet bevredigen. Ik las het geheel door met pijnlijke aandacht, maar ik vond niets. Geen bewijs, alles vaag en leeg. Wel stond er: ,,Zo bevestigt het nadenken cle uitspra ken van het godsdienstig gemoed; daar is een God, een levende, persoonlijke God." En voorts, ,,dat het instinct van de mens dat geloof meebrengt en zich ontwikkelt." Maar wat had ik daaraan? Hadden dan al die mensen, die niet meer geloofden, geen gezond instinct? Ik bleef twijfelen... Totdat het soci alisme kwam, als een nieuwe heilsleer zonder God. Doniela Nieuwenhuis was een gewezen dominee en geloofde niet meer. Multatuli schreef zijn "Gebed van de Onwetende": O, God, er is geen God. Heel de socialistische literatuur is doordrenkt van ongeloof De dominees preken tevredenheid nietje lot, ze leggen de oorlog en de pest uit als godsoor delen, zij bestrijden en besmeuren het socialisme met leugens en verdachtmakingen. Kijk, zo in het felst van de strijd is het gedicht Het Hiernamaals geschteven." Bart zwijgt. Het lange spreken vermoeit hem blijk baar nog. "Dit alles is geen verontschuldiging voor je goddeloos gedicht, Bart. Hel is ingegeven door de duivel." 'Je moet dit gedicht begrijpen. Lijntje. Het geldt het geijkte geloof der officiële Christenheid, in welks naam in de historie zovele gruwelen zijn bedreven. Denk maar aan de martelaarstijd in ons land." ,,Ik zou er die martelaarslijd niet bijhalen, Bart. Juist die martelaars gingen de brandstapel op in het onwrikbaar geloof, dat de ganse Bijbel Gods Woord is en dat Jezus Christus, Gods eniggeboren Zoon, voor al hun zonden had genoeg gedaan aan hot kruis. Ms zij aan sprookjes geloofden, zouden zij hun geloof niet met hun l^loed hebben bezegeld. Wie geeft zijn leven voor een sprookje? Wat heb je aan een man als Domela Nieuwenhuis? .^s hij een waarachtig gelovige geweest was, dan zou hij domi nee gebleven zijn. Dan had hij een geloof, waarvoor hij desnoods zou willen sterven. Nu is hij een laffe overloper, een man zonder karakter, iemand, die leeft van de laffe schimp en spot. Ik zal je eens wat zeggen. Ban. Mijn vader en moeder hadden ook een geloof, niet een geloof aan sprookjes, maar hun geloof was het zekere weten, datjezus Christus hun Heiland was. Die op Golgotha als Gods Zoon voor hen stieif. En in dat geloof hebben ze ontzettend veel ontberingen geleden, honger en smaad en ver guizing. En in dat geloof hebben zij overwonnen." "Ik ben het lang niet in alles met Domela Nieuwen huis eens. Lijntje. Hij is mij te anarchistisch. Maar dat hij een karakterloze is, moet ik tegenspreken. Hij is voor zijn geloof de gevangenis ingegaan en ik vind het juist van karakter getuigen, dat hij het doniineeschap eraan gegeven heeft. .Als dominee had hij het gemakkelijk: een goed traktement, een mooi huis, een rustig bestaan. Hij heeft de moeite en de strijd gekozen. Dat kan ik niet karakterloos noemen "Hij heeft er het dominee-zijn niet aan gegeven. Hij is nooit dominee geweest. Hij had nooit moeten toe laten, dat men hem met de naam van Gods dienaar aansprak. Dal was een leugen. Hij is nooit Gods dienaar geweest. Wie eenmaal waarachtig Gods dienaar wordt, kan niet anders meer". "Het is niet voor het eerst, dat we hierover spreken. Lijntje. Je weet dal juist de dominees en de pastoors onze felste tegenstanders zijn". "Dat is jullie eigen schuld, Bart. Jij hebt met je gedicht je eigen vonnis geveld. Dit is geen fiere strijd. Dit is misselijke, laag-bij-de-grondse en goedkope spot. Wat voor edels zit daar nog in? Dit gedicht heeft mij gegriefd tot in het diepst van mijn ziel". "Dat is omzeilend jammer. Lijntje, want ik houd echt van je". "Daar begrijp ik niets van, Bart. Als je echt van iemand houdt, dan grief je haar niet. Maar zal ik je eens wat vertellen? Jullie verwarren de godsdienst en de politiek. In je vechtwoede vecht je tegen alles, zelfs tegen God. Maar je mag één ding van mij aan nemen: Wie tegen God vecht, wordt door God ver teerd". Bart kijkt haar aan met grote ogen. Er is een pijnlijke trek op zijn gezicht. Na een korte pauze zegt hij: ,,lk geloof niet, dat ik tegen God vecht. Diep in menig mens, ook in mij, zit een gevoel van alliaiikelijkheid van een zorgend en beschermend Schepper. In uren van zorgen en leed, van twijfel en teleurstelling, die ook ik ruim schoots heb, moet ik dikwijls weer denken aan het psalmvers, dat ik vioeger in de kerk zong: "O, mijn ziel, wal buigt ge u neder, waartoe zijl ge in mij ont rust? Voed het oud vertrouwen weder Terwijl ik in uren van voorspoed moet denken aan het gezang, dat eindigt: De Heer heeft nimmer mij vergeten, vergeet, mijn ziel, den Heer ook niet." "Daar begrijp ik ook niets van, Bart. Na een gedicht, waarin je zo gruwelijk spot met God, kun je deze psalm en dit gezang wel weglaten". "Ik spotte niet met de God uit deze liederen. Lijn tje"- "Dat deed je wel, Bart. Nu word je ook laf, net als Domela Nieuwenhuis. Dit is de laatste keer, dal ik bij fe geweest ben, tenzij.... je dit vreselijke gedicht herroept." Bart valt terug in het kussen. "Lijntje", kreunt hij, "dit is de grootste teleurstel ling die ik ooit heb ondervonden." Zijn ogpn vullen zich met tranen. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2011 | | pagina 5