Foto-expositie 'De Rarekiek' in Het Diekhuus Inloopbijeenkomst dijkverster- Cultureel ontbijt 'Canon van king Stad aan het Haringvliet Goeree-Overflakkee' EIIAI1DEn-niEUW5 PA(;i.\A6 VRIJDAC; 18 FEBRUARI 2011 De strenge oorlogswin ters worden in ruime mate overtroffen door de winter van 1946-1947. Nu is 1947 wel een heel bijzonder weerjaar. Na de op één na koudste winter van de eeuw - alleen die van 1963 is iets kouder dan die van 1947 - volgt de warmste zomer van de eeuw. Een zomer zoals die van 1947 komt volgens de statistieken maar eens in de duizend jaar voor. Door: Jan Both - streekarchivaris Half december 1946 begint het vrij plots heel hard te vriezen. Er worden zelfs al plannen gemaakt om een Elfstedentocht te rijden vóór Kerstmis, maar die wordt uiteindelijk op 9 februari 1947 onder barre omstandigheden gereden. De winter bestaat uit een zeer lange vorstperiode van half december tot begin maart, onderbroken door twee korte dooiaanval- len: de eerste tussen 25 december en 4 januari, en de tweede tussen 8 en 21 januari. In die tweede dooiaanval wordt het gelijk behoorlijk warm; op 16 januari geven de therino- meters in Maastricht ruim 17 graden aan. Tussentijds regeert Koning Winter op strenge wijze, maar na die tweede dooiaanval wel zéér streng. Van eind januari tot half maart worden op het weerstation Eelde tussen 22 januari en 24 febru ari maar liefst 34 ijsdagen (dagen waarop de tempera tuur onder nul blijft) in een onafgebroken reeks geregi streerd. In De Bilt zijn dat er 21, tussen 4 en 24 febru ari. In totaal telt De Bilt die winter 46 ijsdagen in drie inaanden. Naast de strenge voi'st valt er zo nu en dan een flink pak sneeuw, vooral eind februari/begin maart. De sneeuw wil maar niet wegdooien en door de harde, ijzige wind ont staan sneeuwduinen met de nodige overlast. De rivieren en het IJsselmeer zijn al vanaf begin janu ari dichtgevroren en de binnenscheepvaart komt daardoor wekenlang stil te liggen. De temperatuur van het Noordzeewater is op sommige plaatsen op de bodem tot -2 graden gedaald. Langs de kust lig gen eindeloze ijsvlakten. Op het strand van Oud- dorp komen veel men.sen kijken naar de massa's ijs die heel hoog liggen opge schoven. De scheepvaart en visserij Ondanks het vele ijs raakt het eiland niet geïsoleerd van de buitenwereld. Met veel moeite en doorzet tingsvermogen weten de bemanningsleden de veer- verbindingen tussen Helle- voetsluis-Middelharnis en Sluishaven-Dintelsas gedu rende de ijsperiode in de vaart te houden, weliswaar met een beperkte dienstre geling. Hoe anders is het met de visserij. In de week van 16-21 december is er aan de gemeentelijke vismijn te Stellendam vanwege de vorst geen aanvoer van vis of garnalen. Dit is slechts het begin. De vissers krij gen het zwaar. M is er maar een geringe mogelijkheid om uit te varen pakken ze hun kans. Zo probeert op 7 januari 1947 zeevis- ser Joh. Melissant naar zee te vertrekken, maar raakt even buiten de haven van Stellendam in het drijfijs bekneld. Na enige uren ingesloten te hebben geze ten, kan hij 's avonds met rijzend water en assistentie van de reddingsboot met vereende krachten uit zijn benarde positie worden verlost en in de haven terugkeren. In de week van 6-11 januari is er weer geen aanvoer van vis of garnalen. De tweede week van januari denken de vis sers dat de vorst voorbij is. Alle vissersvaartuigen met grote motoren vertrekken naar Breskens ter haring vangst, welke daar in ruime mate te vangen zijn. Voor de gelukkigen is een goede boterham te verdienen. Dat allen niet even gelukkig zijn, blijkt weer aan schip per Joh. Melissant (OD 18) en R. van de Ree (SL 3) die Overrijden op de schaats. uit zee moeten terugkeren wegens motorschade. Ook de garnalenvissers zijn uit gevaren, maar de vangst is zo onbeduidend dat de meeste van hen zich dan maar klaar gaan maken voor de kuilvisserij. Halverwege de maand februari, het is dan nog steeds hartje winter, wordt na lang onderhandelen overbruggingssteun aan de vissersknechts uitgekeerd. In deze buitengewone omstandigheden is dat zeer welkom. Voor de schippers, die ook geruime tijd zon der verdiensten zijn, is dan nog geen regeling getrof fen. In december wordt red dingsboot 'Koningin Wil- helmina' gedurende de vorstperiode gestationeerd te Hoek van Holland, omdat er vanuit Stellen dam geen hulp kan worden geboden vanwege het ijs. Korte tijd later komt de reddingsboot weer terug in de Stellendamse haven, maar als het na de eerste dooiperiqde weer stevig gaat vriezen moet de red dingsboot opnieuw naar Hoek van Holland. Echter, door het zware ijs, dat door de harde wind op elkaar is geschoven, is het niet meer mogelijk om de haven uit te komen. Na vergeefse pogingen moet de beman ning de strijd tegen de natuur opgeven. Eind januari wordt de reddings boot voor de derde maal naar Hoek van Holland gedirigeerd. Niet alleen de vissers op de kop van het eiland onder vinden grote overlast van de winter, ook de riviervis sers op de Grevelingen worden de dupe van het ijs. Zo raken de weervis serijen van de gebroeders Meijer en D. Struijk nabij Herkingen door de krui ende ijsschotsen zwaar beschadigd. Landbouw De vorstperiode bezorgd het Gewestelijk Aibeids- bureau begin januari weer een hele drukte. Alle werk lozen moet zich daar laten inschrijven. Velen - vooral landarbeiders en bouwvak kers - moeten lange tijd in de kou staan, omdat de gang, die als wachtkamer wordt gebruikt, veel te klein is. In Ouddorp, waar het zeer druk is met het ontginnen van bouwland, zijn eind januari wegens de strenge vorst de werkzaam heden gestaakt. Brandstoftekorten Door de onverwacht inge vallen strenge vorst half december loopt in heel Europa de kolen- en olie voorziening vast. Daar komt nog bij dat begin januari de rivieren dicht vriezen. Op een gegeven moment zitten er op de Nederlandse rivieren zo'n 500 vrachtschepen met kolen in het ijs vast. De kolenvoorraden zijn niet op zo'n onverwachte kou degolf berekend. Hierdoor ontstaat er een brandstof- fenschaarste. In de krant Opbouw van 20 december 1946 lezen we onder plaatselijk nieuws: "Middelharnis: Reeds enkele malen werd van de zijde der gasfabriek de oproep: Zuinig, zuinig en nog eens zuinig in de cou rant geplaatst. Maar we zijn doof We stoken maar raak en denken: Het zal zo'n vaart niet lopen. En toch zal het zo niet langer gaan. Als het gasverbruik niet onmiddellijk beperkt wordt zal tot het invoeren van speruren en het afslui ten van overtreders wor den overgegaan. Daarom is Uw eigen belang: Wees zuinig met GAS!!!" Begin januari komt er in de haven van Middelhar nis een motorschip met 140 ton kolen voor de gasfabriek aan. In ver band met de vorst kan het schip niet aan de walkant gemeerd worden. Door een motorschip wordt het ijs gebroken, zodat het schip kan worden gelost. Men kan weer even vooruit, maar half februari worden wegens gebrek aan brand stoffen de gemeentehuizen van Middelharnis, Som- melsdijk en Herkingen zaterdagsmorgens gesloten. In Herkingen worden de beide bijzondere scholen gesloten, omdat er onvol doende brandstof is om de lokalen te verwarmen. Eind februari voert de gas fabriek voor oostelijk Flak- kee weer speruur in. Ook de straatverlichting wordt nu gedoofd. In Oude-Ton- ge ontstaat tengevolge van de strenge vorst lekkage in de pijpgasleiding van de gasfabriek naar de gemeen ten Stad aan 't Haringvliet, Den Bominel en Ooltgens- plaat. Naast het ongerief voor de gasverbruikers gaat er ook nog eens 1.600 kubieke meter gas verlo ren. Door het tekort aan kolen gaan mensen op zoek naar andere brandstoffen. Vele bomen en ander hout ver dwijnen in de kachel. Zelfs de kustverdediging is niet veilig, zoals moge blijken uit onderstaande publicatie van de Dijkring Flakkee in de krant van 25 februari 1947: Waarschuwing ledereen op ons eiland is zich nog ten volle bewust, welke een erwrme schade door het zoute water, bij inundatie, aan huizen, grond en structuur is De 'Stad Zierikzee' krijgt'hulp van sleepboot/ijsbrekere •Hellegat' aangebracht. Om dit zoute water buiten de polders te houden, getroost het waterschap 'De Dijkring Flakkee' zich moeiten noch kosten en zijn op de door den stormvloed meest aangeval len plaatsen z.g. golfbrekers aangebracht, bestaande uit een staketrij van palen, waarachter steen is gestort. De aanstu- wende golven worden hierdoor gebroken en belet tegen den dijk op te loopen,of er overheen te storten, waardoor het bin- nentalud wordt verzwakt en de kruin van den dijk inzakt, een dijkdoorbraak ontstaat, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien. Door de kolennood en brand- stoffenschcuirste worden deze staketrijen door minderwaar digen afgezaagd en als brand hout medegevoerd, zich niet bekommerend om de groote gevaren, waarmede een heel dorp wordt bedreigd. Een dergelijke vernieling komt in Zeeland niet voor, men kent daar de gevolgen van een dijkdoorbraak maar al te goed, doch zou zeker met gevangenis straf luorden gestraft. Elkeen moet van het belang der zeedijker} doordrongeyi zijn en van alles wat er aan materialen enz. aanwezig is afblijveyi. De veiligheid eischt het, men zij gewaarschuwd! De Hoofdopzichter v/h Water schap 'De Dijkring Flakkee'. Schaatsen en gladheid Met Tweede Kerstdag wor den op de ijsbaan 'Klaas jeswater' bij Herkingen wedstrijden op de schaats gehouclen. De komende maanden zullen in ver schillende plaatsen op het eiland schaatswedstrijderj worden georganiseerd. Schaatsliefliebbers kun nen deze winter hun hart ophalen. Niet alle geplande wedstrijden kunnen door gaan. Zo worden de wed strijden in het schoonrijden voor paren van 12 tot 16 jaar en het prikslede rijden te Dirksland op dinsdag 11 februari 1947 afgelast door de koude, straffe wind. Ook sneeuwval en sneeuw stormen gooien wel eens roet in het eten. Het is niet alleen lekker glijden op de ijsbanen en het overige natuurijs, ook op de wegen is het zo nu en dan glibberen geblazen. De krant van 14 februari meldt onder andere, dat door de gladde wegen de melkauto van R Nachte gaal is geslipt, hij de macht over het stuur kwijtraakt en waardoor de auto tegen de voorgevel van het woon huis van G. de Graaf in Stellendaiii tot stilstand is gekomen. Dat dit een flin ke klap moet zijn geweest, wordt duidelijk als blijkt dat niet alleen de gevel ontzet raakt, maar ook de vensters en deur ernstige schade oplopen. Ook de bestelauto van C. Zeedijk die brood voor de Coöpe ratieve bakkerij bij klanten thuis aan het bezorgen is, raakt in de slip en beland in de sloot. Met vereende krachten is de auto weer op de weg gebracht. In Goe- dereede glijdt de vracht auto van A. van Erkelens in een sloot. Met veel moeite lukt het toch weer otn er uit te koinen. Bode Both uit Middelharnis adverteert ondertussen: "Ook tijdens ijsgang onderhouden wij onze dagelijkse autodienst op Rotterdam". Uit de kranten wordt duidelijk," dat door gladheid van de wegen aan de westelijke zij de van het eiland er medio februari verscheidene ongelukken zich voordoen. Dooiperikelen Ms het eindelijk in de tweede week van maart plots gaat dooien ontstaan er nieuwe problemen. Door de snelle dooi van de massa sneeuw zijti in Herkingen enige inwoners genoodzaakt hun huis te verlaten en have en goed op het droge te brengen. In Nieuwe-Tonge komt als gevolg van de plotse ling ingetreden dooi van 10 maart, gepaard gaande met overvloedige regen, een gedeelte van het dorp onder water te staan. Ver scheidene gezinnen zijn genoodzaakt hun woning te verlaten, omdat het water de huizen binnen loopt. Met de motorbrand spuit tracht de brandweer de watermassa weg te pompen, maar het water blijft stromen. Voor de pas van evacuatieschade her stelde woningen, betekent dit weer een bijzondere schadepost. Ook in Oude- Tonge brengt de dooi de nodige overlast. "Wonin gen moesten worden ontruimd; kelders leegge- maakt en dieren verstald. Bij het in werking treden van' het wateigemaal zakte het water onmiddellijk en kwam er verbetering in deze benarde toestand. Het leek een inundatie in het klein." Ingesneeuwd Voor W. Moerkerke, die met zijn gezin alleen op De Punt van Ouddorp woont, is de dooi meer dan wel kom. Door de vele sneeuw val is het gezin bijna van alles afgesneden geraakt en zit letterlijk ingesneeuwd Enige familieleden heb ben hen eerder uit hun netelige positie verlost door een pad door de sneeuw te banen. Niet alleen de mens heeft veel last onder\'onden van de lange vorstperiode. Eind februari worden in de polders op bet eiland vee) wilde eenden gevangen, die door uithongering zo tam geworden zijn, dat zij zich gemakkelijk laten van gen. De beesten zijn echter zo mager, dat zij voor de consumptie weinig waard zijn. (Wordt vervolgd) fm^^T;g:^>» Tramhaven in het ijs. MIDDELHARNIS - De leden van Fotoclub 'De Rarekiek' uit Sommelsdijk laten op een tentoonstel ling in Het Diekhuus in Middelharnis hun nieuw ste werk zien. Het afgelopen jaar is voor de fotografen van de fotoclub heel succesvol geweest, veel prach tige resultaten bij nationale en internationale wedstrijden en tentoonstellingen. De Rarekiek telt op dit moment ongeveer 25 zeer actieve leden die twee keer per maand bijeenkomen in het sfeervolle clubhuis in Sommelsdijk. Op de clubavonden worden de foto's onderling besproken. Ook worden bekende fotogra fen uitgenodigd om het werk te bespreken of hun eigen werk te laten zien. Werk zien van anderen is belangrijk om zeil tot nieuwe ideeën te komen. Bespreking door fotografen van buiten de club houdt de leden scherp. Zo proberen we het hoge niveau te handhaven. Verschillend werk Op de e.xpositie is heel ver schillend werk te zien; van landschap en reisfotografie tot portretten en abstract. Tijdens de expositie zijn steeds een aantal leden aanwezig om waar nodig uitleg te geven en vra gen te beantwoorden. Eenfolo die jaap Peeman maakte van de lieer Bouterse. Deze foto hamn ,y,h op de lentstoonstellmg. De tentoonstelling gisteravond geopend door Rob 's-Graven- dijk, bestuurslid van de afd. Zuid-Holland-Zuid van de Fotobond geopend. De openingstijden zijn te vinden op www.rarekiek.nl. Het adres van Het Diekhuus is Beneden Zandpad 7 in Middelharnis tel 0187-482400. RIDDERKERK - Dinsdag 22 februari houdt water schap Hollandse Delta een inloopavond in dorps huis 't Anker, Kerkweg 2 in Stad aan het Haringvliet. Belangstellenden kunnen dan kennisnemen van de plannen voor de verster king van de Nieuwe Stadse Zeedijk. Er is voldoende gelegenheid voor het stel len van vragen. Eind maart 2011 zal het water schap starten met de werk zaamheden aan de Nieuwe Stadse Zeedijk. Deze dijk wordt versterkt zodat deze voor de komende 50 jaar weer voldoet aan de wettelijke norm. In september is al voorbereidend werk verricht door de kabels en leidingen langs de dijk te verleggen. Het waterschap ver wacht de versterking eind sep tember 20f f gereed te hebben. Voor meer informatie verwij zen wij graag naar de inloop avond, waar zowel het water schap als de aannemer aan wezig zullen zijn om vragen te beantwoorden. Deze inloopavond is op dins dag 22 februari in dorpshuis 't Anker, Kerkweg 2 in Stad aan het Haringvfiet. Tussen 16.30 en 20.00 uur is iedereen van fiarte welkom. MIDDELHARNIS - Zaterdag ochtend 19 februari organi seert Stichting Podium een cultureel ontbijt in de foyer van het Diekhuus te Middel harnis. Onder het genot van een ontbijtbuffet wordt dit keer gesproken over de 'Canon van Goeree-Overflakkee', een his torisch overzicht in 50 stappen door de geschiedenis van ons eiland. Landschappelijke, soci ale, economische en culturele ontwikkelingen bepalen de loop van de geschiedenis. Bij het ontbijt zullen we ook spe culeren over het 51ste venster: hoe zal over 50 jaar worden teruggekeken op het begin van de 21ste eeuw? Het ontbijt begint om 9.00 uur en deelname kost 5 euro. Canon De 'C:anon van Goeree-Over flakkee' is gemaakt door Jan Both van het Streekarchief Goeree-Overflakkee en is te vinden op de site www.streek- archiefgo.nl. De Goeree-Over- flakkeese Canon begint aan het begin van de jaartelling met de bewoning van de kop van Goe- ree (Romeinen) en loopt via de landwinning in de late middel eeuwen tot de ruilverkaveling m de 20ste eeuw. Op www.cuf- tuurpleingo.nl staat een ver slag van het vorige cultureel ontbijt over tulpen en cultuur

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2011 | | pagina 6