Jodenhaat?! 'Wie het Joodse volk aanraakt, raakt zijn eigen oogappel aan' Extra kerkdiensten Lege Suijssenwaerde zet in op talrijke watergerichte voorzieningen Christelijk Samengesteld Man nenkoor Zeeland zoekt zangers Kerkdiensten zondag 20 februari EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Cursusavonden stilte in Emmaüskerk Kruis en glorie Workshop Gemeentezangbegelei- ding in Lukaskapel Sommelsdijk Inzameling voor Uzon EIÜVtlDEn-rilEUWS Toenemend antisemitisme Voorbeelden van de omslag Aanwezige oorzaken Drs. W. Chr. Hovius Ds. J. Koppelaar over Antisemitisme': Ontstaan haat Waarom die haat? Arabieren Diefin de nacht Jong SOMMELSDIJK - Op zaterdag 26 februari orga niseert de Vereniging van Orgelvrienden Goeree- Overflakkee een (vervolg) workshop Gemeentezang- begeleiding voor organis ten en andere belangstel lenden. Nieuw plan moet impasse doorbreken PA(;iNA 2 VRIJDAG 18 FEBRUARI 2011 thiek Er is heel wat in ons land veran derd in het denken en spreken over Israel en de Joden sedert de Tweede Wereldoorlog en de eerste jaren daarna. Over de gehele breedte van ons volk leefde sterk de gedaehte en de opvatting dat antisemitisme als duivels moest worden gestem peld en heel gauw in de prak tijk kan uitlopen op vernieti ging van het Joodse volk. Hal had het nazidom wel laten zien. Lange tijd werd in de naoor logse jaren veel .sympathie gekoesterd voor het Joodse volk en velen gunden dal volk een eigen staat, in 1048 uitge roepen met veel steun vaiuiit de westerse wereld. En Neder land was xelen lot een \()or- heeld in de steun voor de staal Israel. M.iar er lijkt een omslag In hel denken en handelen van velen in ons xolk Ie hebben |)laals gexonden. W'ioorza.ikle hel niet opschud ding en riinn)er toen de oud \'\'D-leider en minister, de heer F. Holkestein orthodoxe joden de raad gaf maar uit Nederland te emigreren naar Israel? En in ons land zijn \-ooral onder de paarse kabi netten vt^el vreemdelingen ons land binnen gekomen, zoals Marokkanen en Turken - zon der hen allen over een kam te .scheren - die niets van Joden moeten hebben. En de Islam kent de tegenkanting tegen en de afweer van Israel en ook het Christendom. En al zegt men in deze kringen dat men wel anti-zionisme maar niet anti- .semitisme steunt, toch is dat niet recht. Welk volk mag geen eigen staat(srecht) hebben? Ik pleit in dit artikel er niet voor om alles wat Israel wil en doet kritiekloos te aanvaarden. Het kan best zijn dat lezers de Joden niet altijd zo sympathiek vinden en hebben ze door ont moetingen met hen ook wel wat gelijk in. Zelf heb ik tijdens vroegere reizen mensen in Jor danië sympathieker gevonden van Israëli's. Maar daar gaat het uiteindelijk niet om. Wie het fundamentele recht van Joden op een eigen staat betwist en ontzegt ligt bloot voor antisemitisme. Ongetwijfeld speelt in ons land ook de toenemende ontkerke lijking een heel negatieve rol, hoezeer ook onze minster van Binnenlandse Zaken, de heer Donner, de woede van buiten kerkelijke leden van Tweede Kamerfracties zich op de hals haalde met deze opmerking. Maar de verdraagzaamheid tegen religie neemt af bij de moderne mens, die de leus van de Franse Revolutie 'Geen (,od en geen meester' graag omarmt. Overigens hebben we ook als christenen ons te scha men over onze bejegening van Israel, denk aan de kruistoch ten in de middeleeuwen en de vergelding van kwaad met kwaad tegenover orthodoxe Joden die de Messiasbelijden- de Joden niet mogen, soms als \erraders haten. Niettemin blijft Israel het door Clod uitverkoren volk, waar voor we mogen bidden dat het de Zaligmaker eert en belijdt, en dat is door Hem aan het einde der tijden ook beloofd. Daardoor laten we ons gedrag ook in ethisch opzicht bepalen, toch? SOMMELSDIJK - Ds. J. Koppelaar sprak vrijdag 4 februari in de Rehobó- thkerk te Sommelsdijk voor SGP-jongeren Flak- kee over het actuele thema antisemitisme. Tijdens zijn lezing ging hij vooral in op de historie en de toekomst van antisemi tisme. 'Anti-Joodse gevoe lens zijn in feite haat tegen Jezus Christus'. Door Freek Houweling De predikant van de Her steld hervormde gemeente te Abbenbroek besprak tijdens zijn lezing diverse teksten uit de bijbel. Aan de hand daarvan deed hij zijn - voor de meeste bezoekers een nog onbekende - visie op Israël en antisemitisme uit de doeken. Deze bijbeltek sten (voornamelijk uit Zacharia en Openbaringen) gaan vooral over Israël, maar door de ver- vangingstheologie werd daar lange tijd 'de Kerk' gelezen. Volgens ds. Koppelaar heeft het JoocLse volk het getuige nis van Jezus Christus, in de meeste gevallen tegen heug en meng. Dat betekent niet dat ze getuigen van Christus, maar dat ze een getuige van Hem zijn in de wereld. Rembrandt zag in 1648 de Joden die de pogroms in Polen hadden overleefd, in Amsterdarn aankomen. Hij staarde ze aan, en zei: 'Nu kan ik het gezicht van Jezus Chris tus schilderen'. Eerder kon hij dat gezicht niet schilderen. Toen hij de gezichten van die Joden zag die een nameloos lijden op hun gezicht mee droegen, herkende hij daarin de lijdende knecht, zoals Israël door Jesaja wordt genoemd. En da^r is Jezus Christus als lijdende Knecht heel nauw aan verbonden. "Bij een van mijn reizen naar Israël werd me duidelijk wat er met de Bijbeltekst over de zielen onder het altaar die God om wraak roepen (Openbarin gen 6:9) bedoeld wordt. Het gaat daar niet over de martela ren die in de hemel zijn, maar om Joden. 'De zielen onder het altaar' is in het jodendom een staande uitdrukking voor 'onder het altaar begraven worden'. Daar bedoelt een orthodoxe jood mee, dat hij in Jeruzalem begraven wil wor den. Ze hebben daar zelfs kapi talen voor over. Het gaat hier niet over christenen, want zij zullen God niet om wraak bid den. Joden wel, want zij leven als het ware nog in het Oude Testament. Haat tegen Joden is er altijd al geweest. Denk aan de haat van Haman, de grote antisemiet avant la lettre. Maar er zijn er veel meer, bijvoorbeeld geme ne jodenhatende Semitische stammen zoals de nakomelin gen van Edom en de Amele- kieten. Vooral de volken die uit Ezau of Edom voortgekomen zijn hebben Israel in de loop der eeuwen gehaat. Het begrip 'Semitische volken' (nakomelin gen van Sem) is uitgevonden in 1781. De term antisemitisme - inmiddels verengd tot alleen Israël - bestond dus nog niet in de tijd van de bijbel, maar de zaak was al wel aanwezig. De reformatoren Luther en Calvijn en de, humanist Eras mus hebben zich ook negatief over Joden uitgelaten. Maar dat was anti-judaisme, geen anti semitisme. Met name Luther heeft zich ongebreideld nega tief uitgelaten over de nazaten van Jakob. Hij zegt dingen die absoluut niet door de beugel kunnen. Maar dat moeten we ook in zijn tijd zien. Ook Eras mus was fel anti-judaistisch, je zou verwachten dat hij tolerant zou zijn, maar hij moest niets hebben van het Jodendom en vond het zelfs een bedreiging voor de kerk. Maar hoe komt het toch dat er bijna altijd zo'n haat tegen de Joden is? 'Wie mijn volk aan raakt, raakt zijn oogappel aan'. Hier ligt de verklaring waar door het zolang geduurd heeft tot de vervangingsleer ver dween in de kerk. Je mag wel zeggen 'dat wat Israël geldt, zal in veel gevallen ook de kerk gelden'. Maar de vervangings- theologie was zo sterk, dat we onze eigen oogappel aanraak ten. Daardoor is het zicht op de nationale bekering van Israël in de toekomst verdwenen. Ook de Arabische volken kun nen niet normaal over Israël denken. Ze zijn beneveld, zoals ook staat in Zacharia 12:2 waar gesproken wordt over de vol ken rondom de 'drinkschaal der zwijmeling'. Maar God zal het voor het Joodse volk opne men. Hij zal in Christus een einde maken aan de haat van Satan tegen het Kind Jezus. Niet ieders oogappel is aange raakt. Alle rechtzinnige chris tenen J;ot de 3e eeuw geloof den in een letterlijk 1000-jarig vrederijk, wat niets te maken heeft met het onbijbels chili asme. Maar het Bijbels chili asme keerde bij de puriteinen in Engeland en Amerika weer terug toen ze zicht kregen op de bekering van Israël. In Zacharia 14:4 wordt ons ver teld dat de Heere Jezus in Isra el zal neerkomen op aarde. Op de Olijfberg, bij de zielen die rusten onder het altaar. Dan zullen de Joden Hem zien die ze doorstoken hebben: 'Gijlie- den zult mij weerzien en zult zeggen: gezegend is Hij die komt in de naam des Heeren'. Het is een misverstand dat de Heere Jezus elke dag terug kan komen. Voor de wereld zal het als een dief in de nacht zijn. De wakende kerk zal weten (I Thessalonicenzen 5) in welke periode de Heere Jezus terug keert. VooT hen komt hij niet terug als een dief in de nacht. Ze zullen als uit een mond roe pen: Kom Heere Jezus. Als al zijn kinderen in de wereld dat zullen roepen, zal hij dat gebed niet kunnen weerstaan". In verband met het 5-jarig bestaan van het Christelijk Sapiengesteld Mannenkoor Zeeland wordt een cd opgeno men. Op de cd zal een gevari eerd repertoire van psalmen, gezangen en geestelijke lie deren te beluisteren zijn. De organisatie nodigt alle man nen die graag zingen uit om zich aan te melden voor het gelegenheidsmannenkoor. De opbrengst van de cd is bestemd voor Stichting Kom Over en Help en de kerk bouw van de Gereformeerde Gemeente van Waarde en Kapelle. Het mannenkoor valt onder de organisatie Omnis Cantare en zingt traditiege trouw alleen tijdens de kerst periode. Het koor zal het repertoire in een achttal repetities instude ren, onder leiding van de diri gent Ron van Ommen en orga nist Martin Weststrate. De repetities worden gehou den op zaterdag 19 maart, vrij dag I april, zaterdag 9 april, vrijdag 15 april, vrijdag 6 mei, zaterdag 14 mei en zaterdag 21 mei. Het koor repeteert op vrijdag in de Adullamkerk te Waarde en op zaterdag in de Marnixkerk te Vlissingen. De cd-opname vindt plaats op zaterdag 28 mei in de Nieuwe Kerk van Middelburg. Er zul len twee presentatieavonden worden gehouden in Wou denberg (inclusief dagtrip) en Waarde. Voor meer informatie en opga ve: www.omnis-cantare.nl of telefoonnummer 0118-465117 of 0118-464123. Christelijk streel<blad op gereformeerde grondslag Uitgave: Uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187) 471020 Bezorgklachten: (06) 13981177 E-mail: info@eilandennieuws,nl Tarief per mm 0,45. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zate/i/ke advertent/es; maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensbericliten: maandag 17.00 uur en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Bladmanager: Gert Verweij, tel. (06) 50448359 Advertentie-verlioop: e-mail: gertven«elj@eilandennieuws.nl REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: redactie@eilandennieuws.nl Plaatsing v§an ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). OUDDORP Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. van der Worp en 18.00 uur ds. D.J. Budding - Hersteld Herv. Gem. Dorpstienden: 9.30 uur (bed. H.A.) en 18.30 uur (dankzeg. H.A.) ds. D. Heems kerk - Geref. Kerk 10.00 uur ds. J.F. Kievit en 18.30 uur nog niet bekend - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur (opdrachtdienst) en 18.30 uiu' (welkom-dienst) ds. E.M. de GOEDEREEDE Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots en 18.30 uur ds. C. van der Worp - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J.W van Estrik STELLENDAM Herv. Gem. 10.00 uur ds. J.W. Scheurwater en 17.00 uur ds. A.A. Floor - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. Die- peveen en 18.00 uur ds. C. Gielen - Geref. Kerk 10.00 uur ds. H.P. de Goede en 18.30 uur ds. J. van Westenbrugge MELISSANT Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 16.00 uur ds. N. van der Want - Geref. Kerk 9.30 uur ds. E.J. Veldman - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uin' leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst DIRKSLAND Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. den Breejen en 18.00 uur ds. J. Broekman - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis 14.30 uur dhr. A. Dubbeld HERKINGEN Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorneweerd en 18.00 uur ds. H.G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur (voorber. H.A.) ds. A. van Wijk en 18.00 uur kand. J. Kooij - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. E. Bak ker SOMMELSDIJK Herv. Gem. 10.00 uur (bed, H.D.) ds. G.C. Kunz en 18.00 uur ds. E. Versluis - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. W. Nobel en 16.00 uur ds. J. Jop- pe - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. J. dejong - Exodusge- meente 10.00 uur (doopdienst) ds. J.G. Amesz - Remonstrant se Gem. 10.00 uur ds. E.L. van Dunné-de Bijll Nachenius - CAMA Gem. 10.00 uur dhr. K. Tanis MIDDELHARNIS Herv. Gem. 10.00 uur ds. ER Vergunst en 18.00 uur ds. W. Westland - Geref Kerk 10.00 uur mevr. P. Kleinjan en 17.00 uur dhr. K. Baas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Chr. Geref Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. M. Vlietstra - Geref Kerk (Vrijgem.) 9.30 uur ds. D.J. van Diggele en 17.00 uur dienst - CGM De Rots, Diekhuus 10.00 uur dhr. E. de Water NIEUWE-TONGE Herv. Gem. 9.30 uur ds. J.R. Volk en 18.00 uur ds. T.W. van Bennekom - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. R den Ouden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst OUDE-TONGE Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. PM. van 't Hof- Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur (voor ber. H.A.) ds. E. Bakker - Evan gelie Gemeente Flakkee 10.00 uur dhr. F. Hinoke STAD a/h HARINGVLIET Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Hoolwerfen 18.00 uur ds. H.J. Catsburg - Geref. Kerk 10.00 uur ds. W. Jeroense en 18.00 uur ds. A.S. Rienstra - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst DEN BOMMEL Herv. Gem. 10.00 uur kand. A.L. Kornaat en 18.00 uur ds. D. Hoolwerf - Geref. Kerk 10.00 uur ds. RC. Koster en 18.00 uur ds. WA. Boer OOLTGENSPLAAT Herv. Gem. 9.30 uur ds. H.G. van der Ziel en 18.00 uur kand. A. van Kralingen - Her steld Herv. Gem. 1L30 uur ds. P. Verhaaj- en 15.30 uur dr. R Buitenlaar - Geref. Kerk 9.30 uur dhr. C. van Steeg en 18.00 uur ds. H.P. de Goede - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst LANGSTRAAT Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Harkema MELISSANT - Dinsdag 22 februari: Hersteld Herv. Gem. 19.30 uur, ds. N. van der Want OUDDORP - Woensdag 23 februari: Hersteld Herv. Gem. (in 'Eben-Haëzer'), 19.30 uur, ds. IJ.R. Bijl OUDE-TONGE - Woensdag 23 februari: Ger. Gem. 19.30 uur, ds. G.J. Baan MIDDELHARNIS - De com missie vorming en toerusting van de Emmaüskerk te Mid delharnis nodigt belangstel lenden uit voor drie cursus avonden rond stilte, meditatie en gebed. Deze onderdelen helpen bij het ordenen van het (geloofs)leven. De christelijke traditie heeft wat dat betreft veel te bieden. Wat in kloosters eeuwenlang werd bewaard en beoefend blijkt niet passé te zijn. Op de avonden wordt ook de praktijk ervan beoefend. Daarbij komen ook zaken als ademhaling en lichaamshou ding aan de orde. Op de eer ste avonden komt het ken merkende van de Protestantse 'Woordtraditie' aan de orde: woordmeditatie. Op de tweede avond het typerende van de Rooms-katholieke 'Beeldtra ditie': beeldmeditatie. Tijdens de laatste avond wordt stilge staan het 'gebed van het hart', belangrijk in de Oosters-ortho- doxe traditie. In de broeder schap van Taizé is ook stilte en gebed een belangrijk onder deel van de vieringen. Welkom op maandag 28 februari en 7 en 14 maart in de Emmaüs kerk, Koningin Julianalaan 64 te Middelharnis. De avonden duren van 20.00 uur tot 21.30 uur. Ds. Leen Jan Lingen heeft de leiding. Meer informatie vindt u op de website www. emmauskerkmiddelharnis.nl. U kunt ook mailen naar: ljl@ planet.nl. Auxerre is maar een kleine stad. Gelegen tegen een heuvel aan de linkeroever van de Yon- ne in het Franse departement Bourgogne. Het sfeervolle stadscentrum wordt gevormd door een onregelmatige zes hoek, omringd door een gor del van ISe-eeuwse boulevards (de middeleeuwse stadswallen) die met hun straatjes opklim men vanaf de rivierkade. Heel bijzonder zijn de kerken. Met name de majestueuze Eglise St.-Etienne, de kathedraal die al uit 13e eeuw stamt. Uit diezelfde eeuw stammen de medaillonvormige glas-in- loodramen in de kooromgang van de kerk. Nog steeds zijn ze te zien. In een kleurenpa let van helrood, diepblauw en mosgroen zijn allerlei bijbelse taferelen afgebeeld. Indruk wekkend in hun eenvoud. Eén ervan is die van een ruiter op een wit paard. Hij die op het paard zit, heeft een boog in de hand. Tegelijkertijd wordt hem een kroon gegeven. En zo trekt hij uit: overwinnend en om te overwinnen. baring (6: 2). Het trof me dat het pas verschenen boek van ds. W. Visscher op de omslag een verwijzing in silhouet heeft naar diezelfde Ruiter. Hij spant de boog en schiet... Zo verga dert Hij Zijn kerk. Van dominee Visscher, predi kant van de Gereformeerde C;emeente van Amersfoort, verscheen een bundeltje met negen preken over het boek Openbaring. Er is een keuze gemaakt uit de hoofdstukken 4 tot en met 8. Het is een niet zo gemakkelijke opgaaf om de boodschap van dit laatste bij- DRS. ;.C. DEN OUDEN GELOVIG KRUISDRAGEN De beschouwer die zijn bijbel kent, wordt getroffen door deze oude maar zeer spreken de afbeelding. Een heenwijzing naar Christus, de Ruiter op het witte paard. Over Hem wordt geschreven in het boek Open- belboek uit te leggen en in de prediking aan het hart van de gemeente te leggen. Iemand als de reformator Calvijn heeft zich er nooit aan gewaagd... Het boek van de geschiedenis en van Gods leiding van deze wereld is met zeven zegels gesloten. Slechts Een is waar dig bevonden om de zegels te verbreken. De Leeuw die uit de stam van Juda is. Hij maakt bekend dat God regeert. Dwars door alle oordelen heen. Het boek Openbaring is dan ook een troostboek voor Gods kerk. Dat is de sleutel die ds. Visscher in deze overdenkin gen hanteert. Tegelijkertijd moeten de vijanden weten dat zij zullen vergaan. Dit mooie boekje is het lezen waard. Zolang Christus niet is terug gekomen om te oordelen over levenden en doden heeft de kerk van God haar plaats op deze aarde. Gods kinderen zijn te typerenals kruisdra gers. Over lijden en kruis- dragen schreef drs. J.C. den Ouden, hersteld hervormd predikarjt te Opheusden, een boek. Hij onderzocht de visie van de puriteinen ten aanzien van het kruisdragen. De puri- tein.se predikers leefden iii het 17e-eeuwse Engeland. Zij beoogden zuiverheid ('pure') van cle kerk in leer en leven. Een aantal van hen behoorde lot de Cluirch 'of England. ,\nde- ren waren dissenter. De diep ste drijfveer van de puriteinse beweging werd gevormd door een grote bewogenheid met de zaligheid van zondaren. De eerste spits was gericht op de bekering van het persoonlijke hart - maar zo ook van gezin, kerk en samenleving. Veel aan dacht hadden de puriteinse predikers voor de vroomheid in het dagelijks leven, de praxis pielatis. Daar behoorden kruis dragen en lijden ook toe. Dominee Den Ouden onder zocht op dit thema een vijf tal geschriften van puriteinse .schrijvers, onder andere Tho mas Brooks en John Flavel. Ook de Schotse Thomas Bos ton betrok hij erbij. Bekend is dat Boston veel van het kruis dragen heeft moeten ervaren. Hij schreef er ook een boek over: Tlie Crook in llie Lot. Hel kromme in het levenslot. Aan het slot van zijn boek geeft ds. Den Ouden aan dat hij onder de indruk is gekomen van de betrokken en geestelijke wijze waarop de puriteinen o\er het dragen van het kruis heb ben geschreven. Een van de opvallendste "kenmerken van de puriteinse vroomheid is de aanbidding, dat is: het stil zijn en het zich vernederen voor de Heere. Ik citeer: "De aanbidding heeft bij de puriteinen een tweele dig doel, namelijk God de lof geven die Hem toekomt. En vermlgens brengt de aanbidding de gelovige tot de gemeenschap met God. Hier bij ontxmngt hij een voorsmaak van de hemel en zijn hoogste genot. Dat is de grootste troost die een christen ontvangen kan. Zo beantiuoordt de mens, ook onder een kruis, aan zijn voornaamste en hoogste doel, namelijk God verheerlijken en zich eeuwig in Hem te verheugen." N.a.v.: Ds. W. Visscher, De zeven zegelen. Overdenkingen over de Openbaringen. Uitgeverij De Banier te Apeldoorn. Hard cover 155 pag. ISBN 978-90-336- 0690-8. Prijs 15,90. Drs. J.C. den Ouden, Gelovig kruisdragen. De visie van de puri teinen op kruisdragen. Uitge-oerij Den Hertog Ie Houten. Pajierhack. 128 pag. ISBN 978-90-531- 2303-0. Prijs €15,90. J.MJ. KIEVIET De bijeenkomst vindt plaats in de Lukaskapel van verpleeg huis De Samaritaan te Middel harnis en staat onder leiding van organist Chiel-Jan van Hofwegen. De middag heeft als doel de begeleiding van de gemeentezang te bevorderen. Een aantal organisten, dat zich vooraf heeft opgegeven, zal een boetepsalm met voorspel ten gehore brengen. De aan wezigen zingen met elkaar de gespeelde psalm mee. Na het zingen zal Van Hofwegen con structief commentaar geven op de manier waarop de tekst van de psahn in het voorspel en de begeleiding werd ver werkt. Deze adviezen zijn niet alleen bestemd voor de orga nist, maar voor alle aanwezi gen. Aan deelname van deze middag zijn geen kosten ver bonden. De workshop zal rond 14.00 uur beginnen. Adres: Verpleeghuis "De Samari taan", Koningin Julianaweg 59 te Sommelsdijk. Voor eventu ele nadere inlichüngen kunt u mailen naar dwolfert@solcon. OUDE-TONGE - De werk groep Uzon van de Hervorm de Gemeente (PKN) te Oude- Tonge houdt op zaterdag 19 februari een kledinginzame- ling van goederen voor de zus tergemeente in Uzon. De inzameling is van 10.00 tot 12.00 uur aan de Capelleweg (bij het AVK-terrein) te Oude- Tonge. Ook staat er een col lectebus voor een (vrijwillige) bijdrage in de transportkosten. OOSTFLAKKEE - In een raadsbrief schets het college van burgemeester en wethou ders van Oostflakkee enerzijds de zorgelijke situatie rond de verkoop van vakantiehuizen in Waterrijck Suijssenwaerde (ook de ontwikkeling van nieu we huizen is gestopt), ander zijds de investeringen van een verkooporganisatie om via een nieuwe aanpak dit project met watergerichte voorzieningen toch sterk op de toeristisch- recreatieve kaart te kunnen zetten. Inzet is nodig omdat gebleken is dat projectont wikkelaars, beleggers en par ticuliere investeerders hun financiering bij de banken niet rond krijgen. Door Jaap Ruizeveld "Sinds het begin van het pro ject Suijssenwaerde in 2002 is de maatschappelijke vraag met betrekking tot beleving van vakanties en vakantiewoningen veranderd", schrijft het col lege. "De markt is getransfor meerd van een aanbod gerela teerde naar een kopersmarkt. De huidige consument ver wacht meer luxe, comfort en kwaliteit en wil bovendien ver maakt worden. Watertoerisme staat in ons land nog steeds vol op in de belangstelling. Dat is positief, maar gelijktijdig moet gekeken worden naar concur rentie in de directe omgeving: het toeristische Zeeland. Bij recreanten blijkt vooral de directe nabijheid van mooie stranden te scoren. Met 42 jachthavens en 11.000 ligplaat sen is elk seizoen in Zeeland goed bezet. Surfers en zeilers zijn niet meer uit de Zeeuwse binnenwateren weg te denken. Ook is er belangstelling voor kano- en roeisport, sportvis- serij, duiksport en vormen als bijvoorbeeld waterskiën. Suijs senwaerde zou hier", zo stelt het college Oostflakkee in een raadsbrief, "meer dan nu toe, ook op in moeten spelen". In verband met het achterblij ven van de geplande verkoop van woningen in dit projectge bied is vorig jaar besloten om een contract aan te gaan met een grote verkooporganisatie c.q. nieuwe investeerders. De verkooporganisatie wil voor 1 miljoen euro risicodragend investeren in de opzet van een markering en verkoopappa raat om Suijssenwaerde veel meer watergericht te presen teren. De organisatie ziet de verkoop van het project niet zozeer vanuit de woningen. maar meer vanuit de verkoop van aanlegplaatsen gefacili- teerd door trendy watersport voorzieningen. Het huidige ontw'erp van Suijssenwaerde is dan ook opnieuw tegen het licht gehouden. De teleurstel lende verkoopresultaten bewij zen dat het zinloos is om "meer van hetzelfde" te realiseren als deze insteek niet verkoopt. Met het internationale waterarchi tectenbureau Waterstudio.nl in Delft is het oude plan Suijs senwaerde bekeken. Op basis van geconstateerde knelpun ten in het huidige ontwerpplan is een nieuwe variant gemaakt op het nog te realiseren deelp- langebied. Meer gericht op de watersportliefhebbers. Het plan voorziet in drijf in woningen, woningen met boot- huizen. Havenwoningen zoals Port Grimaud, aanlegplaatsen en een paviljoen voor horeca restaurant. In dit paviljoen zou eventueel een baken kunnen worden gerealiseerd waarmee Oude-Tonge ook beter bereik baar wordt vanaf het Volkerak. De nieuwe variairt voldoet niet geheel aan het bestemmings plan. Zodra deze variant vol ledig is uitgewerkt zullen bur gemeester en wethouders zich hierover nader beraden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2011 | | pagina 2