Winters Goeree-Overflakkee De oorlogswinters EIUVtlDEtl-niELWS ^■fWfifm''rw. IJsgang Zware sneeuwval De Stadse ijsberg PAGINA 7 VRIJDAG 11 FEBRUARI 2011 De winter van 1940 is er ook weer zo één waarbij enkele kouderecords sneuvelen. Zo is januari de koudste januari van de twintigste eeuw. In De Bilt worden deze maand 22 vorstdagen geteld en de hoogste temperatuur van de maand is slechts 3 graden. Ook in februari is het bar koud. Anderhalve maand regeert Koning Winter over Nederland. Het is niet alleen de vorst, maar ook de vele sneeuwval waardoor de winter van 1940 het pre- dicaat zeer streng ver dient. Een paar maanden later wordt Nederland betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. In de oor logsjaren zou Koning Winter terugkeren. Zeker de winter van 1941-1942 is bijzonder streng. Door: Jan Both - streekarchivaris Schaatsen, hier en in Friesland Begin januari 1940_>worclt op verschillende plaats'fen op het eiland gesclraatst. Rijwielhancieï 1). Hoek uil Ouddorp adverteert in Eilanden Nieuws van 6 januari: prima stalen schaatsen 11. 1,50 houten bootjes niel tuig fl. 6,00 stalen kunstschaatsen van 'Nooilgedacht' zijn de beste 11. 4,00 nikkelen kunstschaatsen 'Nooilgedacht' 11. 6,00 ooiwarniers 25 cent liandkappen 75 cent De ijsclubs hebben het druk niel hel organiseren van vvedslrijden. Zo wordt /aterdagavond 1 '3 janu ari de ijsbaan 'de Spui' te Oude-Tonge door lampen verlicht. Dit trekt veel belangstelling. Honderden schaatslielhebbers bevolken de ijsbaan. De schaatsliel- hebiiers kuinien deze win- lers hun hart ophalen. Op 'M) januari wordt er een EHsledentochl gereden. De 44-jarige Iman Mos selman uit Sommelsdijk is één van de deelnemers. Hel Eilanden Nieuws van .'5 februari meldt met trots: "I.A. Mosselman, wonende aan de Dorpsweg, heelt 11. dinsdag deelgenomen aan de EHstedentocht. Hij zag zijn streven om deze tocht lot een goed einde ie bren gen met succes bekroond. 's Morgens 5 uur werd in Leeuwarden afgere den, terwijl hij 's avonds omstreeks 17.45 uur daar weer arriveerde. De heer Mosselman heeft met deze prestatie een staakje geloond van een ontzet tend uithoudingsvermogen en opnieuw bewezen een uitstekend schaatser te zijn. Aangenomen mag wel worden dat hij tot de eerste 25 behoorde clie te Leeu warden na dé volbrachten tocht aankwamen. Gezien hel feit dal Mosselman hier niet heeft kunnen trainen en in alle stilte aan de tocht heeft deelgenomen mag wel gezegd worden: "Hulde aan den kranigen rijder'. Mosselman heeft de .schaat- senrijders-eer niet alleen van Sommelsdijk maar van geheel Goeree en Overllak- kee hoog gehouden! Nog maals: Hulde!" De prestalie van Mosselman is er zeker één van formaat, want deze Elfstedentocht kan gere kend worden lol één van de zwaarste uil de geschie denis van dit schaalseve- nemeni. Hel vriest die dag streng en er waait een har de oostenwind. Bovendien gaat het in de loop van de middag sneeuwen. Van de 683 wedstrijdrijders halen er 93 Leeuwarden, van de 2.716 toerrijders kunnen er niel meer dan 27 een kruisje ophalen. Begin januari moet de Menheerse bool (Middel- harnis-Rotlerdam) ten gevolge van de ijsgang op hel Haringvliet en hel Spui de route verleggen door het Voorns Kanaal. Al snel moet de boot haar dienst staken. Datzelfde geldt voor het veer Den Bonmiel-Numansdorp. De tweede week van januari is er veel ijs op de waters rond hel eiland. Hel merendeel van de scheep vaart is gestremd of gaat met veel moeilijkheden gepaard. Op het Haring vliet kan alleen overdag en dan uitermate moeilijk het verkeer gaande worden gehouden. De tramboot op de veerdienst Mid- delharnis-Hellevoetsluis vaart nog enkele malen per dag, maar de uren van aankomst en vertrek zijn heel willekeurig. Hel is zo ongeveer precies als in de winter van 1929, soms open plekken in de rivier, maar vaak ook grote schol len drijlijs, waar men niel dooi weet te komen en af en toe in blijft vastzitten. l^e veerboten worden geas sisteerd door sleepboten van de RTM, die tevens dienst doen als ijsbrekers. Om het eiland niel geheel in een isolement te laten vervallen, worden pogin gen ondernomen om des noods weer een vliegdienst op te starten op hel vlieg veld Kraaijenisse te Dirks- land. Nu heeft het eiland wel een eigen ziekenhuis, zodat het ziekenvervoer naar 'de overkant' alleen in zeer uitzonderlijke gevallen nog nodig zal zijn. Wal dat betreft is de situatie anders dan die in de winter van 1929, waar bij enkele patiënten per vliegtuig naar Rotterdam zijn overgevlogen. Ingeval hel eiland geheel wordt afgesloten van de buiten wereld heeft Defensie - hel is mobilisatie - ontheffing verleend om voor de ver voer van post en in nood gevallen gebruik te malen van de Fokker F74A van de KLM. y!^,isi;iimnf^^-^, wtmiilitmiaÉissaKi^éBË^is^in^^ "'"■irw.'raiÉHEw*»^*ciüó«i«K»Sfi«o affiSs; De ijsberg van Stad. Niel alleen de veerboten hebben met de ijsgang te maken. Zo ligt het vervoer van uien praktisch stil. Donderdag 11 februari raakt een lege uienboot komende vanuit de rich ting Numansdorp in het ijs vast. Een RTM-sleepboot biedt hulp om het vaar tuig binnen te brengen. Te Hellevoetsluis ligt dan al enige dagen een geladen uienboot Ie wachten om door hel Voorns Kanaal te varen. Vanwege de mij nenvelden in het Goereese Gat is het verboden langs die kant zee te kiezen. Zodoende moet worden gevaren door het Voorns Kanaal of door de Kil, maar dal is door het vele ijs bijna niel Ie doen. De Flakkeese landbouwers hebben in het algemeen hun uien goed verzorgd. Wanneer overdag wordt gestaan, ondervinden de uien geen hinder van de vorst, zodat de handel kan doorgaan. Men zit echter met de vervoersmoeilijkhe- den. De beste mogelijkheid voor het vervoer van uien is de veerdienst Sluishaven- Dintelsas, die nog wel in de vaart is. Maandag 15 janu ari heeft de correspondent van Eilanden Nieuws een trip meegemaakt met dit veer: "Een lange file van vrachtwagens, geladen met uien bestemd voor Rot terdam, alsmede personen wagens stonden te wachten om naar de Brabantse wal te worden overgezet. De veerboot voer af en aan, zoveel mogelijk vrachtwa gens werden er op gestuwd waarna de boot direct naar de overzijde vertrok. Ter wijl aan de andere zijde van het eiland (Middelhar- nis-Hellevoetsluis) de veer boten mei veel moeite heen en weer varen, gaat hier de dienst ongestoord voort. Wij hebben de vaarroute meegemaakt en kwamen daarbij lot de conclusie, dat het traject in de gewone tijd werd afgelegd, daar er hoegenaamd geen ijs op de rivier was. Ook met de strenge vorst van 1929 was er op deze route minder ijs dan op het Haringvliet. Het scheen dan ook, dat alle vrachtwagens op Flak- kee waren gerequireerd om langs deze zijde de landbouwproducten te spuien. De uienbootjes zit ten nog vast, de RTM vaart matig, zodat dit momenteel de enige frequente overzet- cliensl is, die Flakkee en de landbouw vooruit helpt." Reeds 12.00 uur 's nachts staan hier de auto's in de rij om 's morgens 8.00 uur overgezet te worden. Don derdag 18 januari loopt de boot door hel ijs schade op aan hel roer. Er wordt dan een andere boot, de 'Prin ses Irene', ingelegd. Na herstel van het roer gaan twee boten varen. Het blijft namelijk druk met het ver schepen van uien. Het is een schitterend gezicht de ijsschotsen in de winterzon te zien voor bijdrijven. Aan de strek dam van de tramhaven in Middelharnis hebben de schotsen zich intussen zo hoog opgestapeld, dat het havenUcht er geheel onder bedolven is komen te lig gen. Soms zitten de RTM- boten uren vast in het ijs. Maandag 5 februari is het eiland door dichte mist en ijsgang de gehele dag aan de zijcle van het Haring vliet geïsoleerd van de buitenwereld. De tramboot vaart geen enkele maal. Alleen aan de zijde van Sluishaven-Dintelsas is verkeer mogelijk. Als hel eiland door het uitvallen van het veer Middelharnis- Hellevoelsluis twee dagen van post en kranten ver stoken is, verzoekt de 'Ver eniging Goeree en Over- tlakkee's Belang' de post via het veer Sluishaven- Dintelsas te vervoeren. De auto die vijftig zakken post van Hellevoetsluis via Dor drecht in Dintelsas moei afleveren, komt door de slechte wegen en de dichte mist te laat voor het vertrek van de dienst van 16.45 uur uit Dintelsas. Op ver zoek van de directeur van het postkantoor te Mid delharnis heeft de veerboot nog een kwartier gewacht, maar moei tenslotte ook het wachten staken en overvaren. Weer geen post op Flakkee! Eind januari krijgt het eiland te maken met onge kend zware sneeuwval, waardoor het verkeer totaal wordt ontregeld. Door de felle wind is de sneeuw op hopen gejaagd en verspert op vele plaatsen zodanig de hoofdwegen, dat het verkeer tussen de dorpen Over de oorlogswinters op Goeree-Overflakkee is eigenlijk niet zoveel bekend. Er verschijnen dan nog wel kranten, maar de berichtgeving daarin is erg summier De winters 1940-1941 en 1941-1942 zijn streng, vooral de laatste. Er worden drie Elfstedentochten op rij gereden. De daar opvolgende winters zijn mattg. De 'Hongerwinter' van 1944-1945 staat vooral bekend vanwege de hongersnood in de steden in het westen van het land, maar niet zozeer om de erge vrieskou. Tijdens de oorlogswinters beslaat er veelal gebrek aan brandstof. Steeds meer producten gaan op de bon. Ook nu weef verdwijnen bomen stukje bij beetje in de kachel. In de winter van 1941-1942 vriest het, met een paar korte onderbrekingen, twee en een halve maand aan een stuk. Pas halverwege maart komt er een einde aan de strenge wiriter. Ondanks de oorlog 'wordt er overal volop geschaatst. Door de Duitse Welmnacht wordt toestemming gegeven tot schaatsenrijden oj) de gracht van het Fort in OoUgensplaat. De veerdienst Sluishaven-Dintelsas, die strenge winters normaal gesproken het langst blijft varen, moet nu door aanhoudende vorst geheel staken. Er komen mensen voor met bevroren vingers en oren en waterleidin gen en centrale verwarmingsbuizen springen, omdat de mensen het amper warm kunnen stoken. In februari 1944 wordt een groot deel van het eiland onder water gezet, de inundatie. In de ivinter van 1944- 1945 heeft er zich nabij Sommelsdijk nog een tragisch ongeluk voorgedaan. Maandagmorgen 15 januari 1945 zijn vier jongens in het natte gebied op het ijs aan het spe len. De 13-jarige Hannie de Waal raakt in een wak en zakt in een diepe kreek. Zijn vriendjes, die nog jonger zijn, proberen hem te redden, maar tevergeefs. Ook de ijlings toegeschoten hulp komt te laat. onderling ernstig wordt gestremd. Reeds zondag de 28e is het op vele plaat sen onmogelijk door de sneeuwbarricaden heen te komen, terwijl maandag en dinsdag de moeilijkheden nog groter worden. Hoewel met man en macht wordt gewerkt de sneeuwversper- ringen op Ie ruimen, staat men er vrijwel machteloos tegenover omdat telkens nieuwe ophopingen ont staan. Zo zitten er maandag in de Plaatweg (Fortuintje) tal van vrachtaulo's, die geladen met uien onder weg zijn naar Ouddorp, vast in de sneeuw. Enkele zijn in de sloot terecht gekomen, omdat er geen scheiding van weg en sloot meer is te zien. Ook de tram heeft'veel vertraging. Er wordt met twee locomo tieven achter elkaar gere den om erdoor te kunnen komen, terwijl dan nog een ploeg lijnwerkers wordt meegenomen om onder weg de sneeuwhopen op ie ruimen. De autobussen van de Eerste Flakkeesche Autobus Onderneming (EFAO), die rijden tussen Middelharnis-Havenhoofd en Ouddorp, zien ook geen kans de diensten normaal te onderhouden en moeten bij Melissant terugkeren. Eerst maandagmiddag kan de dienst van 16.00 uur doorrijden tot Ouddorp. In het oostelijk deel van hel eiland is het niet veel beter gesteld. Een auto van de firma van Reijen uit Acht- huizen doet er vier uur over om in Den Bommel te komen, iels wat normaal in ongeveer 5 minuten wordt aangereden. Dinsdag is het nog steeds voor bus en tram onmogelijk de dien sten normaal te rijden. De aanhoudende felle wind veroorzaakt telkens nieuwe verkeersobstakels, die het de weggebruikers zeer las tig maken. Maandagmiddag blijft de tram uit Ooitgensplaat tus sen Nieuwe-Tonge en Mid delharnis steken. Het duurt uren eer medewerkers van de RTM met behulp van vier locomotieven uit Mid delharnis de gestrande tram kunnen bereiken. Ouddorp is enkele dagen geheel geïsoleerd en vrij dag 6 februari is Den Bom mel en Ooitgensplaat dat nog steeds. Langs omwe gen over dijken zijn deze plaatsen met moeite te tsereiken. De binnenwegen zijn volkomen onberijd baar. Tal van auto's stran den, waarvan er vele met behulp van tractors moe ten worden vrijgemaakt. De rulle, droge sneeuw, doet een vrij geschopt sneeuwpad, direct weer vol stuiven. In Den Bom mel veroorzaakt de sterke wind sneeuwduinen van Strekdam HavtiiliLHijd Middclluuui^ under het ijs. enkele meiers hoog. De Prox'inciale Waterstaat stelt daar twintig arbeiders beschikbaar om de weg weer berijdbaar te maken. Vanzelfsprekend onder vindt de postverbinding veel vertraging. De boeren langs de binnenwegen ont vangen helemaal geen post. Woensdag wordt begonnen met hel postverkeer per arrenslee vanuit het post kantoor te Middelharnis te distribueren. Die vrijdag kunnen de busdiensten en de tram tot Ouddorp rijden. Richting Ooitgens plaat komt men nog niet verder dan Oude-Tonge. De veerdienst Middelhar- nis-Hellevoetsluis wordt dan weer dagelijks twee maal onderhouden. Ook de veerdienst Sluishaven- Dintelsas vaart regelmatig. Eén \'an de records van de winter van 1940 is het dichtvriezen van het Haringvliet. Na het inval len van de dooi rond 20 februari drijven onafzien bare ijsschotsen met eb naar zee, om echter zes uur later bij opkomend water weer terug te stromen. Door het met flinke snel heid heen en weer bewe gen van het ijs vormt iede re uitstekende punt, iedere zand- of slibplaat een obstakel, waarop het ijs zich vastzet. Met oorverdovend gekraak beuken de ijs schotsen op en over elkaar, waardoor grote ijsbergen van vijf tot tien meter hoog op het Haringvliet rond drijven. Daar blijft het ech ter niet bij. Vóór de haven van Stad aan 't Haringvliet groeit op vrijdag 23 februari een klein ijsbergje binnen korte tijd uit tot een ijsmassa van zo'n zesduizend ton, met afmetingen van twintig meter hoog, een lengte van zestig meter en een breedte van ongeveer veertig meter. In Eilanden Nieuws van woensdag 28 februari wordt het als volgt beschre ven; "Vrijdagavond deed zich aan de havenmonding een ongewoon, doch niet temin prachtig schouwspel voor. Om half zes begon het ijs op het havenhoofd te kruien en vormde bin nen een uur een ijsberg. Van de westdam tot voorbij de Oostdam werd de haven geheel gevuld. Met een geweldig geraas werden stukken ijs van 40 cm dik over elkaar geschoven. Het havenhoofd kreeg het zwaar te verduren. De dikke palen braken af als glas, terwijl het hoofd niet te bereiken was." Een grote .schare nieuwsgierigen is getuige van het natuurge weld. De ijsberg verspert de haven. Hierdoor kunnen de polders hun water niet meer lozen, juist op een moment, dat de afvoer zo dringend noodzakelijk is. De sneeuw, die wekenlang de bodem heeft bedekt, is namelijk smeltende. Het land is doorweekt en wan neer het water niet snel wordt afgevoerd, dreigt de pasgezaaide tarwe geheel Ie verrotten. Het water in de sloten stijgt intussen onrustbarend. Op verschil lende plaatsen lopen zelfs al kelders onder. Maar ook bestaat er gevaar voor de gasleidingen, die onder de druk van het stijgende grondwater op springen staan. Burgemeester Nie- borg onderkent hel gevaar en handelt adequaat door de hulp van het leger in te roepen om de berg op te laten blazen. Omdat er geen dag te verliezen is, begint de .soldaten van de Genie op zondag met de eerste voorbereidingen. Flet werk neemt enkele dagen in beslag. In totaal zijn 37 explosies nodig, waarbij 1.031 kilo trotyl de lucht in gaal. De explo sies mogen niet te zwaar zijn, omdat dan de haven werken en de bebouwing beschadigd kunnen wor den. Het is indrukwekkend om ie zien, dat de stukken ijs door de explosies heinde en ver worden verspreid. Een stuk ijs komt door het dak van een huis ongeveer 500 meter van de dam ver wijderd. De operatie trekt veel bekijks en haalt zelfs de landelijke pers, waarschijn lijk - zo aan de vooravond van de Tweede Wereld oorlog - om het kunnen van onze strijdkrachten te tonen. (wordt vervolgd De tram onder harre omstandigheden. De inmiddels zevende explosie om de ijsberg klein te krijgen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2011 | | pagina 7