Winters Goeree-Overflakkee EIÜMlDErt-niEUWS Schotejil zwemt derde Verenigings competitie wedstrijd Uitslagen Oostmoer INGEZONDEN: Drie missers binnen tien dagen met Openbaar Vervoer PA(;iNA 8 \'RIJDA(; 21 JANUARI 2011 De winters aan het begin van de twintigste eeuw zijn niet echt bijzonder. Soms kan het nog aardig koud worden - in 1909 en 1912 worden de eerste twee officiële Elfsteden tochten gereden - maar zo'n koudeperiode is dan meestal van betrekkelijk korte duur. De winter van 1917 wordt gere kend als de eerste echt strenge winter van de twintigste eeuw, alhoewel deze niet zo koud is als die van 1890-1891 en de latere winter van 1929. Van 1914-1918 woedt de Eerste Wereldoorlog in alle hevigheid, niet eens zover van Nederland. Ons land weet die jaren neutraal te blijven. Van oorlogsgeweld blijven de inwoners van Nederland verschoond, maar door de voortdurende oorlog ontstaat er langzaam maar zeker een steeds groter gebrek aan voedsel en brandstoffen. Op een strenge winter zitten de Nederlanders dus niet echt te wachten. Door: Jan Both - streekarchivaris Brandstoftekorten Met ingang van I februari 1917 wordt van Duitse zijde een 'onbeperkte duikbootoo rlog' afgekondigd. Hierdoor staakt de kolenaanvoer uit Engeland. In die tijd wordt de meeste steenkool geïm porteerd uit Duitsland. In de loop van de oorlog is Duits land nog steeds bereid steen kolen te leveren aan Neder land, maar dan in ruil voor levensmiddelen, met name aardappelen. De Nederland se regering heeft de land bouwproducten zelf hard genoeg nodig om de eigen bevolking te kunnen voeden. Invoer van graan overzee is vanwege de oorlog op zee problematisch. Om aan meer kolen te komen, wordt de productie van de Staatsmij- nen in Limburg flink opge voerd. Maar ondanks deze productiestijging blijven er aanzienlijke tekorten. In de tijd van kolenschaarste worden niet alleen bedrij ven, zoals gasfabrieken en vervoersbedrijven (bijvoor beeld de RTM), gedupeerd, ook de gewone man kan het in de wintermaanden maar met moeite warm houden. In diverse plaatsen worden ken, nadat kort daarvoor de zomertijd is ingegaan. Een andere mogelijkheid om brandstoffen te besparen, is de beperking of aanpassing van de school- en winkeltij den. Dat begint in februari 1917. In Den Bommel wordt in plaats van op zaterdag morgen 's woensdagsmid- dags school gehouden, het herhalingsonderwijs begint dan om 16.00 uur en de landbouwcursus om 17.00 uur. Tevens worden enkele klassen samengevoegd. In Middelharnis wordt maan dag 12 februari wegens gebrek aan kolen de bewaar school voor enige tijd geslo ten. Ook in andere dorpen worden de schooltijden aangepast. In de Maas- en Scheldebode van 24 februari verzucht de lokale corres pondent voor Den Bom mel: "Gelukkig is de vorst voorbij, zodat de dreigende steenkolennood enigszins getemperd wordt en de in de scholen aanwezige voor raden nog niet behoeven te worden aangesproken. Totdat er weer steenkolen in voldoende hoeveelheden zijn aangevoerd, blijft er woensdagmiddag school en vervalt de zaterdagmorgen schooltijd, waardoor ook de 'catechisatiën' in de Zuid zijde in plaats van 2 uur niet vroeger dan 3 uur worden gehouden." Alternatieve brandstoffen Door het gebrek aan kolen moet naar andere brand stoffen worden gezocht. Er wordt veel geklaagd over het slecht branden van de uit de Nederlandse mijnen aangevoerde steenkolen. Op verschillende plaatsen wordt in januari 1917 hout bijeen vergaard om dit te Ijsbergen op de Grevelingen nabij Roxemsse. kolenbonden opgericht, die door gezamenlijke inkoop van brandstoffen en verde ling daarvan onder de leden, vaak enigszins uitkomst kun nen bieden. Kolenbonden bestaan dan al enige tijd, maar zo tussen 1916 en 1918 groeit hun aantal aanzienlijk. Een bedrijf dat door de kolen.schaarste in de proble men komt, is de Rotterdam- sche Tramweg Maatschap pij (RTM). Naarmate de schaarste groter wordt, moet de directie gaan schrappen in de dienstregeling van de trams en de veerdiensten. Gedurende twee winters wordt ter besparing van kolen de (stoom)verwarming in de rijtuigen zelfs niet aan gezet. Ook de andere veerver- bindingen van en naar het eiland zien zich wegens brandstoftekorten genood zaakt de diensten te vermin deren. De drie gasfabrieken gaan tijdelijk over op rant soenering van de gasleve- rantie. Zo levert de gemeen telijke gasfabriek voor Mid- delharnis-Sonimelsdijk met ingang van 9 februari 1917 overdag geen gas van 7.00 tot 16.00 uur. Deze maatre gel wordt 22 april ingetrok- vermengen met Limburgse kolen. In Oude-Tonge wordt een imposante dubbele rrj bomen op een dijk in de Molenpolder het slachtoffer van in de kou zittende Oude- Tongenaars. De ene boom na de andere wordt steeds een stukje kleiner, eerst de takken en vervolgens wor den de stammen in stuk ken gezaagd. Agent van de Rijkspolitie Op den Brouw heeft al enkele malen hout in beslag genomen, dat hij bewaart achter zijn woning. Als Op den Brouw op een avond buiten de gemeente verkeert, wordt de volledige houtvoorraad bij de politie man weggehaald. Bij thuis komst vindt Op den Brouw op zijn schuurtje geschreven: "Op den Brouw, waar zijn ze nou!" Verlichting Voor verlichting zijn de mensen op het eiland aange wezen op gas of petroleum, elektriciteit is er nog niet. Gas wordt geleverd door de plaatselijke gasfabrieken. De dorpen Ouddorp, Goeder- eede, Stellendam, Melissant en Herkingen en ook het buitengebied hebben geen gas, zij gebruiken nog de petroleumlantaarn. Door gebrek aan kolen kunnen de 1917 Militaiien op de vest rond het Fort in Ooltgensplaat. gasfabrieken niet altijd gas leveren, of laat de kwaliteit duidelijk te wensen over. Wanneer de lampen niet of niet goed branden, wordt de oude petroleumlamp weer opgezocht of gebruikt men kaarsen. Op maandag 26 maart 1917 raakt het hele dorp Stad aan 't Haringvliet in rep en roer als de man van de Automaat, die wekelijks één of meer dere keren met petroleum langskomt, het dorp nadert. "De toevloed van kopers was zo groot, dat de olieman van alle kanten werd bestormd en hij onmogelijk orde in de warboel kon krijgen. Hij staakte daarom het verkopen en besloot het dorp te verla ten. Maar ruim honderd per sonen, allen met bussen en kannen gewapend, volgden hem joelend door het dorp. Jan reed toen Vrouwtjesweg in, doch de menigte gaf geen krimp en bleef hem ook daar volgen. Nadat enkelen waren uitgevallen, hield de man op een kwartier afstand van het dorp stil en begon zijn olie te verkopen, ieder twee liters; spoedig was hij uitver kocht. Wel een bewijs, dat het gebrek aan petroleum groot is." IJsgang Door het ijs op het Haring vliet en de Grevelingen is het voor zeilschepen, zoals de vissersboten en beurtschip- pers, enige tijd bijna onmo gelijk uit te varen. De stoom- schepen die de veerdiensten onderhouden weten zich, zij het soms met moeite, een weg te banen tussen de ijs schotsen. Eind januari wordt wegens het vele drijfijs op het Haringvhet de invoering van de nieuwe bootdienst Stellendam-Rotterdam vice versa tot nader order uit gesteld. Tevens worden om dezelfde reden de lichtgas- boeien in het Goereese Gat verwijderd. De tweede helft van februari is de haven van Stellendam en het Haring vliet nabij de haven weer vrij van ijs. Dinsdag 20 februari vaart de Stellendamse vis- sersvloot voor het eerst weer uit. Woensdag en donderdag kunnen de vaartuigen de haven echter niet uit, omdat door de oostenwind de haven en het Haringvliet vol drijfijs zijn gekomen. Ijspret Door de vorst, die halver wege januari inzet, vriezen sloten, kreken en grotere waters al snel dicht. Het ijs werkt als een magneet op jong en oud en het duurt niet lang of de schaatsen worden massaal ondergebon den. Donderdag 25 januari heeft er op de haven van Goedereede een ringrijde- rij op schaatsen voor paren plaats. Het worden weken met veel schaatsplezier. Een week later organiseert de ijsclub 'Middelharnis- Sommelsdijk' een wedstrijd met de prikslee. Een milde gever stelt hiervoor veertig pond rundvet en een stuk vlees van vijf pond en twee gelijke prijzen beschikbaar. In deze tijd van schaarste een extra stimulans om te winnen. Ooltgensplaat heeft nog geen ijsclub, maar daar komt op zaterdag 27 januari verandering in. In Hotel Hobbel ziet op die dag ijs club 'Voorwaarts' het levens licht. De eerste activiteit van de nieuwe vereniging is het organiseren van wedstrijden schaatsen met hindernissen en sleden met hindernis sen. Van de circa 250 in Ooltgensplaat gelegerde miUtairen tijdens de mobili satiejaren 1914-I9I8 zijn er verscheidene die de schaat sen onderbinden. Het is een welkome afwisseling van de langdurige mobilisatie waar mee zij te maken hebben. Begin februari is het extreem koud. De Maas- en Scheldebode van 3 februari weet onder plaatselijk nieuws van Ouddorp te melden: "De Hefhebbers van het schaatsenrijden genieten volop. Dag in, dag uit is er veel bezoek. Alleen op den Zondag bleef deze gemeente de goede gewoonte getrouw om op dien dag de schaat sen niet aan te binden. Een enkele geïnterneerde Belg maakte dien dag gebruik van het ijs, en verder niemand. Goed zoo! Een paar malen heeft de IJsclub om prijzen laten rijden. Ook Donderdag is dat weer gebeurd, doch toen ten voordeele van arme menschen. Ruim fl. 200,- zijn bijeen verzameld, om daarvan een uitdeeling van koren, spek en brandstoffen te kunnen houden." In Oud dorp wordt vooral geschaatst op de gracht rond de schans, iets wat jaren eerder voor het laatst gebeurd is. Zaterdag 3 februari wagen ongeveer duizend personen zich daar op het ijs. Naast de ijsclub 'Middelhar- nis-Sommelsdijk', die kort na elkaar enkele wedstrij den uitschrijft, is de ijsclub 'Dirksland' bijzonder actief Op zaterdagmiddag 3 febru ari wordt door de Dirksland- se ijsclub een gróótópgezette wedstrijd georganiseerd. Deze wedstrijd trekt enorm veel publiek, naar schatting drieduizend schaatsliefheb bers uit alle delen van het eiland, naar ijsbaan 'De Vlakte'. Er zijn daar twee banen met een lengte van ongeveer 600 meter lang en een breedte van tien meter gemaakt. Voor het hardrij- den is een afzonderlijke baan ter lengte van 450 meter aangelegd. Voor het schoon- rijden wordt de stroom van het publiek tijdelijk over de baan van het hardrijden geleid. Het aangekondigde hardrijden voor arrensleden wordt door het bestuur ver anderd in ringrijden voor arren, waarvoor rondom de banen ruime gelegenheid is. Donderdagmiddag 8 febru ari worden er wedstrijden voor priksleden met hinder nissen en ringrijden voor arrensleden georganiseerd. In totaal nemen zeventien arrensleden deel aan het ringrijden. Voor de wedstrijd plaatsen de arrensleden zich in een halve maan op de baan. Nadat het bestuur van de ijsclub zich op de voorgrond heeft opgesteld, wordt dit tafereel op de gevoelige plaat vastgelegd. Het is dan ook een bijzondere gebeurtenis, want zoveel komt het niet voor dat met paard en arren- slee over het ijs kan worden gereden. Twee dagen later, op zaterdag 10 februari, is het weer feest op 'De Vlakte'. Gedurende ruim vier weken zijn uitstekende banen voor het publiek beschikbaar. De winter begint met 54 leden, op de algemene vergadering in maart is het ledenaantal van IJsclub 'Dirksland' geste gen naar ruim 250. Eind februari zet de dooi in. Dan is het met de schaatspret gedaan, maar het blijft koud. De maanden maart en april zullen uiteindelijk als de koudste maart en april van de twintigste eeuw de boeken ingaan. Zo heeft april tien sneeuwdagen. Op dinsdag middag 10 april waait tijdens een sneeuwstorm de Boin- melse boot in de noordgeul nabij Stad aan 't Haringvliet boven op de keiendam, waarbij de schroef breekt. De aan boord bevindende passagiers moeten met een sleepbootje van de veerboot worden afgehaald. Niemand raakt bij dit hachelijke avon tuur gewond. (wordt vervolgd) MIDDELHARNIS - Zaterdag 15 januari heeft z.c. De Scho tejil uit Middelharnis de derde wedstrijd in de C-afdeling van landelijke Verenigings-com- petitie gezwommen. In Oud- Beijerland kwamen de Scho- tejillers samen met de plaatse lijke zwemclub ZOB'66 aan de start. Wegens uiteenlopende omstandigheden kon niet in de sterkste opstelling worden uitgekomen, maar de.sondanks werden er toch vele p.r. 's gezwommen en bovendien ca. 50 ereplaatsen verdiend. Voor Lotte Middelbos (1999) waren er twee gouden medailles op resp. lOOm schoolslag (1.37.70) en 50m rugslag (40.81). Ook Jorian Tanis (1999) was goed voor een Ie plaats op de lOOm schoolslag (1.38.81). David Kievit (1999) won de 50m rug slag in 40.71 en Melissa Kievit (1997) was het snelst op de lOOm schoolslag in 1.35.10. Voor de jongsten waren er extra zwemnummers, waar op Sophie de Jonge (2002) twee keer een eerste plaats wist te bereiken op resp. 50m schoolslag (45.88) en 50m vrij (37.24). Bij de jongens in deze categorie eindigde Gijs Veer man (2002) twee maal als Ie op resp. 50m vrij (51.95) en 50m schoolslag (58.98). Bij de junioren zwom Björn Vogelaar (1996) naar een Ie plaats op de 200m wisselslag in een p.r. van 2.33.69. Esmee Koedoot werd Ie op de 200m rugslag in 2.36.89 bij de dames en Theo Jan Tanis won zowel de 5Üm vlinderslag (27.44) als de 200m rugslag (2.19.28). STAD AAN 'T HARING VLIET - De uitslag van de dressuurwedstrijd voor pony's, proef F2, die zaterdag gehouden werd bij Manege Oostmoer was als volgt: Groep 1. Lisa Knops, Balou, 236 pnt; Lisanne Legierse, Balou, 235 pnt; Yasmin Hol- lestein, Sonja, 233 pnt; Amber V. Heukelen, Sonja, 232 pnt; Jozita V. Putten, Spiky, 229 pnt; Gert Peeman, Snoopy, 229 pnt; Thomas Grootenboer, Balou, 228 pnt; Dion v.d. Veer, Neron, 228 pnt; Gaby Koese, Murphy, 228 pnt; Juulke Vroeginde- weij, Katinka, 226 pnt; Noa Reijnen, Neron, 225 pnt; Nik- ki Stolk, Mickey Boy 223 pnt; Mariska v.d. Meide, Noortje, 223 pnt; Daphne Wagemans, Neron, 222 pnt; Imke Meijer, Mickey Boy, 219 pnt; Iris Plad- det. Spiky, 229 pnt; Suze Mole naar, Mickey Boy, 219 pnt. Groep 2. Julia Rommelse, Balou, 237 pnt, tevens diplo ma F2 behaald; Fabienne v.d. Made, Spiky, 236 pnt, tevens diploma F2 behaald; Dorinda Joppe, Magie, 234 pnt, tevens diploma F2 behaald; Ash ley v.d. Oost, Magie, 233 pnt, tevens diploma F2 behaald; Noa v.d. Berg, Balou, 232 pnt, tevens diploma F2 behaald; Demi v.d. Berg, Mickey Boy, 231 pnt, tevens diploma F2 behaald; Bobbie Smulders, Tazz, 230 pnt, tevens diploma F2 behaald; Chloë Tiggelraan, Quint, 229 pnt; Julienne Pee- man, Disney, 224 pnt,. tevens diploma F2 behaald; Esmee Sparreboom, Ricky, 224 pnt, tevens diploma F2 behaald; Charlotte de Jong, Mickey Boy, 224 pnt, tevens diploma F2 behaald; Nikita de Reus, Sonja, 223 pnt, tevens diploma F2 behaald; Jody Campfens, Rody, 223 pnt, tevens diplo ma F2 behaald; Anne Roos, Neron, 220 pnt; Peter Witvliet, Tazz, 212 pnt. Bestuur ijsclub 'Dirksland' met op de achtergrond 17 arrensleden Het openbaar vervoer op Flakkee dat valt echt niet mee Afgelopen 24 december sta ik te wachten op lijn 135, halte Sama ritaan Een mede-passagier voor de 136, ziet de bus, een stukje verder al over de rotonde gaan, Daarmee heeft de Arriva bus de halte Samaritaan helemaal niet aangedaan Het is kerstvakantie, dat betekent wach ten op de volgende en wel één uur Het is bijna Kerstavond, en buiten is het guur Voor de volgende dag al vroegtijdig naar de centrale gebeld en de belbus naar Middelharnis besteld We wachten daar, geduldig en gedwee bij de halte op de Schaapsweg, bij halte Bommelstee de tijd verstrijkt en geen belbus die ons bereikt Dan de centrale maar bellen Hier moest ik-ook zijn om de bus te bestellen Ik word doorverbonden met geheel andere maatschappij aan de andere kant van de lijn was de meneer niet blij Opnieuw gebeld en uitgelegd wat mij daarstraks is gezegd Dan eindelijk komt er wat aan Het busje heeft niet zoals gevraagd bij Bommelstee, maar op de Bommelsedijk gestaan Wel een verschil, zoals u ziet Maar dat hindert TCR niet De lijn 136 in Middelharnis konden we daardoor niet meer halen Dat is dan wel balen De chauffeuse heeft gevraagd of ze ons op plaats van bestemming brengen mocht. Maar ook naar die halte moest worden gezocht. Eindelijk gekomen waar we wilden zijn, smaakte ons kerstdiner toch nog fijn. Zondag 2 januari 2011 was het echter weer prijs Opnieuw wilde ik met de belbus lijn 135 op reis. Al op Nieuwjaarsdag bijtijds doorgegeven aan de centralist Erbij gezegd: Let op, dat men zich weer niet vergist Ik stond opnieuw te wachten, al ruim voor de afgesproken tijd Er komt maar geen belbus, die de lijn 135 rijdt Wederom ga ik bellen en vraag of ze willen snellen Maar wat krijg ik tot mijn verbazing te horen: Er was geen enkele reserveritig genoteerd, en dat valt mij voor de 3e keer binnen 10 dagen behoorlijk verkeerd Wat is er aan de hand binnen het openbaar vervoer iri ons land Hoe kan liet toch zo gaan? Waar is de service, of een gedegen antwoord wel te verstaan. Er werd geen oplossing gezocht, ik moest maar zien Er reed niemand in de buurt die mij vervoeren kon, bovendien Dit brengt mij allemaal behoorlijk van de wijs Ik ben er afhankelijk van, heb geen rijbewijs. De klantenservice die dan niets voor je doen. Het is onbegrijpelijk, geen greintje fatsoen. Zoveel trammelant in zo'n korte tijd. Dat verhaal wilde ik graag even kwijt. MEVROUW L.C. VAN DER PIJL Groene Zoom 23 3245 CH SOMMELSDIJK

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2011 | | pagina 8