Meditatie Tijd voor levertraan, Vervolg verhaal RAAD Beroepings- WERK EIIAIiDEtl-niEUWS WkET HETHAKjÜikiuiS D€ PERFECTE OUE SROEKMEST Oud papier De Westhoek Cursus kalligraferen Aangepaste kerkdienst Stampotbuffet De Gooye zwemt Jeugdwedstrijd met andere eilandelijke clubs Met SWO-reisje naar Alblasserwaard De weg der kleine mensen FA(;IXA^ \RlinAG 22 OKTOBER 2010 Dne vraag- en anhvoordmbrink slaat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kuni u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus H, 3240 AA Middelharnis, mei in de linkerbovenhoek ■Vragenrubriek' vermeld. De vragen ivorden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending <vm()leet inei,antwoard in deze rubriek worden gepubliceerd. hi'irii j il< Tot mi Ier versh It II (ij di '^rl)iuik was. h^92()tivl '•akei/kriii?.eii jn vraag is voor cl^nazi's in Antwoord; Het is ^liet zoals wel eens gedachl wordt een soort iiiistelijk kruis mei haken er aan, maar een Z(jnne/.inne- iieeid dat bijna overal op aarde voorkwam, (j.a. bij Indianen- siammen, in Tibet, Clhina en in liet oude India. De beteke nis kan zijn: zon, kracht, leven, eeuwig leven en vruthtbaar- heid. De zon wordt altijd voor gesteld door een cirkel. Daarin past een kruis. Veegt u nu bepaalde delen \an de oiiilick (cirkel) weg dan krijgt u een hakenkruis. De haken kunnen allen naar rechts wijzen of ook naar links. Het is in vele oude ulturen een heilsleken. D.w.z. men verwachtte er zegen van, geluk, voorspoed, enz. In de 2()e eeuw komt het in gebruik bij allerlei onalhankelijkheids- bevvegingeii. Hel eerste revo lutionaire gebruik in Ktnopa heeft plaats in Rusland. L ziel dan hel hakenkruis op de bankbiljetten van de Russische Kerenski-regering van 1918 en 1919. Zo zouden nog vele trei lende voorbeelden Ie noemen zijn. Maar u voelt het wel aan komen: dat alles zinkt in het niet bij gebruik dat de Duit.se N.SDAl' onder AdoH Hitler er van maakte. De SA, droeg het hakenkruis als armband en de partijvlag was de haken- kruisvlag, die door de wet van 1.5 september 1935 tot Duitse rijks\jag verheven werd. Van Duitse zijde is gepoogd het hakenkruis voor te stellen als een typi.sch (lermaans zin nebeeld, maar ofschoon het inderdaad veelvuldig bij de oude Germanen voorkwam is het dus niet eens typisch Euro pees te noemen. E)e.sondanks zal het nog enkele generaties duren voor wij weer onbevan gen tegen dit oeroude zonne- zinnebeeld kunnen aankijken. Als iiii'i>\l priji'cli' sj)i/solii' wordt iilijJoUe uunt'jn'iileri. Kunt u efii oordeel geven over maiskiemotie? Antwoord: Of olijfolie in alle opzichten de meest perfecte olie is zullen we in het midden laten, wel kunnen we constate ren dat olijf- en maiskiemolie beiden evenveel verzadigde (13%) en onverzadigde (82%) vetten hebben. Er zijn echter spijsolies die wat dit betreft beter 'scoren', zoals raapzaad olie, pindaolie en zonnebloem olie. Kwalitatief zijn olijf-, mais- of inaiskiemolie gelijkwaardig. Ze bevatten onder andeie linol- zuur -een meervoudig onver zadigd vetzuur- dat goed is voor hart- en bloedvaten. Hoe krijg ik roest uil een witte katoenen Inoeki' .Antwoord: We moeten begin nen met op te merken dat loestvlekken nogal moeilijk te verwijderen zijn. Wij raden u aan om liever uw broek che misch te laten reinigen dan zelf te experimenteren. Wilt u dit wel dan kunt u de volgende methodes proberen waarbij we wel uKjeten opmerken dal, alhankelijk van de kw-aliteit \an de bioek, de stof aangetast kan worden. Betten met puur itioensap is een mogelijkheid. Ook kunt u hel met bij een dro gist verkrijgbare oxaalzuur of zuringzoui proberen. In lauw water spoelen en tot slot in een handwarm sopje nawas- sen. Daarmee kunnen opper vlakkige roestvlekken worden weggewassen. Werken deze methoden ook niet voldoende probeer het dan eens met een speciaal \'lekkenmiddel. OLDDORP - Vanaf maan dag 25 oktober t/m 29 okto ber staal de papiercontainer v\eer op het parkeerterrein voor de schoolingang van OBS De Westhoek aan de Dorp- slienden. U kunt gedurende schooluren uw oud papier in de container plaatsen. Graag het papier zoveel mogelijk in dozen en/of gebonden aan te leveren en zo ver mogelijk naar achteren te stapelen. Mocht u oud papier hebben in de weken dal de papieixonlainer er niet staat, dan kunt u dit in de schuur naast de overdekte fietsenstalling zetten. Ook hier het verzoek het papier zoveel mogelijk in dozen of in gebon den hanteerbare pakketjes aan te bieden zodat men het een voudig kan verplaatsen. OUDE-TONGE - De Stich ting Welzijnswerk Oostflakkee organiseert vanaf dinsdag avond 26 oktober een cursus kalligraferen voor gevorder den in het Inlocentrum ('t Punt), Bernhardstiaat 27 in Oude Tonge. De cursus bestaat uit zes lessen van anderhalfuur en is van 19.30 uur tot 21.00 uur De kosten zijn 45,- per persoon, inclusief cursusmate riaal, papiei'. koffie of thee. U dient zelf een katligrafeersetje aan te schaffen. Aanmelden kan tot vrijdag 22 oktober bij de SWO, tel: 641344 of e-mail tsr(ij's-w-o.nl PROT KERK IN NED. Beroepen: ie Amsterdam (lulu lionaris Vereniging \<ior Viijzinnige Proteslanlen in Noord-Holland), ds. A.H. Erö- lich Ie Sleduni en Ten Post, die (lil beroep heelt aangencjmen; Ie Bunscholen-Spakenburg (gereformeerd), ds. 1'. NoorI Ie (ienenuiideu: te (ioes (De I,e\cnsbron), ds. W.J. Dekker Ie Delli: Ie Molenaarsgraaf- Braiulwijk (gereformeerd), kandidaat H.G.I.. Boot te Tiei, die dit beroep heelt aangeno men: Ie Rolterdain-C.entrum (als missionair predikant ver bonden aan De Samaritaan), kandidaat N. de jong Ie Rol- lerdam; te Yerseke (Rehoboth), ds. E.W. den Boer te SinI Phi- lipsland. Aangenomen: naar .Anislei- <l:nii (sludenleupreflikant), ds. R.Q. Kouwijzer te .Amster- <hini: iia:ir .\|)cl(looin (Eben- Ihiiv.ei kerk), ds. B. Jongeneel Ie Dussen-llank, die bedankte \c)or Ridderkerk; naar Bergen, ds. E. Wijnsma te Edam-Volen- dani; naar Eek en Wiel (Sint ,\niia-kerk), ds. .A.L. Rijken- lloe\eus Ie l.unteren (deelge- meente). Bedankt: voor Barneveld, ds. .\.l,. van Zwel Ie Woudenberg: voor Genemuiden, ds. G.H. Koppclnian te Wapenveld: \i>or Kamerik en voor Werken dam, ds. iVI. Klaassen te Hedel: \'oor Wierden, ds. l'. Veerman te Lopikei kapel. Beroepbaar: kandida;il B.E.P. rrampei lé Harskamp. HERSTELD HERV. KERK Beroepen: Ie Kesleren. ds. G..\I. Biiijs Ie Wijk bij Heusden: Ie Onddor]5, ds. J. den Boet te Lik (Moiia); te Woudenberg, ds. Joppe te S(. Maartens dijk; te Katwijk aan Zee (De Noord), ds. P. den Ouden Ie Woulerswoude (toezegging \an beroep). GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Enumalil, ds. T Dijkema te Zoetermeer, die flil beroep heeft aangenomen; te Pretoria (Zuid-Afrika; Vrije (ierefbrnieerde Kerk), ds. J.J. Drijfhout te 't Harde, die dit beroep heeft aangenomen. NED. GEREE KERKEN Beroepen: te Amsterdam-Gen- trum en te Zaandam (GKV/ N(;K), ds. j.J.E Krüger te Eeerdam (voor de missionaire dienst, te Vrvheid, Zuid-Afri ka). Beroepbaar: kandidaat j. Gooiman-Bouma, Hoogstraat 5 ld, 3011 pc; Rotterdam. E-mail: judithbonmaC" gmail. com (beroe|)baar vanaf I no\enibei"). CHR. GEREE KERKEN Bedankt: v(K)r Aalten, ds. van Roekei te Putten: voor lieerde, ds. H. Peet Ie Bun- scholen: voor Zeist. fis. G.J. Droger Ie \'laardingen. GEREE GEiyiEENTEN Beroepen: Ie .Aalburg, ds. Moens te Meliskerke; Ie .\rnhem. ds. W. Visscher Ie .Amersfoort; te Boskoop en Ie Rotterdani-Zuidwijk, ds. D.W. ruinier te Aagtekerke, die bedankte voor Ternettzen; te Hilversum, ds. A. Schol Ie Nunspeet; te Oosterland. ds. j.M.D. de Heer te Middelburg- Gentrum, die bedankle voor Leerd;nn. Bedankt: \ooi Borssele en voor Sheboygan (VS), ds. (i.M. de Leeuw te Ridderkerk; \'oor Ermelo, ds. G. Beens te Koot- wijkerbroek; voor Kampen, ds. P. Mulder te Krimpen aan den IJssel; voor Lelystad, ds. L. Terlouw te Baix-ndrecht; voor Oudemirdum. ds. W. Silfhcjut te C^apelle aan den IJssel-Middelwatering; voor Scheveningen, ds. B. van der Heiden te Alblasserdam; voor Zwijndiecht, ds. D. de Wit te Rijssen-Wesl. GEREE GEM. IN NEDER LAND Aangenomen: naar Ghilliwack (C:anada), ds. A. Geuze te Gou da. OUD GER. GEMEENTEN IN NED. Beroepen: Ie Stavenisse, ds. T.L. Zwartbol Ie Wekerom. SOMMELSDIJK - Zondag 24 oktober zal er weer een aangepaste kerkdienst gehouden worden voor 'mensen met een beper king'. Deze dienst zal plaatsvinden in de Exodus Kerk te Sommels- dijk. In deze dienst hoopt voor te gaan ds. L.J. Lingen. Tijdens deze bijzondere dienste hopen tweede mensen belijdenis van hun geloof af te leggen. De a;invang is om kwart vöör drie. Een ieder is van harie welkom. MIDDELHARNIS - Het Lokaal ouderenwerk van Stichting Gompanen organi seert maandelijks een etentje in het Wijkcentrum van Mid- delh:u'nis. Op donderdag 4 november bereidt Gen Vinke een slamppolbuffet bestaan de uit stamppot boerenkooi, zuurkoüf en hutspot met een lekker stukje vlees en een toe tje. Om 17.00 uur bent u v;m harte welkom in het Wijkcen trum aan de üoetincheinse- straat 27 in Middelharnis. De prijs x'oor deze gezellige avond bedraagt 10,- opgeven voor 29 oktober bij het Wijk centrum tel. 0187 48;'>;5()6 of e-inail c.vernieulen@stichting- compauen.nl Daarom neemt aan de gehele ivapeiirusliiig Ciods. opdat gij kunt wederslaan in de lioze dag. en alles verriclit hebbende, staande ulijven. lEjeze 6:13) .Als zo langzaamaan de dagen gingen korten en de gedach ten van een moeder vooruit gingen naar de aankomende wintertijd, dan ging ze de gar derobe van de kinderen eens na of er wel voldoende warme kleding was. Niet alleen dat moeder zorg had \oor het lichaam \an haar kinderen, maar ze dacht ook a;in de vele verkoudheden \\aarmee de kinderen te maken zouden krijgen, het hoesten en snotteren moest toch zoveel mogelijk voorkomen worden, daarvoor v\as een warme trui alleen niet voldoende. Het was dan tijd voor lever traan... Een vettig onsmakelijk drankje waarvan de kinderen iedere avond een eetlepel vol moesten innemen, niet voor je plezier deed je dat, maar moe der zei: zo bouw je van bin nen weerstand op legen aller lei winterziekten en zo blijf je gezond. Ieder jaar herhaalde zich dit ritueel. Tijd voor levertraan Hieraan moest ik denken, nu hel winterseizoen in het ker kelijke leven weer voor de deur staat. We kennen nu niet meer het gebruik van lever traan in de gezinnen, er zijn allerlei andere hulpmiddelen ten behoeve van gezondheid \'an ons lichaam. Extra xita- niinen en allerlei pieparalen, enz. Maar de gedachte is nog hetzelfde, het gaat immers om weerstand op te bouwen opdat we niet na een nachtvorstje gelijk bij de snotteraars en de heesters zullen zijn. Als we deze gedachte nu eens gaan vertalen naar het gees telijke van vandaag. Er is toch enorm veel aan de hand wat onze geestelijke gezondheid bedreigd. Alle mogelijke wind van leer bedreigt de geestelij ke gezondheid van onszelf en van onze kinderen en klein kinderen. Vele winden waaien over ons heen. Om maar niet te spreken van stormen. Soms de gure kille noordenwind die door hart en ziel snijdt, maar ook de zachte \erleidelijke zwoele wind uit het zuiden, vrede, vrede en geen gevaar Maar in dit alles en voor we er eig in hebben staan we op de tocht en hebben een infec tie te pakken die slecht is voor de geestelijke weerstand en gezondheid. Een mentaliteit die je doet hui veren van de vrieskou, liefde loosheid en de kiiheid die hier in zichtbaar wordt, deze wind en storm gaat over ons heen. Tijd voor levertraan. Bezitten we de geestelijke veer kracht en weerbaarheid om ons legen dit alles te verzetten voor zover dat mogelijk is. Of is onze weerstand zover afgeno men dat tiet een wat binnens monds brommen is geworden, en er geen protest werking meer vanuit gaat? En daarbij genomen allerlei ontwikke lingen die de ruimte om als christen te leven in deze maat schappij zozeer beperkt, dat het ook moeilijk is om staande te kunnen blijven. Hebben we de innerlijke kracht nog om als levende vissen tegen de stroom op Ie zwemmen of laten we ons als dode vissen meedrijven op de stroom van de tijdgeest? We hoeven toch geen dokier te zijn om te ontdekken dat op vele fronten de geestelijke gezondheid aangetast wordt, en dat velen zich hierdoor laten inpakken. Het is toch helder en klaar dat in vele gevallen, en dat zijn er meer dan we denken, waar het kwade goed genoemd wordt, eiï waar het Bijbels goede als achterlijk en achterhaald wordt beschouwd. Wie zal staande blijven? Wie zal kunnen wederslaan in de boze dag en alles verricht hebbende, staande blijven? Daarom is het nu: Tijd voor le\ertiaan. .\ls we als ouders en opvoe ders de ernst van de tijd ver staan dan is het geen vraag, of we er achter staan dat onze kinderen naar de catechisatie giian'. en dan leven we daarin mee. Dan is het geen vraag of we als ouders het verenigings leven zullen bezoeken. Dan is het geen vraag of we thuis ons ook verdiepen en onderzoek doen via het Bijbellezen en geestelijke lectuur aanschaffen, die onze weerstand bexorde- ren en geestelijke weerbaar heid schenken. Dan is het geen vraag voor u of er in de kerk ook leerdiensten gehouden moeten worden. Waarin we de belijdenis van het voorgeslacht leren verstaan, om in die voet sporen te treden en met hen te leren de vvereld te verzaken en in een nieuw en godzalig leven te leren wandelen op onze pel grimstocht door dit leven. Tijd voor levertraan. Ik hoop dat u begrij]:il wal ik bedoel. Er is maar één middel om staande te blijven: als we blijven bij Gods \\'oord, door de Heilige Geest toegepast. Dat Woord leert me weerstand bieden tegen de aanvallen van de vorsl der duisternis t'net zijn listen en lagen. Tijd voor lever traan. /\ls kinderen zeiden wij: o nee hé. Maar moeder hield vol. Het was voor haar veel gemakkelijker geweest om haar kinderen lekkere snoepjes te geven, dan waren de kinderen stil en tevreden. Maar die ake lige levertraan. Nee als het nu nog limonade was, dan zouden we het met graagte opdrinken, maar dal vieze spul, die vettige onsmakelijke levertraan. Maar de liefde en de bescherming van haar kinderen deed moe der standvastig staan, iedeie avond met de lepel levertraan. En de kinderen maar brom men, en er aan proberen te ontkomen. Nu begrijpt u hel beeld toch wel. Waarom zijn er de calechismuspreken, waarom is er verenigingsleven, waarom is er hel kringwerk, waarom is er de catechese? Het zijn geen lekkere snoepjes, er wordt niet alleen limonade geschonken. Er worden u drarlkjes opge diend die niet altijd zo goed smaken, die moeder met die levertraanlles heeft niets mee. Maar hoe kan ze tiet dan vol houden? De liefde tot haar kinderen dringt haar Haar hart klopt voor het welzijn van haar kinderen. Moeder ziet de koude wind aankomen, de herfstregen hoort ze al, de win terse vrieskou overdenkt ze, o mijn kinderen hoe zul je dan gezond blijven, hoe zul je dan staan als die dagen komen? Begrijpt u liet? Doorziet u nu waarom de leer en de door denking van liet Bijbels getui genis zo belangrijk is? We kunnen niet toe met wal snoepgoed, we kunnen niet toe met wat limouade, en we moeten zelfs van de melk af, we moeten de vaste spijs leren verdr:igen. Het zijn de Woor den waarvan Johannes zegt, ze zijn bitter in de mond maar het geeft een zoete vrucht in de maag. 'Tijd voor levertraan. De 'fles' gaat weer open, de lepel wordt u voorgehouden. Ja be ver iets anders, dat wist moe der ook wel, maar het kan niet anders, het is uw eigen welzijn, het gaat om uw gezondheid om staande te blijven, alles verricht hebbende, in die boze dag. Het is ;ilsof G'od door ons bade, laat u mei God verzoenen. Daarom is het nu tijd voor levertraan. De liefde dringt ons. Onze bede is chit we een geze gende wintertijd mogen heb ben, waar de gezondheid niet ondermijnd wordt door aller lei wind van leer, maar dat we gefuncfeerd en geworteld zul len worden in de liefde van Ghristus die ons verstand zeer verre te boven gaat, dat we de hoogte, de diepte, de lengte en de breedte mogen leren ken nen, en Hij ons de kennis geelt boven bidden en boven den ken naar Zijn welbehagen, liet is tijd voor levertraan... DS. C. GIELEN MIDDELHARNIS DIRKSLAND - Zaterdag 16 oktober nam ZV de Gooye weer deel aan de Jeugdwedstrijd zoals elk jaar met de andere clubs van het eiland, ze de Scho- tejil en ze de Stelle. In de estafette doken Ilse van den Brink, (ierdinc van den Boogert, Lobke den Eerzamen en Jorieke Wolfert als eersten het water in en behaalden een derde plaats in 2.25.20 op 4x50 vrij. Even daarna zwommen Koen Jongejan, Bas Nieuw poort, Niels Donkersloot en Lex van der Wekken dezelfde afstand in 2.04.32 en bekroon den deze met een eerste plaats. Daarna was hel de beurt aan Wendy Visser(l.()0.(51), Larissa Schaaf^ f.00.8(i) en Daphne Spaan(53.45, derde) die indivi dueel de 50 schoolslag zwom men. Jongens De jongens zwommen ook deze afstand. W'outer Elzes( 1.01.19), Luke van der Veer(1.00.26) en Sweeder Braakman(Ü.52.78, tweede). In programma 5, 50 m. vrijeslag, behaalden Lindsay van den Doel een gouden en Liza Vijlhuizen een bronzen medaille. Bij de jongens zwom Job Melis sant naar een zilveren medail le toe. Bij de lOOiii school slag jongens, werd het hele ]Jodiuni bezet door de Gooye, Rick Spaan, Ruud Terlouw en Jordi Schaaf behaalden de ereplaatsen. In meisjes Junio ren 3 zwom Ilse van den Brink naar een zilveren medaille met 1.12.23 op 100 vrijeslag. Koen Jongejan (1.01.23) en Eex van der' Wekken( 110.26), behaal den respectievelijk goud en brons. De aller jongsten van deze wedstrijd zwommen de 25 m schoolslag. Karlijn Don kersloot in 0.31.64 en Yvonne Visser in 0,31,51 (derde). Daar na was het weer de beurt aan Sweeder Braakman die met 8 seconclen(!) vooisprong op de nummer twee eerste werd oji de 50 111. vrij in 0.42.09. Meisjes junioren Na deze prestatie zwommen de meisjes junioren I de 50 111. schoolslag, Laura van den Brink werd derde en Lindsay van den Doel eerste. Job Melis sant weitl bij de jongens twee de op dit nunimer Met 1.15.42 werd Niels Donkersloot derde op de 100 vrij. Vervolgens werd Ilse van den Brink( 1.35.51) eerste op 100 schoolslag en Gxerdine van den Boogert der- de(I.38.20). Jongens Junior 4, Koen Jongejan(1.25.67) werd eerste. Bij de 25 m. rugslag mei.sje minioren 2 werd Karlijn Donkersloot deide in 30.82. De dames estafette van Ashfey van Gessel, Daphne Spaan. Lindsay van den Doel en Liza Vijfhuizen werd tweede op 4x50 wisselslag in 3.04.20. De wedstrijd werd beslist met een derde plaats voor de 4x50 wis selslag estafette van Ricardo \'erweij, .Aijaii Madady, Job Melissant en Bas van Reede. Met 31 persoonlijke records en 25 ereplaatsen kijken de deel nemers tevreden terug op deze (warme) wedstrijd. DEN BOMMEL - De Plaatse lijke Gommissie van de SWO in Den Bommel organiseert o|5 donderdag 25 november een reisje naar Anieide. Er wordt om 8.45 uur vertrok ken vanuit de Nassau.straat bij 't Westerlicht in Den Bommel. Op hel prograiiiiii;i staat o.a. een rondrit door de prachtige .Alblasserwaard, een wateror- gelshovv, een uilenshow, koffie met gebak en een Kerst koffie tafel. De kosten zijn 38,50, bij aanmelding te voldoen. U knul zich voor 14 november aan melden bij Patricia \'issclier, tel: 612644 of bij Yvonne Hoogland, lel: blIO'SI. Wilt u doorgeven of u een rollator- of rolstoelgebruiker bent? 106 P.A. de Rover ..Krijgt de meester nu een kusje van Maartje?" vraagt hij. ..Meester heeft gevraagd: na afloop van de tocht en... Maartje heeft gezegd, dal zij hel niet kon beloven." „Dus Maartje wil niet?" „Dat heeil Maartje niet gezegd." ..Dan neemt meester tiet." Hij heeft zijn arm om haar heengesiagen. Hij trekt haar naar zich toe. Haar hoofd buigt zich naar hem over Zijn mond zoekt cfe hare. cfie zich vinden laat... Hel riet fluisterl geheimzinnig. Een grote blanke wolk draalt in het pure blauw. „Maartje, lief meisje", ffuistert Gartjan, „hoe fang nog?" „Gartjan, fieve jongen", zegt ze. „geduld, het kuiiit wel." .Agines heeft hel zeilbootje nagezien, tot hel in de mond van de kil verdween ach ter het riet. Toen heeft hij zich afgewend van fiet raam. 4üen is hij in zijn zoigstoel gaan zitten en heeft tang ge^peinsd... Hij heeft vaak en veel gepeinsd de laatste weken. Nu vecht hij zijn laatste strijd tegen de Irompen, tegen Annemie. de sterke.... Het zeilbootje met hel snietteloos wille tuig komt langzaam opzeilen. Het rondt de kribben. .Aan het roer zit een jonge vrouw. \'oor in 't kopje zit een jonge man. Zijn blik dwaalt over de rivier, over de boot, blijft dan vol innigheid gericht op haar. Hij drinkt haar wezen in. Het zal hem weer doen dichten. .Als een volleerde schippersvrouw stuurt Maartje de boot naar de wal. De grote witte wolk zakt weg achler de horizon. Meer komen er niet. De lucht wil schoon zijn. 't Wordt Zaterdagavond... Samen meren ze de boot aan de scheeps werf Samen dragen ze het tuig in de loods. Dan gaan ze samen naar huis. .,Ga je nog even mee een kom kolfie drin ken?" vraagt Maartje. Hij doel het gaarne, Gartjan. Dan gebeurt het wonder.. Gartjan zit bij het raam en kijkt over de rivier, waar de avondzon stofgoud strooit. -Agines zit in zijn zorgstoei tegenover hem. Maartje staat lussen hen in. Met een lange, wondere blik ziel de oude Gartjan aan. Dan zegt hij: „Iromp, ik zal me niet meer verzetten, fe mae ze heb- ben. En tegen M.tarlje: „Kus me, mijn kind. Ik zal jouw geluk niet in de weg slaan." .Maartje uil een kreet: .A'adei, lieve, ouwe vader!" Ze slaat de ene arm om de oude. de ande re om Gartjan. Ze kust haar vader, en dan Gartjan. Ze is de levende schakel tussen .Agines van der Plas en de Trompen. Gartjan is sprakeloos. Wat zei de oude? Hij kan het niet geloven. „Mag ze... helemaal?" stamelt hij. ..Je hebt gehoord wat ik gezegd heb." G.irljan grijpt de hand van de oude. drukt die in grote ontroering en zegt: ..Dank. \'an der Plas, eindelijk..." Luiken worden opgestoten. Zonlicht vloeit overdadig in een kamer Gartjan zit achler hel orgel en juicht... alle regisiers open! Niaarlje leunt tegen hem aan. Haar arm is om hem heengesiagen.... 17. BART DE ROEFEL, DE ROOIE Er is een diepe vreugde in .Annemie. Haar Gartjan, haar kreupele jongen, zal trouwen met de dochter van .Agines, de ongenaakbare. Hoe wonderlijk zijn Gods wegen! Hoe vaak is vroeger, toen hij een kind v\'as, in haar hart de vrees geweest, dat hij een verschoppeling zou worden. Niet geschikt voor schipper, niet geschikt voor hoepmaker, ja. waarvoor wel geschikt? Hoe vaak is in haar hart de vrees geweest, dat de kreupelheid van deze jongen een straf van C>od was. omdat ze voor die goddelozen van Zwijndrecht zijn gaan varen. En nu is alles zo geleid. Nu is diezelfde jongen door meester Lanknioed opgeno men en opgeleid tot schoolmeester .Nu is die jongen bovenmeesler en nu zal de llinke, doortastende dochter van .Agines. de onverzettelijke, zijn vrouw worden. Het leed van hel verleden is uitgewist, .Als Willem dit had mogen beleven! Een Tromp heeft zich gewroken in iiefde. Hel is meer dan .Annemie had durven ver wachten, 't Geeft weer stof tol spreken op C!rayeslein. .Agines wordt kinds verklaard. Maar dal wordt ook weersproken. Hij is nog goed bij zijn positieven. En hel dorp gunt tenslotte Gartjan zijn Maartje. Men weel geen kwaad van de bovenmeesler en van Maartje evenmin. Welnu, laten ze dan samen gelukkig worden. Het enige wal velen dwars zit, is, dat het meisje met Gartjan mee naar de kleine kerk gaat. Intussen spreken de gelieven af, dat ze het volgend voorjaar zullen trouwen, dan is de zware rouw om meester Lankmoed voorbij. .Agines belooft Maartje, dat zijn huis voor hen zal zijn. Het mooie huis, dat uitziet over de rivier en de uiterwaar den tol aan verre horizon. Gartjan tui melt van de ene vreugde in de andere. „Eén ding zul je missen, Maartje", zegt Gartjan. ..En dal is?" .,Je orgel in de Grote Kerk." „Ik word organiste bij jullie", zegt ze. „Hel kan niet mooier Jij bent opperzang- meesler en ik je neginolh." ,AV'al zeg je dat mooi", bewondert hij. „Maar als de neginolh nou es uilvall?" „O, dat is ondeugend van je." En ze heft waarschuwend de vinger. „Dan ben jij opperzangnieester en neginolh tegelijk", beslist ze. ..En opperlcesmeester ook." .Annemie verlangt weer naar haar tjalk en haar man, hoewel die man telkens gerui me lijd is komen logeren. De jufFrouw. waar Lijntje dient, is gestorven. Dus kon Lijntje, Gartjan's jongste zuster, zolang voor hem zorgen. Hierdoor komt Gart jan in nauwer contact met Bart de Roe- fel: de rooie. Laten we die Bart eens wat nader bekijken. Hij is de belangstelling best waard. Van hem staat ook zo 't een en ander in de annalen. Want die Bart is niet de helm geboren. „Dal wordt een bij zonder jong", heeft Miei de baker gezegd en die had verstand van zulk soort din gen. .Als een dichter een bijzonder soort mens is, en wie twijfelt daaraan, je kunt hel aan zijn hele wezen zien, dan heeft .Vliet gelijk gehad, 't Is krimniineel, maar ook die Bart dichtte, zij 't dan op een heel andere wijs als Gartjan. Hij ging om zo te zeggen zwanger van strijd, strijd en nog eens strijd, doorlopend, 't Beeld is zo vals als een loden rijksdaaldei; maar die Bart is een doorzetter Deze Bart nu is de zoon van Joost .Schaap, bijgenaamd de scheefnek, omdat zijn hoofd altijd op één oor hangt net als de pel van een molenaarsknecht, en van Jana Braambes, die men de grinlschuil noemt. Dat zij deze bijnaam draagt, is haar eigen schuld. Je moet een dokter niet trachten te bedriegen door grint te werpen in een gebruiksvoorwerp dat op de slaapkamer ihuishüorl en dan te zeggen dal hel nier stenen zijn. Ze wilde daarmee het mede lijden der buren opwekken, die haar dan beklaagden en haar een lekker hapje brachten. Dal haar dit een enkele maal gelukte, kan alleen maar verklaard wor den uit hel feil, dal de dokter maar één oog had en hel geval-Braambes niet al te serieus nam. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 5