Meditatie Tijd voor levertraan,
Vervolg
verhaal
RAAD
Beroepings-
WERK
EIIAIiDEtl-niEUWS
WkET
HETHAKjÜikiuiS
D€ PERFECTE OUE
SROEKMEST
Oud papier De
Westhoek
Cursus
kalligraferen
Aangepaste
kerkdienst
Stampotbuffet
De Gooye zwemt Jeugdwedstrijd
met andere eilandelijke clubs
Met SWO-reisje
naar
Alblasserwaard
De weg
der kleine
mensen
FA(;IXA^
\RlinAG 22 OKTOBER 2010
Dne vraag- en anhvoordmbrink slaat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kuni u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus H, 3240 AA Middelharnis, mei in de linkerbovenhoek
■Vragenrubriek' vermeld. De vragen ivorden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
<vm()leet inei,antwoard in deze rubriek worden gepubliceerd.
hi'irii j
il< Tot mi
Ier versh
It II (ij di
'^rl)iuik was.
h^92()tivl
'•akei/kriii?.eii
jn vraag is
voor cl^nazi's in
Antwoord; Het is ^liet zoals wel
eens gedachl wordt een soort
iiiistelijk kruis mei haken er
aan, maar een Z(jnne/.inne-
iieeid dat bijna overal op aarde
voorkwam, (j.a. bij Indianen-
siammen, in Tibet, Clhina en
in liet oude India. De beteke
nis kan zijn: zon, kracht, leven,
eeuwig leven en vruthtbaar-
heid. De zon wordt altijd voor
gesteld door een cirkel. Daarin
past een kruis. Veegt u nu
bepaalde delen \an de oiiilick
(cirkel) weg dan krijgt u een
hakenkruis. De haken kunnen
allen naar rechts wijzen of ook
naar links. Het is in vele oude
ulturen een heilsleken. D.w.z.
men verwachtte er zegen van,
geluk, voorspoed, enz. In de
2()e eeuw komt het in gebruik
bij allerlei onalhankelijkheids-
bevvegingeii. Hel eerste revo
lutionaire gebruik in Ktnopa
heeft plaats in Rusland. L
ziel dan hel hakenkruis op de
bankbiljetten van de Russische
Kerenski-regering van 1918 en
1919. Zo zouden nog vele trei
lende voorbeelden Ie noemen
zijn. Maar u voelt het wel aan
komen: dat alles zinkt in het
niet bij gebruik dat de Duit.se
N.SDAl' onder AdoH Hitler er
van maakte. De SA, droeg het
hakenkruis als armband en
de partijvlag was de haken-
kruisvlag, die door de wet van
1.5 september 1935 tot Duitse
rijks\jag verheven werd. Van
Duitse zijde is gepoogd het
hakenkruis voor te stellen als
een typi.sch (lermaans zin
nebeeld, maar ofschoon het
inderdaad veelvuldig bij de
oude Germanen voorkwam is
het dus niet eens typisch Euro
pees te noemen. E)e.sondanks
zal het nog enkele generaties
duren voor wij weer onbevan
gen tegen dit oeroude zonne-
zinnebeeld kunnen aankijken.
Als iiii'i>\l priji'cli' sj)i/solii' wordt
iilijJoUe uunt'jn'iileri. Kunt u efii
oordeel geven over maiskiemotie?
Antwoord: Of olijfolie in alle
opzichten de meest perfecte
olie is zullen we in het midden
laten, wel kunnen we constate
ren dat olijf- en maiskiemolie
beiden evenveel verzadigde
(13%) en onverzadigde (82%)
vetten hebben. Er zijn echter
spijsolies die wat dit betreft
beter 'scoren', zoals raapzaad
olie, pindaolie en zonnebloem
olie. Kwalitatief zijn olijf-, mais-
of inaiskiemolie gelijkwaardig.
Ze bevatten onder andeie linol-
zuur -een meervoudig onver
zadigd vetzuur- dat goed is
voor hart- en bloedvaten.
Hoe krijg ik roest uil een witte
katoenen Inoeki'
.Antwoord: We moeten begin
nen met op te merken dat
loestvlekken nogal moeilijk te
verwijderen zijn. Wij raden u
aan om liever uw broek che
misch te laten reinigen dan zelf
te experimenteren. Wilt u dit
wel dan kunt u de volgende
methodes proberen waarbij
we wel uKjeten opmerken dal,
alhankelijk van de kw-aliteit
\an de bioek, de stof aangetast
kan worden. Betten met puur
itioensap is een mogelijkheid.
Ook kunt u hel met bij een dro
gist verkrijgbare oxaalzuur of
zuringzoui proberen. In lauw
water spoelen en tot slot in
een handwarm sopje nawas-
sen. Daarmee kunnen opper
vlakkige roestvlekken worden
weggewassen. Werken deze
methoden ook niet voldoende
probeer het dan eens met een
speciaal \'lekkenmiddel.
OLDDORP - Vanaf maan
dag 25 oktober t/m 29 okto
ber staal de papiercontainer
v\eer op het parkeerterrein
voor de schoolingang van OBS
De Westhoek aan de Dorp-
slienden. U kunt gedurende
schooluren uw oud papier in
de container plaatsen. Graag
het papier zoveel mogelijk in
dozen en/of gebonden aan te
leveren en zo ver mogelijk naar
achteren te stapelen. Mocht
u oud papier hebben in de
weken dal de papieixonlainer
er niet staat, dan kunt u dit in
de schuur naast de overdekte
fietsenstalling zetten. Ook hier
het verzoek het papier zoveel
mogelijk in dozen of in gebon
den hanteerbare pakketjes aan
te bieden zodat men het een
voudig kan verplaatsen.
OUDE-TONGE - De Stich
ting Welzijnswerk Oostflakkee
organiseert vanaf dinsdag
avond 26 oktober een cursus
kalligraferen voor gevorder
den in het Inlocentrum ('t
Punt), Bernhardstiaat 27 in
Oude Tonge. De cursus bestaat
uit zes lessen van anderhalfuur
en is van 19.30 uur tot 21.00
uur De kosten zijn 45,- per
persoon, inclusief cursusmate
riaal, papiei'. koffie of thee.
U dient zelf een katligrafeersetje
aan te schaffen. Aanmelden
kan tot vrijdag 22 oktober bij
de SWO, tel: 641344 of e-mail
tsr(ij's-w-o.nl
PROT KERK IN NED.
Beroepen: ie Amsterdam
(lulu lionaris Vereniging \<ior
Viijzinnige Proteslanlen in
Noord-Holland), ds. A.H. Erö-
lich Ie Sleduni en Ten Post, die
(lil beroep heelt aangencjmen;
Ie Bunscholen-Spakenburg
(gereformeerd), ds. 1'. NoorI
Ie (ienenuiideu: te (ioes (De
I,e\cnsbron), ds. W.J. Dekker
Ie Delli: Ie Molenaarsgraaf-
Braiulwijk (gereformeerd),
kandidaat H.G.I.. Boot te Tiei,
die dit beroep heelt aangeno
men: Ie Rolterdain-C.entrum
(als missionair predikant ver
bonden aan De Samaritaan),
kandidaat N. de jong Ie Rol-
lerdam; te Yerseke (Rehoboth),
ds. E.W. den Boer te SinI Phi-
lipsland.
Aangenomen: naar .Anislei-
<l:nii (sludenleupreflikant),
ds. R.Q. Kouwijzer te .Amster-
<hini: iia:ir .\|)cl(looin (Eben-
Ihiiv.ei kerk), ds. B. Jongeneel
Ie Dussen-llank, die bedankte
\c)or Ridderkerk; naar Bergen,
ds. E. Wijnsma te Edam-Volen-
dani; naar Eek en Wiel (Sint
,\niia-kerk), ds. .A.L. Rijken-
lloe\eus Ie l.unteren (deelge-
meente).
Bedankt: voor Barneveld, ds.
.\.l,. van Zwel Ie Woudenberg:
voor Genemuiden, ds. G.H.
Koppclnian te Wapenveld:
\i>or Kamerik en voor Werken
dam, ds. iVI. Klaassen te Hedel:
\'oor Wierden, ds. l'. Veerman
te Lopikei kapel.
Beroepbaar: kandida;il B.E.P.
rrampei lé Harskamp.
HERSTELD HERV. KERK
Beroepen: Ie Kesleren. ds.
G..\I. Biiijs Ie Wijk bij Heusden:
Ie Onddor]5, ds. J. den Boet te
Lik (Moiia); te Woudenberg,
ds. Joppe te S(. Maartens
dijk; te Katwijk aan Zee (De
Noord), ds. P. den Ouden Ie
Woulerswoude (toezegging
\an beroep).
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Enumalil, ds. T
Dijkema te Zoetermeer, die
flil beroep heeft aangenomen;
te Pretoria (Zuid-Afrika; Vrije
(ierefbrnieerde Kerk), ds. J.J.
Drijfhout te 't Harde, die dit
beroep heeft aangenomen.
NED. GEREE KERKEN
Beroepen: te Amsterdam-Gen-
trum en te Zaandam (GKV/
N(;K), ds. j.J.E Krüger te
Eeerdam (voor de missionaire
dienst, te Vrvheid, Zuid-Afri
ka).
Beroepbaar: kandidaat j.
Gooiman-Bouma, Hoogstraat
5 ld, 3011 pc; Rotterdam.
E-mail: judithbonmaC" gmail.
com (beroe|)baar vanaf I
no\enibei").
CHR. GEREE KERKEN
Bedankt: v(K)r Aalten, ds.
van Roekei te Putten: voor
lieerde, ds. H. Peet Ie Bun-
scholen: voor Zeist. fis. G.J.
Droger Ie \'laardingen.
GEREE GEiyiEENTEN
Beroepen: Ie .Aalburg, ds.
Moens te Meliskerke;
Ie .\rnhem. ds. W. Visscher
Ie .Amersfoort; te Boskoop en
Ie Rotterdani-Zuidwijk, ds.
D.W. ruinier te Aagtekerke,
die bedankte voor Ternettzen;
te Hilversum, ds. A. Schol Ie
Nunspeet; te Oosterland. ds.
j.M.D. de Heer te Middelburg-
Gentrum, die bedankle voor
Leerd;nn.
Bedankt: \ooi Borssele en
voor Sheboygan (VS), ds. (i.M.
de Leeuw te Ridderkerk; \'oor
Ermelo, ds. G. Beens te Koot-
wijkerbroek; voor Kampen,
ds. P. Mulder te Krimpen aan
den IJssel; voor Lelystad, ds.
L. Terlouw te Baix-ndrecht;
voor Oudemirdum. ds. W.
Silfhcjut te C^apelle aan den
IJssel-Middelwatering; voor
Scheveningen, ds. B. van der
Heiden te Alblasserdam; voor
Zwijndiecht, ds. D. de Wit te
Rijssen-Wesl.
GEREE GEM. IN NEDER
LAND
Aangenomen: naar Ghilliwack
(C:anada), ds. A. Geuze te Gou
da.
OUD GER. GEMEENTEN IN
NED.
Beroepen: Ie Stavenisse, ds.
T.L. Zwartbol Ie Wekerom.
SOMMELSDIJK - Zondag
24 oktober zal er weer een
aangepaste kerkdienst
gehouden worden voor
'mensen met een beper
king'.
Deze dienst zal plaatsvinden in
de Exodus Kerk te Sommels-
dijk. In deze dienst hoopt voor
te gaan ds. L.J. Lingen. Tijdens
deze bijzondere dienste hopen
tweede mensen belijdenis van
hun geloof af te leggen. De
a;invang is om kwart vöör drie.
Een ieder is van harie welkom.
MIDDELHARNIS - Het
Lokaal ouderenwerk van
Stichting Gompanen organi
seert maandelijks een etentje
in het Wijkcentrum van Mid-
delh:u'nis. Op donderdag 4
november bereidt Gen Vinke
een slamppolbuffet bestaan
de uit stamppot boerenkooi,
zuurkoüf en hutspot met een
lekker stukje vlees en een toe
tje. Om 17.00 uur bent u v;m
harte welkom in het Wijkcen
trum aan de üoetincheinse-
straat 27 in Middelharnis. De
prijs x'oor deze gezellige avond
bedraagt 10,- opgeven
voor 29 oktober bij het Wijk
centrum tel. 0187 48;'>;5()6 of
e-inail c.vernieulen@stichting-
compauen.nl
Daarom neemt aan de gehele ivapeiirusliiig Ciods. opdat gij kunt wederslaan
in de lioze dag. en alles verriclit hebbende, staande ulijven. lEjeze 6:13)
.Als zo langzaamaan de dagen
gingen korten en de gedach
ten van een moeder vooruit
gingen naar de aankomende
wintertijd, dan ging ze de gar
derobe van de kinderen eens
na of er wel voldoende warme
kleding was.
Niet alleen dat moeder zorg
had \oor het lichaam \an haar
kinderen, maar ze dacht ook
a;in de vele verkoudheden
\\aarmee de kinderen te maken
zouden krijgen, het hoesten en
snotteren moest toch zoveel
mogelijk voorkomen worden,
daarvoor v\as een warme trui
alleen niet voldoende.
Het was dan tijd voor lever
traan... Een vettig onsmakelijk
drankje waarvan de kinderen
iedere avond een eetlepel vol
moesten innemen, niet voor je
plezier deed je dat, maar moe
der zei: zo bouw je van bin
nen weerstand op legen aller
lei winterziekten en zo blijf je
gezond. Ieder jaar herhaalde
zich dit ritueel.
Tijd voor levertraan
Hieraan moest ik denken, nu
hel winterseizoen in het ker
kelijke leven weer voor de
deur staat. We kennen nu niet
meer het gebruik van lever
traan in de gezinnen, er zijn
allerlei andere hulpmiddelen
ten behoeve van gezondheid
\'an ons lichaam. Extra xita-
niinen en allerlei pieparalen,
enz. Maar de gedachte is nog
hetzelfde, het gaat immers om
weerstand op te bouwen opdat
we niet na een nachtvorstje
gelijk bij de snotteraars en de
heesters zullen zijn.
Als we deze gedachte nu eens
gaan vertalen naar het gees
telijke van vandaag. Er is toch
enorm veel aan de hand wat
onze geestelijke gezondheid
bedreigd. Alle mogelijke wind
van leer bedreigt de geestelij
ke gezondheid van onszelf en
van onze kinderen en klein
kinderen. Vele winden waaien
over ons heen. Om maar niet
te spreken van stormen. Soms
de gure kille noordenwind die
door hart en ziel snijdt, maar
ook de zachte \erleidelijke
zwoele wind uit het zuiden,
vrede, vrede en geen gevaar
Maar in dit alles en voor we
er eig in hebben staan we op
de tocht en hebben een infec
tie te pakken die slecht is voor
de geestelijke weerstand en
gezondheid.
Een mentaliteit die je doet hui
veren van de vrieskou, liefde
loosheid en de kiiheid die hier
in zichtbaar wordt, deze wind
en storm gaat over ons heen.
Tijd voor levertraan.
Bezitten we de geestelijke veer
kracht en weerbaarheid om ons
legen dit alles te verzetten voor
zover dat mogelijk is. Of is
onze weerstand zover afgeno
men dat tiet een wat binnens
monds brommen is geworden,
en er geen protest werking
meer vanuit gaat? En daarbij
genomen allerlei ontwikke
lingen die de ruimte om als
christen te leven in deze maat
schappij zozeer beperkt, dat
het ook moeilijk is om staande
te kunnen blijven. Hebben we
de innerlijke kracht nog om als
levende vissen tegen de stroom
op Ie zwemmen of laten we ons
als dode vissen meedrijven op
de stroom van de tijdgeest?
We hoeven toch geen dokier
te zijn om te ontdekken dat
op vele fronten de geestelijke
gezondheid aangetast wordt,
en dat velen zich hierdoor
laten inpakken.
Het is toch helder en klaar dat
in vele gevallen, en dat zijn er
meer dan we denken, waar het
kwade goed genoemd wordt,
eiï waar het Bijbels goede als
achterlijk en achterhaald wordt
beschouwd.
Wie zal staande blijven? Wie zal
kunnen wederslaan in de boze
dag en alles verricht hebbende,
staande blijven?
Daarom is het nu: Tijd voor
le\ertiaan.
.\ls we als ouders en opvoe
ders de ernst van de tijd ver
staan dan is het geen vraag,
of we er achter staan dat onze
kinderen naar de catechisatie
giian'. en dan leven we daarin
mee. Dan is het geen vraag of
we als ouders het verenigings
leven zullen bezoeken. Dan is
het geen vraag of we thuis ons
ook verdiepen en onderzoek
doen via het Bijbellezen en
geestelijke lectuur aanschaffen,
die onze weerstand bexorde-
ren en geestelijke weerbaar
heid schenken. Dan is het geen
vraag voor u of er in de kerk
ook leerdiensten gehouden
moeten worden. Waarin we de
belijdenis van het voorgeslacht
leren verstaan, om in die voet
sporen te treden en met hen te
leren de vvereld te verzaken en
in een nieuw en godzalig leven
te leren wandelen op onze pel
grimstocht door dit leven. Tijd
voor levertraan.
Ik hoop dat u begrij]:il wal ik
bedoel. Er is maar één middel
om staande te blijven: als we
blijven bij Gods \\'oord, door
de Heilige Geest toegepast.
Dat Woord leert me weerstand
bieden tegen de aanvallen van
de vorsl der duisternis t'net zijn
listen en lagen. Tijd voor lever
traan. /\ls kinderen zeiden wij:
o nee hé. Maar moeder hield
vol. Het was voor haar veel
gemakkelijker geweest om haar
kinderen lekkere snoepjes te
geven, dan waren de kinderen
stil en tevreden. Maar die ake
lige levertraan. Nee als het nu
nog limonade was, dan zouden
we het met graagte opdrinken,
maar dal vieze spul, die vettige
onsmakelijke levertraan. Maar
de liefde en de bescherming
van haar kinderen deed moe
der standvastig staan, iedeie
avond met de lepel levertraan.
En de kinderen maar brom
men, en er aan proberen te
ontkomen. Nu begrijpt u hel
beeld toch wel. Waarom zijn er
de calechismuspreken, waarom
is er verenigingsleven, waarom
is er hel kringwerk, waarom is
er de catechese? Het zijn geen
lekkere snoepjes, er wordt niet
alleen limonade geschonken.
Er worden u drarlkjes opge
diend die niet altijd zo goed
smaken, die moeder met die
levertraanlles heeft niets mee.
Maar hoe kan ze tiet dan vol
houden? De liefde tot haar
kinderen dringt haar Haar
hart klopt voor het welzijn van
haar kinderen. Moeder ziet
de koude wind aankomen, de
herfstregen hoort ze al, de win
terse vrieskou overdenkt ze, o
mijn kinderen hoe zul je dan
gezond blijven, hoe zul je dan
staan als die dagen komen?
Begrijpt u liet? Doorziet u nu
waarom de leer en de door
denking van liet Bijbels getui
genis zo belangrijk is?
We kunnen niet toe met wal
snoepgoed, we kunnen niet
toe met wat limouade, en we
moeten zelfs van de melk af,
we moeten de vaste spijs leren
verdr:igen. Het zijn de Woor
den waarvan Johannes zegt,
ze zijn bitter in de mond maar
het geeft een zoete vrucht in de
maag. 'Tijd voor levertraan. De
'fles' gaat weer open, de lepel
wordt u voorgehouden. Ja be
ver iets anders, dat wist moe
der ook wel, maar het kan niet
anders, het is uw eigen welzijn,
het gaat om uw gezondheid om
staande te blijven, alles verricht
hebbende, in die boze dag. Het
is ;ilsof G'od door ons bade, laat
u mei God verzoenen. Daarom
is het nu tijd voor levertraan.
De liefde dringt ons.
Onze bede is chit we een geze
gende wintertijd mogen heb
ben, waar de gezondheid niet
ondermijnd wordt door aller
lei wind van leer, maar dat we
gefuncfeerd en geworteld zul
len worden in de liefde van
Ghristus die ons verstand zeer
verre te boven gaat, dat we de
hoogte, de diepte, de lengte en
de breedte mogen leren ken
nen, en Hij ons de kennis geelt
boven bidden en boven den
ken naar Zijn welbehagen,
liet is tijd voor levertraan...
DS. C. GIELEN
MIDDELHARNIS
DIRKSLAND - Zaterdag
16 oktober nam ZV de
Gooye weer deel aan de
Jeugdwedstrijd zoals elk
jaar met de andere clubs
van het eiland, ze de Scho-
tejil en ze de Stelle.
In de estafette doken Ilse van
den Brink, (ierdinc van den
Boogert, Lobke den Eerzamen
en Jorieke Wolfert als eersten
het water in en behaalden een
derde plaats in 2.25.20 op 4x50
vrij. Even daarna zwommen
Koen Jongejan, Bas Nieuw
poort, Niels Donkersloot en
Lex van der Wekken dezelfde
afstand in 2.04.32 en bekroon
den deze met een eerste plaats.
Daarna was hel de beurt aan
Wendy Visser(l.()0.(51), Larissa
Schaaf^ f.00.8(i) en Daphne
Spaan(53.45, derde) die indivi
dueel de 50 schoolslag zwom
men.
Jongens
De jongens zwommen ook deze
afstand. W'outer Elzes( 1.01.19),
Luke van der Veer(1.00.26) en
Sweeder Braakman(Ü.52.78,
tweede). In programma 5, 50
m. vrijeslag, behaalden Lindsay
van den Doel een gouden en
Liza Vijlhuizen een bronzen
medaille.
Bij de jongens zwom Job Melis
sant naar een zilveren medail
le toe. Bij de lOOiii school
slag jongens, werd het hele
]Jodiuni bezet door de Gooye,
Rick Spaan, Ruud Terlouw
en Jordi Schaaf behaalden de
ereplaatsen. In meisjes Junio
ren 3 zwom Ilse van den Brink
naar een zilveren medaille met
1.12.23 op 100 vrijeslag. Koen
Jongejan (1.01.23) en Eex van
der' Wekken( 110.26), behaal
den respectievelijk goud en
brons. De aller jongsten van
deze wedstrijd zwommen de
25 m schoolslag. Karlijn Don
kersloot in 0.31.64 en Yvonne
Visser in 0,31,51 (derde). Daar
na was het weer de beurt aan
Sweeder Braakman die met 8
seconclen(!) vooisprong op de
nummer twee eerste werd oji
de 50 111. vrij in 0.42.09.
Meisjes junioren
Na deze prestatie zwommen
de meisjes junioren I de 50
111. schoolslag, Laura van den
Brink werd derde en Lindsay
van den Doel eerste. Job Melis
sant weitl bij de jongens twee
de op dit nunimer Met 1.15.42
werd Niels Donkersloot derde
op de 100 vrij. Vervolgens werd
Ilse van den Brink( 1.35.51)
eerste op 100 schoolslag en
Gxerdine van den Boogert der-
de(I.38.20). Jongens Junior 4,
Koen Jongejan(1.25.67) werd
eerste. Bij de 25 m. rugslag
mei.sje minioren 2 werd Karlijn
Donkersloot deide in 30.82.
De dames estafette van Ashfey
van Gessel, Daphne Spaan.
Lindsay van den Doel en Liza
Vijfhuizen werd tweede op
4x50 wisselslag in 3.04.20. De
wedstrijd werd beslist met een
derde plaats voor de 4x50 wis
selslag estafette van Ricardo
\'erweij, .Aijaii Madady, Job
Melissant en Bas van Reede.
Met 31 persoonlijke records en
25 ereplaatsen kijken de deel
nemers tevreden terug op deze
(warme) wedstrijd.
DEN BOMMEL - De Plaatse
lijke Gommissie van de SWO
in Den Bommel organiseert
o|5 donderdag 25 november
een reisje naar Anieide. Er
wordt om 8.45 uur vertrok
ken vanuit de Nassau.straat bij
't Westerlicht in Den Bommel.
Op hel prograiiiiii;i staat o.a.
een rondrit door de prachtige
.Alblasserwaard, een wateror-
gelshovv, een uilenshow, koffie
met gebak en een Kerst koffie
tafel. De kosten zijn 38,50, bij
aanmelding te voldoen. U knul
zich voor 14 november aan
melden bij Patricia \'issclier,
tel: 612644 of bij Yvonne
Hoogland, lel: blIO'SI. Wilt u
doorgeven of u een rollator- of
rolstoelgebruiker bent?
106
P.A. de Rover
..Krijgt de meester nu een kusje van
Maartje?" vraagt hij.
..Meester heeft gevraagd: na afloop van
de tocht en... Maartje heeft gezegd, dal
zij hel niet kon beloven."
„Dus Maartje wil niet?"
„Dat heeil Maartje niet gezegd."
..Dan neemt meester tiet."
Hij heeft zijn arm om haar heengesiagen.
Hij trekt haar naar zich toe. Haar hoofd
buigt zich naar hem over Zijn mond zoekt
cfe hare. cfie zich vinden laat... Hel riet
fluisterl geheimzinnig. Een grote blanke
wolk draalt in het pure blauw. „Maartje,
lief meisje", ffuistert Gartjan, „hoe fang
nog?" „Gartjan, fieve jongen", zegt ze.
„geduld, het kuiiit wel."
.Agines heeft hel zeilbootje nagezien, tot
hel in de mond van de kil verdween ach
ter het riet. Toen heeft hij zich afgewend
van fiet raam.
4üen is hij in zijn zoigstoel gaan zitten en
heeft tang ge^peinsd...
Hij heeft vaak en veel gepeinsd de laatste
weken.
Nu vecht hij zijn laatste strijd tegen de
Irompen, tegen Annemie. de sterke....
Het zeilbootje met hel snietteloos wille
tuig komt langzaam opzeilen. Het rondt
de kribben.
.Aan het roer zit een jonge vrouw.
\'oor in 't kopje zit een jonge man. Zijn
blik dwaalt over de rivier, over de boot,
blijft dan vol innigheid gericht op haar.
Hij drinkt haar wezen in. Het zal hem
weer doen dichten. .Als een volleerde
schippersvrouw stuurt Maartje de boot
naar de wal.
De grote witte wolk zakt weg achler de
horizon. Meer komen er niet. De lucht wil
schoon zijn. 't Wordt Zaterdagavond...
Samen meren ze de boot aan de scheeps
werf Samen dragen ze het tuig in de
loods. Dan gaan ze samen naar huis. .,Ga
je nog even mee een kom kolfie drin
ken?" vraagt Maartje.
Hij doel het gaarne, Gartjan.
Dan gebeurt het wonder..
Gartjan zit bij het raam en kijkt over de
rivier, waar de avondzon stofgoud strooit.
-Agines zit in zijn zorgstoei tegenover
hem. Maartje staat lussen hen in.
Met een lange, wondere blik ziel de oude
Gartjan aan. Dan zegt hij: „Iromp, ik zal
me niet meer verzetten, fe mae ze heb-
ben.
En tegen M.tarlje: „Kus me, mijn kind. Ik
zal jouw geluk niet in de weg slaan."
.Maartje uil een kreet: .A'adei, lieve, ouwe
vader!"
Ze slaat de ene arm om de oude. de ande
re om Gartjan. Ze kust haar vader, en dan
Gartjan. Ze is de levende schakel tussen
.Agines van der Plas en de Trompen.
Gartjan is sprakeloos. Wat zei de oude?
Hij kan het niet geloven.
„Mag ze... helemaal?" stamelt hij.
..Je hebt gehoord wat ik gezegd heb."
G.irljan grijpt de hand van de oude.
drukt die in grote ontroering en zegt:
..Dank. \'an der Plas, eindelijk..."
Luiken worden opgestoten. Zonlicht
vloeit overdadig in een kamer Gartjan zit
achler hel orgel en juicht... alle regisiers
open!
Niaarlje leunt tegen hem aan. Haar arm
is om hem heengesiagen....
17. BART DE ROEFEL, DE ROOIE
Er is een diepe vreugde in .Annemie.
Haar Gartjan, haar kreupele jongen,
zal trouwen met de dochter van .Agines,
de ongenaakbare. Hoe wonderlijk zijn
Gods wegen! Hoe vaak is vroeger, toen
hij een kind v\'as, in haar hart de vrees
geweest, dat hij een verschoppeling zou
worden. Niet geschikt voor schipper, niet
geschikt voor hoepmaker, ja. waarvoor
wel geschikt? Hoe vaak is in haar hart de
vrees geweest, dat de kreupelheid van
deze jongen een straf van C>od was. omdat
ze voor die goddelozen van Zwijndrecht
zijn gaan varen.
En nu is alles zo geleid. Nu is diezelfde
jongen door meester Lanknioed opgeno
men en opgeleid tot schoolmeester .Nu
is die jongen bovenmeesler en nu zal de
llinke, doortastende dochter van .Agines.
de onverzettelijke, zijn vrouw worden.
Het leed van hel verleden is uitgewist,
.Als Willem dit had mogen beleven! Een
Tromp heeft zich gewroken in iiefde. Hel
is meer dan .Annemie had durven ver
wachten, 't Geeft weer stof tol spreken op
C!rayeslein. .Agines wordt kinds verklaard.
Maar dal wordt ook weersproken. Hij is
nog goed bij zijn positieven. En hel dorp
gunt tenslotte Gartjan zijn Maartje. Men
weel geen kwaad van de bovenmeesler
en van Maartje evenmin. Welnu, laten ze
dan samen gelukkig worden. Het enige
wal velen dwars zit, is, dat het meisje met
Gartjan mee naar de kleine kerk gaat.
Intussen spreken de gelieven af, dat ze
het volgend voorjaar zullen trouwen, dan
is de zware rouw om meester Lankmoed
voorbij. .Agines belooft Maartje, dat zijn
huis voor hen zal zijn. Het mooie huis,
dat uitziet over de rivier en de uiterwaar
den tol aan verre horizon. Gartjan tui
melt van de ene vreugde in de andere.
„Eén ding zul je missen, Maartje", zegt
Gartjan.
..En dal is?"
.,Je orgel in de Grote Kerk."
„Ik word organiste bij jullie", zegt ze.
„Hel kan niet mooier Jij bent opperzang-
meesler en ik je neginolh."
,AV'al zeg je dat mooi", bewondert hij.
„Maar als de neginolh nou es uilvall?"
„O, dat is ondeugend van je." En ze heft
waarschuwend de vinger. „Dan ben jij
opperzangnieester en neginolh tegelijk",
beslist ze. ..En opperlcesmeester ook."
.Annemie verlangt weer naar haar tjalk en
haar man, hoewel die man telkens gerui
me lijd is komen logeren. De jufFrouw.
waar Lijntje dient, is gestorven. Dus kon
Lijntje, Gartjan's jongste zuster, zolang
voor hem zorgen. Hierdoor komt Gart
jan in nauwer contact met Bart de Roe-
fel: de rooie. Laten we die Bart eens wat
nader bekijken. Hij is de belangstelling
best waard. Van hem staat ook zo 't een
en ander in de annalen. Want die Bart is
niet de helm geboren. „Dal wordt een bij
zonder jong", heeft Miei de baker gezegd
en die had verstand van zulk soort din
gen. .Als een dichter een bijzonder soort
mens is, en wie twijfelt daaraan, je kunt
hel aan zijn hele wezen zien, dan heeft
.Vliet gelijk gehad, 't Is krimniineel, maar
ook die Bart dichtte, zij 't dan op een heel
andere wijs als Gartjan. Hij ging om zo te
zeggen zwanger van strijd, strijd en nog
eens strijd, doorlopend, 't Beeld is zo vals
als een loden rijksdaaldei; maar die Bart
is een doorzetter
Deze Bart nu is de zoon van Joost .Schaap,
bijgenaamd de scheefnek, omdat zijn
hoofd altijd op één oor hangt net als de
pel van een molenaarsknecht, en van Jana
Braambes, die men de grinlschuil noemt.
Dat zij deze bijnaam draagt, is haar eigen
schuld. Je moet een dokter niet trachten
te bedriegen door grint te werpen in een
gebruiksvoorwerp dat op de slaapkamer
ihuishüorl en dan te zeggen dal hel nier
stenen zijn. Ze wilde daarmee het mede
lijden der buren opwekken, die haar dan
beklaagden en haar een lekker hapje
brachten. Dal haar dit een enkele maal
gelukte, kan alleen maar verklaard wor
den uit hel feil, dal de dokter maar één
oog had en hel geval-Braambes niet al te
serieus nam.
(Wordt vervolgd)