V|A|tf DIRKSLAND Woord vooraf van burgemeester S. Stoop Belangrijke aandachtspunten in 2009 Bezwaarschriften en Jclachten T Burgerparticipatie Openbare orde en veiligheid Kwaliteit van de dienstverlening EIÜMlDEII-niElJWS jjjjj^l GEMEENTE Inwonersaantal gemeente Dirksland "Van burgerparticipatie hebben we niet snel genoeg. "Inspraak en interactieve beleidsvorming zijn begrippen die steeds meer aandacht krijgen- Dat is niet meer dan logisch^ omdat de zaken v^aar- over het betuur besluiten neemt, de burgers het meeste aangaan. PACJINA 8 DINSDAC; 12 OKTOBER 2010 Inwonersaantal per 31-12-2008 8357 Geboorten 87 Overlijden 73 Vestigingen 324 Vertrek 242 I nwonersaantal per 31-12-2009 8439 Jaarlijks rapporteer ik in het burgerjaarverslag over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en over de kwaliteit van procedu res op het gebied van burgerparticipatie. Het gaat dus vooral over de relatie tussen de burger en het bestuur. Het burgerjaarverslag is zowel bedoeld voor de gemeenteraad als voor de overige inwoners van de ge meente Dirksland. Het burgerjaarverslag geeft inzicht in de wijze waarop het gemeentebestuur van Dirksland omgaat met zaken als inspraak, communicatie, klachten en dienstverlening. Daarnaast leg ik ver antwoording af over mijn invulling van het ambt als burgemeester. Daarom besteed ik aandacht aan "mijn" portefeuille openbare orde en veilig heid. Voorheen werd het burgerjaarverslag alleen uitgereikt aah de raads leden en geplaatst op onze gemeentelijke website. Vorig jaar is voor het eerst een burgerversie van het burgerjaarverslag geplaatst in Eilanden-Nleuws. Mijn burgerjaarverslag en de jaarstukken (jaarrekening en jaarver slag) van de gemeente geven samen weer wat er in 2009 in de gemeente Dirksland heeft plaatsgevonden. U kunt deze documenten inzien op www.dirks land nl bij Visie en Beleid/Jaarstukken Het volledige burgerjaarverslag vindt u onder Bestuur en Organisatie/Burgei jaarverslag. Ik hoop dat u alles met Interesse zult lezen en dat u een aansporing hebt ge kregen tot betrokkenheid op de activiteiten van de gemeente. Van burgerparticipatie hebben we niet snel genoeg! Drs. S. Stoop Burgemeester van Dirksland De gewenste functieverandering van bedrijventerrein Spui- l<ol1< vroeg in het eerste halfjaar de aandacht en kreeg een voorlopige afronding met de vaststelling van het nieuwe bestem mingsplan. In contrast met de voortvarendheid van dit traject stond de stagnatie bi) de concretisering van de plannen voor het Hart van Dirksland. De betrokken partijen waren niet In staat de in 2008 gepresenteerde uitwerking in concrete voor stellen om te zetten en moesten nieuwe berekeningen maken met het oog op een financieel haalbaar plan. De gemeente rest te weinig anders dan afwachten. De vaststelling van de toekomstvisie voor de hele gemeente was een markant moment. Voor het eerst sinds jaren, lag een integrale visie voor de middellange termijn op tafel, waaraan bij de vorming ervan veel mogelijkheden zijn geweest voor inwo ners om die te beïnvloeden. Na de vaststelling van de visie is een uitvoeringsprogramma opgesteld met zogenaamde projectenve loppen, waarin per project de aspecten geld, organisatie, beno digde gegevens, tijd en betrokken initiatiefnemers benoemd zijn. De bestuurlijke toekomst van Goeree-Overflakkee was het meest dominante gespreksonderwerp. Het was uiteraard ook het onderwerp dat de meeste emotie met zich meebracht. Om dat de vier gemeenten er binnen de afgesproken termijnen niet in slaagden een gezamenlijk eindperspectief te schetsen, nam de provincie Zuid-Holland begin 2009 de regie over door het instellen van de adviescommissie bestuurlijke toekomst lokaal bestuur op Goeree-Overflakkee, de commissie Schutte. De commissie bood de gemeenten als het ware een herkansing aan door een tussenadvies uit te brengen. De vier gemeente raden namen echter geen eensluidend standpunt in. Het gevolg was dat het college van Gedeputeerde Staten half september de procedure startte om te komen tot één gemeente Goeree- Overflakkee. We staan altijd open voor verbetering van ons beleid en onze dienstverlening. Iedereen heeft dan ook de mogelijkheid om mel dingen, bezwaren of klachten in te dienen bij onze organisatie. BEZWAARSCHRIFTEN Het gemeentebestuur (de burgemeester, het college van burge meester en wethouders en de gemeenteraad) neemt door het jaar heen vele besluiten. Als belanghebbenden het niet eens zijn met een besluit, dan kunnen ze een bezwaarschrift indienen. De behandeling van de bezwaarschriften vindt plaats in de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften. Met ingang van 2009 is de samenstelling van de commissie geheel gewijzigd. Van de nieuwe commissie maken gemeenteraadsleden geen deel meer uit. De commissie bestond in 2009 uit de heer drs. F.A.C. Meijer van Meijbeek (voorzitter), de heer ir. J. Gideonse (plaatsvervangend voorzitter) en de leden mevrouw mr. M.J. van Iterson, mevrouw M.A.C. Molenmaker en de heer mr. P. van Namen. j In het jaar 2009 heeft de commissie zes maal vergaderd (in 2008: 1 zeven maal). Het aantal Ingediende bezwaarschriften bedroeg ne- T gentien (in 2008: zeventien). KLACHTEN De medewerkers en het bestuur van de gemeente Dirksland probe ren iedereen zo correct mogelijk te behandelen. Heestal verlopen de contacten goed. Soms is iemand niet tevreden over hoe hij of zij wordt behandeld. Ais dat zo is, kan men een klacht indienen. Soms is het geven van opheldering of het aanbieden van een veront schuldiging afdoende. Wanneer een klacht zich niet leent voor een informele afhandeling, of wanneer de klager hiermee niet tevreden is, kan de officiële wettelijke klachtenprocedure worden gevolgd. De afgelopen jaren is slechts zeer incidenteel sprake geweest van klachten. In 2009 zijn er drie officiële klachten (2008: twee) ingediend tegen gedragingen van het gemeentebestuur. LANDELIJKE VERGELIJKENDE ONDERZOEKEN ONDERZOEK OVERHEIDSMONITOR De Overheid.nl Monitor vergelijkt websites van overheidsor ganisaties met elkaar op basis van een vragenlijst en maakt op basis van deze vergelijking een ranglijst op. De website van de gemeente Dirksland scoort goed op deze ranglijst. Steeg de gemeente in 2008 al van plaats 432 naar 223, in 2009 heeft deze lijn zich versterkt voortgezet en kwam de score uit op plaats 76 (van in totaal 430 posities). WEBDAM E-MAILONDERZOEK In mei/juni heeft onderzoeksportaal Webdam het achtste e-mailonderzoek uitgevoerd onder alle (deel)gemeenten in Nederland. Bij het e-mailonderzoek is gekeken naar de re actietijd (in dagen) en de ontvangstbevestiging (wel of niet inhoudelijk correct). De gemeente Dirksland reageerde bin nen een dag (30 punten). Wel werd de ontvangstbevestiging als onvoldoende (-5 punten) beoordeeld. Met de totaalscore blijft de gemeente Dirksland in de top 50 staan. REPRESENTATIE In 2009 hebben er 34 huwelijken en 8 geregistreerd partner schappen plaatsgevonden. In 2009 brachten burgemeester Stoop en zijn vrouw een be zoek aan zeventien jubüerende echtparen. JUBILEA IN 2009 50-jarig huwelijk 60-jarig huwelijk 65-jarig huwelijk 100 jaar of ouder Totaal 23 2 1 5 31 KONINKLIJKE ONDERSCHEIDINGEN In 2009 werden twee inwoners van de gemeente Dirksland benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Op 29 april 2009 ontving de heer W.M. van der Veer uit Herkingen een lintje. Op 7 mei ontving de heer M.H. Baan uit Dirksland een Koninklijke onderscheiding. SPREEKRECHT Tijdens de informerende en opiniërende vergaderingen hebben 'j inwoners, bedrijven of instellingen de mogelijkheid hun mening I kenbaar te maken. In 2009 hebben zeven instanties en/of per- sonen gebruik gemaakt van het spreekrecht tijdens de raadsver- gadering. INFORMATIEVE EN THEMABIJEENKOMSTEN De gemeenteraad laat zich, behalve door het college, ook door an deren informeren over onderwerpen die besproken worden. Dat gebeurde in 2009 op drie verschillende manieren: 1. Enformatieve bijeenkomsten In 2009 zijn twee informatieve bijeenkomsten georganiseerd. De gemeenteraad werd (samen met de dorpsraden) geïnformeerd over de toekomstvisie publieke dienstverlening. Tijdens deze bijeenkomst werd tevens gedis cussieerd over de inhoud van de servicenormen van de gemeente. Daarnaast werd een bijeenkomst georganiseerd waarbij advies bureau Rothuizen Van Doorn 't Hooft (RDH) het concept voor de toekomstvisie kwam presenteren. 1. Thematische bijeenkomsten De themabijeenkomsten hebben tot doel om de inwoners bij de discus sies over het beleid te betrekken. In 2009 zijn drie bijeenkomsten geor ganiseerd. Tijdens de eerste thema- bijeenkomst presenteerde wethou der RJ. Koningswoud de uitkomsten van het geactualiseerde woningbe- hoeftenonderzoek. De prestatievel- den uit de Wet maatschappelijke on dersteuning stonden centraal tijdens de tweede themabijeenkomst. Tot slot was er een discussiebijeenkomst voor inwoners en maatschappelijke organisaties over de bestuur lijke toekomstvan Goeree-Overflakkee. 3. informatieve bijeenkomsten voor leden van de vier gemeente raden, georganiseerd of/en gefaciliteerd door het ISGO Diverse onderwerpen kwamen aan de orde tijdens deze informa tieve bijeenkomst, zoals: de inhoud van de nog op te stellen be leidsnota volksgezondheid, de actuele bestuurlijke ontwikkelingen, de opstelling van een regionale structuurvisie, het rapport van de rekenkamercommissie over het ouderenbeleid, de ontwikkelingen ten aanzien van de GGD Zuid-Hollandse Eilanden, het bedrijfsplan van werkvoorzieningsschap Binnenhof en de ontwikkelingen in de Zuidwestelijke Delta GAST VAN DE RAAD Het project "Gast van de raad" werd ook in 2009 uitgevoerd. Voor iedere raadsvergadering werden acht inwoners uitgenodigd. Deze waren willekeurig geselecteerd uit het bevolkingsregister. De gasten, die op de uitnodiging zijn ingegaan, kregen voorafgaande aan de verga dering informatie van enkele raads leden. In 2009 woonden twaalf in woners als speciale gast een of meer raadsvergaderingen bij. Voor dit project kwam ook een informatieve brochure over de gemeenteraad tot stand. BEKENDMAKINGEN PER EMAIL In de zomer van 2009 is ook gestart met het publiceren van bekendma kingen op www.overhctd.nl. Belang stellende burgers kunnen zich hier voor op deze website aanmelden en krijgen deze bekendmakingen, maar ook die van bijvoorbeeld het Water schap, wekelijks in hun e-mailbox. DORPSRADEN In juni 2009 ging na een lange periode van voorbereiding de dorpsraad van Dirksland van start. De dorpsraad heeft hef lopende jaar gebruikt om zich te bezinnen op de vraag op welke onderwerpen hij zich wil concentreren. De dorpsraad van Herkingen heeft in het verslagjaar ge werkt aan het dorpsplan dat in maart 2009 is gepresenteerd. Daarna heeft de dorpsraad zich gericht op het stellen van prioriteiten bij de uitvoering van het plan. Zie voor verdere informatie: www.herkingen.net. De dorpsraad van Melissant heeft in het verslagjaar veel ener gie gestoken in de uitvoering van de belangrijkste onderwer pen uit het dorpsplan, dat in juli 2008 is verschenen. Zie voor verdere Informatie: www.melissant.info. REKENKAMERCOMMISSIE GOEREE-OVERFLAKKEE De rekenkamercommissie Goeree-Overflakkee bestaat uit drie externe leden: mevrouw drs. C.J. Vree RA (voorzitter), de heer A.L. Koole en de heer dr. R. Teijl. In april 2009 heeft de commissie het rapport 'Met gebreken' uitgebracht. Dit onderzoek naar het ouderenbeleid op Goeree-Overflakkee is besproken tijdens de raadsvergadering van 7 mei 2009. In augustus 2009 is het rapport 'Te rade gaan' verschenen. De raad heeft dit onderzoek naar de kostenbeheersing van het ISGO besproken tijdens de vergadering van 8 oktober 2009. De commissie heeft in 2009 een onderzoeksopzet gepresen teerd over de opvolging van reken kameronderzo e ken. Zie voor verdere informatie: www.rcgo.nl. GEMEENTERAAD De samenstelling van de gemeenteraad veranderde in 2009. Eind 2008 nam de heer M.W. Struik (ChristenUnie) afscheid in verband met zijn verhuizing. In de vergadering van januari 2009 werd de heer J. Toes als opvolger geïnstalleerd. POLITIE De gemeente Dirksland maakt deel uit van de politieregio Rotter dam-Rijnmond (zie www.politie-rijnmond.nl). De regio is verdeeld in een aantal districten. De gemeente Dirksland is onderdeel van district "De Eilanden". Zowel binnen de regio als binnen het district vindt regelmatig overleg plaats tussen de burgemeesters, de leiding van de politie en het Openbaar Ministerie. In het district is in 2009 aandacht besteed aan de kerntakendiscus sie van de politie en de consequenties ervan voor de gemeentelijke inzet op het gebied van de algemene plaatselijke verordening. De uitvoering van de Wet tijdelijk huisverbod is gevolgd aan de hand van de presentatie van enkele casussen. Er is discussie gevoerd over de invoering van de bestuurlijke strafbeschikkïng, die de voorkeur heeft gekregen boven de invoering van de bestuurlijke boete. Tot slot is nagedacht over de vorm van een veiligheidshuis in het dis trict. VEILIGHEIDSREGIO Het beheer van de brandweerzorg Is sinds 1 januari 2008 over gedragen aan de Velligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR); zie www.veiligheidsregio-rotterdam-rijnmond.nl. In het algemeen bestuur van de VRR waren de belangrijkste ge spreksonderwerpen: het werkplan om de zogenaamde Oranje kolom (het gaat hier om de gemeentelijke processen) in de veilig heidsorganisatie te versterken, het meerjarenbeleidsplan voor de brandweer en het Regionaal Crisisplan op grond van de Wet vei- ligheidsregio's. Met ingang van 2009 is er op het niveau van de gebieden Voorne- Putten en Goeree-Overflakkee een periodiek bestuurlijk overleg ingesteld. Daaraan nemen de burgemeesters en de districtscom mandant deel. De overleggen van 2009 stonden vooral in het te ken van het inrichtingsplan voor het nieuwe district Zuid-Hollandse Eilanden. CRISISBEHEERSING In 2009 waren geen calamiteiten waarvoor de gemeentelijke ram penorganisatie is ingezet. Vorig jaar is een begin gemaakt met de voorbereidingen voor een eilandelijke crisisorganisatie, opdat de vier gemeenten hun mede werkers zo effectief en efficiënt mo?eliik kunnen inzetten. Overzicht meldingen taakveld weg- en waterbouw 2009 Categorie aantal lOdgn afhandelingstermijn >10 dgn Algemeen 50 23% 46 92% 4 8% Groen 30 14% 29 97% 1 3% Riolering 34 16% 31 91% 3 9% Verlichting 73 33% 67 92% 6 8 Wegen 31 14% 27 87% 4 13% Totaal 218 100% 200 92% 18 8% Inwoners, bedrijven en instellingen hebben in de meeste gevallen met de gemeente te maken als zij een dienst of product nodig heb ben. Dat kan variëren van het doen van een geboorte- of over- lijdensaangifte tot het aanvragen van een bouwvergunning of een evenementenvergunning. De kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente Dirksland is hierbij van groot belang, daarom is een visie op de publieke dienstverlening vastgesteld in juli 2008. In het jaar 2009 heeft de organisatie veel energie gestoken in het uitvoeren van de vasteestelde visie. VASTSTELLING REALISATIEPLAN E-GEMEENTE De eerste concrete uitwerking van de visie was de vaststelling van het realisatieplan e-gemeente. In dit plan, dat op 6 juli ter kennis name aan de gemeenteraad is aangeboden, is beschreven welke stappen moeten worden gezet om de elektronische dienstverlening op het afgesproken niveau te brengen. SERVICENORMEN Er is in 2009 gewerkt aan een kwaliteitshandvest, waar aleemene MELDINGEN TAAKVELD WEG- EN WATERBOUW Klachten over de openbare ruimte - bijvoorbeeld over de be strating of een probleem in het riool - vormen een indicator voor de kwaliteit van de dienstverlening. De registratie is voor ongeveer 48 procent gebaseerd op telefonisch gedane meldin gen (2008:70 procent). Gelet op deze verschuiving mocht ver wacht worden dat veel meer gebruik wordt gemaakt van inter net. Toch kwam via internet slechts zeventien procent binnen (2008: 25 procent). Naar aanleiding van een onderzoek naar toegankelijkheid en bruikbaarheid van de website, ook op het onderdeel meldpunt, wordt gewerkt aan verdere optimalisatie. en specifieke servicenormen onderdeel van uitmaken. Bij de opstel ling van het kwaliteitshandvest zijn ook de dorpsraden geconsul teerd. Het kwaliteitshandvest is op 23 december ter kennisname aan de gemeenteraad aangeboden. DOCUMENT MANAGEMENT SYSTEEM Een van de voorwaarden om de servicenormen goed tot hun recht te laten komen is het beschikbaar hebben van een adequaat document management systeem. In het verslagjaar is besloten een nieuw systeem aan te schaffen en de voorbereidingen voor de invoering te treffen. ONTWIKKELING GEMEENTELIJKE WEBSITE De gemeentelijke website heeft een belangrijke ontwikkeling door gemaakt. Behalve het raadplegen van verslagen van raadsvergade ringen is het vanaf maart 2009 mogelijk raadsvergaderingen live via internet te volgen. Bij de uitbouw van de functionaliteiten is veel aandacht besteed aan het ontwikkelen en integreren van gestan daardiseerde digitale formulieren.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 8