V|A|tf
DIRKSLAND
Woord vooraf van burgemeester S. Stoop
Belangrijke aandachtspunten in 2009
Bezwaarschriften
en Jclachten
T Burgerparticipatie
Openbare orde en veiligheid
Kwaliteit van de dienstverlening
EIÜMlDEII-niElJWS
jjjjj^l GEMEENTE
Inwonersaantal
gemeente Dirksland
"Van burgerparticipatie
hebben we niet snel
genoeg.
"Inspraak en interactieve
beleidsvorming zijn
begrippen die steeds meer
aandacht krijgen- Dat is
niet meer dan logisch^
omdat de zaken v^aar-
over het betuur besluiten
neemt, de burgers het
meeste aangaan.
PACJINA 8
DINSDAC; 12 OKTOBER 2010
Inwonersaantal
per 31-12-2008 8357
Geboorten 87
Overlijden 73
Vestigingen 324
Vertrek 242
I nwonersaantal
per 31-12-2009 8439
Jaarlijks rapporteer ik in het burgerjaarverslag over de kwaliteit van
de gemeentelijke dienstverlening en over de kwaliteit van procedu
res op het gebied van burgerparticipatie. Het gaat dus vooral over
de relatie tussen de burger en het bestuur. Het burgerjaarverslag is
zowel bedoeld voor de gemeenteraad
als voor de overige inwoners van de ge
meente Dirksland.
Het burgerjaarverslag geeft inzicht in
de wijze waarop het gemeentebestuur
van Dirksland omgaat met zaken als
inspraak, communicatie, klachten en
dienstverlening. Daarnaast leg ik ver
antwoording af over mijn invulling van
het ambt als burgemeester. Daarom
besteed ik aandacht aan "mijn" portefeuille openbare orde en veilig
heid.
Voorheen werd het burgerjaarverslag alleen uitgereikt aah de raads
leden en geplaatst op onze gemeentelijke website. Vorig jaar is voor
het eerst een burgerversie van het burgerjaarverslag geplaatst in
Eilanden-Nleuws.
Mijn burgerjaarverslag en de jaarstukken (jaarrekening en jaarver
slag) van de gemeente geven samen
weer wat er in 2009 in de gemeente
Dirksland heeft plaatsgevonden. U kunt
deze documenten inzien op www.dirks
land nl bij Visie en Beleid/Jaarstukken
Het volledige burgerjaarverslag vindt u
onder Bestuur en Organisatie/Burgei
jaarverslag.
Ik hoop dat u alles met Interesse zult
lezen en dat u een aansporing hebt ge
kregen tot betrokkenheid op de activiteiten van de gemeente. Van
burgerparticipatie hebben we niet snel genoeg!
Drs. S. Stoop
Burgemeester van Dirksland
De gewenste functieverandering van bedrijventerrein Spui-
l<ol1< vroeg in het eerste halfjaar de aandacht en kreeg een
voorlopige afronding met de vaststelling van het nieuwe bestem
mingsplan. In contrast met de voortvarendheid van dit traject
stond de stagnatie bi) de concretisering van de plannen voor
het Hart van Dirksland. De betrokken partijen waren niet In
staat de in 2008 gepresenteerde uitwerking in concrete voor
stellen om te zetten en moesten nieuwe berekeningen maken
met het oog op een financieel haalbaar plan. De gemeente rest
te weinig anders dan afwachten.
De vaststelling van de toekomstvisie voor de hele gemeente
was een markant moment. Voor het eerst sinds jaren, lag een
integrale visie voor de middellange termijn op tafel, waaraan bij
de vorming ervan veel mogelijkheden zijn geweest voor inwo
ners om die te beïnvloeden. Na de vaststelling van de visie is een
uitvoeringsprogramma opgesteld met zogenaamde projectenve
loppen, waarin per project de aspecten geld, organisatie, beno
digde gegevens, tijd en betrokken initiatiefnemers benoemd zijn.
De bestuurlijke toekomst van Goeree-Overflakkee was het
meest dominante gespreksonderwerp. Het was uiteraard ook
het onderwerp dat de meeste emotie met zich meebracht. Om
dat de vier gemeenten er binnen de afgesproken termijnen niet
in slaagden een gezamenlijk eindperspectief te schetsen, nam
de provincie Zuid-Holland begin 2009 de regie over door het
instellen van de adviescommissie bestuurlijke toekomst lokaal
bestuur op Goeree-Overflakkee, de commissie Schutte. De
commissie bood de gemeenten als het ware een herkansing
aan door een tussenadvies uit te brengen. De vier gemeente
raden namen echter geen eensluidend standpunt in. Het gevolg
was dat het college van Gedeputeerde Staten half september
de procedure startte om te komen tot één gemeente Goeree-
Overflakkee.
We staan altijd open voor verbetering van ons beleid en onze
dienstverlening. Iedereen heeft dan ook de mogelijkheid om mel
dingen, bezwaren of klachten in te dienen bij onze organisatie.
BEZWAARSCHRIFTEN
Het gemeentebestuur (de burgemeester, het college van burge
meester en wethouders en de gemeenteraad) neemt door het jaar
heen vele besluiten. Als belanghebbenden het niet eens zijn met een
besluit, dan kunnen ze een bezwaarschrift indienen.
De behandeling van de bezwaarschriften vindt plaats in de vaste
commissie van advies voor de bezwaarschriften. Met ingang van
2009 is de samenstelling van de commissie geheel gewijzigd. Van de
nieuwe commissie maken gemeenteraadsleden geen deel meer uit.
De commissie bestond in 2009 uit de heer drs. F.A.C. Meijer van
Meijbeek (voorzitter), de heer ir. J. Gideonse (plaatsvervangend
voorzitter) en de leden mevrouw mr. M.J. van Iterson, mevrouw
M.A.C. Molenmaker en de heer mr. P. van Namen.
j In het jaar 2009 heeft de commissie zes maal vergaderd (in 2008:
1 zeven maal). Het aantal Ingediende bezwaarschriften bedroeg ne-
T gentien (in 2008: zeventien).
KLACHTEN
De medewerkers en het bestuur van de gemeente Dirksland probe
ren iedereen zo correct mogelijk te behandelen. Heestal verlopen
de contacten goed. Soms is iemand niet tevreden over hoe hij of
zij wordt behandeld. Ais dat zo is, kan men een klacht indienen.
Soms is het geven van opheldering of het aanbieden van een veront
schuldiging afdoende. Wanneer een klacht zich niet leent voor een
informele afhandeling, of wanneer de klager hiermee niet tevreden
is, kan de officiële wettelijke klachtenprocedure worden gevolgd.
De afgelopen jaren is slechts zeer incidenteel sprake geweest van
klachten.
In 2009 zijn er drie officiële klachten (2008: twee) ingediend tegen
gedragingen van het gemeentebestuur.
LANDELIJKE VERGELIJKENDE ONDERZOEKEN
ONDERZOEK OVERHEIDSMONITOR
De Overheid.nl Monitor vergelijkt websites van overheidsor
ganisaties met elkaar op basis van een vragenlijst en maakt op
basis van deze vergelijking een ranglijst op. De website van de
gemeente Dirksland scoort goed op deze ranglijst. Steeg de
gemeente in 2008 al van plaats 432 naar 223, in 2009 heeft
deze lijn zich versterkt voortgezet en kwam de score uit op
plaats 76 (van in totaal 430 posities).
WEBDAM E-MAILONDERZOEK
In mei/juni heeft onderzoeksportaal Webdam het achtste
e-mailonderzoek uitgevoerd onder alle (deel)gemeenten in
Nederland. Bij het e-mailonderzoek is gekeken naar de re
actietijd (in dagen) en de ontvangstbevestiging (wel of niet
inhoudelijk correct). De gemeente Dirksland reageerde bin
nen een dag (30 punten). Wel werd de ontvangstbevestiging
als onvoldoende (-5 punten) beoordeeld. Met de totaalscore
blijft de gemeente Dirksland in de top 50 staan.
REPRESENTATIE
In 2009 hebben er 34 huwelijken en 8 geregistreerd partner
schappen plaatsgevonden.
In 2009 brachten burgemeester Stoop en zijn vrouw een be
zoek aan zeventien jubüerende echtparen.
JUBILEA IN 2009
50-jarig huwelijk
60-jarig huwelijk
65-jarig huwelijk
100 jaar of ouder
Totaal
23
2
1
5
31
KONINKLIJKE ONDERSCHEIDINGEN
In 2009 werden twee inwoners van de gemeente Dirksland
benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Op 29 april
2009 ontving de heer W.M. van der Veer uit Herkingen een
lintje. Op 7 mei ontving de heer M.H. Baan uit Dirksland een
Koninklijke onderscheiding.
SPREEKRECHT
Tijdens de informerende en opiniërende vergaderingen hebben
'j inwoners, bedrijven of instellingen de mogelijkheid hun mening
I kenbaar te maken. In 2009 hebben zeven instanties en/of per-
sonen gebruik gemaakt van het spreekrecht tijdens de raadsver-
gadering.
INFORMATIEVE EN THEMABIJEENKOMSTEN
De gemeenteraad laat zich, behalve door het college, ook door an
deren informeren over onderwerpen die besproken worden. Dat
gebeurde in 2009 op drie verschillende manieren:
1. Enformatieve bijeenkomsten
In 2009 zijn twee informatieve bijeenkomsten georganiseerd. De
gemeenteraad werd (samen met de dorpsraden) geïnformeerd
over de toekomstvisie publieke dienstverlening. Tijdens deze
bijeenkomst werd tevens gedis
cussieerd over de inhoud van de
servicenormen van de gemeente.
Daarnaast werd een bijeenkomst
georganiseerd waarbij advies
bureau Rothuizen Van Doorn 't
Hooft (RDH) het concept voor de
toekomstvisie kwam presenteren.
1. Thematische bijeenkomsten
De themabijeenkomsten hebben tot
doel om de inwoners bij de discus
sies over het beleid te betrekken. In
2009 zijn drie bijeenkomsten geor
ganiseerd. Tijdens de eerste thema-
bijeenkomst presenteerde wethou
der RJ. Koningswoud de uitkomsten
van het geactualiseerde woningbe-
hoeftenonderzoek. De prestatievel-
den uit de Wet maatschappelijke on
dersteuning stonden centraal tijdens
de tweede themabijeenkomst. Tot
slot was er een discussiebijeenkomst
voor inwoners en maatschappelijke organisaties over de bestuur
lijke toekomstvan Goeree-Overflakkee.
3. informatieve bijeenkomsten voor leden van de vier gemeente
raden, georganiseerd of/en gefaciliteerd door het ISGO
Diverse onderwerpen kwamen aan de orde tijdens deze informa
tieve bijeenkomst, zoals: de inhoud van de nog op te stellen be
leidsnota volksgezondheid, de actuele bestuurlijke ontwikkelingen,
de opstelling van een regionale structuurvisie, het rapport van de
rekenkamercommissie over het ouderenbeleid, de ontwikkelingen
ten aanzien van de GGD Zuid-Hollandse Eilanden, het bedrijfsplan
van werkvoorzieningsschap Binnenhof en de ontwikkelingen in de
Zuidwestelijke Delta
GAST VAN DE RAAD
Het project "Gast van de raad" werd ook in 2009 uitgevoerd. Voor
iedere raadsvergadering werden
acht inwoners uitgenodigd. Deze
waren willekeurig geselecteerd uit
het bevolkingsregister. De gasten,
die op de uitnodiging zijn ingegaan,
kregen voorafgaande aan de verga
dering informatie van enkele raads
leden. In 2009 woonden twaalf in
woners als speciale gast een of meer
raadsvergaderingen bij. Voor dit
project kwam ook een informatieve
brochure over de gemeenteraad tot
stand.
BEKENDMAKINGEN PER EMAIL
In de zomer van 2009 is ook gestart
met het publiceren van bekendma
kingen op www.overhctd.nl. Belang
stellende burgers kunnen zich hier
voor op deze website aanmelden en
krijgen deze bekendmakingen, maar
ook die van bijvoorbeeld het Water
schap, wekelijks in hun e-mailbox.
DORPSRADEN
In juni 2009 ging na een lange periode van voorbereiding de
dorpsraad van Dirksland van start. De dorpsraad heeft hef
lopende jaar gebruikt om zich te bezinnen op de vraag op
welke onderwerpen hij zich wil concentreren.
De dorpsraad van Herkingen heeft in het verslagjaar ge
werkt aan het dorpsplan dat in maart 2009 is gepresenteerd.
Daarna heeft de dorpsraad zich gericht op het stellen van
prioriteiten bij de uitvoering van het plan. Zie voor verdere
informatie: www.herkingen.net.
De dorpsraad van Melissant heeft in het verslagjaar veel ener
gie gestoken in de uitvoering van de belangrijkste onderwer
pen uit het dorpsplan, dat in juli 2008 is verschenen. Zie voor
verdere Informatie: www.melissant.info.
REKENKAMERCOMMISSIE GOEREE-OVERFLAKKEE
De rekenkamercommissie Goeree-Overflakkee bestaat uit
drie externe leden: mevrouw drs. C.J. Vree RA (voorzitter),
de heer A.L. Koole en de heer dr. R. Teijl. In april 2009 heeft
de commissie het rapport 'Met gebreken' uitgebracht. Dit
onderzoek naar het ouderenbeleid op Goeree-Overflakkee
is besproken tijdens de raadsvergadering van 7 mei 2009. In
augustus 2009 is het rapport 'Te rade gaan' verschenen. De
raad heeft dit onderzoek naar de kostenbeheersing van het
ISGO besproken tijdens de vergadering van 8 oktober 2009.
De commissie heeft in 2009 een onderzoeksopzet gepresen
teerd over de opvolging van reken kameronderzo e ken. Zie
voor verdere informatie: www.rcgo.nl.
GEMEENTERAAD
De samenstelling van de gemeenteraad veranderde in 2009.
Eind 2008 nam de heer M.W. Struik (ChristenUnie) afscheid
in verband met zijn verhuizing. In de vergadering van januari
2009 werd de heer J. Toes als opvolger geïnstalleerd.
POLITIE
De gemeente Dirksland maakt deel uit van de politieregio Rotter
dam-Rijnmond (zie www.politie-rijnmond.nl). De regio is verdeeld
in een aantal districten. De gemeente Dirksland is onderdeel van
district "De Eilanden". Zowel binnen de regio als binnen het district
vindt regelmatig overleg plaats tussen de burgemeesters, de leiding
van de politie en het Openbaar Ministerie.
In het district is in 2009 aandacht besteed aan de kerntakendiscus
sie van de politie en de consequenties ervan voor de gemeentelijke
inzet op het gebied van de algemene plaatselijke verordening. De
uitvoering van de Wet tijdelijk huisverbod is gevolgd aan de hand
van de presentatie van enkele casussen. Er is discussie gevoerd over
de invoering van de bestuurlijke strafbeschikkïng, die de voorkeur
heeft gekregen boven de invoering van de bestuurlijke boete. Tot
slot is nagedacht over de vorm van een veiligheidshuis in het dis
trict.
VEILIGHEIDSREGIO
Het beheer van de brandweerzorg Is sinds 1 januari 2008 over
gedragen aan de Velligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR); zie
www.veiligheidsregio-rotterdam-rijnmond.nl.
In het algemeen bestuur van de VRR waren de belangrijkste ge
spreksonderwerpen: het werkplan om de zogenaamde Oranje
kolom (het gaat hier om de gemeentelijke processen) in de veilig
heidsorganisatie te versterken, het meerjarenbeleidsplan voor de
brandweer en het Regionaal Crisisplan op grond van de Wet vei-
ligheidsregio's.
Met ingang van 2009 is er op het niveau van de gebieden Voorne-
Putten en Goeree-Overflakkee een periodiek bestuurlijk overleg
ingesteld. Daaraan nemen de burgemeesters en de districtscom
mandant deel. De overleggen van 2009 stonden vooral in het te
ken van het inrichtingsplan voor het nieuwe district Zuid-Hollandse
Eilanden.
CRISISBEHEERSING
In 2009 waren geen calamiteiten waarvoor de gemeentelijke ram
penorganisatie is ingezet.
Vorig jaar is een begin gemaakt met de voorbereidingen voor een
eilandelijke crisisorganisatie, opdat de vier gemeenten hun mede
werkers zo effectief en efficiënt mo?eliik kunnen inzetten.
Overzicht meldingen taakveld weg- en waterbouw 2009
Categorie
aantal
lOdgn
afhandelingstermijn
>10
dgn
Algemeen
50
23%
46
92%
4
8%
Groen
30
14%
29
97%
1
3%
Riolering
34
16%
31
91%
3
9%
Verlichting
73
33%
67
92%
6
8
Wegen
31
14%
27
87%
4
13%
Totaal
218
100%
200
92%
18
8%
Inwoners, bedrijven en instellingen hebben in de meeste gevallen
met de gemeente te maken als zij een dienst of product nodig heb
ben. Dat kan variëren van het doen van een geboorte- of over-
lijdensaangifte tot het aanvragen van een bouwvergunning of een
evenementenvergunning. De kwaliteit van de dienstverlening van de
gemeente Dirksland is hierbij van groot belang, daarom is een visie
op de publieke dienstverlening vastgesteld in juli 2008. In het jaar
2009 heeft de organisatie veel energie gestoken in het uitvoeren
van de vasteestelde visie.
VASTSTELLING REALISATIEPLAN E-GEMEENTE
De eerste concrete uitwerking van de visie was de vaststelling van
het realisatieplan e-gemeente. In dit plan, dat op 6 juli ter kennis
name aan de gemeenteraad is aangeboden, is beschreven welke
stappen moeten worden gezet om de elektronische dienstverlening
op het afgesproken niveau te brengen.
SERVICENORMEN
Er is in 2009 gewerkt aan een kwaliteitshandvest, waar aleemene
MELDINGEN TAAKVELD WEG- EN WATERBOUW
Klachten over de openbare ruimte - bijvoorbeeld over de be
strating of een probleem in het riool - vormen een indicator
voor de kwaliteit van de dienstverlening. De registratie is voor
ongeveer 48 procent gebaseerd op telefonisch gedane meldin
gen (2008:70 procent). Gelet op deze verschuiving mocht ver
wacht worden dat veel meer gebruik wordt gemaakt van inter
net. Toch kwam via internet slechts zeventien procent binnen
(2008: 25 procent). Naar aanleiding van een onderzoek naar
toegankelijkheid en bruikbaarheid van de website, ook op het
onderdeel meldpunt, wordt gewerkt aan verdere optimalisatie.
en specifieke servicenormen onderdeel van uitmaken. Bij de opstel
ling van het kwaliteitshandvest zijn ook de dorpsraden geconsul
teerd. Het kwaliteitshandvest is op 23 december ter kennisname
aan de gemeenteraad aangeboden.
DOCUMENT MANAGEMENT SYSTEEM
Een van de voorwaarden om de servicenormen goed tot hun recht te
laten komen is het beschikbaar hebben van een adequaat document
management systeem. In het verslagjaar is besloten een nieuw systeem
aan te schaffen en de voorbereidingen voor de invoering te treffen.
ONTWIKKELING GEMEENTELIJKE WEBSITE
De gemeentelijke website heeft een belangrijke ontwikkeling door
gemaakt. Behalve het raadplegen van verslagen van raadsvergade
ringen is het vanaf maart 2009 mogelijk raadsvergaderingen live
via internet te volgen. Bij de uitbouw van de functionaliteiten is veel
aandacht besteed aan het ontwikkelen en integreren van gestan
daardiseerde digitale formulieren.