Meditatie Dames uit Nieuwe Tonge doppen hun eigen boontjes Vervolg verhaal DAAD Wat bindt en scheidt ons...? Dirksland en Goedereede blijven in top tien van natste plaatsen EIIAIIDEn-niEUWS GEBOOmEGEBRUIKSN TRAVEJiTIJN MET PIJN NAIN VLOERKLEPEN Meer bloemen planten in het dorp De weg der kleine mensen PAGINA 5 \RIJDAG 10 SEPTENrBER 2010 Deze. vraag- en anlwoordruhnek staat geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending rompleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Welki' \ymh()lii'k gaat nr schuil ach ter de gelioortclepcl? Zijn er verder nog specifieke gehoortegeschenken, dranken en gereclileni' Antwoord: De traditie om ten nieuwgeborene te' verwelko men met een geboortelepel bestaat al eeuwen. De lepel was bedoeld om het kindje veel geluk, gezondheid en rijk dom Ie wensen. En niet alleen syiTibolisth, want zilver was kostbaar en vormde een appel tje voor de dorst voor minder goede tijden. In Engelstalige landen kent men de fraaie uil- flnikking: "He was born with a silver spoon in his mouth" om aan te geven dat de pas geborene uit gegoede klingen kwam. In minder vermogende kringen gebruikle men vaak tin ol zells been in plaats van zilver Op de geboortelepels gia\eerde men vaak de naam, de geboortedatum en -plaats. Ook kwam het voor dat de lepel van een eerder overleden kind werd gebrtiikt, de naam van (lil kind bleef dan in de lepel slaan. Dikwijls gaf dege ne naar wie hel kiiul veiuoemd was de lepel cadeau, maar ook de grootouders en andere familieleden konden als gever optreden. Daarnaast kwamen en komen ook als geboorte- gesthenken voor; geboortete gels, -glazen, borduuiwerkjes, sieraden, knuffels, etc. Vroe ger was het gebruikelijk om na een geboorte in de buurt flink te feesten. Vlak na de geboorte ging de buurt met versterkend eten - bouillon, eieren of met een gerecht van gedroogde pruimen met geweekt brood door elkaar geprakt en gekookt - naar de kraamvrouw en haar gezin. I'as een paar dagen later was dan het olfiticMe kraambezoek: het zogenoemde kraamschud- den. Daarna kwam nog eens hel doopfeest. We kennen nog steeds het beschuit met muis jes, oorspronkelijk afkomstig uit de Zaanstreek. De brosse beschuiten vervingen de stevi ger beschuilbollen uit vroeger lijden en die zijn op hun beurt voorafgegaan door zgn. poffen (broodbollen), gebakken \an larwemeel. Deze poffen wer den doormidden gesneden en van fjinnen gevuld mei klontjes kandij, een geliefd snoepgoed die lielst warm werden opge diend aan de kiaamvisite. In onze Iruvertijn vensterbank kwamen kringen en vlekken. Hoe krijgen we die eruit zonder de steensoort te beschadigen Antwoord: Travertijn is een zeer poreus gesteente, dat ge\ormd is doordat water doordrong^ in een kalksteen gebergte en daar calciumcar- bonaat deed kristalliseren. Dit houdt in dat u heel voorzich tig te werk moet gaan. L' mag die kwetsbare natuursteen niet met azijn, spiritus of bij tende schoonmaakmiddelen behandelen, zoals u opsomt. Even afnemen met een sopje van groene zeep is in de regel voldoende als het om vlekken gaat. Lukt dat met enige inge- beten klingen niet, dan kunt u zo 'n plek eerst met behulp van zeer fijn schuurmateriaal ong. I mm wcgscheren. Daar na moet ze opnieuw gepolijst worden. Dat kan 't beste door een vakman, of anders door een zeer ervaren doe het zelver gebeuren. op een veiling koclil ik twee vhier- kleden, in de catalogus aangeduid als 'Nain'. Deze naam zegt me niets, kunt n op dit punt ivijzer maken Antwoord: Nain is een stad in Iran (Perzi). U kunt deze stad vinden ten zuiden van de hoofdstad Teheran. Op de achterkant van de kleden moet zich een etiket bevinden, is dit het geval dan is de kans groot dat 11 twee echte Perzen aange kocht heeft. .MELISS.AXT - "Zo op het einde \an de zomer, waarop het zonnetje zich gelukkig nog geregeld laat zien, kunnen we terugkijken op een lijd waar in de bloemen en planten het weer fantastisch gedaan heb ben. Aan een ruime zon en ook veel water hebben ze geen tekort gehad", zegt de Dorps raad van .Melissant. Ook dit jaar stond er in Melis sant weer een extra aantal bloembakken, dankzij de inzet van de dorpsraad en uiteraard \an de woningbouwvereniging flirksland, die ook ditjaar voor de financiering heeft gezorgd. "Met alleen de bakken neerzet ten ben je er niet. In de hele warme perioden moest er toch dagelijks langsgeieden wolden om ze niet te laten verdrogen. Op dinsdagavond maakte de vrijwillige brandweer Melis sant tijdens haar pefenavond altijd een rondje langs de plantenbakken om ze in ieder geval een grotere plas water te ge\en, waarvoor de Dorpsraad en hartelijk bedankt", vertelt de dorpsraad verder. Uc: Dorpsraad Melissant maakt nu plannen om de fieur en kleur volgend jaar nog meer luister bij te zetten. Te denken valt aan een plantenheuvel bij de ingang van het dorp en een laan van narcissen aan de toe gangsweg vanaf de rotonde. Heeft u ideeën of wilt u eigens aan mee helpen in de uitvoe ring, de dorpsraad ziet en hoort u graag. U kunt con tact opnemen met één \aii de dorpsraadleden: Nel Mijnders tel. 0187 02648, And ré Kool tel. 0187 602383 of Dick van Bloois, tel. 0187 603169. 'Zeg nu schibboleth: maar hij zei: Sihboleth en kon hel alzo niet recht uilspreken.' (Richteren 12 vers 6) Je stem ven-aadt vaak je afkomst. Zo herkennen wij iemand uit Limburg of Bra bant aan de zachte 'g', terwijl een Zeeuw in zijn spreken nog al eens de 'g' inwisselt voor een 'h'. Ook het Flakkees heeft zo zijn eigen klanken. Het lijkt veel op het Zeeuws, maar toch ontdek ik ook verschillen met mijn eigen moedertaal. De taal verraadt je afTcomst. Zo was het ook in de Tweede Wereld oorlog. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte het verzet de naam 'Schevenin- gen' om Duitsers te herken nen, die deze naam niet goed konden uitspreken. In het Bijbelboek Richteren komen wij iets vergelijkbaars tegen. Het is een vreselijke geschie denis die in Richteren 12 staat opgetekend. Israël voert eerst oorlog tegen de .Amonnictcn. Onder aanvoering van richter Jeftha behaalt Israël een glo rieuze overwinning op deze machtige vijand. Maar na deze slag ontstaat er onderlinge verdeeldheid. De inwoners van Efraïm gunnen Jeftha niet de eer van de overwinning. De veihoudingen zijn zelfs zo verstoord dat ze Jeftha willen vermoorden. Wij zullen Jeftha en zijn huis in brand steken, zo luidt het dreigement aan de leider van het volk. Het vuur wordt Jeftha letterlijk en figuurlijk na aan de schenen gelegd. Daarom verzamelt hij het leger van Gilead om de strijd aan te gaan tegen de inwoners van Efraïm. Tijdens deze burgeroorlog heeft Jeftha een stiategische positie in handen, namelijk de doorwaadbare plaatsen van de Jordaan. Juist op deze plaatsen ontstaat een vreselijk bloedbad. 42.000 mannen van Efraïm worden bij de \eicn van de Jordaan omgebracht. \erschrikkelijk. Bij deze stam menstrijd worden de men sen die horen bij Efraïm op een listige wijze ontmaskerd. Om de Jordaan over te kun nen gaan moet iedereen het woord 'schibboleth' uitspre ken. Een schijnbaar onschul dig woord, dat de betekenis heeft van 'stroom of 'koren aar'. Maar bij de stromende Jordaan luidt het uitspreken \'an dit woord voor velen de dood in. Het woord 'schibbo leth' is juist voor iemand die affionistig is uit Efraïm moei lijk uit te spreken. In plaats van 'schibboleth' zegt men 'sibboleth'. Een klein verschil, maar de gevolgen zijn groot. Het minieme verschil van één letter is genoeg om de ander meedogenloos neer te sabelen. Opnieuw zegeviert Jeftha. Maar door deze vre selijke afslachting van duizen den mensen verzwakt het volk Israël als geheel. Wat kunnen wij vandaag nog van deze geschiedenis leren? Ook wij kunnen in het geloof dezelfde fout begaan als Jeftha: iemand figuurlijk neersabelen vanwege een accentverschil. Hoe minder oog wij hebben voor de grote thema's van het leven en het geloof, hoe groter het ge\aar is dat wij de kleine atcentver- schillen gaan uitvergroten. Wat kunnen wij binnen de kerk bezig zijn om onze eigen geloofsdialect, maar veilig te stellen. Met het gevaar dat wij medegelovigen buitensluiten of zelfs afstoten. Het is een feit dat er grote verschillen kun nen zijn in de geloofsbeleving. Zelfs binnen één kerkgenoot schap of één gemeente is er vaak grote diversiteit. Maar deze verscheidenheid hoeft niet te leiden tot verdeeld heid. Belangrijk is om binnen het breed scala van geloofs dialecten samen een geloofs gesprek te voeren rondom een geopende Bijbel. Te vaak worclen andere dialecten bij voorbaat verdacht gemaakt en neergesabeld. Zeker wij moe ten alert blijven! Het zuivere Evangelie mag niet verontrei nigd worden door menselijke meningen en visies. Maar wat zou het vruchtbaar zijn, wan neer in plaats van gescheiden op te trekken, broeders en zus ters in Ghristus gezamenlijk de Heere mogen dienen. Niet de verschillen uitvergroten, maar ondanks de verscheidenheid eendrachtig Ciod loven. Dan zijn bijzaken geen hoofdzaken meer Dan gaat het om Jezus Christus en Dien gekruisigd. Wij gaan nog één keer terug naar de Jordaan. Daar staan de Efraïmieten voor de Jor daan. 'Zeg nu schibboleth' zegt de wachter. Voor ons geldt dat wij eens allen komen te staan \oor de Jordaan van de dood. Is uw/jouw paspoort getekend voor deze laatste overtocht? \'eilig en geborgen zijn wij alleen als wij door genade Jezus Christus mogen toebe horen. Bij die overtocht vallen allerlei accentverschillen weg. En gelukkig ook alle kerkmu ren! Doorslaggevend is dan of wij een le\'end lidmaat zijn van de Bruidskerk, waarvoor Jezus het volkomen offer heeft gebracht op het kruis van Gol gotha. Uit alle geslacht, en taal en volk en natie vergadert Jezus Zich een gemeente. Die eenparig een zuiver loflied zal zingen tot eer van Hem. Dan geldt in volmaaktheid wat wij hier in de gebrokenheid al zingen: .Samen in de naam van Jezus heffen wij een loflied aan. Want de Geest spreekt alle talen En doet ons elkaar verstaan! Ds. P.M. van 't Hof, Oude-Tonge NIEUWE TONGE - "Het hebben van een moes tuin is ontzettend leuk", zo zeggen twee enthou siaste dames uit Nieuwe Tonge. Sinds enkele jaren zijn Mar na Nederveen en Maria Evers de trotse bezitters van hun eigen hofje. Een hobby waar te graag wat over willen vertellen, want de dames kunnen niet begrijpen dat de animo op Goeree Overflakkee steeds ver der terugloopt. "In de grote steden zijn er wacht lijsten en hier is er bijna geen mens meer voor te vinden", aldus Marna en Maria. Graag doen ze daarom een oproep aan de eilandbewoners om, net als zijzelf, ook weer hun eigen boontjes te gaan doppen. In ieder dorp zijn daar volop mogelijkheden voor. Door Mirjam Terhoeve Was luinieren in het verleden vooruainelijk een mannenhob- by, tegenwoordig zijn er ook veel vrouwen die graag in de tuin werken. Marna en Maria weten er alles van. "Zelf ben ik enthousiast gemaakt door een overbuurvrouw", vertelt Maria. "Die had een flinke lap en vroeg in de buuri of er Maria en Mama in liun volksUun. dames mee wilden tuinieren. Zon drie jaar geleden zijn we zodoende met een groep van vijf begonnen. Helaas zijn er intussen wat dames afgehaakt wegens verhuizing of om gezondheidsredenen, maar een aantal heeft het volge houden. LUteraard werden we in het begin met argusogen bekeken door de tuinierende mannen, maar nu ze zien dat we blij\ertjes zijn, worden we helemaal geaccepteerd en staan ze ons met raad en daad bij". Ook Marna is al een aantal jaren in haar tuintje te vinden. "Het is zo leuk" zegt ze. "In het voorjaar stop je wat zaadjes in de grond en nu, in de zomer, eten we wekenlang groenten en fruit uit eigen tuin. Het is zo mooi om te zien hoe alles groeit en bloeit. Toen ik begon wist ik niet veel over tuinie ren, maar zoals Maria al zei, de collega-tuinders helpen je heel goed. Daarnaast is er veel te vinden op het internet en in boeken". Zowel Maria als Marna hou den van veelzijdigheid. "Wij telen geen grote hoeveelheden voor de inmaak, maar willen juist veel variatie", zegt Maria. "Ikzelf heb heel veel verschil lende groenten, zodat ik steeds wat anders op tafel kan zetten. Ik heb gemerkt dat ik ook veel creatiever ben gaan koken. Als ik in mijn tuintje ben, loop ik al te verzinnen wat ik allemaal met die groenten kan maken. Naast groenten heb ik ook fruit, kruiden, pompoenen en niet te vergeten, allerlei bloe men, van alles wat dus". De dames geven toe dat het wel de nodige tijd vergt. "Tegenwoordig nemen de jongere mensen er geen tijd meer voor", weet Marna. "De meesten hebben een gezin, een drukke baan, enz. Maar in plaats van 's avonds een uurtje naar de sportschool te gaan, kun je natuurlijk ook een uur tje in de tuin gaan werken. Dat is ook heel gezond. Je bent iïnmers lekker bezig in de bui tenlucht. Echt heel erg zwaar is het ook niet. Als je wilt, kun je de tuin laten ploegen en frezen. Dat scheelt veel werk, maar ikzelf houd de grond los met een zogenoemde drie-tan- der. Dat kost wel wat inspan ning, maar ik vind dat juist leuk. Ik vind het eigenlijk zelfs jammer dat er in de winter niet zoveel te doen is. Het liefst zou ik het hele jaar in mijn tuintje doorbrengen. Wij kunnen dan ook niet begrijpen dat er zo weinig animo voor is". "Je moet natuurlijk niet bang zijn om vuile handen te krij gen," vult Maria aan. "Maar voor het geld hoeft men het in ieder ge\'al niet te laten. Voor een paar tientjes per jaar heb je al een flinke lap en gereed schap hoeft ook niet persé duur te zijn. Veelal kun je het tweedehands overnemen of aanschaffen op een lom- melmarkt. Zelf kon ik spullen overnemen van Willem de Vos, toen hij stopte met zijn hof Ook het zaad en pootgoed zijn niet zo duur en we wisse len onderling regelmatig van alles uit." Mama en Maria hopen dat nog meer dames, maar ook heren, hun voorbeeld willen volgen. "In ieder dorp zijn er volkstuintjes te vinden", weten ze. "Misschien kunnen de verenigingen die er zijn wat kleinere percelen aanbieden, want veel mensen \'inden die vaak toch w-at te groot om bij te houden. Wij van onze kant raden het in ieder geval ieder een aan. Laatst spraken we nog iemand die al een aantal jaren een hof heeft en die zei; Ms ik had geweten hoe leuk het is, dan was ik er jaren eer der mee begonnen. Dat zegt genoeg toch?" De wateroverlast van eind augustus was de ergste sinds 1998. De zware regen hing samen met de begrenzing tussen warme lucht in het zuiden en koe lere lucht in het noorden. Langs dit front, dat gerui me tijd boven het midden van ons land lag, trok de ene na de andere storing over met intensieve bui en, langere periodes met regen en veel waterover last. Dat meldt het KNMI op haar website. Door Hans Villerius Overlast door overvloedige neerslag komt in ons land op regionale schaal gemid deld eens per twee jaar voor We moeten echter terug tot september en oktober 1998 om twee gevallen te vinden waarop de schaalgrootte van de overlast vergelijkbaar was met die eind augustus 2010, zo vertelt het KNMI. Langdurig regen De regen begon in de avond van 25 augustus en breidde zich vanuit het zuidwesten snel vut over het land. Vooral op 26 augustus viel veel en langdu rig regen. De Bilt noteerde een neerslagduur van 1<S,3 uur. Niet eeider, in elk geval sinds het begin van de mee- treeks in 1930. regende het in augustus zo langdurig. In de ochtend van de 26e kreeg het westen de zwaarste buien en wolkbreuken. Op enkele plaatsen viel die ochtend al meer dan 60 mm. In hel week einde van 28/29 augustus viel opnieuw veel regen. Neerslag top tien In een top tien van neerslag- hoeveclheden sinds 1950 vari eerden de aantallen millime ters regen die op 27 augustus vielen van 120 tot 148 mm per etmaal. Zulke extreme hoeveelheden komen op een willekeurige plaats in ons land minder dan eens in de honderd jaar voor, meldt het KNMI. In de top üen nemen Dirksland en Goedereede rcsp. de vierde en de tiende plaats in. In Dirksland viel op 14 september 134 mm. en in Ouddorp op dezelfde datum 120 mm. Augustus 2010 was op één na de natste in ruim hon derd jaar Gemiddeld over het land viel 170 mm tegen 62 mm normaal. Weliswaar is Goeree-Overflakkee ontsnapt aan regenoverlast, maar het behoudt wel zijn 'eervolle' plek bij het KNMI. 100- P.A. de Rover Maar nu hefe^Qartjan nog geen uitsluit sel belreflénde tiet doel van zijn komst. Hij waagt hel. "Eu het lokaal achter de kerk?" vraagl hij. "Dat zou je vroeger niet gekregen hebben. Nu heb ik er geen bezwaar meer tegen. Maar..., je moet er zelfbij zijn, als je er een lijst neerlegt. Zeg maar legen mijn collega, hoe ik er over denk. Beu je al bij de dominee geweest?" "De dominee heeft zijn medewerking geweigerd", zegt Gartjan. "Dat doet niet", aniwoordl .\gines. In Ciartjan, maar meer nog, in Maarlje, is grote verbazing. "Dit maal heeft de vromv liet mis gehad", zegt Gartjan, als Maartje hem uitlaat. "\'ader lioudt blijkbaar van verrassingen. Gij kunt tevreden zijn, meester", zegt Maarlje. "En..., gij komt hier terug." In de lichte avond is de gang van Garijan licht. Hij draagt het hoofd hoog en het lichaam recht, alsof hij niet kreupel ware. Want wat een Tromp eenmaal aanpakt... Hoofdstuk 10 Het antwoord der onmondigen Rumoer om een smeekschrift. Het te wapen van Dr Kuvper heeft niet vergeefs geklonken. Hij voert de scharen der onmondigen aan met \lammende woor den in De Standaard en De Heraut. Hij geeft ze de wapens om hun tegenstanders te verslaan. .\lom in den lande worden meetings gehouden, waar men debat teert tot diep in de nacht. Het smeek schrift is het onderwerp van het gesprek in de huizen der kleine luvden, in de kan toren, op de scholen, in de raadszalen der gemeenten, in de kerkeraadskamers, in de fabrieken, in de hoepelmakersschuren der dijkdorpen, in de veenderijen en op de boerenhoeven, in de roef van de bin nenschipper en de wachtkamer van de dokter Gartjan Tromp heeft het druk in de lentedagen van het jaar 1878, zo druk dat hij Maartje van ,\gines schier vergeet. Nadenken heeft ze gezegd, maar de tijd tot nadenken ontbreekt hem. Hij belegt een vergadering in De Adelaar, het groot ste café van Crayestein, en debatteert er met de bo\enineester van de openbare school en met Ds. Van Manen. De eerste is heftig, de tweede minzaam als steeds. Er wordt bier gedronken op de vergadering, bierglazen knotsen op de houten tafels; er wordt gerookt, zodat de lucht sukkens benauwd wordt. Gartjan drinkt geen bier koffie is hein genoeg, maar ook hij rookt. Zijn oogleden branden \'an de rook. maar zijn geest blijft scherp. En naast hem zit, het gelaat omkranst met sneeuw witte baard, de patriarchale figuur van meester Lankmoed. Hij spreekt slechts nu en dan een enkel woord, wanneer het debat te heftig dreigt te worden, of schijnt te zullen onlsporen in bijkomsdg- heden, die niet ter zake doen. Gartjan is in zijn element in deze dagen. Met het élan der jonkheid heeft hij de zaak van het smeekschrift aangepakt. Met de taaie vasthoudendheid der Trompen vecht hij door Men scheldt hem een Kuvperiaan. als hij over de dijk gaat. Het deert hem niet. Men klopt hem op de schouder en /egt bemoedigend: volhouden, mees ter, 't gaat goed. Het doet hem deugd. Hij vecht in het gebed, meester Gartjan, met meester Lankmoed en de Uenmaal duizenden in het ganse land. Voor \elcn is de strijd zeer zwaar Een hoepmaker ivordt weggejaagd uit de schuur, omdat hij voorstander is van een school met (Ie Bijbel. Hij wordt brodeloos gemaakt en met zijn talrijk gezin aan de honger prijsgegeven. Een boerenarbeider wordt weggejaagd van het erf Een kleine bin nenschipper wordt vracht ontzegd. Een kleine winkelier verliest gegoede klanten. Wie zal voor die allen zorgen? De kleine luvden ontwaken. De onmondigen ont waken. Kunnen zij als kiezer niet spre ken, in het smeekschrift zullen ze het lioen. En in de Staten-Generaal vechten hun vertegenwoordigers, de kleine groep der antirevolutionairen. Gartjan krijgt aanplakbiljetten; de oudste kinderen van de school brengen het smeekschrift rond, huis aan huis. Het is een klein gedeelte van de tweehonderdduizend exempla ren, die verspreid worden. Het smeek schrift, waarin zo ootmoedig, maar drin gend gepleit wordt: 'Daarom dan, geëer biedigde koning, neemt een deel van f volk ootmoediglijk, maar ook met stil \'ertrouw'en, zijn toevlucht tot L'wer Majesteits troon, om het op Uw Konink lijk hart te binden, of het toch Uwe Majes teit believen mocht. Hare hoge raede^ver- king tot zulk een verergering van het ons aangedane onrecht nimmer te verlenen en L alzo te smeken: Plaats, Sire onder zulk een Wets-voordracht Uw Konink lijke handtekening nooit!' In de avond bezoekt hij velen, om hen tot tekenen te bewegen. Hij spreekt overtuigend, wordt bemoedigd en oogst teleurstellingen. Hij schrijft een artikel in de Rivierbode, het plaatselijk blad. één artikel maar Een vol gend artikel wordt geweigerd. Het ver moeit hem alles zeen maar hij vecht door Want vvaar een Tromp zich in vastgebeten heeft, daarin is zijn gebit van ijzer Maartje volgt hem in deze strijd, zij 't ongezien en ongeweten. En ook Agines volgt hem met scherpe opmerkzaamheid. De gedachte, dat hij iets goed te maken heeft aan deze jongen en in hem aan Willem Tromp zali ger, wint veld in zijn binnenste. Gartjan is naar Fop Rietveld gegaan, de collega kerkvoogd van Agines. Hij heeft hem verteld wat de oude gezegd heeft en Fop heeft gezegd: "Ik ben er feitelijk tegen, maar als ,\gines zó praat. Daarmee heeft hij de kamer achter de Grote kerk gekregen. Op een dag in Juli, de zomer staat hoog over de uiterwaarden, waarin de hooiers werken van de vroege morgen tot de late avond, wordt het wetsvoorstel- Kappeyne in de Tweede Kamer aangeno men met 52 tegen 30 stemmen. Nu laait alom de geestdrift hoger op. Nu komt het volk der onmondigen, het ontwaakte volk, in beweging. Rustig, met heilige ernst gaan ze ter tekening. .Als de middagschooltijd geëindigd is, spoedt Gartjan zich naar het lokaal achter de Grote kerk. Dit lokaal heeft hij veroverd. Hier zal hij de gehele week zijn om het resultaat van zijn onvermoeide ijver te zien. Hij heeft een gezegeld foliovel bij zich, een stuk vloei, een inktkoker en een pen. Daar komen ze, de ouders en voogden der leerlingen tussen 6 en 12 jaar Daar komen ze, de belangstellenden boven 20 jaar die wensen mee te werken aan het petitionneinent. Daar komt ook vrouw Komraenee, Miet de Keutel zoge- zeid, de weduwe, die drie kinderen heeft op de openbare school en die overdag uil ^verken gaat en 's avonds naait om de monden van haar jong open te houden. In Gartjan is een lichte verwondering, als hij haar komen ziet. Hij weet dal haar man, een ruwe bonk van een blikslager, als hij nog leefde, haar nooit zou hebben toe gestaan hier te komen. "Komje ook teke nen, vrouw Kommenee?" vraagt Gartjan vriendelijk. Het wijfje knikt. "Hier is de lijst. En hier de pen. Leg je hand maar op het vloei." Miet aarzelt. "Toe maar, zet hier je naam maar", moedigt Gartjan haar aan. "Doe jij het maar, meester, ik kan niet schrijven", zegt ze dan. "Dat raag niet, vrouw Kommenee. Ieder moet zelf tekenen." Het wijfje ziet Gartjan aan. Tra nen wellen in haar ogen. En met gebro ken stem zegt ze: ''Mijn kijnder zijn op de openbare school, meester, en ik wou ze zo graag op de Christelijke school hebben. En nou kan het niet." Gartjan ontroert tol in het diepst van zijn ziel. "Ga hier zit ten, vrouw Kommenee", zegt hij. "Ik zal je schrijven leren. Je zult tekenen." Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2010 | | pagina 5